Sfântul Sinod al Patriarhiei Române a hotărât 16 canonizări în ultima ședință a Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe Române. Unii mărturisitori, alții mucenici, alții cuvioși. Cu toții în bucurie și armonie în Împărăția Cerurilor și rugători pentru sufletele noastre.
Înainte de lista Sfinților pe care posibil să o cunoașteți deja, vă prezentăm comentariile noastre pe marginea acestei știri.
Zi istorică
Este o zi istorică. O zi în care structurile administrative ale Bisericii au recunoscut oficial faptul că avem împreună-rugători în ceruri și mulți dintre ostenitorii care au trăit pe aceste meleaguri sunt sfinți. Îi vom enumera mai jos, cu bucurie și nădejde în rugăciunile lor pentru sufletele noastre, însă înainte de listă am dori să facem scurte comentarii pe marginea celei mai bune vești a secolului 21.
Spargerea blocajului
Primul lucru care iese în evidență este spargerea blocajului în Biserica Română, referitor la recunoașterea oficială a unor mari sfinți care aveau și au un cult stabilit de mult timp în popor, cult care însă nu era recunoscut din frica față de instituții antihristice și antinaționale, cum ar fi cazul Sf. Ilie Lăcătușu sau din rezerva față de paraziții care au apărut în cultul unor sfinți, cum ar fi cazul Sf. Arsenie Boca, paraziți de natură care variază de la aspecte economice și de talcioc mergând până la dezinformări pe care Securitatea le-a semănat în cei contemporani cu Sfântul, inclusiv în rândul unor duhovnici importanți de atunci.
Discernământul rapid
Un alt lucru demn de remarcat este și discernământul rapid însă nu repezit cu care Sfântul Sinod a validat experiența oamenilor credincioși legată de experiențele duhovnicești din viața și mai ales de la deshumarea Sfântului Constantin Sârbu care a avut loc cu câteva luni în urmă. Întârzierea în luarea unor decizii evidente arată îmbătrânirea, apropierea de moarte pe când rapiditatea cu discernământ în reacție arată un organism viu, sănătos în Hristos.
Bucurie și curaj
O mare bucurie și curaj ne cuprinde în clipa în care vedem acest șuvoi de har care vine prin hotărârea Sfântului Sinod. Cuvântul „har” vine de la grecul „χαρά” („hara”) care înseamnă „bucurie” pentru că bucuria este primul rezultat al harului, al energiei necreate ce vine de la Dumnezeu. Din cauza aceasta mulțumim Sf. Sinod pentru această hotărâre plină de har. De asemenea, să nu uităm că ei au cheile Împărăției prin puterea de a lega și a dezlega păcatele și harul, putere dată prin succesiune apostolică și prin aceasta o răspundere imensă și veșnică apasă asupra lor.
Primii teologi români sfinți
În acest context este emblematică recunoașterea sfințeniei primilor teologi români ale căror scrieri teologice au principalul rol în canonizarea lor. Este vorba întâi de toate despre Sfântul Dumitru Stăniloae și Sfântul Ilarion Felea. Este o petală care lipsea din preafrumoasa floare a ortodoxiei românești. În alte neamuri ortodoxe există teologii sfinți care sunt ca faruri călăuzitoare în neam, însă în neamul nostru datorită vicisitudinilor istoriei, această înflorire a harului era aproape inexistentă. Mulțumim bunului Dumnezeu pentru că într-una dintre cele mai vitrege perioade ale istoriei noastre ne-a dat aceste lumini călăuzitoare împlinind corola de sfinți a Bisericii noastre. Vă recomandăm cu căldură să le citiți cărțile – chiar dacă e posibil să fie dificil pentru o minte lumească să citească lucruri cerești.
Mesaj duhovnicesc, nu politic
Desigur că cei mai mulți dintre aceștia au trecut prin închisorile comuniste și este important faptul că se recunoaște că aceștia sunt sfinți și nu atât deținuți politici. Dimensiunea principală a lor a fost și este iubirea de Dumnezeu și de neam și nu apartenența la un partid.
Această hotărâre a Sfântului Sinod este un mesaj foarte puternic către toate bisericile locale și mai ales către neamul românesc, mesaj care ne oferă calea către ieșirea din blocajul fricii și confuziei în care doresc să ne închidă cei străini de ortodoxie. E calea către pacea și curajul lui Hristos, ieșirea din civilizația războiului și a fricii în care trăim. Și calea este urmarea concretă în fiecare zi a exemplului sfinților români din vremurile tulburi în care trăim către Soarele Hristos care a depășit moartea.
Să dea bunul Dumnezeu în viitor să fim martori și la alte canonizări – cum ar fi părintele Daniil (Sandu) Tudor și părintele Nicolae (Steinhardt) precum și alți mari sfinți din închisori.
Să ne ajute Dumnezeu să avem acest curaj de a porni pe această cale deschisă de înaintașii noștri!
Iată lista sfinților care vor fi recunoscuți oficial de către Biserica Ortodoxă Română:
1. Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, starețul Mănăstirii Antim din București, cu titulatura: Sfântul Cuvios Mărturisitor Sofian de la Antim, cu cinstire în ziua de 16 septembrie;
2. Părintele Dumitru Stăniloae, profesor de teologie la Sibiu și la București, cu titulatura: Sfântul Preot Mărturisitor Dumitru Stăniloae, cu cinstire în ziua de 4 octombrie;
3. Părintele Constantin Sârbu, cu titulatura: Sfântul Preot Mucenic Constantin Sârbu, cu cinstire în ziua de 23 octombrie;
4. Părintele protosinghel Arsenie Boca, cu titulatura: Sfântul Cuvios Mărturisitor Arsenie de la Prislop, cu cinstire în ziua de 28 noiembrie;
5. Părintele Ilie Lăcătușu, cu titulatura: Sfântul Preot Mărturisitor Ilie Lăcătușu, cu cinstire în ziua de 22 iulie;
6. Părintele ieroschimonah Paisie Olaru, duhovnicul Mănăstirii Sihăstria, cu titulatura: Sfântul Cuvios Paisie de la Sihăstria, cu cinstire în ziua de 2 decembrie;
7. Părintele arhimandrit Cleopa Ilie, starețul Mănăstirii Sihăstria, cu titulatura: Sfântul Cuvios Cleopa de la Sihăstria, cu cinstire în ziua de 2 decembrie;
8. Părintele arhimandrit Dometie Manolache, cu titulatura: Sfântul Cuvios Dometie cel Milostiv de la Râmeț, cu cinstire în ziua de 6 iulie;
9. Părintele arhimandrit Serafim Popescu, starețul Mănăstirii Sâmbăta de Sus, cu titulatura: Sfântul Cuvios Serafim cel Răbdător de la Sâmbăta de Sus, cu cinstire în ziua de 20 decembrie;
10. Părintele Liviu Galaction Munteanu, profesor de teologie la Cluj-Napoca, cu titulatura: Sfântul Preot Mucenic Liviu Galaction de la Cluj, cu cinstire în ziua de 8 martie;
11. Părintele arhimandrit Gherasim Iscu, starețul Mănăstirii Tismana, cu titulatura: Sfântul Cuvios Mucenic Gherasim de la Tismana, cu cinstire în ziua de 26 decembrie;
12. Părintele arhimandrit Visarion Toia, starețul Mănăstirii Lainici, cu titulatura: Sfântul Cuvios Mucenic Visarion de la Lainici, cu cinstire în ziua de 10 noiembrie;
13. Părintele protosinghel Calistrat Bobu, duhovnic la Mănăstirea Timișeni și la Mănăstirea Vasiova, cu titulatura: Sfântul Cuvios Calistrat de la Timișeni și Vasiova, cu cinstire în ziua de 10 mai;
14. Părintele Ilarion Felea, profesor de teologie la Arad, cu titulatura: Sfântul Preot Mucenic Ilarion Felea, cu cinstire în ziua de 18 septembrie;
15. Părintele protosinghel Iraclie Flocea, exarh al mănăstirilor din Arhiepiscopia Chișinăului, cu titulatura: Sfântul Cuvios Iraclie din Basarabia, cu cinstire în ziua de 3 august;
16. Părintele protoiereu Alexandru Baltaga cu titulatura: Sfântul Preot Mucenic Alexandru din Basarabia, cu cinstire în ziua de 8 august.
Bucurați-vă, sfinților, pururea rugători pentru sufletele noastre!
Pomelnice online și donații
Doamne ajută!
Dacă aveți un card și doriți să trimiteți pomelnice online și donații folosind cardul dumneavoastră, sau/și să susțineți activitatea noastră filantropică, inclusiv acest site, vă rugăm să introduceți datele necesare mai jos pentru a face o mică donație. Forma este sigură – procesatorul de carduri este Stripe – leader mondial în acest domeniu. Nu colectăm datele dvs. personale.
Dacă nu aveți card sau nu doriți să-l folosiți, accesați Pagina de donații și Pomelnice online .
Ne rugăm pentru cei dragi ai dumneavoastră! (vă rugăm nu introduceți detalii neesențiale precum dorințe, grade de rudenie, introduceri etc. Treceți DOAR numele!)
Mai ales pentru pomelnicele recurente, vă rugăm să păstrați pomelnicele sub 20 de nume. Dacă puneți un membru al familiei, noi adăugăm „și familiile lor”.
Dumnezeu să vă răsplătească dragostea!
66 Comment
Eu stiam ca unul din criteriile pt recunoasterea unui sfant este acela ca sa nu existe impotriviri, ci recunoasterea ca sfant de catre toti, dintotdeauna.. .. dar in momentul in care o multime de parinti mari duhovnici aduc marturii impotriva Pr Arsenie Boca… e MAAARE problema. Cei care marturisesc impotriva sunt printre altii:
Pr Ioancichie Balan
Pr. Arsenie Papacioc,
Pr Adrian Fageteanu
Sfantul Dumitru Staniloaie
Greșești. Nu acesta este criteriul. Criteriul este evlavia poporului. Împotriva Sf. Arsenie Boca au fost foarte multe dezinformări și calomnii din partea Securității și nu numai.
Și tu greșești! Evlavia poporului este doar unul dintre criterii, nu singurul si nici macar primul. Primul este dreapta credință si o viață personala bineplacuta lui Dumnezeu.!
Dupa tine, poate si Otroc Veaceslav daca ne luam doar dupa evlavia populara.
*ar trebui canonizat de BORu.
Nu greșesc. Este canon al Sfinților Părinți care spune acest lucru. Nu există fenomen de masă a oamenilor îmbunătățiți în cazul lui Otroc Veaceslav.
Cand a existat o controversa legata de calendar, parintele Iosif Isihastul s-a rugat pentru a primi raspuns curat de la Dumnezeu! Va invit sa va rugati, ca sa va raspunda Dumnezeu de ce vrea ca parintele Arsenie sa fie canonizat! Va imaginati ca TATAL CERESC poate fi fortat de om, indiferent ca e simplu mirean sau Patriarh?
Nimic nu se intampla in aceasta lume fara ca Dumnezeu sa stie, permita, etc.
Blamat a fost si Hristos si zeci de sfinti vrajitori, hulitori, etc asa ca nu va considerati atotstiutori.
Daca maine va intalniti cu Hristos pe strada cum il diferentiati de un om al strazii? Doar nu va asteptati sa vina imbracat ca in filme….
Pentru mine parintele Arsenie este sfant! Nu toti cei ce au mers si merg la Prislop sunt analfabeti, oi, prosti sau cum mai sunt catalogati de unii. Vin straini sa multumeasca pentru ajutor si noi ce facem? Important e sa ne pornim pe drum nu sa punem bete in roate.
vedeti ca au fost multi din randul bisericii care l-au contestat Sfantul Nectarie! Dar el tot sfant este!
si mai vedeti ca biserica catolica nu il recunoaste ca sfant pe Sfantul Imparat Constantin, ci doar pe mama sa Elena, pana in ziua de azi! Dar el tot sfant este!
Sfintenia nu i-o dam noi omului, ci Dumnezeu, noi doar reconoastem sfintenia acestuia daca suntem normali la suflet.
Nu ne intereseaza ce zic unii si altii, ci ceea ce zice Dumnezeu despre acel om!
Diferența e că Sfântul Nectarie era foarte ascultător de Biserică, de canoanele ei, de rânduielile ei.
Da, cei 4 parinti l-au barfit/judecat pe Pr. Arsenie Boca, in schimb din tot ce am citit si din relatarile parintilor care l-au cunoscut cu adevarat pe Pr. Arsenie Boca, acesta nu a barfit/judecat pe nimeni. Acest lucru ar trebui sa va dea de gandit dna Ioana Mihalache.
Pe de alta parte, nu judecam noi preotii, cu atat mai mult pe sfinti.
https://doxologia.ro/judecata-cand-e-permisa
Știți, numai papa e infailibil…, noua ni s.a zis „cercetați duhurile”!
Greșești! Sinodul este infailibil.
Știi ca parintele Romanidis spune ca faptul ca se intalnesc niste episcopi intr.un sinod nu.l face automat sfânt. Ci doar daca episcopii sunt cel puțin in starea de luminare…
Părinte, deci și aceste sinoane ale bisericilor Ortodoxe naționale sunt infailibile, nu doar cele 7 universale?
https://theologhia.wordpress.com/2011/03/02/teologul-ioannis-tatsis-doar-episcopii-indumnezeiti-intrunesc-un-sinod-ecumenic/
Parere?
Cei patru nu l-au bârfit ci i-au atras atenția, cu dragoste, ca se depărtează de duhul si rânduiala bisericii. Si nu sunt doar cei patru. De exemplu pr. Sofian Boghiu i-a cerut in repetate rânduri sa se sfatuie, sa fie in comuniune cu părinții timpului său că e om si poate greși. De asemeni, pr. Paulin Leca da o marturie despre credinta sa heterodoxă Credeți ca părinți precum pr. Cleopa, ar fi deschis gura așa ușor dacă nu erau foarte mari probleme la Arsenie Boca?
Te pui contra Bisericii! Lucrurile nu stau așa. Faptul că tu crezi că deții adevărul și toți ceilați se află în înșelare (în afară de câțiva) te pune în afara comuniunii Bisericii. Fii în comuniune cu părinții timpului tău!
Sinodul Bisericii noastre nu a cautat niciodată să lămurească controversele respective. A fost caterisit sau oprit de la slujire? De ce nu s.a mai intors niciodată la viata mănăstirească, ca toți ceilalti calugari deținuți politici? Și multe altele… Imi spune gândul ca sunt intrebari legitime care au nevoie de răspuns, nu de ascuns sub preș.
Sunt destule documentare care explică pe larg asta. Sunt o mulțime de sfinți care au făcut la fel: Sf. Nicolae Velimirovici și Sf. Porfirie Kavsokalivitul – ca să amintesc doar pe câțiva. Ești plin de ură și împotriva Sf. Arsenie Boca și împotriva poporului credincios și împotriva Sf. Sinod. Vai și amar de sufletul tău! Cu mult drag îți spun să te pocăiești de încrâncenarea ta că nu e bine.
Dumnezeu sa va lumineze!
Amin! Asemenea! Este însă foarte periculos ce spuneți în clipa în care Biserica ia o poziție oficială validând un sfânt cu un cult atât de mare.
Nu comentez, mai ales public.
Chiar așa? Nu mai contează adevărul deloc? Pr. Stăniloae a manifestat o mare rezervă față de Pr. Arsenie Boca. Si dacă ne uitam la scrierile pr. Arsenie la atitudinea sa, la pictura sa, gasim o grămadă de probleme, pe care nu le gasim la Sfinti precum sf. Nicolae Velimirovici…
Adevărul este exprimat de pliroma Biserici și nu de câteva persoane izolate. Sf. Dumitru NU a manifestat o mare rezervă.
Daca nu aveți credință la acești sfinți, rugati-va la cei care aveți
Corect!
Dacă Biserica și Sf.Sinod îi recunosc și mai ales poporul,noi nu trebuie să ne împotrivim.Iar cuvintele unor duhovnici despre Pr.Arsenie nu sunt neapărat relevante.Si ei pot gresi.Au dreptul să greșească.Anumite greșeli nu știrbesc sfințenia oamenilor
Părintele Iustin Pârvu vorbește despre apostolatul uriaș al Sfântului Cuvios Mărturisitor Arsenie de la Prislop…
Ca și în cazul Binecredinciosului Voievod Ștefan cel Mare și Sfânt, se insistă pe greșeli și se nesocotește contribuția sfinților la rezistența prin credință a neamului.
Iar evlavia populară e un criteriu important al canonizării. Pelerinajul de la Prislop nu e o superstiție, ci chemarea unor oameni ce îi simt ajutorul concret.
„Cu ani în urmă câţiva dintre noi l-am întrebat pe Părintele Justin despre Părintele Arsenie Boca câteva lucruri care ne nedumereau. Nu am fost singurii, multă lume a întrebat şi a primit răspuns după puterea fiecăruia. În deliberările pentru canonizarea Părintelui Arsenie Boca au apărut foarte multe mărturii, atît despre lucrările dumnezeieşti săvîrşite în vieţile oamenilor prin credinţa sa, cît şi contestări înverşunate. Mănăstirea noastră nu are o opinie unilaterală despre un subiect atît de complex precum viaţa, personalitatea şi activitatea Părintelui Arsenie Boca, însă ne vom aduce, încet încet, şi noi contribuţia de mărturii, în măsura în care ne va lumina Dumnezeu. Deocamdată însă nu ne exprimăm nicidecum opiniile şi mărturiile noastre personale, ci numai ceea ce ne-a răspuns Părintele Justin. Răspunsurile Cuvioşiei Sale sunt în număr mare, date multora dintre ucenicii şi ucenicele sale. Redăm doar cîteva, pentru început:
Întrebare: Care sunt scrierile autentice ale Părintelui Arsenie, şi cum să le diferenţiem de sutele de scrieri care i se atribuie? Fiindcă nu poate fi judecată ortodoxia cugetării cuiva pe textele altcuiva.
Răspuns: Cărţile scrise de Părintele Arsenie sunt numai două: Cărarea Împărăţiei şi Cuvinte vii. Restul sunt probabil compilaţii alcătuite de alte persoane, modificate sau cu totul inventate de aceia. Ortodoxia Părintelui Arsenie se poate căuta în cele două cărţi ale sale.
Întrebare: Cum se explică mulţimea erorilor din erminia picturii de la Drăgănescu?
Răspuns: Drăgănescu este o expresie a artistului. Dar este o greşeală pe care Dumnezeu i-a iertat-o, pentru mulţimea uriaşă a faptelor lui bune din restul vieţii sale. Sunt convins că s-a pocăit de acele picturi, dar n-a mai fost vreme să schimbe ceva.
Întrebare: Deci pictura de la Drăgănescu nu reflectă gândirea dogmatică a Părintelui Arsenie? Seamănă perfect cu pictura post-modernă din America şi Rusia anilor 50!
Răspuns: Faptele lui, minunile lui, puterea lui Hristos din el, credinţa lui reflectă gândirea dogmatică a Părintelui Arsenie. Nu pictura de la Drăgănescu, care este cu totul aparte faţă de predania iconografică ortodoxă şi pe care n-o putem include în tradiţia ortodoxă, fiindcă este o artă înscrisă în curentul acesta post-modernist. La fel ca şi anumite texte imnografice ale lui Sandu Tudor, care n-a greşit dogmatic doar pentru că s-a exprimat cu un limbaj mai aşa… E pur şi simplu o latură a artiştilor din ei, necanonică, însă Dumnezeu i-a iertat pentru aceste lucruri necanonice, pentru mărimea dragostei lor faţă de El.
Întrebare: Şi cum să ne raportăm deci faţă de unicitatea aceasta a picturii de la Drăgănescu?
Răspuns: Ca faţă de orice patrimoniu cultural, dar nu poate fi integrat în tradiţia artei patristice. O parte a poeziei lui Radu Gyr este diferită de atitudinea ortodoxă, canonică, dar existenţa acelor poezii nu înseamnă că Gyr nu era ortodox.
Întrebare: Dar de ce sunt aşa de vehemenţi unii Părinţi împotriva Părintelui Arsenie?
Răspuns: Păi, l-au judecat într-un anume moment şi au rămas la acel moment, nu au privit viaţa lui în ansamblu.
Întrebare: Unii spun că Părintele Arsenie, cât era în închisoare, s-a dezis de ataşamentul său faţă de doctrina naţionalistă pe care o iubea.
Răspuns: Dacă s-ar fi dezis, nu l-ar fi prigonit comuniştii toată viaţa.
Întrebare: Părintele Arsenie Papacioc spune că nu respecta canoanele vieţuirii monahale – era apropiat de Maica Stareţă, purta haine mireneşti.
Răspuns: Şi Părintele Arsenie (Papacioc) e apropiat faţă de Maica Stareţă. Şi eu sunt apropiat de Maica Stareţă! (Zâmbeşte) Orice duhovnic de mănăstire de maici trebuie să fie apropiat de cea care păstoreşte sufletele celor pentru care el se chezăşuieşte. Dar ce e important e că o viaţă în prigoană nu se judecă la fel cu o viaţă în care omul are libertate de mişcare şi de exprimare. Părintele Arsenie Boca n-a ales de bună voie să calce anumite canoane; a fost silit de împrejurări, la fel ca şi noi, cei din închisori. Noi n-am avut cum să ţinem canoanele, şi am purtat haine mireneşti vărgate ani de zile. E vorba de o situaţie grea, de prigonire. Părintele Arsenie era un mare ascet.
Întrebare: Dar de ce şi-a pictat propriul chip în icoanele Sfinţilor?
Răspuns: Neputinţa lui ca artist. Foarte mulţi iconari fac această greşeală inconştientă. De exemplu, marele şi neîntrecutul iconar Pansellinos! Toţi Sfinţii lui seamănă cu el!
Întrebare: Cine este Părintele Arsenie Boca pentru Biserică, pentru noi ca ţară?
Răspuns: Este un apostol cu o lucrare uriaşă, care creşte mereu. Toate greşelile lui i s-au iertat pentru această lucrare mare, şi nu numai că i s-au iertat, dar mijloceşte pentru iertarea greşelilor noastre.
Întrebare: Şi ce facem totuşi cu aceste picturi neortodoxe, că lumea le ia ca direcţie de urmat, le multiplică, etc.?
Răspuns: Le evităm. Icoanele adevărate făcute de Părintele Arsenie sunt oamenii pe care i-a întors la Hristos şi la Ortodoxie. Aceia sunt icoanele lui reale. Sunt şi unele din cele pictate, dar mai puţin.
Întrebare: Dar cu mulţimea de fanatisme şi obiecte de cult care sunt folosite în comerţul acesta bisericesc cu privire la Părintele Arsenie ce e de făcut? Circulă nişte picturi pietiste, făcute de oameni credincioşi, dar tare netalentaţi. Tot felul de tablouri, brăţări, lucruri din acestea. Seamănă cu arta monofizită, n-au nici o legătură cu cea ortodoxă, ca şi cântarea bisericească din Ardeal.
Răspuns: Standardizarea artelor bisericeşti e treaba ierarhilor. Noi avem doar datoria să încurajăm arta tradiţională ortodoxă.
Întrebare: Cum să ne purtăm faţă de Părintele Arsenie?
Răspuns: Cu aceeaşi evlavie ca faţă de toţi Părinţii Bisericii Ortodoxe. Nu cu mai multă, dar nici cu mai puţină.
Întrebare: Dar cum să ne purtăm faţă de oamenii care au păreri extreme (pro sau contra) faţă de el?
Răspuns: Cum să vă purtaţi? Cu dragoste, măi! Cu dragoste!…”
Mănăstirea Petru Vodă
Și Origen, ca sa dau doar un exemplu, a facut/scris lucruri ziditoare. Evlavia personala (pietism, ar fi termenul corect in acest caz) nu e un criteriu serios.
Parintele Teologu, in caz de nelamuriri, intotdeauna trimite, in mod corect, catre parinti îmbunătăți pe care i a validat biserica. Dacă parintii Papacioc, Balan, Fageteanu, Lecca nu sunt validați, inseamna ca aveți dumneavoastră dreptate.
P.S. Am impresia ca, la fel cu noianul de marturii ale celor cu evlavie la parintele Boca, nici pe cele atribuite parintelui Iustin, nu te poti baza.
Origen a fost condamnat în sinod. Evlavia personală este un criteriu serios. Este primul. Părinții respectivi au greșit în acest caz – dezinformați fiind de securitate și necunoscându-l personal. Au avut și alte greșeli însă nu este cazul să le enumerăm aici pentru că le-am păta memoria. Ți-am spus asta însă tu în mod voit ignori ce ți-am spus. Vezi https://www.chilieathonita.ro/2022/12/03/pr-arsenie-boca-adevar-mit-mistificare-film-documentar/ și https://www.chilieathonita.ro/2023/02/13/crestinismul-ieri-azi-si-maine-p-arsenie-boca-p-craciun-opre/ și https://www.chilieathonita.ro/2023/03/20/delicatetea-parintelui-arsenie-boca-aspazia-otel-petrescu/ . Te avertizez încă o dată că Biserica este împotriva ta. Vai de sufletul tău! Nu mai continua că îți șterg comentariile.
Cât de penibil ești! Să-ți fie rușine!
Dar cartile i le-ati citit? Ati vazut de erezii debiteaza acolo? Cel mai probabil majoritatea poporului care are evlavie e spalata pe creier si habar nu are de aceste lucruri.
Vă dați seama ce spuneți și de ce mândrie satanică suferiți?? După dvs. toată România în frunte cu Sf. Sinod este „spălată pe creier și nu are habar de aceste lucruri” în afară de dvs. Evident că enorm de multă lume a citit cărțile. Nu vă erijați dvs. în Papesă și autoritate teologică ultimă. Erezia se delcară în Sinod.
M-a emotionat mult aceasta veste buna,mi-a dat o stare de bucurie de zambesc chiar si la ciorba pe care o gatesc pe aragaz😊Slava Lui Dumnezeu!Sa fim fericiti ca avem sfinti!Te imbratisez Antonia!Multumesc pentru postare parinte❣️
elena ❤️❤️❤️
Extraordinar cuvant al Par. Iustin Parvu. In duh de toleranta si de iubire. Vas al Duhului Sfant, Parintele. Si astfel a atins insusi masura sfinteniei. Marire Tatalui si Fiului si Sf Duh. Si da, Parintele Arsenie Zian Boca este sfant. Mai cu seama ultimele doua raspunsuri sunt mari cat toata dogmatica ori sofistica la un loc…sunt iubire crestina pura. Nu e adevar mai mare ca iubirea, n a fost si nu va fi.
P.Arsenie Boca e un mare Sfant…si in ziua de azi ajuta mult .ma bucur mult ca o sa fie canonizat.Slava Domnului.
Bucurie mare am simtit si eu cand am aflat ca parintele Arsenie va fi canonizat, la fel de mult cum m-am bucurat pentru toti ceilalti sfinti parinti. Pe mine părintele m-a scos din lanțurile pacatelor de moarte! Scrierile parintelui Arsenie m-au înviat din moartea sufletească și noi, care suntem tineri si nu l-am prins in viață, dar care i-am devenit fii duhovnicesti prin citirea cuvintelor sale vii si schimbarea vieții, ar trebui sa-i marturisim sfințenia! Parintele Cleopa nu a îndrăznit sa-l cleveteasca si nici sa-l judece, ba din contra, l-a numit izvor curat din care se adapa oile lui Hristos cele insetate de apa vietii – cititi scrisorile trimise de Sfantul cuvios Cleopa, sunt publice pe site-ul manastirii Petru-Voda. Si parintele Cleopa a fost mare traitor si vazator cu duhul!
A murit si ultimul ucenic al parintelui Arsenie, parintele Petru Vamvulescu, care ii lua apararea necontenit si ne mai alina dorul de Sfântul Ardealului. Dar ne-a spus parintele Arsenie ca de-acolo de unde va fi ne va ajuta mai mult decat atunci cand era in viață. Dumnezeu sa ne ierte multele pacate pentru rugaciunile Preacuratei Maicii Sale si ale tuturor Sfintilor! Amin
Slava Domnului, frumoase ganduri si trairi. Sa ne ajute Sf Treime si Sf Imparateasa,pentru rugaciunile cinstitilor parintilor nostri, sfintii.
Si da, Sfantul Parinte Cleopa a fost imens,mai este si va fi. Buna marturie a adus pt Sf Arsenie !!! Si nu am nicio indoiala, ca a avut suflet curat si Duh Sfant. Amandoi au avut.
Si tu ce mănânci, becuri pentru o minte sclipitoare?
Sărut mâna părinte și vă rog să mă iertați.
Legat de criterii, chiar ieri, la Sfanta Liturghie a fost vorba de acest aspect și s-a subliniat, între altele, ca evlavia poporului este un criteriu, dar adevărul de credință este mult mai important și aici ar fi ceva controverse….
Duhul Sfânt lucrează prin poporul credincios și cultul sfinților era spontan în trecut. Astăzi se oficializează prin canonizări. Vezi și comentariul lui Păun Ion Adrian mai jos. Referitor la importanța mult mai mare a adevărului de credință, Sf. Gherasim de la Iordan (cel cu leul) era monofizit o perioadă bună. Pot să dau și alte exemple. Nu primim de la Sfinți decât ceea ce validează Biserica prin Sf. Sinod și evlavia populară.
Slavă Domnului că avem asemenea sfinți al secolului XXI.
Doamne ajută-ne să citim cărțile lor, și să le urmăm exemplul, cum au trăit în zilele nostre ( ultimul veac cum a spus Sfântul Dionisie Ignat )
Doamne ajută să fie canonizați tot mai mult dintre acești Martiri și mărturisitori, precum este și Sfântul Arhimandrit Arsene Papacioc.
Doamne ajută 🙏
Urmărind articolul și comentariile, am fost curioasă despre părintele Arsenie Boca și am căutat pe net ceva carte în pdf de-a dânsului și am dat peste ” Omul, zidire de mare preț „. O minunăție. Iară cuvintele curg saturate cu dragoste și blândețe.
O bucurie.
De ce ati sters comentariul pe care l-am postat? Nu va ganditi ca se poate sa fiti de partea gresita a baricadei? Tot ce-am scris nu sunt inventii ci lucruri adevarate!
Nu sunt adevărate. Biserica exprimată prin Sf. Sinod și evlavia poporului nu este niciodată de partea greșită a baricadei. Domnul a spus că porțile iadului nu o vor birui-o. Fenomenul de care discutăm are ani de zile în care Duhul Sfânt s-a exprimat prin turma de Hristos iubitoare și a fost oficializat prin hotărâre a Sfântului Sinod. Cine se opune arată că suferă de boala diavolului adică de mândrie, după cum spune Sf. Ioan Scărarul.
Poporul e influentat de toate cartile acelea care au aparut despre Arsenie Boca. Asa ca evlavia de care vorbiti este indusa. Mai era un fenomen la Maglavit in care multi credeau dar era ceva diavolesc. Se intampla si asa. Sau vreti sa spuneti ca si la Maglavit a fost lucrarea lui Dumnezeu pentru ca poporul se imbulzea….. ca era evlavia poporului.
Cine nu accepta adevarul cum se numeste?
V-ati invatat sa puneti pumnul in gura si sa acuzati. Intotdeauna noi suntem de vina pentru ca opinia dumneavostra nu se potriveste cu a noastra a celorlalti.
Astept judecata lui Dumnezeu! Atunci se va vedea in ceea ce a crezut fiecare. Sa faca judecata Dumnezeu!
Ești foarte agresiv și incorect. Poporul are experiența concretă a părintelui. Evlavia este indusă de Duhul Sfânt. Nu te pune contra tuturor – de dragul tău o spun. Nu există opinia „voastră a celorlalți” în sensul de mulți ci de o minoritate extremistă care se ceartă cu toată lumea. Îmi pare sincer rău să o spun.
Da dar asta inseamna sa infirm ceea ce au zis niste oameni bine intentionati ca parintele Dumitru Staniloae sau parintele Arsenie Papacioc…
…si chiar spusele care au iesit din gura lui Arsenie Boca il acuza. Trebuie doar putin discernamant.
Oricum pentru mine nu conteaza pentru ca nu ma rog lui Arsenie Boca.
Ati spus ceva de securitate cum ca minte despre Arsenie Boca. Nu e asa. Au publicat dosarul respectiv pentru ca era curat si nu exista nici o vina pe care sa i-o poata aduce. L-au publicat ca sa demonstreze ca Arsenie Boca era corect.
Dar celelalte lucruri de care spuneam sunt totusi adevarate. Eu cred ca sunt!
Dumnezeu sa lumineze mintile tuturora!
Securitatea a mințit în cazul p. Arsenie Boca prin răspândirea de calomnii. Nu are legătură dosarul. Sunt o mulțime de mărturii în acest sens. Nu credeam că ești atât de pueril să crezi că o să scrie la dosar acest lucru. P. Arsenie Papacioc avea o problemă lumească cu Sf. Arsenie Boca – nu exista o cauză cu adevărat duhovnicească în acest sens. Sf. Dumitru Stăniloae nu a fost un critic al Sf. Arsenie Boca. Nu se știe exact de ce cei doi s-au distanțat – foarte probabil din cauza transformării măn. Prislop în mănăstire de maici. Lidia Stăniloae este părtinitoare.
Dacă e adevărat că și Sf. Cleopa a fost prezent la acea discuție înregistrată în care Sf. Arsenie Boca era vorbit de rău, dar nu a scos nicio vorbă, atunci e un lucru foarte grăitor pentru canonizare ambilor.
Fenomenul Maglavit a durat câțiva ani, doar.
Evlavia poporului la părintele Arsenie Boca nu s-a stins, dimpotrivă s-a accentuat cu trecerea anilor.
Marturie despre minunile de la mormântul părintelui o dau și persoane care până la trăirea unei minuni personale îl contestau. Știu cazul unui cleric care nu credea deloc in sfințenia părintelui Arsenie Boca, până când fiul său adolescent s-a îmbolnăvit grav și, spre surprinderea tatălui, i-a cerut să-l ducă la mormântul părintelui Arsenie, la Prislop. Acolo, îngenuncheat laolaltă cu fiul său, îi spune în gând părintelui Arsenie părerea lui despre el…, dar totuși, dacă poate, să-i facă bine copilul. După câteva clipe, copilul zice ” tată, hai să mergem, că m-am vindecat!”. Tatăl, cuprins de evlavie, spune să mai stea să se mai roage. Copilul „nu, nu, că m-am vindecat!”. Ceea ce s-a adeverit și medical.
Pe mine m-a liniștit canonizarea lui Arsenie Boca. Cu mulți ani în urmă am fost la mormânt și a făcut un șir de mari minuni pentru mine. Dar apoi mai recent când am descoperit acea înregistrare cu părinții care-l vorbesc de rău și zic că minunile nu sunt făcute de Arsenie Boca, ci de celălalt sfânt din peștera de la Prislop care s-ar îndura de cei păcăliți de cultul lui Boca, am început să am îndoieli, să cred că nu Arsenie Boca a fost cel care m-a ajutat. Dar acum canonizarea mă ajută să las deoparte îndoielile și să încep din nou să mă rog la Sfântul Arsenie Boca, sper să ajung curând din nou la mormânt, sper să ne ierte și sfântul și Dumnezeu pentru aceste îndoieli și judecăți aruncate asupra lui.
Iar noi am cam trebui să ne obișnuim ca la sfinții contemporani să avem înregistrări ale lor în ipostaze mai puțin sfinte. La sfinții din vechime nu ere nimeni să-i pozeze dacă, să zicem, ar fi purtat într-o zi nu știu ce veșminte necanonice, sau să-i filmeze chiar în momentul în care fac un păcat. Cu siguranță toții marii sfinți au avut astfel de momente, dar ele n-au rămas înregistrare, iar noi acum avem doar icoanele lor sfinte. Dar la sfinții contemporani e posibil să rămâne păcate înregistrate fie audio, video sau foto, iar conținutul acesta multimedia e foarte puternic, rămâne întipărit în mintea oamenilor, chiar dacă sfântul s-a spovedit și a fost iertat. Asta pune presiune pe capacitatea noastră de a nu judeca. E mai greu să te rogi la Sfântul Arsenie Boca când îți sare în minte în timpul rugăciunii poza lui în pantaloni scurți, e o nouă modalitatea prin care satana se joacă cu mintea noastră, e nevoie de mai multă tărie pentru a venera sfinții contemporani.
Ai dreptate însă să știi că știm și în cazul Sfinților din vechime și ale altor Sfinți din prezent astfel aspecte pe care Biserica nu le-a acceptat.
Doamne ajută!
Cred ca Părintele Arsenie Boca a avut o moarte de Mucenic, așa cum marturisesc mulți, inclusiv părintele Petre Vamvulescu.
Titulatura de Mărturisitor nu cred ca este acoperioare. Ce parere aveti?
Vă mulțumesc
Vreau sa va intreb ceva: cei care merg la Prislop saruta crucea lui Arsenie Boca sau saruta crucea lui Hristos?
Aș vrea să înțeleg și eu din opinia Dvs, DM și Ștefan. Am citit și eu „Fenomenul Arsenie Boca”. Mi sa părut ceva suspect. Ajutați-mă să ințeleg. Putem vorbi peste email (ssubramaniam616@gmail.com) sau Whatsapp ca să nu umplem secția de comentarii cu discuții particulare.
Vezi https://www.chilieathonita.ro/2022/12/03/pr-arsenie-boca-adevar-mit-mistificare-film-documentar/ și https://www.chilieathonita.ro/2023/03/20/delicatetea-parintelui-arsenie-boca-aspazia-otel-petrescu/ .
Am inteles, Admin, dar vreau totuși să vorbesc cu ei (DM și Ștefan) ca să văd chiar ce îi doare așa de tare de Părintele Arsenie Boca. Dacă ei sunt sinceri, vor vorbi cu mine. Dacă nu, înseamnă că nu sunt sinceri și se împotrivesc adevărului. Știm cu toți ce fel de păcat e ăsta.
Verificati si in directorul spam, adresa mea incepe cu ma3….. Va fac hatarul.
Cei ce știu mai bine decât noi au decis că Arsenie Boca este Sfânt. Eu nu știam nimic de dânsul, nici cunoscuții mei, in anul 2005-2006. Am ajuns la mormântul său împreună cu niste autocare pline de practicanți yoga împreună cu gurul lor care aveau în vastul lor program de mai multe zile, in prima zi, o meditație la mormântul lui Arsenie Boca, de care atunci am aflat, și o încărcare de la mormântul lui. Aveau mare evlavie la el. Am întâlnit și alții la fel ulterior. De abia peste câțiva ani s a propagat și către vecini, loc de muncă despre Sfântul. Poate că nu înseamnă nimic că aceste persoane aveau așa evlavie la dânsul dar erau împotriva Maicii Domnului de ex și împotriva ideii de Dumnezeu cum o știm. Problema mea e că acest lucru m a marcat ireversibil, firește Arsenie Boca nu era de vina pentru aceste practici. Dar există și acest tip de evlavie, daca ii putem spune așa….
Sfinții ajută în moduri nebănuite și neașteptate uneori. Dacă te rogi și le ce ceri ceva ce nu e bun pentru tine, ei îți ascultă intenția din spatele gândurilor/vorbelor, și te țin departe de ceea ce tu le ceri, fiindcă intenția rugăciunii tale e ca sfântul să te ajute, iar dacă sfântul vede că ceea ce ceri nu e spre binele tău, te ajută ținându-te departe de acel lucru.
Nu mare mi-ar fi mirarea să aflu că sfântul Arsenie Boca a ascultat intenția yoghinilor și i-a pus pe căi cât mai depărtate de yoga, ca să-i protejeze și să aducă în viața lor un strop din lumina pe care ei o caută acolo unde nu e.
Pentru că nimic în lume nu mai trece fără scandal, am ajuns să avem și scandalul canonizărilor. Dacă Apostolul ne spune că sfinții vor judeca lumea, noi facem invers, căci la noi lumea judecă sfinții. Și de unde atîția judecători? Și de unde atîtea învățături sucite despre sfințenie?
Unii ne lămuresc ce osteneală este să faci „dosarul” unui sfînt, alții ne spun că sfinții au nevoie de tare multe mărturii, dar nu așa oricum, ci să bifeze toate rubricile din ancheta de canonizare. În sfîrșit, ni se spune la ce folosesc sfinții: sfinții, cică, sînt un exemplu pentru credincioși. Curată muncă cu poporu.
Nu, sfinții nu sînt un exemplu! Nici prorocul David, nici Maria Egipteanca, nici Ștefan cel Mare, nici Arsenie cel Mare, nici Simeon cel Nebun pentru Hristos, nici Xenia din Peterburg nu sînt exemple de urmat. Sfinții sînt sfinți și atît. Sînt sfinți pentru Dumnezeu, nu pentru oameni. Nimeni din sfinți nu s-a sfințit cu gîndul de a fi un exemplu pentru oameni, de a ajunge pe un calendar, pe un breloc.
Sfinții sînt oameni care s-au îndumnezeit. Atît. Cum? Prin harul lui Dumnezeu. Cum au agonisit harul e o lucrare de taină a fiecăruia și foarte puțin din cele ce se arată lumii a contribuit la această tainică întîmplare.
Cu atît mai mult, pentru har nu există dovezi. De aceea soborul Bisericii, prin rugăciune și descoperire, mărturisește și întărește sfințenia unui om. Nu, nu pentru a ni-l oferi ca exemplu, ci pentru a ne încredința că ne putem ruga lui așa cum ne rugăm Maicii Domnului și îngerilor, căci un astfel de om sfințit se face mijlocitor între cei rămași și Dumnezeu.
Nu înțelegeți un sfînt, nu vă rugați lui! Rugați-va la cei pe care îi înțelegeți și către care simțiți chemare și înclinare. Dar nu judecați fără noimă pe nimeni. Dacă pe aproapele nostru nu avem voie să îl judecăm, cu cît mai mare păcat avem cînd judecăm un sfînt. Astfel de discuții ne pot împinge foarte ușor spre păcatul hulei împotriva Duhului Sfînt.
Sau chiar se simte cineva chemat să judece sfinții? Să judece fiecare faptele sale, căci aceasta este singura judecată îngăduită.
Părintele Savatie Baștovoi
Sfinții sunt și exemple pentru noi. Sfântul Paisie avea program în timpul nopții în care se ruga pentru cei care nu se roagă. Informația asta a ajuns la noi cu un scop, să ne inspire să-i urmăm exemplul. Dacă era doar secretul sfântului și atât, nu ajungea la urechile noastre. Acesta e doar un exemplu.
Doamne ajuta,ati spus in articol ca recomandati sa citim cartile noilor sfinti canonizati,putem avea cateva titluri sau o rubrica de literatura recomandata in general sau chiar cate o recomadare macar la sfarsitul podcasturilor dumneavoastra?multumesc!Ne-ar ajuta mult sa filtram ce e de folos de citit
Citind scrierile sale si modul lui de gandire, nu putea sa aiba un altfel de comportament care sa nu fie placut Domnului, parerea mea fiind aceia ca a fost judecat gresit si e un Sfant.