Urmăriți-l pe părintele Seraphim Holland care ne răspunde la mai multe întrebări inclusiv la una legată de cinstirea icoanelor acasă.
Vizionare plăcută!
Powered by RedCircle
– Această persoană spune: Cum e judecat un protestant dacă știe despre adevărurile Ortodoxiei și totuși nu se convertește?
– Pr. Seraphim HOLLAND: Cred că dacă cineva știe că ceva este adevărat și nu o face, este judecat, dar știu ei într-adevăr că este adevărat? Numai Dumnezeu știe acele lucruri. Dacă știi că ceva e corect să faci și nu o faci, ești judecat pentru lașitate. Dar cred că mulți oameni abia înțeleg, reprezentarea Ortodoxiei e atât de slabă uneori încât oamenii nu înțeleg ce anume acceptă sau resping. Așa că dacă un protestant vine la Ortodoxie și o vede într-un mod intelectual și nu-i atinge cu adevărat inima, cât de mult este responsabil pentru asta? Eu nu știu și nu-mi pasă pentru că Dumnezeu este perfect.
Deci cei dragi ai mei care au murit, eu mă rog pentru ei. Dacă au fost romano-catolici, protestanți sau atei, nu contează. Nu îi judec încât să spun: oh, acea persoană este cu siguranță în iad, noi nu spunem asta. Dar nu spunem nici că este cu siguranță în rai, doar ne rugăm pentru ei. Așa că numai Dumnezeu știe starea sufletului la momentul morții, numai Dumnezeu știe. Poate și Hitler a fost salvat, poate că s-a pocăit în ultimul moment.
– Altă persoană întreabă: Doar cei botezați ortodocși au voie să participe la spovedanie? Dacă da, atunci cum se poate cere pocăință?
– Pr. Seraphim HOLLAND: Taina spovedaniei cu dezlegare de păcate este doar pentru creștinii ortodocși. Catehumenii mei participă la conversații confesionale cu mine tot timpul și avem nevoie de mărturisire, fie că suntem ortodocși, fie că nu, oamenii au nevoie să vorbească cu cineva și să spună: am această problemă și poate găsim o soluție, sau să îi susțină cineva și să-i ajute într-un fel. Adică, avem acea nevoie umană înnăscută de a face asta. Deci nu există nicio regulă ca cineva care nu este ortodox să vină la un preot și să aibă, să spunem, o conversație confesională. Dar în privința dezlegării de păcate, asta e ceva ce se întâmplă pentru un creștin botezat. Dar mărturisiri da, eu am tot timpul.
– Această persoană întreabă: A avea o relație personală cu Iisus este dăunătoare după ce ai părăsit Biserica? Cum și de ce?
– Pr. Seraphim HOLLAND: După ce a părăsit biserica?
– Presupun că spune că a părăsit Biserica, dar are încă o relație cu Hristos.
– Pr. Seraphim HOLLAND: Ba nu are! Dacă a plecat din Biserică, a apostaziat. Poate a apostaziat din diverse motive, și vor fi „bătuți” mai puțin, așa cum spune Dumnezeu, cei care au știut vor fi bătuți mai mult, cei care au știut mai puțin vor fi bătuți mai puțin. Nu pot spune cum exact vor fi judecați, dar relația personală cu Iisus Hristos este prin a fi parte din trupul lui Hristos (Biserica). Așa că ideea unei relații personale cu Hristos în afara Bisericii este un oximoron. Pur și simplu nu se întâmplă. Poate Dumnezeu să-i conducă pe oameni la mântuire? Poate face orice vrea El! Dar El ne-a dezvăluit Biserica. Asta este! Așa că această idee de relație personală…
Îmi amintesc, când eram tânăr, aveam această idee: nu sunt religios, ci am o relație personală cu Dumnezeu, am o relație personală cu Iisus. era un lucru plin de mândrie. Nu sunt catolic, nu sunt protestant, nu sunt metodist, sunt fac niciuna din chestiile astea „legale”, eu doar am o relație personală cu Iisus. Ei bine, Iisus se așteaptă într-un fel ca noi să fim parte din Biserică, să luăm parte la Sfintele Taine, să ne spovedim. Evreii au avut o delimitare clară pentru cine era evreu și cine nu, iar apoi Biserica evreiască a devenit Biserica creștină, așa că Dumnezeu vrea să relaționeze cu noi, nu numai direct, în modul prin care dorește să ne trimită Harul Său, dar El vrea să relaționeze cu noi și prin Sfinții săi, prin Îngeri, prin preoți, prin diaconi, prin școala bisericească, prin citirea vieților sfinților, prin toate. Deci, ideea de a avea o relație personală cu Hristos în afara Bisericii este o idee greșită.
– Putem și ar trebui să venerăm și icoanele noastre de acasă sau doar pe cele din Biserică?
– Pr. Seraphim HOLLAND: Dacă e sfințită, să o venerați, desigur! Da, absolut! Un lucru pe care nu ar trebui să-l facem acasă este să avem 37 de icoane aranjate perfect, ca să arate frumos din punct de vedere artistic și să nu le privim și să nu le venerăm niciodată. Asta ar fi o idee proastă. Nu sunt tapete de perete! Absolut că trebuie să venerăm icoanele în casa noastră, în biserica noastră, absolut, peste tot.
– Care este factorul cheie care determină ceea ce este corect și incorect canonic pentru icoane?
– Pr. Seraphim HOLLAND: Factorul cheie? Evlavia, rugăciunea, pocăința… Vă voi spune o poveste. Când eram tânăr și plin de energie și aveam probabil 20-24 de ani și m-am mutat în St. Louis și eram într-o biserică mică de la subsol și puneam icoane pe pereți și m-am urcat pe o scară și aveam o icoană destul de mică încât am pus-o în buzunar, în buzunarul din spate, cum își pun oamenii telefonul sau așa ceva, și m-am ridicat acolo ca să pot avea mâinile libere și apoi să pun cuiul, și preotul meu m-a certat: Cum îndrăznești să bagi o icoană în buzunar? Asta nu e evlavie! M-a certat foarte rău. Și nu prea am înțeles, am avut bunul simț să nu mă cert cu el și doar am luat-o ca pe o lecție că nu este potrivit să tratez icoana ca pe un obiect obișnuit, adică nu ai folosi o icoană ca un suport, chiar dacă ai întoarce-o ca să nu se ude, nu trebuie să faci asta. Icoanele le cinstești, le pui într-un loc de cinste.
Avem o tradiție să nu punem icoane în baie. Corect? Și lucruri de genul acesta. Deci cred că… Există un termen grecesc, fronima care este un fel de înțelegere despre cum ar trebui să fie lucrurile și nu din cauza unor reguli legale, ci pentru că pur și simplu nu ar fi corect, nu ar fi corect să pui icoana în buzunarul din spate sau să o folosești pe post de suport.
Îmi amintesc de Sf. Paisie din Sfântul Munte. Sf. Eufemia i-a apărut de multe ori. El avusese probleme cu stomacul, cred că a murit de cancer la stomac, și uneori era indispus și avea nevoie să poată merge la baie, așa că fiii lui duhovnicești au vrut să îi facă o latrină și ei au vrut să o construiască într-un loc anume unde era foarte convenabil să ieși și să merg la latrină și el a spus: nu, nu, nu, nu puteți să o puneți acolo. De ce? Este locul perfect pentru ea. Pentru că Sf. Eufemia mi-a apărut acolo. Așa că voia latrina cât mai departe, nu aproape de unde a apărut Sf. Eufemia, deși ea plutise în aer, nici nu atinsese pământul, dar el nu a vrut o latrină acolo. Unii oameni ar spune că este o prostie, dar aste este Fronima, este o înțelegere a lucrurilor corecte și greșite, o simțire a lucrurilor.
– E posibilă Ortodoxia fără acea „mentalitate sectantă”? sau e asta doar o concepție greșită a unora?
– Pr. Seraphim HOLLAND: Da și da. Desigur, este posibil fără o mentalitate sectantă și bineînțeles că e o concepție greșită, nu există sectă în ortodoxie, nu există legalism în ortodoxie, există concepții greșite ale oamenilor despre ortodoxie, există calomnii despre ortodoxie, sunt oameni care sunt răi creștini ortodocși, care dau oamenilor o impresie proastă despre ortodoxie, dar Ortodoxia e curată și sfântă, Biserica Ortodoxă este fără pată. Desigur că poți fi ortodox și să nu fi sectant și poți avea lideri de cult în Ortodoxie, deoarece Ortodoxia este plină de oameni, ceea ce înseamnă că în Biserică, în Biserica pe Pământ, să spunem militantă, vor fi și păcătoși în Biserică, așa că da, vor fi co-lideri în Ortodoxie.
Dar lucrul despre Ortodoxie, care cred că e foarte puternic este că există o mulțime de lucruri care împiedică un lider sectar să-și ducă otrava prea departe. De exemplu, fiecare episcop este stăpânul propriei sale dioceze. Nu este ca un papă peste tot. Așa că dacă papa ar înnebuni, și-ar putea răspândi contagiunea la mulți oameni și atunci mulți oameni nu ar putea rezista, dar dacă un episcop înnebunește, ar putea să atragă câțiva oameni, poate destul de mulți, adică arianismul a fost răspândit peste tot pentru mult timp, dar nu a pus niciodată stăpânire asupra Bisericii, deoarece Biserica este oarecum ferită de asta. Așa că, desigur, nu suntem sectanți!
– Care sunt modalitățile bune în care putem arăta aprecierea pentru preotul nostru și familia lui?
– Pr. Seraphim HOLLAND: Există moduri în care poți să o arăți și moduri în care poți să o faci. Poate că nu o arăți într-un mod deschis, dar roagă-te pentru preotul tău! Este uimitor cât de puțini oameni se roagă pentru preotul lor. Și, de asemenea, să înțelegi că preotul tău are o povară uriașă și, prin urmare, îi mai ridici din povară, să spunem așa. El nu este un om perfect și are multe lucruri și așa că încerci… Nu zic să nu te duci la el pentru ajutor etc., dar să ai o înțelegere că poartă o povară grea și să nu te duci plin de plângeri și de bârfe și de toate. Îmi amintesc când am devenit diacon, unul dintre lucrurile pe care le-am învățat, nu știu dacă am fost învățat sau doar îl știam…. Cred că îl știam într-un fel. Ca diacon, eram purtătorul de cuvânt al preotului și așadar, fiind acum membru al clerului, oamenii mai veneau la mine cu plângeri despre el. Eu nu acceptat niciodată vreo plângere despre el, l-am prezentat întotdeauna în cel mai bun mod posibil. Dacă exista ceva despre care credeam că ar putea avea vreo vină, mergeam să vorbesc cu el, dar niciodată cu persoana care a făcut plângerea. Pentru că treaba mea era să fiu un ambasador pentru el.
Cred că ar trebui să fim cu toții ambasadori pentru preotul nostru. A fi preot este cel mai frumos și minunat lucru pe care l-am făcut vreodată în viața mea, dar și cel mai înfricoșător, în aceeași zi și același moment, mereu. E cel mai greu lucru pe care l-am experimentat vreodată și cel mai ușor în același timp.
Pomelnice online și donații
Doamne ajută!
Dacă aveți un card și doriți să trimiteți pomelnice online și donații folosind cardul dumneavoastră, sau/și să susțineți activitatea noastră filantropică, inclusiv acest site, vă rugăm să introduceți datele necesare mai jos pentru a face o mică donație. Forma este sigură – procesatorul de carduri este Stripe – leader mondial în acest domeniu. Nu colectăm datele dvs. personale.
Dacă nu aveți card sau nu doriți să-l folosiți, accesați Pagina de donații și Pomelnice online .
Ne rugăm pentru cei dragi ai dumneavoastră! (vă rugăm nu introduceți detalii neesențiale precum dorințe, grade de rudenie, introduceri etc. Treceți DOAR numele!)
Mai ales pentru pomelnicele recurente, vă rugăm să păstrați pomelnicele sub 20 de nume. Dacă puneți un membru al familiei, noi adăugăm „și familiile lor”.
Dumnezeu să vă răsplătească dragostea!
3 Comment
Obiceiul de a pune ștergare frumoase în jurul icoanelor reflectă tot evlavia față de aceasta, față de sfântul din icoană? Sau are un alt scop practic?
Doamne ajută!
Părinte, icoanele se sfințesc?
E nevoie să chemăm preotul acasă să le sfințească dacă avem mai multe?
Nu. Noi ne sfințim de la ele și nu ele de la noi.