Vizionați episodul 3 din prima traducere ortodoxă a celebrului film „Iisus din Nazaret” regizat de Franco Zeffirelli în 1977. Este filmul de referință care a adus cei mai mulți oameni aproape de Biserică.
Dincolo de faptul că are multe inexactități istorico-dogmatice, unele involuntare iar altele intenționate, filmul reușește să ne arate că Iisus Hristos a fost și este axul în jurul căruia se învârte spirala istoriei.
Are meritul de a ne arăta – chiar și în mică parte – măreția vieții Domnului și Dumnezeului nostru Iisus Hristos, lucru care nu l-a realizat într-o asemenea măsură nicio altă producție cinematografică – dacă luăm în considerare faptul că „Patimile lui Iisus”, filmul regizat de Mel Gibson (mai corect dogmatic și istoric) este concentrat exclusiv pe patimile Domnului.
După câteva detalii tehnice o să vă prezentăm succint câteva din problemele episodului de față, probleme văzute din punct de vedere ortodox. Vă rugăm ca aceste observații, însă, să nu vă știrbească bucuria duhovnicească în Hristos cel Adevărat pe care această vizionare ar trebui să v-o producă.
Cu darul lui Dumnezeu, vă vom prezenta în fiecare sâmbătă un episod la aceeași oră.
Vizionare plăcută!
Scurte detalii tehnice
- Dacă aveți un celular, o tabletă sau orice alt ecran care are posibilitatea de a se roti, înainte de a porni filmul, țineți ecranul în poziție orizontală.
- Sugerăm să folosiți player-ul de mai jos (fereastra în care se derulează filmul) pe tot ecranul (full screen). Pentru aceasta apăsați pe butonul din colțul din dreapta jos a acestuia: (pentru a reveni, apăsați din nou). Căutați în player-ul de la sfârșitul articolului butonul acesta:
- Dacă vă apar și subtitlurile în engleză, apăsați pe butonul „CC”. Avem propriul mecanism de subtitrare. Nu folosim YouTube.
Considerente duhovnicești
Trebuie să înțelegem că acest film este un unul artistic făcut de către o echipă neortodoxă care – la măsurile lor – au încercat să-L portretizeze pe Hristos. Acest lucru este imposibil, chiar și pentru ortodocși. Deci este foarte ușor să găsim probleme dogmatice în această lucrare. O astfel de acțiune împinsă la extrem socotim, însă, că ar dăuna, în loc să folosească duhovnicește. Din cauza aceasta amintim doar câteva lucruri care pot fi expuse succint și pe înțelesul publicului larg:
- Pentru a ușura reprezentarea cinematografică a Vieții Domnului pe pământ, unele întâmplări sunt expuse anacronic, iar altele sunt prezentate simultan, deși s-au petrecut în împrejurări diferite. De asemenea, personajele participante la acțiune pot diferi de cele reale, pentru ca opera să fie mai dinamică, mai sugestivă și mai concisă.
Spre exemplu: filmul prezintă pe unul dintre apostoli spunând Maicii Domnului, într-un cadru tainic: „Binecuvântată ești tu între femei”, căruia Maica Domnului îi răspunde: „Oricine face voia Tatălui… este fratele Lui și sora Lui și mama Lui”.
În realitate, această scenă este prezentată în două cadre distincte:
- Lc 11, 27: „O femeie din mulțime, ridicând glasul, I-a zis: Fericit este pântecele care Te-a purtat și fericiți sunt sânii pe care i-ai supt”;
- Lc 8, 21: ” El, răspunzând, a zis către ei: Mama mea și frații Mei sunt aceștia care ascultă cuvântul lui Dumnezeu și-l îndeplinesc”.
În scena cinării în casa lui Simon leprosul au fost introduse unele momente care nu s-au petrecut atunci (Maria Magdalena apare ca fiind deja vindecată de duhurile rele în Lc. 8, 2 și discuția despre cea mai mare poruncă din Lege – Mc. 12, 29).
- La înmulțirea pâinilor și peștilor (Mt 14) Iisus a mulțumit (asta scrie doar în In 6, 11, nu și în pasajele sinoptice).
- Este sugerat primatul lui Petru:
- La înmulțirea pâinilor și peștilor, Petru dă ordine celorlalți Apostoli;
- Mărturisirea lui Petru este redată asemenea unei învestiri/hirotoniri. Cu toate că, în Evanghelii, Sf. Petru este vocea întregului sobor al Sf. Apostoli, in film este prezentat ca fiind distinct de ceilalți apostoli.
- Filmul intercalează fragmente din Predica de pe munte (Mt 5-7) în episodul Mărturisirii lui Petru și cele următoare (Mt 16)
- Cuvântarea Domnului din Templu cuprinde versete din:
- Mt. 13, 16 (cuvantare rostita lângă mare);
- Mt. 20, 26-28 (rostit după cererea fiilor lui Zevedeu);
- Mt. 11, 28 (rostite probabil în Galileea);
- Mt. 25, 35 (aparține cuvântării Eshatologice).
- Personajul Zerah (scribul) și dialogul dintre Hristos și Baraba nu apar în textul Noului Testament.
Următoarele evenimente sunt redate după Intrarea Domnului în Ierusalim, deși în Sf. Evanghelii sunt prezentate înaintea acesteia:
- iertarea femeii prinse în adulter (In. 8);
- vindecarea slugii sutașului (Mt. 8);
- vindecarea orbului din naștere (In. 9);
- convorbirea dintre Hristos și Nicodim (In. 3).
- În unele momente, Hristos pare a fi cuprins de mânie, dar, de fapt, este nepătimaș.
- Orbul din naștere a fost vindecat sâmbăta, cu toate că în film acțiunea se petrece în timpul săptămânii pătimirilor.
Vizionare plăcută!
Prima parte este aici.
A doua parte este aici.
Pomelnice online și donații
Doamne ajută!
Dacă aveți un card și doriți să trimiteți pomelnice online și donații folosind cardul dumneavoastră, sau/și să susțineți activitatea noastră filantropică, inclusiv acest site, vă rugăm să introduceți datele necesare mai jos pentru a face o mică donație. Forma este sigură – procesatorul de carduri este Stripe – leader mondial în acest domeniu. Nu colectăm datele dvs. personale.
Dacă nu aveți card sau nu doriți să-l folosiți, accesați Pagina de donații și Pomelnice online .
Ne rugăm pentru cei dragi ai dumneavoastră! (vă rugăm nu introduceți detalii neesențiale precum dorințe, grade de rudenie, introduceri etc. Treceți DOAR numele!)
Mai ales pentru pomelnicele recurente, vă rugăm să păstrați pomelnicele sub 20 de nume. Dacă puneți un membru al familiei, noi adăugăm „și familiile lor”.
Dumnezeu să vă răsplătească dragostea!
2 Comment
Doamne ajuta! Parinte puteti face o filmare despre tema proorociri si false proorciri? Acum cu atatea surse de informare sa stim unde sa cautam si care ar fi sursele veritabile de informare.
Hristos a Inviat !
Mi-as dori sa Va aud vorbind despre ecumenism, despre gesturi si afirmatii controversate fata de etercodocsi ale PS Lucian de la Caransebes sau afirmatii la nivel chiar mai inalt cum ca si romano-catolicii au episcopi, carora li se adreseaza cu IPS Mitropolit chiar, despre sapt de rug cu eterodocsii, despre nepomenitori sau despre noua entitate ecleziala din Ucraina.
Mi se pare ca evitati aceste sub, ca si pe cele legate de circul recent impotriva luminii de la Sf Mormant sau data Pastilor. Sunt subiecte pe cat de sensibile, pe atat de periculoase pt multa lume.
Nu putem sa vbm numai despre ce e frumos, vorba lu’ Hagi: ca sa fie bine, sa nu fie rau!
Iertati si numai bine!