Vizionați un cuvânt de mare actualitate a părintelui Iosua Trenham în care acesta analizează marea problemă a nominalismului – adică a credinței fără rod, a credinței doar din gură și nu din inimă.
Vizionare plăcută! (după clip aveți podcastul și transcriptul)
Powered by RedCircle
Salutare tuturor, Dumnezeu să vă binecuvânteze! Mulțumesc mult pentru vizionare.
Am intitulat reflecția mea de astăzi “Nominalismul ortodox”! Dacă sunteți catolic sau protestant, puteți să va referiți la nominalismul catolic sau nominalismul protestant pentru a aplica mai direct aceste principii la confesiunea dvs.
Ce înseamnă, de fapt, Nominalismul?
Nominalismul, felul în care folosesc acest cuvânt, este o descriere a credinței fără rod, credința care este a gurii, dar nu a inimii, a minții, dar nu a faptei și atacarea nominalismului religios a fost ceva pe care Domnul nostru Iisus Hristos a fost absolut concentrat, de la începutul slujirii sale publice, când citea Scripturile în sinagoga din Nazaret și S-a referit la faptul că profetul Ilie s-a dus la văduva din Sarepta în loc de a merge la o văduvă evreiască, și asta a stârnit un scandal atât de incredibil, încât au încercat să-l omoare pe Iisus și să-l arunce de pe stâncă.
La confruntarea lui constantă cu fariseii, criticându-le religia. Chiar și cea mai inimoasă și tristă învățătură, care e numită învățătura “Vai-urilor”, când a emis aceste „Vai-uri” oribile. Unele dintre ele au fost date direct împotriva orașelor evreiești care erau nominale. „Vai ție, Horazine! Vai ție, Betsaida!… Dacă minunile ar fi fost făcute în Tir și Sidon – pământuri păgâne – cele care au avut loc în tine, ei s-ar fi pocăit cu mult timp în urmă”.
De ce „Vai”?
Ce cuvânt! Pronunțând “vai”-uri asupra poporului lui Dumnezeu – oameni în legământ cu Dumnezeu, deoarece religia lor era nominală. Nu aveau niciun angajament al inimii față de Dumnezeu. Acesta este un element central al învățăturii lui Iisus în toată slujirea Lui și, desigur, a fost esențială în viața iubitorilor de sfinți, bărbați și femei, și a marilor profesori ai Bisericii din ultimii 2000 de ani.
Aceasta este pur și simplu ceea ce face conducerea bună. Aceasta este ceea ce face conducerea iubitoare de oameni de Dumnezeu. Iisus Însuși, în dezvoltarea acestei linii de gândire, construia pe cuvântul profetic din Vechiul Testament și pe cuvintele pe care El Însuși le inspirase ca în profetul Ieremia.
Profetul Ieremia despre nominalism
Dați-mi voie să vă citesc doar un cuvânt de la profetul Ieremia în acest sens. El spune: „Cum? Voi furaţi, ucideţi şi faceţi adulter; juraţi mincinos, tămâiaţi pe Baal şi umblaţi după alţi dumnezei, pe care nu-i cunoaşteţi, și apoi veniţi să vă înfăţişaţi înaintea Mea în templul Meu, asupra căruia s-a chemat numele Meu, şi ziceţi: „Suntem izbăviţi”, ca apoi să faceţi iar toate ticăloşiile acelea?”
“Dar nici el, nici slujitorii lui şi nici poporul ţării n-au ascultat cuvintele Domnului, cele grăite prin proorocul Ieremia. Regele Sedechia a trimis pe Iucal, fiul lui Şelemia, şi pe Sofonie preotul, fiul lui Maaseia, la Ieremia proorocul, ca să-i zică: „Roagă-te pentru noi Domnului Dumnezeului nostru!”
Aici Ieremia spune: uite, vii și stai în casa lui Dumnezeu si declari ca este Dumnezeul tău, dar tu furi, ucizi si comiți adulter si juri mincinos?
El continua in capitolul 9. El spune: „Iată, vin zile, zice Domnul, când voi cerceta pe toţi cei tăiaţi şi netăiaţi împrejur: Egiptul şi Iuda, Edomul şi pe fiii lui Amon, Moabul şi pe toţi locuitorii pustiului, care-şi tund părul împrejurul frunţii lor, căci toate aceste popoare sunt netăiate împrejur, iar casa lui Israel toată este cu inima netăiată împrejur”.
Să venim în cotidian
Doamne! Tradu aceste vorbe din Vechiul Testament la starea credincioșilor de astăzi, aplică la creștini, acesta este profetul spunând că vin zile în care îi voi pedepsi pe cei botezați ca pe cei nebotezați. Vă puteți imagina? Și apoi declarând că întreaga Biserică! Pentru că asta este ce spune el aici, toată casa lui Israel e netăiată împrejur la inimă, toată Biserica este nebotezată la inimă. Vă puteți imagina auzind asta din gura Domnului despre noi? Să nu fie, să nu fie!
Așa este marele dispreț al lui Dumnezeu pentru nominalismul religios și noi ortodocșii, nu avem multe de care trebuie să dăm socoteală aici, în Statele Unite, cu siguranță? Starea Bisericii cu atât de puțină milostenie și o atât de puțină frumusețe produsă de noi în fiecare categorie măsurabilă, atunci când suntem atât de numeroși și binecuvântați și atât de bogați, o, Domnul să ne ierte, Domnul să ne ierte!
Cum crește Biserica?
Știți că Biserica crește în două moduri, Biserica crește prin câștigarea celor pierduți, necredincioșii catehezându-i și formându-i, mulțumesc lui Dumnezeu! Și biserica crește și prin poporul ei, copii ai bisericii ale căror familii sunt ortodoxe, cresc în Biserică ca creștini evlavioși învățați de familiile lor pe parcursul creșterii lor să-L iubească pe Hristos suprem mai presus de toate, să fie centrați în viața lor în templul Bisericii și în închinarea și ciclul liturgic al Bisericii și apoi să-și aplice credința colaborând cu întreaga Biserică și cu Hristos în ceruri pentru a fi lumina lumii și sarea pământului, să îmbrățișeze chemarea noastră…
Așa crește Biserica, Biserica poate fi distrusă și de cei care sunt copii ai Bisericii, dar chiar nu știu nimic despre credința lor sau chiar de către catehumeni, dar care nu sunt catehizați, care sunt primiți în Biserică cu foarte puține instrucțiuni și un fel de viață al lor, viața lor seculară fiind doar botezați…
În orice caz, așa crește Biserica sau așa se micșorează Biserica. Pentru noi este o mare bucurie, este o mare bucurie să văd oameni venind la credință. Bineînțeles! Am fost la telefon cu preotul din vestul mijlociu ieri și mi-a spus că are 54 de oameni ce se pregătesc pentru a se alătura Bisericii. Mi-a făcut inima să salte, desigur.
Și știu că el îi va iubi și îi va accepta ca sarcinile sale pastorale și îi va forma în mod corespunzător pentru a-L iubi pe Dumnezeu și a sluji oamenii. Asta este grozav, dar a fost de asemenea o bucurie pe parcursul slujirii mele pastorale să văd pe mulți dintre cei născuți și crescuți în unele dintre cele mai bune și mai minunate sate și orașe ortodoxe tradiționale din lume, în Siria și în Liban, în Palestina, în Grecia, în Ucraina, în Rusia, în Serbia, în România.
Experiența părintelui Iosua
Am văzut atât de mulți și am auzit de atâtea ori unul din două lucruri, unul din două lucruri, fie mare bucurie de a-și aprofunda și de a învăța credința de multe ori, de la oameni care au fost crescuți în aceste mari locuri, crescuți în familii ortodoxe, dar poate familiile care nu au avut grijă să-și catehizeze proprii copii nu au avut grijă să-și transmită propria credință, au considerat-o o moștenire glorioasă, dar nu au păstrat-o și nu au transmis-o bine.
Am fost foarte binecuvântat să aud oamenii spunându-mi cât de mult au învățat și cât de mult apreciază să crească, că și-au prețuit întotdeauna credința, dar nu știau cu adevărat ce este și prin implicarea în slujirile educaționale în pedagogia Bisericii și ascultând predici serioase și participând la părtășia și slujirea Bisericii, deoarece aceste lucruri sunt așteptate în viața noastră bisericească, au fost foarte binecuvântați.
Desigur că am avut ocazional pe cei care “ei știau mai bine” și care nu au fost interesați. Cutare persoană nu a fost interesată să meargă la cursuri pentru că a fost crescută ortodox sau așa ceva … De parcă dacă bunicii tăi sau părinții tăi erau ortodocși înseamnă că nu studiezi Biblia și că nu înveți constant.
Cum trebuie să încurajăm turma
Am fost binecuvântat de multe ori să-mi aud propriul Mitropolit Iosif spunând, deși el s-a născut și a crescut în Siria într-o familie de ortodocși evlavioși, el a spus: sunt un convertit!! Ceea ce a vrut să spună prin asta a fost că alege să aprecieze fiecare zi ca pe o oportunitate de a se converti la Hristos pentru a-și adânci pocăința și pentru a trage înainte.
Acesta este modul în care conducerea Bisericii ar trebui să încurajeze turma. Toți trebuie să renunțăm la această idee de leagăn și convertire! Vorbesc prostii! Vorbe pe care nu le veți găsi niciodată în tradiția patristică, ci concentrați-vă pe noi toți împreună. Suntem cu adevărat botezați sau nu? În cuvintele profetului Ieremia, dăm roade cu adevărat? Sau așa cum spune Mântuitorul nostru, auzind aceste cuvinte ale Lui și căiindu-ne cu mult timp în urmă, ne pocăim sau nu?
Pentru că acesta va fi standardul care va despărți Biserica, nu „ești un convertit sau ești de leagăn?”… prostii. Crești? Persecuți nominalismul în inima ta oriunde îl vezi? Asta este ambiția noastră comună.
Citate de încheiere
Dați-mi voie să închei cu câteva cuvinte de la sfinți, asta e de la Sfântul Simeon Noul Teolog se găsește în textul său, tradus în engleză „Primul om creat”, spune așa: „Dacă în acest fel neamurile sunt condamnate pentru ignoranță, cu atât mai mult vor fi condamnați acei creștini care fiind în staulul Bisericii lui Hristos nu cunosc adevărata învățătură a evlaviei creștine pentru că nu au avut grijă să fie instruiți în ea în modul potrivit, din nepăsare și dispreț față de o lucrare atât de mare, care fost îndeplinită pentru noi de Fiul lui Dumnezeu”
Și iată un cuvânt frumos de la părintele Alexandru Elcheninoff, autorul acelui clasic al sec al XX-lea, „Jurnalul unui preot rus”, el spune: „Cred că Biserica trebuie să se curețe de greutatea necredincioșilor și a celor de puțină credință, trebuie să se adune laolaltă să se curățe de elementele străine și asta îi va spori strălucirea. Indiferența credincioșilor este ceva mult mai înspăimântător decât faptul că există necredincioși!”
Wow, ce cuvânt! Sunt sigur că părintele Alexander când spune să scăpăm de greutate necredincioșilor înțelege că nu le cedăm, nu că le spunem oamenilor „Nu puteți veni!” sau “Plecați!”, dar cu siguranță nu ne “mulăm”, și nu aranjam Biserica în funcție de dorințele și cerințele celor care sunt nominali. Încercăm să le stârnim inimile pentru a ucide acest flagel al nominalismului ortodox.
Dumnezeu să ne privească cu milă pe noi toți și să ne facă inimile așa. Mulțumesc că ne-ați ascultat! Dacă nu ați auzit despre viitoarea noastră conferință anuală de natură patristică, care este dedicată Sfintei Ortodoxii, prezentând credința creștină, puteți accesa site-ul nostru web și marcați în calendar 3-5 iunie. Vă va plăcea lista noastră. Dumnezeu să fie cu voi!
Traducerea: www.chilieAthonita.ro
Pomelnice online și donații
Doamne ajută!
Dacă aveți un card și doriți să trimiteți pomelnice online și donații folosind cardul dumneavoastră, sau/și să susțineți activitatea noastră filantropică, inclusiv acest site, vă rugăm să introduceți datele necesare mai jos pentru a face o mică donație. Forma este sigură – procesatorul de carduri este Stripe – leader mondial în acest domeniu. Nu colectăm datele dvs. personale.
Dacă nu aveți card sau nu doriți să-l folosiți, accesați Pagina de donații și Pomelnice online .
Ne rugăm pentru cei dragi ai dumneavoastră! (vă rugăm nu introduceți detalii neesențiale precum dorințe, grade de rudenie, introduceri etc. Treceți DOAR numele!)
Mai ales pentru pomelnicele recurente, vă rugăm să păstrați pomelnicele sub 20 de nume. Dacă puneți un membru al familiei, noi adăugăm „și familiile lor”.
Dumnezeu să vă răsplătească dragostea!
1 Comment
Sfântul Simeon Noul Teolog „Omul cel întâi-zidit”