Ascultați un cuvânt foarte bine țintit al părintelui Theodor din Georgia care ne explică de ce Ortodoxia este unică și de ce este greșit să spunem că Creștinismul este o religie.
Vizionare plăcută! (după clip aveți podcastul și transcriptul)
Powered by RedCircle
Una dintre cele mai mari realizări ale Ortodoxiei, una dintre cele mai mari realizări ale Creștinismului este că a depășit conceptul de religie. Și ce este religia? Este o încercare a ființei umane de a stabili o legătură cu Dumnezeu și pentru aceasta omul folosește norme și reguli juridice. Cu alte cuvinte, eu, ființă umană, știu că Dumnezeu există și pentru a-mi fi bine, țin poruncile Lui și mă supun legilor Lui. Și deci, dacă fac aceasta în mod corect, atunci merit o răsplată de la El, iar dacă nu fac aceasta în mod corect, atunci merit o pedeapsă. Iudaismul și islamul se bazează pe acest concept. Din păcate, aceasta a devenit și baza catolicismului și a protestantismului. Ortodoxia este absolut unică. Ortodoxia răstoarnă complet această poziție cu susul în jos. În Evanghelie, Hristos Însuși răstoarnă această poziție cu susul în jos Vedem că oamenii care trăiesc „corect” din punct de vedere religios și moral – Îl ucid pe Hristos. Ei Îl judecă și Îl condamnă. Ei Îi spun: desfrânații și vameșii Te urmează, mănânci și bei împreună cu păcătoșii.
Când Hristos moare pe cruce, El, în calitate de Judecător, dă verdictul pentru omenire, iar acest verdict este uluitor. Cele mai rele ființe umane, cei mai mari păcătoși – oamenii care îl ucid pe Hristos… stau lângă crucea Lui, nu se pocăiesc (cel puțin nu până în acel moment), cu alte cuvinte, acești oameni care sunt plini de un duh de nepocăință, de nerușinare și ucigaș, Îl ucid pe Hristos, iar Hristos, în calitate de Mare Preot, mijlocește pentru ei și Îi cere Tatălui Ceresc: „iartă-le lor, că nu știu ce fac” (Lc. 23, 34). Această formă de iubire a mișcat din temelii o persoană care nu făcuse decât rău toată viața lui. Această iubire atotcuprinzătoare și infinită a înmuiat și a topit inima unui tâlhar, iar el a devenit prima persoană care a intrat în Împărăția Cerurilor. Unde este justiția aici? Unul dintre Sfinții Părinți (Sf. Isaac Sirul, dacă nu mă înșel) spune: „Dumnezeu nu este just. El este Iubire.” Acest Sfânt Părinte continuă și spune: „dacă Dumnezeu ar fi just, eu aș fi primul care ar ajunge în iad, fără ajutorul Lui”. Acest lucru este foarte important de reținut.
Duhul legalist se opune creștinismului. Duhul legalist predomină la noi astăzi, chiar și în Biserica Ortodoxă, și este foarte dăunător. Spiritul legalist înseamnă că, dacă mă comport bine, voi câștiga puncte în fața lui Dumnezeu și voi fi răsplătit, iar dacă mă comport rău, voi fi pedepsit. Trăiesc duhovnicește cu nădejdea în „luxul” din cer sau cu frica de iad. Cu acest fel de inimă, cu acest duh, nu vei putea niciodată să-L vezi pe Hristos, pentru că ce se aseamănă, se adună. Hristos cere ceva complet diferit de la noi. Ce ne cere El? Apostolul Pavel spune că un creștin devine o făptură nouă, o zidire nouă. De multe ori întâlnim această ispită. O persoană vine la biserică și eu îl întreb: „De ce ai venit?” Oamenii vin la biserică din multe și felurite motive. Unii vin pentru câștig personal, din interes personal, din interes fizic, fie că este ceva legat de sănătate sau o altă problemă cu care se confruntă. Există și interes duhvonicesc: „Nu am pace. Vreau să mă simt liniștit.” „Acesta este și interes personal.” – Îi spun. „Nu crezi ca Dumnezeu ți-o va dărui? Totuși, nu acesta este scopul în sine. Este un rod secundar și o consecință a căutării tale după Dumnezeu.”
Să luăm un exemplu din această lume: un tânăr se îndrăgostește de o tânără și el o cere în căsătorie. „De ce vrei să te căsătorești cu mine?” – întreabă ea. Ea se așteaptă să-i zică: „Pentru că te iubesc!” În schimb, el îi spune că pentru că vrea să aibă copii cu ea. Vă puteți închipui? Este bine să ai copii. Nu este nimic în neregulă cu asta. Copiii sunt rodul căsătoriei. Totuși, atunci când îi spui unei fete că vrei să te căsătorești cu ea din acest motiv și că ea este doar un mijloc pentru aceasta… imaginează-ți cât de groaznic este acest lucru. Este esențial pentru noi să știm foarte bine care este atitudinea corectă pe care să o avem în viața duhovnicească. Trebuie să știm acest lucru pentru a înceta să mai fim centrați pe noi înșine în viața duhovnicească și pentru a ne despărți de această formă de relație cu Dumnezeu. Atâta timp cât o persoană continuă să fie egocentrică, spunând: „Vreau asta, vreau asta. Vreau să am pace. Vreau ca problemele mele să fie rezolvate…” Atâta timp cât vedem aceasta, omul va continua să aibă o problemă în viața sa duhovnicească. O persoană trebuie să se desprindă de asta. Totuși, acest lucru nu este foarte ușor de făcut, decât dacă are o perspectivă corectă în viața duhovnicească.
Pomelnice online și donații
Doamne ajută!
Dacă aveți un card și doriți să trimiteți pomelnice online și donații folosind cardul dumneavoastră, sau/și să susțineți activitatea noastră filantropică, inclusiv acest site, vă rugăm să introduceți datele necesare mai jos pentru a face o mică donație. Forma este sigură – procesatorul de carduri este Stripe – leader mondial în acest domeniu. Nu colectăm datele dvs. personale.
Dacă nu aveți card sau nu doriți să-l folosiți, accesați Pagina de donații și Pomelnice online .
Ne rugăm pentru cei dragi ai dumneavoastră! (vă rugăm nu introduceți detalii neesențiale precum dorințe, grade de rudenie, introduceri etc. Treceți DOAR numele!)
Mai ales pentru pomelnicele recurente, vă rugăm să păstrați pomelnicele sub 20 de nume. Dacă puneți un membru al familiei, noi adăugăm „și familiile lor”.
Dumnezeu să vă răsplătească dragostea!
9 Comment
A, pe părintele acesta l-am văzut la sinaxele online ale starețului Efrem. Nu știam ca e persoana publica. Foarte frumos cuvântul.
Este un părinte cunoscut în Georgia. N-are legătură cu p. Efrem. Posibil să fi apărut la sinaxele lui.
Da, l-am văzut de câteva ori, dar nu știam cine e. Ma bucur ca am aflat acum, Domnul sa-l ocrotească! Oricum eu am evlavie la gheronda Efrem și la ceilalți parinti din Athos, de oriunde ar fi, care se roagă pt noi. Este un părinte la Vatopedi, nu cred că ar fi ok sa zic numele neapărat, care asa de mult tine la noi, nu e roman. Nici nu apuci bine sa ai un necaz, sa te îmbolnăvești, ca imediat se pun pe rugăciune, pe cuvântul meu. Și am văzut efectul rugăciunii, chiar am văzut. Și asa de blând. Chiar un apropiat a fost recent la Vatopedi și l-a întâlnit și a zis ca e intr-adevar un părinte foarte bun, cu daruri. Ce mare dar sunt monahii care bat atâtea metanii și rugăciuni pentru noi…măcar ca nici nu ne-au văzut, nu știu chiar exact cine suntem.
Permite-mi ca după 23 de ani de Vatoped să spun că lucrurile sunt puțin mai complexe. Desigur că trebuie să avem gând bun însă să nu ne avântăm în fantezii.
Eu nu stiu, dar acest parinte se roaga pentru noi si eu il respect pentru asta. Daca sunt scapari si greseli, eu asta nu stiu, dar una stiu, ca m-a ajutat rugaciunea acestui parinte si o sa il respect in continuare.
Este vreo legătură între acest părinte și pr Teodoh de la Vatopedi? Parca seamănă la fata
Nu e nicio legătură.
Foarte bine explicat, scurt si la obiect. Slava Domnului.
Foarte frumos acest cuvânt. Îl foloseam și eu în blogul meu, dar acum pentru că e scrisă și traducerea text, voi folosi această legătură.