Ascultați un scurt și clar cuvânt care ne explică simbolismul diferitelor elemente din Icoana bizantină a Nașterii lui Hristos.
Echipa de la „O Chilie Athonită” vă urează ca Hristos să se nască in inima fiecăruia dintre voi!
Sărbători fericite!
(pentru o vizionare optimă vă rugăm întoarceți celularul sau tableta pe orizontală înainte de a porni clipul)
Powered by RedCircle
Unul dintre aspectele unice ale iconografiei bizantine este modul în care mai multe evenimente sunt prezentate într-un singur cadru, precum se întâmplă și în icoana Nașterii Domnului și Mântuitorului nostru Iisus Hristos. O astfel de icoană ne oferă o fereastră către tărâmul spiritual în care nașterea lui Hristos, unul dintre cele mai importante evenimente din istoria noastră, poate fi văzută simultan cu evenimente care se petrec chiar înainte sau după Naștere. Prin aceasta vedem un moment extrem de sacru, un eveniment temporal și totuși care transcende și chiar transformă timpul, momentul în care Dumnezeu cel pre-etern a intrat în tărâmul temporal, ca unul dintre noi.
Dintr-o stea de pe bolta cerească de deasupra, o rază de lumină luminează peste o peșteră din Betleem. În centru îl găsim pe Hristos ca prunc înfășat în scutece și culcat într-o iesle. Scutecele seamănă mult cu un giulgiu de înmormântare, iar ieslea cu un mormânt, prefigurând astfel motivul Nașterii lui Hristos. Și totuși, chiar și în întunericul peșterii, există o mare bucurie acolo unde pururea Fecioară Maria își ține în brațe Fiul și toată creația se adună să-L slăvească pe Creator. În spatele Lui vedem două animale, împlinind profeției lui Isaia. „Boul îşi cunoaşte stăpânul şi asinul ieslea domnului său, dar Israel nu Mă cunoaşte; poporul Meu nu Mă pricepe.” (Isaia 1:3)
Fecioara Maria stă întinsă pe o saltea în peșteră, lângă Fiul ei. Ea e cea mai mare figură din icoană, semnificând marea ei importanță, Arca rațională vie, prezentă în acest moment de timp, a născut un Fiu atemporal. Albastrul veșmântului ei interior reprezintă umanitatea ei, în timp ce veșmântul exterior roșu reprezintă divinitatea, puterea Celui Preaînalt care a umbrit-o. Trei înțelepți (magi) au urmat steaua spre Betleem. Ei sunt de vârste diferite, iar caii lor sunt de culori diferite, reprezentând faptul că vestea bună este pentru toate generațiile și etniile.
Îngerii de sus dau slavă lui Dumnezeu, în timp ce unul dintre ei anunță vestea cea bună către doi păstori care își păzesc oile noaptea. Este scris că păstorii au vestit apoi până departe vestea evenimentului și mulți s-au minunat. Imaginea păstorilor face aluzie la cum Hristos îi alege pe cei cu inima simplă și pe cei mai capabili să primească revelația Sa. Mai jos, dreptul Iosif este așezat și vorbește cu un bătrân. Este diavolul care încearcă în zadar să arunce îndoieli în mintea lui Iosif cu privire la adevărul Întrupării.
În dreapta, moașa și asistenta ei Îl spală pe pruncul Hristos, arătând umilința Lui de a se supune unui obicei uman și întărind, de asemenea, realitatea evenimentului. Sumarizând imaginile, primim povestea nașterii lui Hristos, vedem întreaga creație luând parte la Nașterea Sa: îngerii aduc laude și anunță vestea cea bună de sus, magii aduc daruri, păstorii aduc laude, cerurile oferă o stea și pământul o peșteră. Conceperea lui Hristos s-a realizat prin Duhul Sfânt în Fecioara Maria.
Și acum, marele mister al Întrupării: Cel care a fost în același timp pe deplin uman și pe deplin divin, fără confuzie, se naște în lumea noastră ca să ne poată salva de la moarte.
Hristos se naște, slăviți-L!
Pomelnice online și donații
Doamne ajută!
Dacă aveți un card și doriți să trimiteți pomelnice online și donații folosind cardul dumneavoastră, sau/și să susțineți activitatea noastră filantropică, inclusiv acest site, vă rugăm să introduceți datele necesare mai jos pentru a face o mică donație. Forma este sigură – procesatorul de carduri este Stripe – leader mondial în acest domeniu. Nu colectăm datele dvs. personale.
Dacă nu aveți card sau nu doriți să-l folosiți, accesați Pagina de donații și Pomelnice online .
Ne rugăm pentru cei dragi ai dumneavoastră! (vă rugăm nu introduceți detalii neesențiale precum dorințe, grade de rudenie, introduceri etc. Treceți DOAR numele!)
Mai ales pentru pomelnicele recurente, vă rugăm să păstrați pomelnicele sub 20 de nume. Dacă puneți un membru al familiei, noi adăugăm „și familiile lor”.
Dumnezeu să vă răsplătească dragostea!
3 Comment
Slava lui Dumnezeu pentru toate! Multumim pentru calauzirea pe care ne-o oferiti, zi de zi! Nasterea lui Hristos sa ne fie de folos! Va purtam in rugaciunile noastre, parinti dragi din Sfantul Munte.
Fie că Nașterea lui Hristos sa ne lumineze! Crăciun fericit, dragi părinți athoniti!
Apropo de icoane, la slujba de Crăciun mi s-a dezvăluit motivul pentru care un demon mare e pictat în mănăstire pe perete. Vă întrebasem de ce se face asta, având în vedere că icoanele sunt vii și sfinții ne privesc din ele, de ce lăsăm și demonii să ne primească. Cel puțin în acest caz e vorba de sfânta Marina care ține demonul de coarne și-l forțează să se uite spre altar. La fel cum ea a forțat acel demon pe timpuri, l-a ținut captiv în mănăstire, torturându-l cu cele sfinte până a dat slavă Domnului. La fe și în icoană, ține demonul captiv în mănăstire, să primească la toate icoanele, înconjurat fiind de toți sfinții pictați, și să asiste la toate sfintele Liturghii, atâta timp cât va rezista pictura sau mănăstirea. Mi-a dezvăluit Domnul acestea în timpul Liturghiei de Crăciun, m-am uitat din nou la acea icoană de pe perete, și instant am înțeles…