Urmăriți un material foarte bun în care ni se oferă un posibil răspuns din punct de vedere științifico-istoric la întrebarea „Este aici locul unde a fost judecat Iisus de Ponțiu Pilat?”.
Vizionare plăcută!
Powered by RedCircle
Este aici locul unde a fost judecat Iisus de Ponțiu Pilat?
JOEL KRAMER: În anii 1970 au avut loc săpături extinse în partea de vest a orașului vechi al Ierusalimului și aici a fost descoperit un complex de poartă. Deci aceasta este o poartă în pavaj de piatră, iar profesorul meu, Shimon Gibson, a făcut parte din personalul excavării care a descoperit ce vom privi în continuare.
SHIMON GIBSON: Acest material provine din Expediția arheologică de la Muntele Sion, care a lucrat aici în anii 1970.
JOEL KRAMER: Este acesta locul pe care Biblia îl numește în aramaică „Gabbatha”, adică „locul pardosit cu pietre”, unde Iisus a fost judecat de Ponțiu Pilat? Vedeți acest pavaj de pietre? Acesta este orașul vechi al Ierusalimului. Din 1973 până în 1978, Zidul de Vest al orașului vechi a fost excavat de la Poarta Jaffa până la colțul de sud-vest, unde zidul cotește spre est. Această săpătură a fost condusă de arheologul israelian McGann Broshi. Vedeți cum acea zidărie este albă și apoi de lângă acea scobitură se întunecă. Nivelul solului înainte de săpături urca până sub acea scobitură cu săgeată, iar profesorul meu Shimon Gibson obișnuia să-și pună prânzul în acea scobitură când făceau această săpătură.
Una dintre multele cărți scrise de profesorul meu, Dr. Shimon Gibson, este „Ultimele zile ale lui Iisus. Dovezi arheologice” și în ea el scrie: săpăturile au scos la iveală o poartă monumentală cu rămășițele unei curți monumentale. Acestea sunt zidurile originale de pe ambele părți ale porții. Acum intrăm pe poartă, aici sunt treptele, urcăm treptele. Acesta este zidul, vedeți acest petic de zid conservat, de pe vremea lui Irod cel Mare, cu acele umflături ieșite? Acolo era linia zidului.
Știm că o poartă era chiar aici, pentru că uitați-vă, au pus trepte până lângă zid. Treptele se pun în dreptul porții. Și treptele sunt conservate bine în acest caz pentru că sunt tăiate în roca de bază. Această poartă descoperită ducea la complexul palatului lui Irod cel Mare și e descrisă de istoricul Iosephus, din secolul I d.Hr., care a scris despre Irod cel Mare că acesta „și-a construit un palat în orașul de sus”. Iosephus descrie cele trei turnuri de fortificație pe care Irod le-a construit pentru a-și păzi palatul la nord.
Fundațiile acestor turnuri sunt încă vizibile și astăzi, în special cea mai mare, aflată la interiorul Porții Jaffa. Iosephus a scris că alăturat și pe partea interioară a acestor turnuri, care se aflau la nord de poartă, era palatul regelui, sfidând orice descriere. Într-adevăr, cu o extravaganță și echipare pe care nicio clădire nu a depășit-o.
Fundația Palatului lui Irod a fost găsită în urma săpăturilor. Iosephus a mai scris că Palatul lui Irod a fost zidit în întregime până la înălțimea de 30 de coți. Observați zidurile de fortificație care înconjoară palatul, o grădină regală și o altă clădire – barăcile care găzduiesc soldații. [Evanghelia după] Sf. Marcu 15:16 apune: soldații L-au purtat pe Iisus în Palat, mai precis în Pretoriu, și a reunit acolo întreaga companie de soldați. În cartea sa, Dr. Gibson scrie: „Astăzi există un consens de opinie în rândul savanților că Palatul lui Irod din partea de vest a orașului era același lucru cu Pretoriul și că în imediata vecinătate a acestuia, Iisus a fost judecat și condamnat la moarte.”
Așadar, în acest caz, consensul savanților este în acord cu Biblia. Evanghelia după Ioan afirmă, de asemenea, clar că pentru procesul Său, liderii evrei L-au dus pe Iisus la Palatul Guvernatorului Roman, adică în 33 d.Hr. Când procesul a avut loc, Irod cel Mare era deja mort și deci acum Palatul lui Irod era Palatul guvernatorului roman care era în acel moment Ponțiu Pilat.
Mai există o sursă biblică în care se spune același lucru. Philon, știți cine este Philon? Philon s-a născut în 25 î.Hr., era un filosof iudeu și a dat un citat foarte important, a spus aceasta: „Pilat a fost unul dintre locotenenții împăratului. Fiind numit Guvernator al Iudeii, Pilat a consacrat niște scuturi de vinovăție în Palatul lui Irod din orașul sfânt.” Aceasta este o sursă istorică contemporană cu Pilat și Iisus, care îl conectează pe Pilat cu Palatul lui Irod cel Mare.
Deci dacă ar fi să privești Ierusalimul anului 33 d.Hr. la momentul procesului atunci ar exista două complexe de clădiri care dominau orașul – unul fiind Templul, iar celălalt Palatul. Templul era locul central pentru închinarea evreilor, iar Palatul era sediul guvernatorului, astfel încât conducătorul de la Roma să poată domni peste întregul oraș și peste toată Iudeea. Deci de unde ne-am aștepta, după moartea lui Irod, de unde ne-am aștepta ca Ponțiu Pilat să conducă atunci când se afla la Ierusalim? Cu siguranță, de la Palat.
Așadar, când Noul Testament spune că Iisus a mers la Templu, înseamnă [la săgeata de] aici. Iar atunci când spune că Iisus a fost dus la Palat, înseamnă [la săgeata de jos de] aici. Deci întrebarea este atunci unde în acest complex al palatului a avut loc procesul? Așadar, pe partea de vest a complexului palatului știm că a existat o poartă. Unul dintre principalele motive pentru care Irod cel Mare ar fi construit aceasta era ca o cale de evacuare în cazul în care orașul s-ar revolta împotriva lui. Și a existat o singură poartă care lega complexul palatului de exteriorul orașului. Știm acest lucru din arheologie deoarece întreaga latură vestică a fost excavată în anii ’70 și doar o singură poartă a fost găsită. în cartea sa, Shimon descrie ce au găsit când au excavat zona Porții.
Gibson scrie: „Săpăturile au scos la suprafață o poartă monumentală cu rămășițele unei curți mari, situată între două ziduri de fortificație. În partea de nord a curții era un aflorisment stâncos, iar deasupra lui era o platformă mică dreptunghiulară cu trepte. Situată la ruinele acestei porți, o reconstrucție a porții, din cartea doctorului Gibson, este prezentată pe un panou pe care ne-am bazat și noi propriile reconstrucții. Poarta monumentală consta într-o poartă exterioară și una interioară. Rămășițele unei curți mari, construite din pavaj de piatră, aveau un etaj inferior și unul superior conectate prin trepte. De ce nu vedem un pavaj de piatră aici astăzi?
Ei bine, pentru că asta e problema arheologiei, arheologia este și ea autodistructivă și așa că atunci când găsești o podea, în acest caz o podea de pavaj de piatră, atunci ceea ce arheologii tind să facă este să-l smulgă și să caute monede dedesubt pentru că acelea datează momentul când s-a construit acea podea. Dar mai sunt doar câteva dintre acele pavaje de piatră care sunt încă în poziția lor inițială.
Sunteți pregătiți? Aici sunt. Vedeți acest pavaj de piatră? Bine, deci acel pavaj de piatră venea până aici. Pe pavajul din partea de sus era o platformă mică dreptunghiulară cu trepte. În greacă, aceasta se numește „bema”, care se traduce ca scaun de judecată. De aici Irod și mai târziu Pontiu Pilat se puteau adresa unei mulțimi de oameni. Cum vii aici, au găsit aceste trepte. Oh, Doamne! Nu mai e! Of, Doamne! Piatra bema a dispărut. Uau! A fost o piatră bema pe care au găsit-o, care era chiar aici, Poate că aceea este. Da, aceea este. Deci cineva a împins-o jos. Vedeți cum a fost cioplită piatra aceea de acolo? Aceea este. Era aici sus, dar cândva în ultimii doi ani, cineva a împins-o jos. Se pare că i s-a și rupt din lateral o parte. Este un strigăt de rușine pentru că asta face parte din conservarea bemei.
Deci ori de câte ori se găsește ceva în arheologie, trebuie interpretat: ce este, ce înseamnă… Și cel mai bun instrument pentru interpretarea arheologiei sunt textele antice. Iar textul antic care a fost folosit la această săpătură, pentru a interpreta aceste descoperiri, a fost Evanghelia după Sf. Ioan. În cartea sa, Gibson scrie: „aceste descoperiri se potrivesc foarte bine cu descrierea din Evanghelia Sf. Ioan cu privire la locul judecății lui Iisus.” Există multe descrieri în Evanghelia după Ioan care spun că „intră și iese”: Pilat intră și iese, îl aduc pe Iisus înăuntru și apoi afară, deci trebuie să fie o poartă. Iar în săpături au găsit acest complex pentru poartă. Locul este numit în Evanghelia după Ioan „locul pardosit cu pietre”. Și ce au găsit în săpături? Un pavaj de piatră.
Pilat se așează pe un scaun de judecată pe care chiar l-au găsit prin arheologie, au găsit scaunul de judecată. Aici este locul de unde Ponțiu Pilat le vorbea oamenilor, unde stătea pe scaunul său de judecată. Așadar această potrivire între Evanghelia Sfântului Ioan și ceea ce s-a găsit în săpăturile la care a participat dr. Gibson este motivul pentru acesta interpretează acest loc ca fiind Gabbatha din Biblie.
Dacă doriți să aflați mai multe despre cum se potrivește Biblia cu arheologia în privința lui Iisus, vă recomand cartea mea: „Unde a coborât Dumnezeu. Dovezile arheologice.” Sunt o persoană foarte vizuală, deci este o carte foarte vizuală și vă voi lăsa un link în descrierea de mai jos unde o puteți comanda.
Deci motivul pentru care acest sit nu este mai bine cunoscut este faptul că directorul acestor săpături din anii ’70, Magen Broshi, nu a publicat niciodată rezultatul săpăturilor. Dr. Broshi a murit și acum profesorul meu Shimon Gibson a moștenit responsabilitatea publicării acestor săpături, iar eu, ca unul dintre studenții săi, am lucrat mulți ani pe materialul care provine din acest complex de poartă, ca și din în alte locuri, și pot să vă spun că va mai trece mult timp până când [raportul] se va fi publica deoarece cantitatea de material care provine din această săpătură este copleșitoare. Acestea sunt vase de piatră tot din acea perioadă. Și cutii, și saci, și iar cutii și tot așa… până aici. Atât de multă muncă. Da.
Deci înainte de a merge și a citi detaliile despre proces, trebuie să înțelegem ceva, în general. Când Biblia vorbește despre Palat, vorbește de fapt despre un loc, oricare, aflat în acel complex de palat. Același lucru e valabil și pentru Templu. Când citim că Iisus și apostolii au mers la Templu, nu înseamnă neapărat că au intrat în clădirea Templului în sine. Și același lucru este valabil și pentru Palat. Când se spune că Iisus a fost adus la Palat (la Pretoriu) pentru judecată, ar putea însemna oriunde în interiorul întregului complex al Palatului. Când intrai pe acea Poartă de Vest, erai în interiorul Palatului, iar când ieșeai pe acea Poartă de Vest, erai în afara Palatului.
Acum haideți sus și vom citi povestea, pentru că aceasta, desigur, este ceea ce aduce totul la viață. Evanghelia după Ioan spune că mai marii iudeilor L-au dus pe Iisus la pretoriu (palatul guvernatorului roman). Era deja dimineața devreme și pentru a evita necurăția ceremonială, „ei n-au intrat în pretoriu (palat), ca să nu se spurce, ci să mănânce Paştile”. Acum Iosif ne informează că complexul Palatului (complexul Pretoriului) era plin cu statui de aramă și acest lucru are sens pentru că palatul era fortăreața romană a orașului, iar locurile romane aveau statuile zeilor și zeițelor lor. Și deci de aceea iudeii nu vor să intre nicăieri în complexul palatului deoarece asta i-ar face necurați.
Așa că Pilat a ieșit la ei și i-a întrebat „Ce învinuire aduceţi Omului Acestuia?” Pilat a intrat apoi iarăşi în pretoriu şi L-a întrebat pe Iisus: „Tu eşti regele iudeilor?” Urmează o discuție între ei și apoi Pilat a ieșit din nou la iudei și le-a spus: „Eu nu găsesc în El nicio vină”. Pilat s-a întors în pretoriu, L-a luat pe Iisus și a pus să fie biciuit. Ostaşii au împletit o cunună din spini și i-au pus-o pe cap și L-au îmbrăcat într-o mantie purpurie. Deci întrebarea este unde se află cel mai probabil locul din complexul pretoriului unde a avut loc biciuirea lui Iisus de către soldații romani?
Barăcile soldaților erau situate la capătul sudic al complexului palatului, lângă Poarta de Vest. Până de urând, această zonă a fost acoperită de o grămadă mare de pământ. Pentru a face următoarea fotografie, am stat pe peretele orientat spre vest. Asta arată că grămada de pământ a fost acum îndepărtată și acum a devenit o parcare mare, Poarta de Vest oferea intrare în palat pe aici. Când grămada de pământ a fost îndepărtată, o mică zonă arheologică a mai rămas în urma săpăturilor aici. Conduceam un grup când am văzut asta pentru prima dată.
– Dar ce este asta aici?
– Uau! Voi explica atunci când ajunge toată lumea aici.
– Ați mai văzut asta?
– Nu, nu am mai văzut asta.
– Nici eu.
– Este… Aici era o movilă gigantică de pământ și toată movila de pământ a dispărut și când m-am urcat pe o bancă și m-am uitat și am văzut asta… Ah! Suntem în interiorul complexului Palatului lui Irod cel Mare și aceasta este podeaua unei clădiri care se afla în acel complex! Acum îmi dau seama uitându-mă la… Uau, era să cad și să o văd de jos.
Îmi dau seama uitându-mă la mozaic, la aceste cubulețe, că este vorba de perioada romană. Privim ceva din timpul lui Iisus chiar acolo. Și ne uităm la asta într-un loc pe unde știm că a trecut Iisus cu această ocazie în care a fost biciuit de soldații romani. Deci are sens ca cel mai probabil loc unde s-a petrecut biciuirea lui Iisus să fie înăuntrul complexului și lângă barăcile unde locuiau soldații, deoarece soldații sunt cei care L-au biciuit. Și deci nu spun că a avut loc chiar acolo unde am văzut acea podea cu mozaic dar undeva în vecinătatea acelor barăci este locul cel mai probabil unde s-a întâmplat biciuirea lui Iisus. Deci aceste mozaicuri sunt extrem de importante, sunt legate de evenimentul biciuirii lui Iisus de către soldații romani și totuși, sunt într-o parcare astăzi… Ca arheolog, asta e destul de deprimant.
După biciuire, Evanghelia după Sf. Ioan continuă: „Şi Pilat a ieşit iarăşi afară”. Și de data aceasta Iisus a ieșit „purtând cununa de spini şi mantia purpurie”. Pilat le-a zis: „Iată Omul!” Când L-au văzut arhiereii şi slujitorii lor au strigat: „Răstigneşte-L! Răstigneşte-L!”, aducând acuzația că Iisus a pretins că este Fiul lui Dumnezeu. Când a auzit Pilat acest cuvânt, „a intrat iarăşi în pretoriu şi I-a zis lui Iisus: De unde eşti Tu?” Apoi Pilat iese iarăși afară, unde i se spune cu referire la Iisus că „oricine se face pe sine împărat este împotriva Cezarului”. Pilat, auzind acestea, „L-a dus afară pe Iisus şi a şezut pe scaunul de judecată, în locul numit pardosit cu pietre” (care în aramaică este Gabbatha).
Cu toate aceste intrări și ieșiri, trebuie să fie o poartă. De ce nu ar fi chiar complexul de poartă găsit în anii 1970 prin arheologie, unde au descoperit, de asemenea, un pavaj de piatră și un scaun de judecată? În Evanghelia după Ioan 19:16 se spune că, în final, Pilat „L-a predat lor ca să fie răstignit”. Și apoi ceea ce se întâmplă mai departe, așa cum este consemnat în Evanghelia după Sf. Ap. Luca este ceea ce m-a convins definitiv că acest loc a fost Gabbatha.
În Luca 23:26 scrie: „Şi pe când (soldații) Îl duceau, oprind pe un oarecare Simon Cirineul, care venea din ţarină, i-au pus crucea, ca s-o ducă în urma lui Iisus.” Deci Luca spune că în timp ce Îl duceau pe Iisus. De unde îl duceau pe Iisus? De la Gabbatha. De la locul pardosit cu pietre, de la locul procesului. Și apoi se spune că Simon din Cirene venea de la câmp, din țarină. Există o singură poartă în complexul palatului care lega palatul cu țarinile, și aceea este Poarta de Vest. Cu siguranță a existat și o Poartă de Est, dar aceea lega palatul de oraș. Simon din Cirene nu ar fi putut să vină din țarină prin Poarta de Est.
Poarta de Vest, știm că există doar una, știm asta din arheologie, deoarece toată partea de vest a complexul palatului a fost excavată și s-a găsit o singură poartă. Deci aceasta este poarta pentru complexul palatului care i-ar permite lui Simon din Cirene să intre venind din țarină ca apoi să i se dea crucea lui Iisus să o poarte. Deci acum ne rămâne să deslușim problema de ce oamenii nu sunt aduși la această poartă și nu li se arată acest loc. Ei sunt duși într-un alt loc din partea de est a orașului și li se arată rămășițele arheologice ale unei alte porți de acolo.
Deci pentru a înțelege cum s-a întâmplat acest lucru, trebuie să urmărim istoria Ierusalimului. În anul 70 î.Hr., orașul Ierusalim a fost distrus masiv de romani și atunci a fost distrusă și acea Poartă de Vest; a fost prinsă sub dărâmăturile zidului și fortificațiilor din apropierea ei. A fost așadar sigilată acolo. După aproximativ 100 de ani împăratul roman Hadrian vine și reconstruiește orașul, numindu-l Aelia Capitolina. În orașul lui Hadrian, el a construit o Poartă de Est și rămășițele acestei porți sunt cele care sunt văzute și la care sunt duși oamenii astăzi. Deci acum se știe cu certitudine că această poartă care este arătată oamenilor datează de pe vremea lui Hadrian. Deci nu se află în locul potrivit și nici nu datează din momentul potrivit.
Poarta care datează din momentul potrivit și este în locul potrivit este Poarta de Vest care, desigur, a rămas sigilată sub dărâmături la distrugerea Ierusalimului până când a fost descoperită în cele din urmă prin săpături în anii 1970.
Repet, e un alt loc uimitor în care nimeni nu vine și, desigur, nu este vorba doar despre evreii care L-au răstignit pe Iisus și nici despre romanii care L-au răstignit pe Iisus, ci despre noi toți care Îl răstignim pe Iisus. Pentru că toți am căzut din slava lui Dumnezeu, toți suntem păcătoși care au nevoie de iertarea și ispășirea date prin sângele lui Iisus. El nu a fost răstignit împotriva voii Sale, împotriva voii lui Dumnezeu, El s-a predat pe Sine acelui fel de pedeapsă pentru a lua pedeapsa noastră asupra Sa, astfel încât noi să putem primi ceea ce nu merităm, și anume este harul Său. Această potrivire dintre arheologie și Evanghelia Sfântului Apostol Ioan este cea care mă convinge cu adevărat că aici este Gabbatha, locul unde Iisus a fost judecat de Pilat.
Dacă ați găsit valoare în acest videoclip, vă rugăm să îi dați un like. Acest lucru ajută ca să ajungă și la alți oameni astfel încât și ei să poată vedea aceste informații. Ați putea fi interesați să vizionați și acest alt videoclip în care explorez dovezi arheologice direct legate de Iisus din Nazaret.
Pomelnice online și donații
Doamne ajută!
Dacă aveți un card și doriți să trimiteți pomelnice online și donații folosind cardul dumneavoastră, sau/și să susțineți activitatea noastră filantropică, inclusiv acest site, vă rugăm să introduceți datele necesare mai jos pentru a face o mică donație. Forma este sigură – procesatorul de carduri este Stripe – leader mondial în acest domeniu. Nu colectăm datele dvs. personale.
Dacă nu aveți card sau nu doriți să-l folosiți, accesați Pagina de donații și Pomelnice online .
Ne rugăm pentru cei dragi ai dumneavoastră! (vă rugăm nu introduceți detalii neesențiale precum dorințe, grade de rudenie, introduceri etc. Treceți DOAR numele!)
Mai ales pentru pomelnicele recurente, vă rugăm să păstrați pomelnicele sub 20 de nume. Dacă puneți un membru al familiei, noi adăugăm „și familiile lor”.
Dumnezeu să vă răsplătească dragostea!