Vizionați un interviu „la cald” cu părintele Gheorghe Zugravu, slujitor al Catedralei ortodoxe Sf. Gheorghe din Hartford, Connecticut, SUA, în care acesta ne oferă informații duhovnicești la zi despre specificul ortodoxiei din SUA și, în general, al ortodoxiei de limbă engleză precum și evaluări legate de viitorul ortodoxiei în diaspora.
De asemenea, sunt povestite și minuni cu părintele Efrem din Arizona.
Vizionare plăcută! (după clip aveți podcastul și transcriptul)
Powered by RedCircle
Părintele Teologos: Slavă Tatălui și Fiului și Sfântului Duh și acum și pururea și în vecii vecilor. Amin Pentru rugăciunile Sfinților Părinților noștri, Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluiește-ne pe noi. Amin Părinte binecuvântează!
Pr. Gheorghe: Doamne Iisuse Hristoase binecuvântează pe toată lumea și pe noi întotdeauna acum și pururea și în vecii vecilor. Amin.
Ortodoxia în SUA
Părintele Teologos: Dragii noștri, suntem cu părintele Gheorghedin Statele Unite. Nu aș dori să intru foarte mult în detalii unde se află părintele Gheorghe, la ce parohie și istoricul parohiei sale. În orice caz este un părinte foarte bun, vă spun eu așa pentru că îl iubesc și ceea ce pe mine și pe dvs. socotesc că vă interesează este pulsul Bisericii Ortodoxe din SUA. Mai ales că la ora asta este singura biserică din SUA care este în creștere. Spun biserică pentru că în mod normal, impropriu celelate congregații sunt numite biserici. Nu este vorba de așa ceva. Biserica Ortodoxă este singura biserică – Cred într-una sfântă, sobornicească și apostolească biserică – dar în general, oamenii le spun biserici celorlalte congregații, mărturisiri de credință. Nu este așa, dar am spus asta ca să vedeți că doar Ortodoxia este în creștere, celelalte congregații sunt în cădere vertiginoasă.
Părinte Gheorghe, ați putea să ne spuneți pe ce se bazează, care sunt factorii creșterii Ortodoxiei în SUA și ce poate să facă creștinul, preotul ca să aducă mai multe suflete la mântuire?
Pr. Gheorghe: Da, în SUA, la ora actuală este o mare binecuvântare pentru că ceilalți creștini, de la celelalte confesiuni – romano-catolici, protestanți sau chiar atei sau nihiliști care nu cred absolut în nimic. În momentul când vin sau intră în contact prin mass-media sau prin social-media cu ideea despre Ortodoxie și încep să citească sunt foarte atrași ca de o comoară care este ascunsă, de care nu au auzit în viața lor. De exemplu, am un romano-catolic care acum pe 24 septebrie va fi botezat…
Un exemplu de convertire
Părintele Teologos: Slavă lui Dumnezeu!
George: Da, în biserica noastră și deși era un romano-catolic foarte credincios, a descoperit, de fapt a vrut sa ajungă la apa curată a Izvorului de unde a pornit totul. Și citind pe Sfinții Părinți, citind diferite cărți ortodoxe pe care le oferim au intrat în așa în programul de cateheză, în care pentru catehumeni pe care îi pregătim cel puțin opt luni sau un an de zile ca să fie botezați.
Este ceva ce-i atrage, misterul, Sfintele Taine și tot ceea ce oferă Biserica Ortodoxă acelor creștini ceea ce nu li se oferă prin alte biserici.
Părintele Teologos: Aha, deci dacă omul citește istoria Bisericii sau aprofundează puțin creștinismul în mod normal, natural, ajunge la Ortodoxie, nu?
Pr. Gheorghe: Da, pentru că doresc, marea majoritatea a lor, să afle de fapt cum a început Biserica noastră, de când suntem, care este relația dintre Est și Vest, Biserica Romano-Catolică, Marea Schismă din 1054 și apoi își dau seama de fapt că la noi Sfânta Scriptură și Sfânta Tradiție sunt ca izvoarele revelației divine, care fac mare diferență.
Părintele Teologos: Aha, ați spus că pregătiți, e foarte interesant și foarte pilduitor – bine, eu știam treaba asta, că e vorba de un program de pregătire, o cateheză îndelungată, deci aproape un an de zile.
Pr. Gheorghe: Da, da.
Pentru catehumeni
Părintele Teologos: Deci nu este vorba fraților, de câștigarea de adepți, de voturi. Biserica Ortodoxă nu se ocupă cu așa ceva. Care sunt principalele probleme și la ce trebuie să fie atenți catehumenii în clipa în care doresc să devină ortodocși? Care sunt principalele stumbling blocks.
Pr. Gheorghe: …Sunt mai multe, dar unul dintre ele este să fie recalibrați sau readaptați pe calapodul Bisericii Ortodoxe în general, nu numai greșești sau românești sau ruse. Și aceasta este și mai mult pentru că Biserica Romano-Catolică are o eclesiologie total diferită față de a noastră, nu mai vorbim de Biserica Protestantă și atunci – în special ceea ce dorim – să-i invităm să participe la sfintele slujbe. Acolo este laboratorul în care totul se petrece, că ceea ce învățăm în clase și în catehumenat și astea este un lucru, este teorie, dar aplicăm tot ceea ce învățăm de fapt, în sfintele slujbe.
Numărul unu – ceea ce marea majoritatea dintre ei chiar și ortodocșii creștini care nu au practicat este că doresc să se apropie de Dumnezeu, să aibă experiența mistică cu Hristos.
Părintele Teologos: Da, deci Ortodoxia este întâi de toate experiență.
Pr. Gheorghe: Experiență.
Părintele Teologos: Și cred că asta văd. Pentru că ei pot să citească mult, dar nu au experiență.
Pr. Gheorghe: După cum știm, în Vest, filosofiile, nu numai budistă, ci și toatele celelalte… E o chestie de filosofie…. Practica mai ales, în Biserica Ortodoxă este atât de puternică, atrage deosebit acest har al lui Dumnezeu în momentul când au venit spre Biserică.
Influența contextului
Părintele Teologos: Societatea vestică, americană influențează pe ortodocși și pe catehumeni, să zic așa?
Pr. Gheorghe: Bineînțeles, pentru că este contextul în care trăim. M-a influențat și pe mine, trăind de peste 30 de ani în America. Fiind crescut la umbra Părintelui Ilie Cleopa sau a Părintelui Paisie Olaru, a Părintelui Ioanichie Bălan în zona Neamțului și Mănăstirea Neamțului unde am studiat seminarul teologic, mergând, fiind transmutat pe plaiurile americane… Da, normal, secularismul, materialismul, pragmatismul, toate au o influență asupra noastră. De aceea, necesită o continuă priveghere asupra sufletului nostru și asupra minții ca să nu ne lăsăm duși de pragmatism, de pofta de avere și toate celelalte pe care le aduce Vestul.
Și atunci să ne menținem identitatea noastră ortodoxă care este cea mai importantă, prin sfintele slujbe și prin Sfânta Biserică.
Slujbele religioase
Părintele Teologos: Da, deci cred că sunt foarte importante slujbele acolo, nu?
Pr. Gheorghe: Slujbele sunt foarte importante. Tocmai de aceea și noi, deși suntem în catedrală, permanent miercuri seara facem Paraclisul Maicii Domnului, avem vineri seară tot la fel, diferite slujbe, sâmbătă seara, avem Vecernie. Și căutăm și toate slujbele importante de peste an și în cursul săptămânii să le facem. Să dăm oportunități creștinilor și ortodocșilor ca să vină și să se împărtășească cu noi prin sfintele slujbe.
Părintele Teologos: Vin oamenii?
Pr. Gheorghe: Vin și nu este cum era prin România… Demografic vorbind sunt în jur poate de 10 – 15 km la noi, vin chiar și de la 60 – 80 Km, o oră de condus.
Părintele Teologos: Slavă lui Dumnezeu!
Pr. Gheorghe: Cei ce caută izvorul cel adevărat și cu apă lin curgătoare și curată a Ortodoxiei.
Părintele Teologos: Unde sunteți? Mă iertați că vă întreb!
Pr. Gheorghe: Noi suntem în Hardford, Conneticut. Este the insurance capital of the world. Acolo toate asigurările erau odată și încă mai sunt, deci Statul Conneticut este între Massachusetts și Boston și New York.
Părintele Teologos: Parcă era o celebră universiate, nu?
Pr. Gheorghe: Harvard este o celebră universitate care aparține de Statul Massachusetts. Noi suntem Hardford. Sună foarte similar, dar nu este.
Și acolo suntem. E o catedrală Sfântul Gheorghe și avem două hramuri: Sfântul Gheorghe și Sfântul Nectarie ale cărui moaște le avem și avem un anumit shrine acolo sau un paraclis.
Harul și sfinții
Părintele Teologos: Slavă lui Dumnezeu! Niște semne ale harului, niște minuni, ați văzut în viața voastră, cum ajută harul …?
Pr. Gheorghe: Minunile se întâmplă și apropos de Paraclisul și moaștele Sfântului Nectarie, chiar mulți creștini care nu erau ortodocși, auzind de Sfântul Nectarie și minunile pe care le face pentru cei care sunt bolnavi de cancer, au venit și au cerut o rugăciune, nu mai mult, nimic altceva. O rugăciune. Și o rugăciune pornită dintr-un oftat adânc din inimă și au venit după câteva luni, după ce au făcut anumite teste și au spus: Sfântul Nectarie ne-a vindecat!
Părintele Teologos: Slavă lui Dumnezeu! Ce frumos!
Pr. Gheorghe: Și este o altă cale de a duce momentul când au experimentat minunea – au venit la biserică și au spus că noi vrem să ne convertim, să venim la Biserica Ortodoxă, biserica cea adevărată.
Tainele Bisericii și preoții
Părintele Teologos: Ce frumos! Slavă lui Dumnezeu! Preotul rezistă? Nu cumva sunteți puțini preoți raportat cu spovedania, cum e?
Pr. Gheorghe: Spovedania, e adevărat, peste tot este foarte importantă. Chiar aici la noi în parohie nu exista chiar o practică atât de înrădăcinată de a se spovedi. Am început cu câteva zeci și acum avem sute de oameni care vin la spovedanie.
Părintele Teologos: Slavă lui Dumnezeu!
Pr. Gheorghe: Regulat și dăm slavă bunului Dumnezeu! Preotul, noi trebuie de multe ori, de asta și sunt în Sfântul Munte și vin în fiecare an, am mers și la locurile sfinte, la Ierusalim, ca să ne reîncărcăm bateriile spirituale.
Părintele Teologos: Da, da.
Pr. Gheorghe: Altfel nu putem rezista. Măcar în 12 luni de peste an, măcar 3 – 4 săptămâni sunt plecat într-o țară ortodoxă în care să-mi încarc bateriile în acumulatoare și să mă întorc ca să pot să ofer.
Trebuie să fim foarte atenți și să priveghem ziua și noptea ce se întâmplă cu noi. Și în Arhiepiscopia greacă slujesc, care aparține de Patriarhia Ecumenică. Avem foarte multe întruniri cu preoții ceea ce ne ține laolaltă și schimbăm păreri și strategii cum să facem ca să aducem mai mulți oameni în biserică.
Părintele Teologos: Slavă lui Dumnezeu!
Un paradox
Pr. Gheorghe: Dar este o ironie, nici nu știu cum să o numesc. De exemplu, credincioșii din diasporă, credincioșii greci, vin mai des la biserică decât cei de acasă.
Părintele Teologos: Da? Eu cred că e vorba de faptul să simt, că în diaspora își dau seama de valoarea Ortodoxiei.
Pr. Gheorghe: Așa este și este menținerea nu numai a credinței, dar și a identității naționale, de limbă, de cultură, de tot ceea ce înseamnă…
Părintele Teologos: Eu cred că Biserica este principala susținătoare a neamului.
Pr. Gheorghe: Sigur că da. De aceea și în cadrul Bisericii avem inclusiv în 25 martie, Ziua Independenței Greciei. Buna Vestire. Deci sunt foarte multe lucruri care sunt împletite să le spunem așa, prin fibra Bisericii. De fapt cum a fost și în întreaga istorie a Greciei.
Părintele Teologos: Și nu numai a Greciei. Și a României.
Pr. Gheorghe: Și a României, sigur că da.
Biserica – coloana vertebrală a neamului și a istoriei
Părintele Teologos: Deci în toate aceste țări, coloana vertebrală a istoriei acestor țări a fost Biserica. Deci toate aceste țări – coloana vertebrală a istoriei acestor țări a fost Biserica, pentru că, de exemplu, la ora asta, în Vest există o disoluție a tot ceea ce înseamnă neam, a tot ceea ce înseamnă unitate, a tot ceea ce înseamnă patriotism…
Pr. Gheorghe: Așa este. Da și este important pentru noi, ca preoți, să ne întrunim… și avem deci la protopopiate măcar o dată pe lună și apoi cu Înaltpreasfințitul, pe întreaga Mitropolie, și apoi pe întreagă America, toate cele nouă Mitropolii. Ne adunăm împreună, avem diferite întruniri, congrese, prezentări…, dar cel mai important este cum să ne menținem credința noastră ortodoxă.
Tinerii
Părintele Teologos: Problema mea cea mare și întrebarea cea grea: tinerii – cum e cu tinerii?
Pr. Gheorghe: Tinerii în Statele Unite, în Bisericile Ortodoxe – cel puțin Biserica Ortodoxă Greacă – văzut și acum o mișcare deosebită cu Înaltpreasfințitul Nicolae și cu Preasfințitul Casian al Canadei în care se formează acele „camp”-uri (= tabere) în care se adună tinerii. Noi avem la noi, în zona New York-ului și Connecticut, se numește „Camp Saint Paul” (tabăra Sfântului Pavel), în care vin peste 160 de copii săptămânal, deci vin de luni și pleacă duminică, și duminică se închide tabăra cu Sfânta Liturghie.
În cursul săptămânii, dimineața este utrenie și seara, vecernie; copiii între ei cântă singuri sfintele slujbe. (Tabăra durează) cinci săptămâni. Deci, dacă înmulțim cinci săptămâni cu 160 de copii în fiecare săptămână înseamnă mult mai mult decât școala duminicală într-un an de zile. Nu avem telefoane, nu avem computere, nu avem nimic acolo, totul lăsăm acasă, venim numai să… Și avem viață ortodoxă în biserică, se numește „the liturgical hour” (= ora liturgică) și apoi avem probleme de etică de morală: cum să ne menținem identitatea în această lume.
Părintele Teologos: Cum să ne întemeiem o familie? E o mare problemă asta.
Pr. Gheorghe: Sigur că da mulți dintre îndrumătorii care au grijă de copii se cunosc și am fost chiar la nunțile câtorva dintre ei și unii au devenit și preoți mai târziu. Este o mare, mare binecuvântare.
Avva
Părintele Teologos: Slavă lui Dumnezeu! Puteți să numiți niște avva, niște preoți? Asta este și o întrebare personală a mea, adică mi-aș dori foarte mult să găsesc pe cineva pe net, să-l traduc pentru publicul român. L-am găsit pe părintele Josiah B. Trenham.
Pr. Gheorghe: Sigur că este un mare teolog… Sunt foarte mulți… cred că toată lumea știe de gheronda Efrem, părintele Efrem Filotheitul, care a înființat atâtea mănăstiri, acele oaze (duhovnicești). Cea mai frumoasă este (mănăstirea) Sfântul Antonie din Arizona, din deșert în care intri și găsești tot ceea ce vrei… Este o mișcare – apropos de asta – că lumea vrea să își cumpere case aproape de mănăstire mai ales acum, cu pandemia, ca să fie cât mai aproape de Dumnezeu și să participe la o viață liturgică – am putea spune – mănăstirească.
Părintele Teologos: Slavă lui Dumnezeu! L-ați cunoscut pe părintele Efrem?
Pr. Gheorghe: L-am cunoscut personal.
Părintele Teologos: Cum e? Povestiți!
Părintele Efrem Filotheitul din Arizona
Pr. Gheorghe: Eram în New York. Atunci doamna preoteasă, soția,… ne cunoscusem de câțiva ani și am văzut că vine (părintele Efrem). Veneau la mărturisit (= spovedit) la biserica Sfântul Nicolae, biserica din cartierul Flushing New York, și veneau acolo… și era o coadă, aș spune măcar de vreo 500 de oameni, care așteptau, de fapt, la spovedanie. Erau cu liste, începea de dimineață pe la 6:00 și se termina la 21:00-22:00 seara.
Una dintre minunile care s-au întâmplat… eu am ajuns acolo, nu neapărat… deși mi-a descoperit Dumnezeu ca să iau binecuvântare pentru căsătoria noastră, ceea ce a și făcut-o (gheronda Efrem) și ne a dat, dar am ajuns acolo cu un copil. Acesta era un verișor… nașii noștri de logodnă… dânsul fiind din Venezuela convertit la Ortodoxie și una dintre surorile dânsului avea SIDA. Tata și mama, amândoi au trecut la Domnul, mai avea un frate mai mare, care la vârsta de 20 de ani a trecut la Domnul, tot de SIDA. Acest copilaș avea 12 ani și l-a adus unchiul lui (care acum este ortodox). A spus: „puteți intra la părintele Efrem pentru o binecuvântare”. Am intrat. Eu eram traducătorul. Îmi aduc aminte când l-am văzut (pe părintele Efrem) pentru prima oară: era micuț, scund, slab, avea o putere și o energie harică deosebită. De când am intrat înăuntru am rămas… Deși trecusem prin Grecia, trecusem prin România, prin multe, multe mănăstiri…
Părintele Teologos: Deci aveați experiență…
Pr. Gheorghe: Aveam experiență monastică, dar (gheronda) era o prezență deosebită. I-am explicat și mi-a spus „păi să ne rugăm!”. A scos epitrahilul, s-a rugat vreo 10-15 minute și a urmat puțină liniște. Apoi a zis: „să spuneți copilului că nu o să moară”
Părintele Teologos: Slavă lui Dumnezeu!
Pr. Gheorghe: Și Dumnezeu a îngăduit și atunci copilul s-a vindecat de SIDA. Deci vorbim de anul 1996 și încă trăiește. Au fost, deci, minuni care se întâmplau sub ochii noștri… (Gheronda Efrem) este titanul – am putea spune – și apoi este părintele Paisie de la mănăstirea Sfântul Nectarie din New York… Sunt mulți mulți teologi, este greu să spunem numai pe câțiva…
Părintele Teologos: Da, eu vă întreb de câțiva care v-au marcat. Slavă lui Dumnezeu! Este extraordinar pentru că începe Biserica deja să producă roade, adică oameni duhovnicești.
Dumnezeu pe meleaguri americane
Profesorul John Anthony McGuckin
Pr. Gheorghe: Da. Așa este. Și pe meleagurile americane Dumnezeu lucrează tainic.
Părintele Teologos: Exact, asta zic… Văd că e încreștere.
Pr. Gheorghe: Îmi aduc aminte, eram la Columbia și la un moment dat, mă uitam după un profesor cu care să-mi fac de fapt teza de doctorat la Bizantinologie combinată cu muzica bizantină. Atunci a venit unul dintre cei – cred – primii trei din lume, profesorul John Anthony McGuckin, care a venit din Anglia – deși este irlandez de origine – și a venit profesor plin la Columbia University. Am rămas surprins că, de fapt, primise harul preoției de la Mitropolitul Serafim al Germaniei, deci trecuse pe la Rohia, trecuse prin România… Dumnezeu are grija…
Părintele Teologos: Serafim Joantă?
Pr. Gheorghe: Serafim Joantă, da, și când l-am cunoscut la Columbia, când a venit, eram foarte mândri de prezența românească din Ortodoxia din diaspora – un profesor de asemenea calibru avea să vină la Columbia University…
Părintele Teologos: Ce profesor este? Ce predă?
Pr. Gheorghe: Este profesor de patristică, patrologie și bizantinologie, lucrează cu Oxford. A primit și de la Preafericitul Daniel Crucea Patriarhală pentru ceea ce a făcut și pentru Biserica Ortodoxă Română, pentru că este o mare cinste.
Părintele Teologos: Dacă îl caut pe net o să îl găsesc?
Pr. Gheorghe: El este unul dintre cei mai prolifici oameni ortodocși pe care i-am cunoscut…
Părintele Teologos: Slavă lui Dumnezeu! Mare bucurie!
Pr. Gheorghe: Da. Este specialist în Sfântul Grigorie de Nazianz… are și o carte scrisă „An intelectual biography” (= O biografie intelectuală) a Sfântului Grigorie de Nazianz… (Profesorul se ocupă cu) tot ce ține de patristică și bizantinologie.
Ortodoxia azi
Părintele Teologos: E superb! E delicat! Ce părere ai, cum se vede această zonă a oamenilor, a gânditorilor, care se îndreaptă către Ortodoxie? Încă nu sunt în Ortodoxie, dar sunt puțin mai intelectuali, să zic așa… Vârful este Jordan Peterson… Ce se întâmplă cu mișcarea asta? Că foarte mulți oameni sunt influențați foarte mult de asta…
Pr. Gheorghe: Da, exact cum am vorbit. Deci Ortodoxia este și pentru un om simplu, dar este și pentru „high class” (= pentru societatea înaltă). Am avut onoarea, mai ales prin profesorul John Anthony McGuckin, să-i cunosc pe ceilalți profesori de Noul Testament, de Vechiul Testament, de Dogmatică, ce aparțin altor confesiuni. Cât de tare erau atrași de ceea ce avea să ofere Ortodoxia, nu numai din punct de vedere ritualic sau liturgic, mergând la biserică. Nu își veneau să creadă urechilor când auzeau teologia bizantină articulată pentru Vest, mai ales pentru America, în care ei își găseau răspunsurile pe care nu le au putut găsi toată viața lor.
Părintele Teologos: Cred că asta are să ofere Ortodoxia: are să ofere viitor, are să ofere înțelepciune, are să ofere speranță…
Pr. Gheorghe: Nu numai părinții, dar copiii noștri au un viitor deosebit, numai că ei trebuie să-și asume Ortodoxia, să o trăiască, în primul rând și apoi să învețe și să o transmită din generație în generație, așa cum am primit și noi de la Sfinții Părinți, întreaga Ortodoxie și tradiție patristică să o continuăm pe pământul american.
Părintele Teologos: Amin.
Slavă Tatălui și Fiului și Sfântului Duh și acum și pururea și în vecii vecilor. Amin. Doamne miluiește, Doamne miluiește, Doamne miluiește. Părinte, binecuvântează!
Pr. Gheorghe: Pentru rugăciunile Sfinților Părinților noștri, Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluiește-ne pe noi. Amin.
Pomelnice online și donații
Doamne ajută!
Dacă aveți un card și doriți să trimiteți pomelnice online și donații folosind cardul dumneavoastră, sau/și să susțineți activitatea noastră filantropică, inclusiv acest site, vă rugăm să introduceți datele necesare mai jos pentru a face o mică donație. Forma este sigură – procesatorul de carduri este Stripe – leader mondial în acest domeniu. Nu colectăm datele dvs. personale.
Dacă nu aveți card sau nu doriți să-l folosiți, accesați Pagina de donații și Pomelnice online .
Ne rugăm pentru cei dragi ai dumneavoastră! (vă rugăm nu introduceți detalii neesențiale precum dorințe, grade de rudenie, introduceri etc. Treceți DOAR numele!)
Mai ales pentru pomelnicele recurente, vă rugăm să păstrați pomelnicele sub 20 de nume. Dacă puneți un membru al familiei, noi adăugăm „și familiile lor”.
Dumnezeu să vă răsplătească dragostea!