Vizionați un scurt însă celebru interviu cu un celebru părinte din SUA – părintele Thomas Hopko care răspunde la întrebarea: Ce are Ortodoxia să ofere lumii?
Vizionare plăcută! (după videoclip aveți transcriptul și podcastul)
Powered by RedCircle
O scurtă prezentare
Părintele Thomas Hopko, să-i fie memoria binecuvântată, a fost una dintre cele mai iubite și infuente personalități ale ortodoxiei americane în ultimii ani. Poate cea mai importantă personalitate. Părintele Tom a fost puntea care a unit academia cu parohia, și lumea de dinainte de internet cu cea de după. A fost un prolific om de radio producând peste 400 de emisiuni în care a atins aproape orice aspect al credinței ortodoxe.
Oricum, parintele Thomas a fost un preot erudit care a adus decenii de experiență pastorală în munca sa de profesor și de decan al Seminarului Sfântul Vladimir. Sunt câțiva ani de când părintele Thomas a trecut la Domnul și simțim nevoia de a ne aminti despre viața sa bogată și contribuția la viața Bisericii Ortodoxe.
Am fost binecuvântat să mă întâlnesc cu părintele Tom cu câteva ocazii, din care una a fost în vara anului 2010, când a acceptat să facem acest interviu. În aceea dimineață de duminică, după oficierea Sfintei Liturghii la capela mânăstirii, am mers la trapeză se servim prânzul și unde măicuțele m-au așezat lângă el și pentru câteva ore, am fost binecuvântat să-l ascult vorbind pe tot felul de teme: teologie ortodoxă, istoria bisericii și a Americii sau politică. Printre altele părintele Tom a făcut conexiuni în profunzime, având impresia că aș putea să merg dupa el cu un reportofon și scoate astfel cărți din aceste conversații remarcabile. A fost o bucurie să fiu cu el și încântat să pot, în sfârșit, să prezint public roadele acelui interviu, deși are loc după 10 ani.
ACOPERĂMÂNTUL OCROTITOR PREZINTĂ PROIECTUL: ”ÎNȚELEPCIUNEA UNIVERSALĂ” Interviu luat de dr. HERMAN A. MIDDLETON
CE POATE OFERI ORTODOXIA LUMII DE AZI?
Cred că noi avem un singur lucru de oferit și acela este Hristos; Hristos cel adevarat, pentru că aceasta este Ortodoxia. Este aceea convingere despre Hristos, despre ce este El cu adevarat, despre Hristos ce este cel cuprins în Sfânta Evanghelie, Hristos al ierurgiilor, Hristos al slujbelor bisericești, Hristos al evoluției doctrinei teologice, Hristos așa cum este Hristos. Trebuie să ne reamintim că creștinismul este întreaga teologie a Cuvântului – Dumnezeu, iar pentru ortodocși este „stravos-teo-logie”, „stavros” însemnând „cruce” și „Theos” însemnă Dumnezeu. Deci Cuvântul lui Dumnezeu este cuvântul Crucii!
Martori ai lui Hristos
Noi suntem martori și apărători ai lui Hristos si ai Răstignirii Sale, ca fiind puterea și înțelepciunea Sa pe planeta Pământ. Aceasta este tot ce putem da, este tot ce avem, nu altceva, pentru că atunci când Îl avem pe Hristos adevărat Îl avem pe Dumnezeu cel adevărat. Sunt oameni care se întreabă dacă Dumnezeu există sau nu, dar întrebarea esențială este: Ce este Dumnezeu? Cum este Dumnezeu? Cum arată Dumnezeu? Oamenii pot crede in Dumnezeu sau nu. Când mă întâlnesc cu atei și îmi zic că nu nu cred în Dumnezeu, le solicit să-mi vorbească despre acel dumnezeu în care ei nu cred. Pentru că s-ar putea ca nici eu să nu cred în acela! Iar atunci când mi-l descrie pe acel dumnezeu aș putea zice și eu, preot ortodox de 47 de ani, că nici eu nu cred în acel dumnezeu.
Cred că atunci când Îl ai pe adevăratul Hristos îl ai pe adevăratul Dumnezeu, ai Duhul Sfânt, Duhul Adevărului, ai biserica care este pilonul și bastionul Adevărului, iar adevărul înseamnă cumpătare. La o conferință ecumenică, unul dintre cei mai buni prieteni a fost întrebat: „Care este contribuția Ortodoxiei în lumea de azi?” iar acesta a răspuns: „Ținem oamenii în banca lor. Lumea este nebuna, s-a țicnit.” Întorcându-ne în timp, în secolul IV, Sf. Antonie cel Mare a spus că vor veni vremuri în care oamenii smintiți vor zice celor normali că: „voi nu sunteți normali pentru că nu sunteți ca noi.” Deci cine este cel sănătos la cap!? Deci noi credem că dogma sănătoasă este aceea pe care Sf. Pavel o prezintă în „Epistola către Timotei” în care cumpătare înseamnă să ai mintea, inima și emoțiile acționând în mod firesc, ținând cont de realitate.
Cred că noi, ortodocșii, putem zice că atunci când mergem la biserică știm de ce avem minte, ochi, urechi, nas, gură, corp, sex, toate părțile corpului. Noi știm toate aceste lucruri. Altfel, nu știi. Iar atunci când cineva zice – și am auzit asta de 1 milion de ori – „Lasă-mă, părinte cu astea! Lumea reală este altceva!”, îi răspund: „Nu, nu, aceasta este lumea reală, acestea sunt cele ce sunt și care sunt revelate.”
Cei 4 „S”
Îmi place să amintesc pe cei 4 „S”: „Scriptura”, „Slujbele”, „Sacramentele” – Tainele, și cum celebrăm viața prin acestea – și „Sfinții” – oamenii sfințiți. Deci, când ai acești 4 „S” la care se adaugă al 5-lea: „Suferința”, pentru că atunci când trăiești așa, suferi; suferi din cauza mândriei tale, a orgoliului, a poftelor tale, a patimilor; suferi din cauza lumii, a cărnii, a dracilor. Suferința este importantă și de aceea noi Îl propovăduim pe Hristos și Răstignirea.
Deci, din această perspectivă, contribuția Ortodoxiei la lumea de azi este aceasta: dacă ești om al acestui lumi vei suferi. Într-un fel sau altul. Acum, întrebarea este: ”Vei suferi întru viață?” sau ”Vei suferi întru moarte?” Poți să suferi în consens cu Dumnezeu, și astfel îți vei găsi viața împlinită, cu putere, în adevăr, or, pur si simplu, să te omori pe tine însuți, ca și Adam, care a ascultat de diavol, și nu de Dumnezeu, și s-a sinucis. Este ca în legea mozaică citată în ”Didahii”, sau în perioada creștină. Ai la dispoziție două alegeri: moartea sau viața, binecuvântarea sau blestemul.
Ortodoxia este binecuvântare si viață, viața în Dumnezeu. Viața nu este numai despre rostul, obiectivul, sau menirea sa; Viața este ”viață”! Nu pot s-o definești. Dar cât de des a fost utilizat acest cuvânt de Iisus care zice: ”Fă aceasta și vei fi viu.”, ”Eu am venit ca viață sa aibă și viață din belșug.”, ”Îngustă este calea care duce la viață și puțini sunt cei ce o află.” Deci contribuția Ortodoxiei la lumea de azi este ”viața”.
Un autor american, Walker Percy, a zis: ”Cum se face că toate bisericile creștine miros a moarte, iar cele care spun că te vei naște de două ori miros dublu?” Ei bine, cât de trist este sa acuzi bisericile creștine că miros a moarte când noi ar trebui să ne umplem cu viață, să fim viață, pentru asta am fost creați. Hristos și-a frânt trupul Său și vărsat sângele Său pentru viața lumii. Și acesta este viața pe care o știm; viața eternă cu Dumnezeu care este deja cu noi întru Hristos. Hristos este viața noastră! Iar când Hristos va veni, îl vom însoți și noi întru slava Sa.
Deci ce aduce Ortodoxia?
Deci, consider ca ofranda adusă de Ortodoxie lumii este „viața” însăși. „Viața” ca viață ce a fost să fie. Dumnezeu ca Dumnezeu ce a fost să fie. Bunătatea ca bunătate ce a fost să fie și care pentru noi este Hristos. Pentru că Hristos ne arată „cine”, „ce”, „cum” este Dumnezeu. Pentru că este Dumnezeu. El este divin și ne arată ce înseamnă sa fii om. Pentru că El este om. El este Dumnezeu Omul. El este „Anthropos” – ul. (Omul – în greacă) În Hristos este totul: adevarul, viața, lumina, puterea.
El dezvăluie totul prin suferință. Iar așa cum spunea un student de-al meu: „aceasta este vestea rea a veștii celei bune.” Dar nu este aceea suferință masochistă, sadică, idioată. Este aceea suferință inevitabilă când, într-o lume decăzută, crezi în Dumnezeu. Va fi suferință, va fi cruce. Dar așa cum cântăm în biserică, prin cruce bucuria a venit în lume. Prin cruce ajungem la viață. Pentru noi, Dumnezeu nu Se ascunde pe cruce. Dumnezeu Se dezvăluie pe cruce, nu Se ascunde pe cruce.
Hristos zice în Evanghelia lui Ioan: „Acum este Fiul Omului mărit”, și „când Mă voi ridica îi voi aduce pe toți la Mine.” și deci oamenii vor fi ridicați pe cruce. Iar ultimul Său cuvânt pe cruce a fost un cuvânt care înseamnă că toate au fost împlinite și realizate. Iar atunci când moare, El recreează întreaga omenire. Voi încheia cu un cânt de slavă din Sfânta Evanghelie care afirmă că: Dacă vom fi murit cu El, vom învia cu El. Dacă am suferit cu El, vom împărăți cu El. Dacă-L respingem pe El, ne va respinge si El. Iar dacă vom avea mai puțină credință, El ne va rămâne credincios pentru că El nu Se poate nega pe Sine Însuși. Dar sa trăiești cu El va trebui să mori cu El. Iar daca vei împărăți cu El în viața veșnică, atunci cu răbdare să înduri și să suferi cu El. Nu există alt mod! Crucea este miezul creștinismului! Iar noi purtăm crucea până când Acesta va veni din nou cu slavă.
Cred că aceasta este ceea ce noi oferim lumii: viața însăși, Hristos ca Dumnezeu, altruismul, moderație, iar nu nebunie și desfrâu. Așa înțeleg eu Sfânta Evanghelie.
Pomelnice online și donații
Doamne ajută!
Dacă aveți un card și doriți să trimiteți pomelnice online și donații folosind cardul dumneavoastră, sau/și să susțineți activitatea noastră filantropică, inclusiv acest site, vă rugăm să introduceți datele necesare mai jos pentru a face o mică donație. Forma este sigură – procesatorul de carduri este Stripe – leader mondial în acest domeniu. Nu colectăm datele dvs. personale.
Dacă nu aveți card sau nu doriți să-l folosiți, accesați Pagina de donații și Pomelnice online .
Ne rugăm pentru cei dragi ai dumneavoastră! (vă rugăm nu introduceți detalii neesențiale precum dorințe, grade de rudenie, introduceri etc. Treceți DOAR numele!)
Mai ales pentru pomelnicele recurente, vă rugăm să păstrați pomelnicele sub 20 de nume. Dacă puneți un membru al familiei, noi adăugăm „și familiile lor”.
Dumnezeu să vă răsplătească dragostea!