Urmăriți un cuvânt cu discernământ al părintelui Timothy Pavlatos în care acesta ne răspunde la întrebări legate de Sf. Împărtășanie, de căsătoriile mixte și despre cum ne afectează muzica laică în viața noastră duhovnicească.
Vizionare plăcută!
Powered by RedCircle
– Părinte, e nevoie de spovedanie pentru a primi Sfânta Împărtășanie? Am o dorință profundă de a mă spovedi, dar m-am mutat recent în Serbia și preoții nu vorbesc engleza. Nu știu cum le-aș putea comunica mărturisirea mea. Ce pot face?
– [Pr. Timothy Pavlatos]: Da, asta e complicat. Uneori preoții pot avea, de exemplu în mănăstiri, dacă ai un preot care călugăr nu vorbește engleza atunci un alt călugăr ar veni să traducă. Acea persoană ar trebui să fie aleasă, evident, de preotul care spovedește. Când ești într-o țară străină asta ar putea fi o soluție dacă există cineva acolo [care să traducă]. Cel mai bun mod, desigur, e întotdeauna să te spovedești în prezență părintelui duhovnic. Dar astăzi asta e uneori dificil pentru că preoții mai sunt transferați, oamenii se mută și nu se mai află în aceeași regiune geografică pentru a putea face asta.
Știu că unii oameni se mărturisesc și la telefon, ceea ce cred că nu e ideal, cu siguranță, dar ar putea fi o opțiune pentru o astfel de persoană dacă rămâne în contact cu părintele duhovnic din țara unde locuiește acum și dacă se poate descurca cumva să facă asta. Noi avem aceste idealuri și… din lipsă de termeni mai buni, folosesc cuvântul reguli, deși Ortodoxia nu are cu adevărat reguli.
Cel mai bine e ca [spovedania] să se facă față în față cu persoana, dar în prezent, așa de mobili cum sunt oamenii în lume, dacă vrem să menținem o conexiune cu cineva, atunci trebuie să găsim alternative de a face asta. – Cineva întreabă: Dacă nu pot să mă convertesc încă din cauza unor problemelor în familie, să fiu încă sârguincios în biserica mea protestantă și în voluntariatul și închinarea făcute acolo? Sau ar trebui să-mi încetez activitățile acolo?
– [Pr. Timothy Pavlatos]: Da, acest gen de întrebări sunt puțin dificile ca să le răspund pur și simplu și să spun „fă asta”. Eu vreau întotdeauna să stau de vorbă cu cineva și să aflu mai multe informații, pentru că sunt mai multe lucruri care contează aici. Nu există întotdeauna un răspuns rapid. Adică dacă inima unei persoane este în Biserica Ortodoxă și îi place să fie prezent la închinarea și la citirile de acolo și să participe în măsura în care poate în toate modurile în care poate, atunci cred că ar fi mai bine pentru ei să fie în Biserica Ortodoxă, să se închine acolo și să învețe și să crească și să aibă companie acolo și să vorbească cu preotul despre propria călătorie și toate acestea.
Mi s-ar părea că așa ar fi mai bine decât să rămână în lumea protestantă și să continue să se închine acolo și să se implice în slujirea acolo și astfel de lucruri. E interesant pentru mine, deoarece cred că ar avea un pic de luptă în inima lor cu asta. – Iată o altă întrebare, a unui nou convertit: Cum să mă opresc de la a supra-intelectualiza credințe și să o mut cu adevărat la inimă, unde ar trebui să fie, pentru a-L iubi cu adevărat pe Dumnezeu?
– [Pr. Timothy Pavlatos]: Nu Îl putem niciodată experia pe Dumnezeu prin intelectul nostru. Îl putem trăi, simți, pe Dumnezeu doar prin inimă, intelectul este o facultate pe care Dumnezeu ne-a dat-o să o folosim, dar nu e mijlocul prin care coborâm în inimă pentru a fi în comuniune cu El. Cred că cel mai ușor răspuns ar fi să-L rogi pe Dumnezeu să te ajute să nu intelectualizezi credința și să începi să faci acea călătorie în inimă.
Se întoarce la ceea ce am spus mai devreme: roagă-te, dar începe-ți rugăciunea cu recunoștință și mulțumire, apoi treci la pocăință, și apoi rostește cuvintele: Doamne ajută-mă să-mi trăiesc viața în Tine prin inima mea, nu vreau să vin la Tine prin intelect prin logică și rațiune și toate astea. E o pierdere de timp. Avem sfinți din Biserică ce nici nu știau să citească, așa că ei nu se apropiau de credință sau de înțelegerea credinței prin cărți și prin prelegeri și prin…, ei nu aveau nici internet și lucruri de genul ăsta, ei pur și simplu se apropiau de Hristos cu umilință și Dumnezeu le-a dezvăluit adevăruri divine și spuneau cuvinte de înțelepciune, lucruri grozave.
– Cineva întrebă: Cum afectează muzica seculară sufletul nostru?
– [Pr. Timothy Pavlatos]: E o întrebare grozavă. Muzica seculară cuprinde un spectru foarte larg de muzică. Am descoperit că dacă permit minții să se preocupe cu altceva decât cu Hristos și cu rugăciunea, atunci mintea mea este distrasă. Și asta este ceva mai recent în cazul meu. Muzica a devenit pentru mine o distragere a atenției și un atașament, ar putea fi chiar ceva pe care începem să ne bazăm sau de care să depindem pentru a ne ajuta. Cred că multe dintre acestea se întâmplă pentru că nu avem o relație mai profundă cu Domnul nostru și, prin urmare, folosim lucruri din lume pentru a ne distrage și folosim lucruri din lume cu care să ne conectăm, care să ne dea poate un scop, sau un sens, sau fericire, sau bucurie, când de fapt toate lucrurile pe care lumea le poate oferi în acest sens sunt doar trecătoare, nu au substanță în ele însele, sunt foarte temporare.
Dar ceea ce ne poate oferi Domnul nostru în acest sens este mult mai profund și mult mai satisfăcător pentru noi. Dacă petrec o oră ascultând muzică seculară, cu ce mă ajută asta până la urmă? Cu ce mă aleg? Unde a fost mintea mea în acel timp? Unde a fost inima mea în acel timp? Ce fel de senzații au fost evocate în trupul meu, în ființa mea în acel timp? Dacă petreceam aceeași cantitate de timp în rugăciune sau în citirea scripturilor, sau citind ceva duhovnicesc, cum aș fi răspuns la toate aceste întrebări? Deci unde vrei să fii până la urmă?
– Dacă cineva vrea să devină ortodox, există vreo cerință ca și soțul său (soția sa) să fie și ortodox?
– [Pr. Timothy Pavlatos]: Nu e o cerință, dar ar fi mult mai bine. Sunt multe căsătorii mixte în Biserica Ortodoxă. Asta se face prin ceea ce se numește iconomie, adică prin flexibilitate. Cuvântul pentru soț/soție în greacă este σύζυγος (sizigos) care înseamnă a fi înjugat cu cineva, așa că dacă te gândești la asta vizual, la boi și jugul de lemn care vine în jurul gâtului îi prinde pe cei doi împreună, suntem înjugați cu soțul nostru, suntem parteneri în jug, iar a aveau unul cu un scop și o dorință de a urmări Împărăția Cerurilor și de a trăi acea viață, dacă celălalt nu face parte din asta e mai dificil decât dacă împărtășește și celălalt acel scop și dorință și împreună se mișcă în acea direcție.
Deci este permis, dar este și dificil. Și atunci când vin și copii pe lume, se așteaptă ca aceștia să fie botezați în credință și crescuți în credință. Devine dificil atunci când unul dintre părinți, care nu este ortodox, nu participă sau nu sprijină sau nu contribuie la asta, la acea viață în Hristos, asta este de asemenea dificil. Dar Biserica Ortodoxă permite căsătorii mixte. Sunt și excepții. Cealaltă persoană trebuie să facă parte dintr-o denominație creștină recunoscută și există unele care sunt, iar altele care nu sunt.
– De ce a permis Dumnezeu atâtor de mulți oameni să-L găsească în multe grupuri eretice, în loc să-i conducă pe ei la Ortodoxie?
– [Pr. Timothy Pavlatos]: Dumnezeu dorește ca toți să fie salvați, numărul unu, și Duhul Sfânt lucrează și în afara Bisericii pentru a-i aduce pe aceia în Biserică. Mulți vin la alte credințe creștine înainte să ajungă la credința ortodoxă. Unii s-ar putea să nu ajungă niciodată să cunoască și să fie parte din trupul lui Hristos, Biserica Ortodoxă, ceea ce ne duce înapoi la întrebarea despre mântuire. Este foarte asemănătoare cu: „De ce a folosit Dumnezeu un pastor protestant afro-american să înceapă să ude sămânța care a fost sădită în mine la botez, pentru a mă aduce acolo unde sunt astăzi?” Aceasta este prin mila și dragostea lui Dumnezeu, să-i aducă pe toți oamenii la Sine.
– Următoarea întrebare este: Ce gândiți despre starea ecumenismului în Biserică?
– [Pr. Timothy Pavlatos]: Nu prea sunt la curent cu starea ecumenismului astăzi. Eram mai conștient de asta acum 35-40 de ani, când studiam la Seminarul Teologic, dar de atunci chiar nu mai știu care este starea ecumenismului astăzi, nu știu cum stau lucrurile, nu știu la ce nivel există dialog și toate astea.
– Este asta ceva de dorit la un moment dat? A căuta un fel de unitate?
– [Pr. Timothy Pavlatos]: Este bine să dorești să se ajungă la unitate nu aceasta este problema, problema este cum s-ar întâmpla asta și cum ar arăta. Biserica Ortodoxă se mărturisește pe sine ca [deținând] singura credință sfântă, sobornicească și apostolică, ce are plinătatea tuturor învățăturilor lui Hristos și a practicilor și așa mai departe. Ea dorește ca toți să facă parte din ea. Deci cum arată unitatea? Unitatea nu înseamnă compromis și nici nu acceptă altceva decât plinătatea ei, așadar în cele din urmă, unitatea este că toți vor veni și se vor întoarce la singura credință sfântă, sobornicească și apostolică, care a fost începută de Hristos și a rămas aceeași credință din vremea Domnului nostru și a Rusaliilor și de-a lungul secolelor, fără schimbare, fără modificare și toate astea. Nu văd o problemă cu a avea un dialog, trebuie doar să fim foarte clari care sunt adevăratele noastre dorințe, speranțe și intenții pentru acel dialog.
– Următoarea întrebare este: Cum îi vedeți pe catolicii răsăriteni care sunt pe deplin ortodocși ca teologie, dar sunt în comuniune cu Roma.
– [Pr. Timothy Pavlatos]: Cum îi văd eu? Ei bine, ei nu sunt în comuniune cu Biserica Ortodoxă Răsăriteană, au aceeași practică liturgică ca Biserica Ortodoxă Răsăriteană, fiind Catolici Răsăriteni, Catolici Bizantini, Liturghia și slujbele lor sunt foarte asemănătoare, cu unele excepții, cum ar fi faptul că ei spun și Filioque în Crez, și că îl comemorează pe Papa și poate și alte lucruri, dar ei nu sunt parte din Credința Ortodoxă.
– Deci această persoană spune: Eu provin dintr-un mediu musulman. În ce fel diferă Tatăl și Fiul? Deseori mă lupt să știu cum să mă rog pentru că întotdeauna m-am rugat la „Dumnezeu”. Dacă El este Dumnezeu, pot doar să mă rog lui Dumnezeu și e același lucru? Presupun că este creștin acum.
– [Pr. Timothy Pavlatos]: Da! Dumnezeu Tatăl, Dumnezeu Fiul și Dumnezeu Duhul Sfânt sunt de aceeași esență [divină], o singură esență, dar sunt diferiți ca persoană. Hristos a spus: „Eu şi Tatăl Meu una suntem.” „Cel ce M-a văzut pe Mine a văzut pe Tatăl.” Sunt de aceeași esență. De aceea ținem mâna astfel atunci când facem semnul crucii este o expresie a teologiei noastre: Tată, Fiu, Duh Sfânt, trei persoane distincte, dar de o singură esență. Iar aceste două degete reprezintă faptul că Domnul Hristos a fost pe deplin Dumnezeu și pe deplin om. Distincția e că Dumnezeu este inițiatorul dumnezeirii, Hristos este Fiul lui Dumnezeu, născut din Tatăl, și Duhul Sfânt purcede de la Tatăl. Acestea sunt distincțiile. Adică este un singur Dumnezeu, nu sunt trei zei, este un singur Dumnezeu, un singur Dumnezeu în trei persoane. Și vedem asta și în Vechiul Testament, unde se face referire la Duhul lui Dumnezeu și cuvântul lui Dumnezeu și așa mai departe, în povestea creației.
– Care sunt cele mai comune motive pentru care convertiții părăsesc Biserica Ortodoxă?
– [Pr. Timothy Pavlatos]: Este o întrebare foarte bună și nu știu dacă am așa multe răspunsuri. Voi menționa câteva pe care le cred că ar putea fi motive, din propria mea experiență de a lucra cu ei. Uneori, oamenii vin la Ortodoxie ca o rachetă fierbinte, există acest zel și tot acest entuziasm și ei parcă devorează, consumă toate aceste învățături, și toate aceste lucruri și dacă nu sunt temperați într-un fel și ajutați să-și încetinească zelul și sunt incluși prea repede, se vor stinge la fel de repede precum s-au aprins. Este într-adevăr nevoie de un preot care să-și facă datoria cuvenită în a-i tempera pe oamenii care vin cu mult zel.
Alt lucru pe care l-am observat, din nou, asta nu se întâmplă frecvent, nu am văzut mulți convertiți părăsind Biserica, dar dacă o persoană face parte dintr-o Biserică sau e sub îndrumarea unui preot și acel preot anume este foarte auster și cu adevărat strict și vorbește mai mult despre ceea ce ar trebui să faci sau să nu faci și ce este corect și ce nu e corect, pe care mulți oameni îl caută, dar dacă devine o experiență orientată prea mult spre reguli, atunci asta poate fi periculos pentru oameni.
Și apoi al treilea lucru este că unii oameni, și eu nu văd asta așa mult ca pe o problemă a Bisericii, ci mai degrabă a individului care se scandalizează foarte ușor și poate uneori chiar caută lucruri de care să se scandalizeze, scanează în mod constant pentru a vedea semne de pericol sau orice altceva, dar dacă oamenii sunt ușor scandalizați de ce a spus sau a făcut un preot, sau de ce a spus sau a făcut un episcop, și apoi pleacă din acea parohie și merg într-o altă parohie și apoi sunt ușor scandalizați și acolo de ceva ce a spus sau a făcut cineva, un preot sau altcineva, pentru acest gen de lucruri am văzut oameni plecând până la urmă, ceea ce este într-adevăr trist pentru că pentru mine… atinge ceva. Este o sursă de durere din experiența de viață care este atinsă într-un anumit sens, care îi face să se simtă mințiți sau că nu pot avea încredere, dar atinge o experiență traumatică trăită de aceștia și îi determină să experimenteze, practic, un răspuns traumatic de luptă sau fugă, așa că ei pleacă, dar nu sunt niciodată mulțumiți, indiferent unde ar merge.
Deci nu este, nu este chiar o problemă, deoarece Biserica este un spital., toți suntem păcătoși, chiar și preoții vor face greșeli în lucruri pe care le văd, sau pe care le spun, sau în ceva ce fac, sau prin lipsa de răspuns la ceva, știți, orice de genul ăsta. Dar dacă ne cultivăm inima la locul potrivit și avem răbdare, putem vorbi cu cineva, sau cu preotul să avem un dialogăm, dar acesta cred că ar fi celălalt lucru, că unii oameni se scandalizează prea ușor.
Pomelnice online și donații
Doamne ajută!
Dacă aveți un card și doriți să trimiteți pomelnice online și donații folosind cardul dumneavoastră, sau/și să susțineți activitatea noastră filantropică, inclusiv acest site, vă rugăm să introduceți datele necesare mai jos pentru a face o mică donație. Forma este sigură – procesatorul de carduri este Stripe – leader mondial în acest domeniu. Nu colectăm datele dvs. personale.
Dacă nu aveți card sau nu doriți să-l folosiți, accesați Pagina de donații și Pomelnice online .
Ne rugăm pentru cei dragi ai dumneavoastră! (vă rugăm nu introduceți detalii neesențiale precum dorințe, grade de rudenie, introduceri etc. Treceți DOAR numele!)
Mai ales pentru pomelnicele recurente, vă rugăm să păstrați pomelnicele sub 20 de nume. Dacă puneți un membru al familiei, noi adăugăm „și familiile lor”.
Dumnezeu să vă răsplătească dragostea!
2 Comment
Părinte, daca doriți sau nu aveți altceva în planul de postat ați putea împărtăși și acest film românesc foarte bine realizat despre sfântul părinte Calciu :
https://youtu.be/xIvhXRTreNc?si=ZU8ZuXWEycL0lKT_
Eh… prea multe înjurături, din păcate. Mai sunt și alte lucruri de evitat.