Urmăriți un scurt material care ne descifrează de ce Îl vedem pe Domnul atât de des reprezentat pe cruce când El este înviat.
Vizionare plăcută!
Powered by RedCircle
Nu e un secret, Crucea este o importantă parte a credinței creștine. De asemenea, nu este un secret că Iisus Hristos a Înviat din morți. Și atunci, de ce multe biserici încă Îl înfățișează pe Hristos pe cruce? Vom arunca o scurtă privire asupra înțelepciunii creștine străvechi cu privire la cruce ca semn al victoriei!
Creștinismul este plin de aparente paradoxuri: cei dintâi vor fi cei din urmă, dacă vrei să fii cel mai mare, trebuie să fii cel mai mic, dacă vrei să îți salvezi viața, trebuie să o pierzi. Crucea este unul dintre aceste paradoxuri. „Ia-ți crucea și urmează-mi Mie!” Lumea este cu susul în jos și Iisus Hristos este calea corectă în sus. Așadar, lucrurile pe care El le face și care sunt adevărate par ciudate pentru lumea exterioară care a fost răvășită.
Dar lucrarea lui Hristos este de a face ca toată lumea și toată realitatea să fie îndreptate în sus. Iar pentru cei care sunt cu susul în jos, Creștinismul pare ciudat. Am vorbit în alte episoade de pe acest canal despre cruce ca simbol și am prezentat diferite varietăți ale simbolului crucii. Am vorbit despre cum se face semnul crucii, o practică creștină atât de veche încât o facem încă dinainte de a pune cărțile Bibliei împreună. Crucea este o parte foarte centrală a credinței creștine.
Desigur, în slujbele duminicale, cântările și teologia noastră, punem mult accent pe faptul că Iisus Hristos a Înviat din morți, după moartea Sa pe cruce. Expresia „Hristos a Înviat” și răspunsul „Adevărat a Înviat” este o parte foarte importantă a culturii creștine de secole. Așadar, dacă dăm o asemenea atenție Învierii, unii nou-veniți în Biserică, când văd o imagine a lui Hristos pe cruce, s-ar putea întreba: „De ce este El încă înfățișat pe cruce dacă a Înviat?” Dar această întrebare nu e pusă niciodată referitor la nașterea Sa. Hristos a crescut, de ce Îl mai reprezentăm ca pe un bebeluș într-o iesle? Această întrebare nu este pusă niciodată cu privire la nicio altă reprezentare a lui Iisus. El s-a înălțat la Cer, de ce îl mai îl înfățișăm în slujba Sa pe pământ?
Chestiunea punerii la îndoială a reprezentării lui Hristos pe cruce vine de fapt din uitarea învățăturii biblice despre suferință. Ea provine din uitarea numeroșilor sfinți și martiri ai Bisericii creștine. Aceasta provine din faptul că, subconștient, suferința este echivalată cu rușinea, înfrângerea sau chiar slăbiciunea. Dar când ne uităm la învățătura Bisericii, aflăm rapid că Hristos nu poate fi rușinat, nici înfrânt și cu siguranță El nu este slab. Crucea este o răscruce a istoriei. Este punctul crucial al întregii realități.
Pe scurt se poate spune că ceea ce Biserica Ortodoxă crede este aceasta: noi nu vedem răstignirea ca pe o înfrângere, noi nu o vedem ca pe o pierdere. Când Îl vedem pe Iisus Hristos pe cruce, vedem un moment de victorie. Îl vedem pe Iisus Hristos învingând moartea. Nu Îl vedem pe Hristos doar suferind pentru noi, Îl vedem câștigând o victorie prin această suferință, iar crucea este un simbol al acestei victorii și o armă cu care Hristos realizează această victorie. Când vedem reprezentarea lui Iisus Hristos pe cruce vedem o imagine a Regelui Slavei. În imaginile ortodoxe ale răstignirii, scena nu este una violentă și sângeroasă. Există o pace în jurul ei, o seninătate. Este o imagine de doliu, dar nu este o imagine brutală. Este regală și puternică.
Ziua răstignirii e pentru Biserică un moment nu foarte îndepărtat de zilele noastre. Biserica Ortodoxă nu vede evenimentele din viața lui Hristos: Nașterea, Schimbarea la Față, Răstignirea, Învierea și Înălțarea Sa, ca pe simple momente care s-au întâmplat cu multe secole în urmă, noi le vedem ca realități prezente la care participăm. Pavel face referire la acest lucru în cartea Romani. El spune că suntem „botezați în Iisus Hristos și botezați în moartea Lui, suntem îngropați cu El și înviați cu El”. Evenimentele din Scriptură sunt realități atât istorice cât și prezente. Astfel, Sfânta Liturghie în Biserică este cu adevărat un eveniment cosmic care este foarte greu de descris pe deplin.
Eu doar ating aici un subiect care a încurajat învățați și Sfinți să umple cărți cu gânduri pe această temă. Dacă acest lucru este interesant pentru dvs. vă rugăm să continuați să cercetați Biserica Ortodoxă.
Faptul că imaginea crucii a fost transformată dintr-un simbol al înfrângerii într-unul al victoriei este ciudat pentru cei străini de credința creștină. Întotdeauna a fost așa! Acesta este motivul pentru care oamenii pun întrebarea: „De ce Hristos este încă înfățișat pe cruce?” Este neobișnuit să vezi crucea ca victorie, iar Pavel chiar face referire la asta în epistola sa către Corinteni I, 1:18-25. El le spune că „creștinii îl predică pe Hristos răstignit” și că „mesajul crucii este văzut ca nebunie” pentru cei din afara credinței, dar pentru creștini este puterea lui Dumnezeu. Sfântul Ioan Damaschinul spune că „prin cruce, puterea demonilor și înșelăciunea diavolului au fost distruse”. Sfântul Meletie scrie despre Hristos: „Eu sunt Acela”, spune Hristos, ”care a nimicit moartea și a triumfat asupra vrăjmașului”. Mai târziu scrie: „prin cruce moartea este distrusă și prin cruce strălucește mântuirea. Prin cruce porțile iadului sunt sparte și prin cruce porțile Paradisului sunt deschise”.
Sf. Atanasie, omul care a compilat Noul Testament pentru noi, spune câteva cuvinte puternice care se leagă de motivul pentru care îl înfățișăm pe Hristos pe cruce cu atâta mândrie în bisericile noastre. El spune că „moartea, pe care ei o considerau o rușine, era de fapt un monument al victoriei împotriva morții însăși”. Este de așteptat, probabil, ca văzând imaginea lui Hristos pe cruce să ne facă să ne gândim la ceva legat de înfrângere, sau ceva împotriva Învierii ulterioare, pentru că așa li s-a părut oamenilor care L-au răstignit pe Hristos. Așa considerau grecii, cei care au auzit despre răstignire de la Pavel, că ar părea! Această imagine a lui Hristos pe cruce părea o nebunie pentru greci. „De ce înfățișați asta, creștini?” Deci, chiar și în paginile Bibliei, oamenii credeau că această imagine a lui Hristos pe cruce, era un lucru nebunesc de sărbătorit.
În Biserica Ortodoxă vedem răstignirea lui Hristos și puterea acestui eveniment prefigurate cu secole înainte în Vechiul Testament, în acțiunile lui Moise. Când Moise stătea deasupra poporului lui Israel, avea mâinile întinse și susținute de prietenii săi: Aaron și Hur. În greacă, numele lor sunt Aaron și Or, care încep cu literele Alfa și Omega, începutul și sfârșitul. Și astfel, această imagine a crucii e prefigurată încă din zilele lui Moise. Aceasta este o icoană din Vechiul Testament a răstignirii lui Hristos, [icoană] a lui Hristos pe cruce.
Pe 14 septembrie în fiecare an, Biserica sărbătorește un eveniment numit „Înălțarea Sf. Cruci”, și avem un imn străvechi pe care încă îl cântăm în această zi. „O, cruce prețioasă a Domnului, Moise te-a preînchipuit când și-a întins brațele spre cer și învingându-l astfel pe trufașul Amalec. Tu ești mândria celor credincioși, puterea celor care luptă. Tu ești frumusețea apostolilor, curajul drepților și mântuirea tuturor sfinților. De aceea, la vederea Înălțării Tale, întreaga creație se bucură, se înalță și Îl slăvește pe Hristos, a Cărui bunătate a unit toate lucrurile întru una”.
Crucea este un simbol al Creștinismului, este un semn al victoriei. Când îl vedem pe Hristos reprezentat pe cruce, nu vedem un moment de înfrângere, nu vedem un moment de slăbiciune, ceea ce vedem este un moment de putere. Vedem un moment care a fost înțeles greșit de oamenii din acea zi, care a fost neînțeles de oameni timp de secole. Vedem momentul în care Regele Slavei învinge moartea însăși.
Vă mulțumim pentru vizionarea acestui episod. Încă o dată [vă spun], noi prezentăm doar vârful unui iceberg cosmic al Adevărului care e de descoperit. Înțelegerea ortodoxă a mântuirii, a lucrării lui Hristos pe cruce și tot ceea ce credem noi, nu poate fi explicat pe deplin de un om cu o ceașcă de ceai pe o canapea pe YouTube. Așa că vă rugăm să vizitați o Biserică ortodoxă pentru a descoperi mai multe! Puteți viziona episodul nostru despre icoana învierii pentru a afla puțin mai multe despre acest subiect.
Însoțim acest episod cu o ceașcă de ceai de floarea pasiunii. Ceaiul în sine este unul medicinal, are un efect calmant, nu are un gust strălucitor în sine, cred că ar fi trebuit să îi punem puțină miere. Are un gust de iarbă ușor dulce.
Pomelnice online și donații
Doamne ajută!
Dacă aveți un card și doriți să trimiteți pomelnice online și donații folosind cardul dumneavoastră, sau/și să susțineți activitatea noastră filantropică, inclusiv acest site, vă rugăm să introduceți datele necesare mai jos pentru a face o mică donație. Forma este sigură – procesatorul de carduri este Stripe – leader mondial în acest domeniu. Nu colectăm datele dvs. personale.
Dacă nu aveți card sau nu doriți să-l folosiți, accesați Pagina de donații și Pomelnice online .
Ne rugăm pentru cei dragi ai dumneavoastră! (vă rugăm nu introduceți detalii neesențiale precum dorințe, grade de rudenie, introduceri etc. Treceți DOAR numele!)
Mai ales pentru pomelnicele recurente, vă rugăm să păstrați pomelnicele sub 20 de nume. Dacă puneți un membru al familiei, noi adăugăm „și familiile lor”.
Dumnezeu să vă răsplătească dragostea!