Ascultați un cuvânt al IPS Kallistos Ware în care acesta ne vorbește despre experiența trăirii lui Dumnezeu și înaintarea pe Cale.
Vizionare plăcută!
Powered by RedCircle
Da, este o experiență din ce în ce mai adâncă, o cunoaștere în continuă creștere, o tot mai strânsă legătură. Veți vedea că folosesc expresii ce implică faptul că îndumnezeirea nu este nicând săvârșită complet, nicând încheiată. Dumnezeu este infinit, așa că niciodată nu ajungem să Îl cunoaștem pe deplin.
– Sigur, sigur…
– Cu cât Îl trăim mai mult pe Dumnezeu, cu atât mai mult ne dăm seama de cât de puțin cunoaștem despre El. Cine este Hristos? Da, citim Evangheliile și acolo aflăm o imagine al lui Hristos. Dar, chiar dacă [aceasta] este o imagine adevărată, nu este în niciun moment o imagine atotcuprinzătoare. Continuăm să aflăm tot mai multe despre cine este Hristos, prin experiența noastră personală în Duhul Sfânt. Așadar, da, trebuie să găsim echilibrul între „deja” și „nu încă”. Suntem deja fii ai lui Dumnezeu, – prin Botez și Sfânta Împărtășanie – ne împărtășim de viața dumnezeiască. Dar încă nu știm, în experiența noastră conștientă, ce înseamnă aceasta în mod exact.
Așadar, continuăm să înaintăm mai departe. Există mai multe feluri de a vedea această înaintare. Un scriitor clasic din tradiția creștină răsăriteană, Sfântul Ioan Scărarul, Stareț pe muntele Sinai, în secolul al șaptelea, a scris o carte intitulată „Scara dumnezeiescului urcuș”. Acesta este un [titlu] clasic în spiritualitatea ortodoxă. El a închipuit viața creștină ca o scară cu 30 de trepte. Alți scriitori ortodocși văd trei niveluri de profunzime. Mai întâi e ceea ce în tradiția răsăriteană definim ca viața activă [practică], care nu se referă neapărat la viața unui misionar sau a unui învățător, ci înseamnă dobândirea virtuților și biruința asupra patimilor noastre rele.
Așadar, viața activă înseamnă să punem în aplicare, prin ceea ce facem zi de zi, credința în care nădăjduim. Dar, apoi, deosebesc o a doua etapă, care se numește contemplarea firii sau contemplarea naturală. Aceasta înseamnă să Îl vedem pe Dumnezeu în toate lucrurile și toate lucrurile [să le vedem] în Dumnezeu. Înseamnă să tratăm lumea ce ne înconjoară ca pe o taină a prezenței lui Dumnezeu în timp ce Îl lăudăm pe Dumnezeu pentru frumusețe – aceasta este a doua etapă. Iar apoi deosebesc o a treia etapă: unii creștini au o experiență a lui Dumnezeu Însuși, nu doar a lui Dumnezeu în natură, ci a lui Dumnezeu, El Însuși. Aceasta ar fi o experiență în afara cuvintelor, în afara imaginilor, o intuiție directă a realității lui Dumnezeu. Aceasta este văzută [ca fiind] nivelul cel mai înalt, cel de-al treilea, sau cel mai profund, dacă vreți, ce se numește nu doar contemplare a naturii, ci contemplare a lui Dumnezeu. Părinții greci o numesc teologie, [termen] prin care nu se referă la o disciplină academică la care mergi la cursuri, și apoi treci niște examene și ești premiat cu o anumită diplomă, ci se referă la o experiență concretă, directă, nemijlocită, a prezenței lui Dumnezeu.
Acestea însă nu trebuie văzute ca trei etape succesive, ci sunt, mai degrabă, niveluri de profunzime sau de creștere care continuă simultan. Până la capătul vieții înaintăm în pocăință, niciodată nu depășim pocăința. Și continuăm în încercarea activă de a duce o viață creștină și de a birui pornirile rele dinăuntrul nostru. Acesta nu este nicicând un proces încheiat. Îmi amintesc, când eram la școală, unul din colegii mei a plecat mai devreme și a zis că vrea să se elibereze de rău, așa că s-a dus și a cântat la pian într-un club de noapte și, din câte știu, este încă acolo, nu a ajuns nicicând la capătul misiunii de a se elibera de rău. Să îl ajute Dumnezeu!
Așadar, până chiar la sfârșitul vieții suntem încă într-o călătorie la nivelul vieții active, în a încerca să aducem la viață în noi înșine, în ceea ce facem și gândim, o mai deplină și completă împărtășire din viața lui Hristos. Dar apoi, putem, poate, avansa la cel de-al doilea nivel, al vederii lumii în Dumnezeu, al abordării lumii ca taină. Poate nu toți vom avansa la cel de-al treilea nivel în această viață, cu toate că putem avea sclipiri, momente când suntem scoși în afara noastră și simțim dintr-odată că suntem în Dumnezeu și El este în noi…
Dar când oamenii vorbesc despre contemplarea Domnului mai presus de cuvinte, mai presus de limbaj, mai presus de toate imaginile, unii dintre noi putem simți că este cu mult peste ceea ce putem noi atinge. Dar putem să pășim prin lume și să simțim prezența lui Dumnezeu în lume. Aceasta este o formă de contemplare accesibilă nouă tuturor.
Oprește-te! Privește! Ascultă! Dumnezeu este aici! În fiecare lucru pe care îl văd, în fiecare persoană pe care o întâlnesc.
Pomelnice online și donații
Doamne ajută!
Dacă aveți un card și doriți să trimiteți pomelnice online și donații folosind cardul dumneavoastră, sau/și să susțineți activitatea noastră filantropică, inclusiv acest site, vă rugăm să introduceți datele necesare mai jos pentru a face o mică donație. Forma este sigură – procesatorul de carduri este Stripe – leader mondial în acest domeniu. Nu colectăm datele dvs. personale.
Dacă nu aveți card sau nu doriți să-l folosiți, accesați Pagina de donații și Pomelnice online .
Ne rugăm pentru cei dragi ai dumneavoastră! (vă rugăm nu introduceți detalii neesențiale precum dorințe, grade de rudenie, introduceri etc. Treceți DOAR numele!)
Mai ales pentru pomelnicele recurente, vă rugăm să păstrați pomelnicele sub 20 de nume. Dacă puneți un membru al familiei, noi adăugăm „și familiile lor”.
Dumnezeu să vă răsplătească dragostea!
1 Comment
Se spune că întreaga Creație a lui Dumnezeu poate fi văzută și înțeleasă completdoar din două perspective : din perspectiva lui Dumnezeu însuși și din perspectiva omului simplu.