Chiar dacă avem o mulțime de lucruri lumești care ne atrag – sau mai bine zis ne distrag – nu trebuie să uităm nicio clipă de scopul nostru – sfințenia.
Capital pentru atingerea acestui scop este rugăciunea zilnică pe care trebuie să o facem. Vizionați acest material pentru a afla cum se face rugăciunea zilnică (numită și „canon” în Sfântul Munte) de către părinții athoniți.
Vizionare plăcută! (după clipul adnotat aveți podcastul, rugăciunea Sf. Sofronie de care se vorbește în clip și transcriptul)
Powered by RedCircle
Rugăciunea Sfântului Sofronie
Doamne Iisuse Hristoase, Mielușelul lui Dumnezeu, Cel ce ridici păcatul lumii, Cel ce prin suirea Ta pe Golgota ne-ai răscumpărat din blestemul Legii și ai reașezat chipul Tău cel căzut; Cel ce ai întins pe Cruce preacuratele Tale mâini pentru ca fiii cei risipiți ai lui Dumnezeu să se adune iarăși într-unul; și prin pogorârea Preasfântului Duh pe toate le-ai chemat spre unire; Tu cel ce ești strălucirea Tatălui, înainte de ieșirea din această măreață și a lumii mântuitoare slujire, ai rugat pe al Tău Părinte ca toți să fim una, așa precum Tu una ești cu Tatăl și cu Duhul Sfânt.
Dă-ne, așadar, harul și înțelepciunea de a plini în fiecare zi această poruncă și ne întărește în nevoința dragostei acesteia pe care ne-ai poruncit-o, zicând: Iubiți-vă unii pe alții așa cum și eu v-am iubit pe voi.
Dăruiește-ne prin Duhul Tău cel Sfânt puterea smeririi de sine unul în fața celuilalt pentru a înțelege că cel ce iubește mai mult se și smerește mai mult.
Învață-ne a ne ruga unul pentru celălalt, purtând sarcinile unii altora cu răbdare și unește-ne prin legătura iubirii nebiruite într-o turmă de oi supuse în jurul iubitului Părinte și Stareț al nostru, dăruindu-ne a vedea în fiecare frate al nostru chipul slavei Tale celei de negrăit și a nu uita că fratele nostru viața noastră este.
Da, Doamne, cel ce prin binevoirea Ta ne-ai adunat de la marginile pământului, fă-ne a ne naște cu adevărat o familie ce trăiește cu o inimă, o voință, o iubire precum un singur om făcut după voia ta cea dinainte de veci, pentru strămoșul Adam. Întărește sfânt locul acesta pe care l-a sădit dreapta Ta și umbrește-l pururea cu acoperământul Preasfintei Maicii Tale și a tuturor Cuvioșilor și de Dumnezeu purtătorilor noștri Părinți care au strălucit în acest sfânt așezământ și a Cuviosului Părintelui nostru Iosif Isihastul; binecuvântează și păzește pe fiecare dintre cei ce viețuiesc aici (numele), ferește-ne de cugete vătămătoare, de nepotrivite cuvinte și mișcări ale inimii, cercetează cu tărie lucrarea sfântă a slujirii noastre, ca să se zidească lăcașul acesta pe piatra poruncilor evangheliei Tale spre a fi loc al tămăduirii, al sfințeniei și al mântuirii pentru noi înșine și pentru toți frații noștri osteniți și împovărați care vin la noi, pentru ca toți să aflăm odihnă întru Tine, blândul și smeritul nostru Împărat, acum și pururea și în vecii vecilor. Amin.
Sf. Sofronie Saharov (de la Essex)
Canonul și programul
Slavă Tatălui și Fiului și Sfântului Duh și acum și pururea și în vecii vecilor. Amin
Pentru Rugăciunile Sfinților Părinților noștri, Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluiește-ne pe noi. Amin
Ortodoxul se roagă
Astăzi o să vorbim puțin despre canon, despre importanța canonului. Pentru că oameni buni, din păcate, noi ne lăudăm cu faptul că suntem ortodocși, dar nu ne rugăm, nu mergem la biserică, nu ne spovedim, nu ne împărtășim și atunci, unde este Ortodoxia noastră?
Acționăm ca niște atei. Țineți minte că în filmările anterioare, am vorbit și chiar v-am rugat, v-am implorat să vă rugați 10 minute pe zi. Nu vă ascund faptul că sunt puțin rușinat, dacă doriți, pentru că 10 minute este un timp insignifiant în decursul unei zile, dar măcar atâta să facem.
Astăzi o să vorbesc puțin mai avansat, cu toate că și acest cuvânt este pretențios. Nu este vorba de avans, ci este vorba de un lucru de bază pe care trebuie să îl facă orice creștin la ora asta și care se crede și care se socotește și care dorește să fie creștin, care dorește să se curețe de patimi. Pentru că de fapt, asta înseamnă creștinismul. Înseamnă curățirea de patimi.
Ei, dacă noi nu luăm tratamentul necesar pentru a ne curăța de patimi și pentru a ne apropia de Hristos, ei, atunci ce creștini suntem și cum dorim să ne mântuim, cum dorim să ajungem la fericirea veșnică?!
Importanța canonului zilnic – scop
Acuma, importanța canonului – adică a rugăciunii zilnice este faptul că aceasta ne scapă de un mare parazit al lui Adam, care este instabilitatea noastră.
Trebuie să știți fraților, că omul este foarte instabil, după căderea lui Adam. Vedeți că omul are astăzi chef, mâine n-are chef și din cauza aceasta este nevoie de un cadru duhovnicesc constant care să îl scoată pe om din această labilitate a sa, de această instabilitate, de această lipsă de hotărâre.
Program zilnic
Și deci trebuie să știți că astfel vin virtuțile. Deci toate virtuțile noastre vin prin canon, adică prin hotărârea care este dată de programul zilnic. Fraților, trebuie să avem program zilnic! Nu trebuie să ne ducem așa cum bate vântul și cum ne puiază sau mai bine zis, ne fumegă mintea. Îmi place foarte mult expresia asta că ne fumegă mintea pentru că de fapt, mintea ni se întunecă și noi credem că ne vine cine știe ce mare idee.
Nu este vorba de așa ceva, fraților. Este vorba de fapt, de un comportament haotic al nostru. Și acest comportament haotic se atenuează cel puțin prin canon. Adică prin pravilă, dacă doriți, cum se mai numește în România. În limba greacă se numește „canonas”, adică „canon”. Din cauza aceasta mă refer la canon.
Canonul în Sfântul Munte
În Sfântul Munte, trebuie să știți că acest canon, acest program duhovnicesc este centrat pe rugăciunea lui Iisus, pe Doamne Iisuse. nu se fac atâtea citiri și atâtea acatiste și paraclise. De ce? Pentru că acestea chiar dacă sunt foarte frumoase, răspândesc mintea.
Rugăciunea – Doamne Iisuse
Rugăciunea Doamne Iisuse este o rugăciune ciclică, după cum am vorbit și în alte dăți și din cauza aceasta adună foarte bine mintea pentru că în rugăciunea Doamne Iisuse nu avem foarte mulți centrii de informație, foarte multe idei și din cauza aceasta mintea nu se răspândește, vânând ideile respective. Și din cauza aceasta, rugăciunea Doamne Iisuse este o rugăciune foarte puternică.
Dincolo de asta este și numele Domnului nostru Iisus în ea care îi dă o putere și mai mare.
Să nu amânăm canonul zilnic!
Pentru că am spus că pe baza canonului ne dobândim virtuțile, trebuie să știți că primul lucru pe care îl facem ziua, prima noastră grijă este canonul. Și nu munca, nu banii, nu afacerile, nu știrile, nu bunul Dumnezeu mai știe ce.
Primul lucru este vorba de canon, nu grijile zilnice!
De ce spun asta? Pentru că noi, de obicei, îl lăsăm pe ultima clipă. Adică facem treburile noastre și abia la sfârșit, dacă mai avem timp sau pe fugă sau foarte obosiți, facem și canonul. Dacă îl mai facem…
Nu, fraților! Trebuie întâi de toate să facem canonul, să fim atenți la canon, să avem timp pentru canon, să nu îl lăsăm pe ultima clipă.
Este foarte bine să avem program! Să spunem că de la ora asta până la ora asta, acuma, eu trebuie să fac canonul. E adevărat însă că uneori, datorită unor factori externi – lucrul ăsta se întâmplă mai ales în lume – apar tulburări, perturbații la programul nostru, dar atunci trebuie fraților să încercăm să ne ținem de program.
Imaginați-vă o mașină, dacă doriți, care circulă pe un teren accidentat, pe un teren cu perturbații și roata și suspensia mașinii încearcă să îi mențină echilibrul mașinii respective care aleargă. La fel și noi, având această imagine, trebuie să ne chivernisim programul astfel încât să nu avem foarte multe perturbații în program.
Deci întotdeauna să încercăm să aplanăm aceste perturbații din program și bineînțeles, cum spuneam, cu prima noastră grijă – să fie canonul de rugăciune, care nu trebuie să fie mare, mai ales la început, ci constant.
Constanța canonului
Primul lucru al canonului, al programului nostru de rugăciune, este constanța, fraților, și nu mărimea! Prefer, să știți, o lucrare ușoară și constantă uneia care degrab se curmează. Asta e foarte important.
Pregătirea. Două metode
Să vedem cum facem canonul. Așa, foarte pe scurt, foarte schematic. Întâi de toate trebuie să ne pregătim, trebuie să ne rugăm pentru rugăciune, trebuie să ne pregătim pentru canon. Și aici avem două mari tehnici, dacă doriți.
Este vorba de o rugăciune spoveditoare în care ne rugăm la Dumnezeu cu cuvintele noastre, la Maica Domnului – „Maica Domnului, ajută-mă pe mine! Nu mă lăsa pe mine! Doamne, dă-mi să simt harul Tău! Ajută-mă pe mine! Luminează-mă pe mine!” Deci ăsta e un lucru care trebuie făcut.
Și al doilea este – fraților, trebuie să știți că este bine ca înainte de canon sau înainte de orice altă activitate duhovnicească și chiar intelectuală (învățatul, de exemplu), dar mai ales înaintea canonului – este bine să nu fim expuși la centri de plăcere puternici. La știri sau jocuri pe calculator sau bunul Dumnezeu mai știe ce. Că atunci, în clipa canonului, o să ne gândim la ce am auzit, ce am văzut, ce am jucat. Tăiați, fraților, astea! Tăiați!
Aici mă refer bineînțeles și la copii în clipa în care vor să învețe. Nu înainte de a învăța să se joace pe calculator, pentru că după aceea nu o să învețe nimic! Toată mintea o să le stea la strategia de la jocul respectiv pe care, socotesc ei, o au de terminat. Nu este așa Înțelegeți?
Din cauza asta este foarte important ca înainte de canon să ne pregătim cu o mică rugăciune pregătitoare și să lăsăm puțin lucrurile să se liniștească și cum spuneam, să nu ne uităm la știri sau la alți centri de plăcere, de interes, puternici.
Canonul propriu-zis
Canonul propriu-zis trebuie să știți că se poate face pe număr, adică: câte Doamne Iisuse să spunem sau ce să citim. Sau pe timp, adică: mă rog atâta timp, în timp de X, da.
În Sfântul Munte, de obicei, regula este pe număr pentru că unii spun mai repede, alții spun mai încet și de fapt, câte rugăciuni facem la Dumnezeu. Însă în lume se folosește uneori și pe timp.
Noi nu îi punem pe oameni pe calapod și în general, cantitățile, trebuie să știți că pe astea le rezolvați dimpreună cu duhovnicul vostru care vă poate urmări evoluția în timp. Așa – cantitățile pe număr, cum spuneam și cantitățile temporale, adică perioada.
Continuitatea
Referitor la canon, este foarte bine să se facă totul împreună, pentru că inima se încălzește, mintea se înalță și trăirea devine mai intensă. Dar trebuie să știți că se poate și sparge canonul, adică putem să facem acum puțin, putem să facem mai încolo puțin, putem să facem seara iarăși.
Rugăciunea de dimineață
Bineînțeles că rugăciunea de noapte este cea mai bună, dar este foarte bine să existe și rugăciune de dimineață cu care să se înceapă lucrul. Deci dimineață, prima imagine pe care să o am în minte în clipa în care mă scol este „Doamne, mulțam! Doamne, slavă Ție! Doamne Dumnezeule, ajută-mă pe mine! Maica lui Dumnezeu, nu mă lăsa pe mine! Pentru rugăciunile Sfinților Părinților, nu mă lăsa pe mine! ”
Ei, și atunci, cu această mică rugăciune – care, bineînțeles, poate să fie și mai lungă, dar cum spuneam nu vă pun eu canon, ci asta duhovnicii voștri – cu această rugăciune începem ziua.
Rugăciunea principală de obicei este seara, dar cum spuneam, se poate face și în decursul zilei când avem timp. Și este și bine și în decursul zilei, ca astfel încât să nu ne îndepărtăm foarte mult de Dumnezeu.
O excepție întemeiată
Iarăși, trebuie să știți că devreme ce este vorba de canon și este vorba de cantitate, dacă nu avem timp, dacă avem program încărcat în anumite zile – în cazul monahilor este cazul clasic cu hramurile – atunci, rugăciunile Doamne Iisuse se pot face și ca rezervă. Adică, fac astăzi să am ca rezervă în clipa în care nu o să pot să-mi fac canonul și pot să-mi completez. Înțelegeți?
Bineînțeles că asta nu înseamnă, prin asta nu se validează neglijența sau nu se validează tot felul de tertipuri! Ci facem ca și acceptare a neputinței noastre de a face anumite îndatoriri duhovnicești într-o anumită perioadă de timp, într-o anumită zi.
Bineînțeles că rugăciunile de împărtășanie care sunt rugăciuni cu scop precis – mâine mă împărtășesc – nu se pot face ca rezervă, fraților. Deci nu citim rugăciunile de împărtășanie de astăzi pentru duminica viitoare. Să fim serioși! Mă refer la Doamne Iisuse sau celelalte. Mă rog, dacă există.
Atenția la rugăciune
Ceea ce este foarte important – cum se face rugăciunea. Trebuie să fim cu atenție la cuvintele rugăciunii. Asta e foarte important. Și din cauza asta v-am spus să nu avem înainte de canon, centri de plăcere, de interes puternici, pentru că atunci mintea pleacă, mintea se răspândește.
Ca (mintea) să fie cu atenție la cuvintele rugăciunii, e foarte bine să avem un metanier, da. Un metanier ceva de genul ăsta, da… Și la fiecare bobiță spunem: Doamne Iisuse Hristoase, miluiește-mă! Doamne Iisuse Hristoase, miluiește-mă! Doamne Iisuse Hristoase, miluiește-mă! Doamne Iisuse Hristoase, miluiește-mă! Doamne Iisuse Hristoase, miluiește-mă! Doamne Iisuse Hristoase, miluiește-mă!
Asta e foarte important. Înțelegeți?
Închinăciuni
Este foarte bine să se facă și închinăciuni. Adică Doamne Iisuse Hristoase miluiește-mă! Doamne Iisuse Hristoase, miluiește-mă! Doamne Iisuse Hristoase, miluiește-mă! Doamne Iisuse Hristoase, miluiește-mă! Doamne Iisuse Hristoase, miluiește-mă! Doamne Iisuse Hristoase, miluiește-mă!
La fiecare Doamne Iisuse pe metanier să se facă și câte o închinăciune. Asta este foarte bine. De ce? Pentru că se folosește cel mai puternic simț uman care este simțul tactil. Și atunci în clipa în care folosim simțul tactil la fiecare bobiță de pe metanier, mintea se adună foarte bine. Încercați și o să vedeți!
Și crucea pe care o facem, o facem datorită faptului că ne păzește de diavol, de influențele demonice.
Deci este foarte important și cu metanierul și datorită simțului tactil care adună foarte bine mintea și datorită numărului. Pentru că metanierul are un număr de X bobițe. Cel pe care l-ați văzut este un metanier de 100. Și astfel putem să ne facem foarte ușor canonul.
Șoptirea rugăciunii
Iarăși, este foarte bine să șoptim rugăciunea. Bineînțeles, asta depinde și de caracter, dar în general este foarte bine să șoptim, adică să ne auzim pentru că atunci iarăși se adună mintea foarte bine și nu se răspândește.
Iarăși, pentru același scop al adunării minții, dincolo de metanier, dincolo de șoptire, este și viteza. Și viteza depinde de caracter. Sunt anumite caractere care spun repede, repede, repede și sunt altele care spun foarte lent – Doamne… Iisuse… Hristoase… miluiește-mă!…
Însă, cel mai bine din punct de vedere al mediei, pentru cei mai mulți oameni, este bine să se spună relativ repede astfel încât să nu apară gânduri. Doamne Iisuse Hristoase, miluiește-mă! Doamne Iisuse Hristoase, miluiește-mă! Doamne Iisuse Hristoase, miluiește-mă! Doamne Iisuse Hristoase, miluiește-mă!
Deci dacă spunem cu un ritm relativ alert, fără însă să ne iasă sufletul atunci gândurile nu apar, mintea se adună și avem experiența harului lui Dumnezeu.
Forma rugăciunii
Tot pentru adunarea minții este folositor ca rugăciunea să se spună scurt, forma scurtă: Doamne Iisuse Hristoase, miluiește-mă! Să evităm forma mai lungă pentru că forma mai lungă, adică „Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluiește-mă pe mine, păcătosul!” Sau să adăugăm chiar „Pentru rugăciunile Preacuratei Născătoare de Dumnezeu și a tuturor Sfinților Tăi, amin!”
Aceste forme mai lungi răspândesc mintea, sunt mult mai greu de ținut. Pe când forma scurtă Doamne Iisuse Hristoase, miluiește-mă! care se folosește în Sfântul Munte este forma cea mai recomandată pentru cei mai mulți dintre oameni.
Mătăniile mari
Poate că ar fi bine să vorbim puțin și despre mătăniile mari. Acum nu pot să fac o metanie mare pentru că ies din cadru, dar mătăniile mari sunt aplecările până la pământ cu fruntea aproape de podea, de pardoseală sau de pietre aici… Și acelea se fac tot așa: facem o metanie mare și spunem Doamne Iisuse Hristoase, miluiește-mă!
Dar acestea, cum spune duhovnicul, pentru că apar probleme de vârstă, de potență corporală adică cine poate să facă astfel de mătănii. Dar celelalte, adică Doamne Iisuse Hristoase, miluiește-mă! – pe astea toată lumea poate să le facă. Înțelegeți.
Bineînțeles că unii se pot apleca mai mult să facă Doamne Iisuse Hristoase, miluiește-mă! Doamne Iisuse Hristoase, miluiește-mă!, dar desigur că alții datorită vârstei, a problemelor cu coloana și așa mai departe nu se pot apleca. Fiecare cât poate.
Am vorbit de Doamne Iisuse, am vorbit de pregătirea pentru canon, am vorbit despre mătăniile mari foarte puțin – care sunt o problemă personală cu duhovnicul. Acum, dincolo de Doamne Iisuse, trebuie să știți că mai există un alt lucru care este foarte important în canon, adică în pravila zilnică cum se spune. E vorba de introspecție.
Introspecția zilnică/Cercetarea duhovnicească
Adică, fraților, în fiecare zi să facem o mică cercetare duhovnicească. Nu îmi palce cuvântul introspecție pentru că este folosit mai ales în arealul psihologiei, care psihologia dacă este creștină adică dacă psihologul este creștin-ortodox poate să ajute, dar dacă nu, poate să facă foarte mult rău.
Această introspecție, cercetare duhovnicească înseamnă în fiecare seară, fraților, 5 minute – încă o dată – vorbesc de niște intervale de timp foarte scurte! 5 minute să ne cercetăm pe noi înșine. Ce am făcut bine în ziua respectivă, ce am făcut rău. Ca un om de afaceri, fraților. Omul de afaceri dacă nu vede în fiecare zi cum merge afacerea, păi dă faliment.
La fel și noi care nu vânăm bani, ci vânăm averea cea adevărată, viața veșnică. Vânăm raiul.
În fiecare seară să ne gândim: ce am făcut bine astăzi, ce am făcut rău? Pentru ce am făcut bine, să Îi mulțumesc lui Dumnezeu pentru ziua respectivă și Doamne ajută-mă! Doamne, dă…!
Și pentru ce am făcut rău, să mă pocăiesc: Doamne, iartă-mă! Doamne, nu mă lăsa! Te rog frumos, să mă ierți! Maica Domnului, iară-mă pe mine!
Și dacă păcatul este mai mare, răul este mai mare, trebuie spovedit, fraților!
Citirea din Sfânta Scriptură și Sfinții Părinți
Deci dincolo de introspecție, avem o următoare fază care este citirea din Sfânta Scriptură. Este nevoie și de citire, fraților! Pentru că dincolo de rugăciune care încălzește inima și luminează mintea, avem nevoie și de citirea din Sfânta Scriptură și din Sfinții Părinți… Vă rog eu frumos, din Sfinții Părinți, nu din tot felul de alte cărți! Din Sfinții Părinți – care acestea întâi de toate luminează mintea și după aceea încălzesc inima.
Este nevoie de rugăciune întâi de toate pentru că rugăciunea este principalul și după care este nevie și de citirea din Sfânta Scriptură în principal și după care și din Sfinții Părinți.
Iarăși, fraților, tot 5 minute! Vă rog eu frumos! Un capitol, 5 versete. Dacă sunteți obosiți, deschideți Sfânta Scriptură, citiți și o închideți. Măcar atât. Nu pierdeți contactul cu Sfânta Scriptură! Nu este bine, nu ajută absolut deloc, să știți.
Ajută foarte mult cititul și atunci o să vedeți că o să vi se curețe mintea, o să vedeți lucruri și experiențe pe care nu vi le puteți imagina dacă nu aveți contactul cu aceste cărți într-adevăr sfinte.
O rugăciune pentru unitate
După Sfânta Scriptură, după introspecție, după Doamne Iisuse și după pregătire – eu le-am spus în ordine inversă – la sfârșit, fraților, este foarte bine să citim o rugăciune a Sfântului Sofronie pentru unitate, pe care noi în Sfântul Munte o citim. O să vi-o postez, o să pun undeva această rugăciune să o vedeți astfel încât să ne rugăm pentru ceilalți cu cuvintele noastre.
Bine, în cazul de față, sunt cuvintele Sfântului Sofronie care este un sfânt foarte mare, este ucenic al Sfântului Siluan. Noi pe asta o recomandăm. Dacă altcineva dorește să se roage cu cuvintele lui sau cu altă rugăciune, cum dorește. Dar în principal, această rugăciune este folosită în Sfântul Munte și din câte știu, și în monahismul românesc.
Imn Acatist și Canonul de Împărtășanie
După această rugăciune, dacă doriți un imn Acatist, ar fi foarte bine – dacă mai aveți timp bineînțeles. Și dacă ne împărtășim, Canonul de Împărtășanie.
Canonul de Împărtășanie, fraților, trebuie să știți că sunt cele 12 rugăciuni. În Ceaslovul original grecesc sunt doar 10. În Ceaslovul românesc sunt 12. Rugăciunea a patra este o rugăciune foarte mare – acuma, dacă duhovnicul vă dă binecuvântare puteți să o săriți, dar asta este… Nu vreau să intru peste ce spune duhovnicul dumneavoastră! Eu vă spun care este practica în Sfântul Munte.
Psaltirea
Că tot suntem la canon, vreau să vorbesc puțin despre Psaltire, să amintesc doar faptul că nu este nevoie de binecuvântare. Pentru că foarte mulți dintre voi mă întreabă, ne întreabă dacă este nevoie de binecuvântare să citim la Psaltire. Nu este nevoie de binecuvântare pentru o catismă. Dacă exagerați, atunci bineînțeles trebuie să îl întrebați pe duhovnicul vostru. Dar o catismă, fraților, dacă aveți timp, se poate citi. Deci nu vă faceți probleme.
Recapitulare și concluzii
Revenind, e vorba de o rugăciune de introducere, de pregătire pentru canon, da și evitarea centrilor de atenție puternici. E vorba de Doamne Iisuse, care constituie canonul în sine. După care este vorba de o mică introspecție. Rugăciunea Sfântului Sofronie. Dacă doriți, un acatist și bineînțeles, Canonul de Împărtășanie dacă ne împărtășim mâine.
În concluzie, trebuie să avem fraților, constanță! Pentru că sufletul se hrănește cu aceste lucruri, trebuie să știți. Sufletul trebuie să se hrănească în fiecare zi și dacă nu, atunci începe să facă foamea.
Și prin rugăciune, sufletul se hrănește în fiecare zi, se luminează și astfel o să avem siguranța existenței lui Dumnezeu, siguranța zilei de mâine. Și atunci nu o să mai fim niște însingurați, niște mahmuri, niște depresivi. Înțelegeți? Și atunci omul o să se simtă foarte liniștit și că Tatăl lui cel ceresc are grijă de el și îi asigură o veșnicie fericită alături de Tatăl lui cel ceresc.
Așa să ne ajute bunul Dumnezeu!
Pentru Rugăciunile Sfinților Părinților noștri, Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluiește-ne pe noi. Amin
Pomelnice online și donații
Doamne ajută!
Dacă aveți un card și doriți să trimiteți pomelnice online și donații folosind cardul dumneavoastră, sau/și să susțineți activitatea noastră filantropică, inclusiv acest site, vă rugăm să introduceți datele necesare mai jos pentru a face o mică donație. Forma este sigură – procesatorul de carduri este Stripe – leader mondial în acest domeniu. Nu colectăm datele dvs. personale.
Dacă nu aveți card sau nu doriți să-l folosiți, accesați Pagina de donații și Pomelnice online .
Ne rugăm pentru cei dragi ai dumneavoastră! (vă rugăm nu introduceți detalii neesențiale precum dorințe, grade de rudenie, introduceri etc. Treceți DOAR numele!)
Mai ales pentru pomelnicele recurente, vă rugăm să păstrați pomelnicele sub 20 de nume. Dacă puneți un membru al familiei, noi adăugăm „și familiile lor”.
Dumnezeu să vă răsplătească dragostea!
11 Comment
Hristos a Înviat Părinte!
Vă rog să mă iertați dar am și eu nevoie de un răspuns…deoarece mă chinuie gândurile…nu mi dau pace la rugăciune!
In anii din urmă nu mi am pus întrebări…Dar acum am înțeles că nu este nevoie de metanii până la pământ deoarece trăim Bucurii.Dar dacă la Rugăciunea Inimii vin lacrimi pentru căință le mai lăsăm să curgă?
Pentru mine sunt vindecătoare deoarece nu reușesc cu mânia.
Ar fi mai bine să-I vorbeasc Mântuitorului in această perioadă despre neputințele mele ?
Măicuța Domnului să vă ocrotească veșnic și pe noi păcătoșii să ne ierte pentru Rugăciunile Sfinților Părinților noștri!Amin.
Dacă te rogi în fiecare zi cu același acatist, de exemplu, apare și plictiseala. Sf Paisie zicea ca sufletul are nevoie câteodată de o anumita vitamina, alteori de alta vitamina și trebuie sa întinzi masa în fata și sa vezi ce alege sufletul: metanii, rugaciunea lui Iisus. Asa scrie in cartea Despre rugăciune. De aceea, câteodată parca simți nevoia sa citești mai mult la psaltire, alteori sa citești acatistul unui sfant, alteori sa citești o carte duhovniceasca. Depinde. Deci cumva o constanta, dar cu anunite variațiuni. Referitor la rugaciunea lui Iisus, mie parintele îmi zicea ca e importanta și simțirea sufletului, starea de pocăință, nu doar repetarea mecanica a unor cuvinte. Cu ce m-ar putea ajuta sa repet niște cuvinte în mod mecanic? E importanta și starea de căință, gândul bun…
Ce este pomelnicul sobornicesc?
Cand se face ?
Care este rolul preotului slujitor?
Ce putem face noi, creștinii ortodocși?
Hristos a Înviat! Părinte, spuneți în clip despre cărțile Sfinților Părinți…vă referiți la Sfinții Părinți din vechime(în caz afirmativ, ați putea să ne dați niște exemple concrete?), sau considerați ca sunt bune și alte cărți cum ar fi cele din seria „Ne vorbește părintele Cleopa” sau cartile din seria „Cuviosul Paisie Aghioritul – Cuvinte duhovnicești”, etc ?
Mulțumesc!
Hristos a inviat! Parinte, este bine ca acum in perioada dintre Inviere si Inaltare sa nu se faca metanii? Imi pierd antrenamentul si dupa Inaltarea Domnului mi-e foarte greu sa le reiau.
Multumesc
Sărut mâna Părinte,
Am o nelămurire, de ordin personal, legată de Rugăciunea lui Iisus. Spuneați că forma scurtă a rugăciunii, care se folosește în Sfântul Munte, este forma cea mai recomandată pentru cei mai mulți dintre oameni. În ceea ce mă privește, am constatat următorul lucru: dacă îmi impun să spun forma scurtă, cu metanierul, reușesc într-o bună măsură să fac acest lucru; dar în alte împrejurări ( ca de ex.: cand merg pe stradă, când spăl vasele, când mănânc, etc.) mă surprind spunând în gând forma mai lungă a rugăciunii („Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluiește-mă pe mine, păcătosul!”).
De aceea, vă rog frumos să-mi spuneti ce mă sfătuiți să fac ?
Să mă străduiesc să spun întotdeauna forma scurtă sau pot să spun alternativ (în funcție de circumstanțele concrete ) cele două forme ale rugăciunii ?
Vă mulțumesc !
Să minimizăm tulburarea. Desigur că este cel mai bine să spunem forma scurtă, însă dacă vezi că te tulburi tare, atunci nu contează.
BUNĂ ZIUA CEL M-AI BINE AM SIMȚIT CĂ FAC RUGACIUNE FĂRĂ SĂ ÎMI VINĂ ALTE GÂNDURI LA ORA 24 NOAPTEA MA SIMT ACOLO ÎN PACE ȘI LINIȘTE DOAMNE AJUTĂ TUTUROR MULȚUMIM DOAMNE PENTRU TOATE AMIN AMIN AMIN DOAMNE UȘUREAZĂ DUREREA ȘI NECAZUL TUTUROR MULȚUMIM DOAMNE PENTRU TOATE
Doamne ajuta! Putem citi psalmi din Biblie sau trebuie sa citim din cartea Psaltirii?
Cum sa ne rugam unui sfânt care nu are acatist? cum este Sf Foca spre exemplu?
Cu cuvintele tale.