Ascultați un cuvânt delicat al părintelui Zaharia de la Essex în care acesta ne vorbește despre relațiile dintre oameni în lumina lui Hristos.
Vizionare plăcută!
Powered by RedCircle
– Ce ați spus?
– „Să iubești pe aproapele tău ca pe tine însuți.”
– Nu! Nu… Cum ați spus?
– „Să iubeşti pe Domnul Dumnezeul tău, cu toată inima ta, cu tot sufletul tău şi cu tot cugetul tău.”
– Da, dar nu [este] aceasta. Domnul a spus-o în Evanghelie, dar nu ați observat. Când am pus aceeași întrebare, răspunsul primit a fost același. Mi-au spus: „Să Îl iubim pe Dumnezeu cu toată inima noastră, cu toată ființa?” Am spus: „Nu”. [Au spus]: „Să îl iubim pe aproapele nostru ca pe noi înșine?” Am spus: „Nu”. [Au spus]: „Să îi iubim pe vrăjmași?” Am spus: „Nu”. Apoi am zis: „Deschideți Evanghelia și citiți la Evanghelia Sfântului Luca, capitolul 17, versetul 10. Aveți Noul Testament? Citiți …dar vă pot spune eu versetul: „Aşa şi voi, când veţi face toate cele poruncite vouă, să ziceţi: Suntem slugi netrebnice, pentru că am făcut ceea ce eram datori să facem”.
Adică cea mai mare poruncă a Noului Testament este să ne osândim pe noi înaintea lui Dumnezeu ca niște neputincioși și nevrednici de El, apoi vom putea să Îl iubim cu toată inima noastră și cu toată ființa noastră, și pe aproapele nostru ca pe noi înșine. Cea mai mare poruncă a Evangheliei este să ne osândim pe noi ca fiind nevrednici de El, total netrebnici și să păstrăm un duh smerit care mai apoi ne va ajuta să Îl iubim cu toată inima noastră și cu toată ființa. Vedeți, totul este scris în Scripturi.
– Mulțumesc.
– Încă ceva. Liliana, te rog.
– Pentru că ați pomenit că se dobândește smerenia urmând unui Stareț, oare este aceasta o „rețetă” pentru noi toți?
– Nu am auzit.
– Ați spus că pentru monahi se dobândește smerenia făcând ascultare de Stareț. Ați spune că este o „rețetă” pentru toată lumea?
– Dacă este…?
– Daca este o „rețetă” pentru toți, chiar și pentru cei din lume, cu familie.
– Cred că oamenii care au… Sfântul Pavel spune că trebuie să iubim pe toată lumea, mai ales „pe cei de o credință cu noi”, spune el, adică trebuie să avem un duh de smerenie și dragoste pentru toți, mai ales „către cei de o credință cu noi”. Aici alcătuim trupul lui Hristos, avem o adunare care alcătuiește trupul lui Hristos. Trebuie să arăt dragoste tuturor, însă acestor membri împreună cu care formez trupul lui Hristos în fiecare duminică, acestora le datorez puțin mai mult. Le datorez ceva mai mult. Așadar, înseamnă să avem această disponibilitate mereu de a ne micșora, căci doar dacă ne coborâm, ne așezăm în calea Domnului, Care mai întâi a coborât la cele mai de jos ale pământului, și apoi S-a înălțat la ceruri.
Când ne smerim și ne micșorăm pe sine, ne așezăm în calea Domnului și, deoarece El a zis: „Eu sunt Calea, Adevărul și Viața”, Îl aflăm ca tovarăș de drum al nostru, precum Luca și Cleopa în drum spre Emaus. ȘI când devine Tovarășul nostru de drum, firește că El ne transmite, ne împărtășește din starea Lui. De aceea… precum inimile lui Luca și lui Cleopa ardeau cu dragostea lui Dumnezeu când Domnul era cu ei, va fi la fel cu noi, dacă ne așezăm în calea poruncilor Lui, în calea coborârii. Trebuie ca mereu să încercăm să învățăm a avea această atitudine de a merge în jos, de a ne smeri. „Cine se va smeri pe sine, se va înălţa.” Aceasta este o altă lege de bază a Evangheliei.
– Mă iertați. Voi întreba din nou.
– Cel puțin o pot auzi pe doamna…
– Cred că întrebarea este despre ascultare. Ascultarea pentru oamenii ce nu sunt monahi? Trebuie ca mereu să fim sub ascultare față de un Gheronda sau un părinte duhovnic? Vă dau un exemplu. Când eram la mine în țară eram foarte ascultătoare, până la un moment dat când am ieșit de sub ascultare, iar aceasta, chiar și acum, cred că a fost una dintre cele mai bune hotărâri luate, dar apoi am învățat din nou ascultarea, aici. E o poveste mai complicată, oricum, cred că aceasta era întrebarea.
Însă, întrebarea mea este referitoare la a-l iubi pe aproapele ca pe noi înșine. Partea aceasta, de a ne iubi pe noi înșine: cum anume să ne iubim pe noi înșine în lumina lui Hristos? Pentru a-l iubi apoi pe aproapele ca pe noi înșine? Iar a treia întrebare, nu trebuie să răspundeți, sunt doar curioasă, dacă există un concept al universalității în ortodoxie și cum s-ar defini acesta? Dar poate este prea abstract, așa că nu trebuie să răspundeți.
– Da… ascultă, nu putem gândi așa. Nu putem pune „vin nou în burdufuri vechi”, după cum spune Domnul. Calea e asta: mai întâi încercăm să ne vindecăm urmând poruncile, să aducem pocăință Domnului cu toată inima noastră și să primim de la El vindecarea, adică să primim harul Sfântului Duh într-un chip perceptibil în inimile noastre, iar apoi prin El, Cel ce domnește în inimile noastre, vom vedea totul. Și vom ști cum să ne purtăm cu alți oameni și cum să îi iubim. Vorbim de iubirea de vrăjmași, spre exemplu, nimeni dintre noi nu își poate iubi vrăjmașii, dar dacă Duhul Sfânt este prezent în noi, atunci prin Duhul Sfânt vom putea să facem aceasta, pentru că Dumnezeu o lucrează în noi, nu noi înșine.
Așadar, prima mișcare pare a fi egoistă la început: „Doctore, vindecă-te pe tine însuţi!” mai întâi, spune Scriptura, și apoi, când ne vom fi vindecat, atunci suntem în starea care este chiar mai presus de moarte. Atunci nu ne este teamă să fim vulnerabili ajutându-i pe ceilalți, oricine ar fi.
– Mulțumim foarte mult.
– Să mă iertați pentru exprimarea mea neîndemânatică.
– A fost o slujire neîntreruptă, până la nouă jumătate. A fost în duh de rugăciune. Mulțumim foarte mult.
Pomelnice online și donații
Doamne ajută!
Dacă aveți un card și doriți să trimiteți pomelnice online și donații folosind cardul dumneavoastră, sau/și să susțineți activitatea noastră filantropică, inclusiv acest site, vă rugăm să introduceți datele necesare mai jos pentru a face o mică donație. Forma este sigură – procesatorul de carduri este Stripe – leader mondial în acest domeniu. Nu colectăm datele dvs. personale.
Dacă nu aveți card sau nu doriți să-l folosiți, accesați Pagina de donații și Pomelnice online .
Ne rugăm pentru cei dragi ai dumneavoastră! (vă rugăm nu introduceți detalii neesențiale precum dorințe, grade de rudenie, introduceri etc. Treceți DOAR numele!)
Mai ales pentru pomelnicele recurente, vă rugăm să păstrați pomelnicele sub 20 de nume. Dacă puneți un membru al familiei, noi adăugăm „și familiile lor”.
Dumnezeu să vă răsplătească dragostea!