O lumină de dincolo de acestă lume îi cuprinde pe cei trei ucenici la Schimbarea la Față a Domnului. În același timp, ființa lor se umple de o bucurie intensă și ajung la o stare pe care nu o poate oferi nimic din lumea aceasta. Cum a avut loc Schimbarea la Față a Domnului? Mai putem și noi astăzi să ajungem la starea care i-a cuprins pe apostoli atunci? Există vreo compatibilitate între înălțimea acelei trăiri și extazul mistic produs de practica Yoga?
Vom afla toate acestea, dar și multe altele de la invitatul acestei ediții, Pr. Conf. Univ. Dr. Gheorghe HOLBEA realizat de Trinitas TV.
Vizionare plăcută! (după clip aveți podcastul și sinteza săptămânii)
Powered by RedCircle
În continuare, citiți și o selecție de citate din articolele publicate în cursul acestei săptămâni pe site-ul nostru „O Chilie Athonită: Bucurii din Sfântul Munte”. Vă încurajăm astfel să reveniți asupra lor pentru o mai bună înțelegere. Dumnezeu să vă binecuvânteze!
Sub fiecare citat aveți și previzualizarea articolului din care a fost luat.
Dacă faceți click/tap pe previzualizare, veți naviga la articolul sursă. Ca și până acum, comentariile voastre sunt binevenite!
Răspândiți dragostea!
Lectură și vizionare plăcută!
Urmăriți un emoționant film de scurt metraj care surprinde drama învățământului american, a unei societăți depărtate de Dumnezeu în care copiii nu mai știu cum să iubească chiar dacă se chinuie pentru asta. Nu sunt neapărat ei de vină ci este un întreg bulgăre întunecat al păcatului care se rostogolește în hăul iadului. Să ne ferească bunul Dumnezeu pe toți și să ne dea lumina dragostei și a simplității Sale în inimile noastre!
arhidiacon Mihail Bucă: Noi să ne putem întări și să cerem de la Dumnezeu puterea aceea de a ne ridica din genunchi cu conștiința curată sus către Dumnezeu și să spunem „Doamne, fie cum voie și Tu! Te rog, alină-mi suferința și nu mă lăsa singur!” Cred că atât putem face. Dar când vine, vine, părinte!
Părintele Teologos: Vine crucea.
– Credeți că o fotografie poate fi un antidot la război?
– Da! Cred că, într-un fel, o fotografie care arată adevărata față a războiului este o fotografie împotriva războiului.
De obicei, omul care se vaită, cel care trăiește într-o autocompătimire hedonistă, care acuză, care spune „Toată viața am fost bătaia de joc a altora, de asta am ajuns așa, toată lumea a profitat de mine”. Nu există o exprimare mai bolnăvicioasă decât aceasta, nu există o exprimare mai egoistă decât aceasta și nu există o altă exprimare care să se potrivească mai bine cu răspunsul lui Adam și al Evei, fiecare acuzându-l pe celălalt și aruncând vina asupra celuilalt. Αcest handicap lăuntric, am putea spune, ca să nu zicem ceva mai rău, îl face pe om să dea vina pe toată lumea pentru a nu-și asuma el însuși răspunderea. Ce îi îndepărtează deci pe oameni de noi? Dorința noastră de a fi centrul interesului, dorința ca noi să controlăm lucrurile, noi să dominăm, noi să determinăm totul. Unde își are rădăcinile această pretenție ca toată lumea să se ocupe de noi și să ne înțeleagă? În ceea ce la Părinții noștri este considerat a fi cauza oricărei patimi, iubirea de sine. Ce este iubirea de sine? Maxim Mărturisitorul spune: „dragostea irațională față de noi înșine”. Iubirea lipsită de rațiune, iubirea absurdă, nefirească. Pentru că iubirea sănătoasă este legitimă.
Încă de la începutul revoluției industriale au existat temeri legate de șomaj în masă, pe măsură ce mașinile înlocuiau oamenii. Totuși, creșterea cererii de bunuri și servicii a crescut o dată cu creșterea capabilităților [tehnologice]. Dacă asta poate continua la nesfârșit este o întrebare deschisă, dar există un pericol mai mare din partea IA dacă îi permitem să ia propriile decizii (să se auto-proiecteze), deoarece atunci se poate îmbunătăți rapid, și noi s-ar putea să pierdem controlul.
Un câștigător al premiului Nobel foarte strălucit numit Sir Peter Medawar a spus odată că „e atât de ușor de văzut că știința e limitată pentru că nici măcar nu poate răspunde la întrebările unui copil: de unde vin? unde mă duc? și care este sensul vieții?” Și a atins ceva foarte important acolo.
Cu alte cuvinte, eu, ființă umană, știu că Dumnezeu există și pentru a-mi fi bine, țin poruncile Lui și mă supun legilor Lui. Și deci, dacă fac aceasta în mod corect, atunci merit o răsplată de la El, iar dacă nu fac aceasta în mod corect, atunci merit o pedeapsă. Iudaismul și islamul se bazează pe acest concept. Din păcate, aceasta a devenit și baza catolicismului și a protestantismului. Ortodoxia este absolut unică. Ortodoxia răstoarnă complet această poziție cu susul în jos. În Evanghelie, Hristos Însuși răstoarnă această poziție cu susul în jos Vedem că oamenii care trăiesc „corect” din punct de vedere religios și moral – Îl ucid pe Hristos. Ei Îl judecă și Îl condamnă. Ei Îi spun: desfrânații și vameșii Te urmează, mănânci și bei împreună cu păcătoșii.
Împărăția lui Dumnezeu este întâi de toate prezența Împăratului – prezența totală a lui Dumnezeu în lucrare pentru că Dumnezeu este total imaterial și transcendent. Împărăția lui Dumnezeu nu este atât un loc. Împărăția lui Dumnezeu este întâi de toate o stare duhovnicească pentru că Dumnezeu este duhovnicia absolută. Desigur că datorită faptului că noi avem trup și că Dumnezeu Fiul are acum trup în Iisus Hristos, Raiul este și un loc, are dimensiune spațială, însă întâi de toate, Împărăția lui Dumnezeu este o stare
Sf. Ioan, iubitul său ucenic, în prima sa epistolă, cred că în cap. 3, versetul 8, sintetizează întreaga chestiune a mântuirii, întregul demers al Fiului lui Dumnezeu pe Pământ, în întruparea Sa și în acțiunile Sale atotputernice, în contextul distrugerii lucrării diavolului [pe pământ]. Iisus a venit, zice el, ”să distrugă lucrările diavolului.” ”Iisus a venit pentru a distruge lucrările diavolului”, zice [Sf. Ioan].
Să ne apropiem mai mult de Dumnezeu și Dumnezeu ne dă darul Duhului Sfânt, adică ne dă har. Vedem la Sfântul Serafim de Sarov, când l-a văzut Motovilov fiind în har. „Părinte, te văd în mijlocul soarelui.” Deci asta înseamnă să fii în har. Iar noi, dacă facem un pic de post în smerenie, atunci vine harul Duhului Sfânt. Și atunci știți ce se întâmplă? Nu mai judecăm pe nimeni, nu mai vedem rău pe nimeni, ne vine să îmbrățișăm pe toată lumea, ne bucurăm de toată creația lui Dumnezeu.
Vezi o musculiță, o admiri de nu te mai poți opri, vezi o floare înflorită, te minunezi de frumusețea ei, o pasăre cât de frumos cântă, pentru că ești în har și fiind în har începi să înțelegi din toate lucrurile astea care au fost făcute de Dumnezeu. Începi să le vezi frumusețea lor.
Probabil că nu aș lua un autostopist astăzi, dar era mult mai sigur pe atunci. Și s-a urcat în partea pasagerului și imediat și-a scos cizmele și șosetele și picioarele îi erau albastre, îi era foarte frig… Nu avea o jachetă groasă. Arăta puțin cam zdrențăros și părul îi era un pic lung, blond și cam ciufulit, iar zăpada, desigur, îl făcea să arate și mai rău. Și am început să vorbim și mi-a spus că era în armată. Mi-a spus: „Sunt în armată…”. Asta a spus. Și a spus: „Tocmai am terminat o misiune în Hawaii și am venit prin New Jersey și nu am reușit să fac rost de un mijloc de transport până la următoarea locație.”
Pentru că iată ce știu eu: dacă vrei o comunitate ai nevoie de relații reale. Dacă vrei relații reale trebuie să ai conflicte oneste. Comunitatea nu e o adunătură de oameni care se poartă frumos unii cu alții, sunt de acord unii cu alții și își susțin reciproc iluziile, ci oameni care merg unul lângă celălalt și sunt reali și autentici unul cu celălalt. Da, Biserica nu este perfectă, îți spun și eu asta mai mult decât altceva. Și creștinii cu siguranță nu sunt nici ei perfecți. Dar asta e parte din motivul pentru care avem Biserică, pentru a ne putea implica [într-o relație] cu Cel care e perfect, adică cu Iisus. Și mă doare să văd ce se întâmplă în ultima vreme, cum multe Biserici din întreaga lume au fost transformate în baruri, berării și… da, chiar și cluburi de noapte.
In an interview of Sorin Gadola conducted by Father Theologos, he explains from his own experience what the problems of today’s youth are and the trials they have regarding the influence of Western and Eastern cultures. A very natural interview in which Sorin, as the founder of the famous youth music festival Untold, gives us a lot of information.
Pomelnice online și donații
Doamne ajută!
Dacă aveți un card și doriți să trimiteți pomelnice online și donații folosind cardul dumneavoastră, sau/și să susțineți activitatea noastră filantropică, inclusiv acest site, vă rugăm să introduceți datele necesare mai jos pentru a face o mică donație. Forma este sigură – procesatorul de carduri este Stripe – leader mondial în acest domeniu. Nu colectăm datele dvs. personale.
Dacă nu aveți card sau nu doriți să-l folosiți, accesați Pagina de donații și Pomelnice online .
Ne rugăm pentru cei dragi ai dumneavoastră! (vă rugăm nu introduceți detalii neesențiale precum dorințe, grade de rudenie, introduceri etc. Treceți DOAR numele!)
Mai ales pentru pomelnicele recurente, vă rugăm să păstrați pomelnicele sub 20 de nume. Dacă puneți un membru al familiei, noi adăugăm „și familiile lor”.
Dumnezeu să vă răsplătească dragostea!
1 Comment
Deasemenea, este interesantă şi emisiunea care a avut ca temă de discuţie: Reîncarnare şi mântuire.