Urmăriți un bun cuvânt despre poziția ortodoxă relativ la cum ne raportăm la divinitate prin orotodoxie sau fiecare cum simte. Materialul este făcut ca un răspuns la o critică protestantă de către părintele John Mahfouz, însă este de folos pentru noi toți pentru că toți suntem influențați de modul de gândire (neo)protestant caracteristic vestului.
Vizionare plăcută!
Powered by RedCircle
– O critică frecventă din partea protestanților este: De ce punem accentul pe denominațiuni și „religie”, când ar trebui să ne concentrăm doar pe relația noastră cu Hristos? Care e răspunsul dvs. la acest tip de critică?
– [Pr. John Mahfouz]: Nu sunt sigur că înțeleg prea bine această critică și poate că tu înțelegi mai bine și poți să o contextualizezi mai bine. Dar voi spune că, referindu-mă parțial la călătoria mea (în credință) din tinerețe, vedeam lucrurile mai mult religios, adică era despre reguli și despre a face una sau alta, și am ajuns să văd că întreaga noastră viață prin ceea ce ne oferă Biserica este de fapt o unire cât mai profundă cu Hristos. Exact asta este Biserica, nu este axată pe denominațiuni și religie sau, nu știu, ce se descria în… [critica respectivă].
Dar în înțelepciune avem și organizare. Și astfel, pentru a fi organizați, apostolii au mers în afară și au înființat biserici locale și o structură de guvernare pentru ca atenția să fie în permanență asupra lui Hristos și fără distragerea atenției la grijile lumești, într-un fel, pentru a le limita pe acelea cât mai mult posibil, pentru că trăim în lume, avem clădiri de biserici. Și de ce au ele nevoie? De întreținere, de repararea acoperișului și de astfel de lucruri. Aceste lucruri există și trebuie să fie avute în vedere. Toate acestea sunt structurate și organizate pentru a le permite credincioșilor să fie cât mai atenți la Hristos și să intre în acea comuniune profundă cu El. Deci, mai este și altceva? Sau de unde crezi că vine asta?
– Acesta e un punct de vedere tipic protestant, adică: „Oh, fugi de religie, tot ce contează e relația.” Aste ceva ce ei spun pentru a atrage oamenii, oameni care au avut experiențe proaste în Biserica Catolică, sau chiar și în Biserica Ortodoxă. Ei vor spune: „Oh, ceea ce ai experimentat a fost religia. Hai să-ți arăt relația”. Și astfel, e într-un fel modalitatea lor de a atrage oameni și de a scăpa de reguli și e mai mult pentru ca să poată trăi cum vor, iar ei justifică acest lucru.
– Da, înțeleg ce vrei să spui și e ciudat pentru că cei care pleacă din bisericile protestante pentru a veni la Ortodoxie își dau seama că la un moment dat se lovesc de un zid, că nu este nimic acolo care să-i ducă mai adânc. Cum să ai această relație? Așadar, ceea ce găsim în Biserică este că metodele ei și limitele care au fost clarificate pentru noi ne ajută pe calea de a merge mai adânc în acea relație. Adică, în cazul unei căsătorii, oare e nevoie să spui: „Nu e bine să ai relații extraconjugale”? Nu e nevoie să spui asta. Dar pentru unii oameni pentru care poate nu e atât de clar ce înseamnă să-ți iubești soțul sau soția, ar putea fi nevoie să li se spună: „Hei, să vorbești cu alte persoane astfel nu e iubitor pentru soțul tău”. Și astfel, din cauza ispitelor, înțelepciunea lui Dumnezeu, prin Biserica Sa, a clarificat limitele de pe cale și ce anume ne ajută să mergem mai adânc în iubire, într-o relație. Pentru că da, suntem de acord, sunt total de acord că e vorba despre o relație.
Dar întrebarea e cum putem intra în această relație, cum putem merge mai adânc în această relație, cum a experimentat Biserica această relație și cum a trăit-o? Și de ce doar în zilele noastre ni s-a prezentat acest mod de relaționare și este oferit ca fiind cel mai înalt mod? Nu știu cum cineva poate afirma așa ceva.
– Da, și cred că de multe ori protestanții folosesc același limbaj ca și noi, spun: „Să te lepezi de tine, să-ți iei crucea.”
– Sigur. Și apoi noi spunem: „Ei bine, ce înseamnă pentru tine să îți iei crucea?” Pentru că înțelegerea lor poate fi diferită de înțelegerea noastră. Am discutat cu un pastor protestant când eram mai tânăr și m-a privit fix în ochi și mi-a spus: „Aș putea să omor pe cineva chiar acum și tot aș merge în rai.” Asta mi-a spus. „Pentru că sunt deja salvat, Iisus a murit deja pentru păcatele mele.” Ca și cum asta ar însemna că nu trebuie să mai facă nimic pentru relația cu El.
– Sigur, da.
– Ca și cum asta ar fi deja stabilit și, prin urmare, nu mai poți face nimic rău… – Da. Îți voi spune ceva foarte interesant ce am descoperit. Fac parte din… Avem un grup de pastori din South Bay care se întâlnesc o dată pe lună și mă alătur și eu lor cât de des pot. Cred că măcar am învățat foarte multe despre mentalitatea protestanților fiind în preajma lor. Dar ceea ce am descoperit este că mulți dintre ei se îndreaptă spre Biserica Veche și spre Părinți, dar vor să facă asta fără Biserică și, într-un fel, ei cred că da, există o Biserică Ortodoxă, și poate doar pentru că sunt amabili, eu fiind cumva singurul creștin așa-zis „tradițional” de acolo, merg acolo în haina preoțească iar tipii ăștia sunt în tricouri și pantaloni scurți, niște tipi minunați, foarte amabili și ospitalieri și mă bucur de compania lor, dar poate că ei încearcă să fie amabili doar pentru că eu sunt aici și îmi zic: “Suntem cu toții la fel”.
Dar cunosc și protestanți care spun hotărât: „Nu sunteți ca noi. Voi sunteți similari cu catolicii și ați cam dat-o în bară”. Sau cam asta încearcă să spună. Dar ei de fapt vor să îi urmeze pe [Sfinții] Părinți, vor să meargă pe căile vechi ale creștinismului, dar vor să facă asta fără Biserică. Și se gândesc… Și ei cred că e bine să fie așa cum sunt și să aibă propria lor înțelegere, în timp ce culeg niște floricele de aici și de acolo pentru a-și împodobi [trăirea creștină].
– Da. Și am văzut rezultatele neaderării lor la o structură de autoritate, pentru că ei continuă să se divizeze, adică cineva ar putea să nu fie de acord cu tine și să spună: Știi ce? Îmi înființez propria biserică. Apoi, cineva nu e de acord și pornește și el propria biserică și continuă să se înmulțească și astfel acum avem peste 30.000 de confesiuni [protestante]. Deci vorbiți-ne puțin despre cât de important este pentru Ortodoxie să aibă această structură și autoritate.
– Putem spune că ne dă responsabilitate, într-un fel. Există o glumă, o veche glumă ortodoxă, care spune: „De câți episcopi e nevoie ca să schimbi un bec?” Ai auzit-o? Iar răspunsul este: „Să schimbi?” Deci cumva că în Biserica Ortodoxă schimbările pur și simplu nu se întâmplă, iar dacă se întâmplă, durează foarte mult să fie confirmate. Este un lucru ghidat de Duhul Sfânt. Și astfel, structura ne dă posibilitatea ca Duhul Sfânt să lucreze dincolo de capacitatea omului, prin intermediul omului. Și e o structură dată de Dumnezeu. Din nefericire, ceea ce constatăm, de exemplu, cu papismul este că acum ei pot aluneca foarte ușor în erezie. Biserica Ortodoxă a avut patriarhi, episcopi, preoți și laici care au predicat și au învățat erezii și le-au promovat în contextul Bisericii, dar în cele din urmă au dispărut și nu au preluat controlul Bisericii și nici nu au afectat adevărul de credință al acesteia. Au fost excomunicați, anatemizați, îndepărtați din Biserică. Dar aceștia sunt oameni din interiorul ierarhiei Bisericii. Atunci când ai un papă, de exemplu, dacă ne uităm la catolicism și la structura papală care predică o erezie, nu prea sunt multe posibilități de a opri asta, e foarte dificil să oprești asta, mai ales când ai concepte nemiauzite la noi [ortodocșii], de infailibilitate a unei persoane umane, de infailibilitatea oamenilor de pe tron. Și astfel, această structură dată de Dumnezeu permite ca adevărul de credință să fie păstrat și orice fel de posibilă revelație să fie examinată amănunțit pentru a se asigura că aceasta vine de la Duhul Sfânt sau nu.
Pomelnice online și donații
Doamne ajută!
Dacă aveți un card și doriți să trimiteți pomelnice online și donații folosind cardul dumneavoastră, sau/și să susțineți activitatea noastră filantropică, inclusiv acest site, vă rugăm să introduceți datele necesare mai jos pentru a face o mică donație. Forma este sigură – procesatorul de carduri este Stripe – leader mondial în acest domeniu. Nu colectăm datele dvs. personale.
Dacă nu aveți card sau nu doriți să-l folosiți, accesați Pagina de donații și Pomelnice online .
Ne rugăm pentru cei dragi ai dumneavoastră! (vă rugăm nu introduceți detalii neesențiale precum dorințe, grade de rudenie, introduceri etc. Treceți DOAR numele!)
Mai ales pentru pomelnicele recurente, vă rugăm să păstrați pomelnicele sub 20 de nume. Dacă puneți un membru al familiei, noi adăugăm „și familiile lor”.
Dumnezeu să vă răsplătească dragostea!