Vizionați un cuvânt foarte luminat al maicii starețe Monica despre diferența dintre voie, dorințe și patimi. Ce este fiecare și care sunt relațiile dintre acestea. Ce este înrobirea?
Vizionare plăcută! (după clip aveți podcastul și transcriptul)
Powered by RedCircle
– Gherondissa, spuneți-ne ceva care mă interesează mult și pe mine personal. Ce legătură [există între] voință, dorință și înrobire [prin patimă]?
– Voia naște dorințele. Și înrobirea se întâmplă atunci când omul a consimțit pe deplin către aceasta. Aceasta înseamnă înrobire. Adică devine rob al dorințelor și voilor sale. Asta pot să spun pe scurt.
– Și dacă ne-ați spune mai mult, astfel încât să ne exemplificați. Ne-am bucura și mai mult. Vedeți, noi nu suntem la nivelul d-voastră
– Nici noi.
– Am dori (avem nevoie) să ne faceți „mâncarea” pasată la mixer, altfel ne cade greu.
Un exemplu
– Da, am să vă dau un exemplu, așa cum am spus și mai înainte, ca să o facem astfel, dacă tot mi-ați oferit oportunitatea. Cineva vine și ne spune un cuvânt urât, vine și ne controlează spunând: ,,Nu ți-ai făcut treaba bine. Eu asta mi-am dorit. Ești așa și pe dincolo…” Și continuă… Noi în interiorul nostru am devenit captivi într-o mândrie, adică: îți spune (mândria): „Acum ce am făcut? Chiar de am greșit, om sunt. Ce-mi spune acesta?”
Și simțim o împotrivire în interiorul nostru. Avem o dorință, ca celălalt să ne înțeleagă, să ne ierte, să se pună în locul nostru și nu ne dorim să fie atât de aspru. Vine soțul meu, de afară, iar noi vrem, ne dorim cu ardoare chiar… „în regulă, am făcut de mâncare, am făcut curățenie, am avut grijă de copii nu poate și el să vină să îmi ofere o floare sau ceva?” Și astfel a rămas captivă mintea noastră, cum că bărbatul trebuie să fie așa. Acest tip de bărbat vreau.
Și când te căsătorești cu el, apoi ți se înfățișează diferit. Astfel începe această voință din tine și te împotrivești bărbatului tău și se creează în interiorul familiei o confuzie, un abator, un conflict. Deoarece intră în conflict voile (membrilor familiei). Pentru că fiecare vrea să-și facă voia. Bărbatul vrea să se întoarcă pentru a se liniști. Să deschidă computerul. Să facă lucrurile a, b, c sau 1, 2 ,3 lucruri. Soția pe de altă parte, are altceva în mintea ei, astfel vrea să-și facă voia ei, soțul vrea să le facă pe ale lui și apare conflictul.
Înrobirea
Și înrobirea este atunci când nu cedez la ceea ce vrea celălalt. Nu accept să mă smeresc eu și să spun: ,,Ei bine, dacă dorești astfel, domnule director sau Ianis, Costa, care este soțul sau Maria care este soția” și să putem concepe să facem și voia celuilalt, uniți prin iubire. Avem ceea ce ne dorim. Am văzut copilași mici, de exemplu în supermarket sau într-un magazin de jucării, cum bat din picior spunând: „îl vreau, îl vreau” adică acesta ar putea să își bată părinții sau pe bunicul, pe bunica doar pentru că vrea ceva. Ceva asemănător facem și noi atunci când mintea noastră s-a înrobit atât de mult de ceea ce ne dorim, încât putem ajunge chiar și la cele mai grave căderi pentru aceasta și nici nu ne dăm seama. Că este de vină voia noastră.
De aceea spunem și duhovnicului ce voi ne luptă. În Sfânta Scriptură. Și nu este așa simplu. Trebuie să găsim și duhovnicul potrivit, care poate să ne cerceteze aceste patimi, să aibă experiență și să le cunoască. La ce mă refer când spun experiență? Să aibă experiența dumnezeiască. El personal trebuie să ducă lupta împotriva patimilor sale, să depună acest efort de rezistență și să aibă această dăruire de-a face voia lui Dumnezeu.
Un caz
Îmi amintesc de un preot care și-a pierdut un copilaș din cauza cancerului. Avea doi ani. În timp ce aștepta rezultatele despre boală, a îngenuncheat în fața (icoanei) Sfintei care era ocrotitoarea parohiei căreia îi spuse: „Acum ajută-mă, să fac și eu ceea ce am spus altora!” Și a plecat (la ceruri) copilul. Iar acesta după aceea a dat slavă lui Dumnezeu, că s-a făcut voia Sa și nu voia lui (omenească). Pentru că a avut ulterior unele experiențe, în care a dat slavă lui Dumnezeu pentru această crudă voie. Dură pentru noi care ne dorim altceva.
Mereu este dură o altă voie pentru că e opusul a ceea ce ne dorim. Este dureros să fi operat pe inimă, vei lua medicamente puternice, te vor anestezia pentru mai multe ore, îți vor tăia sternul. Este dureros, dar apoi te vei vindeca. Tot așa este voia Dumnezeului nostru care ne vindecă (precum o operație la inimă). Dar trebuie s-o căutăm neîncetat. Și prin rugăciunile noastre și prin lectura (duhovnicească), prin cercetarea noastră lăuntrică – ,„Acum tu de ce reacționezi astfel? De ce vorbești așa?” Să ne controlăm noi când celălalt se poartă cu noi, așa cum nu ne dorim. Un bătrân a zis (ne-a spus-o o soră): „De-o viață mă lupt cu mine însumi, pentru a mă salva de mine însumi.” Da, așa este!
Pomelnice online și donații
Doamne ajută!
Dacă aveți un card și doriți să trimiteți pomelnice online și donații folosind cardul dumneavoastră, sau/și să susțineți activitatea noastră filantropică, inclusiv acest site, vă rugăm să introduceți datele necesare mai jos pentru a face o mică donație. Forma este sigură – procesatorul de carduri este Stripe – leader mondial în acest domeniu. Nu colectăm datele dvs. personale.
Dacă nu aveți card sau nu doriți să-l folosiți, accesați Pagina de donații și Pomelnice online .
Ne rugăm pentru cei dragi ai dumneavoastră! (vă rugăm nu introduceți detalii neesențiale precum dorințe, grade de rudenie, introduceri etc. Treceți DOAR numele!)
Mai ales pentru pomelnicele recurente, vă rugăm să păstrați pomelnicele sub 20 de nume. Dacă puneți un membru al familiei, noi adăugăm „și familiile lor”.
Dumnezeu să vă răsplătească dragostea!
19 Comment
Unde este totuși limita pentru a nu lăsa lucrurile să se ducă în dezordine. Șeful meu mă ceartă, dar experiența cu el îmi arată că este potrivnic lucrării celei bune. Cum gestionez?…
Succesul, dorinta de a avea succes (profesional/material/social) este pãcat?
Toata lumea doreste sa aiba succes.
Ce este succesul pentru crestinul ortodox?
@Alexandru, dacă ştii cum să gestionezi această dorinţă, dacă ştii ce să faci cu succesul pe care îl vei avea / îl ai, nu este păcat. Sf. Părinţi nu au spus niciodată omului să rămână în starea de neajunsuri în care s-a născut, în care poate trăieşte, ci l-a încurajat permament să muncească, să progreseze (Sf. Ap. Pavel în epistola II Tesaloniceni spune că „dacă cineva nu vrea să lucreze, acela nici să nu mănânce”). Şi mierea de albine este dulce, dar numai dacă o mănânci cu linguriţa. Dacă o mănânci cu polonicul îţi va fi grea la stomac şi o vei vărsa afară ca pe ceva rău. Dar ea, în natura ei, în esenţa ei, este şi va rămâne tot miere şi tot dulce va fi întotdeauna. Succesul pentru creştinul ordotox este, în opinia mea, capacitatea proprie de a avea discernământ în tot ceea ce face, fie că este lumesc, fie că este duhovnicesc.
Multumesc frumos!
Părinte, unii se împotrivesc și critică faptul ca femeile să învețe sau să predice. Am văzut asta în special în cercurile protestante, nu știu dacă se întâmplă și la ortodocși, și folosesc pasaje biblice, precum 1 Timotei 2:12. Eu înțeleg că le folosesc superficial, în afara contextului istoric sau chiar biblic, dar care ar fi cel mai bun sau corect răspuns la astfel de critici sau judecăți?
@Ionuţ: A se vedea activitatea Maicii Siluana Vlad – schimonahie şi trăitoare în mănăstire ortodoxă. A se vedea viaţa şi activitatea Sfintelor Mucenice care şi-au dat viaţa pentru mărturisirea credinţei în Hristos – spre exemplu: Sf. Cecilia, Sf. Tatiana Diaconiţa – a fost diaconiţă, adică o treaptă clericală în organizarea Bisericii creştine timpurii. Şi multe alte sfinte care au mărturisit şi au murit pentru credinţa în Hristos. Ereziile folosesc textele Sf. Scripturi aşa cum le convin lor, în contextul convenabil lor, făcând propria interpretare. Nici Arie, nici Nestorie, nu au contestat textele Sf. Scripturi, dar le-au interpretat aşa cum au vrut ei şi le-a convenit lor. Nu trebuie să dai un răspuns la astfel de critici sau judecăţi pentru că orice le-ai spune tot nu vor înţelege sau nu vor vrea să înţeleagă. Oricâte minuni şi semne mari a făcut Mântuitorul, iudeii tot l-au răstignit pentru că nu au vrut să creadă că El este Hristos, Fiul lui Dumnezeu.
Lucian, totuși e bine și trebuie să dăm răspunsul și învățătura corecte, ca să îndrumăm oamenii pe calea ce dreaptă. E și datoria noastră să o facem până la urmă, dacă ne stă în putință. Unii sunt pur și simplu ignoranți sau au crescut în acele confesiuni și nu știu altceva. Apoi depinde de ei dacă vor sau nu să țină cont de ce li se spune și să judece mai bine.
Dacă te simți pregătit și în stare, dă-le acest răspuns. Toți au scrierile Sfinților Părinți care spun adevărul, trebuie doar să le cerceteze. Întrebarea este: vor să facă acest lucru?
Tocmai asta e, că nu toți știu despre sau au citit sfinții părinți și nu crescut în acest mod de educație creștină. Nici măcar ortodocșii nu fac asta toți, ba chiar o mică parte. Toți avem de învățat.
Daca ai rabdare asta e raspunsul unui evreu :))))
https://youtu.be/I2qPrNfvfB8
In afara topicului, azi se implinesc 60 de ani de la trecerea la Domnul a Pr. Daniil Sandu Tudor – nadajduim spre canonizarea sa curand.
http://www.cuvantul-ortodox.ro/17-noiembrie-mutarea-la-ceruri-sandu-tudor-ieroschimonahul-martir-daniil-teatrul-radiofonic-lumina-rugului-aprins-conferinta-teologie-interviu-parintele-gheorghe-holbea-video-trinitas/
https://www.fericiticeiprigoniti.net/daniil-sandu-tudor
Doamne ajuta!
Amin! Să ne ajute cu rugăciunile lui!
Doamne ajuta! Parinte Theologos, puteti posta un articol sau oferi cateva informatii despre deshumarea moastelor Sf. Dionisie Ignat de la Colciu?
Bunul Dumnezeu sa va rasplateasca dragostea, rugaciunea si osteneala.
Ieroscimonah Daniil Dandu Tudor
(22 decembrie 1896, București – 17 noiembrie 1962, Aiud)
Creștinismul îndrăciților
„Știu, pentru cei îndrăciți, cuvântul meu e de nemistuit, e predicant și îi face să strâmbe din nas, să-și înfunde mai tare ceara pecetluită în urechi, să-și acopere și cu degetele ochii orbi.″
Revista Credința, An III, nr. 448, 1935
Spre o reînviere a monahismului
„Episcopi nu mai sunt aleși decât dintre oamnei de club, bieți popi de mir ajunși văduvi printr-un accident sau divorț. Acestor episcopi nici nu le putem cere stil monahicesc. Ei au adus în biserica românească laicismul și necredința.″
Revista Credința, An III, nr. 347, 1935
Cu ce adevăr să megem
„Va trebui să ne desmeticim odată, să înțelegem că toate relele de care suferim socialmente azi nu pot fi lecuite dacă uităm adevărurile spirituale fundamentale. Toată mizeria noastră de astăzi se reduce la mizeria sufletească, nu economică.″
Revista Credința, An IV, nr. 697, 1936
Sandu Tudor, Universalim românesc, Editura Eikon, București, 2016 – Colecția Arhiva Rugului Aprins
https://www.mediafax.ro/editorialistii/istoria-fara-perdea-marius-oprea-ieroschimonahul-daniil-sandu-tudor-comunismul-este-o-tovarasie-uriasa-unitara-si-ideal-abstracta-in-care-toti-sint-egali-fara-sex-fara-familie-fara-neam-21027739
„Să nu fiți căldicei!″ …
Ieroschimonahul Daniil Sandu Tudor
https://www.youtube.com/watch?v=EdTerEak-4I
Doamne ajuta.
De unde respectiv la care Manastire se afla Maica Monica?
Mesajul postat aici la 14.47 nu este al meu(deși apare numele meu).
Doamne ajuta! Parinte, puteți sa mai traduceți sinaxe cu Maica Monica? Este extraordinara, dar nu găsesc în limba romana, sa o pot înțelege.
Mulțumim pentru dragoste! Sărut mâna.
Da, pregătim. Roagă-te pentru noi.