Ascultați un cuvânt scurt și clar a Pr. Andrew Damick care ne vorbește despre cele mai importante 5 diferențe dintre Ortodoxie și unul dintre cele mai răspândite curente protestante: Evanghelismul.
Vizionare plăcută! (după videoclip aveți podcastul și transcriptul)
Powered by RedCircle
5 DEOSEBIRI DINTRE ORTODOXIE ȘI EVANGHELISM
DEOSEBIREA #1. CULTUL ORTODOX ESTE LITURGIC. CULTUL EVANGHELIC MAI PUȚIN
Exista o mână de biserici evanghelice care sunt liturgice. Cum sunt luteranii, spre exemplu, dar cele mai multe nu sunt. Majoritatea se roagă acum utilizând muzică contemporană.
Vorbind în general, serviciul religios la evangheliști se focalizează pe predică. Dar în Biserica Ortodoxă cea mai mare parte a serviciului religios este liturgic. Aceasta înseamnă că serviciul este în principal format din cântări și rugăciuni. Sunt în principal ritualuri formate din mișcări și cuvinte, un mare număr de texte din Sfânta Scriptură, multe fiind utilizate ca rugăciuni.
Iar predica nu este o caracteristică a fiecărui serviciu religios și nu reprezintă o parte atât de însemnată a acestuia.
DEOSEBIREA #2. SFINȚIREA ȘI LUMEA ÎNCONJURĂTOARE
Noi, ortodocșii, credem că sfințirea se face cunoscută atât în locuri cât și în obiecte materiale. Probabil că cele mai multe biserici evanghelice nu pot afirma acest lucru, având în vedere că sfințirea unor obiecte materiale nu este parte a învățăturii lor. Dar pentru ortodocși se înțelege că prezența lui Dumnezeu se face simțită în atât în locuri concrete cât și în obiecte materiale concrete.
DEOSEBIREA #3. CUM INTERPRETĂM SFÂNTA SCRIPTURĂ
Pentru evangheliști, interpretarea Sfintei Scripturi poate lua forme multiple. Dar când vorbim în general despre modul în care un evanghelist interpretează Biblia, observăm ca acesta constă pur și simplu în lecturare iar, la final, cititorul rămâne să se întrebe singur: „Ce înseamnă aceasta pentru mine?”.
Pentru un creștin ortodox, citirea și interpretarea Sfintei Scripturi este în mare măsură conectată cu esența serviciului religios din biserică. Deci pentru noi, acesta este cadrul normal. Dacă ne uităm în trecut și în mod cu totul special în perioada în care oamenii nu dețineau propria lor Biblie, biserica era singurul loc în care puteau să ia contact cu aceasta ori să aibă o conexiune cu ea. Ei o auzeau citită cu voce tare cu ocazia serviciilor religioase în biserică.
Dar chestiunea esențială este aceea că înțelegerea creștinului ortodox asupra a ceea ce înseamnă Sfânta Scriptură este văzută în contextul Tradiției noastre, a istoriei noastre, a serviciului religios în Biserică, a Sinoadelor Ecumenice, a ceea ce Părinții Bisericii au mărturisit; sau a acelor Sfinți care au interpretat Sfânta Scriptură.
Deci întrebarea: „Ce înseamnă aceasta pentru mine?” este importantă, fiind propria mea opinie, dar înțelegerea mea nu este cel mai important lucru ca și creștin ortodox.
DEOSEBIREA #4. VIZIUNEA CU PRIVIRE LA BISERICĂ
Spre deosebire de evangheliști, creștinul ortodox crede că există o singură Biserică iar aceasta este cârmuită apostolic, adică prin episcopi, care implică o continuitate de la Sfinții Apostoli și până la episcopii de azi.
Biserica evanghelică obișnuită este condusă de comunitatea respectivă, chiar dacă aceasta aparține unei ramuri de credință mai mare. Deci comunitatea locală are tendința de a avea cuvântul cel mai greu de spus în majoritatea chestiunilor bisericii.
În schimb, în Biserica Ortodoxă, autoritatea este înrădăcinată în episcopi, în care noi credem că există succesiunea de la Sfinții Apostoli. De asemenea, în interiorul bisericii, nu există multiple facțiuni care să fie cu adevărat creștine, în înțelesul deplin al cuvântului. Pentru noi, există o singură biserică, iar aceea este Biserica Ortodoxă.
DEOSEBIREA # 5. CE ESTE MÂNTUIREA?
Pentru biserica evanghelică obișnuită, mântuirea înseamnă a anticipa ce se întâmplă cu omul atunci când moare, de va merge în rai sau în iad.
Pentru creștinii ortodocși mântuirea este mai mult decât atât. Bineînețeles, că suntem preocupați de ce se va întâmpla cu noi după moarte, dar în același timp, pentru noi, mântuirea este un proces care reprezintă mai mult decât un singur eveniment, spre exemplu am fost mântuit în cutare zi sau într-o altă zi și voi ajunge în rai.
Pentru noi nu este așa. Pentru noi este un proces care începe cu lucrarea lui Dumnezeu în noi, cu botezul, cu Sfintele Taine, cu lucrarea Duhului Sfânt în noi. Noi primim toate „uneltele” necesare pentru a ne angaja în procesul îndelungat al mântuirii, care este într-un final, lucrarea lui Dumnezeu, dar care lucrare nu este realizată fără cooperarea noastră deplină. Cu alte cuvinte, Dumnezeu nu ne va forța să ne mântuim. De aceea, cu cât cooperam mai mult cu Dumnezeu, cu atât mai mult vom deveni asemenea Lui.
Pentru noi, mântuirea reprezintă această îndelungă învoire cu Dumnezeu care durează până în veșnicie. Deci și după ce prin mila lui Dumnezeu vom ajunge în rai, după Înviere, ne vom putea asemăna din ce în ce mai mult cu El. Acest lucru se numește în termeni tehnici „îndumnezeire” care înseamnă că putem ajunge a ne asemăna din ce în ce mai mult cu Dumnezeu, dar fără a deveni Dumnezeu. Ci doar vom ajunge a ne asemăna cu El din ce în ce mai mult, de-a lungul anilor.
Pomelnice online și donații
Doamne ajută!
Dacă aveți un card și doriți să trimiteți pomelnice online și donații folosind cardul dumneavoastră, sau/și să susțineți activitatea noastră filantropică, inclusiv acest site, vă rugăm să introduceți datele necesare mai jos pentru a face o mică donație. Forma este sigură – procesatorul de carduri este Stripe – leader mondial în acest domeniu. Nu colectăm datele dvs. personale.
Dacă nu aveți card sau nu doriți să-l folosiți, accesați Pagina de donații și Pomelnice online .
Ne rugăm pentru cei dragi ai dumneavoastră! (vă rugăm nu introduceți detalii neesențiale precum dorințe, grade de rudenie, introduceri etc. Treceți DOAR numele!)
Mai ales pentru pomelnicele recurente, vă rugăm să păstrați pomelnicele sub 20 de nume. Dacă puneți un membru al familiei, noi adăugăm „și familiile lor”.
Dumnezeu să vă răsplătească dragostea!
1 Comment
Cuncret, cum ,,putem ajunge a ne asemăna din ce în ce mai mult cu Dumnezeu”, după moartea fizică? (Punctul 5 al expunerii dvs) Evangheliștii spun că mântuirea noastră se oprește în momentul morții. Noi, ortodocșii, avem speranță și în rugăciunile preoților de după trecerea noastră în lumea de dincolo. Greșim? Vă mulțumesc.