Vizionați un cuvânt extraordinar, foarte folositor și foarte actual al părintelui Iosia Trenham despre puterea muzicii în actualitate și despre un caz care a făcut explozie în societatea Statelor Unite ale Americii.
Vizionare plăcută! (după clip aveți podcastul și transcriptul)
Powered by RedCircle
Bine v-am găsit. Dumnezeu să vă binecuvânteze. Vă mulțumesc pentru conectare și o zi binecuvântată azi, a doua zi după înălțarea sfintei și dătătoarei de viață Cruce a Mântuitorului.
Am o predică astăzi care este intitulată: ”Oliver Anthony și puterea muzicii.” Sunt entuziasmat să vă prezint această predică și sper să fie edificatoare. Vă rog să vă țineți puțin atenția concentrată dacă puteți.
Uimitorul caz al lui Oliver Anthony
Poate că aveți cunoștință de apariția surprinzătoare a acestui cântăreț de muzică populară americană, cred că mulți l-ați văzut pe la știri unde a apărut puțin, dar vreau să vă spun cine este Oliver Anthony și ce fel de muzică cântă acesta de a devenit o așa de mare vedetă, iar apoi vom reflecta în legătură cu puterea și impactul pe care muzica îl are asupra sufletului, și cum poate contribui aceasta la mântuire sau la opusul acesteia.
De fapt, Oliver Anthony este numele de scenă, numele său real fiind Chris Lunsford, Oliver fiind numele bunicului său pe care l-a împrumutat ca muzician. Cum bunicul său a trăit în timpul Marii Depresiuni [interbelice], există o mare rezonanță între muzica sa și aceea perioadă. Oliver este un om în vârstă de 30 de ani din Farmville, Virginia, căsătorit cu doi copii, trăiește într-o rulotă de 750 de dolari, fără curent electric.
Până în urmă cu o lună de zile, acesta a fost un necunoscut, un muzician necunoscut care-i place Hank Williams și alți cântăreți folk, care cântă la chitară cu rezonanță, a renunțat la liceu, a lucrat într-o uzină unde a avut parte de un accident de muncă teribil fracturându-și țeasta capului, și a trecut printr-un război cumplit cu depresia și drogurile. Acum își închină viața lui Dumnezeu, fiind un ucenic al Domnului nostru Iisus Hristos, încercând ca creștin să-i placă lui Dumnezeu.
În data de 8 august, cu mai mult de o lună în urmă, a încărcat pe ”youtube” un cântec intitulat ”Oameni bogați la nord de Richmond” iar viața sa s-a schimbat și nu va mai fi la fel niciodată. A ajuns numărul 1 în clasamentul Bilboard în mod intantaneu, intrând în istorie, dar neintrând în istorie pentru că a ajuns numărul 1, deși asta este un vis pentru cei mai mulți dintre muzicieni, ci pentru că a fost prima persoană care a ajuns acolo cu cântecul său de debut! A fost un necunoscut iar cântecul de debut și-a făcut loc până în vârf, la locul 1. De atunci a mai produs mai mult de cinci cântece care au explodat într-o singură lună. Numai o lună!
De atunci a fost intervievat de Joe Rogan, dr. Jordan Peterson a făcut un fascinant interviu cu el, i s-a oferit contracte de milioane de dolari pe care le-a refuzat. Recent a fost la știri pentru că a anulat un concert pentru că gazda concertului cerea prea mulți bani pe biletele de intrare. Le-a zis că cer prea mult pe bilet și că nerecunoștința lor îl nemulțumește, și de aceea a început să țină concerte la liber, afară, sau pentru un cost modic.
Strigătul adevărului
Cântecul care a fost rampa de lansare și care a ajuns la sufletul multor milioane de americani este cântecul ”Oameni bogați de la nord de Richmond”. Dați-mi voie să vă explic puțin versurile pentru a putea justifica de ce cred că acest cântec este atât de popular și are o atât de adâncă rezonanță în societatea noastră: omul bogat de la nord de Richmond face trimitere la politicienii de la Washington, oraș care se află la 100 de mile la nord de orașul Richmond, Virginia, iar Oliver – Chris – locuiește în Virginia. Deci [Oliver] face trimitere la centrul de putere politică care se află la numai câteva ore distanță de locul în care se află.
De ce a explodat acest cântec așa de mult? De ce a cuprins inimile și a înmagazinat entuziasmul a atâtor de mulți oameni? Cred că acesta strigă, cu sufletul în agonie, despre situația a multor milioane de oameni muncitori din SUA. El deplânge situația salariilor mici și a unei economii în agonie în care cei din vârful vârfurilor devin tot mai bogați iar clasa mijlocie este eviscerată iar cei care lucrează pentru subsistență câștigă salarii de subsistență, asta în timp ce cei aflați la nord de Richmond declară ce economie grozavă avem și trăiesc cu tentațiile modului de viață pe care și l-au ales – droguri, pe stradă -. [Oliver] face trimitere la toate acestea într-un mod nepartizan.
Spre exemplu acestea sunt vorbele sale: ”Îmi vindeam sufletul de dimineața până seara, lucrând peste program pe o plată de rahat pentru a supraviețui, a ajunge acasă și a uita de probleme.” Iar acum vine refrenul: ”Este rușinos, la naiba, în ceea ce lumea a intrat, pentru oameni ca mine, sau ca tine. Doresc numai să mă trezesc [din pat] și să constat că asta nu este adevărat dar este, ohhhh, este.” Oliver cântă: ”Îmi vindeam sufletul de dimineața până seara, lucrând peste program pe o plată de rahat pentru a supraviețui, a ajunge acasă și a uita de probleme. ”Este rușinos, la naiba, în ceea ce lumea a intrat, pentru oameni ca mine, sau ca tine. Doresc numai să mă trezesc [din pat] și să constat că asta nu este adevărat dar este, ohhhh, este.”
Deci ceea ce vedem aici este acest strigăt în legătură cu acest mod de viață care este atât de degradant, atât de subuman. Iar acesta își dorește ca asta să nu fie adevărat! Dar atât de mulți oameni trăiesc așa, din păcate, în timpul ăsta. Și continuă, furios fiind, împotriva clasei politice, în mod special împotriva tiraniei, a creșterii tendinței autoritare a acesteia și a încălcării libertăților oamenilor, în mod special după apariția Covid-ului, care a devenit o realitate în societate. [De asemenea], atacurile împotriva libertății de expresie care este propagată de la cele mai înalte straturi guvernamentale: președinte, guvern federal, guvernatori, care au devenit parte la acest tip de nouă ordine mondială care nu are nici o fundament, în care se ignoră autoritățile locale, principiile și libertățile democratice, în mod special libertatea presei, prin exercitarea unei presiuni pe platformele de socializare virtuale, ale căror conduceri sunt atât de dornice de a participa la aceste atacuri asupra libertăților [democratice].
Acestea sunt cuvintele lui [Oliver]: ”Trăind într-o lume nouă cu un suflet vechi – iar acesta este o expresie fantastică a conflictului din om care are un suflet vechi, care prețuiește libertatea, și traiul într-o lume nouă în care oamenii par a fi ca niște roți dințate – acești oameni bogați de la nord de Richmond, Dumnezeu știe, vor ca să aibâ controlul total, să cunoască ceea ce gândești. Nu este acesta adevărul? Spionând, manipulând, vreau să cunosc tot ceea ce gândești, vreau să cunosc ceea ce faci, și cred că tu nu știi, dar știu că tu știi, deoarece banul tău este, iar taxele nu se mai termină din cauza oamenilor bogați de la nord de Richmond.”
Acest cântec tocmai a cucerit inimile atâtor de mulți oameni, ajutându-i să ajungă la un anume nivel de solidaritate [umană] în aceste vremuri când libertatea pare a fi atât de încorsetată și limitată. Libertatea economică, socială și politică se află supuse unui foarte serios atac. Acest cântec, alături de alte cântece ale acestuia, mișcă [sufletele] oamenilor pentru că ăsta este rostul muzicii.
Rolul puternic al muzicii
Muzica este extrem de puternică. Acesta este punctul de vedere al Bisericii. Muzica este extrem de importantă și are un rol important în mântuirea omului. Promovează transformări pozitive și ajută la îndumnezeirea [omului] și la întărirea virtuților sale, sau poate avea un rol extrem de negativ, totul depinzând de tipul de muzică. Există muzică care ne ajută la sfințire și există muzică care distruge omul, care promovează păcatul și viciul, și nu este vorba numai de cuvinte aici.
Atunci când oamenii analizează muzica – da, este edevărat, deoarece cuvintele sunt importante, și asta este știut de cei care cunosc Scripturile și dogma Bisericii pentru că vorbele sunt cele care aduc harul sau întunericul, pot să promoveze sfințenia, ca și cuvânt inspirat al Duhului Sfânt, sau poate să distrugă din temelie, așa cum zice Sf. Pavel: ”nu lăsa nici un cuvânt să iasă din gura ta dacă nu este bun pentru îndumnezeirea [aproapelui], la acel moment, și nu aduce harul peste cei care care te ascultă.” Harul poate fi făcut cunoscut prin utilizarea unor cuvinte frumoase. Deci, cu siguranță, cuvintele folosite au legătură cu puterea muzicii, dar este cu mult mai mult decât atât. Nu sunt numai cuvintele, este vorba de sunet, de ritm. Nu sunt numai cuvintele, dar și sunetele trebuie a fi analizate de minți luminate. Acestea nu sunt lucruri pe care numai creștinii le iau în calcul, ci toate religiile au un respect adânc pentru puterea pe care muzica o are asupra oamenilor, și de aceea este important de știut de ce trebuie să cântăm și la ce trebuie să ascultăm.
Mărturia filosofilor antici
Dați-mi voie să vă dau câteva exemple. Confucius a susținut că trebuie să existe un control strict al inovației în muzică deoarece pot degrada omul și destabiliza statul. Platon, în lucrarea sa ”Republica”, susține că muzica are un efect toxic, enervant și, câteodată, obscen, asupra ascultătorilor, iar ca urmare acesta a criticat unele tipuri de muzică ionice.
Hai să vă dau câteva cuvinte din ”Republica” scrisă de Platon: ”Nu sunt acestea motivele pentru care învățământul, muzica și poezia sunt cele mai importante? În primul rând și cel mai important, deoarece ritmul și armonia ating partea cea din interior a sufletului mai mult decât orice altceva, – luați aminte că nu vorbește de cuvinte – , afectându-l puternic și influențând Harul, astfel că cel care este educat în muzică cum se cuvine și în poezie primește har, altfel se întâmplă contrariul. Deci devii plin de har dacă asculți muzică frumoasă or poți deveni o bestie atunci când asculți muzică oribilă. În al doilea rând, atunci când cineva va fi educat cum trebuie în muzică și poezie va resimți cu intensitate atunci când ceva lipsește sau când nu a fost compus sau creat cum se cuvine de mama natură. Și atât timp cât are simțul necesar va aprecia lucrurile frumoase, le va primi în sufletul său, și influențat de ele va deveni bun el însuși. În mod corect acesta va obiecta împotriva a ceea ce este rușinos, urându-l, încă din tinerețile sale, și deși nu este pregătit să înțeleagă motivul, dar fiind educat în acest fel, se va bucura atunci când motivația i se va dezvălui pentru că îi va fi ușor s-o recunoască.”
Ce cuvânt minunat găsim aici în filozofia lui Platon despre importanța fundamentală pe care muzica o are în dezvoltarea personală [a omului]. În paranteză spus, este atât de oribil faptul că muzica a fost scoasă din programa de bază, programă care ar trebui conform perspectivei creștine, sau oricare altă perspectivă antică, să aibă o valoare. Muzica nu este doar ceva pe care o faci numai atunci când ai talent pentru ea. Nu. Educația muzicală este ceva de bază: să înveți să cânți, folosirea unor cuvinte frumoase, să ajungi să te bucuri de ritmuri plăcute, iar sunetul este legat de modul în care ființa umană se transformă. Muzica este fundamentală și trebuie să fie în centrul programei creștine. Punct. Nu este numai o extravaganță pentru unii. Acesta a fost Platon.
Aristotel însuși s-a concentrat mai mult pe legătura dintre muzică și suflet, între tentațiile și căderile sale, și efectul muzicii asupra formării caracterului. Să ne gândim la sirenele homerice care au putut prin cântecul lor să atragă poporul la moarte, un cântec care vrăjește, năucește și paralizează.
Muzica poate avea și un efect catastrofal
Cât privește rolul sirenelor, cred că avem numeroase sirene în zilele noastre. Avem atât de mulți cântăreți care sunt totalmente stricați, muzica lor este stricată și atrage poporul către violență și moarte. Doar să vă dau un exemplu ce a apărut la știri. Poate ați văzut asta: trei huligani – trei tineri stricați – au violat o tânără; atunci când ieșea de la un bar, din păcate era băută, – cât de dureros este să fii atât de fără minte! – aceasta a mers la mașină să meargă acasă cu acești trei tineri, care nu au dus-o acasă, ci au aruncat-o pe bancheta din spate și au violat-o, ca apoi să o lase pe stradă, în trafic, unde a fost lovită și omorâtă. Foarte dureros!
Motivul pe care l-am avut în vedere dându-vă acest exemplu este acela că că în nota de constatare s-a consemnat foarte clar – a fost și pe video, cei trei filmându-se ei înșiși – că cei trei au violat tânara în timp ce fredonau, țipând unul la altul, muzică rap. O muzică rap ce se concentrează pe violență împotriva femeilor, glorificarea violului, a culturii agățatului [femeilor]. Cum au putut aceștia să facă un asemenea act mișelesc, oribil și diabolic asupra unei fete inocente? Ei bine aceștia au fost atrași de de către stăpânii lor din muzică către moartea spirituală prin acest păcat de moarte.
Aceasta este puterea [de influențare a] muzicii. De aceea nu este puțin să ai grijă tu însuți, de ești părinte, sau bunic, de copii și să-i aperi de genul de muzică care îi corupe ori prin versuri, ori prin sunet, sau prin amândouă.
Muzica în Sfânta Scriptură și în Biserică
Mult mai important decât aceste izvoare clasice pe care le-am pomenit anterior este Scriptura însăși care este foarte clară în legătura cu puterea muzicii. Când ne gândim la importanța pe care harpa regelui David a avut-o asupra vieții regelui Saul. Un rege Saul care a refuzat să împlinească voia lui Dumnezeu și a continuat să se conducă după voia sa, în păcatele sale, a început a fi terorizat de un duh necurat. Singurul mod de a fi adus în propria simțire prin suprimarea influenței demonice în care se afla era prin sunetul de harpă la care cânta David! Atunci când David cânta la harpă, sufletul lui Saul se liniștea, se calma, și se elibera de sub influența demonică. Asta se află cuprins în Regi, Cartea lui Samuel, capitolul 16, versetul 23.
Iar apoi să ne gândim la exemplele din Noul Testament unde, spre exemplu 1 Corinteni, capitolul 14, Sf. Pavel descrie impactul rugăciunii asupra unui păgân care ezită să vină la slujbă dar care, copleșit de rugăciune, se întoarce cu inima, cade cu fața la pământ și declară că Dumnezeu este cu siguranță în mijlocul nostru. Aceasta este ceea ce se întâmplă în mod constant chiar și în bisericile în care slujim. Oamenii vin la biserică, vin la Sfânta Liturghie care este așa magnifică, iar sufletele lor sunt transformate nu numai prin cuvintele deosebite care sunt cuprinse în Sf. Scriptură dar și de Sfinții Părinți și Maici care în mod inspirat au compus muzica sacră existentă în biserică care transformă sufletul.
De asemenea, sunetele și ritmurile care se află cuprinse în repertoarul nostru tradițional transformă sufletul și-l aduc la pocăință, la remușcare, la frica de Dumnezeu, ca astfel oamenii să se convertească. Numai să ne gândim la câteva exemple din istorie cum ar fi cel al Sf. Vladimir, în secolul 9, care a venit să se roage în biserica Sf. Sofia și în acel moment s-a simțit ca și când ar fost în Rai. Rugăciunile și muzica l-a transformat!
Mărturia Sfinților Părinți
Dați-mi voie să vă dau două scurte citate cu privire la puterea [de a influența] a muzicii, una aparținând Sf. Vasile cel Mare iar alta Sf. Ioan Gură de Aur care pe undeva reprezintă o concluzie la ceea ce vreau să sugerez. Iată ce ne spune Sf. Vasile într-unul din tratatele sale cu privire la modul în care trebuie citită literatura necreștină pentru a ne putea folosi de ea. Acesta descrie modul în care un muzician a fost capabil să-l facă pe Alexandru cel Mare ca într-o clipită să plece de la masă, să pună mâna pe arme, să lupte, ca apoi să se întoarcă la masă într-o pace completă. Totul prin puterea muzicii. Acest muzician a fost capabil să-l agite până acolo să ia armele și să meargă la luptă ca apoi, prin schimbarea muzicii, să-l liniștească și să-l aducă înapoi la banchet într-o liniște completă. Acesta este exemplul dat de Sf Vasile cu privire la puterea muzicii.
Iar acest citat este de la Sf. Ioan Gură de Aur care spune: ”În măsura în care acest mod de plăcere este adânc înnăscut în mintea noastră și pentru ca demonii să nu ne ademenească cu cântece senzuale care distrug totul, Dumnezeu ne-a dat Psalmii ca astfel cântându-i, omul să găsească plăcerea și [să primească] ajutorul; deciziile nefirești aduc durere și distrugere iar multa durere contează. Acele lucruri care se află în cântecele senzuale și desfrânate fac mintea mai sensibilă și mai slabă, în timp ce Psalmii aduc mai multă valoare, mai multă sfințenie care întărește sufletul, iar cuvintele curăță mintea.”
Dumnezeu fiind ajutorul meu, dragii mei, mai am câteva lucruri de spus în video-urile viitoare despre perspectiva ortodoxă asupra muzicii și a puterii sale de sfințire a vieților noastre. Sper că aceasta v-a fost de ajutor iar Dumnezeu să ajute și să inspire pentru a avea o muzică frumoasă în vremurile acestea ca aceea pe care Oliver Anthony ne-o prezintă, care poate conduce la smerenie. Dumnezeu să fie cu voi!
Pomelnice online și donații
Doamne ajută!
Dacă aveți un card și doriți să trimiteți pomelnice online și donații folosind cardul dumneavoastră, sau/și să susțineți activitatea noastră filantropică, inclusiv acest site, vă rugăm să introduceți datele necesare mai jos pentru a face o mică donație. Forma este sigură – procesatorul de carduri este Stripe – leader mondial în acest domeniu. Nu colectăm datele dvs. personale.
Dacă nu aveți card sau nu doriți să-l folosiți, accesați Pagina de donații și Pomelnice online .
Ne rugăm pentru cei dragi ai dumneavoastră! (vă rugăm nu introduceți detalii neesențiale precum dorințe, grade de rudenie, introduceri etc. Treceți DOAR numele!)
Mai ales pentru pomelnicele recurente, vă rugăm să păstrați pomelnicele sub 20 de nume. Dacă puneți un membru al familiei, noi adăugăm „și familiile lor”.
Dumnezeu să vă răsplătească dragostea!
7 Comment
Sărumana părinți , Am înțeles ce înseamnă Dumnezeu este pe tot.Atunci când îi plângi pe cei dragi care au murit Dumnezeu este cu tine. Atunci când îți plangi păcatele Dumnezeu este cu tine.Atunci când ești alungat și batjocorit Dumnezeu este cu tine.Atunci când iubești și te bucuri Dumnezeu rade cu tine.Atunci când te rogi pentru ajutor,Dumnezeu este cu tine și ne ajuta mereu . Slavă Domnului nostru Iisus Hristos. Treime Sfântă Slavă Ție , Tată Ceresc,Duhule Sfinte și Mângâietor , miluiește-ne Doamne pe noi păcătoșii și iartă -ne păcatele.Amin , Amin, Amin
Și atunci când murim și înviem in Domnul este pentru că Dumnezeu este cu noi .Doamne ajută
Mulțumim Doamne că ești cu noi și nu lași nici la bine nici la greu,nici la naștere,nici la moarte. Slavă Domnului amin 🌷🌷🌷🌿🌿🌹🌿
Sa fiu sincer imi displace cantecul lui Oliver. Trebuia sa foloseasca cuvinte ca „la naiba” si „rahat”? Altfel nu se putea? Cica canta despre adevar… Pe cand Adevarul e Iisus Hristos!
Hai sa dam vina pe politicieni! Invatatura ortodoxa este ca conducatorii sunt dupa cum este si societatea omeneasca. Cum sunt oamenii asa si conducatorii lor.
Hai sa ne sustragem de la invinovatire si sa dam vina pe clasa politica cand noi suntem pro la tot pacatul!.
Cam asta ar fi cu cantecul lui Oliver.
Desigur – mesajul clipului nu este despre corectitudinea muzicii lui Oliver ci despre impactul pe care un astfel de mesaj poate să-l aibă în rândul oamenilor (mai) lumești.
Pacat ca acum in biserica se promoveaza o muzica corala care nu are nicio legatura cu traditia ortodoxa si care suna asa catolic, asa artificial. Pai asa ne rugam la Dumnezeu, in bataie de joc? Decat asa, mai bine sa cantam fals si dupa ureche, dar fara atata fanfaronada si ornamente catolice.
Asta provine din Rusia, însă acum este o revigorare a muzicii psaltice în anumite părți ale țării. Sunt semne bune!