Există foarte multă dezinformare legată de Sfântul Munte, de isihasm și de misionarism – cel puțin în anumite cercuri. În acest episod vom încerca să facem puțină lumină asupra acestui aspect.
De asemenea, vom explica în termeni simpli una dintre cele mai celebre și mai puțin înțelese învățături teologice care a fost cristalizată de către un monah athonit.
Urmăriți și veți înțelege, cu ajutorul lui Dumnezeu.
Vizionare plăcută! (după videoclipul adnotat aveți transcriptul)
Powered by RedCircle
Slavă Tatălui și Fiului și Sfântului Duh și acum și pururea și în vecii vecilor. Amin
Doamne miluiește, Doamne miluiește, Doamne miluiește
Pentru rugăciunile Sfinților Părinților noștri, Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluiește-ne pe noi! Amin
Astăzi o să vorbim puțin despre mituri și adevăruri în legătură cu activitatea misionară a Sfântului Munte, în legătură cu activitatea Sfântului Munte. Și asta datorită faptului că în curând o să avem Duminica Sfântului Grigore Palama și cu ocazia asta o să sărbătorim unul dintre cei mai importanți sfinți athoniți care a îmbinat isihasmul – adică viața de liniște, viața de retragere dimpreună cu activitatea sa de misiune, de învățător, de păstor al turmei celei de Dumnezeu iubitoare.
Dezinformări despre Sfântul Munte
Acum, trebuie să știm că din câte am văzut – și cred că am văzut destule în atâția ani în care mă ocup de acest domeniu – am văzut foarte multe dezinformări și opinii greșite legate se Sfântul Munte, fraților. Trebuie să știți că 90 și ceva la sută din ceea ce citiți despre Sfântul Munte – mă refer la tot felul de informații așa neavenite – nu sunt adevărate.
Luați cuvintele părinților care au trăit în Sfântul Munte și pe acelea să vă bazați! Pe Sfântul Paisie, de exemplu. Pe Sfântul Porfirie. În aceia să vă încredeți. Pe relatările adevăraților pelerini, ale celor care au fost, au venit și revenit în Sfântul Munte de multe ori. Nu vă luați după toate… că a venit unul în Sfântul Munte și gata, știe cum e în Sfântul Munte sau și mai rău – cineva a citit despre cineva și despre altcineva și așa mai departe. Astea sunt toate telefonul fără fir.
Trebuie să știți că adevărul despre Sfântul Munte o să îl aflați de la cei care trăiesc în Sfântul Munte și de la cei care sunt validați de către ceilalți părinți din Sfântul Munte.
Sfântul Munte și Ortodoxia
Acum trebuie să știți că, după cum spuneam, în Sfântul Munte există această îmbinare fericită între isihasm, între viața de rugăciune, viața contemplativă și viața misionară, dar misiunea noastră pe cât de intensă pe atât de hai să spunem oarecum nebăgată în seamă este, chiar dacă ea a influențat decisiv Ortodoxia.
Trebuie să știți că Ortodoxia rusă – monahismul rus a început chiar cu părinți din Sfântul Munte, cu Sfinții Antonie și Teodosie. În România, viața monahală a fost revigorată pe baza Sfântului Nicodim de la Tismana care a fost monah la Hilandar. După care a fost revigorată de Sfântul Paisie Velicicovschi care a fost iarăși în Sfântul Munte la Schitul Profetului Ilie. Înțelegeți?
Deci Sfântul Munte datorită faptului că este singurul loc din Bizanț rămas liber până astăzi, din cauza asta va fi revigora Bizanțul și fiind singura republică monahală din lume este prin excelență locul în care se trăiește ascetismul la maxim.
Bine, nu eu, dar ceilalți prinți care și-au curățit inima, adică și-au curățit părțile iraționale ale sufletului adică dorințele și partea mânietoare și temerile și pe baza acestei curățiri își pot controla și gândurile. Da, în clipa respectivă acești părinți pot să transmită mai departe cuvântul lui Dumnezeu.
Isihasmul și Sfântul Grigore Palama
Astfel rămâne în istorie, Sfântul Grigore Palama pe care o să îl serbăm în curând, dar care a fost un isihast la sânge, un isihast extrem care chiar a trăit multă perioadă sus aproape de Athon, la o chilie care este pe partea cealaltă. Și care într-un final a ajuns să schimbe prin învățătura sa toată starea duhovnicească a Imperiului Bizantin. Au fost făcute șase sinoade, trebuie să știți, pe baza învățăturii Sfântului Grigore Palama.
El a fost de multe ori în Constantinopol. Deci nu vă imaginați că el a stat tot timpul în Sfântul Munte, da. A fost Arhiepiscopul Tesalonicului. Chiar patru ani l-au închis din cauza unor clevetiri, a unor acuze nedrepte la adresa lui și bineînțeles, cine l-a închis – clasa politică care îl ura. Și turcii l-au prins pe mare și l-au bătut, l-au închis… un an de zile l-au ținut ostatic. Perioada în care a fost ostatic la turci a fost mult mai lejeră decât cea în care fost închis de către bizantini.
Ieșirea monahilor din Sfântul Munte
Trebuie să știți că toți monahii din Sfântul Munte care au ajuns la o oarecare faimă, oarecare sfințenie, au avut de tras în afara Sfântului Munte și din cauza asta noi nu dorim să ieșim de aici și suntem foarte precauți. Și întotdeauna când ieșim afară, ieșim pentru o zi, două cel mult și imediat dorim să venim înapoi. Chiar cheltuim destui bani pe tema asta ca să nu stăm noaptea, serile undeva afară.
Deci pentru noi este o mare problemă să ieșim în lume. Noi chiar așa și spunem. Mai demult chiar trebuia să ia binecuvântare de la Kareia – de la conducerea centrală a Sfântului Munte astfel încât cineva să poate să iasă afară de aici.
Astăzi, nu mai este nevoie de așa ceva. Astăzi trebuie doar să luăm binecuvântare de la starețul nostru. Deci cu binecuvântarea starețului nostru, putem să ieșim în lume, dar ieșim întotdeauna numai pentru lucruri strict necesare. Și bineînțeles și între chilii – deci la o distanță foarte scurtă niciodată nu plecăm tocmai ca să ne putem limita afluxul de informații, afluxul de imagini, de știri, dacă doriți, astfel încât să avem mintea curată la rugăciune.
Tăiați din știri!
Deci asta vă recomand și vouă: să nu vă revărsați în știri, să nu încercați în fiecare zi să aflați ce mai este nou, ce s-a întâmplat! Tăiați-le fraților, nu este bine! Ca să avem mintea limpede ca să intre harul lui Dumnezeu să putem să ne rugăm și deci să simțim pe Dumnezeu și deci să avem nădejde că Dumnezeu ne ajută.
Că dacă nu-L simțim pe Dumnezeu nu o să avem nădejde, fraților, că Dumnezeu ne ajută. Deci pentru a-L simți pe Dumnezeu și pentru a avea această nădejde că Tatăl cel ceresc atotputernic este cu noi, pentru aceasta, fraților, trebuie să ne rugăm. Și trebuie să dăm la o parte toate știrile care ne fură mintea de la Hristos.
Exemple de sfinți athoniți misionari
Sfântul Nicodim Aghioritul
Dar să ne întoarcem la sfinții athoniți. Sfântul Nicodim Aghioritul – trebuie să știți că a plecat până la Veneția ca să-și tipărească Filocalia. Filocalia este bazată pe manuscrise din Sfântul Munte, în principal de la Vatoped. Sunt cinci manuscrise care Sfântul Nicodim și-a bazat celebra lucrare numită Filocalia.
Deși sfinții, cu toate că iubeau și noi, urmașii lor – suntem nevrednici bineînțeles, dar suntem totuși urmașii lor – iubim foarte mult Sfântul Munte, în clipa în care este nevoie să facem lucrare de misiune ieșim afară.
Sfântul Cosma Etolianul
Dincolo de Sfântul Nicodim Aghioritul și toți sfinții – mișcarea colivazilor în care și Sfântul Nicodim poate fi inclus – au regenerat toată viața duhovnicească a Greciei, să știți. Ei plecau prin foarte multe localități din Grecia, în special Sfântul Cosma Etolianul care a avut o lucrare de misiune extraordinar de mare. A fost un profet foarte mare și care împreună cu ceilalți athoniți care erau în jurul lui – Sfântul Ioachim și așa mai departe – au predicat în toată Grecia.
Au făcut o lucrare de misiune în toată Grecia și au susținut tot neamul pentru reușita mișcării de eliberare, pentru reușita revoluției de eliberare din Grecia, de la 1821.
Sfinți athoniți și România
Deci monahii athoniți au avut o lucrare de misiune foarte foarte importantă în Grecia și în Țările Române – cum spuneam, Sf Paisie Velicicovschi, Sfântul Nicodim de la Tismana.
Dincolo de asta, o mulțime de schimburi între mănăstirile din Sfântul Munte și mănăstirile din România. Monahii din Sfântul Munte mergeau curent în România, trebuie să știți, se aduceau foarte multe cărți, se tipăreau foarte multe cărți la tiparnițe celebre din România, în principal la Iași și la București, dar să nu intrăm foarte mult în istorie.
Ceea ce vreau să accentuez acum este faptul că monahii în vremea respectivă erau, datorită cunoștinței lor față de Dumnezeu – pentru că dețineau ceva – aveau și ce să dea celorlalți. Este foarte importantă treaba asta, înțelegeți, pentru că altfel dacă nu ai ce să dai, nu ai ce să predai. Înțelegeți?
Cum să înțelegem Sfântul Munte
Deci trebuie să fim foarte atenți să nu cumva să credem că Sfântul Munte este un loc în care sunt niște părinți care toată ziua se roagă și nu fac nimic altceva. Bineînțeles că toată ziua ne rugăm, dar dincolo de asta avem și această lucrare de misiune. Și trebuie să facem această lucrare de misiune, această lucrare de învățare, de transmitere mai departe a modurilor dobândirii harului.
Și până astăzi părinții pleacă… și în Grecia fac conferințe și în România după cum probabil știți și în ultimă instanță, cine are cunoștințele tehnice de rigoare, folosește chiar și internetul după cum se vede. Sunt și alți părinți care fac astfel de filmări.Noi preferăm acest mod pentru că ne oferă șansa de a transmite cuvântul lui Dumnezeu mai departe rămânând în Sfântul Munte.
Deci eu în clipa respectivă fac această mică filmare, termin, sper, în 20 de minute și după aceea mă duc și mă pun iarăși la programul meu duhovnicesc.
Programul duhovnicesc
Programul duhovnicesc este foarte foarte important și nu trebuie în niciun fel distorsionat pentru ca mintea să nu se tulbure. Asta este foarte important și pentru voi. Întotdeauna trebuie să știți ce aveți de făcut. Trebuie să vă concentrați pe programul zilnic, pe constanța acestui program zilnic astfel încât mintea să nu se tulbure.
Și atunci când vă obișnuiți să fiți cu Dumnezeu, atunci vă puteți și informa cu măsură să aflați ce se mai întâmplă ca să puteți să judecați în cunoștință de cauză. Și atunci o să vedeți că dacă mintea vă este la Dumnezeu, mintea nu vă mai este furată de știri, nu să dați o importanță exagerată știrilor. Și mintea va fi la Dumnezeu.
Asta este important – ca mintea să rămână îmbrățișată cu Mirele cel iubit și pentru asta este nevoie de multă rugăciune – ne rugăm multe ore în Sfântul Munte pe zi – și este nevoie de simțirea acestui har al lui Dumnezeu care vine prin program constant.
E foarte important – trebuie să avem program constant de rugăciune.
Sfântul Grigore Palama și teologia sa
Să spunem puțin și despre Sfântul Grigore Palama. Trebuie să știți că teologia lui este atât de înaltă încât astăzi foarte puțină lume mai poate să înțeleagă ce a spus. Încă de pe vremea lui, a fost foarte dificil de înțeles ceea ce a spus.
În orice caz, în linii foarte scurte astfel încât să puteți să înțelegeți, da, pentru că mare atenție – trebuie să avem conștiința faptului că nu ne pricepem nici să facem judecăți de valoare la adresa Sfântului Munte, nici judecăți de valoare la adresa în general a teologiei și din cauza asta să avem conștiința limitărilor noastre. Bineînțeles, mă refer în general, nu vorbesc de persoane izolate.
Despre Dumnezeu
Foarte pe scurt, Sfântul Grigore Palama a spus că în Dumnezeu există o distincție negrăită. Dumnezeu este unitar, dar putem să facem o distincție în Dumnezeu între: ce este Dumnezeu – ființa Sa care este unică și cum este Dumnezeu – că Dumnezeu este în Trei Persoane și ce face Dumnezeu – adică lucrările Sale, „energhia” în limba greacă, „energia” Sa, energiile Sale.
Pentru că Dumnezeu are bineînțeles mai multe lucrări. Una este în rădăcină pentru că Dumnezeu este unic, una este în tulpină, dar are multe ramuri cu multe roade.
Ca și un copac, să vă imaginați. Cam așa apar energiile lui Dumnezeu către noi. Noi suntem frunzele de pe acest copac unde apar și roadele, dacă noi sintetizăm lumina dumnezeirii atunci dăm roadele analoage în funcție de fiecare dintre noi.
Deci încă o dată, învățătura Sfântului Grigore Palama spune că Dumnezeu este Unul, există în Trei Persoane și are multe lucrări – are o singură energie necreată, dar aceasta se manifestă la fiecare dintre noi după cum are nevoie fiecare. Asta este foarte pe scurt. În teologie, se numește distincția dintre ființa lui Dumnezeu și energia Sa.
De neajuns în ființa Sa, dar perfect comunicabil
Dumnezeu este de neajuns în ființa Sa, adică în nucleul său cel mai îndepărtat – cine este El de fapt. Nu știm nimic despre Dumnezeu – cine este. Știm doar că este în Trei Persoane, cum spuneam, atât, este singurul lucru pe care îl știm despre cum este Dumnezeu, dar este perfect comunicabil în energiile sale.
Deci total de neajuns în ființa Sa, perfect comunicabil în energiile Sale. Este în Trei Persoane. Aceasta a fost pe scurt învățătura Sfântului Grigore Palama.
Din cauza asta fraților, trebuie să știți că trebuie să ne rugăm ca să putem să înțelegem lucrurile astea și din punct de vedere logic, dar întâi de toate din punctul de vedere al trăirii noastre. Adică Dumnezeu cel de neajuns, Dumnezeu cel de nepătruns, Dumnezeu mai presus de toate poate să fie chiar în inima mea, să lucreze chiar în inima mea.
Și atunci într-adevăr, cu toate că Dumnezeu este imutabil, adică El nu-și schimbă niciodată iubirea față de mine, la un moment dat se arată ca și un tată mânios pe fiul care a făcut o boacănă, altădată plin de iubire, altădată spune – ai grijă să nu faci asta. Dar tot timpul aceste forme, aceste ramuri ale energiei Sale vine de la aceeași tulpină, aceeași rădăcină care este iubirea Sa.
Asta este foarte important și asta este baza învățăturii Sfântului Grigore Palama.
Activitatea Sfântului Grigore Palama
Și pentru asta, cum spuneam, Sfântul Grigore Palama a trebuit să țină șase sinoade, adică să facă șase întruniri cu caracter mondial. Unii spun și și eu sunt de aceeași părere și așa și este că acesta poate fi socotit ce de-al nouălea sinod ecumenic după cele șapte sinoade ecumenice și sinodul al optulea al Sfântului Fotie cel Mare.
Și în finalul acestor șase mari sinoade – dintre care unul, din Constantinopol a fost considerat prin excelență al nouălea sinod ecumenic – în urma acestor sinoade Sfântul Grigore Palama a fost îndreptățit de către teologi.
Rolul monahilor athoniți
Într-un final datorită trebuie să știți în principal a monahilor athoniți care au ajuns până și patriarhi – Sfântul Filotei Cochinos, Sfântul Filotei cel Roșu („cochinos” în limba greacă) a ajuns patriarh și el a semnat validarea acestei învățături a Sfântului Grigore Palama dimpreună cu toți ceilalți monahi athoniți care au compus celebrul Tomos Athonit. Deci a fost o întreagă expunere pe care au semnat-o toți monahii athoniți cum că învățătura de credință a Sfântului Grigore Palama este autentic ortodoxă.
Pentru că de fapt toată problema provenea din învățătura Sfântului Grigore Palama care nu putea să fie concepută cu logica. Cum Dumnezeu care este unitar să fie și în trei persoane și să aibă și energii – cum se poate treaba asta?
Și atunci au venit în principal monahii athoniți și au spus nu, că așa este, că noi avem experiența asta și bineînțeles, punctul central a fost lumina necreată. Adică apostolii care au experiat pe Muntele Tabor lumina necreată a dumnezeirii care este o formă de exprimare a energiei necreate a lui Dumnezeu într-un mod așa foarte extraordinar, dacă doriți, într-un mod cu totul și cu totul deosebit.
Deci asta este pe scurt referitor și la Sfântul Grigore Palama și la activitatea misionară a Sfântului Munte care după cum spuneam se continuă până astăzi.
Din activitatea misionară astăzi
Folosim după cum vedeți tehnica, dar totdeauna o folosim cu discernământ și totdeauna încercăm cu darul lui Dumnezeu și socotim că cu binecuvântarea Maicii Domnului reușim asta – să stăpânim noi tehnica și nu tehnica pe noi – astfel încât să ne putem maximiza duhovnicia.
Și noi și toți ceilalți continuăm acest lucru de învățare a oamenilor, de ridicare a oamenilor către o duhovnicie mai înaltă. Și asta întotdeauna se face prin smerenie, prin cunoștința limitărilor noastre și prin program constant și prin rugăciune.
Așa să ne ajute bunul Dumnezeu!
Pentru rugăciunile Sfinților Părinților noștri, Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluiește-ne pe noi! Amin
Pomelnice online și donații
Doamne ajută!
Dacă aveți un card și doriți să trimiteți pomelnice online și donații folosind cardul dumneavoastră, sau/și să susțineți activitatea noastră filantropică, inclusiv acest site, vă rugăm să introduceți datele necesare mai jos pentru a face o mică donație. Forma este sigură – procesatorul de carduri este Stripe – leader mondial în acest domeniu. Nu colectăm datele dvs. personale.
Dacă nu aveți card sau nu doriți să-l folosiți, accesați Pagina de donații și Pomelnice online .
Ne rugăm pentru cei dragi ai dumneavoastră! (vă rugăm nu introduceți detalii neesențiale precum dorințe, grade de rudenie, introduceri etc. Treceți DOAR numele!)
Mai ales pentru pomelnicele recurente, vă rugăm să păstrați pomelnicele sub 20 de nume. Dacă puneți un membru al familiei, noi adăugăm „și familiile lor”.
Dumnezeu să vă răsplătească dragostea!
4 Comment
Sarut mana! Parinte, din ce am citit si auzit pe la marii nostri duhovnici, ca pr Cleopa Ilie, cei necununati nu au voie sa fie pomeniti la Sfanta Liturghie, sa dea de pomana sau daca mor in starea aceasta nici in cimitir n-au voie sa fie inmormantati. Ce spune regula ortodoxie sau poate exista vreun pogoramant?
Sărut mână părinte.
Din puținele pe care le știu despre Sf Cosma Etolianul, acesta a făcut misiune în zona Greciei continentale.
Din ce am citit la Pr Aldea, din perspectiva română si aromână, s-a făcut în anii aceia multă misiune de grecizare forțată.
https://mihaiandreialdea.org/2017/07/29/cateva-cuvinte-despre-vechimea-si-numarul-romanilor-din-sudul-romanimii/
Puteți lămuri în măsura în care se poate pe viitor cum se împacă lucrurle acestea ?
Da, Sf. Cosma este sfânt pentru că așa spune Biserica. Pe de altă parte, ar trebui să înțelegi modul de gândire al grecilor ca să înțelegi „cum se împacă”. Paradoxal, mai bine las-o. E o taină – nimeni dintre noi nu este perfect. Nici măcar sfinții. Ok, Maica Domnului este perfectă. Și chiar și la Maica Domnului vedem o anumită lipsă de cunoaștere când L-a căutat cu durere pe Domnul când acesta „S-a pierdut” la vârsta de 12 ani. La ceilalți lucrurile sunt mult mai complexe – cunoștințele lor sunt și mai limitate în anumite domenii, chiar dacă sunt sfinți.
Doamne ajuta Parinte! Cand spuneti de program constant, va referiti sa avem stabilite anumite ore fixe pentru rugaciune, anumite ore pentru lectura duhovniceasca etc (de ex. de la o anumita ora rugaciunile de dimineata, peste zi, la o anumita ora, lectura duhovniceasca, si apoi seara de la o anumita ora rugaicunile de seara)? Sau va referiti la ceva mai putin strict, de exemplu, sa ne stabilim un program duhovnicesc, fara a stabili anumite ore pentru fiecare lucru pe care ne propunem sa-l facem, si sa incercam ca in fiecare zi, sa facem tot ce ne-am propus? Va intreb acesta, deoarece, cel putin eu, nu reusesc deloc sa am un program bine stabilit (mai putin rugaciunile de dimineata pe care le fac aproximativ la aceeasi ora).