Sfântul Sinod al Patriarhiei Române a hotărât introducerea în calendarul oficial al Bisericii a 16 mari Sfinți din perioada comunistă. Institutul evreiesc de studiere a holocaustului a publicat un comunicat oficial denigrator la adresa unora dintre acești Sfinți și, implicit, a hotărârii Sfântului Sinod.
Înainte de a vă prezenta răspunsul oficial al Sfântului Sinod al Patriarhiei la acest comunicat, permiteți-mi să enunț câteva considerente pe marginea faptei evreilor de la Institut.
De ce este trist?
Este trist faptul că asistăm la astfel de acte, în condițiile în care acești mari Sfinți au fost mărturisiți și dovediți astfel de Dumnezeu prin semne, minuni și evlavia poporului. Niciodată, nici când acești Sfinți au fost în viață și nici după aceea, conștiința poporului nu i-a catalogat drept antisemiți. Dimpotrivă, și-au dat viața chiar și pentru ceilalți frați de suferință, dintre care unii evrei. Cel mai cunoscut caz este cel al lui Valeriu Gafencu care și-a cedat medicația (streptomicina) evreului Richard Wurmbrand. Aceasta arată incorectitudinea afirmațiilor institutului. Desigur că institutul în cauză ca un institut evreiesc nu are nicio cădere și nicio putere să încerce să intimideze Biserica, cu atât mai puțin să-i impună acesteia sistemul de valori necreștinesc după care acesta se ghidează.
Dincolo de asta, este trist faptul că în loc să ne concentrăm pe marele bine pe care l-au făcut acești Sfinți, căutăm nod în papură, în timp ce conducerea institutului respectiv a acționat activ într-un mod anticreștin și antiromânesc, fapt dovedit cu o mulțime de dovezi din multe surse, dintre care cele mai multe sunt adunate în articolul de aici:
Atitudinea corectă
Socotim că atitudinea corectă este una constructivă, o atitudine care poate să ajute și nu una care să demoleze. Arătat este că în acest context ceea ce este imperios necesar pentru institutul evreiesc de studiere a holocaustului, adică a genocidului este condamnarea fără echivoc a holocaustului (genocidului) din Gaza care este în plină desfășurare și care a distrus imens de multe vieți nevinovate, cu mult mai multe vieți decât evreii omorâți în România celui de-al 2-lea război mondial. Orice viață pierdută este o tragedie imensă, și din această cauză ne rugăm pentru toți evreii și toți oamenii morți precum și pentru evreii din institut să-i lumineze Domnul cel iubitor de oameni care a zis: „Vai vouă, călăuze oarbe, care strecurați țânțarul și înghițiți cămila”. Să ne ajute bunul Dumnezeu pe toți!
Cu mult drag în Hristos față de toată lumea!
Mai jos aveți textul oficial al răspunsului Patriarhiei:
Având în vedere comunicatul Institutului Național pentru Studierea Holocaustului din România „Elie Wiesel”, referitor la canonizările Părinților Ilarion Felea, Ilie Lăcătușu și Dumitru Stăniloae, Biroul de Presă al Patriarhiei Române face următoarele precizări:
- În lumina principiilor libertății religioase și autonomiei bisericești cuprinse atât în legislația internațională (Declarația Universală a Drepturilor Omului, art. 18), cât și în cea națională (Constituţia României, art. 29; Legea nr. 489/2006 privind libertatea religioasă și regimul general al cultelor), Biserica Ortodoxă Română, în calitatea sa de cult recunoscut, are dreptul de a analiza și a se pronunța, potrivit propriilor criterii religioase, în ceea ce privește canonizarea unor persoane din Patriarhia Română. În cadrul procesului de canonizare, Biserica Ortodoxă Română desfășoară o activitate de cercetare minuțioasă a vieții persoanelor propuse prin raportare la modul în care acestea și-au schimbat viața. Procesul de canonizare constă exclusiv în recunoașterea sfințeniei pe baza dovezilor consistente și mărturiilor credibile. Astfel, în cazul trecerii fiecărei persoane în rândul sfinților (canonizare) s-a ținut cont de mai multe criterii canonice, istorice și pastoral-misionare din care reținem următoarele:
- Viața sa curată și sfântă;
- Mărturisirea dreptei credințe până la sfârșitul vieții;
- Aspru nevoitor, împodobit cu multe virtuți;
- Dragostea și spiritul de jertfă manifestat față de cei aflați în nevoie;
- Mărturisitor al lui Hristos în temnițele comuniste;
- A dobândit de la Dumnezeu darul facerii de minuni;
- S-a bucurat de o cinstire constantă din partea credincioșilor.
- Menționăm, de asemenea, că unii sfinți care sunt cinstiți în Biserica Ortodoxă au avut, în anumite momente ale vieții, atitudini și gesturi greu de înțeles sau contrare chiar învățăturii creștine, însă Biserica ia în considerare schimbarea vieții păcătosului și, mai ales, modul în care și-au încheiat viața, fără însă ca, prin această atitudine, să fie încurajate (sanctificate) anumite derapaje pe care respectivele persoane le-au avut în timpul vieții. Așa cum observăm din exemplele Sfântului Apostol Pavel, al Sfintei Maria Egipteanca sau chiar din cel al Sfântului Proroc și Împărat David, chiar și sfinții au avut unele căderi, de aceea trebuie să privim în special la cum și-au încheiat viața – adică la o înaltă măsură a desăvârșirii –, nu doar la greșelile sau păcatele săvârșite pe parcursul existenței lor pământești. De altfel, aceasta este și mărturia Sfintei Scripturi: „Aduceți-vă aminte de mai-marii voștri, care v-au grăit vouă cuvântul lui Dumnezeu; priviți cu luare-aminte cum și-au încheiat viața și urmați-le credința” (Evrei 13, 7).
Precizăm pe această cale și faptul că Biserica Ortodoxă Română se delimitează public de orice afiliere ideologică sau politică partinică, invitând totodată la dialog orice persoană interesată de studierea vieților persoanelor canonizate.
Biroul de Presă al Patriarhiei Române
Pomelnice online și donații
Doamne ajută!
Dacă aveți un card și doriți să trimiteți pomelnice online și donații folosind cardul dumneavoastră, sau/și să susțineți activitatea noastră filantropică, inclusiv acest site, vă rugăm să introduceți datele necesare mai jos pentru a face o mică donație. Forma este sigură – procesatorul de carduri este Stripe – leader mondial în acest domeniu. Nu colectăm datele dvs. personale.
Dacă nu aveți card sau nu doriți să-l folosiți, accesați Pagina de donații și Pomelnice online .
Ne rugăm pentru cei dragi ai dumneavoastră! (vă rugăm nu introduceți detalii neesențiale precum dorințe, grade de rudenie, introduceri etc. Treceți DOAR numele!)
Mai ales pentru pomelnicele recurente, vă rugăm să păstrați pomelnicele sub 20 de nume. Dacă puneți un membru al familiei, noi adăugăm „și familiile lor”.
Dumnezeu să vă răsplătească dragostea!
30 Comment
Părinte, Doamne ajută, am să repet întrebarea mea aici fiindcă e pe subiect: Mișcarea legionară a fost ceva bun sau o greșeală? Sau a avut și lucruri bune și rele? Cei din mișcare care ulterior au ajuns sfinți, au ajuns datorită mișcării, sau în paralel cu mișcarea?
Știu că avem părinți care au numit-o sfântă pentru lupta în apărarea Ortodoxiei românești, dar de asemenea avem și mărturiile istorice despre violențele și crimele comise de membrii mișcării, mulți dintre ei studenți la teologie, atât la ordinele lui Zelea Codreanu cât și ulterior ale lui Sima.
În acest comunicat, BOR pare să recunoască, în mod indirect, faptul că a mișcarea a fost un păcat, prin punctul B al comunicatului unde recunoaște că unii sfinți au avut căderi, atitudini și gesturi contrare învățăturii creștine. E această distanțare de mișcarea legionară un gest politic at BOR, pentru a nu fi acuzată de fascism și antisemitism, sau cu adevărat BOR admite că mișcarea a fost o greșeală?
BOR nu admite că mișcarea a fost o greșeală. Ca orice mișcare omenească a avut și bune și rele. Datorită faptului că din ea au ajuns mulți Sfinți arată că de la Domnul a fost, chiar dacă a avut deraieri. Noi nu milităm pentru reeditarea mișcării ci pentru a lua ce este bun de acolo. Referitor la mărturiile istorice, citește mai bine contextul și cum s-au întâmplat faptele într-adevăr. În vremea respectivă ceilalți erau – în general – mult mai violenți.
Am înțeles, mulțumesc de răspunsurile pe acest subiect, Părinte. E ceva neliniștitor în ideea de a avea o grupare paramilitară ortodoxă. Dă senzația unei poliții religios-morale și amintește de cea din Iran care arestează femeile neacoperite pe stradă. Generația noastră a crescut cu o imagine a ortodoxismului blând, filmul Iisus din Nazaret unde creștinismul e exact opusul violenței. Cel mult lumea critică preoții că au mașini scumpe și altele, cunoașteți retorica, dar nimeni nu se teme de oamenii religioși și nici măcar de cei ultrareligioși, care cel mult critică păcatele și păcătoșii pe Facebook, nu au putere militar-polițienească, nu intră în casele oamenilor și nu opresc lumea pe stradă. De aceea ideea ca oamenii ultrareligioși să fie îmbrăcați în verde (aducând aminte de hainele militare), să se organizeze într-un mod polițienesc, paramilitar, e înfricoșătoare. De aceea am o oarecare frică și de Frăția Ortodoxă, care pare o prelungire a mișcării legionare. Nu zic asta ca să critic, vă rog să nu ștergeți comentariul, zic ca să înțelegeți de unde vine frica.
Uitați, vă dau o analogie: în unele biserici unii credincioșii sunt mult mai stricți și mai duri decât preoții, fac observații altora dacă observă ceva ce nu e bine, chestii de detaliu legate de lumânări, icoane, sărutat icoane, vestimentație etc. Aceasta e tipologia omului mirean ultrareligios. Nu prea vrei să-l ai în preajmă ca să nu te atace și să nu te critice. Preotul pe de altă e mult mai înțelegător și iubitor și iertător. Acuma, ca să continui analogia, imaginați-vă acei mireni din biserici care fac observații cu duritate altora, cum s-ar comporta dacă s-ar organiza paramilitar, ar primi arme și putere polițienească și politică. Vă dați seama câte abuzuri s-ar putea face în numele lui Hristos?
De aici vine această frică față de legionarism, Noua Dreaptă, partidul AUR și alte organizații de mireni care au foarte mult zel în a aplica dogmele religioase, dar fără a avea tot timpul experiența și smerenia și blândețea și răbdarea preoților și călugărilor.
Ești foarte dezinformat și tributar manipulărilor presei. La ora aceasta nu există formațiuni paramilitare ortodoxe. Frăția Ortodoxă nu este paramilitară. Noua Dreaptă și AUR nu sunt paramilitare. Sunt foarte departe de asta. Cu mult mai nocive sunt grupările de gen USR care promovează păcatul pe față.
Da, Părinte, știu că ND, AUR și FO nu sunt paramilitare, vă rog să înțelegeți ce am vrut eu să exprim în comentariu… Nu-mi iau informațiile doar din media mainstream, știu că multe sunt manipulări… Dar am urmărit de-a lungul anilor articolele și postările lor și ale membrilor și simpatizanților ND și AUR… foarte mulți îi laudă pe Corneliu Zelea Codreanu, pe Antonescu etc. Am avut ocazia să întâlnesc un fost membru ND care mi-a arătat niște tineri asiatici pe stradă și mi-a zis că ar dori să le vadă capetele tăiate și înfipte în țărușii gardurilor fiindcă iau joburile românilor, fără nicio exagerare, am rămas îngrozit. De asemenea am întâlnit un membru AUR care mi-a arătat că poartă în secret, pe sub haine, insigna legionară. Știu că aceste grupări nu sunt paramilitare, dar foarte mulți membri au aceste tendințe, unele chiar extremiste și violente. Desigur că nu pot judecate grupările pe baza a doi membri pe care s-a întâmplat să-i întâlnesc, dar am urmărit și pe internet ce postează și scriu și alți membri, nu sunt niște cazuri izolate. Încerc să vă explic de unde vine această reținere și frică că dacă ar primi mai multă putere, mă tem că nu se vor duce spre o ortodoxie curată, ci mai degrabă vor aluneca în derapajele din trecut ale legionarilor.
Uitați, de exemplu, ce a făcut azi în parlamentul European senatoarea Diana Șoșoacă, protestând și întrerupând discursurile altora cu o icoană ortodoxă ridicată în sus până au dat-o afară. Credeți că aceste manifestări sunt în spiritul ortodox sau că fac bine ortodoxiei? Mi se pare că e din contră, că a dat un nou motiv site-urilor de știri de a asocia ortodoxia cu circul și scandalul, când realitatea e exact pe dos, adevărații ortodocși sunt smeriți și cuminți.
Țin minte ce a zis cândva un părinte, nu am reținut numele: „Eu nu vorbesc nimănui despre Iisus decât dacă sunt întrebat”. E unul dintre modurile în care ne deosebim de agresivitatea neo-protestanților evanghelici. E nevoie de tact, înțelepciune, inteligență, fiindcă dacă dai cu icoana în cap (la figurat vorbind) cuiva woke care n-are nicio treabă cu religia, efectul va fi cel opus, îl vei pierde pe veci, se duce direct în brațele satanei și nici nu se uită înapoi.
Desigur că îl avem ca model pe Iisus care a distrus tarabele comercianților din templu. Dar El era Dumnezeu și a intrat în casa Tatălui Său, unde a descoperit dezordine. Normal că dacă ajungi într-o zi acasă și găsești niște necunoscuți în casă că-ți distrug icoanele de pe pereți, chemi poliția și-i dai afară. Dar nu te duci în casa vecinului satanist ca să-i distrugi statuia cu țapul negru la care se închină, chiar dacă știi cât de rea este. Nici nu-l oprești pe hol cu „băi satanistule, înșelatule, întoarce-te la Hristos”, că atunci îi înrădăcinezi și mai mult ura față de creștinism. Trebuie multă blândețe și tact, rugăciuni, exemplu personal etc. Nimic violent, nici verbal, nici fizic… Așa am înțeles și am cunoscut eu ortodoxia… greșesc?
P.S. Ah, acum am citit că Diana Șoșoacă a reacționat când Valerie Hayer i-a cerut lui Von der Leyen „să facă tot posibilul pentru a include întreruperea voluntară a sarcinii în Carta drepturilor fundamentale a UE”. Deci e oarecum justificat să ai o reacție puternică la tentativa de a introduce crima în drepturile omului. Doar că nu știu dacă reacția rezolvă ceva…
Criteriul apartenenței la un partid este unul bun? Alexandru Florian ar trebui condamnat în bloc cu torționarii pentru crimele făcute de comuniști, între care torționar este și tatăl lui? Alexandru Florian a fost ideolog comunist, nu ar trebui să aibă gura mică și să renunțe la calitatea de neotorționar? E corect să-i pedepsim pe evrei pentru că L-au uncis pe Mântuitor? Nu este evident ce face acest Florian, continua activitatea bolșevică în plin an 2024?
Din punct de vedere creștin-ortodox a fost sub semnul înșelării
@A
Cu tot respectul, dacă îmi permiteți, BOR este cât se poate de clară în ultimul rând al comunicatului, mai exact „(…) Biserica Ortodoxă Română se delimitează public de orice afiliere ideologică sau politică partinică.”
Răspunsul la întrebările dvs. pare să își aibă răspunsul cât se poate de clar în acest citat. Am mai putea adăuga și mesajul BOR referitor la alegerile din acest an, mai ales la punctul 8 din acest document https://basilica.ro/indreptarul-sfantului-sinod-al-bisericii-ortodoxe-romane-privind-anul-electoral/.
Dacă îmi mai permiteți, studierea istoriei și folosirea corectă a propriului discernământ în analiza ei vă pot ajuta considerabil să găsiți răspunsul corect la întrebările dvs.
Doamne ajută!
Nu e atât de ușor în acest caz… există viziuni diametral opuse despre mișcare… unii zic că e sfântă și că a dat sfinți și a apărat Ortodoxia, alții că e fascistă, nazistă, antisemită, de extremă-dreapta, paramilitară teroristă etc. De asemenea mulți din rândurile bisericii, părinți inclusiv, zic că lucrurile negative despre mișcare sunt propagandă și nu adevăr istoric. Dar pe de altă parte, BOR pare să accepte că a fost o greșeală în viețile sfinților. Cum e? A fost o greșeală, sau a fost „sfânta tinerețe legionară”, cum a numit-o Radu Gyr?
Ți-am răspuns. Acuzele la adresa mișcării sunt în general exagerate sau pur imaginare. Au existat și inițiative foarte regretabile în ceea ce privește violența, însă trebuie văzute în contextul istoric respectiv. De ex. Radu Gyr a făcut singurul(?) teatru evreiesc din România (în București) ca formă de protecție pentru evrei (!).
Totul foarte clar ! Numai bine si pace la toti !
Uau, e incredibil să aflu că Radu Gyr a fondat teatrul evreiesc… peste tot se amintește doar de influențele naziste în mișcarea legionară, corect ar fi să se amintească și de aceste gesturi de protecție a evreilor, care sunt evident contrare ideologiei naziste.
Mișcarea legionară a plecat de la o viziune înșelată asupra credinței. O dovadă în acest sens e că Valeriu Gafencu și i altii ca el, când au înțeles ce este adevărata credință, s-au distanțat de legionarism.
Valeriu Gafencu s-a distanțat de legionarism? E prima dată când aud asta. Ce dovezi există în acest sens?
https://www.youtube.com/watch?v=fMFWIbWgFRQ
Andrei Ciurunga – Solii tai
Zbor de pasare curata
suie limpede spre cer
din adanc de piatra lata
de sub reci rugini de fier.
Sau coboara din tarie
de la Maica lui Hristos,
tainic aducand solie
rastignitilor de jos.
Mare fie-Ti, Doamne, slava
c-ai trimis cu sfant temei,
randunele la Jilava
si la Gherla porumbei.
Andrei Ciurunga
(numele sau real a fost Robert Eisenbraun), cântată magistral de Domnul Tudor Gheorghe mai jos:
https://www.youtube.com/watch?v=doasykPO2ww
Sper că doar gradele / ordinul te împiedică să vezi adevărul, ar fi dureros de trist să fie doar neputința-ți sufletească!
Era de asteptat sa fie comentarii…cel rau nu doarme..dar..cu Domnu inainte.
https://bookhub.ro/corneliu-zelea-codreanu-un-om-al-istoriei-mari-de-gica-manole/
Cumpărați și citiți istoria adevărată, nu presa manipulatoare.
https://www.incorectpolitic.com/ronald-s-lauder-cere-lumii-intregi-legi-severe-dure-reale-care-ii-vor-intemnita-pe-antisemiti-pentru-mult-timp/
E și un link mai jos, intrați pe el sau:
https://www.laude-reut.ro/despre-noi/
La secțiunea „Board of Trustees” îi găsiți și pe „ai noștri ca brazii”!!!
E bine ca lumea să vadă, ca să înțeleagă.
O altă știre hidoasă (dar mulțumim celor ce ne informează):
https://www.activenews.ro/opinii/Marian-Dumitru-Presa-tace-malc-influensarii-se-uita-la-fotbal-templul-masonic-e-aproape-gata-190627
Părinte, iertați că aglomerez acest thread cu comentariile mele, e ceva ce voiam să vă întreb de ceva vreme referitor la Holocaust.
Conținutul acestui psalm 108 prevestește Holocaustul și strămutările și suferințele evreilor în timpul WWII? Dacă da, atunci care e motivul:
1. trădarea lui Iuda
2. faptele fariseilor (arestarea, tortura și crucificarea lui Hristos)
3. faptul că mulțimea s-a blestemat pe sine când a zis „sângele lui să fie asupra noastră și a copiilor noștri”?
4. faptul că majoritatea evreilor încă nu-l recunosc pe Hristos
„În loc să mă iubească, mă cleveteau, iar eu mă rugam.
Pus-au împotriva mea rele în loc de bune şi ură în locul iubirii mele.
Pune peste dânsul pe cel păcătos şi diavolul să stea de-a dreapta lui.
Când se va judeca să iasă osândit, iar rugăciunea lui să se prefacă în păcat.
Să fie zilele lui puţine şi dregătoria lui să o ia altul;
Să ajungă copiii lui orfani şi femeia lui văduvă;
Să fie strămutaţi copiii lui şi să cerşească; să fie scoşi din curţile caselor lor;
Să smulgă cămătarul toată averea lui; să răpească străinii ostenelile lui;
Să nu aibă sprijinitor şi nici orfanii lui miluitor;
Să piară copiii lui şi într-un neam să se stingă numele lui.”
Vă rog să mă iertați dar aș avea o rugăminte: am putea păstra comentariile în linia acestui loc (online). Materialul de mai sus are toate detaliile lămuritoare, fără nici cel mai mic loc de dubiu, în aspectele politice. Alte comentarii pe acest subiect (legionarism, holocausut, AUR etc.) sunt subiecte care se îndepărtează foarte mult de la profilul acestei publicații online.
Cei mai mulți oameni sunt aici din motive duhovnicești, pentru soluții/sfaturi ortodoxe și nu pentru școală politică. Articolul a furnizat fix doza necesară de politic; mai mult, este prea mult pentru cei mai mulți cititori de aici. Dacă era nevoie de mai mult, sunt sigur că autorul ar fi oferit mai mult.
Spuneți că aveți frici, temeri, angoase. Păi sunteți în cel mai bun loc ca să scăpați de ele. Atât părintele Pimen cât și părintele Theologos au făcut foarte multe filme cu sfaturi de mare ajutor în lupta cu fricile. De asemenea și părintele dvs. duhovnic este de mare ajutor. Firește, nu trebuie ocolit nici consultul de specialitate, cu cadrele, personalul calificat să ofere ajutor psihologic sau de altă natură, dacă situația o impune.
Nu în ultimul, rând, vă îndemn să fiți cetățean responsabil și activ; mergeți la autoritățile responsabile dacă sesizați cazuri de rasism, violență, discriminare etc. Este clar că trebuie să aveți dovezi, nu doar păreri, temeri și presupuneri.
Vă doresc multă pace și înțelepciune.
Doamne ajută.
P.S.
Acest site presupune o mare jertfă de timp din partea echipei chilieathonita.ro. Cred că politicos ar fi să nu abuzăm de timpul deja foarte limitat al celor care îngrijesc de acest timp.
Fiecare persoană care comentează aici are întrebări și probleme diferite, eu niciodată n-am criticat pe alții pentru întrebările pe care le pun, așa cum faceți dvs. acum cu mine. Părintele e unicul îndreptățit să modereze comentariile. De asemenea, Părintele nu răspunde când nu are timp sau când consideră că nu e nevoie de un răspuns, iar noi nu ne supărăm, iar părintele știe că nu ne supărăm, de aceea nu cred că se simte presat sau stresat să răspundă. Uneori i-am scris la finalul comentariului că nu e nevoie să răspundă.
De asemenea e urât să insinuați că am probleme psihice, e un atac la persoană total nemeritat. Nu am nicio problemă psihică sau psihologică. Eu vorbeam despre posibilele motive pentru care noile generații privesc cu frică și cu ochi suspicioși legionarismul și alte mișcări simpatizante legionarismului.
Iar acest comentariu despre psalmul 108, la care nu înțeleg ce v-a deranjat de ați ales că mă criticați sub el, nu are treabă cu politica. E un psalm controversat în sensul în care sunt creștini care se sperie când îl citesc prima dată, și e important să aflăm ce mesaj se află cu adevărat în el.
P.S. În plus, n-am mai comentat pe site de luni de zile din lipsă de timp, și s-au adunat mai multe întrebări pe care le aveam pentru Părinte.
Vă rog să mă iertați, nu am vrut să jignesc, nici să critic; pur și simplu mi s-a păruit prea multă politică în comentariile dvs.; de altfel, foarte interesante, dar poate mai potrivite în alte locuri. În partea duhovnicească, sunt aici ca să învăț și chiar v-aș ruga mult să contribuiți.
Acum dacă dvs. ați găsit ceva folositor, în toată chestia asta, Doamne ajută.
Chiar nu am vrut să jignesc; sunt doar sătul de scandalurile politice și toată tulburarea pe care o generează și propagă.
Cât despre material, sincer, salut din tot sufletul poziția BOR.
Doamne ajută și vă rog încă o dată să mă iertați.
P.S.
Toți avem probleme de un fel sau altul. Celor mai mulți, durerea le-a deschis ușa bisericii (din păcate).
Totul e bine, fiți liniștit, îmi cer și eu iertare dacă ce am scris v-a tulburat…
Da, așa este, durerea ne deschide ușa bisericii multora dintre noi… dar aș îndrăzni să zic că din fericire… Uitați, în lumea de dincolo nu mai există durere așa cum există ea aici și atunci sufletele nu mai pot schimba direcția… Noi suntem binecuvântați că avem dimensiunea durerii și dimensiunea timpului, că atunci când o luăm spre iad, Domnul, din iubire față de noi, permite niște durere ca să ne schimbe direcția, iar apoi avem timp la dispoziție ca să avansăm în acea direcție bună. Dincolo, neexistând nici durere, nici timp, nu prea ne mai putem schimba. Slavă Domnului că le avem aici.
E interesant cum la fel e și cu durerea din pdv. biologic. Sunt copii care se nasc fără capacitatea de a simți durerea fizică, e un sindrom rar. La prima vedere pare o binecuvântare, dar e de fapt un mare necaz. Nesimțind durerea, copiii își rup membrele, degetele, își mușcă limba, își crapă capul, își zgârie ochii, totul e o joacă pentru ei. Părinții îi țin tot timpul cu cască de motocicletă pe cap, au nevoie de supraveghere non-stop. Deci, vedeți, cât de esențială e durerea biologică în avea o viață normală. La fel e și cu durerea din pdv. duhovnicesc, e esențială ca să ne țină pe direcția raiului.
Iar uneori, mai rar, sunt cazuri în care deja suntem pe direcția raiului, dar Dumnezeu permite durere pentru a avansa și mai mult în acea direcție, spre sfințenie. Nu știu dacă face asta doar la cererea noastră sau și independent de voința noastră… Domnul știe… dar se întâmplă și așa…
Nu se referă la asta în mod specific ci la trădarea lui Iuda și în genere a neamului evreu. Deci toate cele 4 puncte ale tale sunt valide.
As vrea sa spun câteva cuvinte despre parintele Arsenie Boca, eram împotriva canonizării lui pentru că așa am considerat eu. Am gândit lumește. Dar când am văzut că chiar sa întâmplat, mam simțit ca unul care trebuie să facă dreptate pentru Dumnezeu, după aceea mi-am venit în fire și m-am rugat la Dumnezeu să îmi descopere daca părintele Arsenie Boca este intere cei sfinți, și să alunge diavolul care mă încurajează să fiu împotriva acestei canonizați. Și așa a fost, că după rugăciune m-am simțit liniștit și mi-a venit în minte porunca mântuitorului, „orice veți lega pe pământ va fi legat și in cer”, și altele, și am început să respect decizia sfântului sinod cu care mai înainte nu eram de acord. Dar asta na fost tot, că Dumnezeu în marea lui iubire de oamenii mi-a arătat pe toți sfinții care au fost canonizați ca pe niște lei tineri, foarte frumoși, printre care era și părintele Arsenie Boca. Și mim dat seama câtă putere au rugăciunile zecilor de mii și sutelor de mii de credincioși care se roada zilnic la mormântul părintelui. Aceasta este mărturisirea mea, va rog să mă iertați pentru necredința mea.
Mișcarea legionară a plecat de la o viziune înșelată asupra credinței. O dovadă în acest sens e că Valeriu Gafencu și i altii ca el, când au înțeles ce este adevărata credință, s-au distanțat de legionarism.
Am gasit in cartea “Cuviosul Siluan Athonitul” a parintelui Sofronie de la Essex ,la pagina 348 urmatoarea relatare despre sfinti,care sper sa va ajute cumva pe cei care va indoiti de canonizarile recente:”Adam nu a fost intelept,ca sa intrebe pe Domnul pentru rodul ce i l-a dat Eva,si de aceea a pierdut raiul.David nu a intrebat pe Domnul:Bine va fi de voi lua pe femeia lui Urie? si a cazut in pacatul uciderii si al preacurviei.Asa si toti sfintii care au gresit,au gresit pentru ca nu au chemat pe Domnul in ajutor ca sa-i lumineze.Cuviosul Serafim din Sarov a spus:Cand vorbeam din mintea mea,se intamplau greseli”.Dar sunt si greseli nepacatoase,din nedesavarsire,le vedem pana si la Maica Domnului.In evanghelie se spune ca atunci cand s-a intors din Ierusalim cu Iosif,Ea credea ca Fiul Ei merge impreuna cu rudeniile sau cunoscutii…Si de-abia dupa trei zile de cautare L-au aflat in biserica din Ierusalim,vorbind cu batranii.Astfel,Domnul Singur este atoatestiutor,insa noi toti,oricine am fi,trebuie sa ne rugam lui Dumnezeu pentru luminare si sa intrebam pe parintele duhovnicesc,ca sa nu gresim.”
Da, este un citat clasic și foarte potrivit în acest context.