Ascultați o analiză foarte tare și necesară legată de modul în care se încearcă înlocuirea creștinismului în civilizația actuală și efectele acestui demers. Ce este anti-creștinismul? Anti-Hrist-ul?
Audiție plăcută! (după videoclip aveți podcastul și transcriptul)
Powered by RedCircle
Ce este anti-creștinismul?
Ceea ce eu numesc anti-creștinism este, în esență, un fel de substitut lumesc al creștinismului care s-a dezvoltat în vest, de când adevărata lor credință a fost abandonată treptat. O definiție dată de Părintele Serafim Rose pentru antihrist a fost “cel care aduce în exterior și în evident, ceea ce Hristos a adus în interior și în ascuns. Cred că acesta este un mod destul de succint de a spune că anti-creștinismul este, în esență, religia care îi va permite lui antihrist să vină în cele din urmă în lume și să seducă lumea.
Necesitatea sensibilității religioase
Pentru ca asta să se întâmple, trebuie să existe o sensibilitate religioasă care să fie receptivă la minciunile pe care le va rosti când va veni și aceasta a apărut treptat în tot vestul pe măsură ce am ajuns să separăm creștinismul de persoana reală a lui Hristos, ar fi mai mult despre ideile sau practicile creștinismului, mai degrabă decât despre Hristos însuși.
Puteți vedea asta în lucruri precum Evanghelia socială sau teologia eliberării în biserica catolică – acest accent din ce în ce mai mare al creștinismului, ca și cum acesta ar fi despre comportamentul nostru în această lume. Au fost, desigur, mulți care au început să spună că Hristos a fost un mare profesor de morală, sau un mare profet, sau un mare filozof, astfel de lucruri. Fie că neagă categoric sau pur și simplu minimizează faptul că El este Fiul lui Dumnezeu și Salvatorul lumii, treptat, a devenit într-un fel o ideologie…
Este foarte greu de analizat aceste lucruri pentru că atât de mult anti-creștinismul este de aproape de adevăratul creștinism, cum ar fi dragostea, de exemplu, toți vrem să iubim oamenii… Există foarte puțini oameni astăzi care vorbesc împotriva dragostei, dar ceea ce vreau să spun prin asta este într-adevăr punctul unde începem să înțelegem ceea ce înseamnă într-adevăr să iubești o altă ființă umană. Un adevărat creștin ortodox autentic va da un răspuns mult diferit la asta decât ceea ce va răspunde anti-creștinismul.
Iubirea lumească și iubirea cerească
Părintele Serafim Rose a vorbit și despre asta, că există o iubire lumească și o iubire cerească.
Dragostea lui Dumnezeu și a Sfinților ține mereu în minte lucrurile cerului. Înseamnă a vedea unul în celălalt imaginea lui Dumnezeu, asemănarea lui Dumnezeu și dorința de a uni această persoană cu Dumnezeu în eternitate pentru a împlini viețile noastre cu adevărat. Iubirea lumească vrea să îmbunătățească starea oamenilor în această viață, care compătimesc suferințele lor și vrea să le ușureze. Bineînțeles că nu suntem împotriva ameliorării suferinței, dar adevăratul creștin trebuie să aibă întotdeauna în vedere că această lume nu e tot ceea ce există, că această lume nu este tot ceea pentru care am fost creați.
Divergențele dintre creștinism și lume
Asta va duce la multe lucruri pe care lumea modernă le consideră foarte inacceptabile. Auzi mulți oameni spunând că toate religiile sunt într-adevăr aceleași, că toate zic să devii o persoană bună și lucruri de genul acesta și că acest tip de diferențe dogmatice sunt nesemnificative, dar începem să vedem acum că nu este absolut deloc adevărat că aceste întrebări dogmatice, deși nu ar trebui să ne facem idoli intelectuali, sunt absolut foarte importante chiar și în întrebările practice foarte simple despre cum ar trebui să trăim și cum ar trebui să ne tratăm unul pe altul…
Întâlnirile pe care creștinismul începe să le aibă cu anumite idei mai radicale ale modernității, nu că acestea ar fi cele mai importante lucruri despre credința noastră dar sunt un fel de puncte de contact care ilustrează pentru noi aceste două mentalități foarte divergente, care par să fie ambele în simpatie atât cu preceptele creștinismului, cât și cu ceea ce am numit anti-creștinism.
Cum trebuie să răspundem?
Întrebarea imediat următoare… Cum ar trebui să răspundem la asta? Nu cred că cineva, din ambele părți încearcă să devină un fanatic de ură, amândoi încearcă să găsească calea de a iubi această persoană în această situație în care se află și răspunsul unui creștin trebuie să fie unul plin de compasiune și înțelegere, dar și credincioșie față de învățăturile lui Hristos. Știind că doar să fii credincios învățăturilor lui Hristos poate aduce cu adevărat acestei persoane acest tip de pace și fericire pe care toți o căutăm.
Trebuie să aibă rădăcini în cunoașterea faptului că poruncile lui Dumnezeu nu sunt arbitrare, sau tiranice, au fost date pentru a ne elibera de la patimile noastre și de la robia față de propria noastră voință, de exemplu, în timp ce răspunsul oamenilor care sunt inundați în mod conștient sau nu de acest substitut modern al creștinismului se va gândi doar la cum pot face această persoană să se simtă mai bine? Să se simtă ca acasă în această lume și în viața pe care o trăiește?
Diferențe în optica iubirii: diferențe în răspuns
Răspunsurile la aceste două întrebări vor fi adesea foarte diferite. De multe ori întâlniți oameni, chiar și oameni ortodocși care sunt confuzi cu privire la aceste probleme. Este despre ce vorbeam mai devreme, în ceea ce privește disonanța cognitivă pe care unii dintre noi o avem ca creștini ortodocși. Am putea crede că vreau să fiu un creștin ortodox credincios, dar cum să-i spun acestei persoane să nu trăiască într-un mod care să o facă fericită. Pentru că credem că asta înseamnă dragostea, îi ajută pe oameni să devină fericiți în această viață și așa ajungem la miezul distincției dintre creștinism și anti-creștinism, care este că acel creștinism este în mod fundamental despre Împărăția Cerurilor și anti-creștinismul e în mod fundamental despre încercarea de a face Împărăția cerurilor să apară imediat în jurul nostru în această lume.
Părintele Serafim Rose despre antihrist
Definiția Parintelui Serafim despre antihrist ca fiind cel care aduce în exterior și în evident ceea ce Hristos a adus în interior și în ascuns.
Pentru a înțelege diferența dintre cele două și pentru a înțelege ipotezele fundamentale atât ale creștinismului, cât și ale anticreștinismului, este foarte important pentru noi, pentru a nu fi prinși de spiritul epocii, nu este suficient să spunem pur și simplu: Fii credincios învățăturilor Bisericii și respinge această viață păcătoasă din jurul nostru, pentru că nu este atât de simplu, nu este dintr-o bucată, nu doar: „Acești oameni greșesc și gândesc lucruri greșite și sunt oameni răi și trebuie să nu-i lăsăm să ne influențeze”. Nu despre asta-i vorba.
Moștenirea creștinismului care ni s-a dat tuturor în vest, tot ceea ce anticreștinismul încearcă să le dea oamenilor este ceva intrinsec bun și dat de Dumnezeu. Doar că ei merg pe o cale greșită și sunt orientați exclusiv către această lume, mai degrabă decât către eternitate. Așa că, dacă nu înțelegem de unde vin aceste dorințe, de unde aceste ipoteze provin, ce este bun în ele și ce a deviat de la curs, nu vom putea înțelege ce se întâmplă și nu vom putea răspunde la asta într-un mod care să-i ajute de fapt să-L cunoască pe Hristos.
Ce este de făcut?
Dacă pur și simplu spunem nu, ceea ce spui tu este greșit și nu acceptăm, ceea ce aud ei, este că aceste lucruri pe care le prețuiesc enorm sunt doar rele și nu este așa. Ei doresc cu adevărat să învețe cum să iubească oamenii, își doresc cu adevărat să trăiască în așa fel încât toată lumea să poată atinge o viață cu sens spiritual. Așa că dacă pur și simplu le le tăiem părerile, ceea ce facem cu adevărat este să tăiem aceste părți ale umanității lor date de Dumnezeu, care pur și simplu au devenit oarecum deturnate, nu este că dorința lor de a-și iubi semenii este rea, nu este că dorința lor de a-și vedea semenii trăind o viață de fericire și valoare este rău, e că au fost direcționați greșit…
Așa că trebuie să găsim o modalitate de a le arăta oamenilor în primul rând în viața noastră, precum și în predicarea credinței creștine, trebuie să le arătăm acestor oameni care au devenit confuzi sau care au fost rătăciți de spiritul acestei epoci că doar Ortodoxia le va oferi dorințele inimii lor. Avem nevoie de a putea predica nu doar pocăința, ci și Împărăția Cerurilor. La începutul slujirii lor, atât a Sf Ioan Botezătorul cât și a Mântuitorul nostru, au zis: „Pocăiți-vă pentru că s-a apropiat Împărăția Cerurilor”, dar cred că ceea ce s-a întâmplat prea des este că ne oprim la „pocăiți-vă!” așa că spunem “pocăiți-vă!” iar oamenii din jurul nostru se pocăiesc și pentru ei tot ce-nseamnă asta e „Nu mai facem aceste lucruri care sunt ceea ce credem că ne vor face fericiți…”
Soluția este „mai binele”
De ce? Simplu, pentru că tu ai spus asta și nimeni nu va avea răspuns la asta… Nimeni nu va spune imediat: “Da! Chiar vreau să renunț la toate cele mai bune lucruri pe care am reușit să le găsesc în această existență zdrobită și nefericită a noastră“. Trebuie să le putem arăta ceva mai bun, să le arătăm că nu am văzut, nici nu am auzit, nici nu au intrat în inima omului lucruri ca cele pe care Dumnezeu le-a pregătit pentru cei care ÎL iubesc.
Și asta în sine este ceea ce ne conduce la adevărata pocăință, care, așa cum ne explică părinții, nu este vorba doar de a ne simți vinovat sau de a înceta să facem lucruri care ne sunt interzise… ci a ne reorienta inimile către Dumnezeu.
Deci, dacă nu înțelegem cum a apărut creștinismul, unde începe să se abată de la adevăratele învățături ale lui Hristos, nu vom putea să rezolvăm aceste lucruri în primul rând pentru noi înșine, deoarece sunt mulți creștini ortodocși care devin foarte confuzi cu privire la ceea ce Biserica învață cu adevărat și de ce învață și de ce este important să învețe.
Și dacă nu ne înțelegem cum vom putea fi martori pentru alți oameni? Și dacă noi înșine nu înțelegem cum putem fi genul de oameni pe care oricine ar dori să-i asculte în primul rând?
Dacă tot ce avem sunt aceleași porunci care au fost vehiculate timp de câteva sute de ani, așa cum Mitropolitul Jonah a subliniat că am început să auzim într-un anumit fel, atunci vom continua să fim respinși.
Reîntoarcerea păgânismului
Cred că a fost fie CS Lewis, fie GK Chesterton (cred că Lewis), care a vorbit despre cei care spun asta că lumea modernă revine la păgânism… Și a spus că numai de ar fi așa…pentru că toți păgânii au devenit creștini în cele din urmă, dar a spune că lumea modernă este ca lumea păgână înseamnă a compara aversiunea și divorțatul.
Într-un anumit sens, cred că lumea modernă a fost inoculată creștinismului în sensul că i s-a dat o versiune slăbită și degradată a creștinismului, ce a fost respins și că sistemul său imunitar, a trebuit să țintească și să distrugă și, în locul lui, i s-a dat un alt fel de versiune pervertită a creștinismului, la care m-am referit ca anti-creștinism, care preia multe din aceleași impulsuri, principii și idei înalte, dar le prezintă într-un asemenea mod care este atrăgător pentru omul modern și care are sens pentru omul modern.
Și, prin urmare, să folosim un fel de versiune distorsionată a creștinismului pentru a înlocui un altul este în același timp inutil și fără sens. Trebuie să redescoperim pentru noi înșine în propriile noastre vieți, în primul rând, adevărata frumusețe a Ortodoxiei.
Faimoasa zicală a lui Dostoievski că frumusețea va salva lumea… Este foarte bine să cunoști romane frumoase, artă și lucruri de genul care ne amintesc de aceste lucruri, dar dacă nu le facem proprii și dacă nu o manifestăm în propriile noastre vieți, nu va salva pe nimeni, doar că va fi o altă idee frumoasă într-o lume de idei frumoase și, în cele din urmă, nu va ieși nimic din asta…
Pomelnice online și donații
Doamne ajută!
Dacă aveți un card și doriți să trimiteți pomelnice online și donații folosind cardul dumneavoastră, sau/și să susțineți activitatea noastră filantropică, inclusiv acest site, vă rugăm să introduceți datele necesare mai jos pentru a face o mică donație. Forma este sigură – procesatorul de carduri este Stripe – leader mondial în acest domeniu. Nu colectăm datele dvs. personale.
Dacă nu aveți card sau nu doriți să-l folosiți, accesați Pagina de donații și Pomelnice online .
Ne rugăm pentru cei dragi ai dumneavoastră! (vă rugăm nu introduceți detalii neesențiale precum dorințe, grade de rudenie, introduceri etc. Treceți DOAR numele!)
Mai ales pentru pomelnicele recurente, vă rugăm să păstrați pomelnicele sub 20 de nume. Dacă puneți un membru al familiei, noi adăugăm „și familiile lor”.
Dumnezeu să vă răsplătească dragostea!
8 Comment
Blagosloviți,
Off topic:
Cine a compus ACATISTUL BUNEI VESTIRI ȘI CÎND ?!
Iubesc să-mi fie frică de Dumnezeu deoarece mă ține departe de păcat.
Îl iubesc pe Domnul nostru Iisus Hristos deoarece îmi este frate din Tată și Mamă,deci nu-mi lipsește nimic.Am TOTUL!
Avem cu toții Lumina Sfânta care ne iubește pe toți dar dorește să vină la ortodoxie!
Când eram copil îmi plăcea să
dau ceva de pomană Domnului nostru Iisus Hristos.
Recunoștința pentru cei vii dar mai ales pentru cei adormiți
Pe noi ne hrănește Frumosul ce cuprinde un infinit de frumuseți
Dar…avem și dureri care vin și trec la fel că și la alte neamuri!
Domnul nostru Iisus Hristos nu iubește puterea ci iubește Jertfa și Smerenia!
Așa să ne ajute Dumnezeu să fim jertfelnici și smeriți…gunoiul lumii dar… Îngeri in Împărăția lui Dumnezeu!
Doamne miluiește Părinte!
Îndrăznesc totuși să întreb Părinte de ce oare sunt supărații pe noi ,doar suntem puțini!
Cu ce oprim noi progresul lumii?
Cine vrea să vină cu bucurie e primit și cine vrea. să plece nu e pedepsit …doar este așteptat să se întoarcă!
Vă rog să mă iertați!
La lumina creștinismului adevărat se vede întunericul păcatului. Acesta este și motivul pentru care a fost răstignit Hristos.
se vede dezamagirea pe fata lui,credea ca a gasit ascunzatoarea perfecta pentru supraveghere insistenta!😻
Sărutăm dreapta Părinte!
Astăzi am primit un gând la întrebarea ce mă chinuie,, Cum să vadă Dumnezeu firele de par ce îmi cad din cap de mă mir că nu sunt chiala”In Lumina și Dragoste Lui Dumnezeu se vede boală trupească și sufletească a omului.Marea suferința a umanității de a nu se îngriji sufletește și trupește!Am primit mult ajutor de la Dumnezeu să fim sănătoși dar trăim în păcatul slavei deșarte și nu mai avem timp să-I mulțumim…mai grav nu vrem să-I recunoaștem existența!
Rog să mă ierte Bunul Dumnezeu dar lumea parcă se întoarce la zeități…chiar și nouă religie care se vrea salvatoare nu primește semnul Sfintei Cruci … am înțeles… Mă iertați…eu sunt mică și neînsemnată dar iubesc Liniștea și Pacea Domnului care poate fi în inima mea chiar și în mijlocul furtunii căci atunci mă rog cu intensitate maaare dar în fața răutății oamenilor slăbește puterea mea!
Cum să fac să trăiesc în lume și să nu mai văd ale ei(la televizor am privit atât cât a fost la început războiul)… căci îmi ajung ale mele .Vă rog să mă iertați!
În lume e dificil, însă nu imposibil. Să ai un program duhovnicesc zilnic în care să existe rugăciune, muncă și citire îmbinate armonios (pe cât se poate) astfel încât cele duhovnicești să te (a)tragă către cele duhovnicești.
Măicuța Domnului să vă iubească Veșnic!