Urmăriți un frumos material în care ne sunt prezentate caracteristicile stilului de viață ortodox, relatate din prisma unui nou convertit. E de folos pentru fiecare dintre noi.
Vizionare plăcută!
Powered by RedCircle
Stilul de viață creștin ortodox
Am făcut multe videoclipuri ce apără credința creștină ortodoxă și de ce toată lumea ar trebui să devină creștin ortodox, dar oamenii au întrebat: Ce faci de fapt ca și creștin ortodox? Cum trăiești? Și asta este o întrebare foarte bună. Și sunt oameni mult mai calificați care au făcut videoclipuri și vom pune linkuri la acestea dedesubt. Vă voi spune ce fac eu personal ca și creștin ortodox .
Nu am fost crescut creștin ortodox, am fost crescut fără religie și apoi am început să discern adevărul și credeam că e doar protestant versus catolic, așa că am devenit catolic. Dar după ce am fost catolic timp de câțiva ani, am văzut toate erorile de acolo și am fost condus la adevărata Biserică, la Biserica Ortodoxă, unde am fost primit prin Confirmare (mirungere cu Marele Mir). Unii oameni sunt primiți prin botez sau rebotezare. Toate acestea sunt în regulă, ascultă-ți preotul și episcopul. Ortodoxia este în special centrată pe smerenie. Orice ar spune preotul sau episcopul tău, fă ce spune! Unii oameni sunt rebotezați pentru că la protestanți și catolici practica botezului s-a modificat. Mulți dintre ei nu fac scufundare triplă, deci e doar o corectare a botezului prin forma potrivită, în Biserică. Dar repet, ai încredere în preotul și episcopul tău. Nu te îngrijora, nu fii scrupulos în privința asta, concentrează-te pe a trăi ca un creștin ortodox.
Și cel mai ușor mod de a înțelege cum să trăiești ca un creștin ortodox e să-ți spun ceea ce fac eu personal, și ce e de știut este că: creștinismul nu este doar ceva ce fac duminica, ar trebui să fie ceva ce faci în fiecare zi a vieții tale și cred că cel mai simplu mod de a înțelege asta e să vedeți rutina mea zilnică. Mă trezesc, fac semnul crucii: în numele Tatălui, Fiului și Sfântului Duh, Amin. De la dreapta la stânga, nu ca în vest, unde fac crucea de la stânga la dreapta, noi o facem în mod corect, de la dreapta la stânga. Și facem asta foarte mult în rugăciunile noastre, este o reprezentare vizuală a Treimii, iei mâna dreaptă, aceste trei degete vin împreună, reprezentând Sfânta Treime, iar acestea două degete coboară, reprezentând cele două firi ale lui Hristos. Te duci la frunte, piept, umărul drept, umărul stâng. și vedeți că rezultă semnul crucii.
Și deci mă trezesc, fac asta și apoi, în Ortodoxie avem rugăciuni scrise și poți să faci și rugăciuni din inima ta, dar avem cărți de rugăciuni și eu încep cu rugăciunile de dimineață. Am două cărți de rugăciune. Citesc rugăciunile de dimineață în fiecare dimineață în fața icoanelor mele. Noi facem metanii în fața icoanelor, „În numele Tatălui, al Fiului și al Sfântului Duh”, te lași în genunchi și pleci capul la pământ cu evlavie. Și nu te închini la imagine, nu ne închinăm imaginilor, tot ceea ce facem este față de persoana din acea imagine Și asta nu este adorare. Adorarea este numai față de Dumnezeu, pe sfinți doar îi venerăm, le cerem rugăciunile lor de mijlocire. Nu e nimic greșit legat de venerarea (cinstirea) icoanelor, de fapt, este esențială credinței. Și singurii care spun asta sunt protestanții, unii protestanți, a căror biserică a fost inventată cu doar 500 de sute de ani în urmă, este total inconsecvent ca orice protestant să spună: te rogi la imagini, Ortodoxia este păgână, comiți idolatrie.
Dar toate învățăturile lor au venit de la Biserică, aceea Biblie pe care o ai, a venit de la Biserică. Crezul de la Niceea a venit de la primul sinod ecumenic, din Niceea, și au mai fost incă 7 sinoade. Sinodul al șaptelea ecumenic discută venerarea icoanelor pentru că a existat toată această criză în care a existat iconoclasm, au existat iconoclașii care încercau să distrugă icoanele, dar Ortodoxia a triumfat, Adevărul învinge întotdeauna pentru că Porțile Iadului nu vor birui asupra adevăratei Biserici. Ei acceptă normativul autorității Bisericii, care le-a dat Biblia, Crezul de la Niceea și toate aceste documente importante, dar apoi spun: „Oh, nu, este o Biserică păgână, a dezertat.” Stai puțin! Această Biserică „păgână” ți-a dat Biblia și toate doctrinele tale importante? Nu are nici un sens.
Când ne rugăm, o facem într-un mod respectuos, încercați să cântați rugăciunile într-un mod evlavios și, de asemenea, poate ajuta ca în Vechiul Testament, să folosim tămâie. Tămâia miroase extraordinar. Eu am luat asta de la Legacy Icons, nu sunt sponsorizat de ei, dar îmi plac foarte mult, am primit tămâia, care e grozavă, aceasta este una care nu face fum, nu ai nevoie de cărbune pentru ea, dar cu tămâie rugăciunea ar trebui să fie o experiență și a mirosului, adică ai ceva vizual, ceva mental, ceva care miroși, toate astea, sau să asculți și niște cântări ortodoxe [bizantine]. Iubesc tămâia și mirul.
Și ceva grozav despre mir: este ca o îndreptățire a Ortodoxiei, suntem singura Biserică unde există icoane izvorâtoare de mir, avem aceste icoane din care, de fapt, iese acest parfum, mirul literalmente picură din ele, este un miracol că aceste icoane au mir care izvorăște din ele, este o minune dacă le vezi vreodată, sunt o mulțime, dar acesta e încă un lucru care arată că Ortodoxia este Biserica adevărată. Așa cum am spus, când te rogi, să te implici total în rugăciunea ta.
E foarte tare să vezi o icoană izvorâtoare de mir în persoană, dar, cum am spus, când ești acasă, poți face rugăciuni din inimă, rugăciuni scrise repetitive, acestea sunt rugăciuni ușoare înainte de culcare și mai sunt rugăciunile de dimineață, rugăciuni înainte de orice eveniment, ar trebui să ne rugăm înainte de a face orice. Roagă-te înainte de mese, înainte de a studia, înainte de a face orice. Rugăciunea ar trebui să fie parte din viața ta, nu strică să te rogi înainte de orice. Și alte lucruri pe care le avem sunt apa sfințită, uleiul sfințit cu care te poți unge – acesta l-am l-am luat din Georgia, nu țara, ci de la o mănăstire.
Și apoi ar mai trebui să avem și un metanier. Spui Rugăciunea lui Iisus: „Doamne, Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluiește-mă pe mine păcătosul.” Îmi place asta atât de mult! Când eram catolic, obișnuiam să mă rog cu Rozariul, dar sunt complet diferite, metanierul îmi pare mult mai bun. Și problema cu Rozariul din vest este că într-un Rozariu ar trebui să îți imaginezi diverse (Greșit!), să te gândești la toate aceste lucruri din viața lui Iisus, dar când îți imaginezi lucruri constant, îți deschizi mintea la amăgire spirituală, pe când dacă te înrădăcinezi doar în Rugăciunea lui Iisus… Nu te concentra pe altceva, nu îți imagina nimic, nu te gândi la altceva, doar pe: „Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluiește-mă pe mine păcătosul!” „Doamne Iisuse Hristoase, miluiește-mă!”
Concentrează-te pe acele cuvinte, din nou și din nou. Nu te gândi la nimic altceva. Ortodocșii sunt sceptici la tot. „Nu, acesta e un demon.” „Nu, asta este amăgire spirituală.” Ei sunt sceptici față de tot, de aceea trebuie să fim înrădăcinați în rugăciunea noastră, deoarece putem fi conduși pe o cale falsă atât de ușor dacă urmărim o experiență. Unii oameni cred că ei Îl aud Dumnezeu, că Îl simt pe Dumnezeu. Asta nu e Ortodoxie, nu urmărești un sentiment, ci ai credința în Iisus, știi că ești în Biserica Adevărată, știi viețile sfinților. Sfinții noștri au o experiență comună și noi nu căutăm o experiență, suntem atleți pentru Hristos, noi continuăm să facem asta pentru că te angajezi în asta. E ca și cum te-ai antrena. În unele zile nu ai chef de antrenament, dar continui să îl faci, spui: mă voi strădui! Ceva simplu, ca Rugăciunea lui Iisus! O spui în continuare. Nu te gândi la altceva! Gândește-te doar la cuvinte. Doar fă-o!
Următoarea: citiți vieților sfinților. Aceasta e o carte foarte bună. Există o mulțime de moduri de a citi viețile sfinților, sunt multe aplicații ieftine, există multe moduri gratuite de a citi și de a auzi despre viețile sfinților, dar aceasta este partea esențială a Ortodoxiei: că suntem o biserică vie, încă producem mari sfinți. Nu există sfinți protestanți, sfinții „catolici” pe care îi fac astăzi nici măcar nu predică creștinismul, ei propovăduiesc umanitarismul, ei nu învață numai despre Iisus și sunt foarte foarte ecumeniști, iar ecumenismul e o erezie. Față de sfinții noștri, unde există o experiență comună, încă mai facem sfinți mari. În Biserica Ortodoxă, avem toți Părinții Bisericii: Augustin, Ieronim, Ioan Hrisostom, Grigorie Teologul, Maxim Mărturisitorul, avem stâlpii Ortodoxiei, Marcu din Efes, Grigorie Paloma, Fotie cel Mare.
De-a lungul istoriei am făcut sfinți mari care schimbă națiuni întregi, precum Sfântul Sava care a schimbat și a adus întregul popor sârb la credința ortodoxă, și chiar și în istoria recentă încă avem sfinți extraordinari. Avem pe Sf. Iustin Popovic, pe Sfântul Paisie, avem acești sfinți uimitori și pe cei care probabil vor deveni sfinți. ca Părintele Serafim Rose, Dobri Dobrev, bătrânul Efrem, avem atât de mulți oameni care probabil vor deveni sfinți și avem oameni care sunt în viață astăzi, care probabil vor deveni sfinți pentru că suntem o biserică vie și cred că aceasta este o mărturie a ortodoxiei, că avem toți acești sfinți mari. Este o experiență comună și încă facem sfinți mari până în ziua de azi.
Următorul lucru, bineînțeles, să citim din Biblie zilnic, chiar și una-două pagini. Luați o Biblia Ortodoxă pentru Studiu. De ce recomand asta, pentru că are toate aceste note utile de subsol din spusele Părinților Bisericii, deoarece Biblia poate fi foarte greu de citit dacă nu o citești într-un context [potrivit], pe când dacă o citești cu toate notele de subsol, vei avea tot ceea ce o face mult mai simplu de înțeles, pentru că poți să o citești în context. Nu rămâne la latitudinea ta să te întrebi: ce înseamnă asta? Poți citi cum au interpretat ei. Citirea scripturilor zilnic ne schimbă viața.
Și, te rog, nu exagera, nu sunt aici să-ți dau sfaturi spirituale, doar îți spun ce fac eu. A trebuit să mă ridic. Am impresia că nu fac prea multe dar a trebuit să mă străduiesc! Începe cu ceva de bază, doar rugăciunile de dimineață, începe cu astea. Sau cu metanierul, poate 10 minute pe zi, începe de acolo, pentru că, așa cum am spus, suntem atleți pentru Hristos. Și la fel ca un sportiv, mergi la sală și ridici o greutate prea mare și te rănești, poți face asta și cu viața ta spirituală. Așa că vorbește cu un părinte duhovnicesc, ia îndrumare de la preotul tău, te rog ia-o încet, cel mai rău lucru pe care îl poți face este să exagerezi, să te rănești să te epuizezi și îți poate dăuna.
Vrei o credință sustenabilă, vei face asta pentru tot restul vieții, fă-o încet, te rog, nu te grăbi în asta și, cel mai important, mergi la biserică duminica, mergi la Sfânta Liturghie. Dacă nu ai fost la Sfânta Liturghie, caută Ortodoxia în America și găsește o biserică lângă tine și mergi. Prima dată când mergi, s-ar putea să fie puțin intimidant pentru că este ca nimic altceva în lumea modernă. Când te duci, fă semnul crucii și vor fi icoane, pe care în mod normal le venerăm, fă o mică plecăciune și le săruți, arătând respect. Din nou, nu ne închinăm ca la idoli, și apoi, uneori vor fi scaune, uneori nu, dar vom sta în picoare majoritatea Liturghiei și va fi cântată și poți încerca să cânți și tu cu ei, de obicei sunt cărți acolo ca să știi ce să cânți.
Repet, este foarte liturgic, este închinare ordonată, există tămâie, avem preoți. În centrul Liturghiei este sacrificiul, este împărtășirea. Repet, este o continuitate a vechiului legământ din Vechiul Testament slujba trebuie să fie la fel, este un nou legământ. Și deci centrul ei este împărtășania. și am primit împărtășirea așa cum a spus Iisus: acesta e trupul Meu și sângele Meu în pâine și vin. După prefacere, preotul va ieși cu Potirul cu Pâinea și Vinul în el, care s-au transformat în trupul și sângele lui Hristos. Este o taină, dar nu este doar un simbol, nu este doar un simbol, este o prezență reală. Iisus a fost foarte clar! Părinții bisericii au fost foarte clari.
Și te împărtășești numai dacă ești pregătit corespunzător pentru împărtășanie. Trebuie să fii membru al Bisericii Ortodoxe, trebuie să te spovedești, trebuie să fii postit. Cu părere de rău, protestanți și catolici, voi nu o puteți primi, nu este nimic jignitor, trebuie doar să vă alăturați Bisericii Ortodoxe și apoi o puteți primi. Prin postire mă refer că nu ați băut apă de la miezul nopții până când vă împărtășiți și deci trebuie să fiți bine pregătiți și trebuie să fi postit postul rânduit din săptămâna aceea.
Și ce îmi mai place la Biserica Ortodoxă e că după Liturghie și după împărtășanie, luăm un prânz sau bem o cafea [împreună] care este foarte drăguț, ajută mult la construirea comunității. Și nu avut niciodată asta la o biserică protestantă sau catolică, toată lumea venea și apoi pleca, dar la o biserică ortodoxă, de obicei este o singură Liturghie duminica și apoi toată lumea ia un prânz de grup și o cafea după și apoi, uneori, ore de catehism. Ajută mult ca biserica să se simtă ca o familie, nu ca ceva produs în masă pentru că este foarte bazată pe comunitate și poți să vorbești cu preotul tău, și poți vorbi cu enoriașii după.
Iar sâmbătă seara avem o slujbă numită Vecernia, care este o slujbă scurtă, doar de 30 de minute, cu siguranță ar trebui să mergi, este doar o pregătire pentru Sfânta Liturghie de duminica. Și apoi, în timpul săptămânii, ar mai putea fi Sfânta Liturghie dacă este sărbătoare, sau slujbe de acatist, care de obicei se fac miercurea. Acatistul este doar o scurtă rugăciune de obicei pentru Sf. Fecioară Maria, Născătoarea de Dumnezeu. Nu o adorăm pe Fecioara Maria, îi cerem doar rugăciunile ei de mijlocire și deci acatistul este doar o scurtă rugăciune către Sf. Fecioară Maria, sau către sfinți. Poți citi acatiste și acasă. Sunt foarte frumoase, cântate într-un mod evlavios, nu ca într-un mod protestant, sunt cântate într-un mod evlavios.
În slujba de acatist, uneori chiar se ridiculizează păgânii, cu umilință, într-un mod caritabil. Spun: „Bucură-te, ceea ce pe filozofi i-ai arătat neînțelepți, Bucură-te, ceea ce ai vădit pe cei meșteri la cuvânt a fi necuvântători, Bucură-te, că au înnebunit întrebătorii cei cumpliți, Bucură-te, că s-au veștejit făcătorii de basme, Bucură-te, ceea ce ai risipit vorbele cele încurcate ale atenienilor.” Cred că este fain și nostim. Nu putem sacrifica Adevărul pentru o unitate falsă. Trebuie să fim cu Adevărul și de aceea ecumenismul este atât de rău! Din nou, avem cele 3 slujbe principale: Sfânta Liturghie duminica dimineața, vecernia sâmbăta seara, acatistele în timpul săptămânii. Poate fi Sfânta Liturghie și dacă este o zi de sărbătoare sau ceva cu adevărat important. Nu e ca în sistemul catolic legalist în care dacă este ziua ta sfântă a obligației și nu te-ai dus este un păcat de moarte. Nu este atât de alb-negru. Ar trebui să vrei să mergi la cât mai multe Sfinte Liturghii și cât mai multe slujbe, cum este vecernia. Nu e despre obligație. Ar trebui să vrei să mergi la toate Liturghiile și toate slujbele Vecerniei. Este vorba despre schimbarea inimii, nu doar: mi-am făcut ziua de obligație. Deci am trecut prin rugăciune.
Acum postul. Postul este atât de important pentru a fi creștin și a fost complet pierdut în vest. Protestanții nu postesc, pentru catolici este opțional. În ortodoxie nu este opțional. Este o cerință să postim în fiecare miercuri și vineri, fără carne, fără lactate, [chiar și] fără ulei, toți primii creștini au făcut asta. Ar trebui să fac un videoclip întreg despre de ce trebuie să postim, pentru că e atât de important postul pe tot parcursul anului. Postim pentru unele zile de sărbătoare, avem Postul Mare în care postim 40 de zile, renunțăm la carne etc. Mie nu îmi palce vegetarianismul, dar noi ortodocșii eram vegani (temporar) înainte ca asta să devină ceva mișto.
Dacă ești creștin ortodox este o cerință să postești în fiecare miercuri și vineri, și chiar în zilele de sărbătoare din Postul Mare, nu este opțional și nu facem asta pentru a pedepsi corpul. E pentru autocontrol, pentru limite, este pentru a avea voință. Dacă nu poți să-ți pui fermoar la gură două zile pe săptămână și spui: „nu pot renunța la mâncarea asta”, cum vei putea să lupți cu gândurile la pofte, cu gândurile intruzive, cu mândria ta, cu aroganța? Cum o să te descurci cu toate aceste păcate mai grele dacă nici măcar nu poți controla ceea ce mănânci? Este vorba de a avea control asupra corpului tău.
Și amintește-ți din nou că legea a fost făcută pentru om, nu omul pentru lege. Dacă ești cu o grămadă de prieteni și mănânci din greșeală niște brânză, nu este sfârșitul lumii, sau comanzi din greșeală care are puțină carne sau ceva de genul. Unele lucruri pot fi un dar de la Dumnezeu ai putea spune: e un dar de la Dumnezeu. Legea a fost făcută pentru om, nu pentru om pentru lege, nu fi atât de obsedat încât să pierzi sensul legii. Postul este important, dar nu fi atât de scrupulos în privința asta. Este pocăință. Totul este despre stăpânire de sine, despre umilință, o să te spovedești în mod regulat, posteți, toți greșim dar de aceea avem spovedania, avem nevoie constant de spovedanie. Pocăiește-te și realizează că suntem căzuți și fii smerit pentru că toți cei mai mari sfinți au fost smeriți.
Smerenia este cel mai important lucru, gândește-te la tâlharul de pe cruce, el a spus: Iisuse, noi suntem vinovați de crimele noastre, dar Tu nu ai făcut nimic. Deci, Iisuse, amintește-ți de mine. Asta este. Nu merit Raiul, nici nu am început să mă pocăiesc, cum spun mulți sfinți, este despre smerenie, este partea cea mai importantă. Asta citim că viețile sfinților. Este vorba de pocăință, și pocăința necesită smerenie și trebuie să ne spovedim în mod regulat. Postul și pocăința, ascultarea preoților și a părintelui spiritual sunt esențiale pentru a fi creștin ortodox.
Un ultim lucru pe care vreau să-l adaug este: să nu alegi incinerarea. Incinerarea este un obicei păgân. Nu faceți asta! Toate celelalte religii – catolicii, protestanții – sunt de acord și cu incinerarea. Ca și creștini ortodocși, noi nu suntem de acord cu incinerarea. Incinerarea nu este creștină, nu te incinera. Îngroapă corpul tău, nu-l incinera, nu fi incinerat. Te rog nu fi incinerat, nu știu cum să accentuez asta suficient. Trupurile noastre nu au nimic în neregulă, ele sunt făcute după chipul lui Dumnezeu. Să nu ne distrugem corpurile de bunăvoie! Nu te incinera! Și te rog, te rog, mergi la biserica ortodoxă locală, vorbește cu preotul tău, implică-te în comunitate! A citi și a viziona online e grozav, dar trebuie să faci aceste lucruri în persoană, trebuie să te alături Bisericii și trebuie să mergi la Liturghie, să mergi la spovedanie, să te împărtășești.
În viitoarele mele videoclipuri vreau să vorbesc despre ce este cu adevărat Ortodoxia Răsăriteană și ce credem noi mai exact și vreau să răspund unor critici și să apăr credința ortodoxă. Zi-mi dacă vrei să lămuresc ceva. Mulțumesc! Dumnezeu să binecuvânteze!
Pomelnice online și donații
Doamne ajută!
Dacă aveți un card și doriți să trimiteți pomelnice online și donații folosind cardul dumneavoastră, sau/și să susțineți activitatea noastră filantropică, inclusiv acest site, vă rugăm să introduceți datele necesare mai jos pentru a face o mică donație. Forma este sigură – procesatorul de carduri este Stripe – leader mondial în acest domeniu. Nu colectăm datele dvs. personale.
Dacă nu aveți card sau nu doriți să-l folosiți, accesați Pagina de donații și Pomelnice online .
Ne rugăm pentru cei dragi ai dumneavoastră! (vă rugăm nu introduceți detalii neesențiale precum dorințe, grade de rudenie, introduceri etc. Treceți DOAR numele!)
Mai ales pentru pomelnicele recurente, vă rugăm să păstrați pomelnicele sub 20 de nume. Dacă puneți un membru al familiei, noi adăugăm „și familiile lor”.
Dumnezeu să vă răsplătească dragostea!
