Vizionați un scurt și foarte bun documentar despre marile problemele ale rețelelor sociale astăzi cu un focus special pe fenomenul „defilării morții” („doomscrolling”).
Vizionare cu folos! (după clip aveți podcastul și transcriptul)
Powered by RedCircle
E luni, ora 7 dimineața. Te trezești dar nu te ridici din pat, scoți telefonul. Care este aplicația ta preferată? Instagram, TikTok, Youtube, Facebook? Probabil că vizionezi un videoclip de pe Youtube de la Visual Venture, sau două. În sfârșit, te ridici din pat și mergi la toaletă să te speli pe dinți. Îți scoți telefonul în timp ce te speli pe dinți. TikTok să fie. Deoarece TikTok este scurt, poți vedea câteva videoclipuri înainte de a te pregăti de lucru. Acest ciclu continuă iar și iar. Ești dependent.
Potrivit Forbes, în 2020 americanul mediu a petrecut mai mult de 1.300 de ore pe rețelele sociale. Adică aproximativ 3,6 ore pe zi pierdute. Dar de ce anume iubim atât de mult rețelele sociale? Un studiu de la Harvard realizat în 2012 a dezvăluit că împărtășirea informațiilor despre tine și aflarea informațiilor despre alte persoane e ceea ce ne place cel mai mult la rețelele sociale. Dar problema este că aceiași centri de plăcere care sunt afectați când ești pe rețelele de socializare sunt aceiași centri de plăcere afectați atunci când consumi droguri și alcool. Când începi să simți plăcere de la rețelele de socializare, este ușor să cazi într-un fenomen pe care psihologii îl numesc „doom scroll” (căutarea de știri negative).
Potrivit psihoterapeutului Tess Brigham, „doomscrolling” este derularea fără gândire prin articole de știri negative, postări pe rețelele sociale sau alte platforme de partajare a conținutului. În esență, înseamnă să citești o poveste negativă după alta. Un studiu canadian chiar a numit acest fenomen „panică pe rețelele sociale”. Ai vreodată acele momente în care ajungi la o poveste sau postare pe internet și nu ai nicio idee cum ai ajuns acolo? Nu îți poți aminti nici de ce ai accesat telefonul, în primul rând, dar totuși citești sute de comentarii sau retweet-uri ale unei persoane pe care nici măcar nu o urmărești. Doomscroll este vârtejul care te trage în jos în mai mult conținut până când nu mai poți suporta.
De ce facem asta? Psihoterapeuții spun că principalul motiv pentru care oamenii fac doomscroll este acela de a avea un sentiment de control într-o lume ce pare fără control. Ori de câte ori cad pradă la doomscroll, îmi spun că doar mă țin informat, că nu vreau să ratez ce se întâmplă astăzi în lume. Dar, de fapt, eu doar pierd timpul încercând cu disperare să scap de plictiseală și să mă mențin preocupat. Rețelele sociale nu sunt o reprezentare exactă a vieții reale – – corpul perfect, familia perfectă, viață perfectă. Știm cu toții acest lucru, dar cumva ne comparăm în continuare cu acești oameni. Este amuzant cum rețelele de socializare, mecanismul care ar trebui să ne apropie, este exact ceea ce ne ține departe de cei mai apropiați nouă. Este mai probabil să postăm o poză decât să avem o conversație. Suntem pe platforme cu milioane de oameni. Totuși, cumva ne simțim singuri.
Așadar, pentru a înțelege ce se întâmplă cu creierul nostru după 372 de zile fără rețelele sociale, să ne uităm la neurotransmițătorul care este responsabil pentru plăcere. Dopamina este hormonul care te face să te simți bine. Ori de câte ori te simți fericit, entuziasmat și motivat, dopamina a fost eliberată și centrii plăcerii din creierul tău sunt stimulați. O supraproducție de dopamină apare când există un consum excesiv de stimulente precum drogurile și alcoolul. Creierul tău începe să se obișnuiască cu nivelurile ridicate de dopamină și va dori să rămână la acest nivel; de aceea oamenii devin dependenți. Acum trebuie să stai și mai mult pe rețelele sociale pentru a obține același nivel. Între timp, corpul tău e mai puțin capabil să producă dopamină natural, ceea ce duce la scăderi emoționale atunci când nu ești la telefon.
Problema cu a avea nivelurile de dopamină din creier influențate de rețelele sociale este că, spre deosebire de droguri și alcool, rețelele de socializare sunt ușor accesibile și furnizarea lor e infinită. Nu rămâneți niciodată fără TikTok, meme-urile sau motive noi de a sta lipit de telefon, iar la suprafață asta pare ceva inofensiv. Dar odată ce nivelurile tale de dopamină sunt dezechilibrate, devii un zombi – mai iritabil, mai puțin concentrat și, în final, revii din nou la telefon.
Acum imaginează-ți asta: să trăiești o viață fără rețelele sociale. Cum niciunul dintre voi nu face asta, iată ce se întâmplă cu creierul tău după 372 de zile fără rețelele sociale. Celulele creierului au capacitatea de a se regenera. În timp, celulele pe care le deteriorezi din cauza supra-stimulării dopaminei se vor regenera în cele din urmă. După 12 luni de abstinență, nivelurile de transportor de dopamină din regiunea de recompensă a creierului revin la o funcție aproape normală. În engleză, asta înseamnă că vei simți niveluri mai mari de fericire.
Ce înseamnă asta pentru tine ca persoană? Vei avea mai mult timp liber. Imaginează-ți tot timpul pierdut derulând articole supărate despre politică, video-uri cu pisici care cad de pe lucruri și fiind absorbit să vizionezi mereu videoclipuri neadecvate sau inutile. Nu vei mai avea fobia că pierzi ceva („FOMO” – „fear of missing out”), vei fi mai puțin competitiv și, în esență, vei fi mai conectat la lumea ta.
Suntem o generație de oameni anxioși și deprimați atât de mult încât a devenit literalmente o tendință de a fi deprimați și anxioși. Nu ceda normelor sociale! Nu te limita doar la a privi acest videoclip, fă ceva în privința asta! Deci de ce am spus 372 în loc de 365 de zile? Pentru că e nevoie de efort suplimentar pentru a crea noi obiceiuri. 365 de zile este o piatră de hotar, dar la 372 este deja o transformare a stilului de viață.
Iată provocarea mea pentru tine: stai trei zile fără rețelele sociale. O călătorie de 1000 de mile începe cu un singur pas. Pentru cei dintre voi care nu pot face asta, măcar să nu fie TikTok primul lucru pe care deschideți ochii când vă treziți. Mergeți la alergat, citiți o carte, faceți ceva ce generația noastră nu ar face în mod normal, pentru că în final „măreția începe acolo unde se termină confortul”. Am făcut singur acest citat, sper să vă placă.
Pomelnice online și donații
Doamne ajută!
Dacă aveți un card și doriți să trimiteți pomelnice online și donații folosind cardul dumneavoastră, sau/și să susțineți activitatea noastră filantropică, inclusiv acest site, vă rugăm să introduceți datele necesare mai jos pentru a face o mică donație. Forma este sigură – procesatorul de carduri este Stripe – leader mondial în acest domeniu. Nu colectăm datele dvs. personale.
Dacă nu aveți card sau nu doriți să-l folosiți, accesați Pagina de donații și Pomelnice online .
Ne rugăm pentru cei dragi ai dumneavoastră! (vă rugăm nu introduceți detalii neesențiale precum dorințe, grade de rudenie, introduceri etc. Treceți DOAR numele!)
Mai ales pentru pomelnicele recurente, vă rugăm să păstrați pomelnicele sub 20 de nume. Dacă puneți un membru al familiei, noi adăugăm „și familiile lor”.
Dumnezeu să vă răsplătească dragostea!