Susținem și apreciem poziția Sf. Sinod al Bisericii Ortodoxe Române care, în perspectiva alegerilor europarlamentare, locale, legislative și prezidențiale din anul 2024, a emis un foarte bun document oficial în acest sens. La sfârșitul scurtei noastre analize vă vom prezenta documentul în verbatim.
Întâi de toate remarcăm faptul că Biserica Ortodoxă recomandă 10 criterii orientative pentru aprecierea candidaților electorali, lucru pe care îl socotim esențial astăzi în societatea lipsită de sistem de valori în care trăim.
Este un text foarte bun care se concentrează pe iubirea de Dumnezeu și de neam. Biserica înțelege să-și protejeze turma în fața marilor războaie ideologice care se ridică asupra credincioșilor de către cei străini de ortodoxie și de neam.
Evidențieri
I. manifestarea credinței în Dumnezeu și a responsabilității faţă de comunitate;
II. apărarea libertății religioase și susținerea activităților spirituale şi sociale ale Bisericii;
Imediat pe locul trei avem protecția familiei tradiționale și a vieții, războită acerb astăzi:
III. respectul pentru persoana umană şi promovarea culturii vieţii: promovarea familiei tradiționale, firești, formată din bărbat şi femeie, menită să conceapă alte vieți; implementarea de politici împotriva avortului, eutanasiei, cercetărilor pe embrioni umani, clonării;
Iar pe locul patru, educația – care este unul dintre principalii vectori de atac împotriva neamului:
IV. promovarea unei educații naționale integrale, care îmbină cunoașterea intelectuală cu formarea morală și spirituală;
Știri din lume
Înainte de a vă prezenta textul complet al hotărârii Sf. Sinod vă prezentăm știri conexe din arealul religios:
- Biserica Greciei a hotărât ca manifestațiile din Duminica Ortodoxiei să nu se mai țină public în Catedrala Arhiepiscopiei Atenei, ci într-un cadru semiprivat în Biserica Mănăstirii Petraki, cadru în care sunt excluși, în semn de protest, politicienii care au votat legea care permite căsătoria cuplurilor de același sex. Este prima dată în istoria Greciei când se întâmplă așa ceva.
- Tot în Grecia, progresiștii au scos un film al cărui afiș reprezintă o femeie gravidă pe jumătate dezbrăcată răstignită pe cruce și având în jurul ei cercul de stele al Uniunii Europene. Biserica a dezavuat prin declarații publice acest lucru.
- Biserica Greciei a scos o „listă neagră” cu politicieni în vederea alegerilor europarlamentare, listă în care, desigur, votul legii în favoarea căsătoriei cuplurilor de același sex are un factor determinant.
- Patriarhia Ecumenică a fost ținta unei dezinformări: a fost promovată ideea că Patriarhia, prin purtătorul ei de cuvânt, ar fi fost împotriva atitudinii Bisericii Greciei relativ la căsătoria cuplurilor de același sex. Ideea este falsă. Comunicatul Patriarhiei Ecumenice este următorul:
- Declarația Patriarhiei Ecumenice
Sfântul Sinod, întrunit sub președinția Sanctității Sale, în ședința sa ordinară, astăzi, miercuri, 24 ianuarie 2024, readuce în atenția evlavioșilor creștini ai Preacinstitului Tron Ecumenic, tema cu privire la dezbaterea privind instituționalizarea căsătoriei între persoane de același gen și nașterea copiilor în Grecia, prin Hotărârea obligatorie a Sfântului și Marelui Sinod al Bisericii Ortodoxe (Creta, iunie 2016), că „Biserica nu acceptă pentru membrii ei conviețuirea persoanelor de același sex sau de sexe diferite, precum și orice altă formă de conviețuire în afara căsătoriei” ca „unire a bărbatului și a femeii în Hristos”, care „constituie o mică biserică sau chipul unei biserici” (textul preluat din „Taina căsătoriei și impedimentele ei”, I.10 și 4).
Se remarcă în același timp faptul că membrii Bisericii care intră în astfel de forme de conviețuire trebuie tratați cu responsabilitate pastorală și cu dragoste în Hristos.
Din partea Secretariatului Sfântului Sinod - Dezinformarea provine de la faptul că un teolog problematic care a mai avut derapaje în trecut, arhidiaconul John Chryssavgis, și-a exprimat poziția personală, contrară poziției Patriarhiei Ecumenice și moralei ortodoxe. Cu toate că este adevărat că el are rol de consilier în probleme de mediu la Patriarhia Ecumenică, părintele John Chryssavgis locuiește în SUA și este membru al Bisericii Ortodoxe al Americii fără să aibă relații strânse duhovnicești cu Patriarhia Ecumenică.
- Declarația Patriarhiei Ecumenice
- Biserica Rusiei a catalogat hotărârea Papei de a spune preoților să dea binecuvântări non-liturgice cuplurilor de același sex drept o „deviere majoră de la morala creștină”.
- Tot mai multe dovezi ies la iveală din decadența Catolicismului relativ la patimile trupești. Un apropiat al Papei, Cardinalul Victor Manuel Fernandez, arhiepiscop de La Plata, a publicat mai multe cărți în care promovează aceste patimi, una dintre ele fiind atât de pornografică și hulitoare încât nu se pot posta extrase din aceasta online – caracterizare care aparține chiar jurnaliștilor și credincioșilor nonortodocși (inclusiv catolici). Notăm că autorul acestor cărți pornografice, dincolo de faptul că este Cardinal, a ajuns după publicarea cărților care au fost trimise anonim la Vatican, rector al Universității Catolice din Argentina.
Îndreptarul Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe Române privind anul electoral
În perspectiva alegerilor europarlamentare, locale, legislative și prezidențiale din anul 2024, Sfântul Sinod al Bisericii Ortodoxe Române, pornind de la pozițiile exprimate succesiv prin hotărârile sinodale din 13-14 februarie 1996, 23-25 februarie 2000, 12-13 februarie 2004, 5-7 martie 2008, 25 februarie 2016 și 21 iulie 2020, din dorința de a face cât mai clară atitudinea Bisericii Ortodoxe Române față de viața politică și campaniile electorale, hotărăște:
1. În calitatea sa de cetățean al Patriei și de părinte duhovnicesc al tuturor enoriașilor săi, indiferent de orientarea lor politică, preotul are libertatea, binecuvântarea și îndatorirea ca, de pe poziția și prin mijloacele duhovnicești care-i sunt specifice, să participe la viața cetății, sprijinind activitățile menite să promoveze binele obștesc și împotrivindu-se oricăror măsuri sau activități care se dovedesc a fi în contradicție cu învățătura și morala creștină ortodoxă. În vederea respectării opțiunilor politice ale credincioșilor săi, preotul are obligația de a păstra neutralitatea în timpul campaniilor electorale, atât în declarațiile publice, cât şi în activitatea practică, față de problemele cu caracter politic. Opțiunea politică a preotului va fi exprimată doar prin votul personal secret.
2. Menține hotărârea sinodală nr. 1676 din 6 martie 2008, prin care, în conformitate cu Sfintele Canoane (6 Apostolic, 7 Sinodul IV Ecumenic, 10 Sinodul VII Ecumenic, 11 Sinodul local Cartagina), se stipulează că printre îndeletnicirile incompatibile cu slujirea și demnitatea clericală se numără și aceea de „a primi asupra sa dregătorii sau îndeletniciri lumești”, iar arhiereului, preotului, diaconului, monahului și monahiei din Biserica Ortodoxă Română, le este interzis:
a) să facă politică partinică;
b) să fie membru(ă) al unui partid politic sau al unei organizații care poate fi asimilată unui partid politic;
c) să candideze la alegerile parlamentare sau locale;
d) să participe la campanii electorale în calitate de susținător (oare);
e) să ocupe funcții de demnitar/înalt funcționar public la nivel central sau local, în Statul român sau în alte state.
3. Clericul sau monahul, care se implică în politica vreunui partid în calitate de membru sau de candidat, dar şi prin susținerea unui candidat, încalcă legământul depus la hirotonie („...nu mă voi îndeletnici cu activități potrivnice chemării preoțești şi nu mă voi face părtaș la lucrări şi adunări care dăunează Bisericii”, hotărârea sinodală nr. 4670/2008), prevederile Regulamentului autorităților canonice disciplinare și al instanțelor de judecată ale Bisericii Ortodoxe Române (2015) şi ale Regulamentului pentru organizarea vieții monahale și funcționarea administrativă şi disciplinară a mănăstirilor (2003) și va trebui să aleagă între cariera politică şi misiunea clericală/viața monahală. Abaterile de acest fel vor fi judecate în Consistoriile eparhiale.
4. Aplicând principiul iconomiei (pogorământ, dispensă), în vederea împlinirii misiunii pastoral-sociale la care sunt chemați în viața comunităților pe care le păstoresc, Sfântul Sinod, prin hotărârea sinodală nr. 1676 din 6 martie 2008, permite totuși ca preoții și diaconii să candideze, însă doar ca independenți și doar pentru calitatea de consilier local şi consilier județean în România, în următoarele condiții:
a) lipsa unor candidați laici ortodocși, bine pregătiți, capabili să reprezinte eficient comunitățile din care provin și în a căror componență intră credincioși ortodocși;
b) încălcarea neutralității politice sau susținerea publică pe plan local a unui partid politic de către deservenții altor culte sau organizații religioase;
c) promovarea de către unele partide politice a unor oameni politici care au atacat în mod constant instituția Bisericii și valorile morale creștine ale societății sau candidarea respectivelor persoane ca independenți.
5. Preoții și diaconii nu pot candida la alegerile locale fără aprobarea scrisă a Chiriarhilor lor. Aceasta va fi acordată în urma analizei solicitărilor, într-o ședință a Permanenței Consiliului Eparhial și numai acelor clerici considerați capabili să promoveze interesele comunității în consiliile locale și în consiliile județene. Dacă, însă, se dovedește că preotul sau diaconul nu corespunde cerințelor mandatului încredințat, de a lucra şi a apăra interesele comunității locale, atunci i se va retrage aprobarea.
6. Preoții și diaconii, care au obținut aprobarea bisericească de a candida pentru a deveni membri în consiliul local sau consiliul județean, vor fi suspendați de la slujire pe întreaga perioadă a campaniei electorale (pentru evitarea oricăror suspiciuni referitoare la folosirea de mijloace pastorale în campania electorală), vor adopta în timpul campaniei electorale un comportament adecvat slujirii şi demnității preoțești, vor respecta legislația în vigoare privind campaniile electorale şi alegerea autorităților administrației publice locale şi nu vor folosi în scopuri electorale lăcașurile de cult.
7. Sfântul Sinod reamintește apelul său către liderii partidelor politice din România de a nu permite recrutarea de membri din rândurile clerului și nici folosirea în scopuri politice a persoanelor, spațiilor, slujbelor și însemnelor bisericești.
8. Sfântul Sinod reiterează faptul că Biserica Ortodoxă Română nu recomandă susținerea vreunui partid politic sau vreunei ideologii politice, ci îndeamnă pe toți cetățenii să facă alegeri după criterii care vizează realizarea binelui țării și promovarea valorilor creștine în societate. În acest sens, pentru aprecierea candidaților la alegerile europarlamentare, locale, parlamentare și prezidențiale din acest an, recomandă credincioșilor Bisericii noastre următoarele 10 criterii orientative:
I. manifestarea credinței în Dumnezeu și a responsabilității faţă de comunitate;
II. apărarea libertății religioase și susținerea activităților spirituale şi sociale ale Bisericii;
III. respectul pentru persoana umană şi promovarea culturii vieţii: promovarea familiei tradiționale, firești, formată din bărbat şi femeie, menită să conceapă alte vieți; implementarea de politici împotriva avortului, eutanasiei, cercetărilor pe embrioni umani, clonării;
IV. promovarea unei educații naționale integrale, care îmbină cunoașterea intelectuală cu formarea morală și spirituală;
V. apărarea și promovarea sănătății fizice, psihice și morale/spirituale a poporului român;
VI. diminuarea sărăciei, dezvoltarea economică și creșterea demografică a României;
VII. apărarea şi promovarea patrimoniului cultural și spiritual național;
VIII. apărarea resurselor naturale, ocrotirea mediului şi dezvoltarea agriculturii, ca baze ale responsabilității pentru generațiile prezente şi viitoare;
IX. sprijinirea comunităților de români din jurul granițelor şi a diasporei române, precum şi promovarea de proiecte de încurajare a românilor să revină în România;
X. apărarea şi promovarea cu demnitate a intereselor poporului român, pe plan extern şi intern.
9. Desigur, aceste criterii pot fi completate cu alte criterii utile pentru orientarea alegătorilor spre un vot corect, responsabil și folositor țării.
Îndreptarul a fost aprobat prin hotărârea sinodală nr. 1731 din 29 februarie 2024
Sursa Îndreptarului: Basilica.ro
Pomelnice online și donații
Doamne ajută!
Dacă aveți un card și doriți să trimiteți pomelnice online și donații folosind cardul dumneavoastră, sau/și să susțineți activitatea noastră filantropică, inclusiv acest site, vă rugăm să introduceți datele necesare mai jos pentru a face o mică donație. Forma este sigură – procesatorul de carduri este Stripe – leader mondial în acest domeniu. Nu colectăm datele dvs. personale.
Dacă nu aveți card sau nu doriți să-l folosiți, accesați Pagina de donații și Pomelnice online .
Ne rugăm pentru cei dragi ai dumneavoastră! (vă rugăm nu introduceți detalii neesențiale precum dorințe, grade de rudenie, introduceri etc. Treceți DOAR numele!)
Mai ales pentru pomelnicele recurente, vă rugăm să păstrați pomelnicele sub 20 de nume. Dacă puneți un membru al familiei, noi adăugăm „și familiile lor”.
Dumnezeu să vă răsplătească dragostea!
1 Comment
Va rog parinte Teologos sa faceti un articol de clarificare a terminologiei „Familie traditionala” vs „Familie biologic normala”. Personal consider ca utilizarea termenului de „Familie traditionala” este o capcana bine intinsa, termenul fiind impus cu presiuni din exterior si cu nestiinta celor din interior.
Daca folosim termenul de „Familie traditionala” implicit acceptam faptul ca „Familia” ar fi un concept ce tine de traditie si nu de normalitatea biologica si de ce nu, de revelatie divina. Inamicii familiei se folosesc de acest lucru si spun ca nu ne mai trebuie traditii, ca sunt depasite etc. Inamicii familiei folosesc acest termen si il denigreaza constant.
Daca folosim termenul de „Familie biologic normala” (sau alt termen daca se poate ajunge la o concluzie mai buna) parerea mea este ca ne aflam pe un fundament mult mai solid, chiar de nezdruncinat.
Nu stiu daca am dreptate sau nu, poate alte persoane mai avizate pot sa contribuie aici si sa clarifice suplimentar, dar eu asa simt ca este o capcana aceasta promovare a termenului de „Familie traditionala”.