Înainte de sinteza zilei vă prezentăm o înregistrare cu Sf. Dumitru Stăniloae în care acesta vorbește profetic despre frumusețea ortodoxiei. Veți remarca o adâncime de gândire care astăzi este de necrezut:
Am selectat pentru voi citate din articolele acestei săptămâni, care răspund totodată și la anumite întrebări existențiale ori la neclarități legate de conduita creștinului în viața cotidiană. Să ne asumăm, dragii noștri, un mod de abordare a vieții care să ne ducă la împlinirea chemării adresate dintotdeauna omului de către Dumnezeu: El ne vrea acolo lângă El și în unitatea Raiului. Iar ceasta merită orice efort ascetic din partea noastră, fiecare la măsura și statutul său – monah sau mirean. Să ne ajute Dumnezeu ca în acest Post Mare să ne exersăm mai mult tăierea voii proprii și să ne curățăm sufletul prin Sfintele Taine! Un post cu bucurie duhovnicească vă dorim.
Sub fiecare citat aveți și previzualizarea articolului din care a fost luat.
Dacă faceți click/tap pe previzualizare, veți naviga la articolul sursă. Ca și până acum, comentariile voastre sunt binevenite.
Răspândiți dragostea!
Lectură și vizionare plăcută.
(videoclipurile, podcasturile și transcripturile sunt în fiecare articol în parte)
Deci în clipa în care noi facem un afront unui om, facem un afront de fapt către Dumnezeu care există în acel om, prin harul Său.
Judecata este punerea în fața adevărului. Deci dacă vreți să știți cum veți fi la Judecată, să vă judecați pe voi înșivă…
Judecata este, fraților, identitatea sau lipsa acestei identități cu Hristos, cu Adevărul, că Hristos a spus despre Sineși „Eu sunt Calea, Adevărul și Viața”.
Pentru Biserică, pentru Ortodoxie, justificarea (îndreptarea) vine ca proces. Este un proces de schimbare, al pocăinței și de a deveni asemănător cu Dumnezeu pe măsură ce intrăm într-o unire mai mare cu Dumnezeu. Procesul de schimbare este un proces de vindecare, un proces de a scăpa de păcatele și patimile noastre, acest lucru numit Theosis („Îndumnezeire”), devenind ca Dumnezeu. Este prin har, într-adevăr, dar este un proces de schimbare și chiar și mărturisirea în sine, Ortodoxia nu aplică acest legalism.
„Să fii Ortodox înseamnă să-L ai pe Dumnezeu-Omul Hristos totdeauna în suflet, să trăiești în El, să gândești în El, să simți în El, să acționezi în El. Cu alte cuvinte, să fii Ortodox înseamnă să fii un purtător-de-Hristos și un purtător-de-Duh.” (Sf. Iustin Popovici)
Cu toate acestea, după cum spune Sfântul Irineu, Dumnezeu a dat acestei lumi o formă temporară, deoarece nu este reședința permanentă a omului. Prin urmare, vedem acest lucru cu adevărat important. Deși Dumnezeu știe că această lume va fi dusă spre decădere și omul va merge spre păcat, Dumnezeu tot îl zidește pe om, creează lumea. Aceasta este o expresie a iubirii Sale, fiți atenți la aceasta, o expresie a iubirii Sale. Dar dragostea Lui nu se limitează la crearea lumii și a omului. Pentru că libertatea l-a dus pe om acolo unde l-a dus, El, în purtarea Lui de grijă, ne pune la dispoziție regenerarea [«παλιγγενεσία» în greacă].
Dacă însă aici pe pământ, învățăm să ascultăm numai de noi înșine și ne închidem în singurătatea noastră, atunci după moarte în continuu vom fi închiși în singurătatea noastră și o să încercăm în continuu să ne facem voile, în continuu, să ne împlinim patimile. Trebuie să știți că și iadul și raiul sunt absolutizarea dorințelor!
(…) să știți că harul nu pleacă. Harul doar se ascunde astfel încât luptătorul duhovnicesc să-și dovedească dorința sa de mântuire.
În rai vom ști toți toate. Ei, deci asta ne așteaptă. Raiul nu este, cum să spun, o pajiște așa, un loc minunat ca și acesta… Este și așa ceva. Este cu mult mai mult decât așa ceva. (…) Nu este vorba de un loc mai frumos, ci este o stare existențială cu totul și cu totul superioară. Asta este foarte important de reținut și pentru asta trebuie să ne luptăm.
Întâi de toate trebuie să avem credință simplă că bunul Dumnezeu va rezolva situația. Această credință trebuie să fie o credință simplă fără îndoieli și analize. Desigur că noi vom face ceea ce este omenește posibil, însă înainte de toate este nevoie de credință pentru că altfel ne vom panica.
(…) avem nevoie de rugăciune și gândul la cununile și împărăția cerească unde este casa mea care mă așteaptă. Sună demodat pentru tine? Foarte rău. Adevărul este veșnic. Ai nevoie de un program zilnic de rugăciune. Mic, dar să fie. Întâi de toate ne interesează constanța. Să ne tăiem voia care ne trage încoace și încolo. Îmi vine gândul să-mi încalc programul. Îmi voi tăia voia și mă voi ține de program.
Revenind la mâncare, că despre asta se cunoaște că este post, dar, după cum am arătat, nu este vorba numai de mâncare, trebuie să știm că regula de aur a postului este că trebuie să ne sculăm de la masă fiind încă puțin flămânzi, să nu ne sculăm ghiftuiți. Și, dacă suntem încă puțin flămânzi, atunci mintea capătă acea luminare datorită faptului că trupul se înmoaie, rămâne într-o anumită imaterialitate a sa, și mintea reușește să se elibereze de sub chingile plăcerii și să se îndrepte spre Dumnezeu.
Organul vizual care vede pe Dumnezeu, – așa cum ochii sunt organele de vedere prin care vedem creația din jur – este inima noastră. Care inimă? Cea care face infarct și-i schimbăm valvele și câte altele? Firește că nu! Atunci când Evanghelia, Părinții vorbesc de inimă, se referă la centrul puterilor sufletești și trupești a personalității umane. Îl vedem, așadar, pe Dumnezeu cu inima noastră.
Și zic: „Da, ce faci, măi?” Zice: „Ce să fac? Încerc cât mai pot să îi fac canonul bătrânului.”
Încă bătrânul plecat, poate se bucura în rai și el încă se ducea și sta câte o oră, două acolo lângă crucea lui și se ruga. Deci se formase o legătură foarte mare așa cu bătrânul. Și el încă parcă nu putea fără el, se ducea în fiecare zi la crucea lui. Da, așa se formează legăturile astea duhovnicești!
Pomelnice online și donații
Doamne ajută!
Dacă aveți un card și doriți să trimiteți pomelnice online și donații folosind cardul dumneavoastră, sau/și să susțineți activitatea noastră filantropică, inclusiv acest site, vă rugăm să introduceți datele necesare mai jos pentru a face o mică donație. Forma este sigură – procesatorul de carduri este Stripe – leader mondial în acest domeniu. Nu colectăm datele dvs. personale.
Dacă nu aveți card sau nu doriți să-l folosiți, accesați Pagina de donații și Pomelnice online .
Ne rugăm pentru cei dragi ai dumneavoastră! (vă rugăm nu introduceți detalii neesențiale precum dorințe, grade de rudenie, introduceri etc. Treceți DOAR numele!)
Mai ales pentru pomelnicele recurente, vă rugăm să păstrați pomelnicele sub 20 de nume. Dacă puneți un membru al familiei, noi adăugăm „și familiile lor”.
Dumnezeu să vă răsplătească dragostea!
2 Comment
Parinte, daca voiesc sa ma rog pentru cineva cu „Doamne Iisuse Hristoase, miluieste-ma!”, zic „Doamne Iisuse Hristoase, miluieste-l pe x!” sau cum se face?
Prima dată spunem „Doamne Iisuse Hristoase miluiește-l pe x!” după care spunem „Doamne Iisuse Hristoase miluiește-l pe robul(a) Tău/Ta!” până când terminăm. Se poate și simplu cu „Doamne Iisuse Hristoase miluiește-mă!” dacă avem conștiința că toți suntem uniți în Hristos.