
Cuvioasa Maria Egipteanca – p. Spiridon Vasilakos
16 aprilie 2025
Săptămâna Mare: Sf. Maslu – fotoreportaj
17 aprilie 2025Ascultați un cuvânt puternic al părintelui Iosia Trenham în care acesta ne vorbește despre răspunsul Tatălui la răstignirea Fiului Său.
Vizionare plăcută!
Powered by RedCircle
Opinia lui Dumnezeu despre cruce – p. Iosia Trenham
Salutare, Dumnezeu să vă binecuvânteze! Mulțumesc mult pentru conectare.
Reflecția de astăzi am intitulat-o: „Opinia lui Dumnezeu despre crucea lui Iisus”. Tocmai am terminat o serie de șapte prelegeri aici, în parohiile mele – Școala de cateheză Sf. Ioan Gură de Aur. Sper, cu ajutorul lui Dumnezeu, să o pun la dispoziție în aplicația Nectar Patristic foarte curând, pentru edificarea voastră.
Nu am predicat niciodată despre cele 7 cuvinte ale Mântuitorului de pe cruce în toată perioada preoției mele. Cu câțiva ani în urmă am început să fiu foarte interesat să fac asta și tocmai ce am terminat acea serie. Vreau în acest moment să vă prezint această întrebare: Cum a văzut Dumnezeu Tatăl crucea Fiului Său? Cum a răspuns Domnul Dumnezeu la crucea lui Iisus?
Iisus, de trei ori, trei din cele șapte sfinte cuvinte ale Sale spuse de pe cruce au fost cuvinte pe care El le-a adresat Tatălui Său: primul cuvânt, cuvântul din mijloc și ultimul cuvânt. Primul cuvânt a fost acea incredibil de prețioasă expresie: „Iartă-i, Tată, că nu știu ce fac!” Al doilea și al treilea cuvânt au avut de-a face cu alte lucruri. Mai întâi Iisus a spus tâlharului: „Astăzi vei fi cu mine în Rai”, iar apoi i s-a adresat Mamei Sale și Sfântului Apostol Ioan: „Femeie, iată fiul tău”, „iată mama ta”. Și apoi, al patrulea cuvânt, cuvântul din mijloc, este strigătul: „Dumnezeul meu, Dumnezeul meu, de ce M-ai părăsit?” Acesta este al doilea cuvânt al lui Hristos din cele șapte pe care le-a adresat lui Dumnezeu, Tatăl Său. Și apoi acele minunate cuvinte: „Mi-e sete”, atât de pline de înțeles, și „Săvârșitu-s-a”. Și apoi, ultimul cuvânt: „Părinte, în mâinile Tale încredinţez Duhul Meu.”
Astfel, la începutul, mijlocul și sfârșitul crucii Sale, Domnul nostru Iisus se adresează Tatălui Său. Totuși, Iisus nu este singurul care vorbește, și creația vorbește, tare și clar, poate mai tare decât oricine altcineva. Creația a vorbit prin soarele care și-a ascuns față, neputând să suporte rușinea rasei umane. Pentru 6 ore soarele a dispărut și s-a așternut un întuneric adânc, similar cu cea de-a 9-a urgie asupra Egiptului, un întuneric gros care acoperea întregul pământ. Nu a fost doar o mică eclipsă. Creația a vorbit nu doar prin Soare și întuneric, ci și prin Pământul însuși, Pământul s-a cutremurat la batjocura de a-L răstigni pe Fiul lui Dumnezeu. Stâncile au vorbit, au vorbit prin despicarea rocilor dure ca protest și ca semn pentru ceea ce iubirea lui Hristos revărsată de pe cruce va face inimilor împietrite ale ființelor umane ca mine și ca tine.
De asemenea, crucea ne dă posibilitatea, cu umilință și pocăință, să ne deschidem inimile împietrite, cu siguranță. Deci creația vorbește, neamurile au vorbit prin gura Sfântului [Mucenic] Longhin Sutașul, care a fost sulițașul de la baza crucii, care a fost martor la toate aceste miracole. El nu doar că a auzit cuvintele incredibile ale lui Iisus, acele șapte cuvinte care erau suficiente să revitalizeze orice suflet, el a auzit acele cuvinte, dar a asistat și la vocea creației. De asemenea, el a avut ocazia să stea lângă Maica Domnului și Sfânta Maria Magdalena și Sfântul Ioan, și aceasta trebuie să fi fost o experiență incredibilă pentru sutaș. Și el, după ce a văzut totul, a spus: „Cu adevărat, acesta era Fiul lui Dumnezeu.” Ce răspuns incredibil a dat Longhin. Sf. Chiril al Alexandriei, marele Patriarh, în comentariile sale la ce a spus Sf. Longhin, (apropo, Sf. Longin e sărbătorit pe 16 octombrie), Sfântul Chiril spune că Longhin a făcut această mărturisire imediat după ce Iisus Și-a dat Duhul încredințându-L în mâinile Tatălui Său, iar Sfântul Chiril constată că nu a trecut nicio secundă între moartea lui Hristos pe cruce și convertirea națiunilor. Atât de rapid e Mântuitorul nostru în treaba pentru care a venit să moară. El a venit să Își pună viața pentru noi, ca noi să putem fi salvați de la moarte și de la judecată și de la diavoli.
Și imediat, de îndată ce Domnul și-a dat Duhul, de îndată ce El l-a eliberat, așa cum descrie Sf. Matei, ca un rege care își eliberează slujitorul, de îndată ce Iisus și-a eliberat Sufletul în mâinile Tatălui, imediat Longin mărturisește credința, și el rămâne ca reprezentantul lumii neamurilor, din care eu și majoritatea dintre voi am devenit parte, parte din neamurile credincioase. Creația vorbește, Iisus vorbește, Longin vorbește, chiar și evreii care au fost nebuni, literalmente nebuni prin ce i-au făcut lui Iisus, conducătorii evrei și poporul evreu care au participat la uciderea lui Hristos, despre care Scriptura spune că strigau ca sângele Lui să fie asupra lor și asupra copiilor lor, orice numai să nu-L lase pe Iisus să trăiască, chiar și acei nebuni cu inima împietrită, care respirau moarte, se spune în Evanghelia după Sf. Luca, s-au întors bătându-se în piept. Ceea ce au văzut, ceea ce au făcut, și s-au întors. Nu ni se spune că ziceau ceva, dar asta spunea multe, cred, faptul că își băteau pieptul.
Până și morții au vorbit, pentru că mormintele erau deschise și morții au ieșit și au intrat în Ierusalim și s-au prezentat prietenilor și rudelor lor. Vă puteți imagina? M-am gândit de atâtea ori. N-am găsit niciodată nimic în literatura sacră care să menționeze relatări despre cei care au înviat din cimitirul din Ierusalim și au intrat, după episodul crucii, în oraș. Cum arătau? Au fost înviați exact în starea în care au murit, la aceeași vârstă? Cum au fost reconstituiți? Cum arătau? Aveau pământ pe ei? Ce au văzut? Ce au spus oamenilor? Asta este ceva ce eu aș vrea să aflu în Rai, când îi vom întâlni pe câțiva dintre cei care au fost atunci înviați din morți. Așa că sunt o mulțime de răspunsuri referitoare la cruce: cuvintele sfinte ale lui Iisus, reacția creației, vorbele lui Longhin, evreii care îl răstigneau, vorbele lor, morții și mărturia lor…
Dar ce a crezut Tatăl? Ce a făcut Dumnezeu și ce a spus ca răspuns la răstignirea Fiului Său? Cred că vocea Lui, răspunsul Lui este cel mai puternic, este de departe cel mai dramatic. Vreau să sugerez cinci răspunsuri care dezvăluie opinia lui Dumnezeu despre crucificarea Fiului Său, care dezvăluie opinia Domnului Dumnezeu despre cruce.
Prima este sfâșierea cortinei Templului. Ați putea spune: De ce ar fi asta o voce a Tatălui? Scriptura spune: „[catapeteasma Templului] s-a sfâșiat de sus până jos” aceasta a fost ca mărturie că intrarea în locul sfânt, Sfânta Sfintelor, fusese acum deschisă tuturor credincioșilor în Hristos, prin Hristos, marele nostru Arhiereu, al cărui sacrificiu de SIne pentru viața lumii fusese acceptat de Dumnezeu Tatăl. Nu mai sunt relevanți evreii. S-a terminat cu ei. Cu Templul de pe Pământ s-a terminat. Cu preoția Vechiului Testament s-a terminat, cu sacrificiile din Vechiul Testament s-a terminat, toate s-au împlinit, transformate și împlinite în Hristos.
Dar este mai mult de atât. Sf. Efrem Sirul, părinte al Bisericii din sec 4, ale carui poezii și scrieri sunt atăt de profunde, comentează despre sfâșierea catapetesmei Templului că a fost răspunsul lui Dumnezeu către Marele Preot al evreilor (Arhiereul din acel an), care a greșit sfâșiindu-și hainele atunci când Iisus a răspuns că El este Mesia și regele lui Israel. În mod rușinos, Marele Preot, Arhiereul, L-a acuzat pe Iisus de blasfemie și L-a condamnat la moarte și și-a sfâșiat hainele. Sfântul Efrem spune: „Din cauza orbirii și împietririi inimii Marelui Preot evreu, Dumnezeu a mărturisit despre acel rău, prin sfâșierea cortinei dinspre locul care îi dădea mare onoare Marelui Preot, care o data pe an intra în Sfânta Sfintelor, în ziua ispășirii. Dumnezeu a terminat-o cu ei și a sfâșiat de sus până jos perdeaua Locului Sfânt. Acesta este primul răspuns.
Al doilea răspuns a avut loc în a treia zi, Domnul Dumnezeu și-a lăsat Fiul în moarte și Iisus a rămas în moarte suficient de mult pentru a fi incontestabil că El a murit, nu doar să pară că ar fi mort. Iar în a treia zi Tatăl L-a înviat pe Hristos din morți. Nimic nu vorbește despre reabilitare mai tare ca asta. Cel mai mare rău care putea fi făcut împotriva lui Hristos prin judecata imorală a oamenilor a fost moartea și Dumnezeu a reversat-o complet în a treia zi. Acesta este al doilea răspuns al Tatălui. Sfâșierea cortinei Templului, apoi Învierea Fiului Său din morți a treia zi.
Al treilea răspuns a avut loc în ziua a 40-a după ce Domnul Iisus a înviat din morți și aceasta a fost Înălțarea glorioasă a lui Hristos, de pe Muntele Măslinilor înaintea ucenicilor Săi. El S-a înălțat unde niciun alt om nu mai fusese, trecând prin cerurile atmosferice, lasând literalmente o dâră de lumină, zdrobind demonii care ținuseră sufletele oamenilor jos. Amintiți-vă că Sf. Pavel îl numește pe diavol prințul puterii aerului. Hristos l-a decimat, făcând o potecă de lumină până la dreapta Tatălui, făcând o cale pentru toți cei care Îl iubesc și sunt lipiți de Hristos prin credință și prin Sfântul Botez. Noi Îl urmăm pe El. Acesta este al treilea răspuns al Tatălui referitor la cruce.
Al patrulea [răspuns] este Iisus stând la dreapta Tatălui său, pe Tronul Slavei Sale, unde se află și astăzi, împlinind cel mai citat text din Vechiul Testament. În întregul Nou Testament, niciun text din Vechiul Testament nu este mai citat decât Psalmul 109, sau 110 dacă ai altă versiune de Biblie decât Septuaginta: „Zis-a Domnul Domnului Meu: Şezi de-a dreapta Mea, până ce voi pune pe vrăjmaşii Tăi aşternut picioarelor Tale”. Hristos s-a așezat la dreapta Tatălui, intrând în slava Sa, în domnia Sa ca Rege al Regilor și ca Domnul tuturor Domnilor vii, judecătorul întregului pământ, unde este și acum. Acesta este al patrulea răspuns al Tatălui la răstignirea Mântuitorului nostru. [Dumnezeu] a sfâșiat catapeteasma (draperia) Locului Sfânt de sus până jos, L-a înviat pe Iisus din morți în a treia zi, în ziua a 40-a Iisus S-a înălțat la Cer, ducându-Se unde niciun om nu a mai fost vreodata, apoi S-a așezat la mâna dreaptă a Tatălui.
Și apoi al cincilea și ultimul răspuns al Tatălui la răstignire, exprimând opinia lui Dumnezeu, Tatăl nostru, despre Cruce, a fost revărsarea Duhului Sfânt în ziua Cincizecimii, la 50 de zile după Înviere. Dumnezeu a trimis Duhul Său cel Sfânt și ceea ce Iisus a împlinit pe cruce a început să fie aplicat oamenilor. Oamenii au fost eliberați de tirania morții, a păcatului și a diavolului, fiind încorporați în Iisus, pecetluiți de Duhul Sfânt, devenind purtători de Duh, oameni care au devenit temple vii datorită primirii Duhului Sfânt, care este rodul răstignirii lui Iisus pe cruce, odată ce Iisus a fost slăvit și Duhul Sfănt a fost trimis. Aceasta este opinia lui Dumnezeu despre crucea Fiului Său. Cred că aceste 5 realități vorbesc mai puternic decât orice altceva!
Slavă Crucii răstignirii Domnului nostru Iisus Hristos, care a salvat lumea. Dumnezeu să fie cu voi!
Pomelnice online și donații
Doamne ajută!
Dacă aveți un card și doriți să trimiteți pomelnice online și donații folosind cardul dumneavoastră, sau/și să susțineți activitatea noastră filantropică, inclusiv acest site, vă rugăm să introduceți datele necesare mai jos pentru a face o mică donație. Forma este sigură – procesatorul de carduri este Stripe – leader mondial în acest domeniu. Nu colectăm datele dvs. personale.
Dacă nu aveți card sau nu doriți să-l folosiți, accesați Pagina de donații și Pomelnice online .
Ne rugăm pentru cei dragi ai dumneavoastră! (vă rugăm nu introduceți detalii neesențiale precum dorințe, grade de rudenie, introduceri etc. Treceți DOAR numele!)
Mai ales pentru pomelnicele recurente, vă rugăm să păstrați pomelnicele sub 20 de nume. Dacă puneți un membru al familiei, noi adăugăm „și familiile lor”.
Dumnezeu să vă răsplătească dragostea!

1 Comment
Doamne ajuta!
Parinte ce parere aveti?
https://stirileprotv.ro/stiri/actualitate/noi-detalii-despre-apropiatul-lui-vlad-pascu-gasit-decedat-intr-o-locuinta-din-bucuresti-ce-a-declarat-fratele-acestuia.html