Cine este prima persoană care L-a văzut pe Domnul înviat? Ce taine sunt relevate prin așa-zisele „contradicții” între evangheliști relativ la momentul Învierii? Vizionați acest material pentru a afla.
Vizionare plăcută! (după videoclipul adnotat aveți podcastul și transcriptul)
Powered by RedCircle
Cine a fost prima persoană care l-a văzut pe Domnul înviat?
Slavă Tatălui și Fiului și Sfântului Duh și acum și pururea și în vecii vecilor. Amin
Doamne miluiește, Doamne miluiește, Doamne miluiește
Pentru rugăciunile Sfinților Părinților noștri, Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluiește-ne pe noi! Amin
Treptele cunoașterii lui Dumnezeu
Astăzi o să vă vorbesc puțin despre treptele cunoașterii lui Dumnezeu așa cum ne sunt relevate ele în Sfânta Scriptură și mai ales, o să vă spun tot bazat pe Sfânta Scriptură și mai ales pe Sfinții Părinți – în speță, pe Sfântul Grigorie Palama – cine a fost prima persoană care L-a cunoscut pe Dumnezeu ca Dumnezeu.
Maica Domnului
Pentru că trebuie să știți fraților, că noi știm că Domnul nostru Iisus Hristos este Dumnezeu adevărat și om adevărat, dar contemporanii Lui nu știau asta. Și primul semn al acestui lucru îl vedem la însăși Maica Domnului care, fiind sfânta cea mai mare, fiind sfânta perfectă, da, fiind cea mai curată persoană de pe acest pământ, ea nu știa că fiul ei este Dumnezeu.
Și asta vedem în clipa în care Mântuitorul era de 12 ani. În clipa respectivă Mântuitorul S-a pierdut în Ierusalim după cum socoteau părinții – adică Sfântul Iosif și Maica Domnului – și atunci Îl căutau pe Domnul nostru Iisus Hristos. Trei zile L-au căutat prin caravana care se întorcea de la Ierusalim și într-un final Îl găsesc în Templu, învățând pe bătrânii poporului.
Și atunci Maica Domnului spune celebrele cuvinte: Fiul meu, de ce ne-ai făcut nouă asta? Cu durere, odinomeni, în limba greacă. Te-am căutat eu și tatăl Tău.
Și atunci Mântuitorul îi răspunde Maicii Domnului cu respect, dar și cu înțelepciune: Nu știai că Eu în casa Tatălui trebuie să fiu?
Adică tatăl meu nu este Sfântul și Dreptul Iosif, ci Tatăl meu este Dumnezeu.
Ei, dacă Maica Domnului știa că Domnul nostru Iisus Hristos este a doua persoană a Sfintei Treimi, este Dumnezeu adevărat, bineînțeles că Maica Domnului nu credea că Mântuitorul S-ar fi pierdut, pentru că Dumnezeu nu se pierde și dincolo de asta nu L-ar fi căutat cu durere.
Deci acest lucru arată, după cum spune și Sfântul Siluan Athonitul că Maica Domnului nu avea atunci cunoștința deplină.
Trei lucruri perfecte
Pe de altă parte, toți Sfinții Părinți spun că lucrurile perfecte pe care Dumnezeu le-a făcut, lucrurile pe care nu putea să le facă mai perfecte – dacă ne este permisă această expresie – sunt: fericirea raiului, întruparea Cuvântului și Maica Domnului.
Deci dacă Maica Domnului ca persoana perfectă, persoana fără de păcat – Maica Domnului a fost singura persoană fără de păcat, în afara bineînțeles a Domnului nostru Iisus Hristos – nu a avut această cunoștință, înseamnă că nici ceilalți nu au avut această cunoștință, nu știau că Domnul nostru Iisus Hristos este însuși Yahve. Și bineînțeles că la evrei lucrul acesta era cu totul și cu totul de neconceput pentru că pentru ei, Yahve era cu totul și cu totul de neajuns, de neatins, dincolo de orice. În termeni teologici, filosofici, era total transcendent.
Sfântul Apostol Petru
Această lipsă a cunoașterii Domnul nostru Iisus Hristos ca adevărat Dumnezeu o vedem și la Sfântul Apostol Petru. În clipa în care Mântuitorul îi întreabă pe Apostoli, spunând: Cine spun oamenii că sunt Eu? Și Sfinții Apostoli spun: Doamne, Tu ești Ilie, Tu ești Ieremia, unul din profeți care s-a reîncarnat de fapt, a înviat – care azi e și o erezie, nu e un lucru adevărat – s-a sculat din morți și din cauza asta se fac minuni prin Tine.
Și atunci, Mântuitorul îi întreabă pe ucenici, pe Apostoli: Dar voi, cine spuneți că sunt Eu? Și atunci, Sfântul Apostol Petru spune: Tu ești Hristosul, Fiul lui Dumnezeu celui Viu.
Și atunci Mântuitorul răspunde: Fericit ești tu, Simone, Bar Iona, fiul lui Iona.
Adică așa cum ești tu fiul lui Iona, așa sunt și Eu, Fiul lui Dumnezeu. Adică nu sunt Fiul lui Dumnezeu cum sunt toți oamenii prin extenso, prin har, ci sunt Fiul lui Dumnezeu natural cum ești tu fiul lui Iona, la fel sunt și Eu Fiul lui Dumnezeu Tatăl – de aceeași ființă cu El, asemenea cu El în toate.
Revelație
Și continuă Mântuitorul că nu „trup și sânge ți-au descoperit ție aceasta”.
Adică nu mintea ta, nu creierul tău ți-a descoperit acestea, ci „Tatăl Meu care este în ceruri”.
Și ca să se adeverească faptul acesta că de fapt, Sfântul Apostol Petru nu a scos-o ca urmare a raționamentului său, adică Sfântul Apostol Petru nu știa ce spune, este faptul că ziua următoare sau la foarte scurt timp după această mărturisire crucială a Sfântului Apostol Petru… Mântuitorul le spunea: vedeți că acum mergem la Ierusalim și o să mă bată, o să mă schinjuiască, o să mă omoare și a treia zi o să înviez.
Gândirea omenească
Și atunci, Sfântul Apostol Petru Îi spune: Doamne, să nu-Ți fie Ție una ca aceasta! Hai, să Te ferim, hai, să Te ascundem!
Și atunci, Mântuitorul îi spune: Du-te înapoia mea, satano! Că nu cugeți cele ale lui Dumnezeu, ci cugeți cele ale oamenilor.
Bineînțeles! Adică dacă Sfântul Apostol Petru își dădea seama că Iisus Hristos este Fiul lui Dumnezeu, adică Dumnezeu adevărat, atotputernic, atotștiitor, dincolo de timp, cum spuneam, total transcendent, dincolo de spațiu, dincolo de moarte, dincolo de tot, bineînțeles că nu-i spunea: Doamne, hai, că-Ți dau niște sfaturi, ferește-Te că nu-i bine, lasă că știu eu mai bine.
Și din cauza asta, pentru că Sfântul Apostol Petru judeca foarte omenește, mânat de o dragoste față de Mântuitorul, dar această dragoste este o dragoste total umană fără perspectiva, fără anvergura planului dumnezeiesc de mântuire a oamenilor. Se baza de fapt pe o iubire, dacă doriți, sentimentală, o iubire paternă față de Mântuitorul, mai ales că Sfântul Apostol Petru era foarte bătrân, avea în jur de 80 de ani și Mântuitorul era tânăr, în jur de 33 de ani.
Deci fiind pe plan uman, din cauza asta Mântuitorul îi spune: du-te înapoia Mea, împotrivitorule! În ebraică, satan, satanas înseamnă împotrivitorul, cel care se opune, cel care se pune împotrivă.
Deci după cum vedem, nici Maica Domnului și nici Sfântul Apostol Petru, decanul de vârstă dacă doriți, corifeul Apostolilor, nu știau că Domnul nostru Iisus Hristos este Dumnezeu pe pământ.
Și iarăși, ca să nu mă lungesc, o să mai dau un exemplu și după aceea o să intru să vă spun marea taină – care a fost prima persoană care și-a dat seama că Domnul nostru Iisus Hristos este într-adevăr Dumnezeu.
Marta
Celălalt exemplu îl vedem la învierea lui Lazăr, când Mântuitorul este întâmpinat de Marta și Maria – și să nu intru în toate detaliile că am vorbit într-o filmare trecută – Mântuitorul îi spune Martei: fratele tău, Lazăr, va învia. Și Marta zice: da, Doamne, știu că va învia la învierea din morți. Și atunci Mântuitorul îi spune: Eu sunt Învierea și Viața, cel care crede în Mine, chiar dacă va muri, va trăi. Crezi tu asta?
Și sfânta… care s-a sfințit după Învierea Domnului, Marta, I-a spus: Da, Doamne, eu cred în Tine! Cred că Tu ești Învierea și Viața, cred că Tu ești Mesia.
Și-i zice Mântuitorul: dacă tu crezi așa, hai, să ridicăm piatra de pe mormânt. Și Îi spune Marta: Doamne, dar știi, dar pute, e a patra zi? Și zice Mântuitorul, nu ți-am să crezi că Eu sunt Învierea și Viața?
Deci chiar dacă Marta Îl mărturisise pe Domnul nostru Iisus Hristos cu buzele, că este Mesia cel așteptat, bineînțeles că nu-și dădea seama ce spune.
Toate aceste persoane, bineînțeles, în frunte cu Maica Domnului care, mare atenție, avea o cunoștință duhovnicească foarte înaltă, mai ales Maica Domnului, știau, simțeau că e vorba de Mesia, de cineva foarte mare, dar nu puteau să-și imagineze că este vorba de Dumnezeu, de Dumnezeu întrupat.
Explicația Sfântului Grigorie Palama
Bun, și atunci cine este persoana care și-a dat prima seama că numitul Iisus Hristos, Fiul Mariei este Dumnezeu cel adevărat, Dumnezeu întrupat? Deci gândiți-vă: Dumnezeu Care a făcut tot acest Univers inclusiv Athonul din spatele meu, S-a întrupat într-un om de…, eu știu?… Doi metri înălțime.
Explică Sfântul Grigore Palama, într-un cuvânt fulminant al său la Înviere și totul se bazează pe o părută contradicție între evangheliști.
Vă rog frumos, luați Evanghelia! Din păcate, nu am luat Evanghelia cu mine, dar ar fi trebuit să o iau să vă citesc. O să vă spun din memorie.
Sfântul Apostol și Evanghelist Matei
La Sfântul Apostol Matei – hai, să îi luăm în ordine – spune că pe vremea când era încă întuneric, mironosițele se duceau la mormântul Domnului. Ajungând acolo… pe drum, ele se întrebau: oare cine o să ne prăvălească piatra? Pentru că piatra de la mormânt era foarte mare. Mormântul era imperial, al unui nobil de vază, al lui Iosif și pietrele de pe aceste morminte, nu știu dacă știți, sunt cilindrice.
Și ele se întrebau – cine o să ne rostogolească piatra încât să putem să intrăm în mormântul Domnului. Și întrebându-se ele așa, se apropie de mormânt și văd un înger – după cum spune Sfântul Apostol Matei – care prăvălește, care rostogolește piatra.
Și în clipa respectivă îngerul întreabă pe cele două mironosițe care erau acolo – adică era vorba de Maria Magdalena și cealaltă Marie – întreabă: Pe cine căutați? De ce Îl căutați pe Cel viu între cei morți?
Și atunci, cele două s-au închinat, au văzut că mormântul este gol și au fugit înapoi la Apostoli să mărturisească marea veste. Pe drum, cele două mironosițe – adică Maria Magdalena și cealaltă Marie…
Mironosițele
Maria Magdalena – de ce se numește Maria Magdalena? Pentru că este din ținutul Magdala. Maria i Magdalini adică Maria din ținutul Magdala, tradus în românește Maria Magdalena.
Cele două mironosițe se întorc la apostoli să îi anunțe – măi, e mormântul gol, ce se întâmplă? Și pe drum se întâlnesc cu Hristos, se întâlnesc cu Domnul nostru Iisus Hristos înviat, în Lumină. Și în clipa respectivă ele cad la pământ și Îl apucă de picioare. I se închină Domnului nostru Iisus Hristos, cu fața la pământ și Îl apucă de picioare. Mântuitorul spunându-le: Bucurați-vă! Asta este la Sfântul Apostol și Evanghelist Matei.
La Sfântul Apostol Marcu, vorbește despre faptul că la prima rază de lumină, se duc alte mironosițe acolo și acestea văd piatra răsturnată deja. Se întorc înapoi și spun Apostolilor. Nu avem nicio relatare, dacă nu mă înșel, a Mântuitorului.
După care, la Sfântul Luca, vedem alte mironosițe. Vedem pe Ioana, pe Salomeea și așa mai departe, care sunt la mormânt și Sfântul Apostol Luca vorbește de momentul în care soarele deja se înălța pe cer.
Maria Magdalena
Și Evanghelistul care încurcă total lucrurile este Sfântul Apostol și Evanghelist Ioan care vorbește despre Sfânta Maria Magdalena care, fiind la mormânt noaptea, plângea acolo.
Și în clipa în care apare Mântuitorul – Mântuitorul era în umbră, da, era în întuneric, era întuneric afară – deci Sfânta Maria Magdalena nu Îl recunoaște pe Mântuitorul și Mântuitorul o întreabă: Femeie, de ce plângi, pe cine cauți? Și Maria Magdalena, nerecunoscându-L pentru că era încă întuneric afară și crezând că este grădinarul, spune: Doamne, L-au luat pe Domnul meu, L-au luat pe Iisus și nu știu unde L-au pus.
Stai puțin să ne înțelegem, cum adică nu știi unde L-au pus de vreme ce la Sfântul Apostol și Evanghelist Matei spune că L-au apucat de picioare? Cum de se poate treaba asta? Hai, să lămurim puțin lucrurile!
Momentele zilei Învierii
Întâi de toate, nu știu dacă ați fost atenți la ce v-am spus, la fiecare Evanghelist se observă că este vorba de alt moment al zilei.
La Sfântul Apostol și Evanghelist Matei era vorba de întuneric, pe vremea când era încă întuneric afară. La Marcu, era prima geană de lumină. Și la Luca, era când se ridica soarele.
Dovada faptului că cei trei Evangheliști vorbesc de momente diferite este și faptul că fiecare relatează de alte mironosițe.
Și lucrul cel mai important este faptul că la Sfântul Apostol și Evanghelist Ioan, avem dovada că de fapt, Maria Magdalena nu L-a întâlnit pe Domnul nostru Iisus Hristos înviat cum lasă de fapt să se înțeleagă Sfântul Apostol și Evanghelist Matei. Pentru că dacă L-ar fi întâlnit și S-ar fi închinat Lui și L-ar fi apucat de picioare, atunci bineînțeles că ea nu s-ar fi întrebat: dar unde e trupul Lui că nu știu unde L-au pus.
Și mai ales că I se adresează Mântuitorului ca grădinarului pentru că nu-L recunoștea, fiind întuneric, I se adresase Lui: Doamne, dacă Tu L-ai luat spune-mi ca să vin eu să-L iau. Deci Maria Magdalena nu-L văzuse pe Domnul și nu avea conștiința învierii Lui. Pentru că ea credea că încă era mort și cineva I-a luat trupul, mă rog, făcând un act de impietate.
Deci singura care L-a văzut pe Domnul nostru Iisus Hristos înviat și care L-a apucat de picioare și I s-a închinat a fost cealaltă Marie.
Maria Maica Domnului
Care este cealaltă Marie care n-are nevoie de niciun fel de descriere, niciun fel de nume de familie, care era atât de cunoscută în comunitatea creștină primară încât nu trebuia să spună că este Maria lui Cleopa, că este Maria din Magdala… Este vorba de Maica Domnului.
De ce? Pentru că numai Maica Domnului și-a dat seama în clipa în care îngerul a spus că a înviat Hristos, în clipa respectivă Maica Domnului și-a dat seama că numai Dumnezeu putea să biruiască moartea, putea să învie prin Sine.
Până atunci, în toată istoria omenirii au fost învieri făcute de alții. Pentru prima dată, cineva era atât de puternic încât să spargă legăturile morții adică să învie prin Sine adică să-Și pună înapoi sufletul în trup și efectiv să iasă prin piatră.
Pentru că să nu uităm că la Matei – este singurul dintre Evangheliști care notează că mironosițele au văzut cum se rostogolește piatra. Deci Matei este primul din punct de vedere cronologic… și datorită faptului că descrie timpul și datorită faptului că la toți ceilalți Evangheliști se spune că piatra era deja răsturnată de pe mormânt. Citiți să vedeți!
Învierea la Sfântul Apostol și Evanghelist Matei
Deci Matei este primul și trebuie să știți că această Evanghelie a Învierii a Sfântului Apostol și Evanghelist Matei, care este prima, nu se citește niciodată peste an, ci numai și numai de Înviere. Este o mare taină.
Și acolo, avem că prima persoană care L-a cunoscut pe Domnul nostru Iisus Hristos că este Fiul lui Dumnezeu cu adevărat a fost într-adevăr Maica Domnului. Și bineînțeles că era de așteptat și era vrednic ca Maica Domnului să fie cea care și-a dat seama, pentru prima dată a cunoscut că Fiul ei este Dumnezeu. De ce? Pentru că ea a fost și este cea mai curată persoană din toată istoria omenirii și ea putea să înțeleagă însemnătatea capitală a acestui fapt – a întrupării lui Yahve, a întrupării lui Dumnezeu Cuvântul, Cel total transcendent.
Cuvântul
Deci gândiți-vă: Cuvântul care este total imaterial, total spiritual total duhovnicesc a străbătut cea mai mare distanță existențială posibilă, ajungând până în carne. Dup cum spune chiar Sfântul Ioan Teologul „Și Cuvântul S-a făcut trup” scris acolo. E vorba de sarx – S-a făcut carne.
Adică a depășit toată această distanță existențială dintre duhul, dintre spiritul, dintre imaterialitatea absolută până în sediul păcatului, până în materia absolută care este carnea.
Și a făcut asta de dragul nostru, de dragul oamenilor! Să știți!
Cunoștința deplină
Și datorită faptului că Maica Domnului a fost prima care și-a dat seama la Învierea Domnului că Fiul ei este Dumnezeu și a primit cu această ocazie, cunoștința deplină, din cauza asta dacă sunteți atenți, în icoanele bizantine, dacă ați văzut icoanele bizantine ale pogorârii Duhului Sfânt, Maica Domnului nu este reprezentată în icoana pogorârii Duhului Sfânt, cu toate că ea a fost de față acolo.
Nu este reprezentată pentru că Maica Domnului L-a primit pe Duhul Sfânt la Buna Vestire, a primit puterea să dea viață de una singură, să nască de una singură – după cum a spus Arhanghelul. Și doi: a primit cunoștința deplină cum spuneam, la Învierea Domnul nostru Iisus Hristos.
Concluzie
Deci, fraților, vă recomand să îl citiți pe Sfântul Grigorie Palama, este un sfânt extraordinar și după cum vedeți, Scriptura are taine imense, foarte mari care ne bucură sufletul și care ne dau o altă viziune asupra realității noastre, asupra realității pe care o trăim.
Și trebuie să știți că, la fel și noi, ca să vorbim acum foarte concret și foarte practic, trebuie să creștem în cunoașterea realității în care ne mișcăm și să nu fim ca niște cârtițe și să credem că totul se termină la ce vom mânca, ce vom bea și la lucrurile de zi cu zi, la știri și la ciondănelile dintre noi.
Haideți, fraților să ne ridicăm mintea mai presus de cele lumești și să ajungem la Dumnezeu cel iubitor și cu totul transcendent.
Așa să ne ajute bunul Dumnezeu!
Pentru rugăciunile Sfinților Părinților noștri, Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluiește-ne pe noi! Amin!
Pomelnice online și donații
Doamne ajută!
Dacă aveți un card și doriți să trimiteți pomelnice online și donații folosind cardul dumneavoastră, sau/și să susțineți activitatea noastră filantropică, inclusiv acest site, vă rugăm să introduceți datele necesare mai jos pentru a face o mică donație. Forma este sigură – procesatorul de carduri este Stripe – leader mondial în acest domeniu. Nu colectăm datele dvs. personale.
Dacă nu aveți card sau nu doriți să-l folosiți, accesați Pagina de donații și Pomelnice online .
Ne rugăm pentru cei dragi ai dumneavoastră! (vă rugăm nu introduceți detalii neesențiale precum dorințe, grade de rudenie, introduceri etc. Treceți DOAR numele!)
Mai ales pentru pomelnicele recurente, vă rugăm să păstrați pomelnicele sub 20 de nume. Dacă puneți un membru al familiei, noi adăugăm „și familiile lor”.
Dumnezeu să vă răsplătească dragostea!
35 Comment
Maica Domnului a știut că Iisus este Fiul lui Dumnezeu :
– Şi răspunzând, îngerul i-a zis: Duhul Sfânt Se va pogorî peste tine şi puterea Celui Preaînalt te va umbri; pentru aceea şi Sfântul care Se va naşte din tine, Fiul lui Dumnezeu se va chema.( Luca 1,35)
Sfânta Treime a acționat asupra Maicii Domnului prin : mai întâi a fost cuvântul îngerului lui Dumnezeu, apoi pogorârea Duhului Sfânt, umbrirea puterii lui Dumnezeu și venirea Fiului lui Dumnezeu.
Când asupra ta acționează Sfânta Treime cum să nu știi cine se naște din tine? Maica Domnului a știut că Sfântul care Se va naşte Fiul lui Dumnezeu se va chema, după cuvântul îngerului.
Arhanghelul Gavriil i-a spus că „fiul lui Dumnezeu se va chema” după cum și David a fost chemat la fel. Maica Domnului nu știa că este Fiul lui Dumnezeu în sensul că era a 2-a persoană a Sfintei Treimi. În toată antichitatea și, deci, și la evrei nu exista ideea unui Dumnezeu Unic Tripersonal. Citește pe Sf. Grigorie Palama. Citește pe Sf. Siluan despre greșeala nepăcătoasă a Maicii Domnului – cum sfântul arată că Maica Domnului nu știa acest lucru.
Maica Domnului a știut că Iisus este Fiul lui Dumnezeu :
Omilia sfântului Grigorie Palama la Bunavestire:
„Iar Fecioara cea plină de haruri, de îndată ce a auzit grăite către ea cuvintele acelea atât de ne mai întâlnite şi dumnezeieşti ale arhanghelului, anume: „Domnul este cu tine” şi „Iată, vei lua în pântece şi vei naşte fiu… Acesta va fi mare şi Fiu al Celui Prea înalt se va chema”, a spus: „Cum va fi aceasta, de vreme ce eu nu ştiu de bărbat?”. Căci chiar dacă tu îmi aduci o bună vestire, duhovnicească şi aşezată mai presus de patimile cele trupeşti, totuşi tu îmi vorbeşti de o sarcină şi de o luare în pântece şi de un prunc şi adaugi cuvântului „iată” pe cele cu privire la sarcină. „Dar cum va aceasta”, zice ea, „de vreme ce eu nu ştiu de bărbat?”.
13. Aceasta o spune Fecioara nu fiindcă nu credea, ci căutând să cunoască, pe cât cu putinţă, cum va să fie faptul acesta. De aceea şi arhanghelul spune către ea: „Duhul Sfânt Se va pogorî peste tine şi puterea Celui Prea înalt te va umbri; pentru aceea şi Sfântul Care se va naşte din tine Fiul lui Dumnezeu se va chema”. Pentru că tu eşti sfântă şi o Fecioară plină de har. Duhul Sfânt iarăşi va veni asupra ta şi El va pregăti şi va orândui, prin adăugirea unei sfinţenii şi mai înalte, lucrarea dumnezeiască din tine. Şi puterea lui Dumnezeu te va umbri pe tine, întărind şi totodată alcătuind chipul omenităţii prin umbrirea ta şi prin unirea cu tine, astfel încât Cel născut să fie Sfânt, Fiu al lui Dumnezeu şi putere a Celui Prea înalt, luând aievea chip omenesc. Iată şi Elisabeta, ruda ta, care s-a aflat toată viaţa ei stearpă, acum la bătrâneţe, întrucât Dumnezeu a binevoit, a rămas grea în chip uimitor, fiindcă la Dumnezeu toate sunt cu putinţă.
14. Ce face aşadar după aceasta Fecioara cea plină de har, care era dumnezeiască prin priceperea ei şi care nu are pe nimeni deopotrivă cu ea? Aceasta aleargă iarăşi la Dumnezeu şi prin rugăciune grăieşte cu El, prin mijlocirea arhanghelului:
„Dacă Duhul Sfânt – precum spui tu – va veni peste mine, ca să mă curăţească mai mult şi ca să-mi dea putere spre a primi pruncul cel aducător de mântuire; dacă puterea Celui Prea înalt mă va umbri, alcătuindu-L în mine şi dându-I chip de om ACELUIA CARE ESTE DE O FIINŢA CU DUMNEZEU, izvodind astfel o naştere fără de sămânţă; dacă Cel ce se va naşte va fi Sfânt şi FIU AL LUI DUMNEZEU ŞI VEŞNIC ÎMPĂRAT, pentru că la Dumnezeu toate sunt cu putinţă, atunci [zice ea]: «Iată roaba Domnului. Fie mie după cuvântul tău!» [Luca 1, 38]”.
Şi a plecat de la ea îngerul, lăsând în pântecele ei, unit cu trupul, pe Ziditorul întregii Firi, iar din pricina legăturii acesteia – căreia cu smerenie i s-a supus – a dăruit lumii întregi mântuirea.”
Dar ce spuneți despre ce spun Sfinții Părinți, că Maica Domnului se afla in Templu, citea din cărțile sfinte, la vârsta de 12 ani și găsește locul in care se spune că Mântuitorul se va naște din Fecioară și Maica Domnului cade in genunchi și se roagă ca macar slujnica acelei fecioare sa fie, pentru că timpul era aproape ? Și atunci o voce s-a auzit și i-a zis că ” Tu îmi vei naște Fiul ” sau ceva de genul. E din Tradiție.
Atenție cu asta! Este doar parțial din tradiție – sau mai exact din (pseudo)Evanghelia lui Iacob – o carte apocrifă. Vezi ce a păstrat tradiția în cuvântările Sfinților Părinți (de ex. Sf. Maxim Mărturisitorul, Sf. Grigorie Palama pe care îmi bazez omilia) la sărbătorile Maicii Domnului, în principal la Nașterea sa și la Intrarea în Biserică. Dincolo de asta, – încă o dată – este și fenomenul pe care l-am explicat în clip mai pe larg în cazul Sf. Petru și a Martei care – în special Sf. Petru – L-au mărturisit ca „fiul lui Dumnezeu” fără, însă, să își dea seama, de fapt, ce spune.
La care Sfinți Părinți ai găsit toate aceste detalii?
Să știți că nu mi se pare deloc in regulă că ați șters un comentariu al unei persoane care nu a jignit in nici un fel pe nimeni, nu a vorbit urât , ci pur și simplu și-a spus o opinie. Eu nu știu cine sunt acele persoane pe care le-a înșirat acolo, daca sunt sfinte sau nu, dar a venit cu argumente. La fel trebuia să faceți și dvs, nu sa ștergeți…. Va urmăresc de ceva vreme, dar cu acest video ați fost puțin agresiv.
Nu vă supărați, dar persoana respectivă chiar asta a făcut: a jignit, având un ton de-a dreptul obraznic și acuzator față de Părintele și defăimător la adresa Sfinților Părinți amintiți în omilie. Nu si-a spus pur și simplu o opinie, așa-zisele argumente erau acuze, omul fiind convins că dreptatea e doar la el. Deci nu a căutat să poarte o dezbatere onestă și nici să înțeleagă ideile prezentate, ci a pornit un război. Iar Părintele i-a răspuns cu argumente și i-a și explicat motivul ștergerii comentariului. Nu cred că Părintele a împiedicat sau va împiedica vreodată dezbaterile. De fapt, cred că acesta e unul din scopul acestei dificile misiuni a acestui site: să ne provoace în sensul bun, să ne facă să gândim corect, să ne scuture de prejudecăți, superstiții, clișee etc. Doar că noi suntem atât de înțepeniți în orgoliul nostru, că ne smintim imediat și apoi atacăm, călcând iubirea în picioare…
Așa este. Mulțumesc, Georgiana. Nu tolerăm atacurile la persoană, mai ales când persoanele sunt Sfinți.
E vorba de niște sfinți la care el a adus niște acuzații foarte grave – cele mai grave posibil în Biserică – și a făcut aceasta în cunoștință de cauză. Acestea nu sunt „opinii”.
Hristos a inviat!
Faptul ca Sf. Siluan si Sf. Sofronie au si greseli, nu ii face mai putin sfinti. Nu au fost infailibili. Numai papa este :))) Am citit, de exemplu, faptul ca Sf. Sofronie atingea cateodata credinciosii pe cap cu Sf. Potir la Intrarea Mare (gest necanonic, desigur). Nu stiu cine este parintele grec Ioannis Diotis. Faptul ca este tradus de Pr. Ciprian Staicu, ma face putin sceptic. Dupa parerea mea, faptul ca din comentariul lui Ioan reiese faptul ca sfintii au anumite greseli de diverse naturi in timpul vietii, nu reprezinta o problema. Nici „tonul” nu a fost agresiv, chiar s-a exprimat cu „imi pare rau dar…”. In schimb m-a deranjat faptul ca s-a referit la „Siluan Athonitul” si la „Sofronie Saharov”, in schimb „Sf. Ioan Maximovici” este recunoscut ca sfant, ceea ce inseamna ca probabil, aveti dreptate sa va impotriviti mesajului. Dealtfel, corecta observatia cu asa-zisul lapsus al Maicii Domnului.
Pe de alta parte, desi v-ati exprimat ca Sf. Ioan Maximovici ar (fi) trebui(t) să aducă un argument din Scriptură, nu ati indicate sursele din Sf Grigorie Palama si Sf Maxim Marturisitorul solicitate!
Agresivitatea constă în faptul că i-a făcut „eretici” pe Sf. Sofronie și Siluan. Asta este foarte agresiv. Toți sfinții au greșeli, însă nu sunt eretici. Atingerea cu Sf. Potir la Intrarea Mare este un gest periculos din punct de vedere practic din motive lesne de înțeles (se poate vărsa etc.) însă nu constituie o erezie. P. Ioannis Diotis este celebru (doar) printr-un (singur) fapt în Grecia: în clipa în care a venit Papa ultima oară într-o vizită (semi)privată, la intrarea în Arhiepiscopia Atenei, a sărit la el să-l lovească și striga ca un descreierat: „Papa, ești eretic!!! Papa, ești eretic!!!”. P. Ioannis este foarte bătrân și nu a fost probleme să fie ținut de bodyguarzi și îndepărtat chiar dacă bătrânul se zbătea violent. Gestul a aruncat o pată foarte urâtă asupra ortodoxiei, chiar dacă, într-adevăr, Papa este eretic.
Ref. la Sf. Grigorie Palama, vezi omilia sa la Înviere. Nu știu dacă s-a tradus în română – eu o știu în greacă. În Sf. Munte este obicei să se citească în fiecare an de Înviere, în anumite locuri. La Sf. Maxim nu îmi mai aduc aminte, însă apare și la el. Dincolo de asta, evenimentul de la vârsta de 12 ani a Mântuitorului, validat (și) de Sf. Siluan arată, destul de clar, faptul că atunci Maica Domnului nu știa (atunci) că este Dumnezeu Cuvântul Atotțiitorul. Deci dovezile extraordinare nu trebuie să vină pentru sprijinirea Sfintei Scripturi ci – așa zicând – împotriva Acesteia.
Sau mai bine zis la comentarii, la explicații
Hristos a inviat!
Parinte Teologos, in Vietile Sfintilor, mai exact in Viata Sfintei Maria Magdalena, 22 iulie, este o explicatie diferita vizavi de prezenta Sfintei la Mormant de mai multe ori. Acolo autorul spune ca Sfanta, chiar daca L-a vazut pe Domnul Hristos inviat, asa cum relateaza Sf Evanghelist Matei, in contact cu necredinta apostolilor s-a clatinat si ea in credinta si asa se explica revenirile ei la Mormant relatate de Sf Luca si de Sf Ioan (in aceasta ordine). Dar dupa ce il vede a doua oara pe Domnul inviat (Ev dupa Ioan), nu mai are indoieli si, in Evanghelia de la Marcu le insoseste pe celelalte mironosite pe deplin incredintata
Ioan mărturisește despre sine că e Înaintemergător și despre Domnul Iisus că e Fiul lui Dumnezeu:
Luca, cap 1, versetul 17 :” Și va merge înaintea Lui , cu duhul și cu puterea lui Ilie, ca să întoarcă inimile părinților spre copii și pe cei neascultători la înțelepciunea drepților, ca să gătească Domnului un popor pregătit.”
Luca, cap 3, versetele 15, 16 ,17 :” Iar poporul fiind în așteptare și intrebandu-se toți despre Ioan in cugetele lor : Nu cumva el este Hristosul ?
A răspuns Ioan tuturor, zicând : Eu va botez cu apă, dar vine Cel ce este mai tare decât mine, Căruia nu sunt vrednic sa-I dezleg cureaua încălțămintelor, El va va boteza cu Duh Sfânt și cu foc,
A Cărui lopată este in mana Lui, ca să curețe aria și să adune grâul in jitniță Sa, iar pleava o va arde cu foc nestins. ”
Ioan, cap 1, versetul 15 : ” Ioan mărturisea despre El și strigă, zicând : Acesta era despre Care am zis : Cel care vine după mine a fost înaintea mea, pentru că mai înainte de mine era”
Marcu, cap 1, versetele 7, 8 ,9, 10, 11: ” Și propovăduia zicând : Vine in urma mea Cel ce este mai tare decât mine, Căruia nu sunt vrednic, plecandu-ma, sa-I dezleg cureaua încălțămintelor.
Eu v-am botezat pe voi cu apă, El însă va va boteza cu Duh Sfânt.
Și în zilele acelea , Iisus a venit din Nazaretul Galileii și s-a botezat în Iordan de către Ioan
Și îndată, ieșind din apă, a văzut cerurile deschise și Duhul a un porumbel coborandu-Se peste El.
Și glas S-a făcut din ceruri : Tu ești Fiul Meu cel iubit, intru Tine am binevoit.”
Matei, cap 3, versetele 11 până la 17 : ” Eu unul va botez cu apă spre pocăință, dar Cel ce vine după mine este mai puternic decât mine; Lui nu sunt vrednic sa-I duc încălțămintea; Acesta va va boteza cu Duh Sfânt și cu foc.
El are lopată în mână și va curăți aria Sa și va aduna grâul in jitniță, iar pleava o va arde cu foc nestins
In acest timp a venit Iisus din Galileea la Iordan, către Ioan, că sa se boteze de către el
Ioan însă Îl oprea , zicând : Eu am trebuință sa fiu botezat de Tine, și Tu vii la mine ?
Și raspunzand, Iisus a zis către el : Lasă acum, că așa se cuvine noua să împlinim toată dreptatea. Atunci L-a lăsat.
Iar botezandu-se Iisus, îndată ce a ieșit din apa, iată cerurile I s-au deschis și el a văzut Duhul lui Dumnezeu pogorandu-se că un porumbel și a venit peste El
Și iată, glas din ceruri zicând :” Acesta este Fiul meu cel iubit întru Care binevoit ”
( Maica Domnului cred că era prezentă și i s-a reconfirmat dumnezeirea Fiului ei și ea a auzit)
Ioan , cap 3, versetul 28 :” Voi înșivă îmi sunteți martori că am zis : Nu sunt eu Hristosul, ci sunt trimis înaintea Lui.”
Ioan, cap 1 versetul 34 :” Și eu am văzut și am mărturisit că Acesta este Fiul lui Dumnezeu”
(Cât despre „îndoială” Sfântului Ioan Botezătorul, când întreabă -Matei , cap 11, versetul 3 :” Tu ești Cel ce vine, sau sa așteptăm pe altul ?” părintele Arsenie Boca spune în cărțile scrise de el că nu e neștiință. Am căutat o oră jumate dar nu am găsit exact locul😔)
Îngerii vestesc din cer nașterea Unsului :
Luca, cap 2, versetul 11 : ” Că vi S-a născut azi Mântuitor , Care este Hristos Domnul, in cetatea lui David ( Iisus înseamnă Mântuitor și Hristos înseamnă Uns)
Luca, cap 2, versetele 16 și 17 : ” Și, grabindu-se, au venit și au aflat pe Maria și pe Iosif și pe Prunc, culcat în iesle.
Și vazandu-l, au vestit cuvântul grăit lor despre acest Copil”
Luca, cap 2, versetul 19 : ” Iar Maria pastra toate aceste cuvinte, punandu-le in inima sa.”
Dreapta Elisabeta o numește pe Maica Domnului „Maica Domnului meu”:
Luca, cap 1, versetul 43 :” Și de unde mie aceasta, că sa vina la mine Maica Domnului meu ?”
Proorocia dreptului Zaharia : Luca, cap 2, versetul 76 :” Iar tu, pruncule, prooroc al Celui Preaînalt te vei chema, că vei merge înaintea feței Domnului, ca să gătești căile Lui.”
Iată cel puțin 2 oameni ( Sfântul Ioan Botezătorul și dreapta Elisabeta) care au știut că Domnul este Fiul lui Dumnezeu.
Sigur a știut și Maica Domnului, că doar ea L-a purtat. A fost singurul om care a trăit vreodată căreia Dumnezeu i-a cerut acordul, a intrebat-o inainte. Nu cred că se gândea Maica Domnului că îi va cere acordul pentru un prunc oarecare, fie el cu viață sfântă, pentru că „nu știe de bărbat” și zămislire fara sămânță cum e posibil
Toate acestea arată (mai mult sau mai puțin) pentru noi Dumnezeirea lui Hristos, însă nu pentru ei și – oarecum – nici pentru noi. De exemplu, astăzi orice preot botează cu Duh Sfânt, asta nu implică faptul că preotul respectiv să fie a 2-a persoană a Sfintei Treimi. Nu se dovedește deoființimea Fiului cu Tatăl pentru cei din vremea respectivă, chiar dacă ar fi trebuit. A fost un proces îndelungat. Să nu uităm că toți s-au risipit după Cina cea de Taină (unul chiar s-a lepădat de frică în fața unei roabe) și tremurau ca varga inclusiv după învierea Domnului, până chiar în Duminica Tomii. S-a explicat de mai multe ori că aici și în clip că cei care îl iubeau pe Domnul credeau în faptul că este Mesia în sensul unui Conducător politico-religios, Profetul cel Ales însă nu puteau să realizeze că este însuși Dumnezeu, o Persoană a unui Dumnezeu Tripersonal. Chiar Sf. Ioan Botezătorul ii se împotrivește, zicând „Eu am trebuință sa fiu botezat de Tine, și Tu vii la mine ?” Dacă Sf. Ioan știa că este într-adevăr Dumnezeu cel Perfect, Atotștiitor și nu un mare conducător, supus și el greșelii, cum credea, atunci nu L-ar mai fi corectat, fie și din evlavie. Din cauza asta Mântuitorul nu-i acceptă neascultarea și zice „Lasă astea!” [Cu alte cuvinte: Nu faci bine! Tu fă ascultare!]. Și astea cu toate că Sf. Ioan avea experiența de la Botez cu Glasul din Cer și Duhul care se coboară. Maica Domnului foarte probabil că nu a fost prezentă. Cuvântul „Domn” se referea și la conducător, stăpân. Avem nenumărate exemple în Vechiul Testament în care chiar soțul era numit de către soție Domn (Kyrios / Κύριος). Mult mai puternică decât toate câte ai scris este mărturisirea lui Petru: „Tu ești Hristosul, Fiul lui Dumnezeu Cel Viu” – pe care însă am tratat-o în videoclip și am arătat că Sf. Petru nu realiza, de fapt, ce spunea.
Am căutat azi mai multe ore prin scriptură locurile care mi se par mie a evidenția faptul că nu doar Maica Domnului știa că Domnul Iisus este Fiul lui Dumnezeu, ci și Ioan Botezătorul și Dreapta Elisabeta.
Părinte Theologos, va rog, aveți puțină răbdare să citiți și dacă se poate, sa ne indicați exact cărțile de unde v-ați inspirat pentru acest video, locul unde Sfantul Grigorie Palama vorbește despre aceste lucruri despre care pomeniți dvs. Nu e ușor de digerat ce ați afirmat și aș vrea mai multe dovezi.
Referitor la personajele de care pomenea acel domn, am spus și înainte că nu știu cine sunt, daca m-am grăbit cu comentariul îmi pare rău și îmi cer scuze. Nu ca să mă cert am scris.
stiau toti ca e Fiul Lui Dumnezeu,nu stiau ca este (El) insusi Dumnezeu Unul si Acelasi
Dreapta Elisabeta o numește pe Maica Maria ” maica Domnului meu”. „Domn”, cel puțin pe vremea aceea se zicea numai lui Dumnezeu. Deci cum îl consideră Fiul lui Dumnezeu, Îl numește Domn, dar nu crede că este Dumnezeu ?
Nici vorbă. „Kyrios” are toate valențele de „Domn” pe care le are și astăzi. Însemna și stăpân și titlul de respect „domnul Ioan”. Pentru arhierei (și nu numai) chiar se folosea „Kyrios Kyrios” – adică „Domnul Domnul”.
Așa este. Nu știau că este o Persoană din Sfânta Treime.
interpretarea Sf. Teofilact al Bulgariei despre episodul mentionat: Iar Născătoarea de Dumnezeu îl numeşte pe Iosif „tată”, ştiind cu
adevărat cu că nu este tată, însă pentru iudei, ca să nu socotească ei că
din curvie este {Pruncul], „tată” al Lui îl numeşte pe losif. Şi în alt chip
înţelege: fiindcă purtare de grijă a arătat losif, [precum ] şi slujire întru
hrană spre creştere, cu cuviinţă „tată” pe el l-a num it, oarecum cinstind u-l pe el Sfântul Duh cu numirea de „tată”.
Dar pentru ce îl căutau pe El? O are socotind că S-a pierdut, ori S-a
rătăcit ca un copil? Să nu fie aceasta! Că nici a preaînţeleptei Marii nu era aceasta, ea care a primit pentru Dânsul atâtea descoperiri, nici a lui losif, căruia şi lui i s-a descoperit că din Duhul Sfânt este. Ci ei îl căutau pe Domnul, să vadă dacă nu cum va s-a dus de la dânşii, dacă nu cum va i-a lăsat pe ei. Iar după ce L-au aflat, îl vezi pe El cum le răspunde? Că Fecioara numindu-l pe losif „tată” al Lui, Domnul zice: „Nu acesta este tatăl Meu
cel adevărat, că, de ar fi fost aşa, în casa lui se cuvenea să fiu; ci Dumnezeu este Tatăl Meu – şi pentru aceasta, în casa Lui sunt, adică în templul Lui”.
Dar „ei nu au înţeles” cele ce Domnul a grăit lor, pentru că taină era aceasta. Şi a coborât cu ei şi a venit în Nazaret şi le era supus. Iar
mama Lui păstra în inima ei toate aceste cuvinte.Şi Iisus sporea
cu înţelepciunea şi cu vârsta şi cu harul la Dumnezeu şi la oameni.
Domnul Se supunea părinţilor, pildă dându-ne nouă ca să ne supunem
părinţilor.
Iar Fecioara „păzea în inima ei toate acestea”, pentru că dumnezeieşti
erau şi cele ce se lucrau şi cele ce se grăiau de Copil; şi nu erau ca ale unuia de doisprezece ani, ci ca ale unui om desăvârşit.
Si vezi aici cum Evanghelistul, tâlcuind ce este aceea „a spori cu înţelepciunea”, aduce mai pe urmă şi „sporea cu vârsta”, arătând că pe cât sporea
cu vârsta, Domnul îngăduia ca tot mai mult din înţelepciunea Sa să se arate.
Şi înţelepciunea era plină de „dar şi la Dumnezeu şi la oameni”: adică
pe acelea le făcea, care şi lui Dumnezeu îi erau bineplăcute şi oamenilor lăudate. Iar mai întâi este cuvântul „la Dumnezeu „, şi apoi „la oameni”,
că întâi se cuvine lui Dumnezeu a plăcea, şi apoi oamenilor.
Ți-am șters celălalt (nou) comentariu pentru că este foarte agresiv și are atacuri la persoană la adresa Sf. Sofronie și la adresa altor persoane, inclusiv a Bisericii. Ca cineva să fie declarat eretic trebuie să fie condamnat în sinod. Nu permitem acest lucru aici. Dacă mai continui vei fi banat. Acesta nu este comportament ortodox. Referitor la interpretarea Sf. Teofilact: Iartă-mă, însă, în opinia mea, interpretarea aceasta a Sf. Teofilact rămâne o interpretare care nu se bazează pe faptele din Scriptură. După părerea mea, încearcă să valideze o poziție care este deja luată și care în acest caz nu este în acord cu ceea ce este prezentat în mod destul de clar în Sf. Scriptură. Există și alte cazuri în istorie în care Sfinți Părinți au avut diferite opinii relativ la texte Scripturistice. În general, astăzi este acceptată de Biserică poziția Sf. Siluan. Însă eu zic să nu mai continuăm pentru că nu mai are rost, mai ales având în vedere agresivitatea ta din comentariile pe care ți le șterg.
Asemenea aberatii nu am mai auzit.
Fa-ti un bine si stergeti toata activitatea si propovaduirea daca doresti sa iti mantuiesti sufletul.
Pune-ti paza gurii, retrage-te in chilia ta si roaga-te sa te lumineze Domnul si sa te ierte ca ai raspandit in numele ” Bisericii” lui Hristos multe hule si blasfemii si din nestiinta ai prigonit Biserica lui Hristos in loc sa o aperi.
Cu mantuirea nu e de joaca! Nu va mai amagiti si nu mai rastalmaciti Cuvantul Lui Dumnezeu si pe Sfintii Parintii!
Hristos a inviat! Spor la pocainta cea autentica si ortodoxa! Domnul Iisus Hristos sa va dea voua si tuturor credinta si marturisirea Sfintilor Parinti si sa va fereasca de orice ratacire si erezie, dar mai ales sa va fereasca sa fiti incepatori sau urmatori a vreunei rataciri sau erezii.
Acum poti sa iti satisfaci pofta. Da-mi ban sau sterge comentariile precum ti-e pofta. Eu mi-am facut datoria. Adevarul si Dragostea cu forta nu se poate. Hristos a înviat!
O să-ți las acest comentariu ca să vadă toată lumea ce duh se ascunde, de fapt, în comentariile pe care ți le șterg. Să ne ajute Domnul pe toți!
Din stihoavna din mineiul pe luna ianuarie ziua a 6-a citire:
La raul Iordan vazandu-te pe Tine Ioan la sine venind a zis, Hristoase Dumnezeule: Ce ai venit la slugi cela ce nu ai spurcaciune,Doamne?
Intru al carui nume te voi boteza? Intru al Tatalui? Ci pe acesta il porti intru tine. Intru al Fiului? Ci tu insuti esti cela ce te-ai intrupat. Intru al Duhului Sfant. Ci si pe acesta il stii da credinciosilor prin guri. Cela ce Te-ai aratat Dumnezeule miluieste-ne pe noi.
Sfantul Ioan Botezatorul a cunoscut cine este Iisus Hristos.
Atunci cand Sf. Ioan isi trimite ucenicii sa-l intrebe pe Iisus Hristos daca El este Hristosul, desi aparent unii ar putea intelege ca Sf. Ioan s-ar indoi in acel moment totusi pe acestia Sfintii Parinti ii invata ca indoiala era a ucenicilor sf. Ioan si de aceea el i-a teimis sa-l intrebe pe Iisus Hristos, pentru ca aceeia si alti care vor urma si se vor indoi sa isi risipeasca orice indoiala. Cert este ca Sf. Ioan Botezatorul stia ca Iisus Hristos este Fiul lui Dumnezeu intrupat, a doua Persoana a Sfintei Treimi.
Precum de asemenea a stiut cea care L-a nascut cu trup pe Dumnezeu,de aceea se numeste Nascatoare de Dumnezeu si nu doar de Hristos. Maica Domnului a fost plina de darurile Duhului Sfant. Si stia ca Sfanta Treime si-a facut locas Intransa si ca a dat nastere Dumnezeu-Omului, lui Iisus Hristos, Cuvantul Intrupat,a doua Persoana a Sfintei Treimi.
Aceasta este credinta Bisericii dintotdeauna. Asa se cuvine sa credem si sa marturisim.
Hristos a inviat!
Stihoavna este imaginară. Este o construcție poetică provenind din evlavia celui ce a compus-o. Este evident că Sf. Ioan nu a vorbit așa cu Mântuitorul. Este cu totul neliniștitor și ilogic să folosești asta ca argument pentru a-ți valida poziția – adică pui în gura Sf. Ioan cuvinte pe care el nu le-a spus ca să dovedești că Sf. Ioan știa un anumit lucru – când Scriptura spune altceva. Sf. Ioan știa că este un mare conducător. Că este Cel Ales. Mesia. Nu că este a 2-a persoană a Sfintei Treimi. Nici un evreu nu știa de Sfânta Treime. Prima poruncă a lui Moise „Ascultă Israele, Dumnezeul tău unul este”. Taina Sfintei Treimi s-a descoperit în timp. Desigur că Maica Domnului este și a fost Născătoare de Dumnezeu însă teologia Maicii Domnului a apărut abia la Sinodul 3 Ecumenic. Nu mai încerca. Liniștește-te. Sfinții Părinți și Sfânta Scriptură este împotriva ta. Nu tu ai spus că Maica Domnului a avut un „lapsus” că Fiul ei este a 2-a persoană a Sfintei Treimi? 🙂
Daca ati fi citit ce am scris nu mai veneati din nou cu rastalmaciri. Nu imi puneti in gura lucruri pe care nu le-am spus, a se intelege, scris. Maica Domnului nu a uitat ca Fiul ei este a doua persoana a Sfintei Treimei ci ca nu a stiut unde este Fiul ei in acel moment fiindca nu era Atotstiutoare prin fire ca Dumnezeu. Precum spune si Sfantul Teofilact il cauta cu durere crezand ca a plecat de la ei. Povestea cu lapsusul ati nascocit-o pentru a ma discredita si defaima.
Domnul sa iti arate Adevarul despre Sfantul Ioan si Maica Domnului. Adevar pe care nu vreti sa il primiti nici din marturia din Sfanta Traditie, nici de la Sfintii Parinti.
Va este greu de a recunoaste ca ati gresit grav.
Domnul sa va dea putere de a recunoaste ca ati gresit si sa va caiti!
Spor la pocainta si renuntarea la parerea de sine de care sunteti stapanit! Hristos a inviat!
Povestea cu lapsusul nu am născocit-o „pentru a te discredita și defăima”. Tu însuți ai spus – citez – dintr-unul din comentariile tale pe care le-am șters datorită denigrărilor și agresivităților la adresa Sfinților pe care acum, chipurile, te bazezi (mare atenție! aceste comentarii există în Panoul de Administrare! 🙂 ): „Intr-adevar Maica Domnului nu era Atotstiutoare in unele momente precum episodul acela cand Mantuitorul era de 12 ani si aparent Maica Domnului Il pierduse.” – aceasta ai spus. Pe baza acestor cuvinte pe care le-ai spus, cuvinte în care scrii negru pe alb că „Maica Domnului nu era Atotștiutoare în unele momente” – lucru în care spui despre Maica Domnului că „în anumite momente nu mai știa că Fiul ei este a 2-a Persoană a Sfintei Treimi”. Asta nu e „lapsus”? Iată ipocrizia ta. Ai spus asta sau nu ai spus?
PS: Dacă Maica Domnului avea cu toată ființa ei cunoștința faptului că Fiul ei era a 2-a Persoană a Sfintei Treimi, Cel Atotputernic, Cel Atotștiitor, Cel Pretutindenea Prezent, Cel Atotțiitor, îl mai căuta cu durere vreme de 3 zile crezând că „s-a pierdut”? Nu, bineînțeles. Sau să-L fi mustrat pe Domnul că „De ce ne-ai făcut nouă una ca aceasta??” Nu, bineînțeles. Astea sunt vorbele unei mame care își ceartă copilul și nu a roabei Domnului către Stăpânul acesteia. Știi bine că Sfântul Siluan spune asta, sfânt care astăzi este mult mai slăvit în Biserică decât Sfântul Teofilact. Te rog, nu începe iarăși cu atacuri la Sf. Siluan că îți șterg comentariile.
Ori Aveti probleme cu logica si cu interpretarea Ori eu sunt certat rau cu limba romana. Oricum ar fi inca odata va explic.
Am scris „Intr-adevar Maica Domnului nu era Atotstiutoare in unele momente precum episodul acela cand Mantuitorul era de 12 ani si aparent Maica Domnului Il pierduse”
In sensul ca ea nu era Atotstiutoare adica nu stia efectiv in momentul acela unde se afla Fiul Ei. Il cauta cu durerere, ingrijorata nestiind unde este crezand ca Fiul lui Dumnezeu S-a dus de la ei. Acesta este sensul celor scrise de mine. Inca odata repet Maica Domnului nefiind atotstiutoare nu stia unde este Fiul Ei. Nicidecum nu ii era Maicii Domnului frica de viata acestuia, ca s-ar fi pierdut acesta ca un copil obisnuit. Ea stia si in acest moment ca El este Fiul Lui Dumnezeu dar nu stiu efectiv unde se afla exact si se temea ca a plecat de la ei. Ea nu credea niciodata ca acesta s-ar fi pierdut.
Pe de alta parte episodul acesta prefigureaza oarecum si Invierea Domnului dupa trei zile, precum aici cand dupa 3 zile l-au aflat. Imi pare rau dar Sfantul Teofilact are dreptate iar Sfantul Siluan Athonitul a gresit precum a mai gresit in alte sfaturi.
Eu pe Cuviosul Siluan nu l-am atacat. Voi ati interpretat-o asa,deoarece nu l-am numit Sfantul Siluan. Cert este ca are multe greseli dar greseli au si alti sfinti. Iar a compara Sfintii intre ei nu este in Duhul lui Dumnezeu. Cu adevarat il cinsteste cineva pe cuviosul Siluan daca respinge greselile acestuia si primeste si implineste cele bune propovaduite de acesta.Nadajduiesc sa fie destul de clar formulat acest mesaj ca sa va scoateti din cap ideea lapsului! Hristos a înviat!
Adică Maica Domnului, știind că Fiul ei este Dumnezeu cel Perfect – a 2-a Persoană a Sfintei Treimi (cu toate că în toată istoria religiei mozaice până azi nu apare ideea de Dumnezeu TRIpersonal Unic), nu-i respectă voia, încercând să… ce? Să-i taie voia? Și când Îl găsește își mustră Dumnezeul în fața tuturor făcându-L – omenește vorbind – „de râs” ca un Copil ce era – Îl „smerește” în fața tuturor, după cum scrie în Scriptură? Nu e cam mult? De la noi că suntem păcătoși – înțeleg (dar nu aprob) faptul că dorim să-I tăiem voia lui Dumnezeu când acesta face ceva ce nu ne convine, însă socotesc că e o impietate să atribuim acest comportament și Maicii Domnului. Pe de altă parte, ești la limită cu „greșelile” Sf. Siluan să te banez. Biserica nu zice despre Sf. Siluan că are greșeli. Nu mai zi nici tu.
Hristos a inviat!
Cred ca ipoteza legata de „celalata Marie” ca fiind Maica Domnului nu este prea puternica.
Din ce inteleg s-ar referi mai degraba la Maria mama lui Iacov şi a lui Iosi si sotia lui Cleopa(sau Alfeu).
Matei 27:
55. Şi erau acolo multe femei, privind de departe, care urmaseră din Galileea pe Iisus, slujindu-I,
56. Între care era Maria Magdalena şi Maria, mama lui Iacov şi a lui Iosi, şi mama fiilor lui Zevedeu.
…
61. Iar acolo era Maria Magdalena şi cealaltă Marie, şezând în faţa mormântului.
Matei 28:
1. După ce a trecut sâmbăta, când se lumina de ziua întâi a săptămânii (Duminică), au venit Maria Magdalena şi cealaltă Marie, ca să vadă mormântul.
2. Şi iată s-a făcut cutremur mare, că îngerul Domnului, coborând din cer şi venind, a prăvălit piatra şi şedea deasupra ei.
…
8. Iar plecând ele în grabă de la mormânt, cu frică şi cu bucurie mare au alergat să vestească ucenicilor Lui.
9. Dar când mergeau ele să vestească ucenicilor, iată Iisus le-a întâmpinat, zicând: Bucuraţi-vă! Iar ele, apropiindu-se, au cuprins picioarele Lui şi I s-au închinat.
Iar la Marcu 15:
40. Şi erau şi femei care priveau de departe; între ele: Maria Magdalena, Maria, mama lui Iacov cel Mic şi a lui Iosi, şi Salomeea,
…
47. Iar Maria Magdalena şi Maria, mama lui Iosi, priveau unde L-au pus.
Marcu 16:
1. Şi după ce a trecut ziua sâmbetei, Maria Magdalena, Maria, mama lui Iacov, şi Salomeea au cumpărat miresme, ca să vină să-L ungă.
Cele 3 femei sunt care priveau de departe erau:
– Maria Magdalena
– Maria, mama lui Iacov şi a lui Iosi si sotia lui Cleopa (Alfeu)
– Salomea, mama fiilor lui Zevedeu (Iacov si Ioan)
Iar cele 2 femei care priveau unde L-au pus:
– Maria Magdalena
– Maria, mama lui Iacov şi a lui Iosi si sotia lui Cleopa (Alfeu)
Din text pare mai probabil ca „cealalta Marie” sa fie mama lui Iacov şi a lui Iosi si sotia lui Cleopa (Alfeu).
Citește aici: https://www.crestinortodox.ro/sarbatori/duminica-mironositelor/duminica-mironositelor-sfantul-grigorie-palama-71626.html
Sarutmana pentru lamurire 😀
In cazul asta de ce Sf Evanghelist Matei foloseste pluralul:
-Ingerul le-a raspuns „femeilor”: „Nu va temeti”, „Veniti de vedeti”, „Mergeti si spuneti” etc
-„Plecand ele in graba”
-„Bucurati-va”
-„Nu va temeti”
-„Duceti-va si vestiti-i pe fratii Mei”
-„Si plecand ele…” etc etc
Daca ar fi fost doar Maica Domnului nu ar fi folosit singularul? Intreb ca sa ma lamuresc
Explică pe larg Sf. Grigorie Palama acest lucru în omilia sa: https://www.crestinortodox.ro/sarbatori/duminica-mironositelor/duminica-mironositelor-sfantul-grigorie-palama-71626.html