Ascultați pe Jaron Lanier, unul dintre părinții realității virtuale și un veteran din Silicon Valley, care ne vorbește clar și documentat explicându-ne de ce ar trebui să ne ștergem conturile de social media.
Vizionare plăcută! (după clip aveți podcastul și transcriptul)
Powered by RedCircle
Jaron Lanier este considerat unul dintre părinții realității virtuale și un veteran din Silicon Valley și el spune că socializarea media și algoritmii săi dăunează sănătății dumneavoastră. În cartea sa „Zece argumente pentru a vă șterge acum conturile de social media” Lanier susține că site-urile ca Facebook și Twitter sunt ferme de dopamină care reprogramează modul în care gândești și simți. El spune că [social media] provoacă și instabilitate politică și că schimbă economia globală în rău. [Jaron Lanier] mi se alătură acum din Seattle, Washington. Este informatician, inventatorul VR-ului, chiar și compozitor de muzică clasică.
Jaron Lanier, mă bucur să te avem aici, în emisiune. Jaron, spune-mi de ce ar trebui să ne deconectăm, de ce ar trebui să ne ștergem rețelele de socializare?
– Ah, bine. Sunt zece motive. Unul dintre motive este că studiile științifice au arătat că, chiar dacă este greu să-ți ștergi conturile, când o faci, ești mai fericit, ești mai productiv, ai mai mult timp. Dar asta ar putea fi cel mai neînsemnat dintre motive. Când mulți fac asta, societatea devine mai bună, devine mai pașnică, oamenii cred mai mult în fapte, în loc să creadă în teorii prostești ale conspirației. Ceea ce este uimitor este că această tehnologie singură pare a fi înrăutățit fiecare aspect al vieții, dar de vreme ce suntem cu toții dependenți de ea, e greu să ne dăm seama de asta.
– Unul dintre marile avantaje ale slujbei mele e că pot citi o carte și apoi să vin și să vorbesc cu echipa mea și să spun „Am citit această carte. E fantastică! Ar trebui să luăm legătura cu acest autor”. Și exact asta s-a întâmplat cu cartea ta. Am citit-o cam acum o lună. În timp ce o citeam, am postat ultimul meu tweet, acum cam o lună și am spus: „Băieți, acesta s-ar putea să fie ultimul meu tweet”, deoarece cartea e atât de convingătoare, argumentele erau atât de puternice… Așa că nu am mai scris nimic pe tweeter de o lună. Nu am mai intrat pe Facebook, pe Instagram-ul meu, le-am lăsat inactive. Nu le-am șters încă, dar am găsit [cartea] foarte convingătoare. Acum s-ar putea să fiu un convertit, nu știu… Sunt într-un fel de… fază intermediară. Sunt de acord că am citit mai mult în ultima lună. Am citit o mulțime de cărți și am descoperit că pentru mine… personal, mi-am regăsit concentrarea. Am reușit să mă concentrez un pic mai bine. Fie și așa, dar e ceva puțin mai nefast, despre care vorbești în cartea ta. Vorbești despre faptul că socializarea media produce, într-un mod teribil… ne face să ne comportăm diferit și proiectează un comportament rău sau… un comportament nefiresc. Acum ajută-mă să înțeleg și să explic asta în mod corespunzător.
– Bineînțeles. În modelele de afaceri pentru companii precum Facebook și Twitter dar și pentru Google, singurul produs din care se câștigă bani este în esență abilitatea de a convinge și de a schimba comportamentul utilizatorilor lor, Așa că nu mai sunteți clientul acestor lucruri. Clientul e cel care face publicitate până la urmă iar agențiile de publicitate cred că îți pot modifica oarecum acțiunile și gândirea și este un șiretlic… Nu înțelegi tot ceea ce ți se face. Sunt aplicați algoritmi foarte ciudați de modificare a comportamentului și toate datele care au fost luate sunt ceea ce alimentează acești algoritmi. Acum, problema aici este că, dacă ai o societate în care de fiecare dată când doi oameni fac ceva împreună, singurul mod în care este finanțat este din cauza unei a treia persoane care vrea să-i manipuleze, se ajunge la o întreagă societate optimizată pentru manipulare, șiretenie, și astfel ceea ce faci este să o deschizi pentru tot felul de actori răi, care să vină și să creeze diviziuni, să distrugă alegerile, să facă politica o nebunie.
Și eu trebuie să spun că am văzut atât de multe exemple de acest fel… încât este o nebunie să mai negăm asta. Dacă te întrebi cum a fost posibil ca o organizație ca ISIS să devină atât de puternică atât de repede, ei bine, pentru că tehnologia social media este concepută pentru a amplifica exact cei mai răi oameni. Dacă vă întrebați de ce se întoarce violența în zone care au devenit treptat mai pașnice, în zonele rurale din India și din sud-estul Asiei și în unele părți ale Africii, încă o dată vedem același fenomen social. Social media apare și apoi violența urmează. Sunt pur și simplu prea multe exemple de dat. Chestia este că oamenii sunt cu adevărat dependenți. Dependența aceasta este, din punct de vedere tehnic, foarte asemănătoare cu cea a dependenților de jocuri de noroc. Cineva care devine dependent de jocurile de noroc, nu vrea să creadă, crede că… deține controlul, dar nu e așa.
Și de vreme ce toată lumea este dependentă de aceste lucruri, când vorbești cu ei despre asta, este foarte greu pentru ei să înțeleagă, pentru că sunt dependenți. E o formă de hipnotizare. Dar de către un hipnotizator care lucrează pentru altcineva, e o situație foarte ciudată.
– Bine, deci suntem dependenți, E în regulă. Primim aceste puseuri de dopamină de la oameni care ne plac selfie-urile, postările cu copiii noștri sau orice altceva, chiar dacă e bine intenționat… Suntem dependenți de propria noastră cameră de ecou și de oamenii care ne validează gândurile și de toate astea. Dar pe de altă parte, și acesta este un punct crucial, fie că este Facebook sau Twitter sau Google și așa mai departe… Încearcă ei în mod deliberat și nefast să ne modifice comportamentul și să ne transforme în oameni dependenți și răi? Sau este doar un produs secundar al unor intenții bune, care au mers prost?
– Aceasta este o întrebare fascinantă. Primul președinte al Facebook, cineva pe nume Sean Parker, spune acum că ei au înțeles că au făcut intenționat ceva rău, dar chestia e că îl știam pe vremea când Facebook era la început și el era președintele ei, și chiar cred că nu înțelegeau [ce fac], și că au fost intenții bune, care au avut efect rău. Așa că asta mă lasă cu un mister: dacă își amintește de sine ca fiind mai degrabă un personaj malefic, ca un personaj negativ din James Bond, pentru că e plin de farmec… E foarte greu de înțeles… Sunt foarte încrezător că Jack Dorsey și ceilalți oameni de la Twitter nu și-au dat seama că fac ceva rău și au fost luați prin surprindere, iar acum au probleme în a-și da seama ce să facă, și cred că sunt sinceri, dar simt și că e adevărat și în cazul celor de la Google pe care i-am cunoscut și cărora le-am vândut o companie când erau la început, cred că nu au înțeles profunzimea greșelii pe care o făceau. Nu cred că cineva a înțeles pe deplin, dar în cazul Facebook poate că au înțeles. Cel puțin unii dintre ei spun că știau [ce fac].
– O mulțime de oameni spun că folosesc Twitter doar pentru muncă și pentru a ține pasul cu știri, că folosesc Facebook și Instagram pentru prieteni și familie și pentru a fi sociabili… Care este problema, nu ești un pic de Jaren extremist? Sau chiar și pentru mine… Ce e în neregulă cu tine? De ce ne pui atât de în serios să ne deconectăm, fie să-l lăsăm inactiv, fie să-l abandonăm de tot. Și ce? Doar redu timpul pe care îl petreci cu aceste lucruri. Ce e în neregulă cu tine, nu ai voință? Nu au dreptate?
– Ei bine, chestia e că oamenii nu sunt conștienți de majoritatea lucrurilor care se întâmplă. Experiența imediată de a folosi aceste instrumente ar putea fi destul de pozitivă și, într-adevăr, din punctul meu de vedere, această abilitate de a intra în contact cu prieteni și lucruri de genul este caracteristic internetului, și asta e ceva bun și autentic. Principalul lucru care se întâmplă și care mă îngrijorează e ceva de care nu suntem conștienți și anume modificarea propriului comportament, pentru că se întâmplă foarte pe furiș și foarte subtil folosind tehnicile a ceea ce se numește „comportamentalism”, o ramură a științei care studiază cum să schimbi comportamentul unor ființe precum oamenii.
Și deci știți cu ce este asta analog? Pentru mine este că în trecut societatea s-a confruntat cu probleme în care a existat dependență în masă și chiar dacă toată lumea era dependentă, chiar dacă a fost greu, am reușit cumva să facem față și un exemplu foarte evident pentru mine este fumatul de țigări, care este foarte redus, chiar dacă toată lumea obișnuia să fumeaze tot timpul, oriunde. Un alt exemplu este alcoolul. Am avut o campanie în cea mai mare parte a lumii pentru a împiedica oamenii cel puțin, să mai conducă în stare de ebrietate, deoarece ucidea atât de mulți și, de fapt, a funcționat. S-a dovedit a fi [o campanie] inteligentă și a fost acceptată, așa că, eu cred că în același mod, atunci când începem să ne dăm seama mai pe larg de cât de problematice sunt aceste lucruri, nu numai că unii oameni vor pleca, dar când aceia pleaca, vor crea un spațiu în societate pentru conversație și eu sunt pe deplin încrezător că aceste servicii se vor îmbunătăți până la urmă suficient de mult încât să nu mai simțim nevoia să le ștergem. Dar în acest moment este foarte important pentru sănătatea societății ca oamenii să devină conștienți de degradarea care are loc.
– Pentru cei care ar spune că dacă există un miliard de oameni care folosesc o rețea de socializare și să spunem că o sută de milioane dintre noi nu mai postează atât de mult și o altă sută de milioane de persoane șterg contul, tot mai sunt 800 de milioane de oameni care sunt complet dependenți și alimentează bestia. Ce impact va avea faptul de a nu mai fi în social media? Vor asculta cu adevărat Google și Twitter și Facebook?
– Chiar dacă doar o minoritate de oameni devin sceptici față de social media și își vor șterge conturile, această minoritate este suficientă pentru a avea un dialog. Uite care este analogia pe care aș face-o. Dacă absolut fiecare persoană dintr-o societate este bețivă, va fi imposibil să ai o conversație despre problemele alcoolismului. Trebuie să existe cel puțin cineva care să fie treaz pentru a putea începe această discuție. Mi se pare a fi o logică simplă, așa că în acest caz trebuie să existe o minoritate de oameni care nu sunt dependenți de aceste tehnologii și atunci putem avea o conversație și din această conversație va ieși o tehnologie mai bună, într-un mod mai moderat și mai ușor de supraviețuit.
– Așa că eu sunt abstinent de la social media pentru moment sau de la Tweeter. Știu că este o glumă proastă și îmi ce scuze… Ne-ai permite să împărtășim din conturile Tweeter și Facebook acest interviu?
– Uite, îți spun un lucru. Nu spun nimănui ce să facă. Și în carte spun foarte clar și o repet de multe ori: nu te cunosc și pentru cineva s-ar putea ca păstrarea conturile social media să fie cea mai bună soluție. Nu e treaba mea să judec persoanele, dar este treaba ta să te cunoști pe tine. E treaba ta să trăiești fără dependență, este treaba ta să emiți judecăți… Așa că trebuie să te las pe tine să decizi.
– Vom împărtăși interviul. Jaren, a fost o plăcere să vorbesc cu tine.
Pomelnice online și donații
Doamne ajută!
Dacă aveți un card și doriți să trimiteți pomelnice online și donații folosind cardul dumneavoastră, sau/și să susțineți activitatea noastră filantropică, inclusiv acest site, vă rugăm să introduceți datele necesare mai jos pentru a face o mică donație. Forma este sigură – procesatorul de carduri este Stripe – leader mondial în acest domeniu. Nu colectăm datele dvs. personale.
Dacă nu aveți card sau nu doriți să-l folosiți, accesați Pagina de donații și Pomelnice online .
Ne rugăm pentru cei dragi ai dumneavoastră! (vă rugăm nu introduceți detalii neesențiale precum dorințe, grade de rudenie, introduceri etc. Treceți DOAR numele!)
Mai ales pentru pomelnicele recurente, vă rugăm să păstrați pomelnicele sub 20 de nume. Dacă puneți un membru al familiei, noi adăugăm „și familiile lor”.
Dumnezeu să vă răsplătească dragostea!
2 Comment
Interesant! Mulțumim!
Ce rețin în plus de ceea ce știam e
„În modelele de afaceri pentru companii precum Facebook și Twitter dar și pentru Google, singurul produs din care se câștigă bani este în esență abilitatea de a convinge și de a schimba comportamentul utilizatorilor lor, (..) Nu înțelegi tot ceea ce ți se face. Sunt aplicați algoritmi foarte ciudați de modificare a comportamentului și toate datele care au fost luate sunt ceea ce alimentează acești algoritmi. ”
Și
„tehnologia social media este concepută pentru a amplifica exact cei mai răi oameni. (…) Social media apare și apoi violența urmează. Sunt pur și simplu prea multe exemple de dat. Chestia este că oamenii sunt cu adevărat dependenți…”
Deci manipulare + promovarea răului din noi.
Aș fi curios, sau ar fi interesant să știm niște exemple de comportamente induse de social media. Bine în afară de prosteala generalizată dintre care cel dintâi sunt eu.
Am impresia că și la „muncă ” se folosesc cam aceleași tehnici de inginerie socială (mai ales după covid). Adică presiune, stress, agonie și extaz, dependență ca de jocuri, dopamină.
„…dinților lor nu da pe robiii tăi Stăpâne, că în chipul leului se pornesc asupra mea vrăjmașii mei. „
Doamne ajută
Soluția este cum spun Sfinții Părinți și Ecclesiasticul
„În toate lucrurile tale fii cumpătat şi nici o neputinţă nu te va întâmpina”