Ce este de făcut în societatea noastră în care războiul ideologic este atât de acut? Cum contracarăm? Cum ne trăim viața în familie și în societate?
Vizionați acest material pentru câteva răspunsuri.
Vizionare plăcută! (după clip aveți podcastul și transcriptul)
Powered by RedCircle
Slavă Tatălui și Fiului și Sfântului Duh și acum și pururea și în vecii vecilor. Amin
Pentru rugăciunile Sfinților Părinților noștri, Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluiește-ne pe noi. Amin
Centrii de atenție tehnologici
Părintele Teologos: Acuma, cum spuneam vreau să înregistrez lucrul ăsta pentru că sunteți relativ mulți pentru pentru o vizită la noi la chilie, foarte puțin în comparație cu… ce să zic, cu o conferință și chiar mie îmi place foarte mult faptul că sunteți puțini pentru că noi aici apreciem foarte mult liniștea și și voi trebuie să apreciați foarte mult liniștea. Cu toate că voi în lume nu apreciați liniștea, pentru că sunteți obișnuiți să vă încărcați, să fiți bombardați cu o mulțime de centrii de plăcere, cu o mulțime de informații, cu o mulțime de lucruri care vă întunecă mintea și vă răspândesc mintea. Asta e o mare problemă, o mare problemă!
Trebuie să se reînvățați să vă liniștiți, să reînvățați să tăiați toți acești mari centrii de plăcere, să tăiați știrile, să vă găsiți liniștea. Liniștea nu se găsește defilând pe Facebook, fraților, sau pe Instagram sau pe tiktok, mai ales astăzi. Dar tiktok, nu știu dacă știți, după părerea mea este cea mai puternică armă la ora asta pe planetă. Tancurile, ferească bunul Dumnezeu să vină tancurile sau rachetele, mă rog, nu vorbim de armele nucleare, dar rachetele balistice vin și distrug un bloc sau distrug… mare dramă. Pe când tiktok distruge milioane, distruge da, totul și nu mai distruge pe cei care mor atunci, ci distruge generații întregi și pe copiii acestora. Înțelegeți? E mult mai distructiv.
Și pe ăla peste care cade racheta, bineînțeles că noi nu dorim treaba asta, ferească Dumnezeu, dar ăla poate să meargă în rai. Înțelegeți? Pe când tiktok e formă de drog și pe el îl face dependent și îl aruncă în iad. Înțelegeți?
Deci după părerea mea este cea mai cea mai puternică armă la ora asta de pe pământul acesta și unde mai pui că cei care au făcut arma asta, chinezii, știu foarte bine ce fac. Nu știu dacă știți, deci algoritmul de inteligență artificială este diferit pentru China, adică pentru ei înșiși, e diferit în afară. Deci dacă în China se promovează cum să faci bani, cum să ai succes în afaceri, cum să investești și așa mai departe. Bine, acuma nici asta nu e duhovnicesc, dar totuși se vede o grijă față de poporul lor. În afară este o totală distrugere, o totală aruncare într-un borhot de plăcere, de fapt, trupească, de limitare a capacității de gândire a tinerilor – mai ales a tinerilor și de fapt, de aplatizare a unei societăți, de asfaltarea a unei întregi societăți și a generației următoare. Înțelegeți?
Pentru că ei se uită acolo și își prăjesc mintea, își termină mintea. Cineva spunea că în clipa care ajungi acolo ești deja prăjit, dar eu socotesc că este și un pic adevăr și în asta, dar mai ales dacă rămâi acolo ești iremediabil terminat. Din cauza asta, fraților, trebuie să tăiem toate lucrurile astea și să avem conștiința faptului că suntem în război, într-un război hibrid, în care principalul plan al acestui război este planul informațional, ideologic și nu atâta planul armat, să zic așa. Ferească bunul Dumnezeu!
Deci e planul planul ideologic, după care vine planul economic – știți la ce mă refer – prin prețuri…
Pelerin: Asta primează…
Modificarea atenției
Părintele Teologos: Nu primează planul ideologic. Adică te transformă într-o colonie mai mult sau mai puțin, te face să aderi la niște idei care în cazul tiktok nici măcar idei nu sunt – adică e vorba de… nu știu cum să zic, un borhot, o melasă, o dulceață întunecată care efectiv îi fac pe copii fără putere de pătrundere. Deci eu am văzut tineri care sunt extraordinar de frumoși, mult mai frumoși decât noi – nu vreau să jignesc pe nimeni – dar sunt total cu mintea întunecată. Deci nu au capacitate nici de concepere, nici de atenție, de nimic.
Țin minte la un moment dat a venit cineva din România, un influencer pe tiktok, să mă ierte bunul Dumnezeu așa că spun! Eu l-am iubit foarte mult și el m-a iubit foarte mult și îl iubesc foarte mult, dar cum să spun, ăsta venise din România să mă caute în mod special pe mine. Și venise ca la un guru, ca la un mare…
Pelerin: Învățător…
Părintele Teologos: Da… El era foarte tânăr, eu foarte bătrân, deci toate motivele ca să mă respecte. Bun și părinte, deci am o problemă foarte mare, am venit neapărat să discut cu dumneavoastră între patru ochi, toată povestea.
Ok și era seara, era noapte și după ce am vorbit cu oamenii cum vorbesc acum cu voi, le-am spus oamenilor – oameni buni, vă rog frumos să mă iertați, tânărul ăsta are o problemă personală, vreau să discut cu el. Și m-am dus puțin mai încolo și fraților, într-adevăr avea o problemă serioasă, tânărul respectiv pe care după cum spuneam, eu îl iubesc foarte mult și fraților, n-a durat 20 de secunde, 30 de secunde ceva de genul ăsta și în timp ce eu îi vorbeam el se uita la stele. Spun la stele la propriu.
Pelerin: Era pierdut în alte probleme.
Părintele Teologos: Da, da, de ce? Pentru că intervalul de atenție de pe tiktok este foarte scurt. Știți că acolo platforma este astfel calibrată încât să promoveze plăcerile intense și se folosesc chiar algoritmi de recunoaștere facială să-ți promoveze ce-ți place și nu atâta, ci fete frumoase și așa mai departe că văd că tu ești bărbat și întreabă ce vârstă ai și spui și promovează fetele astea și scurt, din ce în ce mai iute. Astfel încât la fiecare 15 secunde, 30 de secunde câte or fi, să ai un nou pușeu de dopamină, adică să simți o nouă plăcere. Nu știu dacă știți, senzația de plăcere din creier, de plăcere trupească este provocată de o reacție chimică. Sunt niște substanțe chimice acolo cărora le crește nivelul – cea mai cunoscută dintre ele, nu cea mai importantă, este dopamina.
Ei, și tiktok-ul este astfel făcut încât să maximizeze acest pușeu, această creștere de dopamină și la fiecare X secunde, cât mai repede posibil, să-ți dea din ce în ce mai mult, din ce în ce mai mult, din ce în ce mai mult și atunci bineînțeles că tânărul este într-o continuă stare de excitare și nu mai poate să fie atent.
Și cum spuneam, tânărul ăsta cu toate că venise la mine, da, din România ca la un guru, și-a pierdut atenția în timp ce vorbeam – poate că nu sunt vrednic – cu toate că după aceea, într-un final am reușit să-l țin cumva și să-i explic și mă rog, s-a folosit săracul… Nu putea să fie atent. Și mă gândeam după-aia ce o să facă cu soția lui, viitoarea lui soție sau cu prietena lui pe care nu o are într-o poziție cum mă are pe mine de superior… Cum să dea atenție că soția lui, prietenul vrea atenție? Înțelegeți. Și el…
Și vorbesc de cineva foarte titrat, foarte așa cu multe, milioane de vizualizări pe tiktok. Înțelegeți?
Scopul vieții omului
Pelerin: Părinte, o întrebare, dacă ne permiteți, spirituală!
Părintele Teologos: Da.
Pelerin: Am discutat aseară cu părintele Nicolae un pic. Dacă ați vrea să explicați prin toată lumea, scopul vieții omului de pământ.
Părintele Teologos: Scopul vieții omului pe pământ este dobândirea harului Duhului Sfânt. Asta spune Sfântul Serafim de Sarov, nu o spun eu. Dobândirea harului Duhului Sfânt și moartea corectă.
Deci cum dobândim – spune Sfântul Serafim – cum dobândim banii, cum facem tot posibilul să dobândim bani, în același mod ar trebui să facem să dobândim harul Duhului Sfânt. Și deci toate faptele bune pe care le facem nu au scop în sine, n-au țelul în ele însele, ci scopul este dobândirea Duhului Sfânt.
Deci dacă eu fac milostenie ca să mă vadă lumea, această faptă bună dintr-o dată s-a transformat într-o faptă foarte rea, pentru că nu mai fac fapta asta ca să dobândesc harul Duhului Sfânt prin milostenia, prin iubirea pe care… ci o fac pentru un scop pentru mine însumi.
Da, deci dintr-o dată nu mai vreau să dobândesc harul Duhului Sfânt, ci vreau să mă dobândesc pe mine însumi, adică să mă promovez pe mine însumi. Egoism care bineînțeles are ca rezultat iadul și nu raiul. Și la fel toate celelalte fapte. Adică omul se poate mândri cu absolut orice faptă și de fapt, trebuie să știți că mândria apare în urma faptelor bune – faptelor bune reale, adică într-adevăr sunt fapte bune sau a faptelor bune imaginare, pe care cred eu că sunt fapte bune sau exagerate. Adică în clipa în care eu dau 5 lei la cineva e o faptă bună, dar eu zic că e sfârșitul și începutul…, cum să spun, deci de la Adam până astăzi n-a fost cineva mai milostiv ca mine că a dat 5 lei la un nevoiaș, înțelegi?
Deci dincolo de faptul că faptele bune pot să fie imaginare sau, cum spuneam, exagerate în importanța lor, noi dacă ne mândrim sau dacă nu facem aceste lucruri pentru Dumnezeu în scopul dobândirii harului Duhului Sfânt în clipa respectivă ne ratăm scopul.
Și această distorsiunea a noastră, această strâmbare a vieții noastre se reflectă și înăuntrul nostru și asupra celorlalți. Înțelegeți?
Deci dacă eu aș începe acuma să mă laud, să zic că am dat 5 lei la cineva și aș începe să mă laud aicea… Nu-i lucru bun că dacă mă laud, înțelegi, da, am pierdut și nu numai atâta. Voi o să simțiți că este foarte nelalocul lui, foarte distorsionat faptul că eu în continuu mă laud că am dat 5 lei sau 5000 lei sau 5 milioane de lei să dau, tot nu-i bine. Dar în clipa în care fac pentru Dumnezeu, în clipa respectivă toate se leagă. Da și apare pacea, apare pacea.
Deci scopul omului nu este fraților dobândirea de bani și facerea de cariere pe care o să le pierdeți la moarte, fraților.
Pelerin: Asta-i viața materială.
Părintele Teologos: Exact, asta e viața materială și asta o să vă chinuie, pentru că în clipa în care muriți, fraților, o să rămână toate astea de voi și chinul vostru veșnic este dorirea acestor lucruri dincolo, da. Adică o să vă stabilizați pe aceste dorințe. Înțelegeți?
Dacă aici pe pământ doriți faimă, doriți bani, doriți plăceri în clipa în care muriți nu o să le mai aveți pe astea și atunci dorința aceasta care nu o să mai fie împlinită niciodată o să vă chinuie veșnic.
Pelerin: Deci noi trebuie să luptăm pentru dobândirea harului Duhului Sfânt sau mântuire, nu? E același lucru, nu?
Părintele Teologos: Așa este. Da, da, același lucru, da.
Dobândirea harului
Rugăciunea
Pelerin: Bun. Cum le putem dobândi?
Părintele Teologos: Concret, concret, da, la obiect. Da, mie îmi place foarte sau mai bine zis nu-mi place absolut deloc că vin aici tot felul de pelerini, tot felul de români și încep oamenii ăștia: părinte, Ortodoxia, românismul… Bun, Ortodoxia, zic: te rogi? Păi, nu părinte că n-am timp… da, da, mă uit la meci, mă uit la știri.
Nu te rogi. La biserică mergi? Păi, nu pot părinte, că e dificil, e departe și e greu pentru mine duminica să mă scol și așa mai departe. Postești? Vai, părinte, cum să postesc că amețesc și așa mai departe, nu găsesc mâncare. De spovedit? Păi, nu, o dată pe an, părinte. Bun, păi, unde e ortodoxia ta?
Pelerin: Prin cărți probabil.
Părintele Teologos: Da, Ortodoxia e în nume, adică e în declarativ. Nu, fraților! Deci este nevoie de un program duhovnicesc constant, concret în care omul să înceapă să se roage – numărul unu, cel mai important, hai, să zic cel mai important pentru că asta puteți să faceți primul lucru. Rugăciunea, fraților! Și aici aș vrea să spun ceva – bine, urmăriți toate clipurile pe care le-am făcut despre rugăciune – dar un lucru pe care îl văd și care este o mare problemă la voi, la toți de fapt, dar în principal la oamenii din lume, este faptul fraților că aveți astăzi foarte mulți centrii de plăcere foarte puternici. Celularul, da, netul.
Fraților, pe net sunt toate, știți foarte bine. Sunt știrile, e fotbalul și Dumnezeu mai știe ce patimi aveți acolo. Clar că ar trebui să le tăiați. Acuma nu zic eu să le tăiați că la urmă o să mă și înjurați…
Pelerin: Nu, dar de ce? Fiecare decide până la urmă.
Părintele Teologos: Bun, ok, bun, deci cel mai bine ar fi să le tăiați. Dacă nu le tăiați, fraților, pe net sunt, nu pleacă de acolo deci nu e ca și mai demult cu televizorul. Deci când ajungeți acasă, mâncați și așa mai departe și după care primul lucru vă rugați. Nu o să vă uitați la știri, la fotbal și așa mai departe și la 12:00 noaptea vă rugați cu capul căzând și așa mai departe. Nu! Și cu mintea la fotbal și la ce ai văzut și la ultimele știri. Primul lucru vă rugați, înțelegeți? Că nu pleacă și deci nu e nicio problemă dacă o să vedeți peste 15 minute, peste o jumate de oră fotbalul și așa mai departe. Nu trebuie să vedeți voi în premieră, în direct. Nu-i sfârșitul lumii. Folosiți-vă puțin bărbăția! Adică nu, eu acuma o să mă rog și văd după aceea! Că nu sunteți voi marele stat major al armatei Ucrainei și dacă ați fi o să aflați știrile din altă parte, nu de pe net, de pe YouTube.
Pelerin: Sau altfel de știri…
Părintele Teologos: Sau altfel de știri. Înțelegeți? Deci e foarte foarte important să fim foarte atenți la noi înșine, să avem program constant și să spunem „după”. După o să răspund și pe WhatsApp, după o să răspund și la asta. Acum eu mă rog. Să-mi folosesc corect partea mânietoare, bărbăția mea, să spun: asta o să fac acum.
Pelerin: Deci pentru un om obișnuit, câtă rugăciune recomandați?
Părintele Teologos: Oh, Doamne!… Da. Ortodoxia este ramura medicinei, să știi, pentru că este știința medicală care are ca scop vindecarea sufletului. Da, am spus asta de un milion de ori, o mai spun de un milion de ori până când intră în capul și în inima tuturor românilor. Deci după cum luăm pastilele în fiecare zi, pe care le prescrii tu și așa mai departe, la fel trebuie să luăm și pastile duhovnicești în fiecare zi. Și din cauza asta noi postăm în fiecare zi. Încercam să găsim materiale.
Revenind, cât? Asta este o problemă de duhovnic, să știi. De ce? Pentru că unii au mai mult timp, alții au mai puțin timp. Însă, eu totdeauna recomand, ar fi bine să se spună rugăciunea Doamne Iisuse, deci cu Doamne Iisuse, să se facă 300 de Doamne Iisuse sau hai să zic 600 de Doamne Iisuse – cine poate. 300 de Doamne Iisuse țin 10 minute, 10 – 15 minute, asta este. Și 600 țin 20 – 25 – jumate de oră.
Rugăciunea „Doamne, Iisuse…”
Părintele Teologos: Doamne Iisuse sau rugăciunea completă?
Părintele Teologos: Doamne Iisuse Hristoase, miluiește-mă! Dacă o lungiți e mai dificil să o țineți. Dar dacă spuneți Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluiește-mă pe mine, păcătosul! Da… trebuie să fii foarte concentrat. Pe când Doamne Iisuse Hristoase, miluiește-mă!…..e mult mai simplu și se ține mult mai ușor. Și mai ales dacă aveți un metanier – am vorbit de multe ori pe tema asta, dar vorbim încă o dată – dacă aveți un metanier ceva de genul ăsta, atunci pipăitul care, după cum știți, e cel mai puternic simț uman, se folosește și la fiecare boabă spunem câte un Doamne Iisuse -Doamne Iisuse Hristoase, miluiește-mă!…..
Atunci mintea se adună foarte bine. De ce? Pentru că simțul tactil, pipăitul adună foarte bine mintea, că e cea mai puternică senzație, știți foarte bine asta, nu?
Și atunci, eu asta zic.
Pelerin: Vă întreb – trebuie număr fix sau?
Părintele Teologos: Da, trebuie un număr fix și o să-ți spun și de ce. Și de acolo încolo, cum spune duhovnicul, cum vede în timp. Din cauza asta spun că e problemă de duhovnic.
Trebuie un număr fix, știi de ce? Nu pentru că este comersant. Dumnezeu nu este comersant și dacă ar fi, ar fi un comersant foarte prost pentru că dă harul pe nimic, știi. Este nevoie de număr ca să-ți asigure constanță. Din cauza asta. Pentru că neapărat o să apară război de la vrăjmașul care este un tip de minte foarte experimentat și atunci, el ce o să zică? Hai, că azi nu mai ai chef, nu mai poți, nu mai ai timp. Mâine. dar dacă tu zici că în fiecare zi faci 600 de Doamne Iisuse…
Oh, Doamne!… (zgomot mare în fundal)
Te poți duce puțin să îi rogi să…
Pelerin: Mă duc eu…
Ispite
Părintele Teologos: Totdeauna sunt ispite de la vrăjmașul… Totdeauna, totdeauna deci e crunt fraților, nu vă puteți imagina! Filmul despre sinucidere l-am repetat de patru ori. Eu întotdeauna când filmez, mă filmez o dată. Mă pregătesc înainte că e și o chestie de obraz, știi după care trag și cum dă Maica Domnului. Ei, la filmul respectiv de patru ori am făcut. Deci prima dată n-au fost bine puse microfoanele, a doua oară nu s-au deschis, a treia oară a căzut ploaia pe el și abia a patra oară a mers. A treia oară totul a fost așa foarte frumos, deodată a început o ploaie torențială și eu am zis eu nu plec de aici până nu filmez tot și de la jumate încolo totul s-a dus că picura pe microfon. Crunta a fost, os pe os.
Importanța numărului la canon
Revenind, deci e vorba de această constanță care este asigurată prin număr și aici un lucru vreau să-l spun. Este bine să-l faceți tot odată, însă dacă vreți să-l spargeți puteți să-l spargeți. Deci din cauza asta metanierul – ăsta este de 100 – că pot să-l spargi în 100, adică poți să faci acuma când am puțin timp, aștept ceva, fac 100 de Doamne Iisuse. Și lucrul ăsta nu numai că îmi scade din canon care deja este un lucru foarte bun, dar îmi ține o anumită seriozitate a minții, o anumită adunare înăuntrul meu și toate celelalte. Și asta îmi asigură în decursul zilei o prestanță, o noblețe, un echilibru foarte bun. Înțelegeți? E foarte, foarte bine să fiți atenți să nu pierdeți vremea!
Pelerin: Recomandați oamenilor o anumită perioadă când omul ar putea fi mai concentrat?
Părintele Teologos: Exact la asta mă gândeam acuma, dar bine că ai întrebat. Ce să zic…? Dar Sfinții Părinți spun că noaptea, dar cum spuneam, dacă suntem realiști astăzi vedem că până noaptea suntem plini de fotbal, de știri, de Putin, de vaccinuri și de toate bazaconiile.
Pelerin: Ești obosit.
Părintele Teologos: Ești obosit. Deci din cauza asta fraților, când ajungeți faceți-l ca să se lumineze mintea, să scăpați de această datorie duhovnicească și să fiți în regulă cu bunul și Sfântul Dumnezeu. Înțelegeți? Din cauza asta părinții puneau priveghere, dar părinții mai demult aveau – spune Sfântul Ioan Hrisostom – aveau patru ore pe zi pe care puteau să le dedice lui Dumnezeu. Patru ore pe zi adică să fim serioși. Înțelegi? Slavă lui Dumnezeu! Pe când astăzi noi suntem cu mintea vraiște, noi și mai ales copiii noștri. E o mare problemă.
Participarea la slujbele din biserică
Pelerin: Pe lângă asta deci Liturghie la biserică.
Părintele Teologos: Neapărat! Neapărat Liturghie, neapărat slujbă! De ce? Pentru că slujbele sunt cadrul imersiv în care Se slăvește bunul Dumnezeu, în care avem experiența lui Dumnezeu. Deci în slujbă… întâi de toate, slujbele sunt rugăciunile sfinților, care evident că sunt mai bune decât ale noastre. Doi: acolo nu numai auzul, ci și văzul și mirosul și mirosul prin tămâiere și chiar și pipăitul prin mirungere și întâi de toate prin Sfânta Împărtășanie sunt potențate la maxim, sunt scufundate la maxim de realitatea duhovnicească, de realitatea dumnezeiască ce ne așteaptă pe noi după moarte. Slujbele sunt avanpremiera Raiului. Slujbele fraților, nu se fac pentru Dumnezeu. Dumnezeu e perfect, e atotputernic…
Pelerin: Se fac pentru noi.
Părintele Teologos: Se fac pentru noi. Înțelegeți? Slujbele nu se fac nici pentru Dumnezeu, nici pentru sfinți, nici pentru preoți. Pentru noi se fac astfel încât noi să ne putem ruga la maxim. Pentru asta se fac slujbele. Din cauza asta este foarte important să mergem la slujbe. Înțelegeți?
Pelerin: Deci într-un cuvânt, trebuie să facem voia Domnului.
Părintele Teologos: Într-un cuvânt, trebuie să facem voia Domnului pentru că voia Domnului este cel mai bine pentru noi. Dumnezeu nu este șef și poruncile sau voia Lui este expresia șefului față de subaltern. Dumnezeu este tată iubitor și medic, cel mai bun medic. Deci așa numitele porunci ale Lui, voia Lui e expresia medicului și a tatălui iubitor față de fiii lui bolnavi și preaiubiți. Astea sunt poruncile lui Dumnezeu.
Pelerin: Mai pun o întrebare, pe urmă dau voie la colegi poate au și dânșii. Poate am monopolizat discuția.
Părintele Teologos: Slavă lui Dumnezeu! Slavă lui Dumnezeu că ți-ai dat seama adică, știi? Am glumit, te rog să mă ierți, da.
Despre pocăință. Conștiință
Pelerin: Pentru un om din lume trebuie să înceapă pocăința – să se lase de rele, da, să se pocăiască…
Părintele Teologos: Așa este…
Pelerin: Să îndeplinească cele 10 porunci…
Părintele Teologos: Nu, nu, nu, nu, nu o lua așa cu 10 porunci. Ia cu ce te mustră conștiința, pentru că acolo unde te mustră conștiința acolo înseamnă că poți să lucrezi.
Zice Dumnezeu: „lucrează aici!” Pentru că dacă este să o iau cu poruncile, Domnul a spus: cine are două haine să dea una și celui care nu are. Ai două haine? Ai.
Pelerin: Da, am.
Părintele Teologos: Bun, ai dat? N-ai dat. 500 de gârbace. Da? Spune Sfântul Apostol Pavel: întâi de toate de toate, rugați-vă neîncetat. Te rogi neîncetat? Nu. Încă 500 de gârbace. Deci dacă este să iau poruncile, atunci e…
Pelerin: Treaba dură.
Părintele Teologos: Da, da, exact. Din cauza asta spune Dumnezeu care este tată, nu este legalist, este tată, zice: „ia-o pe aici!”
Pelerin: Vrea îndreptarea păcătosului.
Părintele Teologos: Da. Și nu moartea lui. Și din cauza asta fii foarte atent cum te mustră conștiința și bineînțeles că te întreabă și preotul la spovedanie – din cauza asta este foarte important preotul la spovedanie că este o altă conștiință, da – spune: Ai făcut asta? Ai făcut cutare? Și în clipa în care te mustră conștiința, fă aia!
S-a dus Sfântul Pavel Tebeul la Sfântul Macarie cel Mare și zice Sfântul Pavel către Sfântul Macarie cel Mare: „Avva, eu fac 300 de rugăciuni pe zi. Nu cumva e puțin?” Și zice Sfântul Macarie: „Da, e puțin.” Se blochează puțin Sfântul Pavel Tebeul și zice: „Dar de unde știe avva că e puțin? „Păi, uite care-i treaba: eu fac 100 pe zi și pe mine nu mă mustră conștiința cum că ar fi puțin, dar pe tine care tu faci 300 și te mustră conștiința înseamnă că e puțin, tu poți mai mult.” Înțelegi?
Să fim foarte, foarte atenți la conștiința noastră. Și bineînțeles de acolo încolo legea lui Dumnezeu.
Atenția și timpul
Pelerin: Părinte, treptele spre pocăință…?
Părintele Teologos: Da. Bună întrebare. Treptele spre pocăință. Întâi de toate e vorba de atenție. Fără atenție nu faci nimic. Dacă ne ducem ca bolovanul la vale, nu o să iasă nimic. Din cauza asta am început chiar discursul nostru cu tiktok și toată șleahta care sunt niște centrii de atenție. Adică în loc ca atenția ta să fie la tine însuți, la comportamentul tău, la A FI, atenția ta va fi la a avea sau ce se mai întâmplă în lume – ai auzit știrea, ai auzit aia…
Pelerin: Timp pierdut pe…
Părintele Teologos: Pe alte lucruri. Tot războiul planetar se învârte în jurul atenției omului, de cine ascultă omul. Asta e tot. Tot tot tot. Pentru că vedeți dacă reușește să vă subjuge din punct de vedere ideologic, pseudo-ideologic că astea nici măcar o ideologi nu sunt, așa, borhot, v-a terminat, v-a terminat. Și unde mai pui că tinerii se și bucură și dacă le iei tiktok-ul sau le iei toate astea intră în sevraj. Da, fac scandal, știi.
Deci primul lucru: atenția! Și pentru asta trebuie să avem curajul, puterea, bărbăția, cum spuneam, să tăiem toate aceste lucruri, să spui: nu mă interesează pe mine ce e pe tiktok. O să pierd tiktok-ul, o să pierd știrile, nu vreau să văd știrile sau bun, mă uit seara, în cazul vostru zic, cinci minute și văd niște titluri, deschid un articol și gata, atât. Deci nu că ce se întâmplă… Că fraților, tot alea sunt adică să fim serioși. Înțelegeți?
Și deci nu contează…
Pelerin: E un fel de înrobire a populației.
Părintele Teologos: Evident.
Pelerin: Păi, nu mai ai timp să te gândești la Dumnezeu, te gândești numai la toate prostiile, mintea împrăștiată.
Părintele Teologos: Da și spuneau oamenii, chiar au venit unii și mi-au spus că au stat pe Instagram nu știu câte ore și zic: cu ce te-ai ales? Cu nimic, părinte.
Pelerin: Cu banii pierduți, cu banii dați…
Părintele Teologos: Da, da, da. Înțelegeți? Deci cea mai mare avere a voastră este timpul și asta pentru toți e valabil. Și diavolul astăzi nu mai încearcă ca mai demult să vă fure averile, să vă facă iobagi, cu toate că sunt semne și pe tema asta, ci încearcă întâi de toate să vă fure timpul astfel încât să nu puteți să vă dezvoltați din punct de vedere duhovnicesc. Să te uiți la aia, să te uiți la aia și așa mai departe.
Din cauza asta fiți foarte atenți cu timpul vostru! Și nu imediat ce apare un stimul trebuie să vă duceți în direcția respectivă! Asta inclusiv și la telefon sau pe WhatsApp sau așa mai departe. Nu imediat ce apare mesajul trebuie neapărat să-i răspund. Da, ok, dacă e ceva important, aveți discernământul să ziceți – da, asta e important – dar 90% nu că nu sunt importante, toate sunt importante, dar pot să răspund mai încolo. Înțelegeți? Păi, dacă aș răspunde la toate mesajele care-mi vin, păi…
Pelerin: O jumate de zi…
Părintele Teologos: Da, ce jumate de zi? Ferească bunul Dumnezeu! Trebuie jumătate din voi să mă ajute, nu trebuie jumătate din zi. Jumate din voi să mă ajute să răspundem la întrebări. Înțelegeți?
Deci este foarte foarte important să puneți stavilă, să puneți stavilă, să spuneți stop: eu acuma mă rog, redescopăr frumusețea familiei, a persoanelor, a soției, a copiilor, dăm timpul acolo. Înțelegeți? Pentru că dacă nu dați timp familiei n-o să iasă. Oricâți bani ați da n-o să iasă, să știți. Pentru că de obicei bărbații au tendința asta, au ispita asta, că eu mă duc, fac bani așa mai departe și dau la soție și o să fie bine. Nu o să fie bine! Soția are nevoie de timpul vostru, de atenția voastră, de dragostea voastră, de asta are nevoie soția.
Bineînțeles că e nevoie și de bani, să fim serioși acuma, dar pe primul plan este timpul vostru.
Căsătoria și familia
Pelerin: Mai devreme discutam cu cineva și e în ce situație vă rămâne familia dacă ne-am căsătorit ortodox și mai apoi unul din noi pleacă la alt cult? În ce situație rămâne familia mea?
Părintele Teologos: Rămâne. Vorbește Sfântul Apostol Pavel pe tema asta. Iartă-mă puțin!
Deci ăsta este începutul pocăinței – atenția. După care, programul și de acolo încolo cu duhovnicul te va ghida în funcție de bolile așa…
Spune Sfântul Apostol Pavel, pentru că asta era de regulă era în biserica primară pentru că în biserica primară venea cineva și nu era vorba de protestanți care sunt eretici, dar totuși sunt creștini, da. Vorbim de idolatri, deci acolo era mult mai serios și erau prozeliți care veneau dintre idolatri și intrau în creștinism, dar cei mai mulți dintre ei erau căsătoriți și aveau toată familia care era idolatră.
Spune Sfântul Apostol Pavel: să nu se despartă! Să nu se despartă! Și este familia ta. E adevărat că este o mare dramă și pot să apară tensiuni pe tema asta. Știi de ce apar? Pentru că este altă optică referitoare la viață, din cauza asta. Altă viziunea, da.
Am spus că Ortodoxia este știința medicală corectă care ca scop vindecare sufletului. Bun, tu în clipa în care schimbi viziunea a ceea ce înseamnă sufletul vindecat, evident că te duci în altă parte, te duci în altă parte și de aici apar bolile respective.
Pelerin: Ei pot să trăiască în continuare împreună?
Pot să trăiască în continuare împreună, dar am accentuat pe faptul că e greu, e foarte greu. Înțelegeți?
Ortodoxul să se roage pentru respectivul. Nu se poate să-l pună la slujbe pe pomelnice, dar să se roage el și atunci harul lui o să-l ajute și pe celălalt. Pentru că Ortodoxia, fraților, nu-i partidul meu. Adică da, că celălalt merge și votează cu opoziția și găsim de mâncat. Nu. Noi trebuie să-i iubim pe toți. Și chiar din iubirea noastră față de protestanți trebuie să ne rugăm pentru ei. Fără ură, dacă se ivește situația, atunci să le arătăm că nu fac bine. Și principalul mod de a arăta cuiva că nu face bine e prin exemplul personal, nu prin vorbă. Rugăciunea, exemplul personal și abia pe ultimul plan vorbele.
Dacă dacă nu există exemplul persoană și sunt doar vorbele și nu vrea Dumnezeu, poți să dai cu toate tunurile și tot nu se…
Pelerin: Dacă ei după aia vor avea copii?
Părintele Teologos: Să-i boteze la ortodocși! Foarte important! Botezul este capital, este capital. De ce? Pentru că prin botez se scoate afară energia demonică ce intră în copilul…
Pelerin: Mai este căsătoria binecuvântată de Dumnezeu?
Părintele Teologos: Este. Iconomie, este iconomie. Cum spunea Sfântul Apostol Pavel în Sfânta Scriptură.
De fapt, ce se întâmplă? Problema este să nu apară sfâșieri, să se minimizeze schimbările. Înțelegi? Pe de altă parte, spune Sfântul Apostol Pavel – dacă păgânul dorește să despartă, se despartă. Dar ortodoxul în general este bine să nu facă treaba asta. De ce trebuie să minimizăm schimbările? Astfel încât să ne concentrăm pe rugăciune, să ne concentrăm pe rugăciune, să ne concentrăm pe viața noastră duhovnicească. Pentru că imediat ce apare o schimbare și mai ales o schimbare de asemenea magnitudine, atunci toată viața noastră este întoarsă cu susul în jos. Da, că la judecător, divorț, să reconfigurezi viața și așa mai departe. Înțelegeți? E o mare problemă.
Și asta la fel se întâmplă și în monahism. Deci în monahism nu se pleacă din mănăstire fără binecuvântare, mă rog fără descoperire de la Dumnezeu de fapt și această descoperire de la Dumnezeu vine prin binecuvântarea celor din jur.
La fel și în căsnicie – minimizăm schimbările întotdeauna. Înțelegeți? Și asta este valabil și în clipa care dorim să ne despărțim de cineva, de o persoană mai ales și în clipa în care dorim să ne despărțim de un loc, adică să hai să ne mutăm de aici în colo. De exemplu, că acuma există acest val de a se întoarce din vest înapoi în România și este un val în general bun…
Pelerin: Da, încep să vină, da.
Părintele Teologos: Încep să vină, da. Este bun, dar asta provine din faptul că cei din vest au presiuni foarte mari asupra lor. Înțelegeți? Nu așa că… Noi nu validăm să vină cineva că nu mai poate de bine sau că, eu știu, că n-are ce face, hop și eu să mă duc, știi. Nu. Întotdeauna să se minimizeze schimbările astfel încât să avem cât mai mult timp pentru desăvârșirea noastră duhovnicească: rugăciune, citit și toate celelalte.
Când spunem rugăciunea lui Iisus
Pelerin: Rugăciunea Doamne Iisuse Hristoase se poate spune și în timpul lucrului? Sau numai când ești concentrat?
Părintele Teologos: Evident. Nu, nu, nu. Și în timpul lucrului și mai ales chiar te rog să spui. Deci în clipa în care faci ceva cu mâna și ai mintea liberă spui și mai ales dacă ai anumită experiență, socotesc. Doamne Iisuse Hristoase, miluiește-mă!… Așa spun toți monahii în Sfântul Munte. Deci când facem ceva fizic sau când mergem la muncă în comun undeva, eu știu, să curățăm cartofi: Doamne Iisuse Hristoase, miluiește-mă!… Ai timp, da și spunem prin rotație.
Și la volan, da, spuneți neapărat, da, da, sigur. Întotdeauna recomand la volan, bine că mi-ai adus aminte.
Ajută foarte mult asta pentru luminare și pentru calmare și pentru toate astea. Că altfel știți foarte bine că vin gândurile și ferească Dumnezeu face cu noi ca și cu naiul, cu spălătoarea, face tocăniță cu noi.
O situație cu protestanți
Pelerin: La noi este o comunitate de penticostali care a luat avânt în ultimul timp, trebuie să recunoaștem. deci orice i-ai spune că vine lumina sfântă la Ierusalim, că aghiazmă… „Nu, nu se poate vine de la altcineva”. Dacă un creștin ortodox un pic mai slăbuț așa ca să zicem adică nu prea fost pe la biserică îl pune într-o situație delicată, îi spune întrebarea următoare: nu-i bine că ai luat botezul, că nu ai fost pe de plin conștient. Dacă nu te botezi nu te mântuiești. Deci îl prinde la colț așa cumva, știți.
Părintele Teologos: Da, însă protestanții nu cunosc sau nu vor să cunoască Sfânta Scriptură și toate Tradiția Sfinților Părinți. Deci protestanții au apărut pe la 1500 și ceva, așa, când un un monarh lepădat de rasă, Luther, s-a căsătorit cu o călugăriță care s-a lepădat și ea de rasă și a făcut scandal, a făcut protest – de unde și numele de protestanți. Au protestat împotriva catolicilor. E adevărat că motivele pentru care Luther a protestat unele dintre ele erau foarte valide, mai ales indulgențele și așa mai departe. Dar soluția dată de Luther – adică îmi fac eu biserica mea – asta nu este… Este biserica lui Hristos Unu. Doi. Biserica nu este nici a lui Luther și nici a Bibliei. Pe când la protestanți e biserica Bibliei, adică dacă scrie în Biblie e bine, dacă nu scrie în Biblie nu-i bine. Nu-i așa!
Biserica nu e a Bibliei că și Biblia este produs al Sfintei Tradiții. Biblia, Noul Testament a apărut la 300 și ceva de ani, s-a stabilizat la 300 de ani și ceva de la de la evenimente, de la Mântuitorul, dacă doriți. Deci Biblia, n-a venit Mântuitorul, Dumnezeu și a aruncat-o din elicopter: luați-o de aici!
Deci Biblia este produsul al mai multor autori care se cunoșteau mai mult sau mai puțin între ei. Scrisă la diferite intervale de timp. Mă rog, cam toate au fost în secolul I aproximativ și canonul Noului Testament s-a stabilit în timp, a variat fraților și ultimele cărți au apărut destul de târziu.
Pelerin: Ei spun că sunt de la început.
Părintele Teologos: Nici vorbă. Să citească istoria Bisericii.
Și până atunci cum a trăit Biserica? Și până la Luther nu a exista biserică, n-am înțeles?!
Pelerin: Și ei nici nu respectă pe Măicuța Domnului.
Părintele Teologos: Evident. Deci au o mulțime de prostii. Înțelegeți?
Conștiința botezului
Și referitor la botez și referitor la conștiență, ei nici la 33 de ani nu sunt conștienți și nimeni de fapt nu-i conștient. Pentru că de fapt, tu ce vrei? Vrei mântuirea, vrei viață veșnică. Cine este conștient? Cine are experiența Raiului? Sfântul Serafim de Sarov sau, mă rog, doi, trei sfinții, îi numeri pe degete. Ăia sunt conștienți.
De acolo încolo tu zici da, vreau să mă mântui, dar nu ești conștient ce înseamnă această mântuire. Sau zici – vreau harul Duhului Sfânt. Păi, de vreme ce nu ești botezat înseamnă că nu-l ai, după cum spun ei. Și dacă nu-l ai, de unde ești tu conștient ce e asta?
Ca și cum unui orb, îi spui: „vrei să vezi lumina verde?” Și el zice: „nu vreau că nu sunt conștient:” Cam asta e ideea. Înțelegeți. E o capcană recursivă se numește asta.
Deci este o total pe lângă ceea ce spune ei că nu sunt conștienți, că nici la 33 de ani nu ești conștient și nici la 80 de ani nu ești conștient. Ești conștient parțial în clipa care ești sfânt, ești mult mai conștient în clipa care mori și mergi în Rai. Atunci ești conștient.
Pelerin: Și poți să fii conștient numai prin mila lui Dumnezeu.
Părintele Teologos: Da și mai ales că mila lui Dumnezeu trebuie să fie mare de tot. Înțelegeți?
Da ei sunt în locul lui Dumnezeu și judecă, da… Asta este o altă erezie a lor, predestinarea.
E o altă prostie a lor, pentru că ei de fapt se pun în locul lui Dumnezeu. Deci odată sunt biserica Bibliei și de fapt nici măcar nu sunt biserica Bibliei, pentru că sunt biserica lor înșiși. Adică el e Dumnezeu și el zice „tu ești mântuit, tu nu ești mântuit…” Adică, fraților, să fim serioși.
Hai că a sunat de masă! Puneți o ultimă întrebare!
Mâncăruri de post
Pelerin: Fructe de mare se mănâncă în post?
Părintele Teologos: Se mănâncă în post. Bineînțeles că sunt mâncăruri de post, fructele de mare. Trebuie să știți că diferența… Mâncărurile de dulce sunt mâncărurile cu sânge. Vorbește pe tema asta Sfântul Iacob în Noul Testament. Sfântul Iacob care a fost primul arhiepiscop al Ierusalimului, fraților! Deci nu ne jucăm. Mare mare sfânt, ruda Domnului. Și acolo spune să se ferească de sânge. Deci prin pogorământ mâncăm mâncărurile de dulce care au sânge în ele. Fructele de mare pentru că nu au sânge sunt de post. E adevărat că sunt foarte gustoase și ar fi bine să le puneți la o sărbătoare sau cândva așa mai departe, dar sunt sunt de post.
Pelerin: Spunea cineva că numai pe Sfântul Munte e dezlegare, nu și…
Părintele Teologos: Frate, deci eu am relații în toată toată Biserica de limbă greacă și de limba engleză și toată tradiția. Nici vorbă așa ceva. Să-mi dea un citat patristic. Acum eu m-am bazat pe Sfânta Scriptură, pe Noul Testament.
Astea sunt tot felul de tot felul de apariții care datorită comunismului fiecare ia… cum spuneam, biserica lui. Dar nu-i biserica Bibliei, ci e biserica lui nană Floare și lui nană nu știu care și așa mai departe. Nu e adevărat, nu e așa. E nevoie de Sfinții Părinți și Sfinții Părinți spun ce spun eu. Deci nu e că e doar în Sfântul Munte. Cum?…
Tinerii și biserica
Pelerin: Am și eu o întrebare: ce sfaturi ne dați pentru a atrage mai mult tineretul sau copiii la biserică? Deja este o problemă…
Părintele Teologos: Știu, păi cu asta am început discuția. …
Pelerin: Să îi închizi telefonul…
Părintele Teologos: Nu. Exemplul personal. Trebuie tu să stai cu el, tu să stai cu el și să dai tu dragostea ta, pentru dragostea ta. Da, ok trebuie tiktok-ul, sigur, dar ce pui în loc?
Exemplul personal, clar. Și trebuie tu să-i dai timp. Nu vă puteți bate fraților, deci știința asta a plăcerii trupești, apropos de dopamină și așa mai departe, ăștia o știu la milimetru. Nimeni nu se poate bate cu asta. Asta este o formă de drog foarte puternică. Susțin că este cea mai puternică armă de pe pământul ăsta.
Nu o să te poți bate cu asta fără numai cu bunul Dumnezeu de partea ta și tu ca persoană. Numai complexitatea și frumusețea iubirii personale interpersonale este mai presus decât ecranul. Că dacă nu el este rob ecranului. Nu se mai închină la Dumnezeu, se închină ecranului. Face chestia în continuu.
Pelerin: Cu cât ducem mai des copiii la Sfânta Împărtășanie….
Părintele Teologos: Așa este și mai ales, stai cu el și-l asculți. Neapărat trebuie să vă ascultați copiii, dar când spun să vă ascultați copiii nu spun că trebuie să le faceți voia. Nu, ei trebuie să facă voia voastră, că voi aveți experiență de viață, dar tu trebuie neapărat să auzi ce nevoi are. Ce nevoi ai? Cu ce te poate ajuta? Nu îi spui ce vrei? Că dacă îi spui ce vrei, atunci zgândări ce voi vrea. Ce ai nevoie? Da? Ca să vadă că el îți susții, să vadă că ești lângă el. Dacă tu nu ești lângă el, l-ai pierdut, pentru că ok, îi tai tiktok-ul, dar întâi de toate nu poți să-i tai celularul. Știu că spun ceva groaznic astăzi, ar trebui să poți să-i tai celularul, dar nu se poate.
Pelerin: Să i-l dai după 18 ani…
Părintele Teologos: Să dea bunul Dumnezeu!… Steve Jobs așa a făcut.
Pelerin: Ultima întrebare: credința și mântuirea trebuie trăite.
Părintele Teologos: Da, deci Ortodoxia este experiență, este experiență terapeutică. Și cum spuneam, exemplul personal, că așa cu cuvintele, nu merge…
Un exemplu despre deschiderea sufletească
Un ultim lucru și după asta chiar trebuie să plec. A fost și este un mare, mare teolog în România, una din cele mai sclipitoare minți, nu spun cine e că încă mai trăiește. Și ăsta era în tren și mergea de la București undeva în Transilvania, nu are importanță unde. Ore… Și fraților, ăsta nu numai că e o minte super-sclipitoare, ci era și este o enciclopedia ambulantă cu „E” mare.
La un moment dat, cum stătea el singur în compartiment, intră înăuntru un protestant și neștiind pe cine are în față începe să își debiteze aiurelile, da… Fraților, l-a făcut teologul ăsta, l-a făcut praf, l-a tocat mărunt. L-a izbit de tavan, l-a lipit de pereți, de la Sfinții Părinți, din istorie, din filologie din arheologie biblică… Deci nu ăla nici măcar nu mai putea să ia aer. Ore ore ore ore ore… ca peștele pe uscat făcea, nu mai scotea niciun…
După nu știu câte ore de tiradă și de așa mai departe, că ăla nu mai putea să zică nimic, protestantul vrea să se dea jos și când se dă jos, se întoarce către către teologul ăsta mare, că într-adevăr a scris multe cărți, se întoarce și zice: „să știi că tot eu am dreptate!”
Înțelegeți, fraților? Dacă nu este exemplu personal, dacă nu este rugăciune, poți să dai cu tunul. Nu merge.
Pelerin: Pe copiii în străinătatea la școli înalte, riscăm să-i pierdem?
Părintele Teologos: Da, riscați să-i pierdeți. Dacă merg, e nevoie de Ortodoxie, e nevoie de biserică, e nevoie de terapeutică! Da.
Vă rog să mă iertați!
Pelerini: Mulțumim mult!
Pomelnice online și donații
Doamne ajută!
Dacă aveți un card și doriți să trimiteți pomelnice online și donații folosind cardul dumneavoastră, sau/și să susțineți activitatea noastră filantropică, inclusiv acest site, vă rugăm să introduceți datele necesare mai jos pentru a face o mică donație. Forma este sigură – procesatorul de carduri este Stripe – leader mondial în acest domeniu. Nu colectăm datele dvs. personale.
Dacă nu aveți card sau nu doriți să-l folosiți, accesați Pagina de donații și Pomelnice online .
Ne rugăm pentru cei dragi ai dumneavoastră! (vă rugăm nu introduceți detalii neesențiale precum dorințe, grade de rudenie, introduceri etc. Treceți DOAR numele!)
Mai ales pentru pomelnicele recurente, vă rugăm să păstrați pomelnicele sub 20 de nume. Dacă puneți un membru al familiei, noi adăugăm „și familiile lor”.
Dumnezeu să vă răsplătească dragostea!
13 Comment
Cum sa facem sa dezinstalam aceasta aplicatie din telefoanele copiilor nostri adolescenti? Din scoala primara avem aceeasi discutie despre utilitatea vizualizarii acestor filmulete. Acum copilul rateaza in unele cazuri note mari pentru ca greseste din neatentie la exercitii banale. De cate ori incerc sa il chem sa asculte sfaturile dvs in calitate de expert atat in cele duhovnicesti cat si in IT, se isca o mica cearta. Ramane sa actionez doar cu forta, dezinstaland pur si simplu aplicatia?
Mulțumim Părinte drag , pentru toată osteneala! Ne este de mare folos tot ce împărtășiți cu noi. Este o mare provocare pentru noi părinții, să ne ținem copii departe de tot ce înseamnă rețele de socializare.Maica Domnului să vă ocrotească mereu!
De ce nu e pace pe pamant si intre popoare daca Iisus Hristos este Mesia?
https://youtu.be/YqVRcFQagtI
Pentru că oamenii sunt liberi.
Să îmi fie cu iertăciune, avea Ion Creangă o expresie:…a scăpat de dracu’ și a dat de taică-său… (cred că în Dănilă Prepeleac)
Tiktok e taică-său, fb, insta, etc, e dracu’ gol.
Adică dacă tiktok e armă de distrus creiere, fb&insta&wațap tot pe acolo sunt. Nu ?
Abia acum îmi dau seama despre cine e „taică-său ” când e vorba de cel rău.
Se poat șterge comentariile mele (vă rog frumos:) și scuze de deranj)
Undeva la inceput povestiti despre un tanar care dupa cateva „secunde” de conversatie a inceput sa admire stelele.
Deseori preotii au un limbaj anume, care este cumva SF pentru multi dintre cei ce traiesc in furnicarul oraselor.
Din ce stiu eu, poate ma insel, discutia se poarta pe rand nu deodata cum pare a fi astazi.
Oamenii nu mai asculta ce li se spune si cand spun sau povestesc ceva, iti descriu fiecare fir de par din blana pisicii… doar ca sa spuna ceva.
In opinia mea oamenii isi doresc(unii dintre ei) sa fie ascultati, iubiti, sustinuti moral.
Problema actuala este, poate gresesc, lipsa liderilor umani si cu frica de Dumnezeu. Sunt peste tot, prea multi, in prea multe functii cheie.
Sa va Lumineze Dumnezeu sa spargeti carcasa de protectie a gandurilor prin sfaturi, povesti, discutii. Va urmaresc si sper sa va pastrati claritatea in vorbire. Post linistit si plin de pace!
Problema nu e ca avem nevoie de lideri noi ci trebuie sa ii ajutam pe cei care sunt acum.
Pt ca daca ei ajung sa depaseasca paradigma in care au intrat atunci experienta lor devine aur curat.
Atunci de ei nu mai trece cu adevarat nimeni!
Imi pare rau sa va contrazic dar traim vremuri complicate si Visarion Alexa, Pomohaci, Calistrat Chifane, etc nu ajuta nimanui.
Dupa atatia ani de comunism lipseste educatia iar ortodoxia nu inseamna 30 de acatiste si plimbari pe la toate raclele.
Rugaciunea personala fata de un Sfant, trairea, emotia, gandurile, increderea in puterea Divina, etc sunt benefice, nu fatada.
Liderii sunt vai de ei in multe domenii iar cei cu adevarat buni sunt extrem de putini.
Ma intrebam acum ceva timp cand mai are timp sa se roage si sa ajute un preot vedeta pe youtube despre care a scris destul presa acum cateva zile.
Fratilor Hristos a spus sa fim smeriti ca El, nu sa iesim in fata precum uleiul si apa.
Pr Teologos are darul, talentul, magia cuvintelor dar cati asculta?
Cati dintre noi pricep?
Ma uit uneori la comentarii sau va invit sa cititi ce scriu oamenii pe chat youtube cand sunt slujbe live.
Serios? Comunitatea este acolo in biserica, nu scrie pomelnice pe chat youtube.
Ori esti singur cu Dumnezeu si te lupti sa pricepi ceva, ori mergi cu grupul.
Pr Teologos aveti cumva in plan sa Impartasiti pe youtube, ca se pare ca asta vor unii?!?🤭
Uneori și eu am simțit acest zid. Parcă aș vrea un sfat un cuvânt de la un preot dar majoritatea sunt foarte ocupați, au deja oamenii lor au problemele lor sunt și ei pe fugă și atunci ma descurajez și dau înapoi și încerc să-mi găsesc răspunsurile singură sau poate la cineva care văd că dorește să-mi asculte „necazul”.
Preotii buni sunt rari, dar exista multe carti unde gasiti raspunsuri date altora aflati in situatia dumneavoastra.
Cu rabdare si cautand tot timpul o sa va raspunda Dumnezeu. Nu doarme si va garantez ca va asculta, doar sa priviti semnele din jur. Atentie sa nu interpretati ce nu va convine🙂
Nu am inteles ultima intrebare din ultimul minut,puteti sa o repetati?multumesc frumos si Dumnezeu sa va binecuvanteze!
Sarut mana Parinte. Binecuvantati . Una din preocuparile pelerinilor din dialogul de mai sus(ca si de altfel a multor crestini ortodocsi) este raspunsul potrivit catre autosuficienta dar in acelasi timp detrminarea pe care o au protestantii in confruntarile pe plan spiritual cu ortodoxia. Crestinul ortodox roman este adesea prins cu grijile zilei si isi gaseste cu greu timp pentru practica religioasa , fiind putin probabil ca mai apoi sa caute diferentele dintre ortodoxie si protestantism. Probabil acesta ar putea fi un subiect de sine statator, folositor pentru inarmarea cu argumentele adevarului nu pentru a invinge interlocutorul protestant ci pentru a nu pierde lupta cu propia constiinta. Cunostinte ce socotesc ca sunt folositoare in primul rand pentru crestinul ortodox(care adesea este coplesit de prestatia oratorica a protestantilor) si abia apoi pentru interlocutorul protestant. Sursele de studiat sunt cu siguranta multe, indraznesc sa amintesc una singura. Parintele Josiah Trenham de la manastirea Sf. Andrei din California (pe care l-am descoperit din postarile Sfintiei voaste) care inainte de a trece la ortodoxie a fost protestant. Parintele Josiah a scris chiar si o carte pe acesta tema „Rock and Sand” care din fericire a fost tradusa si publicata la editura Doxologia sub titlul „Stanca si Nisip – conceptia ortodoxa despre reformatorii protestanti si invataturile lor”. Cartea se poate casii aici: https://edituradoxologia.ro/stanca-si-nisip-conceptia-ortodoxa-despre-reformatorii-protestanti-si-invataturile-lor
Pentru cei ce stiu engleza , pe siteul patristicnectar.org sunt doua interviuri luate parintelui Josiah Trenham de catre Kevin Allen despre acesta carte. Interviul in doua parti este un pic acam lung(cate o ora si un sfert fiecare) dar merita viziunat. https://patristicnectar.org/video
Ma iertati
Doamne Ajuta