Vizionați un documentar foarte bine făcut care ne expune păcatul îngrozitor al amoriților prin dovezi arheologice.
Care este acest păcat și dacă am scăpat de el astăzi veți afla urmărind materialul de față.
Vizionare cu folos!
Powered by RedCircle
La începutul anului 1902 arheologul britanic Stewart Macalister a început să excaveze în Gezer. În acropola din sit, Macalister a observat că era un rând de pietre ale căror vârfuri ieșeau din pământ și așa a început să excaveze zona și a dezgropat 12 pietre „în picioare” la rând. Și lângă ele era o altă piatră uriașă cu vârf plat și cu un bazin sculptat în ea. Și, în timp ce excava această zonă, și-a dat seama că săpa de fapt într-un sanctuar canaanit, unde vechii locuitori ai orașului se închinaseră zeilor lor. Acum, ce a găsit Macalister lângă aceste coloane de piatră este foarte tulburător. Oricum, nu ar trebui să fie surprinzător pentru că erau dovezi ale practicilor de închinare Canaanite care sunt descrise în Biblie.
Orașul Gezer este menționat în Biblie de mai multe ori și e localizat în Israel, între Tel Aviv și Ierusalim. Vreau doar să priviți cât de mari sunt aceste pietre. În raportul său de excavare, Macalister [a descris că] a găsit o groapă plină cu un număr mare de oase umane amestecate la grămadă. Și în apropiere era scheletul unei tinere care evident fusese tăiată pe jumătate. Împreună cu acesta s-au găsit și craniile altor două fete care fuseseră decapitate și asta se poate determina din urmele tăieturilor făcute prin vertebre. Și apoi Macalister spune că peste tot în jurul coloanelor (pietrele în picioare) a descoperit schelete de copii mici. Acestea au fost depuse în recipiente mari, iar scheletele aveau urme de foc. A început să găsească peste tot aici, în jurul bazei acestor coloane, vase închise care conțineau prunci umani arși. Și asta e din raportul lui de excavare. Puteți vedea rămășițele scheletului unui prunc ars înăuntrul unui vas, îngropat ritualic, nu îngropat pur și simplu.
Cum se îngropau ritualic? Se îngropau într-un loc de sacrificiu, într-un loc sacru de închinare. Așadar, în raportul său de excavare MacAlister a făcut o schemă a locului de închinare din perspectiva privirii de sus în jos, și apoi pe această schemă a marcat cu litera „J” toate locurile unde a găsit îngropate vase cu prunci arși (ca jertfe). Vedeți toți acești „J”? Vase îngropate cu oase de prunci. Cu oase de prunci ARȘI. Aceasta este o fată de 6-7 ani care a fost tăiată pe jumătate. Îți poți da seama când sunt tăiați pe jumătate pentru că e o urmă de tăietură chiar prin vertebre, chiar prin oase. Sub zona aceasta, MacAlister a descoperit o peșteră. Iar când echipa sa a curățat-o, s-a găsit o piatră plată în centrul peșterii. Erau încă întinse pe ea rămășițele scheletului unui copilaș uman.
Știu că acest lucru e tulburător și că nu vă dă o stare bună, dar fie vreți să știți ce se găsește de fapt în pământ, fie nu. Și e important să știm ce se află de fapt în pământ. Deci pentru MacAlister a fost ca și când excava la locul unei crime. Ce s-a întâmplat aici? Ce se întâmpla? Și deși avea evidența, tot trebuia să o interpreteze. Și ce a folosit MacAlister pentru a interpreta ce a găsit în pământ a fost Biblia. Numeri 13:29 spune că amoriții au trăit în țara cu dealuri Canaan. Deoarece Gezer era localizat în țara cu dealuri Canaan, el a interpretat că e un oraș al amoriților.
Cine erau amoriții?
Deci cine erau amoriții? Erau canaaniți. De ce? Deoarece erau descendenți ai lui Canaan (fiul lui Ham, nepotul lui Noe). Amoriții erau cei mai puternici dintre triburile canaanite. MacAlister a folosit Ieșirea 23 care menționează pietrele sacre ale amoriților. Pentru a identifica rândul de pietre sacre el a excavat la Gezer. Cealaltă piatră mare cu vârf plat a identificat-o ca fiind un altar iar scopul bazinului încrustat în ea era pentru a strânge sângele sacrificiilor. Pe baza acestor versete, MacAlister a știut că situl unde excava era un loc de închinare canaanit unde amoriții își venerau zeii.
Multitudinea de idoli găsiți în zonă erau o dovadă că acesta era un loc de cult. Printre mulții idoli găsiți era și un șarpe de bronz, reprezentându-l pe Moloh, regele zeilor amoriți. Vă amintiți că ați citit despre Moloh în Biblie? Așa este reprezentat – un șarpe. Cine credeți că este șarpele care-i făcea pe canaaniți să-și sacrifice proprii copii?
În Deuteronom 12:31, Domnul spune israeliților: „Să nu-I faci aşa Domnului, Dumnezeului tău; căci urâciunile pe care Domnul le-a urât, pe acelea le-au făcut ele dumnezeilor lor: că chiar şi pe fiii lor şi pe fiicele lor le-au ars cu foc dumnezeilor lor”
MacAlister
Folosind acest verset și altele similare MacAlister a etichetat fotografia cu rămășițele pruncului uman ars ca „prunc sacrificat îngropat într-un vas”. Rămășițele umane tăiate le-a interpretat de asemenea drept dovezi pentru sacrificiile de copii. Care era crima? Sacrificii de copii. Care erau dovezile? Rămășițele copiilor sacrificați. Gândiți-vă, ce altă explicație ar putea fi pentru pruncii arși în vase în jurul coloanelor de piatră?
Este important să subliniem că MacAlister nu interpreta aceste descoperiri într-un mod bizar. Și ceilalți arheologi care au săpat în orașe canaanite au găsit rămășițe similare și le interpretau la fel. Ca să dau un scurt exemplu – Kathleen Kenyon excava in anii 1950 în orașul amorit Ierihon și în cartea ei „Săpând în Ierihon” a scris: „Este o sugestie neplăcută de sacrificii de prunci. Alături de un loc de îngropare pentru prunci era o colecție de cranii de prunci cu vertebrele gâtului atașate, arătând că le-au fost tăiate capetele, nu doar colectate din morminte.” Așadar, MacAlister a adunat dovezile găsite despre sacrificiile de copii și a scris despre ele într-un capitol pe care l-a numit „Nelegiuirea amoriților”. Este interesant cum pe vremea aceea MacAlister merge un pas mai departe și folosește Biblia nu doar pentru a interpreta dovezile găsite în pământ, ci și teologic, pentru a identifica: asta este dovadă pentru nelegiuire, asta este dovadă pentru păcat.
De ce a numit MacAlister sacrificiul de copii ca fiind păcat? Pentru că Biblia îl numea păcat. De ce e păcat? Pentru că Dumnezeu urăște această practică și este împotriva legii Lui. Când Dumnezeu a dat legea Sa poporului Său, Israel, era împotriva legii să își sacrifice copiii. În Levitic 18:21, Dumnezeu poruncește [poporului] lui Israel: „Să nu dai pe niciunul din copiii tai să fie jertfiți lui Moloh!” Leviticul 20:2: „Orice israelit sau străin care locuiește în Israel care jertfește pe vreunul din fiii săi lui Moloh să fie pedepsit cu moartea!” Sacrificarea copiilor este un păcat pentru că este împotriva legii lui Dumnezeu și pedeapsa pentru săvârșirea acestui păcat era moartea.
Deci Dumnezeu în Biblie îi acuză pe amoriți de comiterea acestui mare rău al sacrificării de copii, iar dovezile arheologice scot la iveala realitatea că într-adevăr canaaniții practicau acest rău și erau vinovați. Acum unii ar putea susține: canaaniții nu au fost tratați corect pentru că ei nu aveau legea lui Dumnezeu, Dumnezeu nu le-a dat lor legea Lui. Cu toate acestea, Dumnezeu i-a creat pe toți oamenii să știe în inimile lor dacă ceva de genul unei practici de sacrificare a copiilor este bună sau rea. Și e clar că toți știm în inimile noastre, conștiința noastră dând mărturie, că este o practică rea. Așa că nimeni nu poate avea scuză.
Argumentul împotrivă
Pentru că argumentul numărul unu împotriva Vechiului Testament este care? Că Dumnezeu este răutăcios. Dumnezeu este răutăcios? Nu! Dumnezeu este drept. Dacă El nu e drept, nu este Dumnezeu. Și unde va fi dreptatea pentru acești prunci arși și acești copii sacrificați. Mulți oameni merg acolo împreună, fac picnic acolo, vizitează, fac drumeții, merg cu bicicleta și se uită și văd aceste 12 pietre în picioare la rând și văd acest bazin tăiat în această stâncă și se întreabă: „Ce este acest loc?” Și există un semn de informare în vârful dealului cu vedere spre sit așa că mulți vizitatori merg acolo să afle o explicație despre sit de pe acest semn. Semnul spune: „Savanții cred că templul a servit ca un loc de întâlnire unde alianțe între triburi sau orașe-stat s-au semnat sau s-au reînnoit”. Cei zece monoliți ar fi putut simboliza orașul Gezer și nouă orașe aliate aflate în vecinate. Bazinul ar fi putut servi drept recipient pentru sângele vărsat în timpul unei ceremonii de alianță. Deci, evident, această interpretare este foarte diferită de interpretarea originală dată de arheologii care au excavat situl. Unde sunt toate dovezile? Unde se spune despre pruncii arși în vase? Unde se menționează vertebrele tăiate ale acestor copii care fuseseră tăiați pe jumătate și decapitați? Ceea ce s-a întâmplat în esență este că au eliminat crima de la locul crimei, făcându-l astfel să nu mai fie deloc un loc al crimei.
Este foarte diferit dacă Dumnezeu cere distrugerea completă a unui popor doar pe motiv că face o alianță între triburile sale, decât dacă cere distrugerea lor pe motiv că ucid copii nevinovați. Eu doar, Doamne, încerc să-mi imaginez cum ar fi dacă cineva ar scrie astăzi într-un raport de excavare că aceasta este o dovadă a nelegiuirii amoriților. Vreau să spun că ar fi extraordinar de incorect politic. Cu toate acestea, e interpretarea corectă. Aceasta era practica care se desfășura la locul de închinare din Gezer, iar Biblia a fost instrumentul potrivit pentru a găsi această explicație.
Deci ce s-a schimbat de-a lungul anilor? Biblia nu s-a schimbat, dovezile găsite în pământ nu s-au schimbat. Ceea ce s-a schimbat este interpretarea oamenilor de știință pentru acest tip de dovezi. Pentru că de-a lungul timpului, pe măsură ce domeniul a devenit mai secular, agenda seculară care învață că omul este în esență bun prin natura sa, nu ar putea explica o grămadă de canaaniți care aleargă să sacrifice copii. Și astfel interpretările ulterioare, cu aceste alianțe plus celelalte explicații a ceea ce ar fi reprezentat acele dovezi, au răsturnat interpretările biblice anterioare, care reprezentau ceea ce se întâmplase de fapt în aceste locuri. Și așa cum am fost învățat de nenumărate ori la orele mele de arheologie că nu există absolut nicio dovadă că canaaniții și-au sacrificat copiii, astfel, de-a lungul timpului, a devenit incorect politic să interpretezi descoperirile tale așa cum MacAlister și alții au făcut-o cu mulți ani înainte.
Vedeți, ei nu știu că acela e locul unde în trecut au fost sacrificați copii. Este o fetiță acolo, ca fetița care a fost tăiata pe jumătate și găsită în acel loc. Dacă ar fi fost doar despre amoriți. Dacă problema era doar cu amoriții atunci ar fi o soluție simplă: scapi de amoriți, scapi de problemă. Totuși problema este universală, de-a lungul întregii umanități.
În modernitate
Dacă te gândești la oamenii moderni, și ei practică răul. Și ei își sacrifică propriii copii prin practica avortului. Suntem americani, da? Hai să vă pun o întrebare serioasă. Va sta America în picioare la Judecata finală și-i va judeca pe canaaniți pentru păcatul lor? Va fi America nevinovată pentru vărsarea sângelui nevinovat? Vedeți cât de reală este problema? Că natura omului chiar este rea, mereu? Că problema este cu adevărat păcatul? Și pentru că problema este atât de reală, avem nevoie disperată de o soluție reală. Iar soluția reală, singura soluție reală la această răutate este unde am fost noi aseară, unde am încheiat ziua, unde Dumnezeu Însuși a coborât ca jertfă, prin fiul lui Dumnezeu, și S-a dat pe Sine Însuși pentru ca noi să nu mai suferim pedeapsa pe care o merităm, ca noi să nu mai trebuiască să primim dreptatea.
Dar, în schimb, putem primi ceea ce nu merităm, adică mila și harul. Știți, despre asta este Biblia. Și ne place să ne gândim la toate lucrurile bune, nu-i așa? Dar nu putem uita lucrurile rele și realitatea a ceea ce suntem noi ca oameni. Și acesta este un loc grozav pentru a te gândi la asta, la motivul pentru care Iisus a trebuit să facă ceea ce a făcut. În cele din urmă, problema este că noi toți, prin natura noastră, suntem amoriți și, prin urmare, suntem sub pedeapsa păcatului nostru. Cum scapi de asta? Ei bine, există în Biblie această femeie al cărei nume este Rahab și povestea ei se găsește în Cartea lui Iosua, dar este rezumată în Evrei 11:31 unde se spune: „Prin credință, desfrânata Rahab, pentru că a primit iscoadele, nu a fost ucisă cu cei neascultători”. Rahab era amorită, era vinovată de păcat, era sub condamnarea pedepsei, dar a fost salvată punându-și credința în Dumnezeu. Și noi putem face același lucru.
Pomelnice online și donații
Doamne ajută!
Dacă aveți un card și doriți să trimiteți pomelnice online și donații folosind cardul dumneavoastră, sau/și să susțineți activitatea noastră filantropică, inclusiv acest site, vă rugăm să introduceți datele necesare mai jos pentru a face o mică donație. Forma este sigură – procesatorul de carduri este Stripe – leader mondial în acest domeniu. Nu colectăm datele dvs. personale.
Dacă nu aveți card sau nu doriți să-l folosiți, accesați Pagina de donații și Pomelnice online .
Ne rugăm pentru cei dragi ai dumneavoastră! (vă rugăm nu introduceți detalii neesențiale precum dorințe, grade de rudenie, introduceri etc. Treceți DOAR numele!)
Mai ales pentru pomelnicele recurente, vă rugăm să păstrați pomelnicele sub 20 de nume. Dacă puneți un membru al familiei, noi adăugăm „și familiile lor”.
Dumnezeu să vă răsplătească dragostea!
8 Comment
Sărutăm dreapta Părinte!
Bogdaproste pentru acest material!
Este minunat!
Așa mi-am chemat soțul la credința adevărată…lumea s-a schimbat atunci … când Domnul a Înviat!
S-au încheiat sacrificiile umane… odată cu venirea Lui Dumnezeu pe pământ!
Și nici sodomiți și gomoriti nu ar trebui să mai fie că doar avem că Exemplu Familia Universală -Tata-Mama-Copil.Toate sunt ușoare și clare pentru a fi împlinite,de am avea ochi de văzut și urechi de auzit !
Să ne rugăm pentru lume dar și mai mult pentru poporul ales să vadă Lumina și să creadă că vor fi și vom fi mântuiți prin Jertfa Mântuitorului!
Atât de mult a iubit Dumnezeu lumea și o iubește deoarece în fiecare zi se jerfeste pentru a nu mai fi crime pe pământ!
Ce răspundere mare avem noi oamenii… să nu facem crime,nici cu vorba dar mai ales cu fapta!!!
De ar vedea lumea frumusețea și durerea din istoria religiilor nu ar mai chinui atât la progres material ci la progres spiritual… așa ar fi pământul Rai Dumnezeesc!!!
Nu ne lasă El, Dumnezeu!
Vă rog să mă iertați Părinte că îndrăznesc?
Când oare vom ajunge să ne înțelegem doar din gânduri?
Va îngădui Dumnezeu și pentru noi acest dar?
Va ajunge umanitatea să trăiască Raiul de pe pământ?
Oare unde am greșit atât de mult de nu s-a ajuns încă?
Vă rog să mă iertați și Binecuvântați Părinte!
Într-adevăr, cananeenii erau aproape la polul opus legilor și randuielilor pe care Dumnezeu le-a dat poporului lui Israel. Erau foarte violenți și viciati în multe privințe ale culturii lor, nu numai în privința sacrificării copiilor. Și nu numai ei; să ne gândim, de exemplu, și la azteci, care practicau sacrificii umane în masă. Dar una dintre nedumeririle și întrebările pe care le-am avut, era: de ce, totuși, când Dumnezeu a comandat distrugerea totală a acelor popoare sau cetăți cananeene, a hotărât uciderea tuturor oamenilor (ca și a animalelor), de orice vârstă, inclusiv a copiilor, mai ales pe cei de parte bărbătească? Poate fi dificil de înțeles hotărârile și judecata lui Dumnezeu, și nu aflat o explicație clară sau unanim acceptată. Adică, de ce Dumnezeu nu ar fi comandat ca pruncii și copii sa fie crutati și adoptați de Israel? Însă eu mi-am explicat acest lucru prin faptul că, probabil, hotărârea lui Dumnezeu a fost cea mai bună din punct de vedere practic, atât pentru acei copii, cât și pentru Israel, în condițiile în care salvarea și adoptarea acelor copii nu ar fi fost atât de simpla precum sună, și ar fi implicat o mulțime de alte lucruri și condiții pe care Israel însuși nu ar fi fost capabil să le îndeplinească spre beneficiul copiilor. Pentru că, după cum e spus și în Biblie, chiar și poporul lui Israel avea înclinații serioase spre păcat, idolatrie și răzvrătire față de Dumnezeu, înclinații care nu era foarte depărtate de cele ale cananeenilor. Ba chiar israeliții înșile (unii dintre ei) au căzut mai târziu în păcatul sacrificării copiilor. Și vedem mai apoi, după cucerirea Canaanului, în Judecători, că Israel a început deja să se rătăcească și să păcătuiască. Așadar, salvarea acelor copii inocenți nu este deloc o garanție că aceștia ar fi fost crescuți în sfințenie, în virtute și în iubire de Dumnezeu, ba cel mai probabil, după cum o arată Biblia, s-ar fi întâmplat exact opusul cu acei copii, ceea ce ar fi fost o condamnare pentru aceștia, pentru sufletele lor, care nu ar fi fost salvate, ci ar fi ajuns mai corupte și mai păcătoase decât în momentul în care ar fi fost preluate de Israel. Nu știu cât de corectă sau de acceptată este, dar aceasta e explicația mea.
Cred ca in Psalmul 105: 34-38 se regăsește aceasta practica a jertfirii copiilor și deprinderea acestui obicei și de către evrei.
care este relatia dintre paganism-veganism-activism al mediului incojurator?practicand ultimele doua te indreapata automat spre paganism?eu sunt vegetariana si imi doresc sa devin vegana.unde locuiesc acum paganismul este la moda iar veganii sunt priviti ca facand parte din aceasta secta.unde ar trebui sa se opreasca dragostea pentru natura si animale,e bine sa fi vegan din mila pentru animale dpdv duhovnicesc?
Eu am fost vegetarian/vegan și ecologist încă cu mulți ani dinainte să mă întorc la Biserică (deși nu eram ateu sau fizicalist/materialist), și am rămas așa și după acceptarea lui Hristos. Deși am avut o tentație sau tendință să reîncep să mănânc carne și să abandonez protecția mediului, dar nu i-am dat curs, nu am vrut și putut să cred că asta ar putea fi de la Duhul Sfânt: nepăsarea față de alte ființe și de restul creației. Ba chiar, acum, veganismul și ecologismul au mai mult sens, pentru că îl au la bază, în centru, pe Dumnezeu, care e sursa vieții, a binelui și a moralității, și care ne-a lăsat responsabili de, și supraveghetori ai întregii creații, și îngrijitori ai creaturilor, nu măcelarii lor. Ba chiar ne-a lăsat vegani de la BUN început, Geneza 1:29, înainte de cădere, și spre asta ar trebui sa ți dem, și pentru asta, a noastră transformare și reîntoarcere (pocăință) a venit, a murit și a înviat Hristos.
Apoi, nu contează cum sunt priviți veganii sau ecologiștii de către alți oameni, inclusiv creștini (deoarece și creștinii pot fi ignoranți sau rătăciți în multe privințe, iar asta, din păcate, chiar se întâmplă în privința veganismului sau a mediului: nepăsarea față de restul creației, și chiar mândria că noi suntem după chipul lui Dumnezeu, ca și cum asta ne-ar da nouă vreun merit sau dreptul de a face orice și de a abuza alte creaturi și creația…)
Deci poate că ăsta ar fi problema și cu veganismul/ecologismul new age sau secular, și cu crestinii: veganii pentru ca nu îl au în centru, ca bază și ca motivație pe Bunul Dumnezeu; iar creștinii pentru că nu își respectă și asumă cu adevărat chipul lui Dumnezeu: chipul blândeții, al păcii, al iubirii, al dreptății, al sfințeniei, al smereniei și al grijii pentru întreaga lume vie și simțitoare, din care facem parte și noi, ca fiind conștiința acesteia, chipul lui Dumnezeu în ea.
multumesc pentru incurajare,intr-adevar veganismul in afara zidurilor manastirilor este oarecum stigmatizat.in comunitatea ortodoxa este atribuit mai mult religiilor orientale sau paganismului si nu este vazut ca un stil de viata cu mancare proaspata,vie si curata.daca zici unui crestin ca esti vegan te priveste ca pe un ciudat,daca ii zici ca postesi faci pe evlaviosul … mai bine zici ca nu ti-e foame ca sa nu fi judecat.ortodoxia este drumul cel bun insa comunitatea te arunca in sant.este foarte greu sa rezisti..sa ne ajute Bunul Dumnezeu sa ne tinem pe cale!
Multumim 🙂 Forate interesant materialul.
Va multumim pentru eforturile voastre