Ascultați un cuvânt lămuritor al p. Andrew Damick despre ce este în realitate Evanghelia (de unde vine cuvântul și ce înțeles avea în vremurile apostolice) și de ce ea nu poate fi transformată într-un discurs de vânzare.
Vizionare plăcută!
Powered by RedCircle
Evanghelia NU este un discurs de vânzare! Ce este ea? – p. Andrew Damick
Bună prieteni. Sunt părintele Andrew.
Evanghelia nu este un discurs de vânzare a unei idei. Ce vreau să spun prin asta? Ei bine, modul în care oamenii percep adeseori cum se propovăduiește Evanghelia astăzi este poate ceva de genul că cineva îți vine la ușă și îți zice: „Am ceva care-ți poate schimbe viața.” Cumva asemănător cu un aspirator, un aspirator îți poate schimbă viața. Exista chiar și o carte populară în trecut, s-ar putea să mai existe, numită ”Cele patru legi spirituale”, și începe cu cuvintele ”Dumnezeu te iubește și are un plan minunat pentru viața ta.”
Deși nu sunt împotriva acestui enunț deoarece cred că Dumnezeu te iubește și cred că Acesta are un mare plan pentru viața ta, dar dacă acesta este modul în care propovăduiești Evanghelia, atunci faci un discurs de vânzare. Poți identifica oricând un discurs de vânzare pentru că îți promite ceva bun, ceva ce-ți dorești, și încearcă să te convingă să faci ceva astfel încât să ai un beneficiu. Ai putea să-ți zici: ”Evanghelia este vestea cea bună, evident că oameni beneficiază de pe urma ei, de ce nu ar vrea s-o asculte?” De ce nu le-am prezenta-o în felul acela?” Ei bine, pentru că acesta înseamnă că facem un discurs de vânzător.
Am să vă explic în câteva minute exact care este problema cu asta, dar modul în care știi că e un discurs de vânzare nu este neapărat doar din cauza promisiunilor că ceva minunat ți se va întâmpla, ci că este direcționat către tine, ți se adresează ție. În principal este vorba despre ce poate Iisus să facă pentru tine. Chemarea se adresează persoanelor care ascultă, cu privire la ceea ce doresc. Chemarea este făcută oamenilor pentru a li satisface dorințele și unii oameni chiar vor zice: „Iisus îți poate rezolva problemele, problemele din viața ta.” Iisus îți va rezolva acele problemele dar numai dacă vei semna aici, numai dacă vei deveni creștin, numai dacă te vei boteza, numai dacă vei deveni membru al bisericii mele, sau vei asculta discursul meu evanghelist. Asta este ceea ce poate Iisus să facă pentru tine – îți poate schimba viața.
Acesta e un discurs de vânzător. De aceeea nu este surprinzător că o mulțime de oameni sunt suspicioși atunci când cineva le spune: ”am să-ți schimb viața.” Oricine spune că îți va schimba viața. Toată lumea spune asta acum. Și poate la origine a fost, într-un fel, un mesaj evanghelist, dar acum este peste tot. Orice îți va schimba viața. Alege la întâmplare orice fel de reclamă și vei vedea că ceea ce vor să-ți vândă este ceva care ”îți va schimba viața”. Nu știu ce se întâmplă în alte părți ale lumii, dar americanii sunt supuși la o mulțime de reclame. O mulțime. Atunci când călătoresc în afară este ca un șoc pentru mine să constat cât de puține reclame au în comparație cu noi; cel puțin în acele locuri în care am fost eu din afara Statelor Unite. Americanii sunt supuși reclamelor în mod constant. De aceea suntem foarte suspicioși în legătură cu asta, deoarece cineva întotdeauna încearcă să-ți vândă ceva. Întotdeauna. Și acesta este cadrul în care oamenii intră în contact cu Evanghelia: cineva care încearcă să-mi vândă ceva.
Dar Evanghelia nu este un discurs de vânzare. Nu este. Nu există nici un argument în Sf. Scriptură – nu în Evanghelii, nu în Faptele Apostolilor – unde un apostol să vină și să zică: ”lasă-mă să-ți spun ceea ce Iisus poate face pentru tine”. Asta nu se găsește nicăieri acolo. Nu se găsește acolo deloc. Deci ce este? Ce este de fapt Evanghelia?
Ei bine, în primul rând trebuie să înțelegem acest cuvânt ”evanghelie”. Cuvântul care este utilizat în Sf. Scriptură, în Noul Testament, este ”evanghelion” , care poate fi tradus în mod literar ca ”vestea cea bună”, dar Evanghelia nu este numai veste bună și de fapt uneori nici nu este veste bună, nu este vestea cea bună pentru toată lumea. Vă explic de ce imediat. Acest cuvânt ”evanghelion” este un cuvânt care în lumea greco-romană, în care s-a dezvoltat creștinismul, era deja folosit. Nu era un cuvânt religios. Evanghelie nu era un cuvânt religios. De fapt se traducea prin ”anunț”. Sper că țineți pasul cu mine până aici.
Dar ce fel de anunț? Un anunț despre un mântuitor religios? Nu. De fapt era vorba de un mântuitor politic. Acum ne gândim la cuvântul ”mântuitor” ca având o natură religioasă, dar nu însemna neapărat asta atunci. Anunțul era despre o victorie care se întâmplase, o biruință într-o luptă. Nu o luptă metaforică ci una reală. Deci ceea ce se întâmpla era că un mesager intra în cetatea ta, mergea într-un loc public și propovăduia ”evanghelia” sa. Iar ”evanghelia” sa era anunțarea că stăpânul său – de obicei un general, senator sau cezar – a câștigat o mare bătălie, în mod normal undeva în vecinătate. Iar asta însemna că lucrurile urmau să se schimbe pentru tine, pentru că acum era altcineva care avea controlul asupra cetății tale. Asta era, era anunțul unei victorii. Asta însemna acest cuvânt ”evanghelie” (veste bună) în lumea veche.
Și nu era o veste bună pentru toată lumea pentru că unii nu erau fericiți pentru faptul că era un nou „șerif” în cetate, că acel teritoriu era acum în alte mâini. Unii oameni erau foarte investiți în faptul că înainte aparțineau altcuiva. Deci ”evanghelia” nu era o veste bună pentru toată lumea. Aproape invariabil, acest anunț includea 3 lucruri. Primul – anunța cine este noul stăpân, eroul cuceritor, numele său, poate unde s-a născut, titlurile, toate aceste lucruri, slava sa. Al doilea lucru pe care-l spunea mesagerul erau realizările aceluia, în primul rând chiar biruința recentă, dar puteau fi incluse și alte victorii, ar fi putut spune ceva și despre alte teritorii pe care le stăpânește, despre beneficiile pe care le-a adus cetățenilor de acolo, toate lucrurile bune pe care le-a adus acelor oameni. Deci biruințele sale dar și avantajele pe care le aduce celor care sunt sub stăpânirea sa; Iar numărul trei în acest anunț, această ”evanghelie”, era despre așteptările acestui cuceritor de la oamenii pe care îi stăpânește.
Deci adeseori erau schimbări ale legilor, descrieri ale cerințelor de comportament. Erau anumite așteptări, ”Evanghelia” venea cu așteptări, în sensul că așa va fi de acum înainte. Deși nu era inclus asta, știai că dacă nu-ți plăcea puteai să pleci. Nu zicea asta că ”dacă nu-ți place vei fi dat afară”. Dar oamenii care nu erau de acord cu această ”evanghelie”, în funcție de cuceritor, ar fi putut fi omorâți, puteau fi exilați, puteau fi torturați, toate posibilitățile. Din nou, nu era o veste bună pentru toată lumea. Nu toată lumea era de acord cu ea. Erau întotdeauna aceste trei lucruri: cine era cuceritorul, realizările sale, și ce cerințe avea el acum de la oameni.
Deci acest cuvânt ”evanghelie”, în greaca veche ”evanghelion”, „gospel” e cuvântul folosit în engleză, când cuvântul „evanghelion” era folosit în Evanghelii, acele cărți care vorbesc despre vestea cea bună a lui Iisus Hristos, când Iisus a folosit cuvântul ”evanghelie”, când apostolii l-au folosit, ei foloseau termenul preexistent, de natură politică. care se referea la un biruior, care învinsese într-o mare bătălie.
Ce înseamnă asta atunci când ne gândim la Evanghelia despre Iisus Hristos? Ei bine, urmează același tipar. Cine este El? Ce a făcut? Care sunt cerințele Sale? Cine este El? El este Dumnezeul-Om, Iisus Hristos, o persoană cu două naturi: Dumnezeu deplin și om deplin. El este Dumnezeu care le-a creat pe toate, care a venit pe pământ ca o ființă umană. Asta este El cu adevărat: Domnul domnilor, Regele regilor, Domnul îngerilor, Domnul cetelor îngerești. El este Creatorul. Asta este El. Ce a realizat Acesta? El a câștigat o mare victorie, împotriva dușmanilor Săi, iar dușmanii Săi nu sunt oamenii. Dușmanii Săi sunt demonii care au decis să declare război împotriva Celui care i-a făcut, iar asta cu mult timp înainte, după ce au fost creați, și care au început să atace pe oameni din cauza invidiei. Deci dușmanii Săi erau demonii. Hristos a câștigat o mare victorie asupra dușmanilor Săi, unde de asemenea, sunt incluși păcatul și moartea, care vin, la fel, prin influența diavolului, în lume.
Deci El a câștigat victoria împotriva demonilor, păcatului și a morții. și El a adus numeroase beneficii prin distrugerea acestor ”băieți răi”. El aduce [oamenilor] câștigul vieții veșnice, care nu este numai faptul că ajung în rai când mor, viața veșnică înseamnă, așa după cum chiar se spune în Luca 20:36, ”să fim egali cu îngerii”. Egali cu îngerii! Vom vorbi mai mult despre asta într-un videoclip viitor. Deci asta a realizat Acesta: biruință asupra dușmanilor Săi cu toate aceste beneficii pentru umanitate. În al treilea rând: ce așteaptă El? Ei bine, El spune: ”De Mă iubiți, păziți poruncile Mele!” (Ioan 14:15) Vine cu așteptări [de la noi]. Trebuie să faci ceva. Iar asta este susținut de faptul că peste tot în Noul Testament se spune că fiecare ființă umană va fi judecată în funcție de ce a făcut. Judecat după faptele sale. Nu după corectitudinea opiniilor sale, nu după corectitudinea teologiei sale; este bine să ai opinii corecte, să fii corect din punct de vedere teologic, dar dacă acestea nu conduc la fapte bune, dacă ele nu conduc la respectarea poruncilor [e degeaba]. Știm cu toții ce zice Sf. Iacob despre asta: ”Credința fără fapte este moartă.” (Iacob 2:14) Vorbește și despre credința demonilor, pentru că aceștia cred, dar nu fac ascultare. Aceștia cred, dar nu fac ceea ce se așteaptă la ei să facă. Deci Evanghelia vine cu anumite așteptări.
Cine este Iisus? Ce a făcut El? Ce așteaptă El [de la noi]. În Scriptură, atunci când cineva aude despre asta de la un apostol, va răspunde prin cuvintele: „Ce trebuie să fac să mă mântuiesc?” Pentru că au aflat despre ce este vorba acum. Acest lucru se va întâmpla, Evanghelia a avut loc, anunțul s-a făcut și continuă să se proclame: ”Împărăția lui Dumnezeu se apropie.” Există un nou ”șerif” în oraș. Cel vechi a fost izgonit. Deci aceștia aud asta și se întreabă: ”ce trebuie să fac pentru a mă mântui?”, adică ce trebuie să fac pentru a trăi în acord cu asta, ce ar trebui să fac pentru ca acest ”evanghelion” să fie o veste bună și nu o veste rea pentru mine, astfel încât să nu ajung înafara Împărăției care va să vină. Iar acesta este momentul la care apostolul vine și spune: pocăiește-te, botează-te, fii credincios Evangheliei, respectă toate poruncile lui Dumnezeu, participă la viața Bisericii. Acesta este răspunsul.
Unii oameni cred că Evanghelia este răspunsul la ceea ce ar trebui să fac pentru a mă mântui. Dar nu este. Evanghelia ne spune cine este Iisus, ce a făcut El, care sunt cerințele Sale. Atunci când oamenii aud asta încep să-și pună problema: ce trebuie să fac pentru a fi în acord cu asta? Iar apostolii le spun: trebuie să faci asta, și asta se întâmplă atunci când faci așa: vei deveni părtaș la Împărăția lui Dumnezeu, vei deveni parte din cetele cerești, cu voia lui Dumnezeu, într-o stare de slavă, la Înviere. Acestea sunt lucrurile care se vor întâmpla dar nu asta înseamnă Evanghelia. Evanghelia nu înseamnă aceste beneficii primite dacă urmezi Evanghelia, Evanghelia este mesajul despre cine este Iisus, ce a făcut El, și care sunt așteptările Sale [de la noi]. Asta este cerința. Asta inseamnă Evanghelia.
De aceea nu este un discurs de vânzări. Deoarece Evanghelia se va întâmpla fie că îți place, fie că nu. Evanghelia se aseamănă mai mult cu un anunț public. Asta se va întâmpla. Câteodată primesc telefoane de la cei din comunitatea unde locuiesc spunând că are să se taie apa în partea asta de oraș, de la ora cutare la ora cutare, sau electricitatea va fi tăiată deoarece s-a întâmplat aia sau asta, sau aceste străzi se vor închide deoarece se va întâmpla asta. Evanghelia este mai mult de acest tip: se va întâmpla fie că îți place fie că nu. Dar va trebui să faci față la asta, va trebui să faci față! Felul în care te vei raporta la Evanghelia lui Iisus Hristos constă în pocăință, botez, participare la slujbele Bisericii, respectarea poruncilor, trăire în loialitate statornică față de El și fără despărțire de El. Iar atunci când cazi, te ridici din nou, și te întorci iarăși. Asta înseamnă loialitate statornică. Loialitate NU înseamnă să nu cazi niciodată, să nu faci niciun păcat sau greșeală. Nu asta înseamnă loialitatea față de Hristos, loialitate față de Hristos înseamnă că atunci când păcătuiesc, pentru că păcătuiesc și voi păcătui, cu toții păcătuim, ci când păcătuiesc mă ridic și mă întorc la El. Nu rămân în păcatul meu, nu trăiesc fără să mă pocăiesc. Nu este păcatul cel care ne ține în afara Împărăției Raiului, toți suntem păcătoși, ci lipsa pocăinței este cea care ne ține în afara Raiului. Este refuzul de a ne ridica [din păcat] și de a deveni loiali și a continua să fim loiali și credincioși din nou.
De aceea Evanghelia nu este o reclamă pentru vânzare. Este un anunț. Este anunțul unei biruințe. Este biruința lui Hristos împotriva demonilor, păcatului și a morții. Iar modul în care devii supus Evangheliei este prin pocăință, botez, participarea la slujbele Bisericii, și trăirea unei vieți în credință. Despre asta este vorba. Iar acesta este un mesaj radical diferit în comparație cu felul în care multe denominațiuni creștine predică în ziua de azi. Sper că vorbele mele să vă aducă ceva claritate [pe tema asta]. Dacă îți dorești să cunoști mai mult pe această temă am o mică carte, „Ridică-te, Dumnezeule: Evanghelia biruinței lui Hristos asupra demonilor, păcatului și a morții”, pe care o poți citi dacă vrei mai mult. Dacă ești fericit numai cu asta, nu trebuie să o citești. Dar dacă vrei mai mult, poți să o citești. Includ aici un link la acea carte în descrierea acestui clip. Speranța mea este că ascultând Evanghelia vei deveni supus Evangheliei. Și că ascultând Evanghelia vei învăța tot ceea ce înseamnă cele spuse acolo.
Pot să vă vorbesc despre asta mult și pentru mult timp și într-adevăr despre asta este viața în Biserică, despre a-ți dezvălui toate aceste lucruri. Dar auzind și învățând Evanghelia însușindu-ți-o și devenind supus ei, devenind credincios acesteia, ajungi să o și împărtășești altora. Atunci când împărtășești Evanghelia altora, nu zice ”hai să-ți spun toate lucrurile bune pe care Iisus le poate face pentru tine” pentru că Iisus va face multe lucruri bune pentru ei, deja a făcut multe lucruri bune pentru ei: El le-a dat viață, le-a dat tot ce este bun în viața lor, El deja lucrează la mântuirea lor, dar nu asta înseamnă Evanghelia. Evanghelia este această veste despre Iisus Hristos. Aceasta este diferența dintre cele două abordări. Discursul de vânzare concentrează Evanghelia pe tine. Dar nu este vorba despre tine. În adevărata Evanghelie este vorba despre Iisus. Este vorba despre Iisus. Deci atunci când predici Evanghelia să te asiguri întotdeauna că este vorba de Iisus, cine este El, ce a făcut El, și care sunt așteptările Sale [de la noi].
Dumnezeu să vă binecuvânteze!
Pomelnice online și donații
Doamne ajută!
Dacă aveți un card și doriți să trimiteți pomelnice online și donații folosind cardul dumneavoastră, sau/și să susțineți activitatea noastră filantropică, inclusiv acest site, vă rugăm să introduceți datele necesare mai jos pentru a face o mică donație. Forma este sigură – procesatorul de carduri este Stripe – leader mondial în acest domeniu. Nu colectăm datele dvs. personale.
Dacă nu aveți card sau nu doriți să-l folosiți, accesați Pagina de donații și Pomelnice online .
Ne rugăm pentru cei dragi ai dumneavoastră! (vă rugăm nu introduceți detalii neesențiale precum dorințe, grade de rudenie, introduceri etc. Treceți DOAR numele!)
Mai ales pentru pomelnicele recurente, vă rugăm să păstrați pomelnicele sub 20 de nume. Dacă puneți un membru al familiei, noi adăugăm „și familiile lor”.
Dumnezeu să vă răsplătească dragostea!
