Urmăriți un foarte interesant documentar despre Muntele Templului (muntele Moria) unde s-au întâmplat unele dintre cele mai importante evenimente Biblice.
În acest documentar vom vedea răspunsurile la următoarele întrebări: Unde este? Unde nu este? Ce scop are?
Vizionare plăcută! (după clip aveți podcastul și transcriptul)
(pentru o vizionare optimă vă rugăm întoarceți celularul sau tableta pe orizontală înainte de a porni clipul)
Powered by RedCircle
Acesta este Muntele Moria (Muntele Templului), unde de-a lungul a aproximativ 4000 de ani de istorie au fost construite două altare, trei temple și două sanctuare.
JOEL KRAMER (arheolog): Acesta este locul unde Solomon a construit primul templu care a fost distrus de babilonieni, unde Zorobabel a reconstruit acel Templu care a fost distrus apoi în 70 d.Hr. de către romani.
GABRIEL BARKAY (arheolog): Incendierea templului a avut loc pe 9 Av (luna a 5-a a anului bisericesc evreiesc), Tisha B’Av în ebraică. Acea zi este ziua plângerii pentru distrugerea templului și poți vedea atunci oameni care stau [la Zidul Plângerii] și plâng. Acesta este un eveniment care a avut loc acum aproape 2.000 de ani și ei încă îl simt ca și cum ar fi fost ieri.
– Acesta este un loc extrem de sensibil și de aceea lopata arheologică nu l-a atins niciodată. Chiar și fără săpături, sunt o mulțime de dovezi arheologice care pot fi văzute. Deci ceea ce vreau să fac este să parcurg relatarea biblică a tot ceea ce s-a întâmplat pe vârful Muntelui Moria și când aducem împreună dovezile istorice și arheologice, atunci locația autentică a Muntelui Moria este extrem de evidentă.
Domnul îi spune lui Avraam în Geneza 22:2 „Ia pe fiul tău, pe singurul tău fiu, pe care-l iubești, pe Isaac; du-te în țara Moria și adu-l ardere-de-tot acolo pe un munte pe care ți-l voi spune.” Deci lui Avraam i se poruncește să-și sacrifice fiul pe un munte pe care Dumnezeu i-l va arăta în regiunea Moria, pe Muntele Moria. Astfel Avraam și Isaac se îndreaptă spre panta muntelui Moria și Isaac observă că au cu ei foc și cuțit și îl întreabă pe tatăl său „unde este mielul pentru sacrificiu?” Și Avraam a răspuns: „Dumnezeu Însuşi va da mielul [pentru arderea de tot]”.
Așadar când Avraam a ajuns la locul despre care Dumnezeu i-a spus, adică vârful Muntelui Moria, apoi scrie că: „Acolo Avraam a zidit un altar [şi a aranjat lemnele pe el, după care] l-a legat pe fiul său Isaac şi l-a pus pe altar, [deasupra lemnelor]. Apoi şi-a întins mâna şi a luat cuţitul ca să-l înjunghie pe fiul său. Dar Îngerul Domnului l-a strigat din cer: Nu pune mâna pe băiat! […] Avraam şi-a ridicat privirea şi a văzut un berbec prins cu coarnele într-un tufiş. S-a dus, a luat berbecul şi l-a jertfit ca ardere de tot în locul fiului său.”
Mielul pe care Domnul l-a oferit a fost sacrificat în locul fiului lui Avraam. Aceasta este o jertfă de înlocuire, mielul a murit ca înlocuitor pentru Isaac. Cu alte cuvinte, mielul a murit pentru ca Isaac să poată trăi. Mergând mai departe în istorie, în 2 Samuel, capitolul 24, aflăm despre un eveniment similar care s-a întâmplat regelui David. În 2 Samuel 24:15-25 se spune: „Domnul a trimis ciuma în Israel… David, văzând pe îngerul care lovea pe popor, a zis Domnului: Am păcătuit!” Domnul i-a spus lui David: „Suie-te şi înalţă un altar Domnului în aria lui Aravna, Iebusitul. […] Și David a cumpărat aria și boii. […] David a zidit acolo un altar Domnului şi a adus arderi de tot […] și ciuma asupra lui Israel s-a oprit.” Deci avem din nou o jertfă de înlocuire, avem boii care mor pentru păcatul pe care David l-a comis, această ciumă adusă asupra lui Israel s-a oprit când a avut loc acest sacrificiu. Cu alte cuvinte, boii au murit pentru ca Israel să poată trăi.
Versetul cheie pentru a ști unde se aflau aceste locuri este 2 Cronici 3:1 care spune: „Solomon a început zidirea Casei Domnului la Ierusalim, pe Muntele Moria, unde Domnul i s-a arătat lui David, tatăl său, în aria lui Aravna, Iebusitul.” Singurele două locuri din Biblie în care este menționat numele Moria sunt în Geneza 22:2, unde lui Avraam i se arată muntele în regiunea Moria, Muntele Moria, unde își zidește altarul și apoi în 2 Cronici 3:1, îl avem pe Solomon care începe să construiască Templul pe Muntele Moria. De asemenea, în 2 Samuel 24:18 David își construiește altarul pe aria lui Aravna Iebusitul și apoi în 2 Cronici 3:1 este menționată iarăși aria lui Aravna Iebusitul, unde Solomon construiește Templul. Deci 2 Cronici 3:1 ne spune că toate aceste trei locuri sunt unul și același. Locul unde Avraam a construit altarul pe Muntele Moria, e același loc unde mai târziu Împăratul David își construiește altarul pe aria lui Aravna Iebusitul care este, de asemenea, locul în care Solomon construiește Templul care are și un altar de jertfă.
Și astfel vârful Muntelui Moria este un loc foarte sacru și tema care ține împreună toate aceste proiecte de construcție este aceea de loc de sacrificiu. Așadar, mai devreme în 2 Cronici 2:6 ni se descrie scopul Templului, unde Solomon spune că templul era un loc pentru a arde jertfe înaintea lui Dumnezeu. M-am gândit că ar fi interesant să aflăm și perspectiva unui rabin așa că am stat de vorbă cu rabinul Ken Spiro și l-am întrebat despre scopul Templului și despre sistemul de sacrificare.
Leviticul 17:11 spune: „Căci viaţa trupului este în sânge. Vi l-am dat ca să-l puneţi pe altar, ca să slujească de ispăşire pentru sufletele voastre, căci sângele face ispășire pentru viață.” În Leviticul 11:17, de exemplu, se spune că este pentru ispășire faptul că viața animalului este în sânge și…
KEN SPIRO (rabin): Da, face parte din această idee, repet nu înseamnă că Dumnezeu e fericit că îi aduci [jertfă de] carne, ci mai degrabă este recunoașterea mea că am făcut ceva care face râu lumii, iar acest animal ar trebui să fiu eu, este [durerea] să vezi cum viața este luată dintr-o ființă vie. Aș spune că Templul e un instrument pentru a obține ispășirea.
– Și, evident, are mult de-a face cu sacrificiul animalelor, mii și mii de animale au fost sacrificate în sistemul Templului. Și vărsarea sângelui acestor animale are ea legătură cu ispășirea, cu iertarea păcatelor?
KEN SPIRO: Acesta e un subiect foarte interesant, cuvântul pentru jertfă în ebraică este Corban, care înseamnă a aduce mai aproape.
– Iată cum funcționează Corban. Când sângele unui animal e aplicat păcatului tău, Dumnezeu te iartă. Asta îndepărtează păcatul care te separă de Dumnezeu, permițându-ți să te apropii de El.
KEN SPIRO: Care e scopul sacrificiului? Dacă te uiți înapoi la cuvânt care înseamnă să te apropii atunci scopul unui sacrificiu este ca noi să construim o relație cu Dumnezeu. Și oamenii găsesc asta foarte ciudat, chiar și evreii religioși, care știu că asta e un ideal,
– De aceea e atât de devastator când avem în 2 Regi 25:9 că babilonienii au dat foc Templului Domnului. Singurul loc în care israeliții aveau voie să ofere aceste jertfe ispășitoare pentru iertarea păcatelor, fusese distrus iar oamenii exilați. Li s-a permis să se întoarcă din exil prin decretul regelui Cirus. De ce? Primul lucru pe care au vrut să-l facă a fost să se întoarcă în Ierusalim, înapoi la ruinele Templului și să reconstruiască Templul și să reinstituie sistemul de sacrificii. Ezra, în cap. 6, spune că „Regele Cirus a emis un decret cu privire la templul lui Dumnezeu din Ierusalim: Templul sa fie zidit iarași, ca sa fie un loc unde sa se aducă jertfe, […] guvernatorul evreilor să reconstruiască această casă a lui Dumnezeu pe locul unde era […] și să-i repare ruinele.”
Aflăm din Ezra că exilații, când s-au întors în Ierusalim, nu făceau ceva nou, nu construiau un Templu într-un loc nou-nouț. Ce făceau era că reconstruiau templul pe locul lui. Ce înseamnă asta? Înseamnă că au construit al doilea Templu în același loc unde fusese înainte primul Templu și de aceea descrie, de asemenea, reconstruirea celui de-al doilea Templu ca repararea ruinelor primului Templu care fusese distrus de babilonieni. Ni se spune de către istoricul din secolul I d.Hr., Josephus, că Irod cel Mare, a început să mărească templul. Nu a construit un alt Templu într-o locație diferită, a luat Templul care era deja acolo și pur și simplu l-a mărit și l-a glorificat și acesta era Templul care stătea pe Muntele Templului în vremea lui Iisus.
Dr. GABRIEL BARKAY (arheolog): Acesta e Muntele Templului al lui Irod, este același Munte al Templului din vremea lui Iisus.
– După ce Iisus a fost răstignit, este adevărat că Ierusalimul și Templul au fost distruse?
Dr. GABRIEL BARKAY: Răstignirea a avut loc în Ierusalim în jurul anului 33 al erei comune. Templul Ierusalimului a fost distrus de romani în urma primei revolte care a început în anul 66 al erei comune (după Hristos) și 4 ani mai târziu, în anul 70 al erei comune (după Hristos) Templul a fost ars de soldații lui Titus și, după ce luptele s-au încheiat, Titus și armata sa, forțele sale inginerești, au ruinat intenționat întregul oraș Ierusalim precum și punctul central al Ierusalimului, adică Muntele Templului, care este sufletul și spiritul Ierusalimului.
– Ierusalimul are o istorie atât de bogată și a fost distrus de atâtea ori în atât de multe asedii împotriva lui și atacuri împotriva lui. Ați considera acest eveniment ca fiind unul dintre cele mai dramatice care s-au întâmplat vreodată aici în Ierusalim?
GABRIEL BARKAY: Pietrele acestea din spatele meu și din spatele tău sunt foarte vorbărețe, ne spun o poveste care este cea mai dramatică poveste, cea mai emoționantă poveste. Uitându-mă la pietre, pot auzi vocea, sunetului pietrelor prăbușindu-se și spargând lespezile străzii, aud oamenii din jur strigând, aud zgomotul flăcărilor din jur așa că, cu puțină imaginație, acele pietre pot deveni chiar și mai vorbărețe decât sunt.
– Este cel mai tragic eveniment din memoria istorică națională. În jurul anului 130 d.Hr. împăratul roman Hadrian a construit un altar în vârful Muntelui Templului. Ieronim a scris: „În locul unde a fost cândva Templul a fost înălțată o statuie a lui Hadrian și un idol a lui Jupiter. Așa că acum locul unde era templul a fost profanat și îl avem pe Ieronim ca martor ocular care a văzut acest altar pe care Hadrian îl construise cu două statui, una a lui Hadrien și una a lui Jupiter. Așa că în timpul perioadei creștine a Imperiului Roman numită perioada Bizantină, Muntele Templului a rămas gol, nu mai existau clădiri pe el, iar bizantinii care au construit biserici aproape peste tot nu au construit o biserică pe acest loc, dar ni se dă motivul într-o sursă istorică în care episcopul Ierusalimului spune că motivul pentru care nu au construit o biserică este din cauza profeției lui Iisus, când vorbea despre clădirile de pe vârful Muntelui Templului, că nu ar mai rămâne piatră peste piatră.Și deci aceasta este motivul pentru care creștinii în perioada bizantină nu au construit o biserică pe acest loc sacru.
În 638 d. Hr. califul musulman Umar a venit și a preluat Ierusalimul și l-a rugat pe episcopul Ierusalimului: „Dă-mi un loc unde să construiesc un sanctuar”, iar episcopul a răspuns că îi poate da Stânca, unde a fost un templu al israeliților. Așa că, puțin mai târziu, în 692 d. Hr., un alt calif numit Abd al-Malik a construit Domul Stâncii.
Dar este important de înțeles că Domul Stâncii marchează locația, care a fost aleasă ca locație, unde anterior se aflau primul și al doilea templu. De-a lungul a mii de ani pe vârful Muntelui Moria, exact pe acest loc Avraam a construit un altar, David a construit un altar, Solomon a construit Templul, Zorobabel a reconstruit Templul, Irod a mărit templul, Hadrian a construit un altar și tot acolo califul islamic Abd al-Malik a construit altarul islamic care a marcat locația unde fuseseră anterior aceste proiecte de construcții timp de peste 1300 de ani.
Iată câteva exemple de dovezi arheologice care pot fi văzute pe și în jurul Muntelui Moria, începând cu cele mai recente dovezi și mergând înapoi în timp. Domul Stâncii ne duce din prezent înapoi la 692 d.Hr., când a fost construit. Situate chiar la nord de Zidul de Vest, într-o sală de rugăciune sub această clădire, sunt arcade mari construite de Hadrian în jurul anului 130 d.Hr. pentru a da acces la altarul pe care l-a construit deasupra M-lui Moria. Acest morman de pietre provenea de la clădirile care stăteau în vârful Muntelui Templului. Aceste clădiri au fost distruse de romani în anul 70 d. Hr. și au fost înlăturate de pe platforma Muntelui Templului.
Zidăria pereților vestici și sudici ai Muntelui Templului datează din timpul lui Irod cel Mare. Irod a extins laturile vestice și sudice ale platformei Muntelui Templului care exista deja. Încă se poate vedea o urmă de „cusătură” în zidărie care identifică locul unde a început extinderea lui Irod. Zidăria de la sud de această cusătură este adăugată de Irod. La nord de cusătură, o parte din zidăria care aparținea Templului lui Zorobabel se păstrează încă. Treptele care duc la Templul lui Irod pot fi văzute aici. Aceasta este una dintre intrările în cel de-al doilea Templu și puteți vedea treptele originale aici și unele restaurari ale treptelor.
Unele dintre cele mai dramatice dovezi ale distrugerii babiloniene au fost excavate aici. Ziduri construite de regele Solomon au fost dezgropate aici. Suntem între orașul lui David și Muntele Templului și vedeți acest turn aici, atașat la un zid și vedeți zidăria ulterioară deasupra și apoi vedeți zidăria mai veche mai jos, care este de pe vremea lui Solomon. Acestea sunt turnurile și zidurile pe care Solomon le-a construit pentru a extinde orașul lui David la nord, pentru a înconjura Muntele Moria și a construi Templul deasupra.
Deși locația altarului lui David nu poate fi excavată, orașul lui David, chiar la sud de Muntele Templului, a fost săpat extensiv. Palatul lui David a fost dezgropat aici. Straturile găsite sub orașul lui David datează de pe când orașul se numea Salem, adică de când Avraam a construit altarul său. Vârful Stâncii de pe Muntele Moria este cea mai veche dovadă fizică, ascunsă astăzi sub Domul Stâncii. Aceasta este Stânca de la care a venit numele de Domul Stâncii.
În ciuda faptului că Muntele Templului în sine nu a fost săpat, există o mulțime de dovezi vizibile din toate perioadele pe care le-am acoperit, lăsate în urmă după diferitele evenimente care au avut loc pe Dealul Sfânt al Ierusalimului. Există o învățătură printre creștini care a câștigat popularitate care susține că Templul nu se afla pe tradiționalul Munte al Templului și aceasta se bazează pe profeția lui Iisus despre distrugerea templului, unde El spune: „Nu va rămâne aici piatră pe piatră, care să nu se risipească” (Matei 24)
Stau chiar lângă Zidul de Vest al Muntelui Templului. Se numește Zidul de Vest deoarece e zidul care e îndreptat spre vest. Avem acest morman de pietre de-a lungul zidurilor Muntelui Templului. Acestea sunt dovezi ale împlinirii profeției lui Iisus că nu va mai rămâne piatră pe piatră. Ce li se spune oamenilor adesea în aceste zile, este că te uiți la rândurile de pietre care alcătuiesc platforma Muntelui Templului și ei spun că nu poate fi Muntele Templului pentru că Iisus a spus că nu ar mai rămâne piatră pe piatră.
Pentru a înțelege contextul a ce prorocește Iisus a ce nu proorocește trebuie să înțelegem ce este Muntele Templului. Așa că vorbim despre faptul că Muntele Templului este o platformă pe care au fost construite clădirile, inclusiv templul, iar atunci când acele clădiri au fost distruse, acele pietre au fost aruncate de pe platformă…
Gabriel BARKAY: E foarte adevărat! Muntele Templului e de fapt un munte, un deal în formă de cupolă, care este pus într-o cutie foarte mare fără fund. Cutia e făcută din pereți de sprijin, pereți de sprijin gigantici, uneori lungi de un sfert de milă, iar acești pereți de sprijin au în spate umplutură artificială între peretele însuși și panta muntelui, care a permis formarea unui fel de platforme, un teren plat, mai degrabă decât un deal rotunjit în formă de cupolă.
Înainte ca Solomon să poată construi un templu pe vârful Muntelui Moria, a trebuit mai întâi să construiască o platformă pe Muntele Templului pe care să poată apoi să construiască templul și palatul lui. Irod cel Mare a extins platforma Muntelui Templului la vest și la sud. Aici vedem o distincție între platforma Muntelui Templului în sine și clădirile care stăteau deasupra ei.
În Marcu 13 se spune: „Iisus ieşind din templu, unul dintre ucenicii Săi I-a zis: Învăţătorule, priveşte ce fel de pietre şi ce clădiri!” Observați că ei se referă în mod specific la clădiri. „Vezi aceste mari clădiri?”, a răspuns Iisus. „Nu va rămâne piatră peste piatră să nu se risipească.”
Pe vremea lui Iisus, cele două clădiri magnifice care se aflau pe vârful Muntelui Templului au fost, desigur, Templul însuși și apoi Stoa Regală. Și Iisus a vorbit despre aceste clădiri că nu va rămâne piatră peste piatră, toate vor fi aruncate jos. Ce înseamnă asta? Aruncate jos de unde? Aruncate de pe platforma Muntelui Templului. Și asta este exact ce s-a întâmplat cu clădirile de acolo, exact cum a profețit Iisus, au fost distruse, nu a mai rămas o piatră peste alta toate au fost aruncate de pe Muntele Templului și s-au prăbușit pe această stradă romană pe care mă aflu acum. Acea grămadă de pietre a venit peste toată această zonă aici, dar acele pietre au fost îndepărtate în timpul arheologiei pentru a coborî la nivelul străzii pe care o vedeți aici și uitați-vă la impact, avem dovezi pe strada unde au căzut acele pietre de pe Muntele Templului și au distrus strada.
Este o dovadă arheologică incredibilă pentru împlinirea profeției lui Iisus! Am vrut să scot în evidență cât de evidente sunt aceste dovezi și am făcut un interviu cu arheologul israelian Gabriel Barkay. Gaby Barkay este evreu, nu este creștin, el crede în Iisus istoric, nu crede că Iisus este Mesia.
GABRIEL BARKAY: Sunt foarte obiectiv, în primul rând sunt arheolog și nu sunt creștin, așa că nu mi-ar putea păsa mai puțin.
Deci l-am intervievat pe Gaby Barkay în grămada de pietre – dovezile – pentru a arăta cât de evident este, chiar și pentru el, că cuvintele lui Iisus s-au împlinit. Stăm aici în acest morman de pietre și am vrut să vă întreb dacă există dovezi arheologice pentru profeția lui Iisus și distrugerea Templului, că nu ar mai rămâne o piatră peste alta. Aceasta este dovada! Aceasta este dovada! Uita-te la ea! Vorbește de la sine! Există, există dovezi în fața ochilor noștri că profeția s-a împlinit! Templul și întreg orașul Ierusalim au fost distruse cu brutalitate de Titus în anul 70 al erei comune.
Distrugerea a fost intenționată pre-planificată și nu a mai rămas nicio clădire a Ierusalimului și nici o piatră peste piatră din Templu nu a mai rămas. Deci distrugerea a avut loc și puteți vedea dovezile chiar în fața ochilor voștri.
Cealaltă afirmație este că Muntele Templului este de fapt Cetatea Antonia și din nou trebuie să înțelegem nu numai scopul Templului, dar și scopul Cetății Antonia. Platforma Muntelui Templului are două colțuri polare opuse colțul de sud-est și apoi colțul de nord-vest. Acesta este colțul de sud-est al Muntelui Templului și cel mai înalt față de nivelul pământului. Eram la colțul de sud-est, acum suntem la colțul de nord-vest. Colțul de sud-est este cel mai înalt față de pământ și, de fapt, acest colț de nord-vest taie de fapt în roca de bază, după cum vedeți în spatele meu aici. Aici a fost Cetatea Antonia. De ce era aici? Deoarece acesta era punctul slab al Muntelui Templului. Când Ierusalimul era atacat, acest colț avea nevoie în mod special de apărare și deci aici era o fortăreață uriașă pentru a oferi acea apărare.
Dar pentru a spune că întregul Munte al Templului era Cetatea Antonia nu are niciun sens și atunci unde este Templul în sine? Se spune că peste orașul lui David. Orașul lui David a fost excavat pe larg și straturile de ocupație din perioada primului și a celui de-al doilea Templu au fost descoperite. Și cum anume oamenii care locuiau în oraș, în casele și clădirile lor, cum puteau ocupa orașul dacă a existat un întreg Munte al Templului care acoperea cel puțin o mare parte a orașului, și cu un templu deasupra? Nu are niciun sens! Nu cetatea Antonia a fost cea mai importantă din Ierusalim, a fost Templul care era inima și sufletul Ierusalimului.
Adevăratul Munte Moria este Muntele Templului deoarece templul a fost construit pe Muntele Moria, deci dintre toate dealurile din Ierusalim care ar fi autenticul Munte Moria? Ce ziceți de dealul care are aceste ziduri antice masive de susținere construite în jurul lui, ce ziceți despre dealul care este literalmente acoperit de straturi și straturi de dovezi arheologice care au rămas de mii de ani după diversele evenimente care au avut loc pe acest teren sacru.
Acum, un lucru care este foarte interesant este apropierea strânsă dintre două evenimente din Biblie. Primul este ceea ce se întâmplă pe Muntele Moria, unde Avraam vine și construiește un altar și apoi îl oferă pe Isaac [ca jertfă] pe acel altar, dar i se dă o jertfă de înlocuire, un berbec care își prinsese coarnele într-un tufiș, și astfel el sacrifică acel berbec în locul fiului său, Isaac, lucru care se întâmplă aici, pe Muntele Moria, care e marcat azi de Domul Stâncii.
Chiar în dreapta acestuia, vedeți Biserica Sfântului Mormânt, cele două cupole de argint. Domul de argint cel mai aproape de noi cu crucea în vârf marchează locul râstignirii lui Iisus. Acesta este locul unde Dumnezeu a oferit o jertfă de înlocuire prin Mielul lui Dumnezeu, Fiul lui Dumnezeu, și acesta este locul unde a murit pentru păcatele omenirii. Gândiți-vă cât de aproape au avut loc aceste două evenimente.
Vreau să închei cu două evenimente profunde care au avut loc tot pe Muntele Moria. Iar primul se găsește în Ioan, cap. 2, unde spune: „Iisus S-a urcat la Ierusalim în curțile templului”. Iisus a spus: „Dărâmaţi templul acesta şi în trei zile îl voi ridica.” Iudeii au răspuns: „În patruzeci şi şase de ani s-a zidit templul acesta! Şi Tu îl vei ridica în trei zile? Iar El vorbea despre templul trupului Său.” Gândiți-vă la asta. Este același loc în care Dumnezeu i-a oferit lui Avraam un miel pentru a muri în locul fiului său, Isaac, și în același loc acum Iisus vorbește despre templul trupului Său, că El va muri în locul nostru.
Deci Iisus susține că trupul Său este Templul superior care va oferi ispășirea superioară și întrebarea este dacă acest lucru se găsește în Biblia evreiască în Vechiul Testament. Și răspunsul este, în mod clar, da. Și probabil că cel mai bun exemplu este Isaia, cap. 53. Deci profetul israelit Isaia proorocește despre venirea unei persoane, acest Mesia, și Îl numește un slujitor suferind și spune că nelegiuirea noastră a tuturor va fi pusă asupra Lui, că El va fi dus ca un miel la măcel și că va fi scos din tărâmul celor vii și apoi spune asta, că Domnul își aduce viața Sa ca jertfă pentru păcat. Acesta este un sacrificiu de înlocuire. Mesia va muri în locul nostru.
De aceea, vorbind despre Ioan Botezătorul în Ioan 1:29, când Ioan Înaintemergătorul L-a văzut pe Iisus venind a spus: „Iată Mielul lui Dumnezeu, Cel ce ridică păcatul lumii.” Acesta este Cel despre care a vorbit Isaia în cap. 53. Acesta e cel care va deveni jertfă în schimbul păcatelor noastre. Știm că Iisus nu a murit pe Muntele Moria.
Evrei 13:12 arată foarte clar că Iisus a suferit în afara porților orașului Iisus a fost răstignit în afara zidurilor Ierusalimului. Dar în momentul în care a murit, a afectat un anumit loc și acel loc se afla în interiorul orașului, acel loc se afla pe vârful Muntelui Moria și acel loc era în interiorul Templului însuși. Matei în cap. 27 spune că atunci când Iisus și-a dat duhul, în acel moment, „catapeteasma templului s-a sfâşiat în două de sus până jos.”
Jertfa lui Iisus a fost corban-ul suprem, de aceea atunci când catapeteasma, perdeaua, se rupe de sus până jos, permițându-i omului, care acum fusese iertat de păcat, să intre în Sfânta Sfintelor, însăși prezența lui Dumnezeu, să intre în relație intimă cu Dumnezeu, atât în această viață, cât și în viața viitoare și cum intrăm noi acolo? Este doar o cale! Prin sângele lui Iisus.
Sper că acest videoclip a fost semnificativ pentru tine. Mă ajuți mult dacă apeși pe butonul de abonare, ajută cu adevărat să difuzăm acest conținut. Voi lăsa un link în descrierea de mai jos unde puteți comanda o copie a cărții mele, „Unde a coborât Dumnezeu. Dovezile arheologice”. Puteti viziona un alt videoclip aici și mulțumesc pentru vizionare și ne vedem data viitoare.
Pomelnice online și donații
Doamne ajută!
Dacă aveți un card și doriți să trimiteți pomelnice online și donații folosind cardul dumneavoastră, sau/și să susțineți activitatea noastră filantropică, inclusiv acest site, vă rugăm să introduceți datele necesare mai jos pentru a face o mică donație. Forma este sigură – procesatorul de carduri este Stripe – leader mondial în acest domeniu. Nu colectăm datele dvs. personale.
Dacă nu aveți card sau nu doriți să-l folosiți, accesați Pagina de donații și Pomelnice online .
Ne rugăm pentru cei dragi ai dumneavoastră! (vă rugăm nu introduceți detalii neesențiale precum dorințe, grade de rudenie, introduceri etc. Treceți DOAR numele!)
Mai ales pentru pomelnicele recurente, vă rugăm să păstrați pomelnicele sub 20 de nume. Dacă puneți un membru al familiei, noi adăugăm „și familiile lor”.
Dumnezeu să vă răsplătească dragostea!