Urmăriți un material care ne prezintă un fenomen foarte periculos care apare pe YouTube și nu numai: pseudoștiința.
Vedeți cum sunt folosite cele mai moderne tehnologii științifice – în speță, inteligența artificială – astfel încât să se promoveze pseudoștiința.
Vizionare cu folos! (după clip aveți podcastul și transcriptul)
Powered by RedCircle
BBC: Cei sub 18 ani alcătuiesc cea mai mare audiență pe YouTube.
– YouTuber-ul meu preferat este un jucător pe nume DanTDM.
– Mie îmi plac videoclipurile cu animale.
– Domnul Beast.
BBC: Iar părinții și școlile se bazează acum pe el ca instrument de acces la conținut științific de calitate. Dar există un nou tip de creator de conținut, care folosește IA pentru a crea videoclipuri pline de informații false.
– Asta nu a existat niciodată! Asta nu s-a întâmplat vreodată! Această femeie nu există! Aceste conversații nu au avut loc!
BBC: Cercetările noastre arată că acești creatori profită de click-urile copiilor pentru a face bani, în timp ce răspândesc dezinformări în clasele din întreaga lume, Iar copiii par să le creadă.
– Mi s-a părut foarte interesant că piramidele pot produce electricitate.
BBC: Videoclipurile cu pseudoștiință inundă YouTube, fiind optimizate pentru algoritm, cu titluri atrăgătoare și subiecte controversate.
[Voce IA]: Imaginați-vă că vi se spune că lumea în care trăiți nu este reală.
BBC: Sunt pline de pseudoștiință și informații false.
[Voce IA]: Modele imprevizibile de creșteri și descreșteri, care ar putea să nu fie direct corelate cu efectele activităților umane și ale emisiilor de gaze cu efect de seră.
BBC: Creatorii etichetează aceste clipuri drept clipuri cu „conținut educațional”, și adesea depășesc videoclipurile științifice legitime în cursa pentru a fi recomandate [de algoritm].
VICKI NASH (director, Oxford Internet Institute): Aceste videoclipuri se descurcă bine pentru că sunt, într-un fel, conspirative. Suntem cu toții fascinați de lucrurile care contrazic ceea ce ni se spune în mod oficial, iar copiii sunt, evident, mai sensibili la asta decât adulții.
BBC: Am vrut să vedem dacă aceste videoclipuri ajung la copii, așa că am creat un experiment. Am creat patru conturi de copii pe YouTube. Fiecare cont a vizionat 50 de videoclipuri științifice de la creatori legitimi. După numai patru zile, unul dintre canalele de pseudoștiință a apărut în videoclipurile recomandate. Odată ce am dat clic pe aceste videoclipuri, acestea ne-au inundat la recomandări. Și apare în toate colțurile globului, cu canale care traduc clipurile în mai mult de peste 20 de limbi. Dar oare copiii din lumea reală ar putea crede ceea ce văd? Am arătat două exemple de videoclipuri cu pseudoștiință la două grupuri de copii: unul în Marea Britanie și unul în Thailanda.
[Voce IA]: Nimeni nu știe când au fost construite, cum au fost construite, cine le-a construit și, cel mai important, de ce au fost construite? Sub o presiune adecvată, Marea Piramidă ar putea genera o cantitate imensă de energie electrică.
– Mi se pare foarte interesant că piramidele pot produce electricitate.
[Voce IA]: Centralele electrice cu piramide au fost și sunt posibile.
– Am fost destul de surprins să aflu că doar o grămadă de pietre poate produce electricitate.
[Voce IA, în lb. thailandeză]: Imagini cu OZN-uri sunt reprezentate în multe picturi din perioada Renașterii.
– Cred mai mult acum, înainte eram sceptică, dar după ce am văzut clipul cred mai mult în poveștile cu extratereștri.
– Mi s-a părut foarte mișto, pentru că îmi plac extratereștrii și chestii de genul ăsta.
[Voce IA]: Singurul lucru care lipsește pentru ca Marea Piramidă din Giza să funcționeze ca o centrală electrică era o sursă de energie.
– Nu știam că oamenii, cu atât de mult timp în urmă, ar fi putut să producă electricitate și să folosească tehnologie modernă.
[Voce IA]: Datorită creșterii recente a rapoartelor de apariție a OZN-urilor în întreaga lume, comunitatea OZN a trecut printr-o perioadă de tensiune extremă.
– La început nu eram sigură că extratereștrii există, dar pe măsură ce am continuat să mă uit la film, cred că există. De aceea mi-a plăcut să-l urmăresc, pentru că existau dovezi.
[Voce IA]: Se spune că obiectele ar fi de origine exotică sau de inteligență non-umană, fie că sunt de origine extraterestră sau antică.
– Persoana care vorbea părea foarte profesionistă și știa despre ce vorbește.
BBC: Am găsit mai mult de 50 de canale care creează aceste videoclipuri cu pseudoștiință, iar acestea primesc sute de mii, uneori milioane de vizualizări. Dar cum se înmulțesc atât de repede? Am aflat că aceste canale sunt create cu ajutorul Inteligenței Artificiale.
JACQUI WAKEFIELD (reporter dezinformare): Un clip are nevoie de un scenariu. Iar cu ajutorul IA, acesta poate fi generat în câteva secunde. Apoi, are nevoie de o voce.
[Voce IA]: Nu mai trebuie să fie umană.
JACQUI WAKEFIELD: Încă nu s-a ajuns acolo, dar, în cele din urmă, nu vom mai putea face diferența. Apoi, inteligența artificială poate găsi imagini de pe internet, preluate din diferite surse și să pună cap la cap filmul final. BBC: Unele imagini și grafice au fost furate de la creatori educaționali legitimi și reproduse în informații false. Kyle Hill, un specialist în comunicare științifică, educator și YouTuber, a început să observe că aceste videoclipuri au început să-i apară în feedul de recomandări în urmă cu câteva luni.
KYLE HILL: Așadar, fiind creator pe YouTube, încerc să fiu mereu cu urechea ciulită la ceea ce fac alte canale legate de știință și tehnologie. Dar asta abia după ce unul dintre urmăritorii mei mi-a atras atenția că părea că multe dintre clipurile de pe alte canale, care le erau recomandate după ce îmi vizionau videoclipurile, începeau să arate foarte asemănător.
BBC: Și aceste videoclipuri chiar arată toate foarte asemănător. Logo-urile arată la fel, aceleași subiecte și miniaturi aproape identice. Și sunt pline de informații false, cum ar fi aceasta:
[Voce IA]: Tiparele meteorologice au înregistrat schimbări remarcabile în ultimele decenii, lucru pe care mulți l-ar putea atribui schimbărilor climatice, dar aceste schimbări s-ar putea să nu fie cauzate chiar deloc de schimbările climatice.
BBC: Odată ce filmarea e făcută, canalele de IA schimbă sau chiar ignoră sensul inițial. Aici au luat imagini vechi din videoclipul unui expert NASA. Au scos vocea acestuia și au înlocuit-o cu o narațiune IA, care spune că schimbările climatice nu sunt cauzate de oameni, ceea ce nu se regăsește în original. Aici, au luat o animație a telescopului James Webb de la un creator științific legitim. Videoclipul IA a folosit-o pentru a spune că oamenii de știință ascund faptul că telescopul a infirmat teoria Big Bang, ceea ce nu a făcut niciodată.
KYLE HILL: Aceste canale par să fi identificat exact lucrul care le trebuie și cum să facă acel lucru pentru a maximiza vizualizările cu un efort minim. BBC: Iar mai multe vizualizări înseamnă mai mulți bani veniți din publicitate, canalele obținând adesea mii de lire sterline pe videoclip. Cu noile instrumente de inteligență artificială, oricine poate crea canale în câteva ore și există sute de de tutoriale pe YouTube.
[Voce IA]: Așadar, vrei să faci bani cu AI și YouTube. Am creat acest canal YouTube anonim folosind doar IA, pentru a scrie scenariul, a edita și a crea un canal YouTube fără chip. BBC: Cu fiecare video care obține zeci de mii de vizualizări, aceste canale pot aduce câștiguri masive pentru creatori. Iar creatorii nu sunt singurii care profită. YouTube preia aproape jumătate din veniturile din publicitate din fiecare videoclip.
VICKI NASH: Ideea că YouTube și Google câștigă bani din reclamele difuzate pe știri de pseudoștiință, generate de IA, mi se pare cu adevărat neetică. – Acel videoclip era de fapt un fals. – De fapt, sunt foarte confuz, am crezut că este 100% real. – Probabil că aș fi crezut dacă nu ne-ai fi spus că e fals. – Cred că am crezut până acum câteva minute. – Sunt șocată…
CLAIRE SEELEY (învățătoare): Cred că copiii vor lua adesea ceea ce văd ca pe un fapt, în primul rând, și apoi, poate, când sunt puțin mai mari, încep să pună la îndoială, dar nu acesta este punctul de plecare. Dacă te uiți la ceva educațional, te uiți pentru a învăța, iar noi nu punem la îndoială, nu-i așa? Pur și simplu nu ne stă în fire să facem asta, așa că de aceea este atât de îngrijorător.
ANEKKUN SARASOPHON (profesor de științe): Am văzut unii elevi care împărtășesc dezinformări la școală, iar dacă i-aș observa, le-aș spune să se gândească mai bine, să nu creadă totul.
BBC: YouTube ne-a spus că recomandă YouTube Kids pentru copiii sub 13 ani, care are o „bară mai înaltă” pentru videoclipurile afișate. Au spus că se angajează să elimine dezinformarea de pe platformele lor. De asemenea, ne-au îndrumat către panouri de informații care arată „context suplimentar” pentru conținutul legat de conspirații. Am constatat că acest lucru era prezent doar pentru câteva dintre videoclipurile de pe cele 50 de canale. Nu au comentat cu privire la veniturile din publicitate pe care le-ar putea primi din aceste videoclipuri. Am contactat unele dintre canale pentru a obține comentarii. Unul dintre ele a răspuns, spunând că videoclipurile lor au fost concepute în „scopuri de divertisment” și că nu au vizat copiii. De asemenea, au spus că majoritatea scenariilor lor nu au fost scrise cu ajutorul inteligenței artificiale.
KYLE HILL: Probabil că informațiile corecte vor fi împinse în afară. Vom avea atât de mult conținut generat de IA încât nu veți dori să vă petreceți timpul sau efortul de a trece vreodată prin el.
CLAIRE SEELEY: Cred că aceasta este o amenințare emergentă. Cred că nu avem încă o înțelegere foarte clară a modului în care IA și conținutul generat de IA afectează cu adevărat asupra înțelegerii copiilor.
BBC: Dar unii dintre copii au fost capabili să observe că era ceva în neregulă cu videoclipurile. – Poate din cauza alegerii vocii pe care au folosit, o voce de IA. – Mi s-a părut falsă, pentru că se vedea că nu era editată corespunzător.
CLAIRE SEELEY: Ca profesori, trebuie să discutăm cu copiii noștri despre ceea ce privesc în mass-media pe care o absorb, astfel încât să înțelegem acest lucru. BBC: Inteligența artificială evoluează rapid. Pe măsură ce aceste clipuri continuă să se înmulțească, pseudoștiința ar putea îneca conținutul bun.
Pomelnice online și donații
Doamne ajută!
Dacă aveți un card și doriți să trimiteți pomelnice online și donații folosind cardul dumneavoastră, sau/și să susțineți activitatea noastră filantropică, inclusiv acest site, vă rugăm să introduceți datele necesare mai jos pentru a face o mică donație. Forma este sigură – procesatorul de carduri este Stripe – leader mondial în acest domeniu. Nu colectăm datele dvs. personale.
Dacă nu aveți card sau nu doriți să-l folosiți, accesați Pagina de donații și Pomelnice online .
Ne rugăm pentru cei dragi ai dumneavoastră! (vă rugăm nu introduceți detalii neesențiale precum dorințe, grade de rudenie, introduceri etc. Treceți DOAR numele!)
Mai ales pentru pomelnicele recurente, vă rugăm să păstrați pomelnicele sub 20 de nume. Dacă puneți un membru al familiei, noi adăugăm „și familiile lor”.
Dumnezeu să vă răsplătească dragostea!
2 Comment
Poate anumite lucruri catalogate ca „stiinta”, precum teoria evoluției sau „big bang”, ce nu au nici o dovada în lumea reala, chiar e bine sa fie înlocuite cu altceva… E foarte periculos sa existe niște oameni care au puterea sa zică ce e adevărat și ce nu… Să nu uităm că mulți au fost omorâți pentru ca au zis ca Pământul e rotund…
Ironia acestui video este ca BBC sunt ei insisi un agent de dezinformare menit sa promoveze ce le dicteaza guvernul UK, incepand the la promovarea vaccinelor, nebunia cu incalzirea globala cauzata de oameni si in special de vaci, si continuand dincolo de armele de distrugere in masa ale lui Sadam pe care nu le-au gasit niciodata dar pt. care au omorat milioane de oameni.
Au reusit sa strecoare si niste secvente prin care au sugerat ca teoria ca schimbarea climei nu e cauzata de activitatea umana e falsa.
Si ironia si mai mare e ca ar cataloga acest site, care promoveaza ideea ca Dumnezeu a creat lumea, cu stampila „fact-check” „false”.