Urmăriți un documentar bine făcut care ne descoperă ce se ascunde în spatele fabricii de vedete care face pe bandă rulantă idoli pentru K-pop – unul din curentele muzicale care este la modă în Asia și nu numai.
Vizionare cu folos!
Powered by RedCircle
Fabrica de vise K-pop – Lumea neraportată
În metropola high-tech Seoul se construiesc vedete K-Pop și dacă vrei să ajungi mare, aici este locul de unde să începi. Școala de arte Hanlim Este una dintre cele mai prestigioase școli de artă din Coreea de Sud. Pentru a intra trebuie să obții punctaj de 100% la examenul de admitere.
Krishnan GURU-MURTHY: Toți cei de aici visează la celebritatea K-Pop și au o șansă foarte bună pentru că de la deschiderea din 2009 această școală a produs mai mult de 500 de vedete. Printre cei care speră să ajungă idoli K-pop este și Hessu Chung, în vârstă de 16 ani. Copiii din Coreea de Sud își stabilesc de tineri obiectivele, iar pentru Hessu asta a implicat întotdeauna dansul. La început ea a visat să devină balerină, dar visul ei sa schimbat după ce a văzut senzația K-Pop, trupa Blackpink în concert.
Hessu CHUNG: Visul meu este să fiu o vedetă idol. Sper că voi fi populară și da, acesta e singurul meu vis.
Hessu se pregătește pentru o audiție mai târziu săptămâna aceasta. Ea știe că pătrunderea în industrie este extrem de dificilă. Mai puțin de 1% dintre aspiranții K-Pop ajung mari.
Hessu CHUNG: Acum merg la o academie în fiecare zi după școală, și fac antrenament de la ora 18 la 22. Dar cred că trebuie să muncesc și mai mult și să iau mai multe lecții.
Industria K-Pop este estimată la o valoare de 8 miliarde de dolari. Este un fenomen global cu 200 de milioane de fani K-Pop în întreaga lume care au așteptări mari de la idolii lor. Vedetele K-Pop trăiesc într-o lume foarte controlată și trebuie să se supună la tot felul de reguli. Una dintre cele mai importante este să nu aibă deloc relații. Chiar acum, una dintre vedetele unuia dintre cele mai mari grupuri, Aespa, a trebuit să-și ceară scuze după ce s-a dezvăluit că a avut un prieten secret. Fanii ei au fost atât de indignați încât au scris ca să se plângă, au atacat-o pe social media, unii chiar au trimis un panou digital în jurul agenției ei de muzică ca să se plângă că ei îi pasă mai mult de iubitul ei decât de fanii ei. Pentru a-i întâlni pe unii dintre acești super fani mă îndrept spre Music Bank, o emisiune TV săptămânală cu spectacole live K-Pop. În fiecare săptămână, sute de fani așteaptă în afara studioului pentru a-și zări vedetele preferate.
– Pe cine ați venit să vedeți?
– Pe BAE173, LUCEAT.
– De cât timp sunteți fani?
– De un an…
– De un an? Și cine este favoritul tău? Care este numele lui?
– Dar de ce este el favoritul?
– Pentru că este frumos, e un dansator foarte bun și este foarte drăguț.
– Are vreo prietenă?
– Noi suntem prietenele lui!
– Nu știm. Asta se ține secret.
Desigur că fanii adoratori nu sunt doar în Coreea de Sud, dar așteptările de aici merg mai departe și se bazează pe romantism. K-Pop este despre perfecțiune și vedetele trebuie să fie foarte curate: fără fumat, fără băutură, fără scandaluri. Aproape de partea din față a cozii am găsit-o pe Lala. Ea e aici să vadă Highlight, o trupă pe care o urmărește de 15 ani.
-De ce vor oamenii ca starurile K-Pop să fie perfecte în loc să fie la fel ca toată lumea, care face greșeli?
– Cred că aici cultura este diferită față de cea privind cântăreții din alte țări. Aici, idolii trebuie să fie mai mult decât perfecți și trebuie să fie foarte frumoși.
– Uneori, unele dintre vedetele K-Pop au probleme sau fac ceva greșit precum condusul sub influența alcoolului sau să fumeze sau ceva de genul, și sfârșesc prin a pierde totul și își pierd cariera. Crezi că oamenii au așteptări prea mari de la vedetele K-Pop?
– Nu, nu cred asta. Răul este rău indiferent dacă ești idol sau nu, cântăreț, artist sau persoană normală.
Trebuie să mergi prin spate acolo, nu poți fi pe această parte. Statul fanilor la coadă devreme nu a prea funcționat. În timp ce idolii lor sunt pe cale să iasă, securitate îndepărtează pe toată lumea. Vedetele sigur că fac cu mâna fanilor. Cu toții știu că puterea de a menține sau ruina o carieră ține mult de relația cu fanii.
Ne-am întors la școala Hanlim cu Hessu care este la doar câteva zile distanță de audiție. Elevii de aici învață 14 genuri diferite de dans, un set de abilități care îi face să se remarce în fața altor aspiranți K-Pop. În fiecare an, industria K-Pop pompează sute de noi vedete. Colegă de clasă a lui Hessu, Sui, va fi printre ei. Ea face parte dintr-un grup numit Candy Shop, care va debuta săptămâna viitoare. În timp ce fetele iau o pauză, mă întreb dacă aș putea încerca să mă alătur acestui următor dans. Este mai greu decât pare. Prea mult, de fapt, trebuie să fie deosebit de greu. Chiar și Sui se luptă cu aceste mișcări.
– Spune-mi despre ambițiile tale. Adică de cât timp îți dorești să fii o vedetă K-Pop?
Cho SUI: Mi-am dorit să fiu idol K-Pop de la 15 ani. Îmi doresc să fiu pe scenă și să fac oamenii fericiți. De aceea vreau să devin un idol. Vreau sa aflu despre debutul Candy Shop dar îmi dau seama că nu sunt doar mișcările de dans care sunt predate acestor elevi.
Agentul lui Sui și totodată decanul școlii pare să o învețe răspunsurile.
– Debutul meu va fi pe 27 la Ilji Art Hall. Voi interpreta două cântece. Primul se numește Hashtag și al doilea se numește Fata cuminte.
Sui și colega ei de trupă, Choi, m-au invitat să privesc repetițiile zilnice ale Candy Shop. Programele de antrenament K-Pop sunt cunoscute pentru dificultatea lor. Odată ce un adolescent a semnat cu o casă de discuri, poate petrece ani de zile pentru a fi modelat în vedeta K-Pop perfectă. La sfârșitul acestei pregătiri doar unii sunt selectați pentru o trupă și chiar și atunci, succesul nu este garantat. Candy Shop va debuta cu primul single la un spectacol media săptămâna viitoare. Dacă va fi respins de critici, visele lor de celebritate K-Pop s-ar putea sfârși în câteva săptămâni. Am întrebat fetele ce așteptări au fanii de la primul lor single, dar agentul lor are iar răspunsuri repetate.
Agentul: Cred că fanii așteaptă ceva diferit. Asta așteaptă.
– Sunt o mulțime de trupe de fete care se lansează, dar eu cred că venim cu ceva diferit și asta este ceea ce așteaptă fanii.
– Dacă reușești, viața ta va fi foarte interesantă, dar, de asemenea, va trebui să renunți la mult din libertate. Cum te simți în legatură cu asta?
Choi SARANG: Jobul acesta nu este cu forța. Asta e ceea ce ne dorim. Așa că nu trebuie sa fim libere și asta este ceea ce trebuie să facem, cred. Deci e în regulă.
În realitate, pierderea controlului asupra vieții tale poate avea consecințe devastatoare pentru vedetele K-Pop. Anul trecut, Min-su de la trupa K-Pop de băieți Teen Top a fumat o țigară într-un live pe YouTube. Fanii lui s-au plâns și au generat un scandal uriaș. Min-su a părăsit trupa și acum trăiește deasupra cafenelei mamei sale de unde încearcă o carieră în artă.
– Min-su?
– Da.
– Eu sunt Krishnan. Bună.
– Bună.
– Acesta este studioul meu.
– Frumos! Ce chestii mișto!
Min-su vrea să-mi picteze literalmente o imagine a ceea ce industria K-pop este cu adevărat. Între timp sunt interesat să știu care erau așteptările lui când a început la vârsta de 18 ani.
– Credeam că voi face lucruri mișto pe scenă, dar în realitate trebuia să mă comport ca o păpușă. ”Fă asta. Fă ailaltă.” Totul era controlat.
– Explică-mi despre puterea fanilor.
– Prea puternici!
– Prea puternici?
– Da! Prea mult!
Conform lui Min-Su, fanii se plângeau de tatuajele lui și de prietenele lui. O dată un fan l-a lovit în față, dar casa de discuri l-a făcut pe Min-su să-și ceară scuze.
– Fanii sunt responsabili pentru această cultură, dar este și vina casei de discuri pentru că nu au oprit asta, și artiștii pentru că nu sunt onești despre impactul pe care îl are asupra lor. Toate acestea contribuie la cultura putredă.
– Crezi că mulți artiști K-Pop simt la fel?
– Cred că este sigur să spunem că majoritatea oamenilor simt la fel. Nimănui nu îi place să aiba viața controlată astfel.
Min-su spune că a devenit alcoolic. Unii dintre prietenii săi au plătit un preț și mai mare.
– Doi dintre prietenii mei s-au sinucis. Ambii m-au sunat cu o zi înainte dar cred că dormeam, pentru că nu am răspuns la telefon. Și mă tot gândesc că poate lucrurile ar fi stat altfel dacă aș fi răspuns.
Aceasta este partea întunecată a industriei. Coreea de Sud are una dintre cele mai mari rate de sinucidere din lume. Ea afectează toate părțile societății, dar există și un număr neobișnuit de mare de decese în rândul idolilor K-Pop.
– Tabloul este aproape gata. Aici sus vedem idolii K-Pop așa cum sunt acum. Sub vedem rădăcinile lor care reprezintă viețile trăite înainte de a deveni idoli. Pentru a reprezenta cu adevărat cultura K-Pop, trebuie să le tai rădăcinile. Asta este ceea vor oamenii.
Este noaptea dinaintea audiției lui Hessu, iar familia ei m-a invitat la cină.
– Bună.
– Bună. Mulțumesc.
– Bună, bună.
Se antrenează atât de des încât rareori petrece o seară acasă.
– Mulțumesc.
– Sper că nu ne-ați așteptat.
– Mănânci în mod normal mai devreme.
– La ce oră mâncați?
– Pentru că tu nu ești niciodata aici…
– Da, cam de 6 luni…
– Nu ai mai mâncat o masă acasă de 6 luni?
– Da.
– Jan, ce părere ai de faptul că a spus că vrea să fie vedetă K-Pop?
– Când eram de vârsta ei nu am avut acest vis sau pasiune ca ea, așa că sunt foarte mândră de ea că știe ce îi place, ce vrea să fie. Așa că o susțin foarte mult.
– Vă faceți vreodată griji că sunt atât de mulți copii care vor să facă ce vrea ea să facă. Sunt atât de multe inimi frânte în această lume. Nu vreți ca și ea să fie una dintre ele.
– Ce cred despre sinucidere?
– Nu aș face asta pentru că religia mea nu îmi permite. Cred că unii idoli după ce debutează cred că vor avea foarte mult succes, dar ei nu depășesc pragul de succes și le este foarte greu.
– Este posibil să fie și așa. Dar eu cred că după ce au cariere de succes ei nu știu ce să facă cu viața lor pentru că ei nu au mai făcut altceva.
– Sunt interesat de faptul că știi despre toate aceste lucruri. Cum te simți referitor la asta?
– Foarte tristă pentru ei.
– Înțelegi de ce există atât de multă presiune?
– Da.
– Vorbesc cu tine despre aceste presiuni la școală și în Academie?
– Nu. Nu prea, deci cred că învăț înăuntru.
– Da.
– Am întrebat-o pe Hessu la ce cred profesorii ei că are de lucrat pentru a trece de audiție.
– La dietă…
– Serios? Glumești, nu?
– Nu, nu glumesc.
– Profesorul ți-a spus că trebuie să ții dietă.
– Da, [să dea jos] vreo 10 kg.
– Nu, vreo 5 kg. – Profesorul ți-a zis să slăbeși 5 kg? Și ce vei face? Cum vei face asta?
– Nu va mânca.
– Da.
– Nu este decizia vedetei, ci a companiei și a sponsorului. Ei cred că cu cât ești mai slab, cu atât dai mai bine pe ecran și asta a devenit acum un standard de frumusețe pe care îl așteaptă fanii. Eu cred că ei trebuie să facă asta din cauza acestor motive. Presiunea întâmpinată de tinerele vedete este un secret deschis. Nimeni de la casa de discuri sau de la Academia K-Pop n-a fost de acord să acorde un interviu.
Înapoi la școala Hanlim, directorul de PR, Jinny Kim, spune că ei îi pregătesc pe studenți pentru viața în industrie. – Și îi învățați toate astea? Că trebuie să se poarte bine…
– Da.
– Dar cum le spuneți? Cum îi spui unui tânăr de 16 ani că trebuie sa fie slab și că nu poate avea o prietenă sau un prieten.
– În fiecare zi sunt monitorizați.
– Serios?
– Da. Sunt…
– Sunt cântăriți?
– Da.
– Aici în școală?
– Și în unele Departamente.
– Da.
– Unii profesori chiar pot face asta.
– Cum îi învățați pe copii să facă față acestui tip de presiune.
– Dacă copiii au vreo problemă personală când se alătura casei de discuri sau dacă au probleme de sănătate mentală, atunci toți profesorii de la școala noastră le pot furniza consiliere pentru că toți au pregătire. Deci, e un sistem care permite ca copiii să vină oricând la noi dacă au probleme.
Este ziua audiției lui Hessu.
– Bună.
– Bună.
– Ce mai faci?
Se ține la Academia unde Hessu se antrenează în fiecare seară după școală. Cu câteva ore până la eveniment, mai este timp pentru câteva repetiții de ultim moment. În seara asta ea va cânta și va dansa pentru un reprezentant de la o mare casă de discuri. Dar aceasta nu este prima auditie a lui Hessu. A avut câte una cel puțin o dată pe săptămână în ultimele 6 luni.
– Ce ți se pare greu la audiții?
– Întotdeauna dau greș la audiții iar asta îmi dă foarte multe emoții.
– Pentru că ai participat la atât de multe.
– Da… și eu aproape că am picat la fiecare audiție, așa că trebuie să reușesc.
– Deci ce îți spui acum ca să te simți bine?
– Nu fi nervoasă! Trebuie să mă bucur de audiție.
– Totul este aici sus. Poți să cânți și să dansezi. Dar dacă nu ești cu totul acolo, nu-i vei convinge.
În afara sălii de repetiții o mulțime de tineri aspiranți la celebritate încep să apară. Casele de discuri organizează sute de mii de audiții în fiecare an, un proces implacabil care respinge majoritatea aspiranților adolescenți iar și iar. Acum este rândul lui Hessu să intre. Se termină în mai puțin de 2 minute.
– Cum a fost?
– Frumos!
– Ce au spus? Nimic?
– Nimic… Au zâmbit?
– Au filmat… dar te-ai simțit bine.
– Nu chiar…
După ce am văzut cât de mult antrenament a făcut Hessu, am sperat ca ultima noastră întâlnire cu ea să fie mai degrabă o sărbătoare. Dar se pare că audiția a fost nereușită. Pentru Sui și Cerang de la Candy Shop, este speranța lor de a deveni celebre. Speranța lor la celebritate în K-Pop se bazează pe debutul din seara asta în fața presei coreene.
– Noi suntem Candy Shop. Vă mulțumim! Casa de discuri nu lasă nimic la întâmplare. Le-a dat fetelor un scenariu strict.
– Am trecut atât prin momente bune cât și dificile, dar sunt mândră de evoluția mea.
Uitați individualitatea! Aceasta este o industrie cu o formulă de făcut bani!
– Jurnaliști, simțiți-vă liberi să mergeți oriunde. În timp ce presa ajunge, nervii încep să lovească! Debutul trebuie să fie perfect.
– Sunt așa de emoționtă. Vreau să mă asigur că totul va merge bine și că nu voi face nici o greșeală. Este momentul cel mare.
– Acum, pentru momentul principal al zilei, Candy Shop, intrați vă rog!
– Bine ați venit la Candy Shop! Bună ziua! Noi suntem Candy Shop! Primul este single-ul lor de debut: ”Fata cuminte”. Apoi vine rubrica de întrebări și răspunsuri.
– Ne numim Candy Shop pentru că suntem diferite ca și bomboanele colorate, cu ambiția de a face muzica ce reprezintă generația noastră. Totul a mers bine până acum și tot ceea ce a rămas e a doua prestație.
– Ne cerem scuze, scena nu a fost gata, așa că vom încerca iarăși. Ne cerem scuze. Vă rog să nu vă enervați. Să încercăm din nou! Pe cei de la montaj, vă rugăm să editați această parte. Vă mulțumesc! Este o mică greșeală, dar orice greșeală poate fi costisitoare într-un gen muzical care cere perfecțiune. Din fericire nu a afectat spiritele din culise și presa coreeană a decis că Candy Shop se îndreaptă spre succes.
– Am reușit! Așteptați să vedeți! Este a 5-a generație de K-Pop și Candy Shop este aici.
Dar s-a făcut totuși un pas înapoi. Visul trupei Candy Shop este temporar în așteptare, după ce casa de discuri a anunțat că una dintre colegele de trupă ale lui Sui a renunțat, invocând motive de sănătate. Între timp există multe speranțe încă afară, literalmente în frig, făcând tot ce pot pentru a se face remarcate.
Există un visător pe aproape fiecare colț de stradă. Dar fie că este vorba de Buskers & Soul sau Hessu care încearcă cu disperare să obțină un contract, te întrebi dacă ei își dau seama că lupta pentru acel loc în enorma linie de producție K-Pop, înseamnă de fapt să renunți la tot controlul asupra viații lor.
Pomelnice online și donații
Doamne ajută!
Dacă aveți un card și doriți să trimiteți pomelnice online și donații folosind cardul dumneavoastră, sau/și să susțineți activitatea noastră filantropică, inclusiv acest site, vă rugăm să introduceți datele necesare mai jos pentru a face o mică donație. Forma este sigură – procesatorul de carduri este Stripe – leader mondial în acest domeniu. Nu colectăm datele dvs. personale.
Dacă nu aveți card sau nu doriți să-l folosiți, accesați Pagina de donații și Pomelnice online .
Ne rugăm pentru cei dragi ai dumneavoastră! (vă rugăm nu introduceți detalii neesențiale precum dorințe, grade de rudenie, introduceri etc. Treceți DOAR numele!)
Mai ales pentru pomelnicele recurente, vă rugăm să păstrați pomelnicele sub 20 de nume. Dacă puneți un membru al familiei, noi adăugăm „și familiile lor”.
Dumnezeu să vă răsplătească dragostea!