Vedeți o dezbatere foarte, foarte bună între Jordan Peterson și un student ateu în care faimosul canadian îi explică studentului din punct de vedere psihologic despre necesitatea existenței lui Dumnezeu și a fenomenului religios în modul de gândire uman.
Vizionare plăcută! (după clip aveți podcastul și transcriptul)
Powered by RedCircle
– Am o întrebare cu caracter religios și doresc să o formulez cu grijă. Afirmația ateiștilor agnostici că Dumnezeu nu există în universul obiectiv, sau cel puțin nu există nici un Dumnezeu de care omul să fie interesat, este greu de asimilat din punct de vedere intelectual. Există totuși motive serioase [să credem] că comportamentul religios este un avantaj generat de selecția naturală. Credeți că [omul] acționând în mod conștient, ca și cum Dumnezeu ar exista, poate pune în valoare cunoștințele [teoriei] evoluției? Iar credința ar trebui considerată independentă la modul concret? Mulțumesc.
J.P.: Asta este o bună întrebare. Unul dintre lucrurile pe care le-am aflat când l-am citit pe Carl Jung, a fost o afirmație, care tare mult mi-a plăcut, și anume că orice se află la vârful scării tale de valori este echivalent, în mod funcțional, cu Dumnezeu. Asta a fost bună. Cu adevărat inteligent. Și este mult mai inteligent decât pare, așa cum putem spune despre tot ceea ce Jung a scris, deoarece se dovedește în realitate că sistemele noastre [de valori] nu sunt neapărat legate de împărțirea lumii materiale în părțile sale constituente, ci mai degrabă polizarea experienței noastre în categorii de unelte și obstacole în vederea atingerii unor obiective valorice certe. Astfel, întotdeauna ne îndreptăm acțiunile noastre către atingerea unui obiectiv. Aceasta înseamnă că sunt cufundați într-o structură de valori.
Deci, punctul de vedere al lui Jung este acela că orice se află la vârful scării noastre de valori servește funcția de Dumnezeu. Este posibil a avea și o scară de valori fragmentată, ceea ce înseamnă că, într-un anume sens, ai o structură psihologică politeistă. Iar problema cu asta este aceea că „locuința” ta este divizată în ea însăși, deoarece tragi în același timp în mai multe direcții. Oamenii impulsivi sunt de felul ăsta, nu-i așa? Sunt [oameni] care nu se înțeleg pe ei înșiși pentru că într-o zi o iau la stânga iar cealaltă zi o iau dreapta; aceștia nu au niciun control asupra lor înșiși. Dar tu afirmi, nu-i așa, că nu este nici un Dumnezeu ca obiectiv, și asta pare a fi o ipoteză rezonabilă. Dar întrebarea următoare care se pune este în ce măsură experiențele subiective sunt reale? Iar acesta este o chestiune de definiție.
Cred că impulsul religios este o consecință inevitabilă a faptului că este necesar ca oamenii să trăiască în cadrul unor ierarhii de valoare în care putem simți un sentiment de evlavie. Sentimentul de evlavie îl simțim în raport cu cea mai înaltă valoare care nu se distinge de existența valorii în ea însăși. Într-un anume sens, există un avantaj real al ideii unui Dumnezeu solitar.
Unul din lucrurile pe care le-am învățat despre demodatul concept al suveranității este acela că izolarea ideii de etică, a eticii în raport cu cel care deține puterea, este un lucru esențial de făcut pentru că altfel regele devine întruchiparea lui Dumnezeu, iar atunci regele nu poate face nici un rău. Ceea ce îl face pe acesta un tiran. Dacă ideea de putere și suveranitate sunt izolate în raport cu individul, și este văzută ca o virtute mai înaltă decât și cea de care este responsabil chiar și regele, atunci acesta, cel puțin în principiu, nu se va pune pe el însuși deasupra ca cineva cu putere absolută. Și ai putea să privești asta din perspectiva dezvoltării capacității umane [de a analiza] lucruri abstracte, nu-i așa? Putem să conceptualizăm despre idea de suveranitate; putem să conceptualizăm despre ideea de etică și virtute. Și putem să ne uităm [la acestea] ca la ceva ideal. Putem să le întrupăm într-o personalitate.
În realitate, este chiar de folos deoarece, într-un anume fel, trebuie să ne prefacem. Aici, ai putea zice: „Bine, care este legătura dintre aceasta și ceva transcendent, cu caracter religios, ce se găsește în afara acelui concept abstract?” Iar răspunsul la aceasta este: „Nu știu”. Dacă te vei familiariza cu scrierile acelor oameni care au trecut prin experiențe religioase profunde, vei găsi descrierile unor experiențe care transcend [înțelesul] lor, experiențe zugrăvite ca fiind mai reale decât orice altceva din ceea ce aceștia au trăit vreodată. Oricum, dacă aceasta constituie o dovadă, sau nu, depinde de modul cum vrei să definești termenul de dovadă.
Deci nu voi băga în asta, nici de o parte, și nici de alta. Jung însuși, atunci când vorbea de Dumnezeu, era atent și nu se referea la Dumnezeu în mod direct, ci la imaginea lui Dumnezeu în om. Era foarte atent ca niciodată, în mod formal, să afirme faptul că în suflet există o imagine a idealului, ca un model, iar aceasta evidențiază o dovadă concretă că un asemenea ideal a existat într-o formă transcendentă. Dar lumea este un loc ciudat și de aceea, aceasta nu este ceva care trebuie ignorat. Asta nu înseamnă că nu înțelegem lumea asta foarte bine, dar materialiștii încearcă s-o acapareze cu filozofia lor materialistă pentru a obține mai multă putere, [filozofia lor] devenind o unealtă extraordinară. Dar, cel puțin nouă, nu ne-au zdruncinat conștiința. Și există ceva în legătură cu conștiința: aceasta este creativă pentru omenire, are caracter transcendent, și pare a fi capabilă de a se extinde la infinit. Și nu este evident de ce se întâmpla asta, dacă cineva își pune problema. Nu este evident de loc. Deci, asta e.
Pomelnice online și donații
Doamne ajută!
Dacă aveți un card și doriți să trimiteți pomelnice online și donații folosind cardul dumneavoastră, sau/și să susțineți activitatea noastră filantropică, inclusiv acest site, vă rugăm să introduceți datele necesare mai jos pentru a face o mică donație. Forma este sigură – procesatorul de carduri este Stripe – leader mondial în acest domeniu. Nu colectăm datele dvs. personale.
Dacă nu aveți card sau nu doriți să-l folosiți, accesați Pagina de donații și Pomelnice online .
Ne rugăm pentru cei dragi ai dumneavoastră! (vă rugăm nu introduceți detalii neesențiale precum dorințe, grade de rudenie, introduceri etc. Treceți DOAR numele!)
Mai ales pentru pomelnicele recurente, vă rugăm să păstrați pomelnicele sub 20 de nume. Dacă puneți un membru al familiei, noi adăugăm „și familiile lor”.
Dumnezeu să vă răsplătească dragostea!
5 Comment
Oricum, ideea că omul ar putea „imagina” o valoare sau un ideal mai presus de sine, de condiția sa materială, este contradictorie din punct de vedere fizicalist/materialist. Iar dacă, așa cum ar spune unii atei sau materialiști, aceste valori sunt intrinseci materiei, fac parte din structura ei, fiind generate de aceasta, atunci aceste valori nu mai pot fi considerate standarde obiective și reale la care ar trebui să ne raportăm și după care ar trebui să ne ghidam, ci aspecte schimbătoare și relative ale naturii, deci însăși ideea de a avea o valoare morală, sau un standard moral, ar fi contradictorie. Materia singură nu are valori, ci valoarea vine de la și este Ființa adevărată, adică neschimbatoare și eternă, Dumnezeu, care e Spirit. Deci, este ciudat a vorbi despre valori, fără a presupune în mod implicit existența lui Dumnezeu.
Hristos a Înviat!
Doamne!Ce chin este să fii ateu…nu ai cui să-i mulțumești pentru ceea ce ești…Te slăvești singur pentru reușite și te sinucizi pentru nereușite.Sau…te oferi jertfă zeităților…
Eu cred că sunt foarte mulți atei în stăpânirea forțelor rele care au frică de Dumnezeu și îl cunosc pe Dumnezeu dar nu și ateii!
Dar și noi cei suntem iubitori de Dumnezeu putem fi atei prin păcatul deznădejdii atunci când credem că nu mai putem duce crucea gândind că este prea grea … așa suflă cineva la ureche …
Dacă se poate:( o rugăciune pentru DAVID (3 anișori) .Suntem internați în spital și nu prea răspunde la tratament. Vă mulțumesc
Să rugăm pe Măicuța Domnului și Toată Ceata Îngerilor să vă dăruiască oameni buni în cale pentru ajutor!
Bunul Dumnezeu si Maicuta Domnului sa-l faca bine pe micutul David!