Ascultați-l pe părintele Paul Truebenbach care ne vorbește despre o abordare fatală în viața spirituală: “bifarea căsuțelor”.
Vizionare plăcută!
Powered by RedCircle
În numele Tatălui și al Fiului și al Duhului Sfănt, un singur Dumnezeu, Amin!
Dragilor vreau să vă vorbesc astăzi probabil despre una dintre cele mai frecvente greșeli pe care le văd în viața spirituală, una cu care m-am luptat de ceva vreme și e ceva ce spun constant oamenilor să se asigure că evită la intrarea lor în biserica ortodoxă. E ușor pentru că Biserica Ortodoxă este plină de instrumente frumoase și medicamente menite să ne facă viața spirituală mai profundă și mai benefică, dar uneori ne pierdem concentrarea asupra spre ce ne îndreaptă acele instrumente și instrumentele devin punctul central, deci care este această abordare periculoasă a vieții spirituale?
Este abordarea bifării casetelor. În abordarea bifării casetelor privim viața spirituală ca pe o listă simplă de lucruri de făcut și întregul efort al vieții noastre e să ne asigurăm că bifăm toate casetele, astfel încât, la sfârșitul zilei, să ne simțim mulțumiți ca și cum am realizat ceva, ne-am făcut datoria și ne putem odihni bine, dar există mai multe probleme cu această abordare de tip check off the Box, așa că în primul rând abordarea check off the Box ne determină să privim viața spirituală într-un mod: Tot sau Nimic, cu alte cuvinte, dacă nu bifați toate căsuțele, dacă nu ne asigurăm că completăm lista noastră spirituală de lucruri de făcut pentru ziua respectivă, atunci simțim că am eșuat total și că nici una din listă nu contează.
Desigur, gândiți-vă la un părinte. Nu ne uităm niciodată la copiii noștri în acest fel, ori ai o zi perfectă cu un comportament perfect, ori toată ziua este o luptă și nu e iubire deloc. Când fac o greșeală, ne uităm și la lucrurile pe care le-au făcut bine, și eforturile pe care le fac și ne uităm la pocăința lor când fac ceva greșit, ne uităm la celelalte momente în care au învins un fel de ispită și au făcut ceea ce trebuie și avem tendința să ne concentrăm asupra acestor lucruri, dar când vine vorba de noi înșine și Dumnezeu, avem ideea că Dumnezeu nu e un Dumnezeu iubitor și milostiv, ci dă ordine foarte exigente și, prin urmare, trebuie să completăm lista perfect sau nimic nu contează.
Făcând asta, facem aceste lucruri cu adevărat nebunești, ce nu facem în niciun alt domeniu al vieții, de ex: e foarte obișnuit pentru oamenii care uită că este o zi de post, au carne sau lactate dimineața și apoi își amintesc, Doamne, azi a fost o zi de post, bine, am rupt postul azi dimineață, așa că nu are rost să postim pentru restul zilei, dar facem vreodată asta? Dacă suntem prea ocupați dimineața la micul dejun și nu avem timp sau pur și simplu uităm micul dejun? și apoi ne uităm la noi și spunem: nu am mâncat în această dimineață, așa că nu are rost să mâncăm în restul zilei?
Desigur, nu! Nimeni nu trăiește așa, dar spiritual, facem asta pentru noi înșine, așa că bifarea casetei ajunge să fie dăunător în multe feluri, devine această abordare Tot sau Nimic, încât trebuie să facem totul perfect pe tot parcursul zilei și, imediat ce ratăm un lucru, renunțăm în restul zilei. Nu e un mod spiritual sănătos de a trăi. Dacă îmi uit rugăciunile de dimineață, nu înseamnă că nu mă voi ruga în restul zilei, nu înseamnă că toată ziua a trecut, nu înseamnă că cumva am rupt relația mea cu Hristos într-un mod ireparabil, înseamnă că trebuie să fiu mai concentrat și mai conștient de mine, dar toată ziua nu este pierdută.
A doua mare greșeală care se întâmplă cu abordarea check off the boox e că începem să vedem instrumente ale Ortodoxiei menite pentru sfințirea noastră ca reguli pe care suntem aici să le slujim, așa că e interesant că atunci când Hristos ne învață, El ne spune că Sabatul a fost făcut pentru om, nu omul pentru Sabat și, deși auzim această învățătură, nu ne dăm seama că, cu toate uneltele pe care ni le dă Biserica Ortodoxă, uneori, trăim ca și cum omul a fost făcut pentru acele unelte și nu unelte pentru om și atunci începem să le vedem ca aceste reguli mari și exigente, nu ca unelte și medicamente și simțim că suntem acolo pentru a sluji perfect, așa că, din nou, dacă îmi lipsește cumva ceva din viața mea spirituală, poate am ascultarea de a citi trei capitole din Noul Testament în fiecare zi, dacă nu fac asta, ajung să mă bat cu adevărat pe mine însumi, nu am pace în mine pentru că nu am îndeplinit regula, dar nu iau în considerare faptul că acea supunere mi-a fost dată pentru că îmi este de ajutor și e un medicament bun și dacă l-am ratat așa să fie, o să mărturisesc dar nu mă voi concentra asupra faptului că l-am ratat, în schimb, voi folosi acea greșeală ușoară și voi spune: mâine să setez un memento pe telefon sau trebuie să scriu un mesaj să-mi reamintesc pentru că citirea scripturilor este foarte bună pentru mine, scripturile mi-au fost date pentru ca să citesc, postul și rugăciune slujbele îmi sunt oferite în beneficiul meu, așa că trebuie să folosesc aceste lucruri ca medicamente bune, ca și cum Iau un medicament la fiecare șase ore și pierd una dintre acele ore, nu înseamnă că am terminat pentru restul zilei, înseamnă doar că trebuie să-mi reamintesc într-un mod mai bun.
A treia mare problemă cu bifat căsuțe e că, și aceasta e cea mai mare, aceasta e cea mai fundamentală, trăiește viața spirituală într-un mod concentrat pe sine, mai degrabă decât într-un mod concentrat pe Hristos. Mă uit la viața spirituală și toate bifele le fac pentru că vreau să pot spune că le-am bifat și Îl pierd din vedere pe Hristos în mijlocul acestui lucru. Cât de puternică e această schimbare de gândire când trăim viața spirituală pentru Hristos și nu pentru noi înșine. Reveniți la unul dintre exemplele pe care le-am folosit deja: dacă uit rugăciunile de dimineață, dacă am o viziune concentrată pe sine, voi sta acolo și voi spune din nou totul sau nimic lipsesc rugăciunile de dimineață, nu are rost să mă rog în restul zilei, toată ziua a dispărut, am fost atât de prost că nu am cum să beneficiez, nu pot să mă ridic, tot ce pot face e să sper că mâine voi face totul perfect.
Dar dacă am o viziune centrată pe Hristos, mă uit și spun: fiind necugetat la Hristos în această dimineață, probabil că L-am întristat și nu vreau să-L întristesc pe Hristos, că mă iubește atât de mult dincolo de imaginația umană, vreau să pot să-L iubesc și deci ce pot eu să fac pentru a compensa asta? Mă pot ruga acum, mă pot ruga în mijlocul zilei, mă pot ruga în seara asta, pot să-L văd pe Hristos în tot ce mă înconjoară. Aceasta este o abordare a vieții spirituale, este o abordare care lasă mult mai puțină povară și privind la bifa casetei, vedem că de fapt ne răsucește cu adevărat în interior și acesta e primul mod în care ne răsucește, face din viața spirituală o povară, mai degrabă decât un refugiu de la povara. Viața însăși este cu toate frustrările, toate căderile sale și lupta cu propriile noastre păcate, totul în viață e deja o povară atât de mare, încât nu putem adăuga o povară la povară, privind viața spirituală ca pe un lucru în plus de făcut în timpul zilei, ci viața spirituală ar trebui să fie un refugiu, ar trebui să așteptăm cu nerăbdare rugăciunea ca timp cu Hristos și ar trebui să așteptăm cu nerăbdare să postim și să citim scripturile și să mergem la biserică, toate ca medicamente care sunt menite să ne vindece, astfel încât duhoarea acestei lumi căzute să nu se atașeze atât de mult.
Ar trebui să-L vedem pe Hristos ca refugiu și ar trebui să alergăm la El și să ne dăm seama că e un refugiu împotriva poverii, nu doar încă un lucru de adăugat la listă, aici e viața adevărată și mai degrabă decât lumea și stricăciunea ei inundă în viața noastră spirituală, pacea și bucuria vieții noastre spirituale ar trebui să inunde în șederea noastră în această lume. Cealaltă mare problemă cu bifatul casetei e că într-adevăr se bazează foarte mult pe mândrie, deoarece atunci când nu reușim să facem ceva, ne batem într-un mod cu adevărat nesănătos, ajungem să devenim din ce în ce mai concentrați pe sine și ce se află în spate? E o idee că aveam un fel de așteptare că vom fi proști și nu vom reuși să facem ceva ce urma să facem, Vom cădea într-un fel. Smerenia cere să ne uităm la noi și să spunem, pe baza experienței, desigur că o să cad, desigur, o să fac lucrurile imperfect, desigur că o să mă împiedic aici și colo, nu înseamnă că nu luăm viața spirituală în serios, dar iarăși, dacă e concentrat pe Hristos și nu concentrat pe noi când cădem, stăm acolo, a fost o prostie din partea mea, mi-am luat ochii de la Hristos și uite rezultatul! Doamne iartă-mă! Ne ridicăm și ne întoarcem imediat la muncă, căutându-L cu bucurie pe Hristos, pentru că știm că El este milos și într-adevăr aceasta e cheia, că bifarea casetei nu reușește să vadă viața spirituală ca relațională, uităm că viața spirituală e menită să ajute la purificarea inimii noastre pentru a le face mai potrivite pentru Hristos și asta este Ortodoxia. Este spitalul pentru boala păcatului menit să ne dea toate medicamentele astfel încât să putem crește în Hristos și să ne apropiem de Hristos în toate lucrurile.
Prin bifarea casetei ne determină să încetăm să ne uităm la obiectiv și pur și simplu să ne uităm la toate regulile și să devenim cu adevărat auto-concentrați și apoi să cădem în disperare de fiecare dată când nu facem lucrurile perfect. Disperarea în cele din urmă nu e despre umilință. E vorba despre mândrie, deoarece ochii noștri sunt mereu ațintiți asupra noastră și nu asupra lui Hristos și aceasta e o mare greșeală.
Un părinte bătrân modern care vorbește de asta și am beneficiat cu adevărat deoarece am citit încet această carte. Este o colecție de cântări și citate de la unul dintre bătrânii români moderni, fără îndoială, o figură sfântă, va fi în cele din urmă glorificat ca sfânt, numele lui e Arsenie Papacioc sau Părintele Arsenie Papacioc. În această carte fiecare oftat poate fi o rugăciune, vorbește multe despre această abordare și vorbește foarte mult despre eforturile pentru o conștientizare constantă a lui Hristos în propriile noastre vieți o conștientizare că nu avem viitor, nu este încă aici și nu avem trecutul, a dispărut deja, avem acest moment prezent chiar acum și fiecare clipă atinge eternitatea, fiecare moment poate avea un impact asupra eternității și, prin urmare, Hristos e prezent întotdeauna, așa că ar trebui să-L vedem pe Hristos în toate lucrurile.
Spune aici ceva cu adevărat semnificativ, spune: nu ai realizat nimic dacă tu gândești așa: Doamne, mi-am făcut rugăciunea, acum dă-mi ceva pentru că mi-am făcut datoria, citești rugăciunile tale pentru că ți s-a spus și astfel oamenii devin condiționați să facă rugăciunile de dimineață și de seară. Cineva mi-a spus că nu are timp să citească rugăciunile de dimineață dar le-a citit seara doar ca să fie citite m-am gândit că va spune uau ce fervoare, ce zel, nu asta spune. Spune în schimb: vă puteți imagina cât de adânc a fost prins în aceasta regula a rugăciunii și nimic pentru inimă! Aceasta a fost o vorbă pe care Părintele Arsenie ar spune în română, de fapt a rimat în română: Tipic, tipic și la inimă nimic! Nimic pentru inimă! Asta nu este profitabil în niciun caz!
Spune mai târziu: Trebuie să avem nevoie să fim prezenți continuu în inimă, într-o stare permanentă de iubire, se spune: ea a iubit mult, ea a fost iertată mult din Luca 7:47 Când iubești, inima ta este prezentă, e trează, nu e potrivit să ne facem rolul de rugăciune doar din obligație pentru că devenim țeapănați, cu siguranță ar trebui să o facem din dragoste și, atât cât putem. Dumnezeu nu ne susține pentru că suntem vrednici, El ne susține pentru că El este foarte milos și toată mila noastră față de ceilalți izvorăște din El. Așa că asta într-adevăr susține mult din ceea ce am spus în acest videoclip și este o reamintire atât de importantă că viața spirituală nu e menită să ne constrângă, ci de fapt e menită să ne facă mai liberi, dar dacă trăim pentru reguli, dacă trăim doar bifând în mod constant casetele și trăim pentru asta, nu doar că vom simți constrângeri în viața spirituală, vom simți că nu am putea face asta niciodată, vom simți că suntem neputincioși și fără speranță și vom cădea în disperare și viața spirituală își va pierde savoarea pentru noi, va deveni amar și vom deveni detestați, detestați de ea și asta înseamnă că vom privi viața spirituală ortodoxă ca pe o povară pe care nu o putem suporta și o vom respinge în loc de frumusețea care e de fapt!
Asigurați-vă că respingeți bifarea căsuțelor, asigurați-vă că vă reamintiți că nu este totul sau nimic, e vorba cu adevărat de a-L căuta pe Hristos, fiind concentrat Hristos, nupe noi înșine, căutând să spunem în fiecare moment: cum aș putea să fiu plăcut lui Hristos acum, poate nu i-am fost plăcut lui Hristos acum două minute, dar pot fi chiar acum, cu pocăința mea și dragostea mea pentru El, ce pot face cu gândul, în cuvânt, în faptă, pentru a fi plăcut lui Hristos chiar acum și cum pot vedea instrumentele spirituale date mie de biserică cu mare recunoștință, astfel încât să le folosesc pentru beneficiul meu, mai degrabă decât să devină poveri.
O notă finală: Trăiriea vieții spirituale într-o bifare a regulilor, e îngrozitoare pentru noi, nu e bine pentru noi, dar nu înseamnă că a avea o listă de verificare e rău neapărat. Am o listă de verificare pentru mine în fiecare zi are sarcinile mele spirituale zilnice, are și sarcinile mele pentru biserică, dar sarcinile spirituale sunt cele mai importante și o am acolo pentru că sunt uituc, pentru că sunt o creatură a obiceiului și trebuie să-mi reamintesc să fac anumite lucruri, așa că a avea o listă de verificare este bine, dar nu sunt obligat de lista de verificare, lista de verificare e acolo pentru a mă ghida și a-mi aminti și a mă menține concentrat, dar viața mea nu e complet legată de asta, deoarece sunt preot, am lucruri care apar în fiecare zi, așa cum am planificat și m-am obișnuit cu asta, dar mă țin concentrat asupra a ceea ce voi face dacă pot să le fac și dacă nu pot să spun îndrumarea Părintelui nostru Arsenie Papacioc: voi căuta pe Hristos în orice mod pot în acest moment, așa că asigurați-vă că vă examinați îndeaproape viața spirituală și evitați acest mare pericol de a trăi viața spirituală într-un mod în care totul e despre bifarea casetelor, mai degrabă amintiți-vă să fiți centrat pe Hristos, concentrat pe Hristos și să faceți toate lucrurile nu din obligație, ci din dragoste, aceasta este calea sigură de urmat.
În cuvintele marelui co-luptător al Părintelui Arsenie Papacioc, Parintele Cleopa a României: “Mânca-v-ar Raiul să vă mănânce!”
Pomelnice online și donații
Doamne ajută!
Dacă aveți un card și doriți să trimiteți pomelnice online și donații folosind cardul dumneavoastră, sau/și să susțineți activitatea noastră filantropică, inclusiv acest site, vă rugăm să introduceți datele necesare mai jos pentru a face o mică donație. Forma este sigură – procesatorul de carduri este Stripe – leader mondial în acest domeniu. Nu colectăm datele dvs. personale.
Dacă nu aveți card sau nu doriți să-l folosiți, accesați Pagina de donații și Pomelnice online .
Ne rugăm pentru cei dragi ai dumneavoastră! (vă rugăm nu introduceți detalii neesențiale precum dorințe, grade de rudenie, introduceri etc. Treceți DOAR numele!)
Mai ales pentru pomelnicele recurente, vă rugăm să păstrați pomelnicele sub 20 de nume. Dacă puneți un membru al familiei, noi adăugăm „și familiile lor”.
Dumnezeu să vă răsplătească dragostea!
2 Comment
Părinte, două întrebări practice, vă rog:
1. Ce ne puteți spune despre practica împărțirii uleiului care arde la candelele unor sfinți? La Arsenie Boca lumea ia ulei din candelă, la Ilie Lăcătușu se dă ulei din candela care arde la moaștele sfântului, și probabil și-n alte locuri. Să ne miruim cu acel ulei pe frunte și pe mâini? Pe de o parte el nu e ulei de miruit, dar pe de alta e un fel de moaștă și el, fiindcă am auzit că uneori și obiectele care ating moaștele devin moaște ele însele. Eu aș încerca o variantă de mijloc, să-l pun în candela mea proprie să-l ard împreună cu uleiul din candela mea, pentru o rugăciune mai aparte sau când e nevoie de un ajutor mai mare al sfântului…
2. Pozele cu moaștele unui sfânt pot fi considerate icoane? La Ilie Lăcătușu, pe lângă icoanele tradiționale ale sfântului, se împart și poze cu moaștele sale. Eu nu le-am luat, crezând că e puțin sinistru, am luat doar iconițele cu sfântul reprezentat când era în viață, dar acum oarecum regret, fiindcă am simțit așa o putere la moaștele sale, și poate ar fi fost bine ca între timp, până mă întorc la sfânt, să sărut măcar poza cu moaștele sale. Ar fi un lucru bun? Nu mă refer la idolatrie, la închinarea la poza în sine, ci la moaștele sale reprezentate în poză.
Cu rusine afirm ca pentru prima oara in viata am simtit bucuria de a avea limba romana ca limba materna, o limba vorbita de Sfinti ai zilelor noastre. Nu este singura limba din aceasta categorie, mai sunt: greaca, rusa, chiar engleza mai nou. Nu imi este rusine ca sunt roman sau ca vorbesc limba romana, ci pur si simplu nu m-am gandit la acest aspect, ca ar putea fi un motiv de bucurie, era pentru mine un „datum”, primisem acest lucru si atat.
De ani de zile simteam ca nu percep nuante citind traduceri ale unor carti / articole gandite / compuse / redactate initial in alta limba. Cu acest film am avut surpriza sa observ un vorbitor de limba engleza cum citeaza dintr-o traducere a unei carti scrise in limba romana. M-am simtit privilegiat cu adevarat. Nu este vorba despre ‘mandria’ de a fi roman ci despre bucuria de a fi roman.
Slava Domnului !