Jurnalistul Euronews România Cristian Citre l-a întâlnit pe muntele Athos. Fost programator IT, părintele Teologos și-a căutat răspunsurile existențiale în știință și în tehnologie, dar a ajuns să le găsească….în credință.
A rămas un utilizator al tehnologiei moderne, forțat de realitate, dar și pentru că a înțeles că ea e un instrument ce-i poate servi pentru a transmite învățăturile creștine cât mai multor oameni.
Vizionare plăcută! (după clip aveți podcastul și transcriptul)
Powered by RedCircle
Introducere
Odată cu apariția internetului cu câteva decade în urmă lumea s-a întrebat cât de mult ne va modifica el traiul zilnic. Dar nici măcar nu aveam cum să bănuim atunci dimensiunea schimbării. Astăzi, cu viețile expuse pe platforme sociale, făcând cumpărături și plătind cu telefonul în magazine, ne întrebăm din nou: cum arată viitorul? Cum va fi viața noastră atunci când inteligența artificială va deveni obișnuință și cum rămâne cu spiritualitatea, cu tradițiile și cu credințele omenirii de atâtea mii de ani? În ce fel raportăm azi la divinitate? Pot oare cele două dimensiuni ale existenței noastre să conviețuiască? E posibilă această simbioză?
Părintele Teologos, cel care vorbește despre Dumnezeu e unul dintre oamenii care au încercat să deslușească adevărul. L-am întâlnit pe Muntele Athos. Fost programator IT, părintele și-a căutat răspunsurile existențiale în știință și tehnologie, dar a ajuns să le găsească în credință. A rămas un utilizator al tehnologiei moderne forțat de realitate, dar și pentru că a înțeles că ea e un instrument ce îi poate servi pentru a transmite învățăturile creștine cât mai multor oameni.
Un aspect trist
Părintele Teologos: Am văzut că în timp, oamenii nu mai citesc. E o mare dramă. Eu nu aș dori să fac activitate de misiune pe online și pe vizual. Aș dori să scriu. Din multe motive scrisul este mult mai concentrat, poate să genereze un mod de gândire mult mai adânc pentru că ciotul este un proces mult mai lent și deci omul se poate concentra mult mai bine, însă, din păcate astăzi asta e, oamenii nu mai citesc. E mare dramă. Și din cauza asta noi ne smerim și ne adaptăm vremurilor și facem această activitate de misiune prin online, prin vizual, prin multimedia.
Scopul Bisericii
Canalul de YouTube de care se ocupă are 85 de mii de abonați și peste 14 milioane de vizualizări. Părintele este convins că asta se datorează scopului primordial al Bisericii Ortodoxe.
Reporter: Problemelor oamenilor contemporani de care ne spuneați li se poate aplica sau li se aplică cu succes această terapie a Bisericii?
Părintele Teologos: Evident. Deci scopul Bisericii este un scop terapeutic. Biserica, să ne înțelegem, nu este o structură de conducere. Tot respectul pentru Patriarh, pentru Sfântul Sinod, pentru arhierei și ne închinăm în fața arhiereilor, dar biserica este un spital pentru păcătoși. Scrierile Sfinților Părinți, învățătura bisericii este o învățătură, cum spuneam, terapeutică și Ortodoxia este o ramură a medicinei, care are ca scop vindecarea sufletului uman. Cu asta se ocupă ortodoxia.
Deci ortodoxia nu se ocupă cu aprinsul lumânărilor la biserică și cu dusul colacilor și a colivei. Desigur că se face și asta la momentul oportun. Ortodoxia se ocupă cu vindecarea sufletului uman și deci ajungerea la fericirea veșnică pentru că omul este veșnic.
Despre păcat
Dar omul prin natura lui este supus păcatului, așa ne spun scrierile bisericești. Iar lupta cea mai importantă a omului este de a se ține departe de ispite fie ele ale trupului sau ale sufletului. Dacă ne uităm la tehnologie ca la o o adicție atunci și aici cădem în păcat.
Părintele Teologos: Păcatul este o forță magnetică care îl atrage pe om în direcția respectivă. Această forță magnetică este simțită de către creier ca plăcere. Deci păcatul este o formă de plăcere distorsionată care are întâi de toate un o componentă chimică, un plan chimic. Este vorba de o reacție chimică care se întâmplă, dopamina cea mai cunoscută, nu e singura, dar în principal asta. Deci pentru cineva care nu cunoaște – bine, nu e cazul meu că nu cunosc foarte bine – dar pentru cineva care cunoaște Sfinții Părinți, știe foarte bine că păcatul este o formă de plăcere distorsionată care îl ține pe om acolo, generează adicție și păcatul este cu atât mai mare cu cât generează o adicție mai mare. Și deci în această definiție avem drogurile ca păcat, pot să fie jocurile pe calculator ca și păcat, adicția de ecrane, celular ca și păcat, adicția de internet ca și păcat și așa mai departe. Și atunci, pe baza acestui principiu, se poate aplica și terapia corespunzătoare.
Credința
Reporter: Trebuie să ai multă sau trebuie un om să aibă multă credință în Dumnezeu ca să poată depăși aceste forțe magnetice de care vorbeați?
Părintele Teologos: Da, pentru că…. multă credință…. o credință…. Deci vorbim de forța magnetică – este foarte bună analogia pentru că are ecou în cotidian. E nevoie de o forță cel puțin egală ca valoare și de sens contrar. Adică este vorba de altcineva care să tragă să tragă și asta nu poate să fie altcineva decât credința în Dumnezeu.
Adică decât trăirea acestui țel, cum spuneam, această perfecțiune personală și veșnică adică Dumnezeu că mai, da, într-adevăr are rost să mă lupt cu adicția de droguri, cu adicția de jocuri pe calculator, cu adicția de internet, are rost să mă lupt pentru că pe mine într-adevăr mă așteaptă un țel. Și țelul ăsta cred că pot să-l ajung pentru că am simțit în viața mea pe Dumnezeu, L-am simțit, atunci pot să ies de acolo.
Tehnologia ca expresie a păcatului
Reporter: Înainte de a veni pe Sfântul Munte și de a îmbrățișa călugăria, preoția, ați fost ați lucrat în tehnologie, ați avut de tangențe cu vârful tehnologiei. Iată, tehnologia evoluează. De atunci și până acum, a evoluat foarte mult și cu fiecare zi practic evoluează foarte mult. Chiar o folosiți și dumneavoastră pentru a promova credința și religia. Cum credeți că ar trebui să fie relația noastră a oamenilor cu tehnologia?
Pentru că, repet, cel puțin în aceste zile a atins niște culmi care pe unii ne înspăimântă. Chiar oameni mari de știință și oameni potenți financiar am văzut făcând un apel la a tempera puțin situația pentru că deja lucrurile au luat un vânt foarte foarte mare.
Părintele Teologos: Da foarte probabil te referi la inteligență artificială aici.
Reporter: În primul rând.
Părintele Teologos: Da, așa este. Din păcate, tehnologia este o expresie a noastră, adică a păcatului din noi, a distorsiunii din noi și tehnologia este un amplificator. Deci dacă ar fi un amplificator al credinței, al faptei bune, al exemplului bun și așa mai departe, da aș fi total pentru tehnologie. Dar datorită faptului că tehnologia este un amplificator mai degrabă al patimilor, al magicului și mai ales, inteligența artificială este de fapt o potențare a magicului, a unei personalități umane distorsionate.
Omul și iubirea
Omul este capital, de ce? Pentru capacitatea lui de iubire, nu atât pentru informațiile pe care le deține. Inteligența artificială mimează modul de răspundere și de cogniție a unui om, dar n-are iubire. Asta este distructiv. Eu cunosc oameni care după un prim avânt, un prim entuziasm pe tărâmul inteligenței artificiale devin foarte depresivi. De ce? Pentru că entuziasmul i-a generat wow că ăsta îmi răspunde ca un om și îmi dă multe informații.
Da, dar problema omului nu sunt informațiile, ci este, cum spuneam, capacitatea de iubire care acolo nu se vede. Dincolo de asta, cum spuneam, toată tehnologia de astăzi a depășit demult pragul utilului și a intrat în pragul plăcerii.
Algoritmii de IA
Vedem asta pe toate rețelele sociale, în principal, tiktok care este cea mai agresivă dintre toate. Algoritmii de recomandare din spate, care se bazează pe inteligența artificială sunt profilați pe maximizarea plăcerii. Adică pe tiktok ai un filmuleț de 30 de secunde. Ce să-ți ofere? Ce conținut să-ți ofere asta? Nu îți oferă, dar îți oferă foarte multă plăcere. Și după cum se știe, e cunoscută treaba asta că tiktok îți ia datele din celular nu atât ca să ți le fure – și ce să facă cu ele? – ci ca să te profileze.
Să te profileze și acești algoritmi sunt foarte bine antrenați astfel încât să te profileze și să te țină rob acolo. Te ține rob acolo și atunci tu ore în șir scrollezi, defilezi pe celularul respectiv, ești lipit acolo și, mai ales, că asta, datorită faptului că din punct de vedere chimic este aceeași reacție chimică care se întâmplă în creier ca și în cazul drogurilor, exact același pușeu de dopamină este, tânărul, omul este de fapt drogat pe tema asta. Și omul deci își pierde capacitatea de concentrare, gândește masiv paralel și haotic, are deficit de atenție și nu mai poate să facă nimic în viață pentru că este lipit acolo.
Deci tehnologia în sine este bună sau hai să zic neutră, modul în care este folosită este foarte foarte discutabil dacă nu foarte rău, datorită patimilor, păcatului – și al celor care proiectează tehnologia și mai ales interfețele de utilizator și al nostru care folosim tehnologia.
Ne vindecăm prin iubire. Rolul rugăciunii
Terapeutica aici, că tot veni vorba, este iubirea, este îndreptarea către Dumnezeu. Sau direct – asta este dificil, dar trebuie făcut prin rugăciune, printr-un program duhovnicesc zilnic, prin post, post de celular, post de tehnologie și mai ales, prin persoană.
Reporter: Ați menționat câteva metode printre care rugăciunea. Este rugăciunea importantă? Și poate fi adaptată – că tot vorbim despre vremurile moderne – la viața cotidiană care este într-o dinamică poate cum n-a fost niciodată până acum?
Părintele Teologos: Așa este. Rugăciunea este capitală, de ce? Pentru că rugăciunea este vorbirea minții cu Dumnezeu. Am spus și am insistat și insist și pe site, pe chilieathonita.ro insist de multe ori pe faptul că Dumnezeu este personal. Ce înseamnă că este Dumnezeu personal? Pe scurt, înseamnă că și El poate să răspundă și răspunde. Adică este un dialog. Rugăciunea este un dialog. Nu este atât un monolog chiar dacă pare că este un monolog. Este un dialog.
Și deci în clipa în care Dumnezeu răspunde, omul scapă de singurătate, scapă de anxietate, scapă de neliniștea zilei de mâine și atunci omul începe să se echilibreze și începe, cum spuneam, să scape și de aceste adicții.
Imposibil te prezis dacă vom reuși acest dialog cu Dumnezeu sau, pentru cei care nu cred într-o forță divină, care ar fi soluția pentru a-și păstra individualitatea în era tehnologiei?
Concluzie și îndemnuri
Reporter: Și ca să încheiem, părinte, dacă ar fi să transmiteți un sfat pentru cei de acasă, pentru cei care se uită acum la noi sau mai multe… o povață. Care credeți că ar fi cea și sau cele mai importante?
Părintele Teologos: Da. Dumnezeu a făcut persoanele să fie iubite și lucrurile să fie folosite. Drama noastră astăzi este că ne folosim de persoane și iubim lucrurile. Trebuie să inversăm, adică să iubim persoanele, să oferim timp persoanelor și, întâi de toate, persoanelor supreme, adică lui Dumnezeu, Sfintei Treimi.
Și să nu uităm să iubim, să nu uităm să iubim! Să ne oprim puțin din goana asta nebună, nebună, nebună. Hai, să oprim verbul a face și să ne ocupăm mai mult de verbul a fi! Până și Shakespeare, prin gura unuia din personajele lui celebre, Hamlet, a spus „a fi sau a nu fi? asta este întrebarea”. A fi sau a nu fi iubitor – asta este întrebarea.
Pentru că iadul, după cum spunea de Dostoievski este singurătatea veșnică, imposibilitatea de a iubi. Fraților orice ar fi, cu orice jertfă, trebuie să iubiți. Hristos a înviat!
Pomelnice online și donații
Doamne ajută!
Dacă aveți un card și doriți să trimiteți pomelnice online și donații folosind cardul dumneavoastră, sau/și să susțineți activitatea noastră filantropică, inclusiv acest site, vă rugăm să introduceți datele necesare mai jos pentru a face o mică donație. Forma este sigură – procesatorul de carduri este Stripe – leader mondial în acest domeniu. Nu colectăm datele dvs. personale.
Dacă nu aveți card sau nu doriți să-l folosiți, accesați Pagina de donații și Pomelnice online .
Ne rugăm pentru cei dragi ai dumneavoastră! (vă rugăm nu introduceți detalii neesențiale precum dorințe, grade de rudenie, introduceri etc. Treceți DOAR numele!)
Mai ales pentru pomelnicele recurente, vă rugăm să păstrați pomelnicele sub 20 de nume. Dacă puneți un membru al familiei, noi adăugăm „și familiile lor”.
Dumnezeu să vă răsplătească dragostea!
2 Comment
Am vizionat acest clip acum câteva zile imediat când am fost publicat de EuroNews. Cu câteva ore înainte de a-l viziona, tocmai avusesem inspirația să fac post de internet și social media, fiindcă am realizat că am ajuns să petrecem mai multe ore în mediul virtual decât în viața reală, devenind deja cyborgi. Dar nu eram 100% sigur de decizia mea. Iar apoi imediat, două ore mai târziu, am văzut acest clip în care spuneți că soluția e să postim de tehnologie și celular. Un miracol efectiv, mi s-a confirmat imediat că gândul de a posti de social media e cel corect.
De câteva luni, de când m-am întors la credință după ani de ateism, mult mai profund aș zice, și de când vă urmăresc clipurile și am înțeles mult mai bine ortodoxia, am miracole în viața mea zi de zi. Într-o zi am vrut să deschid un site pornografic și când să dau click, efectiv mi s-a deschis în schimb un clip youtube cu părintele Spyridon Bailey în care avertiza că plăcerile trupești sunt moartea sufletului. Doar un exemplu. Am avut zeci în ultimele luni.
Cel mai mare lucru învățat de la dvs. e despre Adam cel global, faptul că suntem cu toții un om în miliarde de persoane, reflectând Treimea care e un Dumnezeu în 3 persoane – e cel mai mare secret pe care nu-l zic preoții, iertați, dar chiar sunt supărat că nu se comunică aceste lucruri metafizice în biserici credincioșilor. Sfânta Liturghie e mare lucru, așa este, dar oamenii au nevoie și de informații, să înțeleagă și cu mintea minunea Ortodoxiei, nu doar cu inima. Mai ales cei ca mine care sunt mai raționali și critici. Biserica pierde tinerii și idealiștii către ateismul științific și filosofic dacă vorbește în biserici doar pe limba babelor și moșilor (iertați din nou, nu e jignire, babele și moșii o să ajungă în rai înainte mea, doar mă exprim așa ca să-mi pot evidenția ideea).
Hristos a Înviat!
Vă rog să iertați!
Dar am și eu o întrebare…
Dacă la un exercițiu de rezistență,alergare … să prindă lumina ,moșii și babele aleargă și tinerii citesc din telefon despre lumină cine credeți că va primi lumina?