Ascultați o demonstrație logică care ne demonstrează – chiar și pentru scepticii bine intenționați – care sunt faptele care dovedesc Învierea lui Hristos.
Este adevărat că cei care doresc să se încrânceneze vor refuza aceasta și motivul pentru care vor refuza dovezile învierii lui Hristos nu este faptul că nu există dovezi ci că învierea lui Hristos atrage după sine o sumedenie de consecințe pe care un suflet păcătos le respinge.
Vizionare plăcută! (după clip aveți podcastul și transcriptul)
Powered by RedCircle
GARY HABERMAS Director, Deptartamentul de Filozofie, Reputat Profesor Cercetător la Universitatea Liberty
Eu sunt tipul de om care merge la sursele cheie pentru a afla părerea savanţilor de astăzi. Pentru a vă spune părerea oamenii de știință de peste graniță, ar cam trebui să am idee pe unde se întâlnesc [opiniile lor]. Și în literatură acest lucru este greu de imaginat, în literatura critică am găsit peste 20 de motive să cred într-un mormânt gol. Peste 20… Cu adevărat… De unde obții așa ceva?
Primul motiv
Dar criticii sunt convinși (cel puțin dacă treceți prin motivele menționate cel mai mult), că cel mai bun motiv pentru a crede într-un mormânt gol este că femeile sunt indicate ca martori. Iată cum funcționează. Daca eu falsific o Evanghelie sau jumătate falsific, jumătate spun adevărul (nu vreau să spun că sunt un mincinos, așa ar fi prea simplu), spun povestea despre acest om grozav și umplu spațiile goale cu lucruri pe care le-am auzit (și nu știu ce se întâmplă acolo), și scriu asta câteva decenii mai târziu. Când ajung la partea importantă, la partea centrală, la partea despre mormântul gol, nu aleg femei ca martori (nu este adevărat că femeile nu ar putea depune mărturie în instanță, ar putea), dar există o relație inversă între cât de important este subiectul și dacă ai folosi femei ca martori. Poate e tot ce ai, iar în acest caz măcar pentru început, până când ucenicii merg acolo, şi care mai știe cine, asta e tot ce avem. Deci, de ce patru scriitori de Evanghelii (nu sunt aproape unul de altul, sunt în diferite părți ale Imperiului Roman), în timp ce spun povestea, de ce toți comit acest pas greșit și spun că femeile au făcut-o? De ce n-ar fi spus: „Ei bine, sunt destul de liber să spun povestea, cred că am auzit pe cineva spunând că Petru și Ioan au mers acolo.” Bine? Asta e mai târziu relatat.
Dar hai să-i facem să meargă acolo la început sau să spunem doar că am înțeles eu greșit. Credeam că Petru și Ioan erau cu femeile și au mers devreme în dimineața. Adică, încerc să îi aduc pe bărbați în acea poveste. Nu există nici un singur bărbat în drumul original la mormânt. Cum de se spune așa de patru ori în părți diferite ale Imperiului? Pentru că nu era niciun bărbat în grup. Vreau să spun că este doar un motiv opresiv. Nu pui piciorul cel mai bolnav înainte decât dacă încerci să spui adevărul.
Al doilea motiv
Un alt motiv cheie este că povestea este spusă în Ierusalim. De unde începe predicarea? Din Ierusalim. Unde este mormântul gol? În Ierusalim. Cum era din nou mormântul? Era gol. Scepticii spun uneori: „Ei, haideți! Faptele din cartea voastră spun că [apostolii] nu încep să predice timp de 50 de zile”. Nu poți spune cine a fost persoana respectivă dupa 50 de zile. Și aș răspunde: „Nu asta este învățătura, nu acesta este textul, nu spune asta.” Trebuie să faci dreptate spuselor din text și iată ce spune: „Este gol!” și nu: „există un corp în mormânt, dar nu contează că nu știm cine este oricum”. Nimeni nu este în mormânt! Dacă există un corp în mormânt, atunci predica este falsă. În Noul Testament mormântul este gol. Nu este nimeni îngropat în mormânt. Și faptul că s-a predicat în Ierusalim, unde oricine putea ajunge acolo cu ușurință într-o plimbare de după-amiază și să demonstreze sau să infirme, funcționează doar dacă nu există niciun corp în mormânt, adică dacă este gol.
Al treilea motiv
Un al treilea motiv bun este: din nou criticii caută surse diferite (știi, două capete sunt mai bune decât unul) și nu cad de acord. Dar din cele cinci surse pe care le-am menționat pentru Evanghelii, ei cred că avem 3-4 surse independente care admit că mormântul era gol. Adică trei – patru dintr-un maxim de cinci. Acesta este un indiciu destul de bun. Chiar și trei. Există o serie de alte indicii, dar eu cred că acestea sunt cele mai bune: femeile, faptul că a fost predicat geografic în locul în care putea cel mai ușor să fie infirmat și faptul că avem mai multe surse independente pentru mormântul gol.
Pomelnice online și donații
Doamne ajută!
Dacă aveți un card și doriți să trimiteți pomelnice online și donații folosind cardul dumneavoastră, sau/și să susțineți activitatea noastră filantropică, inclusiv acest site, vă rugăm să introduceți datele necesare mai jos pentru a face o mică donație. Forma este sigură – procesatorul de carduri este Stripe – leader mondial în acest domeniu. Nu colectăm datele dvs. personale.
Dacă nu aveți card sau nu doriți să-l folosiți, accesați Pagina de donații și Pomelnice online .
Ne rugăm pentru cei dragi ai dumneavoastră! (vă rugăm nu introduceți detalii neesențiale precum dorințe, grade de rudenie, introduceri etc. Treceți DOAR numele!)
Mai ales pentru pomelnicele recurente, vă rugăm să păstrați pomelnicele sub 20 de nume. Dacă puneți un membru al familiei, noi adăugăm „și familiile lor”.
Dumnezeu să vă răsplătească dragostea!