Întrunit recent, Sf. Sinod al Bisericii Ortodoxe a Americii, a hotărât, printre altele, că Sfânta Olga din Alaska va fi sărbătorită pe 27 octombrie, a doua zi de Sf. Dumitru, dimpreună cu Sf. Nestor, chiar dacă Sfânta a adormit în Domnul pe 8 noiembrie. Sărbătorirea pe calendarul iulian (pe stil vechi) va fi tot 27 octombrie (adică 9 noiembrie pe stil nou). Sfânta va fi prăznuită cu sărbătoare cu doxologie exceptând Dioceza Sitka și Alaska unde se va ține priveghere.
Vă oferim mai jos mai multe detalii despre prima Sfântă eschimosă pe plan mondial și prima femeie Sfântă canonizată în Statele Unite ale Americii (informații preluate de pe doxologia.ro).
Sfânta Olga din Alaska, eschimosă din tribul Yup’ik sau Yupiak, a trăit între anii 1916-1979. Soția preotului Nikolai O Michael, Sfânta Olga s-a distins prin ajutorarea orfanilor pe care îi hrănea și îmbrăca, dar și a copiilor și a tinerilor abuzați sexual. De asemenea, s-a arătat a fi vindecătoare de boli, apărând unor suferinzi în compania Maicii Domnului.
Sfânta Olga (Arrsamquq) s-a născut la 3 februarie 1916, în satul Kwethluk din Alaska, într-o familie de eschimoși din tribul Yup’ik sau Yupiak. Dar cum în comunitate trăiau și ruși, credința lor s-a răspândit printre indigeni și mulți s-au convertit la Ortodoxie. Printre primii a fost și Arrsamquq, care a primit numele de botez Olga. Olga l-a iubit pe Dumnezeu de mică și, tot de atunci, a început să se roage nu doar pentru familia ei, ci și pentru toți din satul său aflat pe malul râului Kuskokwim.
Când a venit vremea, s-a căsătorit cu un consătean ales de părinți. Bărbatul era foarte întreprinzător: a deschis în Kwethluk un magazin cu de toate și primul oficiu poștal din istoria localității. Nu era însă apropiat de Biserică, iar relațiile cu soția sa erau foarte încordate. Olga nu s-a descurajat. S-a rugat mult, iar soțul ei a devenit ortodox, s-a botezat cu numele Nicolai, a făcut studii teologice și, din 1963, a ajuns preot în satul lor.
Avea în grijă și alte 12 sate împrăștiate în pustietatea polară, de-a lungul râului Kuskokwim. Îi lua mult să ajungă la ele fie cu barca, fie cu mașina, fie cu sania trasă de câini. În acest timp, Olga ținea casa, își îngrijea copiii, țesea veșminte preoțești, făcea prescuri, îi ajuta pe cei din comunitate, dar și pe cei din satele în care slujea părintele Nicolai.
Sfânta Olga a născut 13 copii, dintre care au supraviețuit opt. Grija creșterii lor cădea îndeosebi pe umerii ei. Îi hrănea, le făcea haine și cizme, dar lucra și pentru cei din parohie. Într-un fel, toți erau copiii ei. Le împletea ciorapi sau haine groase și le dăruia; îi ajuta la treburile casnice: „Aproape că nu exista prieten sau vecin care să nu aibă ceva făcut de preoteasa Olga special pentru el”, își amintește un localnic. Dar nu se limita la a-i ocroti doar pe cei din sat. Ajuta cu haine sau cu donații și parohiile aflate la sute de mile distanță.
Pe multe femei le-a ajutat să nască, în calitate de moașă; pe altele, să se vindece de traumele cauzate de abuzuri (domestice sau sexuale) sau să treacă peste unele cumpene.
În cele din urmă, preoteasa Olga a făcut cancer și boala i-a fost descoperită în stadiu terminal. Și-a purtat suferința cu demnitate, refuzând să zacă. Muncea pe lângă casă, așa cum făcuse dintotdeauna și, cu toate că era slăbită, căra găleți pline cu apă de la fântâna din sat.
A plecat din această lume în ziua de 8 noiembrie 1979, după ce s-a rugat, s-a spovedit și s-a împărtășit.
Pe 9 noiembrie 2023, Biserica Ortodoxă a Americii (OCA) a canonizat-o pe Sfânta Olga (Arrsamquq) Michael, aceasta fiind prima femeie sfântă a Americii.
Pomelnice online și donații
Doamne ajută!
Dacă aveți un card și doriți să trimiteți pomelnice online și donații folosind cardul dumneavoastră, sau/și să susțineți activitatea noastră filantropică, inclusiv acest site, vă rugăm să introduceți datele necesare mai jos pentru a face o mică donație. Forma este sigură – procesatorul de carduri este Stripe – leader mondial în acest domeniu. Nu colectăm datele dvs. personale.
Dacă nu aveți card sau nu doriți să-l folosiți, accesați Pagina de donații și Pomelnice online .
Ne rugăm pentru cei dragi ai dumneavoastră! (vă rugăm nu introduceți detalii neesențiale precum dorințe, grade de rudenie, introduceri etc. Treceți DOAR numele!)
Mai ales pentru pomelnicele recurente, vă rugăm să păstrați pomelnicele sub 20 de nume. Dacă puneți un membru al familiei, noi adăugăm „și familiile lor”.
Dumnezeu să vă răsplătească dragostea!
6 Comment
Cred ca au mai fost sfinti ai Americii dar cred ca doar nu au fost canonizati si lumea nu a stiut de ei. Ma bucur ca a ajuns sfanta. A trait o viata saraca cu munca si a facut milostenie si fapte bune toata viata. Mai ales ca a trait in asemenea frig toata viata ce greu i o fi fost si sa aduca apa..dar apoi sa faca alte treburi. Învățătură pt romani care judeca oamenii dupa aparente, stil vestimentar..patimi. Orcine poate ajunge sfant. Chiar si o femeie eschimos.
Au mai fost și sunt canonizați. Ea este prima femeie și primul eschimos. Eschimosii sunt foarte credincioși. Acum sunt mănăstirile p. Efrem din Arizona, însă înainte de acestea focarul ortodoxiei în SUA era, de departe, Alaska.
Vorbește o păcătoasă: eu. Cu toate acestea, chiar dacă mediocră, ca o creștin-ortodoxă, după chipul și asemănarea lui Dumnezeu, cu Duhul Sfânt de la Sf. Botez și cu alte sfinte taine ale Bisericii, ridic următoarea problemă (ce vine dintr-o teamă/prudență să nu ducem în derizoriu sfințenia):
orice om care se distinge prin fapte bune (orice filantrop), care este și creștin-ortodox și-și mărturisește credința, poate ajunge sfânt?! Nu e prea ușoară trecerea de la un simplu „model” la „sfânt”? Totuși, ce o recomandă (să folosesc retorica asta – ușor peiorativă, știu) pe Sfânta Olga mai presus de cele materiale pe care le înfăptuiește? Singura precizare, nedocumentată, din text: „De asemenea, s-a arătat a fi vindecătoare de boli, apărând unor suferinzi în compania Maicii Domnului.” este insuficientă.
Textul era/este deja destul de lung. Da, a făcut minuni. Sunt pe net – le puteți căuta. Dincolo de asta, și mai presus de asta, este vorba de mărturia oamenilor. Condiția necesară și suficientă ca cineva să fie sfânt este evlavia poporului pe un timp și spațiu (mulți oameni) îndelungat.
E sfântă, în primul rând fiindcă, după cum foarte bine a explicat părintele, a avut și are evlavia poporului în timp și spațiu, iar apoi fiindcă Sf. Sinod a oficializat acest lucru prin canonizarea sa (canonizarea se face după un proces riguros, rețineți cât a durat la noi canonizarea unor sfinți foarte populari precum Arsenie Boca).
Când am deschis articolul și i-am văzut icoana, mi-au dat lacrimile și am fost cuprins de pace, am atins ecranul calculatorului în zona icoanei și m-am simțit deodată curățit de mizerie, sfânta e foarte puternică și vindecătoare de răni spirituale și chiar de consecințele lor, și nu e doar pentru eschimoși. Mă bucur mult că a postat-o părintele.
Apropo de asta, părinte, voiam să vă întreb ceva – ne-ați zis într-un clip precedent că prin botez se iartă păcatul originar, dar nu se anulează consecințele sale, cu care trebuie să ne luptăm continuu. Asta înseamnă că și atunci când spovedim păcatele personale, ele se iartă, dar consecințele lor rămân? Nu ne ajută Dumnezeu și cu consecințele? Nu le diminuează măcar? Eu cred că da, fiindcă, de exemplu, senzația de greutate depresivă care vine în urma păcatului, de multe ori dispare după spovedanie sau după botezul lacrimilor. Mi s-a întâmplat chiar acum cu ajutorul sfintei, aveam o apăsare sufletească, o stare grea, depresivă, negativă, de deznădejde, provenită din (re)căderea într-o patimă, și simpla vizionare a icoanei sale, atingerea ecranului, mi-a dat multă pace și speranță, deci a șters și o mare parte din consecințele păcatului, chiar și fără spovedanie. Acel lighean de apă pe care-l ține în mână, e ca și cum m-ar fi curățit cu acea apă, așa am simțit.
„Iertarea” nu este un proces juridic – Dumnezeu este Tată iubitor. „Iertarea” este alungarea energiei demonice și revenirea (parțială) a harului, deci consecințele se diminuează pentru că harul ajută.