Ascultați un material documentat din punct de vedere istoric care dovedește că învierea lui Hristos nu a fost o legendă. Desigur că cei care sunt sub harul lui Dumnezeu știu acest lucru din experiență, însă pentru noi care suntem la început de drum este de folos să aflăm și câteva dovezi științifice în acest sens.
Vizionare plăcută! (după clip aveți podcastul și transcriptul)
Powered by RedCircle
Faptele istorice pe care puțini oameni le cunosc
Atunci când ne uităm la învierea lui Hristos din punct de vedere istoric cel mai bine este să începem cu acele dovezi care sunt atât de puternice că fac și pe cei mai sceptici, dar care au studiat subiectul, să afirme că [Învierea] este ca un fapt istoric. Asta este un fel de a sugera că nu numai creștinii sunt înclinați să accepte [Învierea] ca ceva adevărat, ca un fapt istoric, care nu este influențat de credința personală. Haideți să ne uităm la faptele istorice care sunt acceptate pe scară largă și să vedem la ce conduc acestea.
Pentru a ajunge ca Iisus să învieze din morți era nevoie ca trei lucruri să fie adevărate: El ar fi trebuit să fie viu la momentul A, mort la momentul B și din nou viu la momentul C. Așa cum este prezentat în istorie, dovezile cu privire la existența și execuția lui Iisus sunt foarte puternice. A devenit un fel de manie pe internet să se susțină că Iisus nu a existat vreodată. Dar aceasta nu este ceva care este susținut de oamenii de știință. De fapt numărul celor din lumea academică, și mă refer aici la cei care au doctorate în acest domeniu ca studii istorice sau biblice, sau de religie, este foarte mic, nu mai mulți decât degetele de la o mână, care ar nega existența lui Iisus. Poate același număr cu a celor care neagă Holocaustul.
Un eveniment istoric extrem de bine documentat
În lumea veche dacă existau două surse independente, pentru a evidenția ceva, era excelent. Și o mulțime de evenimente s-au bazat pe două surse, iar unele numai pe una. Bart Ehrman a găsit 11 vechi surse despre răstignirea lui Iisus. Pe acei care susțin că Acesta nu a existat vreodată îi putem întreba cum răspund la cele 11 surse. Chiar și de a-i fi făcut numai studii de istorie normală nu poți să negi faptul că Iisus a murit. [În acest caz] avem atestare multiplă, cu prea multe surse încluzând documente, oameni, nu toți dintre ei creștini. În general, orice om de știință, creștin, necreștin, sau sceptic, admite că Iisus a fost executat în timpul primului secol, în jurul anului 30-33. Te vei face de râs în fața marilor surse academice dacă vei susține altceva.
În fapt, omul de știință ateu Gerd Ludemann, specialist în Noul Testament, afirmă că execuția lui Iisus este un fapt de netăgăduit. John Dominic Crossan și Marcus Borg, alături de Bart Ehrmann, sunt probabil cei mai cunoscuți [gânditori] sceptici din America. Amândoi afirmă în felul lor, în lucrările lor, că evenimentul morții lui Iisus prin crucificare reprezintă probabil cel mai documentat eveniment al perioadei antichității. De ce ar accepta niște sceptici ca aceștia așa ceva dacă și-ar dori să spună că punctul de vedere al creștinilor nu este adevărat? De ce spun aceștia că acest eveniment este cel mai dovedit fapt? Răspunsul este că evenimentul a existat.
Pentru a determina dacă Iisus a fost în viață la momentul C trebuie să luăm în calcul patru factori esențiali. Este important să înțelegem că acești factori pot fi stabiliți fără a presupune că Biblia este inspirată de Dumnezeu. Acești factori sunt de natură istorică și sunt cuprinși în mărturii de sorginte creștină sau necreștină cu care [oameni știință] creștini, sau necreștini, sunt în majoritate de acord.
Majoritatea istoricilor Noului Testament au ajuns să accepte ca ceva dovedit faptul că trupul Său a fost introdus în mormânt de un membru al Sinedriului evreiesc al cărui nume îl cunoaștem: Iosif din Arimatea. Acesta a fost cel care care l-a îngropat pe Iisus din Nazaret. Al doilea lucru este că acel mormânt a fost găsit gol de un grup de femei, care erau ucenice ale lui Iisus, în dimineața zilei de duminică ce a urmat crucificării, iar numele Mariei Magdalena, este întotdeauna asociat cu găsirea mormântului gol. Al treilea lucru este acela că diferiți indivizi și grupuri de oameni au fost martorii unor apariții a lui Iisus în viață, după moartea Sa. Și ultimul lucru este acela că ucenicii Săi, în mod subit și sincer, au ajuns să creadă, în ciuda tuturor suspiciunilor, că Dumnezeu L-a înviat pe Iisus din Nazaret din morți.
Unii ar putea zice că oricine ar fi putut să susțină asta, dar ceea ce afirmăm noi este aceea că [ucenicii] au crezut cu adevărat că l-au văzut pe Iisus, iar de au fost acestea halucinații sau nu, asta este o altă poveste. Dar faptul istoric este acela că un spectrum larg de istorici recunosc că ucenicii au crezut cu adevărat că Iisus le-a apărut [în fața ochilor].
Ipoteze greșite
De la acest punct trebuie să vedem ce anume i-a condus pe ucenici, și pe Pavel, să creadă că Iisus a înviat din morți și Li s-a arătat lor. Ce fel de experiențe au fost acelea pe care aceștia le-au trăit? Bineînțeles că nu putem intra într-o mașină a timpului și să ne întoarcem în trecut și să analizăm ceea ce au văzut și simțit aceștia, dar putem să luăm în calcul câteva opțiuni. Unii vor susține că trupul lui Iisus a fost furat. Bine, dacă trupul lui Iisus a fost furat, din ce motiv atunci ucenicii Săi au crezut în mod autentic că Acesta le-a apărut [în trup]? [Cum s-a întâmplat asta] dacă trupul a fost furat? Întrebarea este de ce ar fi crezut Pavel că Iisus i s-a arătat, dacă trupul ar fi fost furat? Care este explicația la asta? Cum interpretăm convertirea lui Pavel și a lui Iacov? Cum interpretăm cei patru factori cu care marea majoritate a oamenilor de știință au căzut de acord? Cum interpretăm asta? Interpretăm asta din punct de vedere firesc sau admitem supranaturalul?
O altă teorie pe care o auzim este aceea că [ucenicii] au avut halucinații. Da, ucenicii au fost cu Iisus pentru o lungă perioadă de timp, și au petrecut atât de mult timp cu El ca aceștia au vrut cu adevărat să-L vadă pe Iisus viu. Deci aceștia au avut halucinații. Este un fenomen firesc din punct de vedere psihologic, care este adevărat. Oamenii care iubesc pe alții îi văd căteodată pe aceștia după ce mor. Dar [să se întâmple asta] cu 500 dintr-o dată? Iar ucenicii să ajungă până acolo încât să-și dorească să moară pentru asta? Nu prea se potrivește. Și încă o dată: ce facem cu Pavel? Cum a putut ca acesta să aibă halucinații despre Iisus Cel înviat? Nu se potrivește. Deci nu există nici o explicație firească pentru Înviere din acest punct de vedere [al halucinațiilor – n.t.] care să se potrivească în aceeași măsură cu Învierea însăși. Sunt o mulțime de probleme în legătură cu halucinațiile și probabil că nu există o altă teorie care să aibă atât de multe respingeri. Spre exemplu, majoritatea oamenilor de știință din ziua de azi cred că mormântul a rămas gol, dar teoria halucinațiilor este o teorie ce implică un mormânt plin, nu unul gol! Dacă ucenicii au avut halucinații atunci ar fi trebuit să fi fost cineva în interiorul mormântului. Iar aceasta înseamnă că trebuie să găsești argumente pentru două teorii. Cu cât ai mai multe teorii pe care trebuie să le pui împreună pentru a explica aceste lucruri cu atât este mai puțin plauzibil. Cu cât faci mai puține presupuneri, cu atât ești tentat să crezi una sau alta.
[Motivul pentru care] mulți oameni de știință din ziua de azi nu cred în Înviere este acela că, din păcate, exclud lucrurile supranaturale chiar înainte de a lua în calcul dovezile. Dacă luăm în calcul dovezile, fără a exclude lucrurile supranaturale, atunci cea mai bună explicație pentru acele evenimente este Învierea. Toate acele teorii cu privire la ceea ce s-a întâmplat trupului [lui Iisus], cu excepția uneia, au probleme letale. Singura chestiune cu acea teorie care explică [Învierea] este că trebuie să crezi în miracol!
Dar a fost [Iisus] un om oarecare care a apărut într-un loc aiurea, despre care s-a spus că a înviat din morți? A fost [Acesta] o persoană a cărei venire a fost pregătită de pronia cerească și anunțată de profeți de două mii de ani și pe care prietenii o tot întrebau: ”Ce fel de om este Acesta?” De ne vom sili să răspundem la acestea în termeni de credință vom afla reafirmarea vieții Cuiva care a arătat El însuși că este Împăratul [ce are putere] asupra vieții și morții. Dacă ar fi existat cineva căruia am fi putut crede că i s-ar fi putut întâmpla vreodată acel miracol, atunci acela ar fi fost acest Iisus din Nazaret.
Pomelnice online și donații
Doamne ajută!
Dacă aveți un card și doriți să trimiteți pomelnice online și donații folosind cardul dumneavoastră, sau/și să susțineți activitatea noastră filantropică, inclusiv acest site, vă rugăm să introduceți datele necesare mai jos pentru a face o mică donație. Forma este sigură – procesatorul de carduri este Stripe – leader mondial în acest domeniu. Nu colectăm datele dvs. personale.
Dacă nu aveți card sau nu doriți să-l folosiți, accesați Pagina de donații și Pomelnice online .
Ne rugăm pentru cei dragi ai dumneavoastră! (vă rugăm nu introduceți detalii neesențiale precum dorințe, grade de rudenie, introduceri etc. Treceți DOAR numele!)
Mai ales pentru pomelnicele recurente, vă rugăm să păstrați pomelnicele sub 20 de nume. Dacă puneți un membru al familiei, noi adăugăm „și familiile lor”.
Dumnezeu să vă răsplătească dragostea!
2 Comment
Doamne ajuta, Parinte.
Pentru ca se apropie sarbatoarea Sf Cruci pe stil vechi, s vrea sa stiu originea Postului Sf Cruci care e de noua zile. Incepe pe 19 septembrie de ziua Minunillr Sf Arhanghel Mihail si se termina pe 28 septembrie, ziua Sf Cruci fiind zi de post. La noi in zona Maramuresului, in satele ucrainene toti batranii tin acest post, chiar daca aceasta perioada de post nu este inscrisa in calendar.
Va multumesc anricipat.
Acest post nu este în tradiția Bisericii. Nu se impune ținerea lui. Este periculoasă impunerea în comunități a unei învățături care nu este în tradiția Bisericii.