Ascultați pe dl. Gheorghe Filias care ne vorbește într-un scurt și frumos cuvânt despre Biserică ca și păstrătoarea și desăvârșitoarea cultului iudaic prezent în Vechiul Testament.
Vizionare plăcută!
Powered by RedCircle
Cultul divin este un fenomen universal. E caracteristic tuturor religiilor. Toate religiile au un cult divin, adică au doxologia adusă dumnezeirii și rugăciunile de cerere. Aceste două mari elemente sunt caracteristicile religioase ale cultului. Însă, în Iudaism, ca religie monoteistă, cultul se referă la venerarea persoanei divine. Prin urmare, aceasta se concretizează, devine mai duhovnicească, și urmează unele reguli.
Creștinismul a preluat elemente din acel cult, care avea cam 1200 ani de istorie înainte de Hristos – dacă calculăm cronologic începând cu predarea Legii lui Moise pe Sinai. Prin urmare, ne aflăm în fața acestui fenomen: predica lui Hristos afirma că „nu a venit să strice Legea, ci a venit să o împlinească”, chiar dacă învățătura lui Hristos despre cum trebuie să ne închinăm lui Dumnezeu, în esență, este o anulare a Legii. A preluat elemente din cultul iudaic, însă toată esența cultului creștin și toată natura ei era diametral opusă celei iudaice.
Acestea le putem analiza: elementele pe care le-am preluat și elementele prin care suntem diametral opuși. Să vedem, așadar… Era foarte firesc să preia cultul Bisericii Primare elemente din cultul iudaic, deoarece era același mediu, Hristos și Apostolii erau evrei. Domnul S-a rugat ca și evreu, ținând îndatoririle religioase de cult ale poporului Său. Aceasta o vedem în diverse mărturii din Noul Testament. De pildă, când Domnul a fost prins în Grădina Ghetsimani, vă amințiți că spune: „În fiecare zi mă aflam în Sinagogă, iar acum ați venit să Mă prindeți?” Ce înseamnă că era în fiecare zi la Sinagogă? Sinagoga nu era un loc de adunări sociale. [Vrea să spună]: „În fiecare zi veneam să Mă rog.”
Însă, știm din Evanghelie că Hristos respecta sărbătorile. Pe de altă parte, și Cina cea de Taină, prinderea și răstignirea Lui au avut loc pe durata serbării Paștelui evreiesc. Prin urmare, El venise ca să serbeze acel Paște. Știm că participase și la alte sărbători evreiești. Vorbesc despre sărbători, deoarece acestea sunt o parte din cult. Și se ruga de multe ori așa cum se rugau evreii. Atunci când este întrebat ceva, El le răspunde cu un Psalm: „Ascultă, Israele, Domnul Dumnezeul Tău…” – aceasta era o rugăciune evreiască.
Nu vreau să insist. Domnul S-a rugat ca și evreu, către Dumnezeu-Tatăl. De altfel, și Rugăciune Domnească se adresează lui Dumnezeu-Tatăl. Și Apostolii s-au rugat fiind credincioși îndatoririlor religioase cultului iudaic. În Faptele Apostolilor, de pildă, Petru și Ioan au urcat la templu să se roage în ceasul al 9-lea. Au mers să se roage la templu, la o slujbă a cultului iudaic. Așadar, Domnul și Apostolii au respectat cultul iudaic, era cultul neamului lor, însă, prin intermediul acestui cult a răsărit noutatea.
Și noutatea se află în două locuri însemnate ale Noului Testament. Primul este dialogul lui Hristos cu femeia Samarineancă – ne amintim cu toții de el. Samarineanca Îl întreabă unde este locul în care trebuie să Te închini lui Dumnezeu, dacă e la Ierusalim sau pe muntele Garizim, iar Domnul Îi răspunde că nu e nici acolo, nici aici: „Duh este Dumnezeu, şi cei ce I se închină trebuie să I se închine în duh şi în adevăr.” Aceasta este prima răsturnare a cultului iudaic. Deoarece evreii nu Îl adorau pe Dumnezeu în duh și adevăr, ci prin intemediul poruncilor, al canoanelor.
Aici poate că ar trebui spus că cultul evreiesc e caracterizat printr-un formalism, printr-o închinare la formele exterioare. Ne e puțin greu să pricepem acest lucru, însă trebuie să o facem, deoarece acolo aflăm ceea ce face diferența. Ce era formalismul la evrei? Ceea ce spune cuvântul – absolutizarea formelor și venerarea lor. Să o spun foarte simplu, trebuia să faci 10 lucruri în cult: să oferi tămâie, să ridici mâinile, să spui un psalm, preotul să dea foc [jerfei], ș.a. Am spus ipotetic de 10 lucruri. După acastă respectare a celor 10 canoane, evreul se întorcea către Dumnezeu și spunea: „Doamne, eu sunt desăvârșit! Am făcut aceste 10 lucruri, prin urmare Îmi ești dator.”
Vă amintiți de fariseul din parabolă. Era un om foarte bun. Nu a spus minciuni. A spus Domnului ce a făcut. Care era problema lui? Că după ce a făcut acelea, cerea îndreptățire, pentru că a ținut doar ce îi cerea Legea. Aici vine Hristos și răstoarnă totul zicând: „Canoanele Legii vechi nu sunt de ajuns, ele sunt o alcătuire omenească pentru ca oamenii să se înțeleagă, să existe o rânduială în cult. E tipicul pe care-l avem și noi azi, firește că el conține reguli. Însă acestea nu sunt de ajuns. Hristos vorbește despre închinarea în duh și în adevăr, cu inima curată. Aceasta răstoarnă formalismul iudaic.
Cred că Domnul ne învață despre multele cuvinte la rugăciune, să nu spunem multe cuvinte [fără trăire], și despre rugăciunea pentru vrăjmași. Aceste 2 elemente erau necunoscute evreilor. Și multele cuvinte sunt o însușire a cultului iudaic, după cum știm, și rugăciunea pentru vrăjmași era ceva necunoscut. În Vechiul Testament exista contrarul. Mulți psalmi există, după cum știm, doarece îi auzim în Biserică, sunt psalmi în care se vorbește despre vrăjmași în termeni agresivi.
Și ne impresionează profund faptul că Biserica a păstrat acest duh al Vechiului Testament, însă, dintr-o perspectivă nouă. Adică, păstrăm acea rugăciune iudaică împotriva vrăjmașilor, împreună cu învățătura lui Hristos, că trebuie să ne rugăm pentru vrăjmași. Este impresionant! Să ne aducem aminte de Slujba Învierii, în care spunem un psalm împotriva vrăjmașilor, cu cuvinte dure: „Să învie Dumnezeu și să se risipească vrăjmașii Lui…” „Precum se stinge fumul, să se stingă; cum se topeşte ceara de faţa focului, aşa să piară păcătoşii” – adică să ardă precum lumânarea care se topește. Este element din cultul iudaic. Și paralel există acest duh de noutate.
Pomelnice online și donații
Doamne ajută!
Dacă aveți un card și doriți să trimiteți pomelnice online și donații folosind cardul dumneavoastră, sau/și să susțineți activitatea noastră filantropică, inclusiv acest site, vă rugăm să introduceți datele necesare mai jos pentru a face o mică donație. Forma este sigură – procesatorul de carduri este Stripe – leader mondial în acest domeniu. Nu colectăm datele dvs. personale.
Dacă nu aveți card sau nu doriți să-l folosiți, accesați Pagina de donații și Pomelnice online .
Ne rugăm pentru cei dragi ai dumneavoastră! (vă rugăm nu introduceți detalii neesențiale precum dorințe, grade de rudenie, introduceri etc. Treceți DOAR numele!)
Mai ales pentru pomelnicele recurente, vă rugăm să păstrați pomelnicele sub 20 de nume. Dacă puneți un membru al familiei, noi adăugăm „și familiile lor”.
Dumnezeu să vă răsplătească dragostea!