Cum a decurs procesul Mântuitorului? Ce păreri există cu privire la corectitudinea lui? Părintele profesor Stelian Tofană explică pas cu pas ce s-a întâmplat în Săptămâna Mare
Vizionare plăcută! (după clip vă prezentăm sinteza săptămânii)
Citiți și o selecție de citate din articolele publicate în cursul acestei săptămâni pe site-ul nostru „O Chilie Athonită: Bucurii din Sfântul Munte”. Vă încurajăm astfel să reveniți asupra lor pentru o mai bună înțelegere. Dumnezeu să vă binecuvânteze!
Sub fiecare citat aveți și previzualizarea articolului din care a fost luat.
Dacă faceți click/tap pe previzualizare, veți naviga la articolul sursă. Ca și până acum, comentariile voastre sunt binevenite!
Răspândiți dragostea!
Lectură și vizionare plăcută!
Întrebările unui grup numeros de pelerini au constituit baza dialogului purtat cu monahul athonit Pimen Vlad. Temele sunt de larg interes iar răspunsurile cuprind soluții ce pot fi aplicate acum.
Biserica oferă exact asta – oferă refacerea existenței umane, refacerea personalității umane. Biserica este terapeutică. Cred că am vorbit de un milion de ori pe tema asta și ei trebuie să știe că dacă rămân în starea asta în clipa morții, această stare de pulverizare, de chin – deci ca și cum cineva te-ar toca, era ciocanul ăla cu care se toacă carnea – ei sunt tocați de patimi și dacă mor o să rămână în această stare de „carne tocată” în veșnicie, din punct de vedere existențial. Pentru că moartea este stabilizare și accentuare a patimilor în singurătatea fiecăruia dintre noi.
Deci ei ar trebui să înceapă de pe acum să se lupte cu aceste patimi, astfel încât să nu-și toace viața, existența și să aibă – Doamne ferește! – moartea ca și suprem eșec, adică moartea ca și permanentizare a acestei stări pulverizate, a existenței lor.
Buna Vestire a fost sărbătorită în 2023 în Sfântul Munte cu puțin timp înainte de Săptămâna Patimilor și de Învierea Domnului. Aceasta ne reamintește faptul că Buna Vestire este, de fapt, începutul drumului către învierea noastră a tuturor pentru că iubirea perfectă de oameni a Domnului nostru Iisus Hristos nu poate avea alt țel, odată întrupat, decât numai îndumnezeirea omului și, deci, biruința asupra celui mai mare dușman al nostru, care este moartea.
Urmăriți un amplu fotoreportaj precum și vizionați pe psalți cum cântă axionul de la sărbătoarea Bunei Vestiri din anul 2023 de la Schitul Lacu.
Dar poate greși și starețul, poate greși duhovnicul acesta, însă chiar dacă faci ascultare, față de greșeala lui, nu e nimic, dar tu trebuie să mergi în ascultarea față de el. Că nu el este răspunzător, ci este Duhul lui Dumnezeu, cât i s-a dat la un moment dat pentru creștinul care vine. De aceea, în viața mănăstirilor și în viața creștinilor, există o absolută necesitate a ascultării. (…) Noi trebuie să știm că este omul pe care Dumnezeu l-a ales acolo și eu trebuie să-l ascult. Greșeala lui este ridicarea mea. Spun Sfinții Părinți: „Decât să mă ridic de pildă, pe părerile mele proprii, mai bine să merg mai pe jos cu părerile unui sfătuitor.”
(…) prezența monahilor este o mărturie a lumii de dincolo și a invaziei Împărăției lui Dumnezeu în această viață. De fiecare dată când vedem un monah, să ne gândim: „Împărăția lui Dumnezeu este aici.”
Vedeți, că mai presus de logică este iubirea. Mai presus de interes și de patimă este virtutea care conferă libertatea și de fapt, acesta a fost motivul răstignirii lui Hristos: Hristos a venit să ne aducă libertatea – libertatea virtuții, libertatea iubirii însă noi am preferat și preferăm sclavia patimilor. (…) Omul duhovnicesc este net superior pentru că are mintea unită și luminată de razele inteligente și iubitoare ale lui Dumnezeu cel personal. Folosește doar logica pentru materie, o logică supusă minții. Diferența dintre omul duhovnicesc și omul trupesc este diferența dintre omul dumnezeiesc și omul rob, rahitic existențial.
Atunci când ne mărturisim credința întru una, sfântă, sobornicească și apostolească Biserică, când spunem că suntem apostolici, nu ne referim doar la faptul că suntem zidiți pe pietrele de temelie ale apostolilor și că ne ținem cu fermitate de tradiția sacră pe care ei ne-au împărtășit-o, ci ne referim și [la faptul] că le continuăm misiunea în lume. În Biserica Ortodoxă avem și o orientare către exterior, îi iubim pe toți și dorim ca toți să vină la noi, vrem ca toată lumea să fie spălată prin Sfântul Botez, vrem ca toți să devină locuința Duhului Sfânt prin mirungere, dorim ca fiecare să fie îndumnezeit prin participarea la Sfânta Euharistie. Aceasta este dorința noastră.
Imediat îl găsim vinovat pe Dumnezeu, chiar dacă ne-a dat tot binele din lume. Mereu cârtim și suntem nemulțumiți. Avem mâini și picioare, suntem întregi, putem munci, dar tot ne gândim că Dumnezeu nu ne-a dat suficient, că nu ne-a dat avere ca la alții, că nu ne-a dat să ne fie bine, să fim fericiți. Căutăm fericirea în lucruri materiale, dar nu o căutăm la Dumnezeu! Dacă ne-am lăsa total în grija Lui și ne-am dăruim total Lui, dacă ne-am încredința viața în mâinile Lui, vom putea spune că suntem fericiți pentru că atunci nu mai trebuie să ne îngrijim de nimic. Toate care ne vin le luăm ca din mâna lui Dumnezeu, înțelegeți?
În Joia Mare se ține slujba numită „Denia celor 12 evanghelii” care este de fapt o utrenie modificată în care se prezintă 12 citate din cele 4 evanghelii astfel încât să avem o imagine completă a vinderii, judecării și răstignirii Domnului nostru Iisus Hristos. Primul citat este din Evanghelia după Ioan este și cel mai lung și arată, de fapt, starea interioară a Domnului precum și ultimele sale cuvinte către noi prin Sfinții Apostoli înainte de a fi prins.
Cum au arătat împărații romani contemporani cu Hristos și cu Sfinții Apostoli – împărații în timpul domniei cărora s-au scris cărțile care astăzi alcătuiesc canonul Noului Testament? Vizionați mai jos un scurt documentar în care ni se prezintă o reprezentare animată realistă a chipului acestora, reconstruit pe baza algoritmilor de Inteligență Artificială după ce imaginile scanate după monezile și în principal statuile acestora au fost colorizate și procesate în Photoshop.
Să nu uităm că Biserica se exprimă în Sinod. Ființa Bisericii este unitatea în Hristos. Beneficiul acestui sinod pan-ortodox va fi doar o îndreptare a unei probleme astronomice iar prețul duhovnicesc care va fi plătit pentru aceasta va fi foarte probabil unul foarte important, care se atinge de esența Bisericii – riscarea distrugerii unității dintre Bisericile Autocefale și în sânul acestora.
Există o serie de alte indicii, dar eu cred că acestea sunt cele mai bune: femeile, faptul că a fost predicat geografic în locul în care putea cel mai ușor să fie infirmat și faptul că avem mai multe surse independente pentru mormântul gol.
– Nu v-au îngenuncheat deloc aceste încercări?
– Sigur că da, m-am văzut pe sine în astfel de situații, și am plâns, și plâng în continuare. Când mă apucă plânsul, plâng. Însă lacrimile trebuie să devină duhovnicești. Nu trebuie să devină o stare omenească depresivă. Atunci când aceste lacrimi se transformă în rugăciune, vine iarăși în inima omului mângâierea de la Dumnezeu.
Pomelnice online și donații
Doamne ajută!
Dacă aveți un card și doriți să trimiteți pomelnice online și donații folosind cardul dumneavoastră, sau/și să susțineți activitatea noastră filantropică, inclusiv acest site, vă rugăm să introduceți datele necesare mai jos pentru a face o mică donație. Forma este sigură – procesatorul de carduri este Stripe – leader mondial în acest domeniu. Nu colectăm datele dvs. personale.
Dacă nu aveți card sau nu doriți să-l folosiți, accesați Pagina de donații și Pomelnice online .
Ne rugăm pentru cei dragi ai dumneavoastră! (vă rugăm nu introduceți detalii neesențiale precum dorințe, grade de rudenie, introduceri etc. Treceți DOAR numele!)
Mai ales pentru pomelnicele recurente, vă rugăm să păstrați pomelnicele sub 20 de nume. Dacă puneți un membru al familiei, noi adăugăm „și familiile lor”.
Dumnezeu să vă răsplătească dragostea!
1 Comment
Dar ce nevoie avea Domnul nostru Iisus Hristos de apărare.Trebuia să se împlinească Cuvântul Lui Dumnezeu!
Cel mai mult și drept era Cuvântul Maicii în apărarea Fiului!
Așa a trebuit să fie!
Tăcerea celor asupriți și vorbirea LUI DUMNEZEU pentru Ei !