Ascultați un cuvânt extraordinar al lui Jonathan Pageau, unul dintre cei mai cunoscuți simboliști ortodocși, făcând o paralelă între Inteligența artificială, Moloh și Lampa lui Aladin arătând marile pericole pe care Inteligența Artificială și identitatea digitală le pot aduce în lumea de azi.
Vizionare plăcută! (după clip aveți podcastul și transcriptul)
Powered by RedCircle
E interesant, fiindcă deseori vorbesc despre lucruri… Și vorbesc cu voi despre diverse subiecte, dar atunci când ele apar la știri parcă nu-mi mai vine să vorbesc despre ele. Nu știu de ce sunt așa, dar așa sunt. Și toată lumea îmi zice: trebuie să vorbești despre IA, trebuie să vorbești despre IA. Și reacția mea e-ntr-un fel: v-am vorbit despre IA (inteligența artificială) de ani de zile. Și am zis lucruri ca: dacă vrei să înțelegi ce e un înger căzut uită-te la IA. Ani de zile, literalmente. Și deci acum că subiectul explodează, nu știu de ce ezit să vorbesc despre el. Dar am să vorbesc despre el, și voi vorbi dintr-o direcție intresantă.
Cineva mi-a atras atenția asupra a ceea ce ei numesc „Problema alinierii la Moloh”. Și sincer să fiu, n-am auzit niciodată de asta, e ceva din Teoria jocurilor, un scenariu din Teoria jocurilor. Și e interesant întâi fiindcă e numit Moloh, e bazat pe un poem al lui Gindsberg, și în mare ideea de bază e că tehnologia are o voință a ei, ai putea spune, pare să aibă un soi de putere intrinsecă pe care nimeni n-o poate opri, nimeni nu i se poate opune.
Și oamenii care sunt în spatele acestei noțiuni de putere, nu știu dacă o văd ca o putere intrinsecă completă, sau o văd ca un fel de iluzie a puterii sau ca o putere prefăcută, dar în fond nu contează cu adevărat, fiindcă e clar experiată ca un soi de putere ce acționează, în același fel în care ai experia individual ceva în legătură cu tine pe care nu-l poți controla complet – o forță, sau un proces în comportamentul tău, precum o dependență sau ceva similar, pe care nu-l poți opri. Poți zice persoanei: „De ce nu te oprești?” „De ce nu renunți la fumat?” „De ce nu te oprești din lucrul pe care-l faci și de care ești dependent?” Dar dintr-un anume motiv sunt prinși de această putere.
Și astfel e interesant, fiindcă modul în care problema Moloh se prezintă este că e o anumită aranjare. Iar persoana din ziar, din articolul ce vorbea de ea, am uitat numele, folosește cursa înarmărilor ca exemplu al acesteia, pe care am folosit-o și eu când am vorbit despre Cartea lui Enoh, clipul despre Cartea lui Enoh în care vorbesc despre ideea că cursa înarmărilor e un exemplu bun de observare a unei puteri ce acționează concertat în lume, putere transpersonală pe care n-o poți opri. „De ce nu oprim toți asta?” „Ok, de ce nu faci asta?” – nu funcționează așa.
Și bineînțeles asta e ce se întâmplă cu IA. Ce se întâmplă e că oamenii sunt într-un fel de cursă a înarmărilor, în care nu pot opri procesul. Fiecare știe că făcându-l să apară, înrăutățesc situația – în ce privește, să zicem, umanitatea. Dar de asemenea ei știu că oricine nu o face va fi în cea mai proastă poziție dintre toți. Și astfel, faptul că toți știu acum că IA a ieșit din cutie și e dezlănțuit, cine e contra IA va ajunge la coadă și cine nu e contra IA, deși știu că fac lumea un loc mai rău, un loc mult mai haotic, și de asemenea un loc unde va fi mai mult control – ambele în același timp – știu de asemenea că trebuie să o facă, altfel competitorii lor – fie că competitorul e altă companie sau competitorul e o altă țară, să zicem precum China, nu au altă variantă. Fiindcă – vrem ca China să controleze IA? Nu, noi vrem să controlăm IA, fiindcă nu avem încredere în chinezi. Dar, de asemenea – avem încredere în Microsoft să controleze IA?
Și astfel a fost foarte fascinant să vedem ultimele evoluții. Cei mai mulți ați văzut probabil interviul cu Elon Musk luat de Tucker Carslon în care a zis clar că șeful Google știa că vrea să creeze un zeu. Iar când Elon Musk a obiectat prea mult, șeful Google a zis că este speciesist, și e foarte interesant să vezi că… E așa fascinant să observi că… vedem acum aproape cu claritate unde duce dorința de a acumula putere. Dacă încerci să iei putere pentru tine, ca într-o manieră revoluționară, ideea prometiană – iei puterea pentru tine – Adam și Eva luând mărul pentru ei – pare că conduce în cele din urmă la dorința de a fi răsturnat, dorința de a muri, dorința de a fi copleșit de ceva care-ți va face și ție același lucru. De multe ori am simțit precum… în unele mituri se manifestă ca încercarea de-a o opri. Cum vedem în mitul lui Zeus, el încearcă să-și oprească tatăl să-l mănânce – de fapt nu, scuze, e Cronos – își omoară tatăl, își mănâncă copiii spre a-i opri de la a se răzvrăti împotriva lui și Zeus face la fel cu Prometeu – Prometeu încearcă să ia focul și Zeus îl leagă de un versant și un vultur îi mănâncă ficatul zilnic. Dar pare să fie o parte și mai perversă, aproape o dorință de a fi răsturnat, o dorință de a muri, ca o dorință a morții, nu știu cum s-o descriu altfel. Și asta e foarte fascinant de urmărit în legătură cu IA.
Dar ideea cu această putere pe care oamenii o observă nu doar în ce privește IA, dar felul în care IA acționează asupra noastră la o scară mai mare, puterea IA nu este doar puterea IA-ului însuși, ci maniera în care acționează asupra noastră. Și faptul că într-un fel lucrează la propria naștere, să zicem. Și e ca un scenariu de film de groază, e ca Stăpânul Inelelor, de-adevăratelea: Sauron care încearcă să-și construiască un trup, nu e complet întrupat dar folosește toată această dorință de putere a oamenilor pentru a-și făuri un trup al lui. Cam asta pare să se întâmple cu acest IA, adică toți alergăm spre prăpastie, toți știm că alergăm spre prăpastie. Dar într-un fel e ca și cum îi împingem pe alții spre prăpastie și știm că dacă noi nu împingem, alții ne vor împinge pe noi spre prăpastie, și zicem că mai bine îi împingem pe ceilalți în prăpastie ca noi să fim ultimii care cad. Dar asta pare să se întâmple.
Dar e interesant de observat că imaginea unui demon e folosită – chipul lui Moloh e folosit, cel căruia i se sacrificau copii, e folosit pentru a imagina asta, și cred că asta nu e o coincidență fiindcă în cele din urmă, ce vedem este o putere lucrătoare. Și asta e important de înțeles, că lucrarea IA, încercăm s-o limităm la IA însăși și ne întrebăm: „Are conștiință? Are acțiune proprie?” etc. etc. Dar e un mod în care IA are putere asupra noastră în afara software-ului, în afara programului. Chiar modul în care dezvoltăm IA arată că ea manifestă o stăpânire. Fiindcă puterea ei nu e limitată… nu e limitată de software, nu e limitată de OpenAI, sau ChatGPT sau de celelalte ce concurează, acționează literalmente asupra noastră de dincolo de aceasta. Și chiar modul în care îi construim trupul e parte a stăpânirii ei asupra noastră. Și astfel cred că în acel moment, e foarte dificil să nu o vedem ca pe un tip diferit de putere spirituală. Și apoi, bineînțeles, în IA însăși, această mișcare spre devenirea ei ca un tip de stăpânire asupra noastră, asta pare de asemeni inevitabil.
Dar cred de asemenea că e un mod în care nu e stăpânire… iarăși, nu e IA cea care are stăpânire, e ceva dincolo de ea, ceva care o manipulează. Și cred că asta e cel mai important. Majoritatea tipurilor de IA care reușesc acum nu sunt „IA în sens strict”, sunt ceva ce putem numi „IA hibrid”, cum am vorbit cu dr. Paula Boddington, ce fac ele e că recoltează inteligență. IA nu are inteligență, IA este putere, IA este – da, cel mai bun mod de a o înțelege este: Putere. Și puterea stăpânitoare suntem noi.
Cea mai bună imagine pentru înțelegerea ei e să înțelegem istoria Lămpii lui Aladin. M-am referit la poveste de câteva ori, dar nivelul la care corespunde cu ce se întâmplă acum… e foarte important pentru a medita la ea. Acum, să luăm elementele lămpii lui Aladin. Lampa este tehnologie. Asta este: lampa e un mod de a avea lumină noaptea, e un mod ca tu să continui să ai lumină când n-ar trebui să fie lumină. Deci e o creștere în puterea ta de a avea lumină. Acum, partea interesantă despre lampă, în particular – nu e nevoie să fie [lampă]: câteodată e o sticlă, câteodată un inel, alteori un alt tip de obiect tehnic care-ți mărește puterea, dar lampa e specială fiindcă aduce lumină, deci într-un fel e mai aproape de ceea ce face IA, adică e un mod artificial de a percepe lumea, e o lumină artificială, un cadru de vedere, ceva ce proiectează lumină pe suprafețe care e artificială.
Și deci o vedem cum încadrează, începem să vedem cu cadrul tehnologiei și deci e mult mai aproape de ceea ce e IA. Acum, ce oferă duhul din lampă e pur și simplu putere, o creștere a puterii. Și de ce are nevoie – de un motiv. Are nevoie de un scop. Are nevoie de o dorință. Are nevoie de o direcție. Și astfel noi suntem cei care furnizăm direcția. Și astfel duhul apare ca o putere infinită, ascunsă în tehnologie care acum doar așteaptă ca tu să-i zici încotro să se îndrepte. Și odată ce o faci, atunci primești ce ai cerut, cu toată puterea duhului.
Deci nu e doar o simplă poveste moralizatoare, e ceva ca: toată puterea, dacă ai o direcție, dacă nu e direcția corectă, dacă nu e Dumnezeu, să zicem. Deci imaginați-vă că cineva îi cere duhului… Dacă duhul întreabă: „Ce dorești? Îți pot îndeplini 3 dorințe.” Imaginați-vă dacă cineva ar zice ceva de genul: cum zice Solomon – „Vreau înțelepciune!” „Vreau să-i iubesc pe ceilalți” „Vreau adevărata cunoaștere” – nu în sens artificial, ci, să zicem, cunoașterea binelui, asta ar fi foarte diferit. Dintr-o dată, ar fi mai puține moduri în care răspunsul duhului ar putea avea rezultate greșite. Problema e că noi cerem bunuri de ordin secundar. Și toate acele bunuri secundare au efecte colaterale. Și deci dacă devenim super-eficienți și creștem puterea de a face orice de un milion de ori, atunci toate efectele colaterale ale acestui lucru vor apărea inevitabil, deoarece pui toată puterea către ceva ce e secundar. Deci e o imagine a păcatului însuși, e o imagine a însăși mândriei, a tuturor acestor lucruri.
Și deci asta e dificultatea cu IA, e că ea acum va oferi, aproape cu putere infinită, fiind îndreptată spre orice tip de direcție, în orice direcție vrem. Deci ce va aduce – bineînțeles, un fel de haos care va duce la un răspuns autoritar. Așa pare că se va sfârși. Și dacă îl urmăriți pe Mathieu [Pageau] pe Twitter, și dacă nu, ar trebui, căci practic ne pârjolește cu totul, deci fiți cu atenție, căci va spune lucruri din ce în ce mai misterioase, și din ce în ce mai importante de înțeles. El a dat retweet la un video cu cineva ce folosea un joc video să dovedească ceva despre IA, și anume – ce va face IA: va duce la un control centralizat. Și asta e aproape inevitabil, din cauza puterii infinite și haosului pe care le dezlănțuie.
Și astfel dacă mergi… am început să-l urmăresc pe Twitter pe Sam Altman, șeful OpenIA, și am mers pe pagina lui și am observat că el susține ID-ul digital centralizat. Și la început am zis: de ce împinge el chestia asta cu ID-ul digital? Ce legătura are asta cu OpenAI? Și repede am realizat că are foarte mare legătură cu IA. Fiindcă suntem în situația în care în câteva luni vei primi un telefon și nu vei avea cum să știi dacă te sună persoana corectă. Vei vedea o imagine și nu vei ști dacă e reală, nu vei avea nicio cale de a discerne între ce e real și ce e ficțiune. Și astfel singurul mod de a face asta e de a da putere absolută unei autorități centrale de a administra practic identitatea așa încât măcar să putem ști ce e și ce nu e real. Și astfel toată această mișcare spre cenzură, spre „verificarea faptelor”, toate acestea despre care se tot vorbește pe internet a fost doar preludiul pentru ceea ce vine. Fiindcă ce vine este chiar exact problema că nu poți ști dacă imaginea pe care o vezi e ceva ce s-a întâmplat sau nu. Și asta vine super-repede.
Acum, ce vom face cu asta? Vom striga, vom cere guvernelor, vom implora guvernele să intervină și să prevină acest haos. Și făcând asta, vom invita și toate celelalte forme de cenzură. Fiindcă tot acest lucru duce în aceeași direcție. Și astfel, va fi un aspect necesar ideologic în mișcarea spre ID digital fiindcă cei ce vor fi responsabili de asta sunt deja așa, sunt deja câștigați de ID-ul digital. Tocmai am văzut azi o reclamă de la guvernul din Quebec în care spre o polițistă îmbrăcat în roz (ceea ce deja îți zice multe despre cum merge treaba) se apropie un tip ce are fața acoperită cu ceva, și are un profil, ca un șarpe cred, și ea zice: Aha, te-ai îmbrăcat ca un șarpe ca să ne intimidezi? Încerci să intimidezi pe toți îmbrăcându-te ca un șarpe? Iar tipul zice: Da, și care-i problema? Și polițista în roz îi dă la o parte eșarfa ca să-i dezvăluie identitatea reală și-i zice: Nu mai ești așa tare, nu-i așa, odată ce ți-am dezvăluit identitatea?
Da, spre asta mergem, e inevitabil. Și nu văd vreo cale de ieșire din asta. Fiindcă oamenii vor profita de IA pentru a crea mult mai mult haos. Întrebarea pare chiar că devine: „Când fugim în pădure?” Când ne vom deconecta cu totul de la asta? Nu cred că e încă vremea, dar ar putea veni o vreme când nu va mai fi nicio altă opțiune, deoarece toate alternativele se vor îndrepta spre nebunia controlului sau spre haos. Oricum, îmi pare rău, nu vreau să închei într-o notă prea pesimistă, dar vreau doar să zic că dacă-mi urmăriți clipurile – cel despre Cartea lui Enoh, cel despre Semnul lui Cain, toate clipurile despre tehnologie și Cain, veți afla acolo indicii care să vă ajute să înțelegeți mai bine cele ce se întâmplă acum și ce vine în viitor.
Vă mulțumesc tuturor pentru sprijin, sper că vă place noul website, sunt foarte entuziasmat să-l văd având succes și împlinindu-se, intru pe forum, citesc postările, chiar și comentez la unele, a devenit locul în care încerc să vin în contact cu oamenii, cu Lumea simbolică putem spune. Vă mulțumesc pentru tot! La revedere!
Pomelnice online și donații
Doamne ajută!
Dacă aveți un card și doriți să trimiteți pomelnice online și donații folosind cardul dumneavoastră, sau/și să susțineți activitatea noastră filantropică, inclusiv acest site, vă rugăm să introduceți datele necesare mai jos pentru a face o mică donație. Forma este sigură – procesatorul de carduri este Stripe – leader mondial în acest domeniu. Nu colectăm datele dvs. personale.
Dacă nu aveți card sau nu doriți să-l folosiți, accesați Pagina de donații și Pomelnice online .
Ne rugăm pentru cei dragi ai dumneavoastră! (vă rugăm nu introduceți detalii neesențiale precum dorințe, grade de rudenie, introduceri etc. Treceți DOAR numele!)
Mai ales pentru pomelnicele recurente, vă rugăm să păstrați pomelnicele sub 20 de nume. Dacă puneți un membru al familiei, noi adăugăm „și familiile lor”.
Dumnezeu să vă răsplătească dragostea!
1 Comment
Blagosloviti. Parinte, din punctul de vedere al sfintiei voastre, totusi sunteti foarte avizat in AI si aveti o privire de ansamblu asupra problematicii, de ce a permis Dumnezeu proliferarea acestei tehnologii daca in sine este demonica ? Sunt voci care spun ca tehnologia este o unealta , ca si un cutit de pilda, si depinde daca o folosim in sens distructiv sau constructiv. Insa din articolul acesta si din altele asemanatoare rezulta ca ceea ce va urma e un scenariu gen Terminator . Cred ca am citit la Sfantul Isaac Sirul daca nu gresesc ca progresul tehnic , cred ca il numea cunoasterea trupeasca , nu duce la apropierea ci la departarea de Dumnezeu. Deci revenind , intrebarea mea este, daca este clar ca televizorul , computerul, smartfonul sunt distructive , mai ales pentru copii, de ce credeti ca Dumnezeu le-a ingaduit aparitia ? El parca proniaza doar binele si raul il tolereaza dar nu cred ca l-ar tolera la amplitudinea asta a dezastrului pe care il produce AI…