Urmăriți un cuvânt scurt, clar și necesar mai ales pentru ortodocșii care doresc să răspundă neoprotestanților sau sunt influențați de protestantism, cuvânt în care ni se explică cum se raportează creștinii ortodocși la Fecioara Maria și în care ni se face distincția între venerație și închinare.
Vizionare plăcută! (după clip aveți podcastul și transcriptul)
(pentru o vizionare optimă vă rugăm întoarceți celularul sau tableta pe orizontală înainte de a porni clipul)
Powered by RedCircle
Pr. JESSE ROBINSON: Biserica Ortodoxă Sf. Treime Oricine intră într-o Biserică ortodoxă ne va auzi folosind acest cuvânt iar și iar, iar acest cuvânt este Theotokos. Este un cuvânt grecesc care înseamnă Născătoarea de Dumnezeu. Este un termen foarte important pentru noi, atât de important încât, de obicei, menținem forma grecească a termenului, când îl spunem. Folosim acest cuvânt în loc de un alt cuvânt care a fost folosit cu multe secole în urmă, cuvântul Christotokos, adică Maica lui Hristos. Ereticii și istoricii au insistat că Maria trebuie într-adevăr onorată și că este o persoană minunată, dar, până la urmă, ea trebuie să fie mamă doar pentru Hristos și că este o nebunie să o numim Maica lui Dumnezeu.
Sfântul Chiril din Alexandria a spus că este surprins că nu toată lumea o numește Maica lui Dumnezeu, iar asta are deplină legătură cu cine credem noi că este Hristos, fiind în egală măsură Dumnezeu și om. Nestorie, așa cum adesea fac ereticii, a mers un pic prea departe cu această distincție între natura divină a lui Hristos și natura Sa umană. Dacă mergi prea departe într-un sens, te trezești în erezie, dacă te duci prea departe în cealaltă direcție, te găsești în erezia opusă. Dar Sf. Chiril a fost foarte clar, că dacă Hristos este pe deplin Dumnezeu, atunci putem spune că Maria L-a născut pe Dumnezeu și asta este exact ceea ce s-a concluzionat, ori asta spunem noi.
Așa că noi o numim Theotokos, adică Născătoarea de Dumnezeu, pentru că [acest termen] are multe de spus despre cine este ea și cine este Hristos și ce este El, care, de asemenea, are totală legătură cu cine suntem noi, cine sunt oamenii. Nu credem că Maria a trebuit să primească un tip special de Har pentru a fi născută într-o stare demnă de a-L naște pe Iisus, Fiul lui Dumnezeu. Așa că unii ar spune că ”Maria este la fel ca oricine altcineva”, ceva de genul: ”Scuze, dar ea este om ca toți ceilalți…”. Dar noi, Ortodocșii am spune că: ”Maria este la fel ca și noi! Nu este asta minunat?” Și în această distincție este evidentă o diferență în modul în care oamenii percep umanitatea.
Dacă cineva percepe umanitatea ca fiind, să spunem, joasă, decăzută, poate chiar murdară și nedemnă de Dumnezeu, atunci este complet logic că ei ar trata-o pe mama lui Hristos astfel. Dar dacă cineva vede umanitatea prin ochii lui Dumnezeu, adică ridicată la statutul de a fi demnă de a sta pe tronul Său. Dacă examinăm sărbătoarea Înălțării, Hristos în divinitatea și umanitatea Sa se urcă pentru a se așeza pe tronul lui Dumnezeu. Asta înseamnă că umanitatea se așează pe tronul lui Dumnezeu în Împărăție. Iată cât de sus trebuie privită umanitatea.
Astfel vede Domnul umanitatea. Și dacă Domnul vede umanitatea așa, atunci este logic ca și mama Sa să fie tratată în acest fel. Noi reprezentăm acest lucru în Biserici. Ea este pe același plan orizontal și vertical cu El, nu pentru că ea ar fi cumva sursa sfințeniei ei, ci pentru cât de mult o prețuiește El și prin ea, cu aceeași considerație privește întreaga umanitate. Așa că, atunci când o vedem pe ea stând la dreapta Lui, ar trebui, de asemenea, să vedem potențialul nostru de a sta lângă El.
Acest lucru este reflectat și în iconografia noastră. Modul în care ne aranjăm icoanele în Biserică este foarte intenționat. Și o vom vedea pe Maria ca având, în mod obișnuit, cea mai mare icoană din Biserică, deasupra Altarului și această icoană este numită Împărăteasa Cerurilor, pentru că în pântecele ei l-a cuprins pe Cel Necuprins. Cel prin care a apărut toată creația a fost ținut în pântecele ei, Cel imuabil era mărginit în pântecele ei. Așa că o venerăm pentru acest motiv. Ea este foarte specială pentru noi. Ea continuă să interacționeze cu umanitatea, chiar și după moartea ei, făcându-se cunoscută prin miracole, prin icoane făcătoare de minuni, prin aparițiile ei. Este foarte clar din cuvintele ei către noi, atunci când a adormit, că nu ne va lăsa singuri. Este foarte clar că asta se întâmplă de fapt.
Așa că una dintre obiecțiile comune pe care le primim este: ”Arată-mi în Scriptură! Unde scrie să ne rugăm Mariei?” Ei bine, trebuie să separăm puțin lucrurile. În primul rând, sfârșitul vieții noastre nu este sfârșitul comuniunii noastre, unul cu celălalt. Așa că atunci când unii dintre noi mor, continuăm să ne rugăm pentru ei, iar apoi, dacă ne e clară sfințenia lor, îi vom ruga pe ei să se roage pentru noi. Acesta este un lucru distinctiv. Dacă continuăm să ne adâncim în asta, apoi putem vedea că, bineînțeles, cineva care este un mare creștin, este cineva căruia i-am cere ajutorul.
Acum, de ce Maria? Mai întâi să începem cu Vechiul Testament. Solomon a devenit rege și mama sa, Batșeba, vine la el în numele altcuiva. Cineva a venit la ea, cerându-i să vorbească cu fiului său în numele lui și să îl ajute să primească ceea ce are nevoie. Așa că ea se duce la fiul ei, Solomon. Și când ajunge, el imediat pune un scaun regal în dreapta lui pentru ea și îi îndeplinește cererea. Aproape fiecare rege al lui Israel după aceea, mai degrabă decât să-și țină soția pe scaunul de regină, o avea pe regina mamă șezând la dreapta lui. Și în fiecare caz în care există un nou rege, regele este numit, și chiar în acele prime versete, în primele paragrafe, este numită și mama sa. Ar fi perfect logic că, în timp ce Hristos călătorește, insistând că el este Mesia, oamenii să fie interesați să afle cine este mama Sa. După Înălțarea Sa, când discipolii săi au ieșit în toată lumea, predicând despre El, era normal ca orice evreu bun care cunoștea Scriptura să întrebe cine este mama Lui, pentru că aceasta ar fi un lucru normal dacă Îl acceptau ca fiind Regele lor și Mesia. Așa că acesta e numărul unu.
Numărul doi, vedem o reflectare a aceleiași cereri a mamei la nunta din Cana [Galileii]. Se duc la mama Lui pentru a-L convinge să facă ceva în legătură cu lipsa vinului și ea le spune să facă tot ceea ce El le va spune. Ea arată spre El și spune: „Faceți orice vă va spune” (Ioan 2:5). Asta face Maica Domnului pentru noi toți acum. Mergem la ea și o rugăm să ne ajute, și ea se duce la El și Îl roagă în numele nostru, dar apoi se întoarce la noi și ne spune: ”Faceți voia Lui!” În final, auzim pe cineva din mulțime, în altă poveste, strigând către Domnul: ”Fericit este pântecele care Te-a purtat şi fericiţi sunt sânii pe care i-ai supt!” (Luca 11:27), iar El spune, ca răspuns, despre mama sa: ”dar fericiți sunt cei ce ascultă cuvântul lui Dumnezeu şi-l păzesc” (Luca 11:28). Nu este o respingere la adresa ei. El spune că asta o face mare. A slujit cuvântul lui Dumnezeu și l-a păstrat. Am putea spune și că L-a purtat în ea.
Pomelnice online și donații
Doamne ajută!
Dacă aveți un card și doriți să trimiteți pomelnice online și donații folosind cardul dumneavoastră, sau/și să susțineți activitatea noastră filantropică, inclusiv acest site, vă rugăm să introduceți datele necesare mai jos pentru a face o mică donație. Forma este sigură – procesatorul de carduri este Stripe – leader mondial în acest domeniu. Nu colectăm datele dvs. personale.
Dacă nu aveți card sau nu doriți să-l folosiți, accesați Pagina de donații și Pomelnice online .
Ne rugăm pentru cei dragi ai dumneavoastră! (vă rugăm nu introduceți detalii neesențiale precum dorințe, grade de rudenie, introduceri etc. Treceți DOAR numele!)
Mai ales pentru pomelnicele recurente, vă rugăm să păstrați pomelnicele sub 20 de nume. Dacă puneți un membru al familiei, noi adăugăm „și familiile lor”.
Dumnezeu să vă răsplătească dragostea!
3 Comment
Este important sa intelegem diferenta dintre veneratie si inchinare cand vine vorba de Fecioara Maria in traditia ortodoxa. Noi, crestinii ortodocsi, o veneram si o cinstim pe Fecioara Maria ca o persoana sfanta si inteleapta, care a fost aleasa sa fie mama lui Hristos. Dar nu o inchinam ca pe un zeu, ci ii aducem doar respect si onoare ca Fecioara si ca mama lui Hristos. Aceasta distinctie este importanta deoarece unele denominatii protestante o acuza pe Biserica Ortodoxa de inchinare la Fecioara Maria, ceea ce nu este deloc adevarat. Sper ca acest cuvant va va ajuta sa raspundeti neoprotestantilor si sa intelegeti mai bine raportul crestinilor ortodocsi cu Fecioara Maria. Va invit sa vizionati webinarul urmator si sa descoperiti mai multe despre invatatura Bisericii Ortodoxe in legatura cu Maica Domnului. Vizionare placuta!
La finalul podcastului este citat din Luca 11.28 dar se omite un cuvant esential: „asa este” , sarindu-se direct la „dar fericiti sunt cei…”
NU, NU se omite. Acel cuvânt NU există în Sf. Scriptură. Este adăugat în traducerea românească.