Ascultați un cuvânt extraordinar, duhovnicesc, emoționant și – din păcate – foarte adevărat al unei maici starețe (Gherondissa) foarte cunoscute din Grecia: Gherondissa Monica.
Maica Stareță tratează principala cauză a dramei civilizației de astăzi, oferind exemple din experiența sa de viață.
Care este această cauză? Ascultând materialul veți afla.
Audiție plăcută! (după clip aveți podcastul și transcriptul)
Powered by RedCircle
Bună seara, tuturor! Suntem foarte emoționați pentru că ne aflăm aici din porunca și din ascultarea față de vlădica nostru. Mereu ascultarea ne dă bucurie, în special față de vlădica nostru, care ne iubește mult și pe care-l iubim și noi, și care exprimă voia lui Dumnezeu pe pământ pentru noi.
Mai întâi, vă transmit salutările în Domnul și rugăciunea sa, dragostea și binecuvântarea sa, cât și invitația sa, Părinte Matei, Părinte Gheorghe, pentru a veni si dumneavoastră în mitropolia noastră și să vă avem oaspeți la mănăstirile noastre. Așa cum noi ne bucurăm acum de dragostea d-voastră, am vrea să veniți și dvs, să răsplătim această găzduire frumoasă, în vremea Vecerniei și a paracliselor în cinstea sfinților. Mulțumim foarte mult, părinte Matei, că ne-ați dăruit această cinste de a vorbi, doar că poziția noastră – nici a mea personal, nici a surorilor – nu este de a învăța.
Ucenice ale voii dumnezeiești
Încercăm să păstrăm cuvântul, suntem ucenice ale voii dumnezeiești, și de aceea am ales acest titlu, care nu e al meu personal, chiar dacă trăirea noastră, a tuturor, aceasta este! Titlul exact se cuprinde în cartea Părintelui nostru, Nectarie Mulațiotis, pentru că suntem mănăstirea sa, este Părintele și ctitorul mănăstirii noastre. Într-una din cărțile sale, un al treilea volum cu sfaturi duhovnicești referitoare la curățirea sufletului, cuprinde exact acest capitol. Voia mea sau voia Ta, Doamne?
Acesta precum înţelegem toţi cei prezenţi aici, nu este doar, modul de trăire al monahilor. Da, pentru noi este scopul nostru de zi cu zi, într-un război (duhovnicesc) dificil şi necruţător, deoarece avem de-a face în mod constant cu noi înşine. Dar totodată acest război este şi al d-voastră, care trăiţi în lume. Este un război, o luptă (duhovnicească) purtat de noi toţi cei care dorim să fim ai lui Hristos. Vedeţi cât de frumos trăiam în rai, uniţi cu Dumnezeu? Adam si Eva se împărtăşeau cu Dumnezeu neîntrerupt. Nu ne putem imagina slava acestei comuniuni, pe care şi noi o aşteptăm şi-o dorim. Aşa precum ne-a predicat Hristos când a venit pe pământ: „Doresc ca toţi să fim una”. Domnul ne-a chemat pe toţi să fim una. Iar din clipa în care am fost izgoniţi din rai, Vă rog să mă scuzați! trăim această intrerupere (a comuniunii) această ruptură a legăturii noastre cu Dumnezeu. Asta este singura noastră problemă şi singurul scop al vieţii noastre, să ne reîntâlnim cu Dumnezeu şi să ne reîntoarcem acolo unde ne este locul, la El.
Care sunt dușmanii omului?
Avem însă o piedică destul de mare – o spun desigur și Sfinții Părinți – că dușmanii noștri sunt: diavolul – aceasta o știm deja pentru că acesta a semănat gândurile rele când eram in rai – , „Poți să devii mult mai bun dacă nu-L asculți pe Dumnezeu”. Pentru că legătura noastră cu Dumnezeu era o relație de iubire, de unitate, și aveam doar o singură poruncă: Să nu mâncăm din rodul pomului cunoașterii binelui și a răului. Atunci cunoșteam doar binele. Am avut însă libertatea de-a alege și răul , și asta am facut.
Așa ne-a făcut diavolul să gândim, că poate este mai bine să știi și răul, să mănânci și să știi această cunoaștere. Din acel moment voința noastră, asemenea unui pahar care s-a spart în două, a fost ruptă între voința binelui, voința rațională, voința superioară și voința inferioară, a simțurilor. Și întregul nostru război este de-a aduna fiecare din noi, aceste părți și să ne reunim iar cu Dumnezeul nostru. Să încetăm a mai vrea (voia proprie). Acesta este un subiect foarte important pentru fiecare dintre noi.
Am putea să facem un exercițiu cu ceva ce are fiecare personal, un caiet aș spune. de 100 de file, de 300 de file, de 500 de file, oricâte ați pune tot ați mai vrea, ați multiplica, ați mai dori și alte caiete, alte file. Și doar am vrea. Așa cum am spus mai înainte, un dușman al nostru este diavolul. Care ne-a găsit în rai, ne-a indus gândul cel rău: „Pleacă de lângă Dumnezeu, nu te mai supune Lui. Fă-ți voia ta”. Și de vreme ce am avut libertatea, de-a alege, am ales acest rău. Celălalt dușman al nostru este lumea.
Nu oamenii care trăiesc în lume, ci gândirea lumească adică cea care-ți spune „fă orice vrei!” Ești liber, deoarece libertatea ne-a dat-o însuși Bunul Dumnezeu, să poți face tot ce vrei. Și prea mulți oameni aleg să trăiască după voia proprie. Nu iau în considerare niciodată nici voința superioară, nici voia lui Dumnezeu, îți spun: „Vreau, și fac orice îmi doresc”. Este alegerea lor. Nu îi împiedică nimeni să o facă. Să încerce, însă, lumea să trăiască așa: ceea ce-și dorește să nu mai dorească. Să nu dorească nimic altceva decât voia lui Dumnezeu.
Toată lumea aceasta cu toate aceste piedici pe care ni le pune, încearcă să ne facă și pe noi care vrem să facem voia lui Dumnezeu, să ne impiedice să o mai facem. De aceea spunem că lumea este un dușman. Nu ne referim la oameni, ci la pricinile păcatului, pricini care nu lasă voia noastră să meargă către Dumnezeu.
Cel mai mare dușman al nostru
Al treilea dușman și cel mai periculos este eul nostru. Noi de 30 de ani de când Gheronda a început ridicarea mănăstirii cu 5 monahii câte eram, acum suntem 21 cu ajutorul lui Dumnezeu, acest VREAU, încercăm să îl restrângem, să ne lepădăm de voia proprie, ca să nu dorim nimic altceva decât o voie pe care ne-o permite Dumnezeu. O singură voie ne-o permite Dumnezeu. Să-l vrem pe El.
”Să iubești pe Domnul Dumnezeul tău cu toată inima ta și cu tot sufletul tău și cu tot cugetul tău”. Aceasta ne spune prima poruncă. Și cel ce Mă iubește, păzește poruncile Mele”. Ne-a dat o poruncă; – continuă desigur, „și pe aproapele tău ca pe tine însuți”. Acestea două sunt poruncile lui Dumnezeu. Toate celelalte pe care le-a spus, servesc aceste două porunci. Toate celelalte sunt mijloace care ne ajută să păstrăm această iubire. Scopul nu sunt slujbele, mătăniile, posturile. Toate acestea Biserica noastră le-a stabilit și ni le-a dat – de vreme ce însuși Hristos ni le-a dat – ca mijloace, care ne vor conduce, către Domnul și către singurul scop al nostru. Care este să-L iubim pe Dumnezeul nostru cu tot sufletul, inima și cugetul nostru. Și ne spune și cum să facem acest lucru: „Cel ce Mă iubește, păzește poruncile Mele”.
Adică dacă Adam spunea în rai: „cel care-L iubește pe Dumnezeu, păzește poruncile Lui. O singură poruncă am. Să nu mănânc din acest pom..” Dacă ar fi păzit-o nu am mai fi fost niciodată alungați de acolo. Nu a păzit-o și am fost izgoniți din rai. De vreme ce a plecat Stăpânul, casa s-a distrus. Și astfel de atunci și până astăzi, omul umblă după voia proprie, către ceea ce dorește el însuși să facă. Și apoi vine Hristos, câteva secole mai târziu, cu compasiune pentru creația Sa iubită, spunând: ” Vă voi arăta cum să vă reîntoarceți (în rai)”.
Și cu puțin înainte de răstignire ce ne-a spus? A spus-o ucenicilor, dar prin aceștia ne-o spune nouă tuturor. – Pentru că, mică fiind, am învățat că Hristos îl iubește pe diavol ca și pe Maica Domnului am fost șocată De vreme ce El iubire este. Cum este posibil ca Hristos să fie altceva afară de iubire? Și ne-a arătat calea prin care să fim una cu El. „Mă rog ca toți să fim una”. Se roagă El, Dumnezeu, ca să fie una cu noi.
Ce putem face noi?
Acum să se gândească fiecare că, dacă îi cade un fir de păr din cap – precum a spus însuși Hristos – nu-l mai poate lipi la loc. Un fir de păr care este cel mai neînsemnat lucru pe care-l avem. Toate au valoarea lor, de vreme ce Dumnezeu le-a creat Dumnezeu ne-a plăsmuit. Însă ceea ce vreau să spun: dacă vezi un fir de păr pe jos, îl ridici să nu murdărească, nu pentru că ar fi valoros. Cu toate acestea nu știm câte fire de păr are capul nostru. Și din momentul în care L-am părăsit pe Dumnezeu, am suferit acest neajuns numit, voia proprie.
Aceasta este și cauza nefericirii noastre, a suferințelor noastre, a răutăților noastre. A tuturor tristeților pe care le simțim, a dificultăților. Acesta este motivul pentru care nu-L putem vedea pe Dumnezeu. Și cum aș putea să-L văd pe Dumnezeu dacă în fața mea văd tot ceea ce doresc? Voia proprie este în fața mea ca un zid, care nu mă lasă să-L văd pe Dumnezeu. Pentru că îmi văd propria-mi voie.
Un exemplu pilduitor
Am să vă dau un exemplu: Într-o zi au venit la Gheronda, un tată și-o mamă, care aveau copilul la un pas de moarte. Doctorii deja nu le mai dădeau nicio speranță. Fiind oameni credincioși, au alergat către Dumnezeu și l-au rugat pe Gheronda: “Părinte, vă rog, să mergem, să-L rugăm pe Hristos să facă o minune, că să-mi scape copilul. Moare. Ne-au spus și doctorii că doar o minune îl poate salva” Gheronda i-a dus în Biserică, și-a pus epitrahilul, a dat binecuvântarea, apoi a început trisaghionul: îl spuneau și părinții cu durerea lor. „Sfinte Dumnezeule, Sfinte tare…” ”Slavă Tatălui”.., „Tatăl nostru. Care ești în ceruri. Sfințească-se… facă-se voia …MEA“, spune Parintele. Bărbatul îl corectă. „Gheronda, „Voia Ta”. Dar Gheronda continuă de 3 ori cu ” Voia mea”. Și bărbatul și femeia sa, de 3 ori l-au corectat „Voia Ta”.
Atunci i-a întrebat: Dar nu mi-ați cerut să mă rog pentru copil să se facă bine și să scape? Îi comunic lui Dumnezeu voia noastră în acest moment. Dumnezeul meu facă-se voia noastră, să se facă bine copilul. Ce să-I spun „facă-se voia Ta, Doamne”? Și apoi să vă întoarceți la spital iar copilul să fi plecat din această viață? Sau să plece mâine, și-apoi voi să vă smulgeți părul din cap spunând: nu ne-a ascultat rugăciunea ce fel de Dumnezeu este acesta, care mi-a luat copilul? De ce mi l-a mai dat, de vreme ce mi l-a luat? Și iar de ce? Acestea i-au pus pe gânduri și au zis: „Gheronda, să spunem facă-se voia Ta, și dacă este voia Sa să se faca bine copilul nostru. Daca este voia Ta, să se facă bine copilul nostru.”
Să ne cercetăm pe noi înșine
Acest lucru pe care l-au pățit oamenii… Spunem de multe ori pe zi „Tatăl nostru” și voi laicii și noi monahii. Probabil nu reușiți să spuneți altă rugăciune, dar „Tatăl nostru” dimineață și seară sau într-un moment al zilei, îl spuneți. Prima rugăciune pe care o învață copiii când încep să vorbească este să spună „Tatăl nostru”. Spunem „facă-se voia Ta”. Și din generatie in generatie tot spunem doar dorințe, foarte multe dorințe avem.
Dacă se cercetează fiecare pe el însuși, – căci precum v-am spus la început nu am venit aici ca să vă recomand ceva sau să vă învăț -. Învăț și eu, așa cum v-am zis, de 30 de ani despre voia proprie. Și noi suntem sub ascultarea părintelui nostru care încearcă să ne învețe (tăierea voii), prin sinaxe, prin dialoguri, prin canoane și prin spovedanie. Doar aceasta urmărește. Să ne lepădăm de voia noastră proprie. Și ce să ne dorim? Doar un lucru: să fac voia lui Dumnezeu. Să păzesc poruncile Lui. Să păzesc ceea ce-mi spune Dumnezeu. Este singurul mod de a mă uni cu El. Dacă îmi doresc să mă reîntorc în rai, dacă doresc să mă unesc cu Dumnezeu, dacă spun că-L iubesc, trebuie să mă lepăd de toate voile mele.
Creșterea greșită a copiilor
Nu știu cum o percepeți d-voastră, dar mie-mi pare un munte. Pentru mine. Fiecare știe pentru el. Deoarece, le văd pe dragele mămici cu copii mici care vin la mănăstire, le putem întâlni oriunde: aici, afară, oriunde la muncă, la doctor, și spune biata mămică copilașului ei: „Ce vrei? Te întreb, ce vrei?” Și astfel de mici începe mama să ne cultive acest „VREAU”. Ce vrei să-ți gătesc? Dacă nu mănânci asta, îți voi prepara altceva. Dacă nu vrei să mergem acolo, atunci nu mergem. Nu vrei să vină aceștia acasă, atunci nu vor veni.”
Și tot de mititei sunt întrebați: „Cu ce dorești să te îmbraci?”. Îmi spun mame de copii mici cu vârste de 4-5 ani, că-și aleg cu ce să se îmbrace „Nu, nu vreau această fustă. O vreau pe cealaltă.” Și astfel de mici începem să ne construim voia proprie. Eu zâmbesc, dar le spun că nu peste mulți ani, (acești copii), se vor spovedi și vor spune: „sunt egoist și am voie proprie”. Și chiar mama noastră care ne adoră care și-ar da și viața pentru noi – acest lucru este incontestabil – tocmai ea nu știe că în acest mod construiește un zid între noi și Dumnezeu.
Bunicuțele, dragele bunici care-și iubesc nepoțeii, își canalizează iubirea ca să le ofere tot ceea ce doresc nepoții. Probabil, singurul moment când nu îi faci voia copilului tău este atunci când nu vrea la doctor. Niciunul dintre noi nu vrea la doctor. Nu vrea să fie vaccinat, nu vrea să ia pastilele, și altele, dacă ii dai ceva nu știu ce, dacă nu este dulce siropul, îl scuipă sau o aspirină.
O experiență din copilărie
Îmi amintesc când eram mică, că mama îmi dădea zahăr ca să iau aspirina, pentru că nu puteam altfel. Asta se întămplă pentru că este vorba despre sănătate, iar o mama pentru sănătatea copilului – așa cum am mai spus – dacă nu are un rinichi, mama i-l va da pe-al ei. Dacă are nevoie de o altă inimă, mama i-o va da pe-a ei. Probabil că este singura ființă care ar face acest sacrificiu. Știm toți acest lucru. Însă în timp ce face orice pentru trupul nostru, – și-ar da și viața pentru ca trupul nostru să fie sănătos – construiește între noi și Dumnezeu, voia noastră.
Și fără a știi nici ea, că de fapt ce și-a dorit? Și-a dorit să mă căsătoresc, să am o familie, să fac copii, iar apoi voi dori ca și copiii mei să facă același lucru. Îmi voi dori ca ai mei copii să își facă un rost, să aibă un loc de muncă bun. Vă spun că în fiecare zi ne sună la telefonul mănăstirii, pentru a ne ruga, pentru astfel de cereri. În 30 de ani nu ne-a sunat cineva să ne ceară să ne rugăm: „rugati-vă pentru mine, pentru că am o voință atât de puternică care mă împiedică să mă unesc cu Dumnezeu”.
Sfărâmarea stâncii
Voință care stă în picioare ca o stâncă. Aceasta stâncă este in fiecare din noi. Când veți face o introspecție, o veți găsi in față. Veți spune „Hristoase al meu, cum se va întâmpla asta?” Este suficient să ne dorim.
Primul lucru pe care trebuie să-l facem este să ne dorim, să punem stop propriilor noastre dorințe. Și căror dorințe să pun stop? Acelor dorințe – deoarece există dorințe pe care le poate vrea și Dumnezeu și eu – Sunt în acord cele două voi. Eu care am nevoie de terapie, îmi trebuie o terapie pentru a mă vindeca de acea voie.., – ca atunci când merg la stomatolog și dentistul începe să șlefuiasca dintele cu acea unealtă înspăimântătoare, dar salvatoare și găsește jos, tot mai jos toată caria dintelui pe care poate să ți-l salveze.
Doare, dar stai pentru că vrei să îți salvezi dintele – Tot la fel se întâmplă și cu voia proprie. Acestea pe care le doresc și le fac și sunt în acord cu voia lui Dumnezeu, nu mă vindecă de voia proprie. Noi trebuie să dărâmăm, să curățăm, aceste dorințe care ne aduc suferință (sufletească) – precum ne doare dintele, când ni-l șlefuiește dentistul -.
Un exemplu din mănăstire
Vă voi da un exemplu din viața noastră de mănăstire: După vecernie bem o cafea. Le spun de multe ori surorilor, când se întorc la trapeză și citim, să analizăm apoi lectura potrivit cu problemele noastre familiale. Pentru că și mănăstirea este o familie, cum este familia de acasă. Mai clar, mănăstirea este o familie duhovnicească, unită prin Hristos, pentru că de aceea ne-am adunat aici, că să devenim una cu Hristos. Nu pentru că eram verișoare sau prietene, nu ne cunoșteam înainte. Toate vrem să devenim una cu Hristos. Acesta este scopul nostru. De aceea am devenit maici. Și cu asta ne ocupăm. Nici măcar nu putem spune cuvântul exercițiu. Pentru că exerciții puteți face și dvs. Așa cum unuia îi place să alerge, altuia să înoate, altuia echitația, etc.
Și astfel practică fiecare după puterea lui sau după recomandarea doctorului -. La fel practică și sufletul viața noastră duhovnicească. Am făcut vecernia și paraclisul. Este un exercițiu, însă unul nedureros. Cel dureros este acel exercițiu despre care v-am vorbit mai înainte: să urmăresc ce vreau. Vreau să fie sănătos copilul meu… Ar putea să nu fie doar acesta, – pentru că în mod normal dacă îi spui unei mame, foarte greu ar accepta voia lui Dumnezeu- Și vorbesc despre femei care sunt din biserică, ce-L iubesc pe Dumnezeu. Dar cărora, când li s-a întâmplat acest lucru, nu-l pot gestiona.
Așa că le pun surorilor „vom bea cafeaua atât timp cât ne-o va trimite Domnul, dar nu ne vom lipi inima de cafea”. Adică dacă nu-mi beau cafeaua am probleme, precum spun unii: că nu s-au mai putut concentra, nu s-au trezit, nu pot să meargă la serviciu.. Și chiar dacă este vorba doar despre o mică plăcere, ne ține foarte ferm legați. Să fiți siguri, de asta. Nu o spun eu, o spun Sfinții Părinți.
Voința superioară
Zilele acestea împreună cu Gheronda, când înregistrăm frumoasele noastre întâlniri legate de Războiul Nevăzut ce ne-a ținut – eram exact, deloc întâmplător, la capitolele 1-13 unde se vorbește despre voință și care spune: „Încercăm ca voința noastră superioară, care trebuie să fie supusă voii lui Dumnezeu supusă unui singur lucru, precum dorești Tu, Doamne acest – Să Te iubesc -. Pe aceasta care caută voia lui Dumnezeu încearcă voia inferioară să o tragă de partea sa și să facă o singură voie. Este o încercare puternică și continuă. Și pentru că natura noastră, de atunci de când am fost izgoniți din rai ne înclină puțin către stânga, cădem mai ușor, decât ne ridicăm. Iubim voia proprie, dorințele noastre cărora ne-am dăruit inima.
În timp ce voii lui Dumnezeu nu ne-am dăruit încă inima. Și atunci inima noastră ce face? Ne trage către voia proprie – nu-mi place fasolea verde, dar dacă are alături un pește bun… – Așa precum spune Sfântul Nicodim Aghioritul: „fii atent la aceste dorințe foarte mici, care pot să nu fie păcătoase, care poate nu te despart de Dumnezeu” -de exemplu cafeaua, nu este un păcat – dar fii atent ca nu cumva această cafea a ta să nu-ți fure inima. Nu știu dacă mă înțelegeți. Vreau să spun, dacă nu poți trăi fără cafea.
Deci nu este vorba doar de dorința mamei care își vrea copilul viu, pentru că nu poate trăi fără el. Este vorba și despre aceste mici dorințe la care trebuie să fim atenți. De aceea vedem la familiile din vechime că nu întâmplător aveau mai multă credință. Ce ne-a furat, credința, iubirea față de Dumnezeu? Voia noastră proprie. Ne-a furat-o în rai prin năzuința de-a ne face voia. Prin neascultarea față de-o singură voie a lui Dumnezeu. Și (ca și atunci) în fiecare zi ne-o fură și în prezent.
Situația din trecut
În vechime familiile nu își doreau multe pentru că nu aveau multe opțiuni. Nu doreau încălzire, pentru că nu aveau. Nu doreau feluri de mâncare, pentru că nu aveau. Nu doreau multe haine, pentru că trebuia să meargă și să adune plantele potrivite, să le înmoaie în râuri, în ape. Pe frig, pe zăpadă, căutau apă. Apoi trebuia să le întindă că să nu mucegăiască.
Era un întreg procedeu până la războiul de țesut. Așa își făceau hainele. Și poate că aveau un rând de haine până când se uzau. Nu aveau pantofi, nu aveau mobilă, nu aveau casă cu multe dormitoare. Prin urmare ce să-și dorească? Chiar dacă ar fi vrut multe, nu puteau să le aibă, pentru că generația aceea nu avea mai nimic. Astăzi când vedem toate acestea în jurul nostru, pentru noi lupta aceasta cu dorințele a devenit foarte dificilă. Zidul voii proprii a devenit mult prea înalt.
Situația de astăzi
Cerințele s-au înmulțit foarte mult, sunt pretențioase, mult mai puternice, ca un granit, aș spune. Și în timp ce epoca noastră ne oferă atâtea materiale, din păcate în loc să ne facă un serviciu folosind lucrurile acestea, și să-ți spui: „pun hainele la mașina de spălat, îi dau drumul, iar eu merg, să citesc din Sf. Scriptură.” Adică dacă acestea nu ne-au adus mai aproape de Dumnezeu, utilizându-le să ne lepădăm de voia proprie sau măcar să aflu voia lui Dumnezeu să câștig timp, să-mi fac timp, folosind tot confortul și facilitățile pe care ni le oferă lumea de astăzi, ca să-mi fac timp să aflu voia lui Dumnezeu ca să împlinesc voia lui Dumnezeu.
Din păcate și tehnologia cât și celelalte facilități le folosim dar ne-am îndepărtat de Dumnezeu. Doar vrem și iar vrem. Și când întrebi pe cineva: ” Te rogi?” „Nu mai reușesc.” „Îl iubești pe Dumnezeu?” „Alerg și nu mai ajung. Mai târziu, când vor crește copiii”. Cresc copiii, apoi contiună acest „VREAU” pentru nepoți. Moare bunicul și bunica însă nicio vrere de-a mea nu a murit.
Necesitatea găsirii căii
Trebuie să găsim acestă cale (de lepădare a voii), pentru că într-o zi cu toții îl vom vedea pe Dumnezeu. Iar noi cei prezenți aici, cunoaștem acest lucru. Νu este numai cea superioară, este și mersul la slujbă, să citesc, pentru că acolo vom descoperi voia lui Dumnezeu, în lectură. Din păcate ne-au indus în eroare prin televizoare, prin internet. Există și o bună utilizare a internetului, ca de exemplu acum cei care nu au putut să vină la slujbă au urmărit-o măcar prin internet – doarece există oameni care nu pot participa, fie din motive de sănătate, fie profesional pentru că lucrează.
Da, există o bună întrebuințare a tuturor lucrurilor, doar să le folosim pentru a ne limita voia proprie, ca să aflu voia lui Dumnezeu pentru că s-a scurtat timpul meu, trebuie să îl vreau doar pe Dumnezeu, trebuie să-L iubesc doar pe El. Vedeți câte case s-au construit, și iată, de la un cutremur au rămas frații noștri fără adăpost. Zilele trecute cu focul din Mati au ars casele, au ars și oamenii. Vedeți, deci, că această viață este aproape nimic. Eu nu știu când au trecut 57 de ani pe care-i am. Nu știu când au trecut. Și mă străduiesc să reușesc, trebuie sa reușesc ca aceste dorințe să devină doar una.
Egoismul mascat
Nu pentru că nu reușim să le biruim pe toate, trebuie cu ajutorul Sfintei Scripturi, cu sfatul Părinților, când mărturisesc că am voie proprie (egoism) – vreau că soțul meu să se poarte bine cu mine, vreau că ceilalți să-mi vorbească frumos. „Uite cât efort am depus că să fac curat în biserică, să nu imi spună Părintele „bravo?”. Aici slujesc stând în picioare la racla moaștelor atât de multe ore, la lumânări și așa mai departe. Să nu mă laude?” Și poate nu îl călcăm pe celălalt în picioare pentru a-i lua locul, dar vedeți: voința noastră rațională s-a dus deja către cea inferioară și vrem ca celălalt să îmi vorbească frumos, să mă laude, să-mi spună „bravo”, să mănânce din desertul pe care i l-am pregătit și să îmi spună „ce desert gustos!”
Vrem să fim lăudați, să fim respectați. Vreau ca celălalt să mă respecte. Vreau că soțul meu să mă trateze așa (cu respect, laude). Îmi doresc că al meu copil să meargă la biserică, să fie un copil bun, să se împărtășească. Vreau ceva rău? Atenție însă, lucrarea voii proprii în sine este o cădere a omului, pentru că Dumnezeu ne spune: „Eu mă voi îngriji de toate, tu doar iubește-Mă”, iar noi ce-I spunem? „O, Hristoase al meu, de vreme ce-l vezi pe copilul meu că se răzvrătește, pe bărbatul meu că se comportă astfel cu mine. Să nu mă rog, să nu merg la o mănăstire, să spun să se roage ca soțul meu să se îndrepte? „Dar eu doresc să mă iubești pe Mine și Eu mi le asum pe toate” asta ne spune Dumnezeu, ne-a luat pe toți în grija Sa. Și noi i-am promis „Pe Tine te voi iubi”.
(Ne)recunoașterea lui Hristos
Să mergem la taina botezului – ne-am afierosit Lui, suntem ai Lui – iar El ne asumă într-un mod absolut, nu pentru că are nevoie de noi, ci pentru că noi avem nevoie de El este singura noastră șansă (de mântuire). Dacă nu ne lepădăm de voia noastră proprie nu-L vom putea vedea pe Dumnezeu. Fariseii și cărturarii de atunci de ce oare nu L-au recunoscut pe Hristos? Pentru că voiau pe Mântuitorul poporului lor. Aveau propria lor voie legată de profeții. Nu au confruntat profețiile cu mintea luminată. Deoarece o minte luminată nu vrea să-și facă voia proprie, nu are nicio dorință egoistă.
Și L-a recunoscut pe Hristos, o desfrânată care a avut 5 bărbați. Samarineanca, sfânta Fotini. Și ii S-a descoperit acesteia, nu acelora care știau legile Sale pe de rost. Oare vă imaginați de ce? Pentru că se pare că acest suflet, poate că desfrâna cu trupul dar nu avea nicio o dorință egoistă în sufletul ei. Doar aștepta ca un om simplu venirea Mântuitorului despre care au vorbit Profeții. Nu avea un plan despre cum vrea ea să fie Mesia, doar aștepta. Noi așteptăm voia lui Dumnezeu cu iubire, cu venerație, cu încredere.
Efectele necredinței
Copilașul de acolo nu are nimic împotrivă dacă bunicul lui îl va duce acasă, îi va da să mănânce, dacă îl va duce la doctor, dacă îl va ocroti. Noi din cauza necredinței noastre, vânăm locuri de muncă (bune), lucrăm și duminicile și în sărbători. Ne deschidem si magazinele duminica pentru că nu avem încredere în Tatăl nostru care ne-a dat 6 zile în care să muncim și care îți spune că în ziua a șaptea să-L iubești și să-L cinstești pe Domnul Dumnezeul tău. Este ziua Domnului tău. Nici măcar acest lucru nu-l facem. Postul.
Ne-a spus Dumnezeu să postim așa cum crede fiecare, iară voia (liberă). În toate lucrurile este voință și în virtuțile pe care le practicăm și ceea ce practicăm în acord cu voia lui Dumnezeu. Practicăm ce ne dorim, ce ni se potrivește. Dacă cineva iubește milostenia va merge cu bucurie aici la pangar sau la preot, va dona pentru o pictură -pentru că văd că și dvs. ca și noi aveți nevoie de ajutor pentru pictura bisericii- cel care dorește și care iubește și-a învățat de mic să ofere, va merge către milostenie. Altul va merge către altă virtute și așa mai departe. Altcineva va face 1000 de metanii.
Dovada iubirii lui Dumnezeu
Dar avem nevoie doar de un singur lucru. Să-L iubim pe Dumnezeul nostru și îi vom arăta acest lucru atunci când păzim poruncile Sale și îl dorim doar pe El. Doar această dorință vrea El s-o avem. Toate celelalte – deoarece văd că timpul meu mi pare că se termină – în concluzie toate celelalte dorințe trebuie să le lepădăm și să practicăm în mod constant voia lui Dumnezeu.
Să spunem duhovnicului nu numai păcatele -am mințit etc.- dar și dorințele mele, că văd în mod constant că inima mea se mișcă spre ceva, chiar de acest lucru către care se mișcă este bun, trebuie să lepăd voia mea și să pun în loc ceea ce vrei Tu, Dumnezeul meu. Eu să nu doresc nimic. Dacă practicăm această tăiere a voii, până la urmă vom reuși.
Să nu ne temem
Și știți că în această situație, o spune și Sfântul Nicodim Aghioritul: „NU te teme.”- să zicem această mamă care era într-o dilemă, va spune ” cum să nu mă rog pentru a se face bine copilul meu? Ce-mi spui acum?” -Ei bine, sfântul ne spune: „Nu te teme să te străduiești ca pe toate să le lași în grija lui Dumnezeu. Spune-I, „facă-se voia Ta”, spune-o cu încredere. Se poate ca natura noastră umană să ne facă să ne îndoim, să ne fie frică – dar dacă vrea să mi-l ia (copilul) – însă trebuie să ai încredere în El. Ai încredere în Dumnezeu! Și Preasfânta noastră Maică și-a pierdut fiul când era mic. Dar oare l-a pierdut? Niciodată omul nu se va rătăci mergând după voia lui Dumnezeu.
Ne temem pentru că credem că voia noastră este mai bună și mai ocrotitoare pentru copiii noștri, suntem plini de voia noastră proprie. De aceea nu ascultă copilul când îi spui: „Mergi la biserică, mergi să te spovedești, mergi să te împărtășești” Pentru că este voia ta. Nu ai lăsat dorințele tale în mâinile lui Dumnezeu, ca El să vină să Se descopere în sufletul copilului tău. Trebuie să ne lepădăm de dorințele noastre pentru ca în locul acestor nenumărate și multe dorințe să stea Hristos.
NU există altă cale
Nu există altă cale, frații mei. Noi am căutat (această cale), și nu doar noi, în orice mănăstire ați merge și veți întreba: „- Ce faceți aici? -Asceză vor spune. -Ce Asceză? – Facem ascultare” – Poruncă: „nu bea cafea!”, dacă te superi căci fiecare își cunoaște inima, deci dacă te superi înseamnă că ți-a acaparat inima această cafea mică (această mică dorință). Tot la fel se întâmplă și dacă mai marele tău te subestimează, nu îți spune că ai făcut bine, nu te laudă, îți spune altceva și așa mai departe.
Și simți în interiorul tău ο tresărire: „iată, nu mi-a spus nimic și am făcut o treabă atât bună” Această este tot o dorință, aceea de a fi lăudat. Și ne spune Sfântul Nicodim: – nu trebuie însă să ne descurajeze ceea ce ne spun marii noștri sfinți precum Sfântul Nicodim – însă, din păcate, frații mei, spune: „Când vei sluji acestor mici voințe, ele te vor târî în greșeli foarte mari și te vor conduce la o neascultare foarte mare față de voia lui Dumnezeu”.
Acestea le-am avut de spus pentru ziua de azi din dragoste pentru dumneavoastră. Însă acest subiect nu se încheie, oricât am sta aici de vorbă. De aceea vă invităm și la mănăstire, să discutăm pe aceeași temă. Fiecare trebuie să facă o călătorie interioară, către sinele său. Și știți, Hristos prin taina botezului a venit în noi și locuiește în inimile noastre. Noi suntem ai Lui, avem pecetea Lui. Suntem ai Lui și de aceea suntem foarte fericiți.
Să fim recunoscători
Pentru că Dumnezeu ne-a dăruit această cinste – am fi putut să ne naștem într-un alt popor – de aceea a spus Gheronda Iosif și toți ceilalți sfinți: „Mulțumesc părinților mei, lui Dumnezeu că m-am născut din părinți eleni și părinților mei că m-au dus la biserică și m-au băgat în cristelniță să mă botez, -deoarece și pe aceasta cândva ar putea să ne-o ia. Până acum Dumnezeu a îngăduit -. Și au vrut să fim una -vreau ca ai mei copii să fie uniți cu Dumnezeu, merg să îi botez – Aceasta a fost prima dorință a părinților noștri de aceea îi cinstim și le mulțumim pentru că ne-au unit cu Dumnezeu.
Conștiința vinei
De aici încolo, de toate celelalte pe care le-am făcut (după voia proprie) noi suntem vinovați. Hristos S-a sălășluit în interiorul nostru și este în inima noastră a tuturor, să nu vă îndoiți de acest lucru. L-am primit în inima noastră prin taina botezului. Călătoria pe care-o facem în interiorul nostru și care ne spune că sufletul omului este un abis și, da, este un abis. Această călătorie spre interiorul nostru care ar putea să ne ia întreaga viață, o facem pentru a sparge zidul acesta care există între noi și Dumnezeu și pentru a mă întâlni cu Dumnezeul meu care sălășluiește în mine.
Și mi S-a dăruit, Îl am în mine, doar că această voie proprie ne desparte, așa acum în trecut oceanele îi separau pe emigranții noștri și când se întâlneau pe corăbii, apoi în porturi se reuneau se îmbrățișau și mama își îmbrățișa copilul, soția își îmbrățișa soțul, tatăl pe fiul sau și așa mai departe. Această reuniune, îmbrățișare este (dorința) să fim una. Vom fi una cu Dumnezeul nostru, atunci când vom nărui din interior egoismul nostru, când vom lepăda fiecare voință proprie.
O singură voință
Nu trebuie să avem alte dorințe, ci să rămână o singură voință: „Dumnezeul meu, pe Tine te doresc și cred în Tine, pentru că de vreme ce eu și Tu, una suntem, este imposibil ca Tu să nu îți asumi, așa cum mi-ai promis că toate acestea pe care le ști în autocunoașterea Ta și cu atotluminarea Ta, că trebuie să le preiei. Și imediat Dumnezeul nostru le preia de la noi. Noi suntem problema, frații mei. Să vă rugați pentru noi, să dărâmăm acest zid în cele din urmă.
Când ne va chema aproape de El, aceia care s-au lepădat de ei încă din lumea aceasta, precum sfinții noștri, care au trăit viața paradisiacă încă de aici și de aceea ne spune „Jugul Meu este ușor”. Cum adică ușor, de vreme ce este jug? Pe deoparte ne spune că este jug, iar pe de altă parte ne spune că este ușor, Da, este un jug atât timp cât am voie proprie și mă lupt cu egoismul meu, cu mine însumi. Când mă voi elibera de cătușele mele, cad lanțurile, cad voințele proprii, rămân eu și Acesta pe care-L ador, Dumnezeul meu. Ce este mai minunat de cât acest lucru?
Va doresc tuturor să ne unim în acest fel cu Dumnezeul nostru și să-L vrem doar pe El. Doresc ca și noi și voi și toți oamenii pentru care s-a vărsat sângele cel sfânt al Sau, să ajungem să fim una cu El. Amin! Va mulțumesc!
Pomelnice online și donații
Doamne ajută!
Dacă aveți un card și doriți să trimiteți pomelnice online și donații folosind cardul dumneavoastră, sau/și să susțineți activitatea noastră filantropică, inclusiv acest site, vă rugăm să introduceți datele necesare mai jos pentru a face o mică donație. Forma este sigură – procesatorul de carduri este Stripe – leader mondial în acest domeniu. Nu colectăm datele dvs. personale.
Dacă nu aveți card sau nu doriți să-l folosiți, accesați Pagina de donații și Pomelnice online .
Ne rugăm pentru cei dragi ai dumneavoastră! (vă rugăm nu introduceți detalii neesențiale precum dorințe, grade de rudenie, introduceri etc. Treceți DOAR numele!)
Mai ales pentru pomelnicele recurente, vă rugăm să păstrați pomelnicele sub 20 de nume. Dacă puneți un membru al familiei, noi adăugăm „și familiile lor”.
Dumnezeu să vă răsplătească dragostea!
53 Comment
Dac-ar fi dupa ce zice Maica, ar trebui sa se scoata rugaciunile de cerere din Cartea de rugaciuni, lucru care mi se pare absurd.
Si Sf. Porfirie kavsokalivitul ne indeamna sa nu ne rugam lui Dumnezeu sa ne faca bine, ci buni si doar in cazuri de adanca suferinta sa cerem alinare. Iertare! Doamne ajuta!
Cred că aveți dreptate… Și la Sfânta liturghie sunt ectenii de cerere (…..de la Domnul să cerem…) . Așadar nici Sfânta liturghie nu ar trebui să fie valabilă?!
Nu vorbim de extremisme aici. Rugăciunea cea mai puternică este „Doamne Iisuse…” care nu are multe cereri în ea. Vezi pentru o analiză extensivă aici: https://www.chilieathonita.ro/2021/07/21/parintele-teologos-despre-rugaciunea-lui-iisus/
Vai de cel prin care vine sminteala zice Domnul ! Pentru a ajunge la rugaciunea calitativa, trebuie sa treci prin rugaciunea cantitativa. Nu este vorba de „cea mai puternica rigaciune”, ci sa fii cu gandul 100% la rigaciune. Cand ajungi la rugaciunea inimii poti zice si rugaciuni scurte de cerere ” Doamne ajuta-ma!. Doamne nu ma lasa!
Ai grijă că opinia ta este tendențioasă și contrazice învățătura Sfinților Părinți. La cine te referi că aduce sminteală? Este mult mai dificil să fii cu gândul 100% la rugăciune pe rugăciuni liniare. Dacă nu ai experiența a ceea ce vorbești – și este clar că NU ai experiența – te rog frumos nu înșirui citate pentru a induce oamenii în eroare. Dincolo de asta enunțul tău referitor la rugăciunea inimii arată că nu ai ajuns acolo.
Nu asta zice maica. Zice că rugăciunile de cerere sunt o treaptă inferioară, după cum și sunt. Dincolo de Sf. Porfirie vezi și Sf. Paisie precum și starețul acestuia, p. Tihon. Este o poziție foarte bine știută în Biserică. Chiar p. Tihon zicea „’Doamne miluiește!’ valorează o drahmă pe când ‘Slavă Ție, Doamne!’ 100 de drahme”
Nu am avut de unde sa aflu cum se roaga un duhovnic cu experienta. As fi dorit sa stiu mai ales la cele particulare cam ce zice. Eu de pilda folosesc Cartea de rugaciuni unde sunt rugaciunile incepatoare si apoi cele care se rostesc seara si dimineata. La sfarsit mai zic si unele scurte de cerere.
E, atunci te rog nu (mai) comenta aici cu sentințe pline de siguranță după mintea ta, mai ales judecând pe alții de sus, că duci oamenii în eroare.
Este o recomandara sa zici rugaciunea inimii in forma „Doamne, Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluiește-mă pe mine păcatosul!” ori forme scurte legate si de respiratie, insa nu e un „must” si nici nu poti s-o zici permanent. De exemplu atunci cand treci strada, trebuie sa fii atent la masini, ci nu la rugaciunea inimii. Chiar si IPS Daniel spunea intr-o cuvantare ca Sfiintii parinti aveau diferite forme de rugaciune a inimii.
Deci remarc că te contrazici relativ la celelate răspunsuri ale tale. Ai acceptat la faptul că rugăciunea lui Iisus este recomandată. Asta e bine. Dincolo de asta, este greșit să se numească „rugăciunea inimii” rugăciunea lui Iisus. Ți-am mai spus că faci multe greșeli. Rugăciunea inimii este o stare specială a rugăciunii lui Iisus în care această rugăciune se spune permanent în inimă. Asta o face harul și nu tu. Încă o contradicție în câteva propoziții. Te rog frumos lasă-te de lucrurile acestea că mergi pe căi greșite. Este evident că nu ai experiența practică a ceea ce vorbești. De asemenea ești și para-logic. Faptul că diferiți sfinți aveau diferite forme de rugăciune nu are importanță în discuția noastră. Îți recomand ca înainte să comentezi cu încredere în probleme pe care nu le cunoști, să stai într-o mănăstire unde se practică rugăciunea lui Iisus aproximativ 10 ani (eu sunt în astfel de medii de mai bine de 20) și vino să discutăm după aceea.
Ma rog pentru tine sa capeti mai multa inteleptiune si smerenie.
Exemplu mai clar de sminteala a ta rapunzand unei intrebari din 17 iulie 2022: Pe pomelnic e greșit să trecem persoane botezate ortodox, dar care nu practică (ex: fumători, cei necununați etc.)și care nici nu intenționează să schimbe ceva la ei, dar care ne sunt rude?
Nu e greșit. Din contră. Aceștia au mai multă nevoie de rugăciune decât ceilalți, chiar dacă toți avem nevoie de rugăciune.
Raspunsul corect era: Cei necununati nu se pot pomeni la Sfânta Liturghie.
Total fals. La liturghie se pomenesc toți ortodocșii pentru că la proscomidie se pomenesc „întru unitatea credinței”.
Dincolo de greșelile pe care le faci, ești foarte agresiv și faci atacuri la diferite persoane, lucru care arată duhul tău care este departe de iubirea lui Hristos și deci nepermis aici. Îți voi șterge toate comentariile în care înjosești persoane.
Cei de la Schitul Lacu, mai cititi fiind, mi-au spus acelasi lucru. Parintele Cleopa, care dupa mine este un Sfant, spune mai jos acelasi lucru. Nu poti uni cu Hristos pe cineva necurat! Deci trebuie mai intai sa se curete. „Nimic necurat nu va intra in Imparatiatia Cerurilor”
Parintele Cleopa:
„De aceea nu putem pune la Sfânta Liturghie pe cei beţivi, pe cei ce înjură,
pe cei ce trăiesc necununaţi, pe sectari, pe cei ce se sinucid. Pentru că acea părticică care se scoate
reprezintă faţa acelui suflet.
Aceste părticele se sfinţesc la Sfânta Epicleză, prin invocarea Duhului Sfânt şi, la sfârşitul
slujbei, după ce s-au pus în potir partea cu Iisus, se zic cuvintele: „Plinirea potirului credinţei
Duhului Sfânt”, apoi se pun şi părticelele ce se scot pentru credincioşi. În Sfântul Potir este Trupul şi Sângele lui Hristos viu.”
Pe părinții de la Lacu îi cunosc foarte bine. Eu sunt de la Schitul Lacu. Citește toată istoria Bisericii și vei vedea că se separă de Biserică numai pe motive dogmatice, de credință, după cum tu însuși citezi. Nu și pe motive de păcate opritoare de Sfânta Împărtășanie. Aceste păcate opresc pe om de la Sfânta Împărtășanie – NU și de la pomenire. Atunci unde am ajunge? Părintele Cleopa a avut mai multe erori datorită faptului că el s-a nevoit de unul singur, hăituit de securitate prin munți.
Am aa mai intreb si alti duhovnici sa vad ce-mi raspund.
Totusi Parintele Cleopa a gasit o solutie, cea soborniceasca:
„Preacuvioase Părinte Cleopa, pentru cei ce au murit nespovediţi,
se mai poate face ceva?
Care au murit nespovediţi şi neîmpărtăşiţi toată viaţa, nu mai au legătură
cu Biserica. In fundul iadului se duc. Dacă vezi că au murit necununaţi, care
au trăit necununaţi, sau cei ce mor nespovediţi şi neîmpărtăşiţi de ani de zile,
nu mai poţi să te rogi pentru ei. Dacă au trăit în preacurvie nu poţi să-i uneşti
cu Biserica!
Dar ştiţi cum îi mai poţi ajuta? Cu un pomelnic sobornicesc. Biserica
noastră, aşa a rămas cu tradiţia de la apostoli, se roagă în două feluri: soborniceşte
şi nominal. Aţi văzut preotul, cînd începe după „liturghia celor chemaţi”?… Să
le descopere lor Evanghelia dreptăţii…. Să-i unească pe dînşii cu Sfînta sa
sobornicească şi apostolească Biserică…
Pentru cine se roagă atunci Biserica? Pomeneşte pe cineva? Se roagă
pentru evrei, pentru turci, pentru chinezi, pentru toate popoarele lumii, să le
descopere Dumnezeu Evanghelia dreptăţii.
In felul acesta se face, am găsit scris, pentru cei care mor nespovediţi de
multă vreme sau în păcate de moarte. Dacă ştii ce preot l-a botezat, şi-i mort,
pui preotul acela; şi ce preot l-a cununat, dacă a fost căsătorit, dacă-i mort; şi
naşii lui de botez; rudeniile spirituale. Ii pui pe aceia, fără să-i pui numele la
acesta, şi zici: „şi cu tot neamul lor cel adormit”. Aici intră şi el, că este botezat
şi este fiu duhovnicesc al lor.
Aşa se poate face pomelnic pentru acei ce trăiesc toată viaţa necununaţi,
nespovediţi, neîmpărtăşiţi sau în alte păcate grele. Putem să-i punem pe aceştia,
dar fără nume, soborniceşte. „
Ioane, nu te ascunde sub diferite pseudonime. P. Cleopa greșește aici, ți-am spus. Zice: „Care au murit nespovediţi şi neîmpărtăşiţi toată viaţa, nu mai au legătură cu Biserica. In fundul iadului se duc.” – de exemplu Sf. Ioan Botezătorul a fost nespovedit și neîmpărtășit toată viața. Sper că nu susții că Sf. Ioan Botezătorul este în fundul iadului. Hai să nu ne erijăm în dumnezei și să-i judecăm pe oameni. Liniștește-te.
Ok. Parinte, probabil Teologos, nu stiu, multumesc frumos pentru cuvintele de folos impartasite din experienta Dvs. si-mi cer iertare !
Doamne ajuta!
Sărutăm dreapta Părinte!
Vă rog să mă iertați că îndrăznesc dar astăzi am primit
un gând pe care aș dori să vi-l împărtășesc.
Tot Mântuitorul nostru are și Rugăciunea liniara dar și circulară…Nu îndrăznesc să spun eu ce a spus Domnul nostru Iisus Hristos ca să nu stâlcesc Frumosul Cuvântului!
Toată Frumusețea Cuvântului Lui Dumnezeu și Sfaturi Minunate găsim în Noul Testament!
Dar noi punem întrebări și nimic nu învățăm!
Toată viața noastră este o lălăială…
Măicuța Domnului să vă ocrotească și să vă întărească in Cuvânt ca să fim și noi luminați prin dragostea care ne-o dăruiți!
Ajută ne pe noi Doamne să fim copii Tăi și tot pământul să fie Rai așa cum Toate Mănăstirile și Bisericile ortodoxe Îți sunt!
Vino Doamne!
Și inima mea să fie
Casa Ta in Veșnicie!
Nu va complicati. Tineti doar de duhovnicul Dvs pe care l-ati ales si mergeti doar pe ce va spune el, fiindca va cunoaste mai bine bine in urma marturisirilor. Aici pe internet nu va puteti vindeca , ba din contra, va puteti si tulbura daca n-ati citit ceva mai mult, deorece puteti primi si raspunsuri contradictorii, cum e de pilda discutia de mai sus in cazul Parintelui Cleopa, care dupa mine fiind un adevarat traitor, avand experienta si de pustie, citind mult, avand Har de la Dumnezeu nu putea sa spuna prostii.
Referitor la rugaciune, ca sa-ntelegeti mai bine, va dau o intamplare cu Parintele nostru Paisile Olaru:
„La părintele Paisie Olaru a venit o femeie să se spovedească. Ea l-a întrebat:
-Părinte, cum o fi cu mântuirea mea? Eu nu ştiu multe rugăciuni pe de rost, pentru că nu am fost dată la şcoală şi nu ştiu să citesc.
Părintele a întrebat-o:
-Şi nu te rogi?”, la care ea a grăit:
-Mă rog, cum să nu mă rog.
-Şi cum te rogi?.
-Uite cum mă rog. Atunci când mătur prin casă zic în mintea mea: “Doamne, curăţeşte sufletul meu, cum curăţ eu gunoiul din casă”. Atunci când spăl rufe spun din nou: “Spală, Doamne, negreala păcatelor din inima mea, ca să fie frumoasă, aşa cum e o rufă curată şi spălată”. Când fac orice alt lucru spun aceleaşi cuvinte”.
Femeia l-a întrebat în final:
-Părinte, o fi bună rugăciunea asta?”, iar părintele Paisie i-a spus așa:
-Numai aşa să te rogi toată viaţa de acum înainte!.”
Bogdaproste pentru sfat!
Dumnezeu cu mila cu noi toți!
Extraordinar cuvant, extrem de util, ne pune in fata o oglinda sa ne vedem fiecare cum suntem si cum ar trebui sa fim; e cuvant viu, izvorat din lupta duhovniceasca cu sine de zeci de ani a maicii si din experiente de viata la care a fost martora directa, nu rezumat din diverse lecturi
Multumesc frumos pentru aceasta postare minunata!!
Da – total de acord. Maica Monica este fenomenală!
Etraordinar, te face sa vezi si din alt unghi!
Doamne ajuta parinte!
Frumos, dar greu cuvant! Inteleg ca trebuie sa avem grija la acele mici dorinte, care la o privire superficiala par nevinovate, dar care atunci cand ajungem sa ne lipim de ele, pot pricinui mari probleme, de natura duhovniceasca, si de asemenea ca trebuie sa incercam sa ne taiem voia in lucrurile mici, pentru a putea ajunge sa ne taiem voia in lucrurile mari. Dar ce nu inteleg, este, de ce a zis Maica Monica, ca atunci cand ne dorim ca copiii nostri sa mearga la biserica, sa fie copiii buni, sa se impartaseasca, sau cand ne dorim ca sotul/sotia sa se indrepte poate fi vorba de un egoism mascat. Se refera cumva la faptul ca noi ne rugam ca Dumnezeu sa faca lucrurile astea, fara ca noi sa fim exemplu pentru ei, sau fara ca noi sa facem nimic?
In alta parte spune Maica Monica, ca prin faptul ca le dam posibiltatea copiilor sa aleaga cu ce se imbraca, sau ce sa mananca nu facem altceva decat sa le construim voia proprie, construind in acest fel un zid intre copil si Dumnezeu. Dar oare daca nu le dam deloc voie sa aleaga, si tot timpul le impunem voia noastra, la adolescenta nu vor fi usor de manipulat? In sensul ca daca le va zice cineva din anturajul lor, sa faca stiu eu ce lucru nepotrivit, ei il vor face fiind obisnuiti sa faca ce li se spune?
Vă rog să mă iertați că îndrăznesc…dar nu pot sa tac din dragoste…Poate ajută un pic experiența mea de mamă tânără la minte dar bătrână la trup!
Am descoperit cât este de greu să fii un părinte bun (adică aspru și atent in tot ce înseamnă duhovnicesc dar fără a fi fanatic…foarte grav ..) și să dorești tot ce este mai bun pentru copilul tău.Sa l simți, să-l vezi… că iubește pe Dumnezeu!
Este un dar de la Dumnezeu să fii credincios încă din fașă!
Dacă îi răsfățăm,copii fără voia lor incep prin a-și impune voia…tot de la sfânta masă… adică MARUL!
Pregăteam masa cu dragoste și eram fericită că eu sunt mamă…
Dar primeam întotdeauna mofturi și înfumurări…la MASA!
Este complicat …nu poți să obligi să mănânce!
Atunci când am fost sigură că este VOIE PROPRIE i-am spus cu durere in suflet,,asta avem,asta măncam ” Eu ca mamă doresc să fie un supravetuitor copilul meu
Viața este plină de capcane începând de la gustul mâncării până la dorințe de genul,,luna de pe cer”.De asta trebuie să L iubim pe Dumnezeu mai mult (nu ne cere niciodată mai mult decât putem duce) și pe aproapele ca pe noi înșine (eu doresc mânuirea…asta doresc și la copilul meu și la toți)
Asta mă obligă să fiu un bun exemplu cu mila și ajutorul Bunului Dumnezeu!
NIMIC FĂRĂ DUMNEZEU!
FRUMOȘI ȘUNT ÎNGERII TĂI DOAMNE!
Toți dorim binele, să ne fie ușor în viață!
Fără Dumnezeu nimic suntem , nimic avem și nimic primim de la copii noștri (chiar de le dăruim și luna de pe cer)!
Eu așa gândesc și de am supărat pe cineva cer iertare!
„Asta mă obligă să fiu un bun exemplu cu mila și ajutorul Bunului Dumnezeu!”
Deja ati ajuns la nivel de mandrie !
Dragă frate întru Hristos!
Pentru Numele Domnului nostru Iisus Hristos te rog să nu mai fii mânios!
Tot mândrie este … și suntem negri…
Eu nu sunt lumină dar nădăjduiesc să mă aflu în Lumina Bunului Dumnezeu să pot înțelege imediat când greșesc!
Eu cer la Dumnezeu să pot fi un exemplu pentru copilul meu…nu văd unde greșesc!
Sunt și rugăciuni de mulțumire înaintea ÎNGERULUI PĂZITOR, înaintea Sfinților din ziua în care noi am fost fericiți!
Fericirea, împlinirea este de la Dumnezeu!
Nodul în papură este de la altcineva care se află tot în PLANUL LUI DUMNEZEU!
Vă rog să mă iertați!
Vă rog să mă iertați!
Vă rog să mă iertați!
Eu sunt o mare păcătoasă!
Probabil ca n-am înțeles eu ce a vrut sa spună măicuța, dar cu ce am înțeles nu sunt deloc de acord. O fi potrivit pentru viața în mănăstire ce zice ea, dar mi se pare un pic exagerat pentru persoanele care nu au depus voturile monahale.
Dacă ar fi aşa cum zice măicuța, atunci rugăciunea domnească s-ar fi limitat la „Tatăl nostru, Care eşti în ceruri, sfințească-se numele Tău. Vie împărăția Ta. Facă-se voia Ta, precum în cer aşa şi pe pământ.” și gata. De ce ne-am mai dori și pâine dacă ajunge sa ne dorim doar voia lui Dumnezeu? Iar Domnul nostru Iisus Hristos s-ar fi limitat în gradina Ghetsimani la „precum Tu voiești” și nu ar fi zis înainte si „de este cu putință, treacă de la Mine paharul acesta! Însă nu precum voiesc Eu”.
Renunțarea la tot ce dorim, gândim…. mă duce mai degrabă cu gândul la practici de pe alte meleaguri (Buddha, Nirvana….), la spălarea pe creier…
Eu cred ca este o diferență foarte mare intre a nu ne mai dori nimic și a pune voia lui Dumnezeu deasupra a tot ceea ce ne dorim noi.
Nu cred ca a înțeles bine măicuța ce a făcut acel părinte acela. Părintele și-o fi dat seama ca părinţii risca sa pice în depresie, cârtire și a reamintit părinților ordinea priorităților (mai întâi voia lui Dumnezeu și apoi restul, nu DOAR voia lui Dumnezeu). Chiar nu cred ca acei părinţi greșeau având „nerușinata” dorință de a-și vedea copilul sănătos și în viața, când de fapt ei ar fi trebuit să-și dorească DOAR voia lui Dumnezeu. Cum sa nu te doară pentru copilul tău și cum sa nu-ți dorești sa-l salvezi, ci sa stai calm, acceptând liniștit orice s-ar întâmpla? Nu se poate aşa ceva. Domnul nostru Iisus Hristos l-a înviat pe fiul văduvei din Nain, I s-a făcut mila de săraca mama și nu i-a ținut morala despre cum nu știe sa aprecieze voia lui Dumnezeu cu fiul ei… Si Maica Domnului plângea la cruce pentru Fiul ei, ea care a zis „Iată roaba Domnului. Fie mie după cuvântul tău!”, ea care știa mai bine decât oricine sa accepte voia lui Dumnezeu.
„Căutați mai întâi împărăția lui Dumnezeu” si nu DOAR împărăția lui Dumnezeu. „Căutați mai întâi împărăția lui Dumnezeu” și în felul asta nu trebuie sa va mai îngrijorați pentru dorințele normale ale vieții (nu pentru dorințe păcătoase). Mi se pare normal sa nu neglijam voia lui Dumnezeu pentru grijile lumii acesteia. Mi se pare normal sa acceptam cu mulțumire și fără cârtire când devine clar ca voia lui Dumnezeu nu e ce ne doream noi. Mi se pare normal sa ne ducem crucea data de Dumnezeu cu mulțumire, știind ca aşa e cel mai bine în final pentru noi și pentru toată lumea. Dar asta nu înseamnă ca dintr-o data nu ne mai dorim ce ne doream și primim necazul cu veselie . Cum sa nu-ți mai dorești dintr-odată nimic și sa dorești doar ceva ce în mare parte nici nu poți sa cunoști/înțelegi (voia lui Dumnezeu cred ca o poți cunoaște doar parțial și progresiv, nu toată și deodată).
Da, pentru cine a depus un vot al ascultării, poate ca merge, deoarece ii spune altcineva ce are de făcut odată ce a renunțat la voia lui. Da, un sfânt care e despătimit, deja cam își dorește ce dorește și Dumnezeu și deja cunoaște foarte bine voia lui Dumnezeu (are discernământul…). Dar nu mi se pare deloc normal sa spui unor mireni sa nu-și mai dorească nimic, decât voia lui Dumnezeu.
Poți crede ca aşa e cel mai bine, adică cum a hotărât Dumnezeu, dar nu poți să te bucuri de necaz aşa cum te bucuri de împlinirea unei dorințe, ca altfel nu s-ar mai numi cruce… O fi el jugul uşor, dar crucea rămâne cruce și nimeni nu scapă de ea.
Si unde mai e crucea dacă nu mai suferi, ca urmare a faptului ca nu-ți mai dorești NIMIC (decât voia lui Dumnezeu, care oricum se întâmplă)? Asta e un fel de budism deja…
Da, nu ai înțeles nu numai ce zice maica ci întreaga ascetică ortodoxă. Nu există două tipuri de duhovnicie – monahală și laică – ci doar una. Sfințenia este poruncă. Domnul a zis „Fiți sfinți, precum Eu (Tatăl vostru) sunt sfânt”. Tu, însă, te afli, într-adevăr pe un plan duhovnicesc inferior care și acesta este tolerat cu dragoste și îngăduință în Biserică. Însă să avem grijă să nu coborâm Biserica la acest nivel spunând că acestea sunt „numai pentru monahi”. Cel mai mare dușman este laicizarea Bisericii. Nu toți suntem egali. Unii sunt mai duhovnicești iar alții pe un plan inferior. Să nu avem atâta încredere în poziția noastră.
Din pacate nu putem scapa de acasta tendinta. Spunea un Sfant Parinte ca la sfarsitul lumii calugarii vor fi ca mirenii, iar mirenii ca dracii, lucru care incepe sa se si contureze f. putin, de altfel. Referitor insa la „Faca-se voia Ta, precum in cer asa si pe pamant” cred ca este inteleasa gresit, caci Ingerii neavand trup, sunt despartiti de pofta si de manie care slabesc vigoarea mintii, slujind astfel lui Dumnezeu mai lejer, as putea spune. Noi oamenii, pentru noi ori aproapele, suntem nevoiti sa folosim si rugaciuni de cerere cand suntem la necaz, nevoi, suferinta sau boala, deoarece suntem trasi in jos de catre trup, iar Domnul intrupandu-se, cunoaste perfect firea omeneasca. Scopul insa este unul comun, sa-L sluijim pe Domnul impreuna cu ingerii deoarece avem suflet nemuritor dat de catre Domnul. Cand Apostolul Petru era pe mare si a vazut ca incepe sa se scufunde a zis „Doame, scapa-ne !”, nu a zis „Faca-se voia Ta”. Cand orbul a venit la Domnul a zis „Doamne, vreau sa vad!, Domnul respunzandu-i ” Vezi!”. Domnul nu este un duh precum la celelalte religii, ci persoana.
Și Sf. Ap. Petru (care era înainte de Cinzecime) și orbul erau nedesăvârșiți. Îngerii au parte mâinetoare și parte doritoare (mânie și poftă) – acestea sunt părți ale sufletului și nu ale trupului. Ei doresc pe Dumnezeu și se mânie împotriva răului. Să avem grijă ce spunem.
Datorită păcatelor noastre…este maaaare păcatul in lume…noi îi tragem in jos pe copii noștri (monahii și monahiile) .
NU JUDECA!!!
Câți părinți își lasă copii să se călugărească ?
Mănăstirile noastre sunt frumoase și așteaptă îngeri!
Noi părinții avem o mare vină!
Ne va părăsi Harul Lui Dumnezeu și pământul vă fi iad de nu ne întoarcem cu nădejde și dragoste către Dumnezeu!
Suntem plini de voi și nevoi!
Am ajuns atât de egoiști că de se putea până și pe Dumnezeu îl țineam doar pentru noi!
MARE BUCURIE DOAMNE!
Ești de Nevăzut de Neștiut pentru cei răi dar PRETUTINDENI și ATOTTiiTOR pentru cei care TE iubesc prin Dragostea de aproapele (Poruncă Mântuitoare)
Vă rog să mă iertați!
Vă rog să mă iertați!
Vă rog să mă iertați!
cred ca si eu sunt pe un plan inferior…eu am avut un fiu (in realitate 3) care a murit cand s a nascut,putin dupa. Si inteleg…moartea unui copil pentru o mama si tata este ceva sfasietor..multi zic ca este una dintre cele mai mari dureri care se pot simte,nu stiu..pot sa spun doar ca voia lui Dumnezeu am acceptato,dar durerea era asa mare ca nu puteam fii in pace in acel moment,la inceput. Am constiizat pacatele mele cand l am vazut mort,si nu a fost usor.Stiu,moartea lui a fost un cutremur care ne a scos la realitate..dar nu pot imagina un parinte a fii calm in aceste momente.Este o durere care vine din sanul cel mai profund al inimii,o durere asa de mare ,inimaginabila daca nu o simti. A ma ruga pentru sanatatea a copiilor mei ,nu inteleg,este gresit? eu nu acuz pe maicuta de nimic,vreau doar sa inteleg…
Dragă frate întru Hristos!
Nici nu știi câtă bucurie și reușită în plan vertical aduce ascultarea de un duhovnic cu maaare discernământ… mai ales ca mirean (dăruiești Lui Dumnezeu și societății copii).
Dorim toți un viitor luminos!
Ce este viitorul…o idee?
Viitorul este copilul tău care ți la dăruit Dumnezeu!
Zideste-l după Voia Bunului Dumnezeu și va fi bine!
Și întărește-te cu multă rugăciune și ține legătura cu Părintele deoarece nu doarme cel distrugător de frumos!
Bunul Dumnezeu să ne ajute să fim sfinți că să dăruim Sfinți din dragoste pentru Hristos!Amin
Nici noi nu suntem desavarsiti. De altfel , sfantul care zice ca e sfant ” nu este sfant”. Pe de alta parte, „Caci ce este Mie in cer si ce am voit la tine pe pamant?!” (Psalmii 72, 25). Nimic nu are Dumnezeu in cer care sa I se aduca de sfintii Ingeri, decat slujire rationala. Pe asta cerand-o si de la noi, ne-a invatat sa ne rugam „Faca-se voia Ta, precum in cer asa si pe pamant”. Ratiunea nu se opune contemplatiei si nici contemplatia ratiunii, ci aceste doua formeaza un tot, Ratiunea insa se opune poftei si maniei avand un caracter moral, ca atare o ratiune ferma e impletita cu o vointa tare.
Am trăit pe lângă un om îmbunătățit!
Am văzut cu ochii mei ca nu mânca și nu dormea cu zilele de dragul celor care aveau nevoie de ajutor (Rugăciunile Sfântului Vasile cel Mare).
Avem Sfinți pe pământ trimiși pentru noi dar nu-i vedem sau dacă vedem nu credem…
Noi trăim iadul sufletului nostru deoarece renunțăm zilnic la Dumnezeu !
Și ne simțim singuri în iad și mai aducem și pe alții în urâțenia noastră!
Să ne ierte Bunul Dumnezeu pe toți cei care greșim cu știință și fără de știință!
Doamne ajuta! Am ascultat de mai multe ori cuvântul maicii Monica. La început am avut și eu nedumeriri. Apoi reascultand cu atenție, am înțeles următoarele:
Maica prin mici dorințe se referă la vicii,patimi mărunte( și ne dă exemplul prin dorința de a bea cafea zilnic, adică o mica patimă). La acestea ne sfătuiește să fim atenți, căci din ele se nasc altele mai mari.
Apoi legat de dorința părinților ca al lor copil sa fie sănătos. Nu condamna faptul că ne rugăm pentru sănătatea copilului, ci încearcă să ne atragă atenția că poate alta este voia lui Dumnezeu cu acel copil, poate acesta-i planul de mântuire a lui Dumnezeu pentru copil, sa suporte boala sau daca e pregătit sufletește sa il ia la El. Pentru noi mamele e foarte greu psihic și sufletește sa acceptăm aceasta voie.
Ne mai sfătuiește să încercăm să punem înainte de dorințele noastre, voia lui Dumnezeu pentru noi și cei apropiați noua.
Este precum spune , un exercițiu foarte greu. Dar doar iubindu-L pe Dumnezeu cu adevărat vom ajunge sa avem încredere deplină și să ne lăsăm în voia Lui
Eu așa am înțeles din cuvântarea maicii Monica. Daca am înțeles greșit, îmi cer iertare că mi-am permis sa exprim părerea mea.
Da, dar noi nu cunoastem mai dinainte voia Domnului si trebuie sa facem tot ce putem noi, cu mijloacele noastre limitate la momentul actual pentru a salva acel suflet (al nostru sau cel al aproapelui). Daca totusi dupa aceea, sa zicem ca de pilda copilul pleaca la Domnul, atunci inseamna ca aceea a fost voia Lui si trebuie sa-L slavim sau sa-I multumim Domnului (intr-adevar greu de inteles la noi pacatosii), deoarece se-ntampla ceva mai rau cu acel copil (sa zicem ca devenea un criminal). Mantuitorul Hristos spune ca niciun fir de par din cap nu se misca fara voia lui Dumnezeu (cf. Matei 10, 30). Orice necaz pe fata pamantului trece mai intai prin cenzura lui Dumnezeu si pe urma vine pe capul oamenilor. Sfanta Biserica ne invata ca nimic nu este intamplator pe fata pamantului. Cand veti vedea o masina rasturnata, asta-I nu o intamplare, degetul lui Dumnezeu a rasturnat-o. Intr-adevar, acesta este primul lucru: omul sa se fereasca de pacate, indiferent cat de mici ar fi ele, si in masura in care poate, sa faca si fapte bune. Daca omul se fereste de pacate, atunci are curaj de mantuire, iar daca le face, se descurajeaza.
Fiecare sa-si zica asa: “astazi am sa ma rog lui Dumnezeu sa nu fac niciun pacat cu voia mea”. Dar ce doream sa spun inca de la inceput si cu asta inchei cu acest site, rugaciunile de cerere nu pot fi neglijate, cel putin in cazul meu care sunt cel mai pacatos dintre toti (eu de pilda nu m-am putut ridica fara ajutorul Donmnului si rugandu-L in prealabil sa ma ajute).
Evident. Așa este. Ai înțeles bine. Nu trebuie să forțăm mâna lui Dumnezeu.
În vremurile de pe urmă mulți dintre cei aleși vor cădea și se vor arăta prooroci mincinoși, căci antihristul vine cu vicleșug ca mai apoi să-și arate adevărata față. Fraților, să CEREM de la Dumnezeu să ne lumineze mintea, ca să putem discerne cuvântul adevărat de proorociile mincinoase.
Bun sfat.
La sfarsitul lumii, calugarii vor fi ca mirenii si mirenii ca dracii.
Domnule Ion, de unde ați scos asemenea „profeție” ?
Sunt cuvintele unui Parinte. Asa cum mentioneaza si Dl Constantin mai sus, la sfarsitul lumii antihrist se va inscauna si deveni stapanul acestei lumi. Vor scapa, cu ajutorul Duhului Sfant fireste, doar cei care vor avea credinta in inima (nu si in minte sau ratiune care vor fi ai lui antrihist), respectiv cei care nu-si vor pierde nadejdea pana la sfarsit, iar acestia vor fi foarte putini.
Dl Ion (și toți fraților), să CEREM Domnului și întărire în credință, ca să ne putem număra și noi printre cei cărora Domnul le spune „Nu te teme turmă mică, că eu cu tine sânt”.
Se pare că scoateți in evidenta doar „împlinirea”primei părți a proorociei… deși,noi mireni ar trebui sa fim preocupați de a doua care suna înfiorător.Pt că a fi ca și demonii înseamnă că vom avea atât de multă mândrie încât vom fi irecuperabili din vina noastră(precum demonii).
Asa este. Panta caderii noastre a mirenilor este mult mai mare si f. alunecoasa ! Unii copii ai nostri sunt rupti de mici de Sfanta Biserica si asta nu poate duce decat la un dezastru iminent (venite din deznadejde, ura, necredinta ).
Este cineva foarte tendențios și agresiv. Încontinuu face atacuri la persoană. Îl voi bana.
Doamne ajută pe noi să fim îngerii Luminii Tale și Pământul așternut Picioarelor Tale și noi să gustăm Raiul încă de aici să zburăm la Tine că păsările cerului senin!Amin
Ce legătură are aceasta cu articolul de față? Nu există nicio proorocie aici.
Doamne ajuta! Unde este stareta aceasta maica in Grecia, cum se numeste manastirea? Multumesc