Urmăriți o discuție admirabilă între cunoscutul matematician creștin de la Oxford, John Lennox și celebrul Jordan Peterson în care acesta din urmă este confruntat cu realitatea existenței lui Iisus.
Vizionare plăcută!
Powered by RedCircle
Jordan Peterson și John Lennox s-au așezat în sfârșit la o discuție. Am așteptat să se întâmple asta de mult timp, sperând că se va întâmpla. În sfârșit s-a întâmplat. Au acoperit atât de multe lucruri interesante în această conversație. Secțiunea pe care o voi prezenta în acest video se ocupă în mod special de ideea de Logos. Există, de asemenea, un mic clip la sfârșit, pe care îl voi reda, în care Jordan Peterson răspunde la această idee într-un mod extrem de emoțional. Este foarte interesant. Mă voi opri din vorbit. Haideți să îi urmărim!
JORDAN PETERSON: Tocmai am terminat câteva documentare cu Daily Wire Plus și unul dintre ele a fost în Atena și două au fost în Ierusalim și am încercat să înțelegem care este relația între gândirea greacă și gândirea iudeo-creștină, în special în ceea ce privește poziția ciudată că ideea grecească a unui concept intrinsec al Logosului în lume părea să se potrivească cu ideea iudeo-creștină, am putea spune, a Cuvântului întrupat în psihicul uman.
Și mi s-a părut mie și, evident, și altor observatori că există o afinitate între ideea grecească cum că cosmosul are o capacitate intrinsecă de înțelegere și ideea că orientarea corectă a ființelor umane, din punct de vedere etic, ar fi una de comunicare onestă și de investigare. Și aceste două lucruri s-au suprapus unul peste altul și m-au făcut să mă gândesc la ceva ce am învățat de fapt de la Richard Dawkins și cred că asta este o idee adâncă.
Dawkins a scris un eseu foarte influent în care susținea că orice organism care poate funcționa într-un mediu trebuie să fie un microcosmos al acelui mediu. Așa că, de exemplu, dacă ai fi un biolog extraterestru și ți s-ar prezenta o pasăre de pe Pământ, și ai secționa-o, ai putea deduce din structura păsării polul gravitațional al Pământului, densitatea atmosferei, compoziția chimică a atmosferei, frecvența electromagnetică a luminii solare la care… Cum ați spune asta? La ce frecvențe electromagnetice lumina Soarelui ar fi cea mai potrivită pentru vedere etc… Ați putea deriva un model pentru mediului înconjurător din fiziologia organismului.
Știu că au existat idei medievale care erau foarte adânci în Creștinism, cum că sufletul uman era un microcosmos al cosmosului, că reflecta structura realității înseși. M-am gândit la asta în sensul de cum am putea conceptualizată mai bine lumea. Este un amestec de idei aici. Dacă un organism trebuie să fie un microcosmos al cosmosului pentru a putea funcționa și dacă noi suntem un microcosmos în acest sens, și dacă suntem o personalitate care funcționează pe baza unei istorii, așa cum părem să fim, atunci în ce măsură este rezonabil să susții că însuși cosmosul este cel mai bine conceptualizat ca fiind ceva cu care poți intra într-o relație, de la personalitate la personalitate și dacă nu cumva asta este cea mai fundamentală reflectare a realității? Adică, mie mi se pare că la asta s-a gândit Dawkins, care în cele din urmă indică faptul că proclamația sa cum că un organism trebuie să fie un microcosmos riguros pentru a putea supraviețui, este corectă.
– Bun. O scurtă clarificare înainte de a interveni John Lennox, este să spunem că universul însuși este, de asemenea, o parte din acel microcosmos care, împreună cu umanitatea și restul creației reflecta toate ceva care este adevărat despre Dumnezeu, care este în afara spațiului, timpului și materiei. Așa că, nu este că Universul ar avea o personalitate care se conectează cu personalitatea umană, ci că umanitatea și lumea naturală împreună reflectă lucruri care sunt adevărate despre Creatorul amândurora. Având în vedere asta, să ne întoarcem.
JORDAN PETERSON: Asta se potrivește cu ideea că Logosul are personalitate, iar acesta e conceptul iudeo-creștin, că se poate investiga Logosul universului și că aceste lucruri se potrivesc. Știu că este o încurcătură complicată de idei, dar mă interesează ce părere aveți despre asta.
JOHN LENNOX: Cred că sunt multe lucruri aici și îmi amintesc că v-am ascultat. Ați ținut un discurs foarte interesant despre Facerea (Geneza), cap. 1, și când ați ajuns la afirmația că ființele umane sunt făcute după chipul și asemănarea lui Dumnezeu, ați făcut o pauză și ați subliniat că aceasta a fost piatra de temelie a civilizației noastre. Și sunt de acord cu asta în întregime.
Cred că ceea ce Dawkins spune, de fapt, indică exact spre direcția opusă față de viziunea lumii, care este ateistă, bineînțeles. Cu alte cuvinte, el spune că am putea citi din creație ceva despre ideea existenței unui Creator și, precum spuneți, se potrivește perfect. Permiteți-mi să vă spun altfel. Eu sunt matematician de formație și lingvist. Iubesc limbajul și matematica este un limbaj foarte sofisticat, dar eu iubesc și limbajele naturale. Mi se pare că unde se potrivește asta cel mai bine este în primul rând în faptul că putem face știință, în sensul că există o inteligibilitate rațională pentru univers, care este fundamentul științei moderne și este o moștenire a viziunii biblice asupra lumii.
Așadar abilitatea de descriere matematică este cea despre care Einstein spunea că nu și-ar putea imagina niciun om de știință autentic care nu crede în asta, fiindcă axioma pentru a face știință este credința că universul e inteligibil. Dar dacă întrebi de raționamentul din spatele acestui lucru: ”De ce credem că universul este inteligibil?” Aceasta poartă amprenta unui Creator. Și eu văd asta, la nivelul matematicii, ca fiind capacitatea sa, măcar parțială, de a ne da o idee despre ce este acolo.
Și, de asemenea, biologia, pe care o avem în fiecare celulă vie, cel mai lung cuvânt pe care l-am găsit vreodată – codul genetic. Și toate astea mă conduc să formulez că trăim într-un univers bazat pe Cuvânt, și aceasta este cheia Logosului pentru mine.
JORDAN PETERSON: Bun. Și ce vreți să spuneți, în acest caz, mai exact, prin faptul că trăim într-un univers bazat pe Cuvânt? Ce înseamnă asta pentru dumneavoastră într-un cadru conceptual mai larg?
JOHN LENNOX: Înseamnă că acest univers nu e doar un produs al unor forțe naturale neghidate, ci este un produs al unui Creator rațional, un Creator inteligent, și cred că mai mult decât atât – un Creator personal. Cum am ajuns la acest răspuns? Doar în parte vine dintr-un răspuns al universului, așa cum îl găsesc eu. Ceea ce ați spus despre faptul că fiecare organism este un microcosmos al mediului în care se află, mi se pare că există de fapt două surse majore de cunoaștere. În primul rând este observarea universului, știința, etc…
Apoi există și științele umaniste, dar există și conceptul de revelație în care cred. Cu alte cuvinte, nu e pur și simplu căutarea umană a Creatorului, ci Creatorul se revelează pe sine. Așa că pentru mine ca punct de ancorare, în cele din urmă, este că Logosul a devenit Om și noi I-am văzut slava. Cu alte cuvinte, putem vedea exact ce înseamnă acest lucru, în funcție de ceea ce putem înțelege, și anume ființa umană în care Dumnezeu s-a codificat pe Sine în Hristos. Acestea sunt idei mari, desigur, idei foarte profunde, care trebuie deslușite, dar în cele din urmă, asta e ceea ce vreau să spun.
– Vom face o tranziție scurtă la un clip în care Jordan Peterson vorbește despre ideea de Logos și ajunge până la lacrimi în timp ce se gândește la asta. Foarte pe scurt o să vă dau câteva versete, care ne ajută să definim această idee a Logosul care se întrupează. Întruparea lui Dumnezeu Creatorul care devine Dumnezeu ca persoană individuală cunoscută sub un nume într-un timp scurt și precis din istorie. Așa că iată cum sună: ”La început era Cuvântul şi Cuvântul era la Dumnezeu şi Dumnezeu era Cuvântul. Acesta era întru început la Dumnezeu. Toate prin El s-au făcut; şi fără El nimic nu s-a făcut din ce s-a făcut. Întru El era viaţă şi viaţa era lumina oamenilor. Şi lumina luminează în întuneric şi întunericul nu a cuprins-o.” (Ioan, cap.1)
Acum ascultați și priviți aici cum Jordan Peterson înțelege sensul și semnificația și efectele atașate gândului că Iisus Hristos în istorie ar putea fi acel Cuvânt (Logos) eteric care se manifestă în istorie. Iată-l pe Jordan Peterson. Haideți să-l ascultăm.
JORDAN PETERSON: Deci ceea ce aveți în figura lui Hristos este o persoană reală care chiar a trăit, plus un mit. Și într-un fel Hristos este uniunea acestor două lucruri. Problema este că eu probabil cred asta, dar nu știu… Sunt uimit de propria mea necredință și nu înțeleg, pentru că am văzut uneori lumea obiectivă și lumea narativă atingându-se.
Știi, asta e uniunea sincronicității. Și am văzut asta de multe ori în propria mea viața. Și într-un fel cred că e de necontestat. Avem un sens narativ al lumii care pentru mine a fost lumea moralității, care este lumea care ne spune cum să acționăm. Este reală. O tratăm ca și cum ar fi reală, dar nu este lumea obiectivă, ci lumea narativă și cea obiectivă se ating. Și exemplul suprem al acestui fapt, în principiu, ar trebui să fie Hristos.
Dar nu știu… Mi se pare ciudat de plauzibil, dar eu dar tot nu știu cum să înțeleg asta. În parte pentru că e prea înspăimântător pentru a crede pe deplin. Nici măcar nu știu ce s-ar întâmpla cu tine dacă ai crede pe deplin.
JONATHAN PAGEAU: Dacă ai crede în povestea lui Hristos sau dacă ai crede că istoria, sau să spunem narațiunea, se întâlnesc?
JORDAN PETERSON: Ambele. Cred că atunci când crezi, crezi în ambele. Crezi că povestea și lumea obiectivă se ating.
– Iisus este cel care a făcut posibil ca oamenii imperfecți să poată intra într-o relație cu un Dumnezeu perfect. Pentru a intra în această relație este nevoie de ceva foarte important. Ar putea fi chiar virtutea tuturor virtuților.
Dacă mândria este păcatul păcatelor, atunci smerenia ar fi virtutea tuturor virtuților. Și exact asta, smerenia, este cea necesară ca să privești către Mielul lui Dumnezeu atârnat pe o cruce, Creatorul devenit Răscumpărător, întinzându-și larg brațele, oferind iertarea. Și singura cerință este acceptarea și smerenia și o recunoaștere a faptului că există o anumită legătură între propria noastră stare morală internă și suferința care a avut loc pe cruce.
Există o nevoie pe care o avem pentru acest act. Este atât de accesibil prin Hristos, e atât de frumos datorită sacrificiului, este atât de eroic ceea ce a fost dispus să facă pentru noi. Și [mântuirea] a făcut-o accesibilă tuturor, pentru că toți au căzut din slava lui Dumnezeu. Și de aceea mântuirea este lăsată accesibilă tuturor. Sper că această idee de Logos se leagă cu ideea de iertare și cu realitatea foarte prezentă care vă este disponibilă dumneavoastră, ascultători și privitori ai acestui videoclip. Întunericul poate ceda în fața zorilor, iarna poate trece și vina poate fi iertată. Vă mulțumesc pentru vizionare. Ne vedem în următorul video.
„Dacă mărturisim păcatele noastre, El este credincios şi drept, ca să ne ierte păcatele şi să ne curăţească pe noi de toată nedreptatea.” (Întâia Epistolă a Sf. Ap. Ioan, Cap 1:9)
Pomelnice online și donații
Doamne ajută!
Dacă aveți un card și doriți să trimiteți pomelnice online și donații folosind cardul dumneavoastră, sau/și să susțineți activitatea noastră filantropică, inclusiv acest site, vă rugăm să introduceți datele necesare mai jos pentru a face o mică donație. Forma este sigură – procesatorul de carduri este Stripe – leader mondial în acest domeniu. Nu colectăm datele dvs. personale.
Dacă nu aveți card sau nu doriți să-l folosiți, accesați Pagina de donații și Pomelnice online .
Ne rugăm pentru cei dragi ai dumneavoastră! (vă rugăm nu introduceți detalii neesențiale precum dorințe, grade de rudenie, introduceri etc. Treceți DOAR numele!)
Mai ales pentru pomelnicele recurente, vă rugăm să păstrați pomelnicele sub 20 de nume. Dacă puneți un membru al familiei, noi adăugăm „și familiile lor”.
Dumnezeu să vă răsplătească dragostea!
1 Comment
1. NU există „gândirea/ideea iudeo-creștină”. Sunt separate și fiecare cu treaba ei.
2. Consider mai adecvat termenul de „humble/humbleness”, în loc de „humility”, pentru smerenie.
Just an opinion!