Urmăriți o dizertație științifică în care ni se prezintă fapte uitate despre Învierea lui Iisus precum și impactul acesteia.
Vizionare plăcută!
Powered by RedCircle
Învierea lui Iisus: Fapte uitate & impact
– Ca istoric, sunt forțat să spun, când mă uit la ascensiunea creștinismului timpuriu și la motivul din care a luat forma pe care a luat-o, că sunt tot felul de lucruri care mă fac să spun că nu pot să explic cum a pornit creștinismul ca o mișcare de reînnoire a iudaismului în primul secol și de ce a luat această formă specifică, cu excepția cazului în care toți au crezut cu adevărat că Iisus a înviat cu adevărat cu trupul din morți.
– În acest videoclip, vom aborda o dimensiune foarte particulară a relatării Învierii din istorie, pe care cred că, de multe ori, nu se pune suficient accent, așa că voi merge înainte și vă voi oferi câteva din gândurile mele și voi construi peste ele mai mult. în final. Să începem!
– E surprinzător și foarte îndrăzneț în inima creștinismului, afirmația că Iisus a înviat din morți. Spuneți-ne mai multe despre asta! Să presupunem că cineva spune: „Uite, lasă-mă, asta nu se întâmplă!” Am avut o recentă dezbatere, cineva a adus o asistentă care a spus: „Uite, ai fost în spitale, ai văzut oameni murind, s-au întors vreodată?” Și așa mai departe… Cum reacționezi la scepticismul inițial pe care îl poate avea cineva? Cum este posibil?
– Primul lucru de spus e că oamenii din primul secol știau la fel de bine ca noi că oamenii morți nu se întorc. Dacă citiți de la Homer, la Socrate, la Platon și Pliniu, de fiecare dată când menționează posibilitatea Învierii, spun: „Lăsați-mă cu asta, știm că asta nu se…” Și primii creștini știau asta la fel de bine ca noi, asta face parte din această chestiune cronologică de snobism și e o replică C.S. Lewis despre asta care spune: „Oamenii își imaginează adesea că anticii nu cunoșteau legile naturii și că noi acum, pentru că avem știință modernă, le cunoaștem.” Și mai spune: „Apropo de nașterea Fecioarei, motivul pentru care Iosif era îngrijorat de sarcina Mariei nu era pentru că nu știa de unde provin bebelușii, ci pentru tocmai că știa.” Și la fel cu Învierea, ucenicii nu spuneau: „Hm, nu-i așa că e interesant? Deci uneori oamenii învie din morți!” Nu! Acesta nu a fost un exemplu din ceea ce părea acum să fie o nouă regulă generală posibilă sau ceva. Departe de asta!
Mai degrabă, acesta e un loc unde oamenii devin adesea confuzi pentru că ei spun: Ei, păi evreii credeau în Înviere, așa că atunci când Iisus a murit, ei au crezut în mod natural că se va întoarce. Nu! Unii evrei, cei mai mulți evrei de atunci, credeau în Înviere, dar ei credeau că Învierea e ceva ce Dumnezeu va face pentru tot poporul Său la sfârșitul timpului, nimeni nu și-a imaginat vreodată că se va întâmpla pentru vreo persoană la mijlocul vremii, și poți testa asta, pentru că știm, 100 de ani înainte și după Iisus, știm despre mai multe mișcări de rezistență evreiești, mișcări mesianice, mișcări rebele, că se termină în mod obișnuit cu moartea fondatorului și avem în istoriile lui Josephus și așa mai departe relatări despre ce s-a întâmplat apoi. Dacă omul pe care l-ai urmat, despre care crezi că este Regele, noul lider și cel pe care Dumnezeu l-a trimis etc., dacă el este ucis, ai de ales: fie să renunți la mișcare, fie să-ți iei un alt lider. Și avem dovezi de mișcări care fac unul sau altul din lucrurile astea. În niciun caz nu avem oameni care să spună: de fapt, cred că a fost înviat din morți… Pentru că erau mai grei de capi de atât. Viața este reală, trebuie să mergem mai departe cu ea.
Și, mai mult, ideea de a alege un alt conducător, conducătorul Bisericii din Ierusalim de-a lungul generației următoare a fost Iacov, care a fost fratele lui Iisus (era fiul lui Iosif). E foarte interesant pentru că a fost un mare lider, un mare profesor, un minunat om de rugăciune, dar nimeni nu a spus vreodată că Iacov este Mesia. Dacă trupul lui Isus ar fi rămas în mormânt, asta ar fi fost ceea ce era firesc. [Ar fi zis:] Ei bine, nu a fost Iisus [Mesia], foarte rău, dar are un frate, care e un mare profesor, îl admirăm, și el a fost omul cel mai apropiat fizic de acest Iisus… Deci ar fi putut să-l înalțe pe Iacov. Dar nu au făcut-o. L-au numit pe Iacov, fratele lui Iisus, fratele lui Mesia.
Și așadar, ca istoric, sunt obligat să spun când mă uit la ascensiunea creștinismului timpuriu și de ce a luat forma pe care a luat-o, sunt tot felul de lucruri care mă fac să spun că nu pot să explic cum creștinismul a început ca o mișcare de reînnoire a iudaismului în primul secol și de ce a luat această formă specifică, altfel decât dacă într-adevăr toți au crezut că Iisus chiar a înviat cu trupul din morți. Și când spui: dar de ce ar fi crezut ei asta? Putea fi o halucinație colectivă sau altceva. Te poți uita la acele argumente, iar eu m-am uitat și am scris despre ele și, de fapt, nici asta nu merge. Ei știau despre halucinații, știau despre fantome, știau despre experiențe ciudate, există multă literatură despre asta în lumea antică și nu erau atât de proști încât să se gândească la o idee ca asta. A fost un lucru foarte cert că El a fost înviat din morți cu adevărat și de aceea au făcut și au spus ce-au făcut și ce-au spus.
– Cred că unul dintre cele mai remarcabile pasaje este 1 Corinteni 15 când Pavel spune: Uitați, mulți dintre oamenii de aici au fost martori la aceste evenimente, sunt peste 500 de oameni care L-au văzut pe Iisus după presupusa Sa moarte și, așadar, du-te și vorbește cu ei. Unii dintre ei au murit, dar mai sunt mulți… Asta a fost destul de aproape în timp, poți încă să-i găsești pe aceștia.
– Absolut! Pasajul din scrisorile lui Pavel scrise probabil în anul 52 d.Hr., așa că la aproximativ 20 de ani după moartea și învierea lui Iisus. Și Pavel spune, așa cum spui tu: mai mult de 500 și majoritatea dintre ei sunt încă în viață, și deci du-te și întreabă-i! Dar mai există un lucru fascinant în același pasaj, care e ca o dovadă negativă interesantă, pentru că ceea ce face el acolo este să citeze o tradiție oficială a Bisericii care spune așa: Mesia a murit pentru păcatele noastre conform Scripturilor, a fost îngropat, a înviat în a treia zi conform Scripturilor, și a fost văzut de:… Și există o listă de oameni de care a fost văzut: de Petru, de Iacov, de toți apostolii, de 500 deodată și în ultimul rând, spune Pavel: „de mine”.
Și oricine cunoaște relatările creștine timpurii, Matei, Marcu, Luca și Ioan, va spune: e ceva ciudat în treaba asta. Deoarece în [Ev. după] Matei, Marcu, Luca și Ioan, primii oameni care l-au văzut pe Iisus Înviat sunt femeile. Ce s-a întâmplat e că în tradiția oficială a Bisericii femeile erau scoase din calcul pentru că Biserica Primară știa că femeile nu erau considerate martori credibili într-o instanță de judecată. Și avem deja dovezi timpurii că oamenii batjocoreau și spuneau: „Acestea sunt doar câteva femei isterice la lumina slabă de dimineața devreme. Doar n-ai să crezi asta!” Așa că deja la începutul anilor 50 tradiția oficială le-a pierdut din vedere. Dar în toate cele patru Evanghelii, și sunt relatări separate, nu sunt verbal atât de similare chiar și atunci când relatează același lucru, femeile sunt în centru. Și pe asta vreau să pun accentul punctul: nu ai fi inventat asta niciodată! Fie aceste povești provin chiar de la început, fie sunt fantezii nebunești complete ale unor oameni de mai târziu care se împușcă în mod deliberat singuri în picior în privința credibilității argumentului.
Deci 1 Corinteni 15 e important, dar e important în parte și ca un fel de martor negativ care scoate în relief faptul extraordinar că avem aceste patru relatări separate în care femeile sunt primele care L-au văzut. – Dacă Dumnezeu a devenit într-adevăr om, a trăit cu adevărat în istorie, a murit într-adevăr pe cruce și apoi chiar a înviat, nu am putea să vedem o dovadă a acestui lucru, sau o urmare a lui, în afară de aceste pagini care există doar în cartea sfântă a creștinilor, doar în paginile Noului Testament, numai în Biblie? Nu am putea vedea niște efecte ale acelui eveniment? Voi citi acest citat pentru a ajunge la această idee. Aici este: „Opinia publică s-a întors împotriva Lui, majoritatea adepților Săi L-au abandonat, un discipol L-a trădat și altul L-a negat. A fost respins de religioși, vânat de puternici, batjocorit și persecutat pe nedrept de dușmanii Săi, a suferit un proces nedrept, a fost umilit public, bătut cu brutalitate și executat pe nedrept în cel mai îngrozitor mod. Chiar și atunci, puținii adepți care au rămas au fost nevoiți să împrumute un mormânt pentru a-L îngropa. Și totuși acesta e Omul care a schimbat istoria, a inaugurat era noastră și a transformat pentru totdeauna cele mai importante și venerate aspecte ale culturii umane. Cum este posibil ca un singur om, un om ca Iisus, să fi avut acest impact?”
Pentru a răspunde această ultimă întrebare: „cum este posibil?” trebuie să începem cu ce spune NT Wright aici: că primii Săi discipoli credeau că El a înviat și că această credință i-a transformat din niște lași în acei oameni care au răspândit de fapt mesajul Evangheliei în Imperiul Roman și care, prin aceasta, au transformat lumea. Spitalele sunt înrădăcinate în înțelegerea creștină, mănăstirile și, de asemenea, universitățile moderne sunt înrădăcinate în creștinism. Iisus este personajul despre care s-a scris cel mai mult în istorie, El este cel mai pictat personaj, cel mai cântat personaj, există chiar și un întreg sub-gen chiar și în filmele din prezent cu personajul Hristos, chiar și Tolstoi, celebrul romancier rus, a spus că toate studiile civice occidentale sunt doar o notă de subsol la Predica de pe Munte.
E impactul transformator al lui Hristos și al culturii și istoriei și există, de asemenea, un impact transformator pe care Hristos îl poate avea asupra fiecărei inimi umane în parte și aceasta e povestea pe care creștinii au spus-o literalmente de mii de ani. „Am fost orb, dar acum văd, am fost pierdut, dar acum sunt găsit, am fost mort în păcatul meu, dar acum sunt în viață în neprihănire.” Aceasta e povestea pe care o au creștinii, acesta e cântecul pe care îl cântă creștinii. Sensul învierii lui Hristos este că El este viu, că acționează în lume astăzi că de fapt Îl putem cunoaște personal, că putem să-L cunoaștem pe Dumnezeu, să vorbim cu Dumnezeu, să ne rugăm Lui, că putem avea o relație cu Dumnezeu. Asta este ceea ce spun creștinii, e o afirmație sălbatică și nebună, dar asta încercăm să le spunem celor care nu-L cunosc încă pe Iisus, că El poate fi cunoscut! Cum e posibil ca El să fie cunoscut dacă nu este viu?
Spunând asta, aș mai putea continua, dar sper că voi, sau că cineva aude asta acum și sper că viața cuiva poate fi schimbată. Dacă aveți întrebări, să-mi trimiteți un e-mail. Inima mea e cu voi, inima mea e cu cel care caută și inima mea e cu cei sceptici și vreau să-L cunoașteți pe Fiul, pentru că a înviat, pentru că e real și pentru că vă iubește! Astea fiind spuse, ne vedem în următorul clip! Mulțumesc, la revedere!
Pomelnice online și donații
Doamne ajută!
Dacă aveți un card și doriți să trimiteți pomelnice online și donații folosind cardul dumneavoastră, sau/și să susțineți activitatea noastră filantropică, inclusiv acest site, vă rugăm să introduceți datele necesare mai jos pentru a face o mică donație. Forma este sigură – procesatorul de carduri este Stripe – leader mondial în acest domeniu. Nu colectăm datele dvs. personale.
Dacă nu aveți card sau nu doriți să-l folosiți, accesați Pagina de donații și Pomelnice online .
Ne rugăm pentru cei dragi ai dumneavoastră! (vă rugăm nu introduceți detalii neesențiale precum dorințe, grade de rudenie, introduceri etc. Treceți DOAR numele!)
Mai ales pentru pomelnicele recurente, vă rugăm să păstrați pomelnicele sub 20 de nume. Dacă puneți un membru al familiei, noi adăugăm „și familiile lor”.
Dumnezeu să vă răsplătească dragostea!
2 Comment
Cred că învierea Domnului a fost peste puterea de înțelegere a omului cum este și creația,să mă ierte Domnul daca greșesc,dar un lucru este simplu păcatul,este adevăr de la Domnul,pentru că în prezența Domnului cred că cel mai corect lucru care se simte în prezența buntatii Sale de Tată este păcatul nostru,cum și trupul trebuie curățat așa și sufletul,când spun suflet este ceva foarte important și greu de pronunțat pentru a nu rani,greu de înțeles,când vrem să înțelegem tindem sa ne imaginam cum arătat sufletul,dar defapt este important cum ne raportăm la acest termen suflet, care descrie ceva atât de prețios pentru Dumnezeu.
te bucura felul in care oamenii de stiinta pun in evidenta momente istorice / arheologice care din punct de vedere a realitatii sistemului stiintific nu pot fi explicate, sau care nu au o justificare in sensul sustinerii unei opinii. Stupefierea acestor oameni de stiinta te face sa te bucuri cu ei de autentiticitatea credintei in Hristos ca Dumnezeu.