Urmăriți o analiză făcută de cunoscutul simbolist ortodox Jonathan Pageau în care acesta scoate la iveală narativa căderii lui Adam și a Evei în seria de filme care îl au ca erou pe …Batman. Uneori este bine să înțelegem ce stă în spatele filmelor de succes.
Vizionare plăcută!
Powered by RedCircle
Când aveam 13 ani am citit cartea de benzi desenate „Batman – Cavalerul negru se întoarce”, de Frank Miller. Mi-a cam dat pe spate mintea mea de adolescent în plină dezvoltare și mi-a deschis sensibilitatea față de povestiri în moduri pe care nu le prevăzusem încă. Și apoi, în urma acestei experiențe, am fost obsedat de Batman cel puțin până la sfârșitul adolescenței. Chiar am și desenat un Batman uriaș pe peretele dormitorului meu la vârsta de 15 ani.
Văd acum că atracția mea față de acel personaj avea să facă parte din formarea înțelegerii mele despre povestirea vizuală prin intermediul benzilor desenate, dar mai ales mi-a făurit o parte din înțelegerea simbolică a dinamicii periferiei, a marginii, și a modului cum diferitele sale elemente se potrivesc între ele. Acum, după ani de meditație, nu asupra benzilor desenate, ci asupra tiparelor din Biblie și din alte povești, sunt foarte fericit să îl revăd pe eroul adolescenței mele și să vă arăt tuturor cât de mult se potrivește povestea lui Batman cu povestea biblică a căderii lui Adam și a Evei.
Sunt Jonathan Pageau. Bine ai venit la Lumea Simbolică.
Povestea originară din Batman urmează foarte bine povestea păcatului originar din Biblie. Deci înainte de a vorbi de Batman trebuie să dau mai întâi prima poveste. Adam și Eva sunt goi în grădină. Inocența pe care o au în goliciunea lor e într-un fel o formă de completitudine, iar Grădina Edenului este un loc care este protejat de moarte și de ostilitatea lumii. Ei sunt ispitiți de șarpe să mănânce fructul cunoașterii binelui și a răului și astfel ajung să cunoască opoziția dintre bine și rău. Ei intră într-o lume a dualității și a conflictului, care tinde spre fragmentare și corupție, această corupție, care e însăși moartea. În momentul căderii ei observă și că sunt goi și astfel doresc să se acopere. A observa că ești gol înseamnă a-ți vedea propria vulnerabilitate, a-ți da seama că ești în pericol și, prin urmare, de a te face să dorești să te acoperi.
Dar acest lucru poate fi privit într-o lumină mai cuprinzătoare, aceea de a ne da seama de propria noastră insuficiență și, așadar, de nevoia noastră de a ne completa insuficiența pentru a ne feri de moarte. În Biblie, acest lucru este reprezentat de mai multe lucruri. În primul rând această insuficiență este compensată prin muncă; Dumnezeu îi spune lui Adam să lucreze pământul pentru a ține moartea la distanță. În al doilea rând, este reprezentată de îmbrăcăminte, care este imaginea cea mai imediată a suplimentării, a adăugării unui strat de protecție în jurul tău. Iar în Biblie acesta este reprezentat ca un strat rezistent de piei de animale. Imaginea trebuie înțeleasă ca folosind aceste piei de animale moarte împotriva morții. Așadar, adăugarea unui strat de moarte pentru a lupta împotriva morții, cumva așa cum un vaccin se face din virus sau cum un antidot se face din otrava de care este menit să te protejeze.
Ultimul exemplu al acestui proces de suplimentare, de completare, care a apărut ca reacție la cădere și la consecințele ei, este, desigur, tehnologia. În genealogia căderii îi putem vedea pe urmașii lui Cain dezvoltând tehnologie (orașe), metalurgie (arme), toate în încercarea de a se proteja, dar în cele din urmă de a lupta într-o lume din ce în ce mai coruptă și din ce în ce mai duală. Aceasta e povestea (despre căderea) originară din Biblie.
În Batman, povestea originară are loc aproape perfect după acest tipar. Bruce Wayne, un băiat tânăr, este împreună cu tatăl său și mama sa, ieșind de la un spectacol sau de la un film. Sunt mulțumiți, se simt compleți, sunt nevinovați față de posibilul pericol care îi paște. Sunt de asemenea bogați, ceea ce este un simbol important pentru sentimentul lor de suficiență. Astfel, ei nu sunt conștienți de goliciunea lor, nu sunt conștienți de vulnerabilitatea lor. Așa că intră pe o alee. Iar o alee este ca un șarpe.
Ha-ha! Pun pariu că nu vă așteptați la această comparație. Unul dintre aspectele importante ale șarpelui este că e o reprezentare a haosului și a nedefinitului, pentru că se răsucește și se întoarce de la stânga la dreapta. Precum această creatura alunecoasă care se strecoară, o alee este spațiul ciudat creat de zona inevitabilă dintre clădirile înalte. Adică, deși poate funcționa cumva ca o stradă, nu este în totalitate o stradă sau un parc sau ca alte spații publice oficiale. În cele din urmă, o alee este efectul secundar al unui oraș, am putea spune. Deci este normal să avem tendința de a asocia aleile cu activități ilicite, ca prostituția, criminalitatea, consumul de droguri, lipsa de adăpost și toate celelalte.
Așadar, sentimentul de suficiență al familiei Wayne este nepotrivit. Ei nu ar fi trebuit să meargă cu atâta tupeu într-un spațiu plin de infracțiuni. Tot astfel, în actul de a mânca fructul din pomul cunoașterii pentru a deveni ca Dumnezeu, Adam și Eva prezintă un sentiment de falsă auto-suficiență care se va răsturna cu susul în jos în final, într-o conștientizare a ceea ce le lipsește, adică în a-și da seama că sunt goi. Așadar, familia intră inocent pe această alee și se confruntă cu dualitatea dintre bine și rău.
– Portofelul! Repede!
Un infractor încearcă să-i jefuiască și, în timpul jafului, îi ucide pe părinții lui Bruce Wayne. Bruce nu poate face nimic pentru a opri moartea părinților săi. Stând acolo, neajutorat, asistând la uciderea lor, goliciunea lui este expusă. Își dă seama de insuficiența sa. Este rușinat și se simte vinovat că nu a putut să-și salveze părinții.
– A fost vina mea…
– Nu, nu, nu…
– Dacă nu mi-ar fi fost frică…
– Nu e nimic ce puteai face.
Confruntarea sa cu răul devine și propriul său păcat originar, adică cel pentru care își va petrece tot restul vieții încercând să compenseze. Așadar, cum compensează Bruce Wayne acest moment inițial de pierdere? Primul lucru pe care îl face este să intre complet în modul dualității. Acolo este corupție, există rău, sunt criminali și el se va lupta cu ei. Dar pentru a face acest lucru trebuie să compenseze pentru goliciunea sa. Ca și Adam, el trebuie să muncească. Iar munca lui Bruce ia forma unui antrenament. Al doilea lucru pe care Bruce îl face este să se îmbrace cu o haină de piele de animal.
Acum, dacă în tradiție această noțiune de veșmânt din piei de animale moarte este menită să reprezinte acest strat al morții, al animalității, și această asprime pentru a ne proteja de moarte, la fel Batman alege imaginea liliacului, pentru toate implicațiile sale întunecate. El folosește întunericul împotriva întunericului, întoarce frica pe care a simțit-o în tragedia copilăriei sale împotriva criminalilor care îi provocaseră frica.
– De ce lilieci, maestre Wayne?
– Pentru că liliecii mă sperie…
De data asta dușmanii mei au împărtășit frica mea. Și folosind imaginea liliacului, Batman participă și la estetica garguilor, acei monștri protectori întunecați de pe exteriorul clădirilor care sunt versiunea arhitecturală a acestor veșminte de piele. Dacă în povestea lui Adam ascunderea goliciunii este foarte directă, aici ascunderea goliciunii se întâmplă mai subtil. Bruce nu și-a putut apăra părinții, a fost expus ca fiind incapabil și gol, așa că Batman îl ascunde efectiv pe Bruce Wayne sub un văl de întuneric, ascunde persoana care s-a arătat a fi insuficientă, punându-și o mască și o persona, schimbându-și chiar și numele.
– Eu sunt Batman.
Desigur, nu putem să nu vedem cum și noi facem adesea acest lucru în viața de zi cu zi – ne ascundem slăbiciunile și insuficiența și chiar păcatele sub o virtute forțată, sub un umor excesiv, sub niște sfidări constante sau orice altă mască psihologică pe care ne-o punem. Batman acumulează, de asemenea, tehnologie avansată – toate aceste vehicule și arme uimitoare, ca să nu mai vorbim de Bat-computerul său. Asta este în concordanță cu noțiunea de tehnologie, ca o versiune a acestui supliment pe care l-am văzut în descendența lui Cain, care a construit orașe și în final arme de război. Toate acestea sunt ca niște straturi suplimentare de protecție pe care Batman și le pune pentru a lupta împotriva criminalilor și a corupției.
Și dacă nu sunteți încă convinși, la toate acestea se adaugă și câteva tradiții biblice suplimentare care îi arată pe Adam și Eva trăind într-o peșteră sub muntele Paradisului după cădere. A trăi într-o peșteră este un exemplu primordial de folosire a învelișului întunecat al pământului însuși ca un fel de scut pentru a se ascunde și a se proteja de exteriorul ostil. La fel și Batman are o peșteră de lilieci sub Edenul său original, sub moșia familiei pe care a pierdut-o, iar această peșteră acționează ca un înveliș întunecat pentru propriul său război împotriva crimei. Acum, ce este interesant, și este și cazul multor alte povești, e că atunci când privim elementele caracteristice lui Batman (numele său, costumul său, antrenamentul, tehnologia, peștera liliecilor), s-ar putea să nu vedem imediat cum toate aceste elemente se potrivesc în mod natural atât de satisfăcător. Dar, odată ce le-am văzut prin această lentilă mai primordială, putem înțelege cu ușurință de ce Batman a devenit unul dintre cele mai iconice personaje de la sfârșitul secolului XX și începutul secolului XXI. Cavalerul Negru.
Pomelnice online și donații
Doamne ajută!
Dacă aveți un card și doriți să trimiteți pomelnice online și donații folosind cardul dumneavoastră, sau/și să susțineți activitatea noastră filantropică, inclusiv acest site, vă rugăm să introduceți datele necesare mai jos pentru a face o mică donație. Forma este sigură – procesatorul de carduri este Stripe – leader mondial în acest domeniu. Nu colectăm datele dvs. personale.
Dacă nu aveți card sau nu doriți să-l folosiți, accesați Pagina de donații și Pomelnice online .
Ne rugăm pentru cei dragi ai dumneavoastră! (vă rugăm nu introduceți detalii neesențiale precum dorințe, grade de rudenie, introduceri etc. Treceți DOAR numele!)
Mai ales pentru pomelnicele recurente, vă rugăm să păstrați pomelnicele sub 20 de nume. Dacă puneți un membru al familiei, noi adăugăm „și familiile lor”.
Dumnezeu să vă răsplătească dragostea!
1 Comment
foarte frumoasa comparatia intre cele doua exemple, Biblica si DC, si fleul in care ne explica de ce a devenit Batman asa de popular
cu ani in urma cand aparuse Matrix intelesem si eu cate ceva din simbolismul folosit acolo, apoi am si citit mai pe larg despre aceste simbolism si am fost si mai lamurit asupra acestuia
din pacate toti cei care se folosesc de motivele / simbolismul biblic, o fac pentru a ne atrage, a ne „cuceri” si a ne indeparta de Dumnezeu, nicidecum pentru a ne apropia.
lupta adevarata este pentru a ne apropia de Dumnezeu, nu prin a ne lupta cu natura si infractorii, dar trebui sa ducem si o lupta in materie, cu materia, cu frigul, foamea, boala, etc, insa mergand si dincolo de materie, spre spiritual / duhovnicesc
Nici Bataman & Co, nici Matrix nu m-au dus spre Dumnezeu, s-au oprit la materie / material, nimic duhovnicesc, desi au inceput si s-au bazat pe referinte duhovnicesti. Au inceput bine si atat
Adrian