Urmăriți un cuvânt scurt și clar care ne introduce în Sfânta Liturghie și cum trebuie să ne comportăm la această slujbă.
Vizionare plăcută! (după clip aveți podcastul și transcriptul)
(pentru o vizionare optimă vă rugăm întoarceți celularul sau tableta pe orizontală înainte de a porni clipul)
Powered by RedCircle
În episodul de astăzi, creștinismul antic se întâlnește cu prezentul și cu viitorul, pe măsură ce introducem cea mai comună slujbă din Biserica Ortodoxă Răsăriteană, o slujbă cunoscută din cele mai vechi timpuri ca Sfânta Liturghie.
Ne începem adesea episoadele spunând că videoclipurile acestui canal nu sunt explicații aprofundate sau discuții despre subiecte, ci doar introduceri ale acestora. Apoi vă spunem că cel mai bun mod de a afla mai multe despre acestea este să vizitați o Biserică Ortodoxă și să vorbiți cu un preot. Și nu am spus-o niciodată atât de hotărât ca în acest episod.
Dacă doriți să aflați despre Sfânta Liturghie, dacă doriți să știți cum se închină creștinii ortodocși și cum se închinau din cele mai vechi timpuri, vizitați, vă rog, o Biserică Ortodoxă și discutați cu un preot. Acest videoclip și orice alt videoclip și orice conținut pe care îl puteți vedea vreodată online, doar vor zgâria suprafața a ceea ce se întâmplă în Sfânta Liturghie.
Astăzi prezentăm preambulul introducerii a ceva ce este cu adevărat de nedescris. Unul dintre lucrurile care mă bucură cel mai mult în a fi creștin ortodox și a găzdui această emisiune este că atunci când vorbesc despre lucruri din Biserica Primară vorbesc de fapt despre lucruri trăite și practicate de mine astăzi în creștinismul meu de zi cu zi. Este slujba desfășurată în întreaga lume de creștinii ortodocși. Există câteva forme diferite de Sfântă Liturghie folosite de Biserica Ortodoxă Răsăriteană. Principala, pe care o veți întâlni cel mai des, este Sfânta Liturghie a Sf. Ioan Gură de Aur. O altă Liturghie pe care o veți auzi mai des în Postul Mare (de dinainte de Paște) este Liturghia Sfântului Vasile cel Mare. Sunt foarte asemănătoare, dar cea a Sf. Vasile durează puțin mai mult.
Sfânta Liturghie este numită de creștinii ortodocși principala slujbă de duminică. Este un eveniment cosmic. Este un eveniment la care participă îngerii, un eveniment în afara timpului. Originile ei sunt la fel de vechi ca religia noastră. Aici cerul se întâlnește cu Pământul. E un eveniment care are loc într-un anumit spațiu, la un moment stabilit și, totuși, este un eveniment despre care credem că transcende spațiul și timpul. Nu există un înlocuitor pentru el. Nu există nimic pe Pământ care să se compare cu el. E imposibil să-i dai o explicație exactă, chiar dacă unii oameni au încercat să facă asta prin cărți și cursuri întregi, oameni mult mai deștepți decât mine.
Noi doar vom introduce câteva lucruri care se întâmplă în Sfânta Liturghie, o mică privire de ansamblu asupra slujbei și la ce să te aștepți când participi. În momentul în care vizionezi acest clip, e posibil să fi participat deja la o Sfântă Liturghie, sper că da, sau poate intenționezi să faci acest lucru în curând.
Prima ta participare ar putea fi o experiență puternică și uluitoare sau ar putea fi o mică ciocnire culturală. Este complet normal. E posibil să ai nevoie de câteva vizite pentru a te obișnui. Dar du-te și fii atent la imnuri (care sunt absolut pline de teologie puternică) și asigură-te că pui întrebări după aceea despre lucrurile pe care nu le înțelegi. Și vei avea întrebări. Dacă nu ai întrebări deloc, înseamnă că ceva a mers prost, pentru că eu am fost creștin ortodox toată viața și încă mai găsesc lucruri în Sf. Liturghie despre care să învăț, pe care să le înțeleg și să le apreciez. Sunt atât de vaste toate informațiile, încât va fi nevoie de mai multe vizite și chiar o viață întreagă pentru a înțelege pe deplin ce se întâmplă aici. Dar pentru cei aflați la începutul călătoriei lor în Ortodoxie, amintiți-vă că va fi nevoie de mai multe Sfinte Liturghii înainte de a începe să înțelegeți și să vedeți fluxul a ceea ce se întâmplă.
Este o slujbă construită în întregime în jurul lui Hristos și al Scripturii. Dacă vă place Biblia, veți iubi Liturghia. Aproximativ trei sferturi din slujbă sunt pur și simplu extrase din Biblie. Slujba conectează împreună părți din Vechiul și Noul Testament. Liturghia nu este un eveniment de sine stătător. Este legată de o viață superioară și de o înțelegere a lui Hristos, a Scripturilor și a vieții noastre ca și creștini. Este legată de cum ne rugăm și de modul în care percepem calendarul. Totul, de la icoane, la muzică, până la arhitectură, este legat și împletit și construit pe temelia noastră, Iisus Hristos.
Cuvântul „liturghie” a fost definit în mai multe moduri diferite și, deși nu toate aceste definiții sunt corecte, toate merită auzite, deoarece fiecare ne ajută să înțelegem puțin din ceea ce se întâmplă. Este fie „lucrarea oamenilor”, fie „lucrarea comună”, fie „un serviciu oferit oamenilor”. Scopul meu principal în a aminti definiția cuvântului „liturghie” este că, indiferent cum este definit, oamenii sunt întotdeauna implicați. Acesta nu este un eveniment pentru spectatori, nu suntem aici doar ca să ascultăm muzica sau să învățăm ceva, suntem aici ca participanți la Sfânta Liturghie. Participăm la slujbă doar prin prezența acolo. În Bisericile Ortodoxe, o slujbă nu poate fi făcută numai de preot, trebuie întotdeauna să fie și alți oameni prezenți, fie că sunt una sau două persoane, fie că sunt câteva sute de oameni, dar trebuie să existe o congregație.
Dacă ajungi devreme la o Sfântă Liturghie la o Biserică Ortodoxă, probabil vei constata că există deja o slujbă în desfășurare. Și aceasta este o altă slujbă care precede Dumnezeiasca Liturghie. Poate fi Utrenia sau Rugăciunile Ceasurilor, dar asta este o altă poveste. În timpul slujbei, vei auzi în mare parte rugăciuni și imnuri. Nu se vor întâmpla multe, dar se întâmplă multe în spatele ușilor Altarului și preotul se pregătește pentru Sfânta Liturghie. Liturghia este o expresie a Împărăției Cerurilor pe Pământ. Acum, știind acest lucru, te ajută să înțelegi și să vezi o parte din concentrarea pe Împărăție care are loc pe parcursul slujirii și unele dintre temele imperiale care există acolo.
Deci, când auzi de la preot cuvintele „Binecuvântată este Împărăția…, acum și pururea și în vecii vecilor” iar oamenii cântă „Amin”, atunci este începutul Sfântei Liturghii. Aceasta este slujba principală. Când intri într-o Biserică Ortodoxă pentru prima dată, vei observa că are o parte principală (naosul), unde îi vei vedea pe toți ceilalți oameni, congregația, și apoi este Altarul. Iar între Altar și partea principală a clădirii se află un perete de icoane cunoscut sub numele de iconostas. Tu te vei afla în zona congregației și, când vei merge pentru prima dată, găsește-ți un loc confortabil unde doar să stai (în picioare) și să poți vedea ce se întâmplă. Tot ce trebuie să faci este să asculți cuvintele și să vezi ce se întâmplă.
Dacă este prima ta vizită, nu uita să porți pantofi confortabili deoarece se stă mult în picioare la slujbele ortodoxe. Mitropolitul Anthony Bloom, un episcop ortodox cu o binecuvântată amintire, a făcut odată gluma că „Ortodoxia bună începe în picioare”, pentru că se stă mult în picioare.
Începem Sfânta Liturghie cu așa-numita Ectenia Mare. „Ectenia” („litania”) este un cuvânt care înseamnă practic „implorare”. În timpul ei, îl rugăm pe Dumnezeu pentru pace în Împărăție, în țară și în lume. Aceste cereri sunt urmate de psalmi, rugăciuni și lecturi suplimentare despre Hristos și despre Întruparea și Învierea Sa.
În cele din urmă, ajungem la o procesiune împărătească. Acesta e un eveniment împărătesc, amintiți-vă, și prima procesiune împărătească este numită Mica Intrare, și veți vedea preotul ieșind din Altar în corpul principal al bisericii (naos), și apoi mergând în fața Altarului, purtând Cartea Sf. Evanghelii. Originile acestei procesiuni sunt chiar mai vechi decât autorii slujbei, pentru că pe vremuri aceste Cărți ale Evangheliei erau absolut neprețuite. Pentru o vreme, au fost chiar ilegale, sub persecuția romană. Așa că erau aduse dintr-un loc sigur în naosul Bisericii în timpul slujbei. În zilele noastre nu mai trebuie să ascundem sau să protejăm aceste Cărți ale Evangheliilor ca atunci, iar Evanghelia rămâne pe Altar între slujbe, dar procesiunea rămâne. Există, de asemenea, un sens mai profund al procesiunii prin faptul că Evangheliile reprezintă, de asemenea, Cuvântul lui Dumnezeu, Hristos Însuși, care vine în lume. Dacă Biserica Ortodoxă la care participi are scaune, în acel moment nu stai așezat. Stai în picioare la orice procesiune pe care o vezi. De fiecare dată când preotul intră în corpul principal al Bisericii, este un motiv să stai în picioare din pricina a ceea ce reprezintă.
După câteva imnuri mai importante, ajungem la citiri. Dumnezeiasca Liturghie este o slujbă care urcă din ce în ce mai sus către Dumnezeu, așa că mai întâi avem o citire de epistolă, adică o citire din una dintre scrisorile Sf. Pavel, sau Sf. Petru, sau o alta din cărțile Noului Testament, dar nu din Sf. Evanghelie, și aceasta se va citi din mijlocul bisericii de către un citeț. Urmează apoi o lectură din Evanghelii, adică din cartea care a fost purtată de preot prin biserică. Evanghelia va fi citită din fața Ușilor Împărătești, de către un diacon, dacă e prezent, sau de către un preot. Deoarece Cărțile Evangheliilor conțin cuvântul lui Hristos, ele sunt cele mai importante cărți pe care le avem. Lecturile pe care le veți auzi din Evanghelie și din epistolă nu sunt alese la întâmplare de către preot sau de către comunitate. Au fost selectate de Biserică și vei auzi aceeași citire din Sf. Evanghelie în aceeași duminică în toată lumea.
Odată cu citirea din Sfânta Evanghelie, se încheie și prima jumătate a Sfintei Liturghii. Sau, altfel spus, în cadrul Sfintei Liturghii sunt, de fapt, două Liturghii. Prima dintre aceste două Liturghii, care alcătuiesc Dumnezeiasca Liturghie, este Liturghia catehumenilor. Un catehumen este cineva care studiază credința creștină și se pregătește pentru a fi botezat, dar nu a intrat încă [oficial] în Biserică. Și în acest moment al slujbei, în creștinismul antic, catehumenii trebuiau să plece. Văzuseră prima parte a slujbei, ascultaseră citirea din Evanghelie și apoi plecau de la slujbă pentru a-și continua educația în credința creștină. Așadar, veți auzi în continuare o mică parte din slujba cunoscută ca Ectenia Catehumenilor și veți auzi preoții spunând „cei chemați ieșiți” (adică să plece toți catehumenii). Dacă nu ești creștin ortodox botezat, acum nu mai trebuie să pleci și poți rămâne și urmări restul slujbei, dar să înțelegi că este o adevărată binecuvântare și onoare că ești acolo și poți vedea ceva ce Biserica Primară considera a fi atât de sfânt încât doar credincioșii botezați și pregătiți puteau rămâne.
Această a doua Liturghie, care e pe cale să înceapă în cadrul Sfintei Liturghii, e cunoscută ca Liturghia Credincioșilor. Mai multe rugăciuni și imnuri urmează și vor conduce la așa-numita Marea Intrare. Aceasta e a doua procesiune imperială a slujbei. Această procesiune este mai lungă decât prima și în aceasta veți vedea preotul purtând pâinea și vinul pregătit pentru Sfânta Împărtășanie. Lucrurile conduc acum la partea cea mai sfântă a slujbei – Sfânta Împărtășanie. Mai multe rugăciuni și cereri urmează acestei procesiuni și se fac ultimele pregătiri. Veți auzi Biserica recitând Crezul de la Niceea, în timp ce în Altar are loc evenimentul major al slujbei – sfințirea Darurilor.
La final, preotul iese din Altar cu Potirul în mâini și cu fața la oameni. În Potir se află Euharistia (Sf. Împărtășanie), Trupul și Sângele lui Iisus Hristos. Aceasta e cea mai importantă parte a slujbei și nu o putem acoperi într-un videoclip. Orice conversație și discuție despre acest subiect al Sf. Euharistii ar trebui purtată, față către față, cu un preot. Aceasta e partea cea mai înaltă și mai sfântă a Sfintei Liturghii și cea mai înaltă și mai sfântă parte a vieții creștine ortodoxe însăși. Veți vedea acum membri ai congregației venind să primească Sf. Împărtășanie, care le este dată cu o linguriță de către preot. Sfânta Împărtășanie este rezervată credincioșilor creștini ortodocși botezați care s-au pregătit pentru a primi Sfintele Daruri.
Dacă ești creștin ortodox și mergi să iei Sf. Împărtășanie, nu uita să faci rugăciunile de dinainte de Împărtășanie. Sunt foarte importante și foarte frumoase. Dacă ești catehumen sau vizitator al Bisericii Ortodoxe, să nu mergi să iei Sf. Împărtășanie, doar stai unde ești și privește. Când se termină Împărtășania, urmează mai multe rugăciuni și imnuri de mulțumire pentru Sf. Împărtășanie, care sunt urmate de rugăciuni și imnuri de încheiere.
E important să știi că atunci când auzi: „Să plinim rugăciunea noastră Domnului”, slujba nu s-a încheiat încă. Mai sunt încă multe de făcut. Mulți au crezut că e timpul să iasă acum, la prima lor vizită. Următoarele câteva minute sunt încă foarte importante. Rugăciunile de încheiere par a indica finalul slujbei, dar ele reprezintă, de fapt, o parte esențială a vieții creștine, pentru că acum preotul îi binecuvântează pe oameni să iasă din nou în lume. La sfârșitul slujbei, preotul va sta în fața oamenilor ținând o cruce, iar membrii Bisericii vor veni și vor săruta crucea. Ești binevenit și tu să săruți crucea și să primești o binecuvântare. Amintește-ți că în acest moment nu săruți o bucată de metal, ci Îl săruți pe Iisus Hristos. Ți se poate oferi o bucată de pâine binecuvântată, fie de către preot, fie de un membru al congregației. Aceasta nu este Sf. Împărtășanie, e pâine binecuvântată numită anafură. Și dacă ți se dă, o poți mânca (dacă nu ai mâncat sau băut ceva înainte).
Slujba s-a terminat acum. S-ar putea să mai auzi câteva cântări de mulțumire sau să vezi unii creștini ortodocși care s-au împărtășit stând în picioare și citind singuri din cărticele rugăciunile de mulțumire, dar partea principală a slujbei s-a terminat. În anumite zile și în anumite biserici, mai poate urma o mică slujbă după Sfânta Liturghie. Poate fi o slujbă de pomenire sau o slujbă specială care are loc în anumite zile ale anului, dar Sfânta Liturghie s-a finalizat.
Dacă comunitatea are un loc unde să bea o ceașcă de ceai sau cafea și să ia o gură de mâncare, acolo poți întâlni membri ai Bisericii și să le pui întrebări. Nu există întrebări stupide, nu există întrebări greșite, vei avea întrebări și după prima, a doua și chiar a 150-a slujbă. Asigură-te că porți discuții, pentru că întrebările despre Sfânta Liturghie sunt cel mai bine adresate și răspunse în persoană.
Acum, poate ați observat că ceva lipsea în această mică introducere în Sfânta Liturghie, și anume nu am menționat predica. Se face și o predică în timpul Sfintei Liturghii, de cele mai multe ori imediat după citirea Evangheliei, dar uneori va fi la sfârșitul slujbei. S-ar putea să vii dintr-un mediu pentru care unul dintre motivele principale de a merge la biserică e să înveți ceva, să asculți o predică bună. Concepția ta despre un preot bun ar putea fi că [e cineva care] poate ține o predică bună. Dar în Biserica Ortodoxă și în Creștinismul antic, predica nu era punctul principal al slujbei.
Predicile sunt foarte importante, desigur, iar Sfântul Ioan Gură de Aur (care a scris Sf. Liturghie folosită în majoritatea duminicilor în Biserica Ortodoxă) a fost renumit pentru scrierea de predici. Dar în Creștinismul antic și în Biserica Ortodoxă de astăzi, principalul obiectiv al slujbelor noastre de duminică e venerarea (închinarea) și participarea. A ține o predică bună e departe de a fi cea mai importantă lucrare a unui preot ortodox sau a oricărui preot de-a lungul istoriei. Dacă doriți să știți mai multe despre care este cea mai importantă lucrare a unui preot, vă rugăm să discutați cu el despre asta.
Dumnezeiasca Liturghie a fost limbajul comun al Bisericii de secole și secole. Un creștin ortodox de astăzi poate călători în întreaga lume, în orice țară și în orice Biserică Ortodoxă, fie ea o catedrală grandioasă sau o capelă mică construită dintr-un garaj vechi, dar slujba va fi aceeași, citirile Bibliei vor fi aceleași, imnurile vor fi aceleași, vor fi aceleași adevăruri și, cel mai important, același Dumnezeu: Tatăl, Fiul și Duhul Sfânt, cărora ne închinăm în adevăr.
Mulțumesc foarte pentru vizionare! Am fost puțin emoționați la realizarea acestui episod, pentru că este un subiect incredibil de important și vrem să spunem atât de multe și știm că nu putem pentru că pur și simplu nu putem încadra totul într-un singur clip chiar dacă ar dura 10 ore. Deci, încă o dată, cu riscul de a suna ca un disc stricat, vă rog să vizitați o Biserică Ortodoxă la o slujbă și să discutați cu preotul după slujbă.
Pomelnice online și donații
Doamne ajută!
Dacă aveți un card și doriți să trimiteți pomelnice online și donații folosind cardul dumneavoastră, sau/și să susțineți activitatea noastră filantropică, inclusiv acest site, vă rugăm să introduceți datele necesare mai jos pentru a face o mică donație. Forma este sigură – procesatorul de carduri este Stripe – leader mondial în acest domeniu. Nu colectăm datele dvs. personale.
Dacă nu aveți card sau nu doriți să-l folosiți, accesați Pagina de donații și Pomelnice online .
Ne rugăm pentru cei dragi ai dumneavoastră! (vă rugăm nu introduceți detalii neesențiale precum dorințe, grade de rudenie, introduceri etc. Treceți DOAR numele!)
Mai ales pentru pomelnicele recurente, vă rugăm să păstrați pomelnicele sub 20 de nume. Dacă puneți un membru al familiei, noi adăugăm „și familiile lor”.
Dumnezeu să vă răsplătească dragostea!